Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    En skal heller ikke glemme at under alle disse kriteriene og omstendighetene så bruker fossilbilen tilsynelatende heller ikke mer enn 0,6 på mila. De fysiske lovene som virker begrensende på elbiler synes, jf elbil/fossilbil-debatten, å ikke gjelde for fossilbiler. De bruker 0,6 uansett. Kø, saktegående bykjøring, 110 på motorveien, 220 på Autobahn, med/uten tungt lastet henger/campingvogn osv osv; 0,6 og 120 mil uten pissepause er tallenes klare tale.
    Det der stemmer overhodet ikke. Kjørte i fjor gjennom Tyskland, snittfart rundt 160kmt med en 3,0 V6 Diesel. Forbruket var rundt 1.3 liter pr mil mot ca 0.7 ved 80kmt. Men enig at disse motorene er veldig lite påvirket av lufttemperatur etter at motoren i seg selv er blitt varm nok.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    En ting jeg har bitt meg merke i etter at jeg flyttet sørover er hvor langt søringer synes 10-20 mil er, 50 mil for de er nesten helt ufattelig på en liten dagstur.
    Men man har gjerne litt annen oppfatning av distanser når man er fra bøgda også.

    For andre er 20 mil bare en liten svipptur og en nødvendighet, for andre er det veldig langt visstnok så de gidder det rett og slett ikke (hvis de ikke har ferie da, og veeeeldig god tid med planlegging av overnatting etc).

    Hadde tidligere hatt ganske mange helge turer på 70 mil en vei, når man kjører etter jobb på fredag så ønsker man gjerne å spare tid. En ekstra time for å komme frem utgjør om man er sliten eller ikke dagen etter, for man ønsker bare å legge seg når man kommer frem for å komme seg opp i god tid på lørdagen for å ikke ødelegge hele helgen. Det samme gjelder forøvrig på turen tilbake igjen søndag, da man skal på jobb mandags morgen. Gode seter og komfort generelt er viktig på slike turer. Man har noen strekker langt inni skogen på over 20 mil uten å se bebyggelse langt innover i Sverige, ladestasjoner finnes det fortsatt ikke der heller. Men har man ryggproblemer og i tillegg burde få sjekket opp prostata så blir det nok en tung tur ja..
    En slik tur er heller ikke noe problem med en fossil drittbil til nærmere vrakpant.. Bare nevner det.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg synes det legges alt for mye vekt på rekkevidde på elektriske biler. Det viktige er ikke hvor langt den går på en lading, men hvor godt utbygd ladenettverket er. Hvorvidt du kan regne med å finne en ledig lader når du trenger det, kan du lade rimelig fort, og er det noe å gjøre mens du venter er jo de viktige kriteriene. Der begynner det å bli greit i Norge nå (unntatt kanskje i de nordligste 2 fylkene?)
    Trur dette var viktigare for eit par-tre år sidan, og med det for billigdelen av bruktmarknaden. Det er eit punkt der for mange turar tek for mykje ekstra tid, men det er sjølvsagt ikkje likt for alle.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    En ting jeg har bitt meg merke i etter at jeg flyttet sørover er hvor langt søringer synes 10-20 mil er, 50 mil for de er nesten helt ufattelig på en liten dagstur.
    Men man har gjerne litt annen oppfatning av distanser når man er fra bøgda også.

    For andre er 20 mil bare en liten svipptur og en nødvendighet, for andre er det veldig langt visstnok så de gidder det rett og slett ikke (hvis de ikke har ferie da, og veeeeldig god tid med planlegging av overnatting etc).

    Hadde tidligere hatt ganske mange helge turer på 70 mil en vei, når man kjører etter jobb på fredag så ønsker man gjerne å spare tid. En ekstra time for å komme frem utgjør om man er sliten eller ikke dagen etter, for man ønsker bare å legge seg når man kommer frem for å komme seg opp i god tid på lørdagen for å ikke ødelegge hele helgen. Det samme gjelder forøvrig på turen tilbake igjen søndag, da man skal på jobb mandags morgen. Gode seter og komfort generelt er viktig på slike turer. Man har noen strekker langt inni skogen på over 20 mil uten å se bebyggelse langt innover i Sverige, ladestasjoner finnes det fortsatt ikke der heller. Men har man ryggproblemer og i tillegg burde få sjekket opp prostata så blir det nok en tung tur ja..
    En slik tur er heller ikke noe problem med en fossil drittbil til nærmere vrakpant.. Bare nevner det.
    Fordommene dine tyter ut av ørene i stort sett vært eneste innlegg du har i denne tråden, hvem trenger vel reality tv.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.783
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    En ting jeg har bitt meg merke i etter at jeg flyttet sørover er hvor langt søringer synes 10-20 mil er, 50 mil for de er nesten helt ufattelig på en liten dagstur.
    Men man har gjerne litt annen oppfatning av distanser når man er fra bøgda også.

    For andre er 20 mil bare en liten svipptur og en nødvendighet, for andre er det veldig langt visstnok så de gidder det rett og slett ikke (hvis de ikke har ferie da, og veeeeldig god tid med planlegging av overnatting etc).

    Hadde tidligere hatt ganske mange helge turer på 70 mil en vei, når man kjører etter jobb på fredag så ønsker man gjerne å spare tid. En ekstra time for å komme frem utgjør om man er sliten eller ikke dagen etter, for man ønsker bare å legge seg når man kommer frem for å komme seg opp i god tid på lørdagen for å ikke ødelegge hele helgen. Det samme gjelder forøvrig på turen tilbake igjen søndag, da man skal på jobb mandags morgen. Gode seter og komfort generelt er viktig på slike turer. Man har noen strekker langt inni skogen på over 20 mil uten å se bebyggelse langt innover i Sverige, ladestasjoner finnes det fortsatt ikke der heller. Men har man ryggproblemer og i tillegg burde få sjekket opp prostata så blir det nok en tung tur ja..
    En slik tur er heller ikke noe problem med en fossil drittbil til nærmere vrakpant.. Bare nevner det.
    Hvis du liker å kjøre 70 mil i en gammel bil på fredag etter jobb, så er det vel bare å fortsette med det. Det er vel ingen som stopper deg.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du liker å kjøre 70 mil i en gammel bil på fredag etter jobb, så er det vel bare å fortsette med det. Det er vel ingen som stopper deg.
    Og heldigvis er det et fritt land, så jeg synes andre skal slutte å mene noe om dette.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det beste er jo at færrest mulig kjøper elbil, da kan vi som har gjort det slippe køer på ladestasjonene, diskusjonen om hvordan myndighetene skal få inn avgiftene de går glipp av på salget av bensin og diesel utsettes, rabatten i bomringen forlenges.
    Det er ingen saklig grunn for elbileiere å prøve og overbevise de med store motforestillinger at elbil er bra.
    Dere som liker fossilbil, kjør fossilt så lenge det er mulig. :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Finnes ikke hurtigladere i hyttekommunen min, så jeg må enten begrense handleturene om jeg er her en uke, eller installere lader på hytta, når en 10 minutters topping til en 50 lapp ellers hadde dekket behovet. Synd, men jeg håper/tror noe skjer før det blir nødvendig. En del ladere på hyttene omkring. Det burde være en unødvendig investering i motsetning til hjemme.
    Det går nå helt fint å lade fra en vanlig stikkontakt en gang i blant.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja for ren nødlanding vel? Kanskje ikke for å fylle på 20kWh for å dekke ukas kjørebehov? Her spør jeg som novise.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.783
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Det er bare å la den stå å lade over natta så blir det en del ekstra mil utav det.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Og potensiell brannfare. Sjansen for at det går helt fint, i hvertfall hvis du setter ned strømstyrken bilen vil ha til 6 A, er veldig stor, men det har vært rapportert en del branner grunnet dette. Senest i Trondheim i forrige uke.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du liker å kjøre 70 mil i en gammel bil på fredag etter jobb, så er det vel bare å fortsette med det. Det er vel ingen som stopper deg.
    Av og til så har man ikke direkte noe valg... Å cashe ut for en bil til 4-500K var ikke et alternativ for noen år siden, heller ikke å ta opp et lån til det.
    Uansett ikke en distanse jeg ville ha brukt elbil på uansett selv idag.
    Jeg foretrekker heller å ha en god bil enn 2-3 litt dårlige, elbil som bil nr.2 går heller ikke fordi vi er to i husholdningen. Har jeg hatt plass til 3 biler så kunne faktisk elbil ha blitt en bil nr.3, men alt i alt så blir det bare dyrere allikevel mtp. forsikring. Forsikring på elbiler er jo blitt et kapittel i seg selv med all den krasjingen som foregår i byene, og kjøre på stubber så batterier må byttes etc. Så det går vel opp i opp med drivstoff utgifter på fossilt. :)
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og potensiell brannfare. Sjansen for at det går helt fint, i hvertfall hvis du setter ned strømstyrken bilen vil ha til 6 A, er veldig stor, men det har vært rapportert en del branner grunnet dette. Senest i Trondheim i forrige uke.
    Ja det er vel en grunn til at leverandøren kaller det nødlanding og at forsikringsselskapene kan sette foten ned om det går galt. Skjønner ikke hvorfor det ikke kan finnes en hurtiglader i kommunen. Men årsaken er jo at det bare er hyttefolket som kjører el selvsagt, så det finnes ikke særlig insitament til det.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ja for ren nødlanding vel? Kanskje ikke for å fylle på 20kWh for å dekke ukas kjørebehov? Her spør jeg som novise.
    Hvis du feks lader så beskjedent som 6A, så er det nesten 35 kWh på ett døgn.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Joda, jeg kan ohms lov. Men se postene over. I en nødsituasjon ville jeg gjort det. Men å basere meg på det er jeg ikke begeistret over.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.285
    Antall liker
    34.819
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja for ren nødlanding vel? Kanskje ikke for å fylle på 20kWh for å dekke ukas kjørebehov? Her spør jeg som novise.
    Det går jo. Laveste ladehastighet på en Tesla er 5 A. Det ganget med 230 V er 1,15 kW. 20 kWh tar 17,4 timer. Det er innafor, men jeg ville definitivt ikke dratt max tilgjengelig strøm fra en 10 eller 16 A kurs med vanlig Schuko-kontakt. Da kan noe bli ganske varmt etterhvert.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Eldre hus har jo 2kW varmtvannstank på vanlig stikk, 6A på en elbil er jo ikke allverden.

    Tror kravene er en kombinasjon av mangel på fornuft hos folk flest og vellykket lobbyvirksomhet fra elektrobransjen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.285
    Antall liker
    34.819
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forskjellen er jevnt trekk over veldig lang tid. En varmtvannstank vil som regel gå på full effekt en stund og så slå ut på termostaten. Da rekker det å kjøle seg ned igjen. Varmeovner i vinterkulde er nok en bedre sammenligning. Hvis man har de som hovedvarmekilde kan det fort gå konstant max effekt i ganske mange timer fra desember til februar, men det er vel ikke så mange som setter sine på rød trefase-kontakt likevel.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    En familie på 5 kjører nok fort vv tanken sin ganske hardt.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Man får jo helt greie ladere til 12-13k, tilsvarende en ledningsstump til hifi apparatet, ferdig montert. Så det er vanskelig å se de helt store utfordringene.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Fasit

    "Vanlige stikkontakter er ikke beregnet for lading av elektriske biler, de tåler ikke langvarig høy belastning, som en elbil representerer. Det er derfor krav om at vanlige stikkontakter skal beskyttes med maksimalt 10A overstrømsvern, og ha en jordfeilbryter type B når de benyttes til lading av elektriske biler."


    Har man råd til en bil til 4-500 000 har man råd til lader hjemmeladere også.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    ^
    Dette kravet er vel nytt ?

    Å lade fra vanlig stikkontakt, 16 A, er ikke så risikabelt at det er forbudt, hvis jeg har forstått det rett.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Nei, har vært krav om 10A lenge.

    Det er vel en medvirkende årsak at man går så hardt ut å anbefaler ordentlig hjemmelader - at nødladerne blir plugget ukritisk i nærmeste stikkontakt.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    Nå har jeg/vi endelig bestilt elbil. Leste mye tester og tenkte på rekkevidde osv og hadde litt beslutningsvegring. Har jo alltid likt å få 8-900 km på fem min tanking.
    Men så leste jeg en kanskje litt mer relevant test hvor en målte hvor mye ekstra km får en med 5, 10, 15 osv min hurtig lading..
    Det så ut til at de aller fleste aktuelle ligger nokså likt på litt over 200 km etter 15 min. Altså, i praksis på tur så vil der være nokså små forskjeller. Slik tolket nå jeg det og gikk for en XC40 Recharge…

    Forøvrig er jeg akkurat nå i Tyskland på ferie uten bil. Om elbil er bra så er elektrisk tog enda bedre. Vi suste nesten lydløst avgårde i bort imot 260 km/t uten å ha den minste bekymring for «stau», så det spørs vel om jeg noen gang gidder å kjøre bil igjen nedover der…
    Vi får se.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg/vi endelig bestilt elbil. Leste mye tester og tenkte på rekkevidde osv og hadde litt beslutningsvegring. Har jo alltid likt å få 8-900 km på fem min tanking.
    Men så leste jeg en kanskje litt mer relevant test hvor en målte hvor mye ekstra km får en med 5, 10, 15 osv min hurtig lading..
    Det så ut til at de aller fleste aktuelle ligger nokså likt på litt over 200 km etter 15 min. Altså, i praksis på tur så vil der være nokså små forskjeller. Slik tolket nå jeg det og gikk for en XC40 Recharge…

    Forøvrig er jeg akkurat nå i Tyskland på ferie uten bil. Om elbil er bra så er elektrisk tog enda bedre. Vi suste nesten lydløst avgårde i bort imot 260 km/t uten å ha den minste bekymring for «stau», så det spørs vel om jeg noen gang gidder å kjøre bil igjen nedover der…
    Vi får se.
    Grattis. 🙂
    Fwd eller awd?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    En ting som er lurt er å kjøpe inn er et par slike og ha liggende i hanskerommet. Om du er usikker på om du kommer frem så bare stapp en slik ned i 12V-uttaket og vips så får du 3-4 mil ekstra rekkevidde.

    20220704_224517.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.285
    Antall liker
    34.819
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Moroklumpen. Det er ganske mange sånne 18650-celler i et Tesla-batteri, seriekoblet til 400 V driftsspenning. Energien i en fulladet celle er 4 Ah x 3.7 V = 14.8 Wh.

    Jeg kjøpte en LED-lommelykt med en sånn celle i for en del år siden, forresten. Har ikke behøvd å lade den på nytt ennå. Det er tross alt en del energi i en slik.

    Men hvorfor insisterer folk på å oppgi batterikapasitet i milli-Amperetimer når det blir såpass uhåndterlige tall? Man skulle jo tro at folk som vil kjøpe løse 18650-celler forstår SI-prefikser.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje de tror at 4000-tusendels Ah er mer forståelig enn 4 Ah?
    Kven kveit...
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    4000 er et større tall enn 4 og vil derfor alltid være bedre. Hilsen ragwo 8 år.
    Når jeg var åtte måtte jeg sove klokka halv tolv, selv i skoleferien.
    Ungdommen nu til dags. 😉
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Man får jo helt greie ladere til 12-13k, tilsvarende en ledningsstump til hifi apparatet, ferdig montert. Så det er vanskelig å se de helt store utfordringene.
    Joda, men burde være unødvendig for bruk noen få ganger i året på hytta. Og særlig når man ikke kommer helt fram til veggen. Nødladere er heller ikke tillatt med skjøteledning så vidt jeg vet. En 50 kWh lader et eller annet sted i kommunen ville løse problemet for mange.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    518
    Antall liker
    806
    Torget vurderinger
    8
    Interessant artikkel, takk for link. 🙂
    Dessuten litt morsomt med kommentarer der mot bruk av elbil har kommet på et nivå, der enkelte lands henstilling til å ikke bruke aircondition dersom det ikke trengs tilsier at elbiler ikke er gangbart.
    Nå er det jo slik at i Norge som har størst el. bil tetthet i verden er det fremdeles godt under 5 % av strømforbruket som går til dette..Det er enkle grep i en husholdning som kan gjøres med å spare strøm. I vår husholdning har vi med enkle grep og litt mer vedfyring i 4-5 vintermåneder brukt 20 % mindre strøm enn året før..Mindre/spart strømforbruk siste 8 måneder tilsvarer for oss minst forbruket til to el biler. Vi har i dag en el. bil som lades 95 % av tiden hjemme.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vurderer å selge elbilen sin?
    Jeg ga 159k for lille Seat Mii i juni 2021, og nå 14 mnd og 8k km senere er det en som byr 200k for den, uten at jeg har lagt den ut for salg.

    Dette stemmer ikke helt overens med de som har skrevet at økonomisk tap er formidabelt på elbil, men men...
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    746
    Antall liker
    438
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Man såg det samme med den opelen som hadde "lang" rekkevidde for noen år siden.
    Etter at leveringsproblemer ble løst har den ikke lengre positiv verdiendring, men går ned i pris som alle andre biler.
    De fleste med ny(ish) elbil kan nok få solgt til nypris eller mer om dagen.

    Chip mangel fra Kina etter covid som er skyld i prisene nå.
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Noen som vurderer å selge elbilen sin?
    Jeg ga 159k for lille Seat Mii i juni 2021, og nå 14 mnd og 8k km senere er det en som byr 200k for den, uten at jeg har lagt den ut for salg.

    Dette stemmer ikke helt overens med de som har skrevet at økonomisk tap er formidabelt på elbil, men men...
    Selg!!

    Solgte en gammel dieselfossil idag; 24’ for 2 år siden, 33’ idag.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn