Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Nei, men om man nå har 60 mil rekkevidde og skal kjøre fra A til B (som er la oss si 50 mil). Så er man avhengig av at bilen står stille svært lange for å få ladet nok til å komme seg tilbake med mindre man har kraftig ladekurs tilgjengelig. Med mindre man har industrikontakt med stor sikring (noe svigermor o.l. ikke har) så må eksempelvis en elbil stå i ro i kanskje halvannet døgn før man kan kjøre hjem. All kjøring på destinasjonen spiser rekkevidde og tilgjengelig ladetid.

    Da jeg var hjemme hos mamma og pappa i sommer så var det faktisk en liten issue å klare å lade fullt for å klare turen fra Sunnmøre til Lillehammer SC - bilen var i bruk flere ganger om dagen på ymse utflukter og det var kun 10A tilgjengelig for lading. Nå hadde dette ordnet seg greit på andre måter uansett ved å ta et stopp på en 22kW-lader underveis.

    Telsa Model S har 40 mil rekkevidde, det ville uansett være ganske slitsomt å være på langtur med en slik uten hurtigladernettverket. Man må kanskje bare lade to-tre-fire ganger på SC på en ferietur på et par uker, men hurtiglading er veldig kjekt de gangene det er snakk om, og slik konseptet til Tesla er lagt opp er det svært liten sannsynlighet for å tilbringe mye tid i ladekø og selve ladingen tar typisk ikke mer tid enn et planlagt stopp uansett gjør.

    I sommer kjørte jeg Oslo-Trøndelag gjennom Østerdalen, videre til Sunnmøre langs kysten og så tilbake til Oslo. På den turen hadde jeg følgende ladestopp i tillegg til saktelading hos familie:

    - Elverum (kaffipause, ikke helt nødvendig å lade)
    - Alvdal (matpause)
    - Klett (ikke nødvendig, men tok en kaffi og ladet i tilfelle vi skulle på lang utflukt dagen etterpå)
    - Stjørdal (undvendig, men plugget inn mens jeg var på butikken like ved siden av)
    - Aspøya (hadde kommet frem uten, men da ville batteriet være nesten tomt)
    - Lillehammer

    Av disse 6 stoppene var altså 2 helt unødvendige for å komme frem mens 1 var i grenseland. Eneste stoppet som opplevdes som en hindring var stoppet på Aspøya SC. Dette er like etter man har kjørt av fergen og oppleves som et ekstra stopp. De andre passet fint med når jeg uansett skulle ha en liten pause eller få meg noe mat.

    Hadde det vært SC på Lom eller lignende ville jeg stoppet der også siden vi uansett stoppet på Lom for å spise. Jeg regnet med at turen til Lillehammer skulle gå, og det gjorden den - dog uten veldig mye margin.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, ser den. Det spørs hva som skjer på ladefronten i årene fremover. Det var ikke så lenge siden jeg leste om en ny teknologi som ville lade mye på super kort tid. Men slikt tar alltid tid før det kommer på markedet og alt slår ikke nødvendigvis igjennom heller.

    Men dersom det ikke skjer noe radikalt med ladingen, så ville jeg tro at fleste som kjører langt hyppig vil heller velge en hydrogenbil (når prisene har falt) til den type bruk.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Hydrogen er snart landsdekkende i Tyskland så mye ligger til rette for at det slår an.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Hydrogen er snart landsdekkende i Tyskland så mye ligger til rette for at det slår an.
    Vi får se. Fra et energiperspektiv er det vanskelig å se det fornuftige med hydrogen. Særlig for personbiler. For store, tunge nyttekjøretøy stiller det seg litt annerledes da de har behov for å bære med seg mye mer energi for å komme seg fra A til B, samt at disse også i stor grad brukes på lange kjøreturer, i motsetning til personbiler som i alle hovedsak går ganske kort pr. dag.

    Tid det tar å fylle tanken er for en svært stor andel bileiere først og fremst en mental sperre som har begrenset rot i virkeligheten. Så lenge man har fast tilgang til parkeringsplass med lademulighet er det ikke noe man trenger å bekymre seg over til daglig. Men som nevnt tidligere må det være på plass en infrastruktur for hurtiglading for at det skal funke på lengre utflukter, og rekkevidden pr. lading bør være en 2-300 km slik at ladefrekvensen passer greit med pausefrekvensen, alternativt lar seg gjennomføre uten at det oppleves som en stor begrensning.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Chevrolet Bolt har lenge vært varslet, og nå ser det ut som om det kommer litt mer detaljer rundt denne.

    Here's the production Chevy Bolt

    Ser ikke så aller verst ut dette. Ligner i alle fall på en bil.

    Det snakkes om over 300 km rekkevidde, og en pris i overkant av $30.000. Lansering er ventet i 2017.
    Bolt vil være i salg tidlig i 2016 i USA ser det ut som. Opel vil komme med tilsvarende versjon i Europa og trolig i midten av 2016.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Ser at han oppfordrer til å åpne toer'n
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    De ladbare hybridene som kommer nå fremstår for meg som svært lite attraktive, hverken fugl eller fisk og med så kort kjørelengde på strøm at det bare virker irriterende å måtte lade for hver liten tur. Og der må da vel batteriet nødvendigvis lades opp til 100% hver gang? Men i utgangspunktet er det kompleksiteten med to drivlinjer som ikke tiltaler meg. Har respekt for moderne biler i så måte. Ser for meg noen panseraktige verkstedregninger etter hvert. Dessuten: Bladet Vi menn testet drivstofforbruket på hybrider nå og det faktiske forbruket ligger 150 - 200% over det oppgitte.

    Er helt sikker på at rene elbiler vil totaldominere om noen år. Vi kommer ikke til å skjønne hvorfor vi ventet så lenge med å utvikle konseptet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Man må ha et kjøremønster som passer for at en ladbar hybrid skal fungere. Jeg er enig i at rekkevidden på de som introduseres nå er for kort. VWs løsning oppgis til 50 km, men det er med alt mulig avslått og med sommertemperatur. BMW har fallt ned på 35 km, og det er definitivt for lite. 80 km hadde fungert mye bedre. For meg fungerer det greit - jeg dekker 90% av min kjøring med de 50 km, men de siste 10% vil ikke fungere med en ren el-bil. Kompleksiteten i drivlinjen er en annen sak.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kom 30-31km med Passat GTE uten å ha en økonomisk kjørestil. Med 4 grader utetemperatur og 24 grader innetemperatur synes jeg det er akseptabelt.
    Så lenge jeg kommer meg til tur/retur jobb med stopp i butikk og barnehage dekker bilen behovet mitt og fordelen med hybrid er jo rekkevidde og tilhenger.

    Prisene på hybrider blir nok mer attraktive så sant myndighetene ikke endrer på avgiftene, en 2016 BMW er faktisk gunstig priset sammenlignet med VAG og Kia/Hyundai kommer med en stor stasjonsvogn godt under Passat i pris på nyåret. Superb kommer i 2017
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror at mange vil se at drivstoffregningen for bensin-hybriden fort blir like stor som en bil med moderne dieselmotor. Så det er absolutt et alternativ for de som bor slik til at NOx ikke betyr noe for lokal luft. At moderne dieselmotorer også kan ha noen formidable kostnadsbomber gjemt i de multiple rensesystemene er dog også en del av historien rundt moderne biler.

    Vi skal ha ny personbil nå og vi går antakelig for en +/- ti år gammel dieselbil med kjent historikk. Disse koster lite i innkjøp og bruk og er relativt enkle å reparere hvis noe skulle skje. Dette i påvente av neste generasjons elbiler med lengre rekkevidde.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Enig i siste her.

    Kjøpte nettopp en billig 2. bil. En ti år gammel Passat 1.9TDI med 125'km på telleren (ny fabrikkmotor på 75'km). Denne kosta 60'kr. Highline med regnsensor, lyssensor, skinn alcantara osv. Aldri i livet om bilen vil koste 30'kr i året i reparasjoner som avskrivninger på en ny bil vil koste. For 3000,- legger jeg inn integrert bluetooth og dab+. For 8000,- til får jeg dieselvarmeren betjent via sms. Etter min mening får man da veldig lite nytt ved å kjøpe ny bil.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg kom 30-31km med Passat GTE uten å ha en økonomisk kjørestil. Med 4 grader utetemperatur og 24 grader innetemperatur synes jeg det er akseptabelt.
    Så lenge jeg kommer meg til tur/retur jobb med stopp i butikk og barnehage dekker bilen behovet mitt og fordelen med hybrid er jo rekkevidde og tilhenger.
    Samme her. Kjører elektrisk i det daglige - bilen har nok rekkevidde til det - når ca 30 km om vinter. Nådde over 40 i august. Ingen rekkeviddeangst og hengerfeste. Med en vanlig elektrisk bil ville jeg akkurat så vidt nå fram til hytta på vinteren (men med store kvaler den siste mila - går det, går det ikke?). Nå slipper jeg det. Å kjøpe en bil til 700 000 + er ikke aktuelt.

    Jeg kunne hatt to - en elektrisk for daglig kjøring og en billig bruktbil for hytteturene, men hva så med turene til kontinentet om sommeren? Ja, men kan selvfølgelig fly et stykke og så ha leiebil, men da får man problemer med å ta med seg ting. Jeg har gjerne med meg en kasse vin eller to, og litt inventar - lamper koster f.eks. ca halvparten i Tsjekkia i forhold til Norge etc...
    Nei, foreløping er det en plug-in hybrid som passer best for mitt bruk. Men det kan endre seg - jeg har uansett ikke tenkt å ha denne Golfen mer enn 3-4 år.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Jeg tror man må vente på billigere batterier før man ser særlig økning i rekkevidden - det er ganske prisdrivende (og vektdrivende) på en hybridbil. Dessuten er nok de langt fleste i en situasjon som otare er i, bilen går ikke særlig langt i det daglige og det aller meste, om ikke alt, av denne kjøringen kan tas på batteri eller med minimal bruk av forbrenningsmotoren. Og fortsatt er det strengt tatt ikke så veldig interessant hva som passer for folk som bor på bygdelandet og daglig pendler langt, folk flest bor ganske sentralt og det er mye viktigere hva som funker for folk flest.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Enig i siste her.

    Kjøpte nettopp en billig 2. bil. En ti år gammel Passat 1.9TDI med 125'km på telleren (ny fabrikkmotor på 75'km). Denne kosta 60'kr. Highline med regnsensor, lyssensor, skinn alcantara osv. Aldri i livet om bilen vil koste 30'kr i året i reparasjoner som avskrivninger på en ny bil vil koste. For 3000,- legger jeg inn integrert bluetooth og dab+. For 8000,- til får jeg dieselvarmeren betjent via sms. Etter min mening får man da veldig lite nytt ved å kjøpe ny bil.
    Pumpedysemotoren til VAG må være den kjipeste motoren det gikk an å få kjøpt i 2005. En ukultivert motor som høres ut som et treskeverk.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Enig i siste her.

    Kjøpte nettopp en billig 2. bil. En ti år gammel Passat 1.9TDI med 125'km på telleren (ny fabrikkmotor på 75'km).
    Dette tilsier at du har 25' igjen på den nye motoren. Ser ikke helt økonomien i det.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Enig i siste her.

    Kjøpte nettopp en billig 2. bil. En ti år gammel Passat 1.9TDI med 125'km på telleren (ny fabrikkmotor på 75'km). Denne kosta 60'kr. Highline med regnsensor, lyssensor, skinn alcantara osv. Aldri i livet om bilen vil koste 30'kr i året i reparasjoner som avskrivninger på en ny bil vil koste. For 3000,- legger jeg inn integrert bluetooth og dab+. For 8000,- til får jeg dieselvarmeren betjent via sms. Etter min mening får man da veldig lite nytt ved å kjøpe ny bil.
    Pumpedysemotoren til VAG må være den kjipeste motoren det gikk an å få kjøpt i 2005. En ukultivert motor som høres ut som et treskeverk.
    Ja enig. Men driftssikker. Jeg har to biler med den motoren og har kjørt en rekke nyere biler som trekker dårligere. Men skulle gjerne ha prøvd 170 hesteren, enten som PD eller CR.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Enig i siste her.

    Kjøpte nettopp en billig 2. bil. En ti år gammel Passat 1.9TDI med 125'km på telleren (ny fabrikkmotor på 75'km).
    Dette tilsier at du har 25' igjen på den nye motoren. Ser ikke helt økonomien i det.
    Motoren ble byttet som forsikringssak da verkstedet glemte å feste det ene motorfestet etter regreim bytte(!). Motoren løsnet etter en kraftig nedbremsing og blokka sprakk.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Som bil nr. 2 er det vanskelig å slå caset "liten elbil" så lenge man kan leve med begrensningene i forhold til rekkevidde, bagasje/passasjerplass og evt hengerfeste. Om man eier en av sorten i fem år og har daglig bomringpassering så er den mer eller mindre gratis å eie ift en bil med forbrenningsmotor under dagens regime. Kan fort spare en 15-20.000 i årlige direkte variable kostnader kontra å kjøre fossilbil og med nybilgaranti er serviceutgiftene også svært nærme 0. Tåler ganske mye verditap på en av sorten før det regnestykket får i minus. Jokeren er selvsagt restverdien, men personlig tipper jeg at i løpet av de neste årene vil svært mange flere innse hvor lite rekkevidde man faktisk kan klare seg med på en pendlerbil eller lignende, så regner med at bruktmarkedet skal være ganske kurant selv om det sikkert kommer biler med lengre rekkevidde til en betalbar penge. Det er også en ovehengende risiko for at det kan bli betydelig dyrere å kjøre spesielt fossilbiler inn og ut av Oslo, men det er det jo heller ingen som vet p.t.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Enig i siste her.

    Kjøpte nettopp en billig 2. bil. En ti år gammel Passat 1.9TDI med 125'km på telleren (ny fabrikkmotor på 75'km). Denne kosta 60'kr. Highline med regnsensor, lyssensor, skinn alcantara osv. Aldri i livet om bilen vil koste 30'kr i året i reparasjoner som avskrivninger på en ny bil vil koste. For 3000,- legger jeg inn integrert bluetooth og dab+. For 8000,- til får jeg dieselvarmeren betjent via sms. Etter min mening får man da veldig lite nytt ved å kjøpe ny bil.
    Pumpedysemotoren til VAG må være den kjipeste motoren det gikk an å få kjøpt i 2005. En ukultivert motor som høres ut som et treskeverk.
    Ja enig. Men driftssikker. Jeg har to biler med den motoren og har kjørt en rekke nyere biler som trekker dårligere. Men skulle gjerne ha prøvd 170 hesteren, enten som PD eller CR.
    Den var vel ganske gjennomprøvd i 2005 ja. Kjørte en A3 med diesel som leiebil for en stund tilbake, den gikk ekstremt billig, kunne knapt se bevegelse på tankmåleren etter å ha kjørt Flesland - Hardanger - Flesland.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Enig i siste her.

    Kjøpte nettopp en billig 2. bil. En ti år gammel Passat 1.9TDI med 125'km på telleren (ny fabrikkmotor på 75'km). Denne kosta 60'kr. Highline med regnsensor, lyssensor, skinn alcantara osv. Aldri i livet om bilen vil koste 30'kr i året i reparasjoner som avskrivninger på en ny bil vil koste. For 3000,- legger jeg inn integrert bluetooth og dab+. For 8000,- til får jeg dieselvarmeren betjent via sms. Etter min mening får man da veldig lite nytt ved å kjøpe ny bil.
    To sjeler, en tanke. Passat 1,9 TDI som står øverst på lista her også. Muligens med syncro firhjulstrekk, vi får se. Disse motorene går lenger enn langt før de er utslitt.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Skal man tro siste Autofil, så bruker hybridene mer fuel enn den ti år gamle Passaten omtalt over.

    image.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Ja, de er ikke spesielt utørste i bensinmodus. Det er kun når en stor del av kjøringen er elektrisk at man får de lave forbrukstallene. Jeg ligger på rundt 0,22 l/mil etter å ha hatt bilen i 4 mnd (Golf GTE). PÅ lengre turer, når batteriet er tomt, ligger den på ca 0,45 l/mil, noe som ikke er så ille for en såpass hissig bensinmotor. Den SAABen den erstattet (i mitt tilfelle) brukte 1,2 l/mil på bykjøring og 0,7 på langkjøring, så jeg klager ikke. Det skal bli spennende å se hva som skjer framover, og hva jeg kommer til å bytte den i om 3-5 år.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Også interessant å merke serviceintervall og -pris.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Pr dags dato så er det gjerne slik at en normal priset elbil har for kort rekkevidde, spesielt til bil nr.1. Og ladbar hybrid har såpass liten batterikapasitet at mange ikke vurderer det p.g.a. hyppig lading. Så ingen av de møter alle behov.

    Begge vil bli forbedret og leve side om siden en stund, men på sikt tipper jeg ladbare hybrider vil forsvinne til fordel for rene elbiler og hydrogen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Virker jo som om han som tester bilen ikke har forstått poenget.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Virker jo som om han som tester bilen ikke har forstått poenget.
    Litt enig, dette er jo ikke en hybrid bil men en elbil med rekkeviddeforlenger og må kjøres og brukes som en elbil, sammenligner man den med en vanlig hybridbil faller den selvfølgelig helt igjennom.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    To sjeler, en tanke. Passat 1,9 TDI som står øverst på lista her også. Muligens med syncro firhjulstrekk, vi får se. Disse motorene går lenger enn langt før de er utslitt.

    Min A6 1.9TDI runder 500 000km rundt årsskiftet. Bruker ikke olje eller har andre tegn på slitasje.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    To sjeler, en tanke. Passat 1,9 TDI som står øverst på lista her også. Muligens med syncro firhjulstrekk, vi får se. Disse motorene går lenger enn langt før de er utslitt.

    Min A6 1.9TDI runder 500 000km rundt årsskiftet. Bruker ikke olje eller har andre tegn på slitasje.
    Det er jo riktig fine biler, med mye av den samme teknologien under skallet. Men har hatt en oppfatning om at Audi er mer utsatt for kostbare reparasjoner? først og fremst fordi de er mer komplisert bygd, multilink hjuloppheng med ørten stag og fôringer som må skiftes. Mer komplisert på alle vis for å tyne siste rest av komfort/sportslighet/kjøreegenskaper ut av det hele. Noe som egentlig ikke trengs for min del..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn