Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    10.471
    Antall liker
    745
    Torget vurderinger
    4
    Tror svært mange kjører under 30 km på en vanlig arbeidsdag og det å plugge i ledningen hver dag er ikke så mye stress. Blir som å eie en smarttelefon.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    3.412
    Antall liker
    743
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Tror svært mange kjører under 30 km på en vanlig arbeidsdag og det å plugge i ledningen hver dag er ikke så mye stress. Blir som å eie en smarttelefon.
    Håper for de sin del at de har en ladeboks monterte eller en ladekladd hengende klar. Ut og inn av bil med kabel og kladd flere ganger for dagen er noe herk. Tro meg, jeg kjører Elbil og det er litt mer enn å plugge mobilen:p
     

    otare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    9.129
    Antall liker
    3.049
    Sted
    Trondheim
    Ikke mye. Jeg har en plug-in og det å plugge inn ladekabelen når man kommer hjem etter en tur er virkelig ikke noe stort problem. Det er bare et spørsmål om å innarbeide en vane. Det går helt automatisk.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    10.471
    Antall liker
    745
    Torget vurderinger
    4
    Ikke mye. Jeg har en plug-in og det å plugge inn ladekabelen når man kommer hjem etter en tur er virkelig ikke noe stort problem. Det er bare et spørsmål om å innarbeide en vane. Det går helt automatisk.
    Det er mitt inntrykk også etter å ha prøvekjørt Passat GTE.

    Nå kommer Superb som plug-in i 2017 men aller helst ville jeg hatt plug-in og diesel og det er begrenset til Volvo V60 i dag. Kia/Hyundai kommer med Sonata/Optima som en prisgunstig storbil mot slutten av 2016.
     

    otare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    9.129
    Antall liker
    3.049
    Sted
    Trondheim
    Jeg slipper å fylle bensin en gang i uka :) . Jeg fikk bilen 10/8 og har fyllt bensin 2 ganger siden da - en gang 35 l og en gang 25 l.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    11.131
    Antall liker
    5.049
    Det krever en mentalitetsendring å kjøre elbil, og særlig en av sorten som har kort rekkevidde. Når en e-Golf/Leaf/whatever er fulladet så har man en rekkevidde tilgjengelig som tilsvarer mindre enn der man normalt tenker at det er på høy tid å besøke bensinstasjonen. Det er litt annerledes med Tesla som har såpass stort batteri, men til daglig er det sjelden jeg har mer en 250km rekkevidde tilgjengelig etter lading, eller tilsvarende ca en kvart tank igjen på bilen jeg hadde før.

    Bekymringene forsvinner dog realtivt fort når man ført har kjørt en stund.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    10.883
    Antall liker
    2.550
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skjer en del på hydrogen fronten også nå:
    NEL OG REITANGRUPPEN - Skal bygge 20 hydrogen-stasjoner i Norge

    Vi vil nok se at elbil og hydrogenbil leve ved siden av hverandre i mange år. Til tungtransport er hydrogen åpenlyst best. Med vesentlig forbedret rekkevidde, så holder jeg en knapp på elbil til privatbruk siden man slipper å fylle på stasjon. Men hydrogen vil sikkert for flere være det beste alternativet til bil nr.1. Går uansett noen år før hydrogen biler har et bra utvalg med lave priser.

    På fergefronten kommer vil batteribruk komme sterkt i årene fremover:
    BATTERI FERGE - Batterikreftene slår seg sammen: - Nå går det fort

    Eller stusser jeg veldig på om Tesla sine stadige utsettelser kommer til å knekke selskapet og gjøre at de ender opp med å bli kjøpt opp relativt tidlig. Mye tyder på at Model 3 vil kommer en god del senere enn andre bilmerker (f.eks Nissan og VW) som vil ha tilsvarende rekkevidde til en folkelig pris. Hvor mange vil kjøpe en Model 3 når man kan kjøpe tilsvarende fra mer annerkjente merker?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    11.131
    Antall liker
    5.049
    Dersom det skal være veldig interssant med en elbil med god rekkevidde (typisk som bil nr. 1 / eneste bil) så trengs det infrastruktur for lading som funker. Det er Teslas store konkurransefortrinn og noe de er ganske alene om p.t. De har snakket om å la andre kjøpe seg inn i nettverket, men det er vel lite konkret så langt. De andre bilmerkene er langt på vei avhengig av at "noen andre" sørger for at det kan lades raskt og effektivt, men som nevnt tidligere er det ikke lett å få økonomi i hurtigladestasjoner.

    Men jeg blir heller ikke veldig overrasket om noen kjøper Tesla på ett eller annet tidspunkt. Model X ble vel til slutt nesten 2 år forsinket, og leveringer har kun så smått kommet i gang i USA. Når de kommer til Norge må folgana veta. Pga valutakursen blir også bilen svært mye dyrere her på berget enn hva den ville ha blitt om den hadde kommet når det først var annonsert, men slikt kan man jo ikke vite på forhånd. Med gitt markedsverdien av Telsa nå må det nok gå åt helvete og bli betydelig rimeligere før noen evt er interesserte i å snappe opp sjappa. Skulle noen kjøpt de i dag ville det kostet 30 milliarder dollar + et betydelig premium over børskurs, så si en 30-40 milliarder dollar.

    Selskapet er nok avhengig av at Model 3 kommer ca når planlagt og at den blir en suksess ganske kjapt - det er jo den bilen de skal tjene penger på, Model S og Model X har aldri vært ment å selges i veldig store kvantum, til det er bilene for dyre.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    10.883
    Antall liker
    2.550
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Godt poeng det med infrstruktur til lading. Samtidig skal det nevnes at det ikke er veldig mange som vil ha behov for å lade underveis på en tur dersom man får en reell rekkevidde på 50-60 mil. Det vil komme og kanskje allerede innen 4-5 år.

    Frykter at Model 3 ikke kommer i salg til Norge før sent i 2018.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    11.131
    Antall liker
    5.049
    Nei, men om man nå har 60 mil rekkevidde og skal kjøre fra A til B (som er la oss si 50 mil). Så er man avhengig av at bilen står stille svært lange for å få ladet nok til å komme seg tilbake med mindre man har kraftig ladekurs tilgjengelig. Med mindre man har industrikontakt med stor sikring (noe svigermor o.l. ikke har) så må eksempelvis en elbil stå i ro i kanskje halvannet døgn før man kan kjøre hjem. All kjøring på destinasjonen spiser rekkevidde og tilgjengelig ladetid.

    Da jeg var hjemme hos mamma og pappa i sommer så var det faktisk en liten issue å klare å lade fullt for å klare turen fra Sunnmøre til Lillehammer SC - bilen var i bruk flere ganger om dagen på ymse utflukter og det var kun 10A tilgjengelig for lading. Nå hadde dette ordnet seg greit på andre måter uansett ved å ta et stopp på en 22kW-lader underveis.

    Telsa Model S har 40 mil rekkevidde, det ville uansett være ganske slitsomt å være på langtur med en slik uten hurtigladernettverket. Man må kanskje bare lade to-tre-fire ganger på SC på en ferietur på et par uker, men hurtiglading er veldig kjekt de gangene det er snakk om, og slik konseptet til Tesla er lagt opp er det svært liten sannsynlighet for å tilbringe mye tid i ladekø og selve ladingen tar typisk ikke mer tid enn et planlagt stopp uansett gjør.

    I sommer kjørte jeg Oslo-Trøndelag gjennom Østerdalen, videre til Sunnmøre langs kysten og så tilbake til Oslo. På den turen hadde jeg følgende ladestopp i tillegg til saktelading hos familie:

    - Elverum (kaffipause, ikke helt nødvendig å lade)
    - Alvdal (matpause)
    - Klett (ikke nødvendig, men tok en kaffi og ladet i tilfelle vi skulle på lang utflukt dagen etterpå)
    - Stjørdal (undvendig, men plugget inn mens jeg var på butikken like ved siden av)
    - Aspøya (hadde kommet frem uten, men da ville batteriet være nesten tomt)
    - Lillehammer

    Av disse 6 stoppene var altså 2 helt unødvendige for å komme frem mens 1 var i grenseland. Eneste stoppet som opplevdes som en hindring var stoppet på Aspøya SC. Dette er like etter man har kjørt av fergen og oppleves som et ekstra stopp. De andre passet fint med når jeg uansett skulle ha en liten pause eller få meg noe mat.

    Hadde det vært SC på Lom eller lignende ville jeg stoppet der også siden vi uansett stoppet på Lom for å spise. Jeg regnet med at turen til Lillehammer skulle gå, og det gjorden den - dog uten veldig mye margin.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    10.883
    Antall liker
    2.550
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, ser den. Det spørs hva som skjer på ladefronten i årene fremover. Det var ikke så lenge siden jeg leste om en ny teknologi som ville lade mye på super kort tid. Men slikt tar alltid tid før det kommer på markedet og alt slår ikke nødvendigvis igjennom heller.

    Men dersom det ikke skjer noe radikalt med ladingen, så ville jeg tro at fleste som kjører langt hyppig vil heller velge en hydrogenbil (når prisene har falt) til den type bruk.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    10.471
    Antall liker
    745
    Torget vurderinger
    4
    Hydrogen er snart landsdekkende i Tyskland så mye ligger til rette for at det slår an.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    11.131
    Antall liker
    5.049
    Hydrogen er snart landsdekkende i Tyskland så mye ligger til rette for at det slår an.
    Vi får se. Fra et energiperspektiv er det vanskelig å se det fornuftige med hydrogen. Særlig for personbiler. For store, tunge nyttekjøretøy stiller det seg litt annerledes da de har behov for å bære med seg mye mer energi for å komme seg fra A til B, samt at disse også i stor grad brukes på lange kjøreturer, i motsetning til personbiler som i alle hovedsak går ganske kort pr. dag.

    Tid det tar å fylle tanken er for en svært stor andel bileiere først og fremst en mental sperre som har begrenset rot i virkeligheten. Så lenge man har fast tilgang til parkeringsplass med lademulighet er det ikke noe man trenger å bekymre seg over til daglig. Men som nevnt tidligere må det være på plass en infrastruktur for hurtiglading for at det skal funke på lengre utflukter, og rekkevidden pr. lading bør være en 2-300 km slik at ladefrekvensen passer greit med pausefrekvensen, alternativt lar seg gjennomføre uten at det oppleves som en stor begrensning.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    10.883
    Antall liker
    2.550
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Chevrolet Bolt har lenge vært varslet, og nå ser det ut som om det kommer litt mer detaljer rundt denne.

    Here's the production Chevy Bolt

    Ser ikke så aller verst ut dette. Ligner i alle fall på en bil.

    Det snakkes om over 300 km rekkevidde, og en pris i overkant av $30.000. Lansering er ventet i 2017.
    Bolt vil være i salg tidlig i 2016 i USA ser det ut som. Opel vil komme med tilsvarende versjon i Europa og trolig i midten av 2016.
     

    Sluket

    TAFNAP
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    42.098
    Antall liker
    51.215
    Torget vurderinger
    14
    Ser at han oppfordrer til å åpne toer'n
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    2.970
    Antall liker
    1.570
    Torget vurderinger
    1
    De ladbare hybridene som kommer nå fremstår for meg som svært lite attraktive, hverken fugl eller fisk og med så kort kjørelengde på strøm at det bare virker irriterende å måtte lade for hver liten tur. Og der må da vel batteriet nødvendigvis lades opp til 100% hver gang? Men i utgangspunktet er det kompleksiteten med to drivlinjer som ikke tiltaler meg. Har respekt for moderne biler i så måte. Ser for meg noen panseraktige verkstedregninger etter hvert. Dessuten: Bladet Vi menn testet drivstofforbruket på hybrider nå og det faktiske forbruket ligger 150 - 200% over det oppgitte.

    Er helt sikker på at rene elbiler vil totaldominere om noen år. Vi kommer ikke til å skjønne hvorfor vi ventet så lenge med å utvikle konseptet.
     

    otare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    9.129
    Antall liker
    3.049
    Sted
    Trondheim
    Man må ha et kjøremønster som passer for at en ladbar hybrid skal fungere. Jeg er enig i at rekkevidden på de som introduseres nå er for kort. VWs løsning oppgis til 50 km, men det er med alt mulig avslått og med sommertemperatur. BMW har fallt ned på 35 km, og det er definitivt for lite. 80 km hadde fungert mye bedre. For meg fungerer det greit - jeg dekker 90% av min kjøring med de 50 km, men de siste 10% vil ikke fungere med en ren el-bil. Kompleksiteten i drivlinjen er en annen sak.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    10.471
    Antall liker
    745
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kom 30-31km med Passat GTE uten å ha en økonomisk kjørestil. Med 4 grader utetemperatur og 24 grader innetemperatur synes jeg det er akseptabelt.
    Så lenge jeg kommer meg til tur/retur jobb med stopp i butikk og barnehage dekker bilen behovet mitt og fordelen med hybrid er jo rekkevidde og tilhenger.

    Prisene på hybrider blir nok mer attraktive så sant myndighetene ikke endrer på avgiftene, en 2016 BMW er faktisk gunstig priset sammenlignet med VAG og Kia/Hyundai kommer med en stor stasjonsvogn godt under Passat i pris på nyåret. Superb kommer i 2017
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    2.970
    Antall liker
    1.570
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror at mange vil se at drivstoffregningen for bensin-hybriden fort blir like stor som en bil med moderne dieselmotor. Så det er absolutt et alternativ for de som bor slik til at NOx ikke betyr noe for lokal luft. At moderne dieselmotorer også kan ha noen formidable kostnadsbomber gjemt i de multiple rensesystemene er dog også en del av historien rundt moderne biler.

    Vi skal ha ny personbil nå og vi går antakelig for en +/- ti år gammel dieselbil med kjent historikk. Disse koster lite i innkjøp og bruk og er relativt enkle å reparere hvis noe skulle skje. Dette i påvente av neste generasjons elbiler med lengre rekkevidde.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.364
    Antall liker
    200
    Enig i siste her.

    Kjøpte nettopp en billig 2. bil. En ti år gammel Passat 1.9TDI med 125'km på telleren (ny fabrikkmotor på 75'km). Denne kosta 60'kr. Highline med regnsensor, lyssensor, skinn alcantara osv. Aldri i livet om bilen vil koste 30'kr i året i reparasjoner som avskrivninger på en ny bil vil koste. For 3000,- legger jeg inn integrert bluetooth og dab+. For 8000,- til får jeg dieselvarmeren betjent via sms. Etter min mening får man da veldig lite nytt ved å kjøpe ny bil.
     

    otare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    9.129
    Antall liker
    3.049
    Sted
    Trondheim
    Jeg kom 30-31km med Passat GTE uten å ha en økonomisk kjørestil. Med 4 grader utetemperatur og 24 grader innetemperatur synes jeg det er akseptabelt.
    Så lenge jeg kommer meg til tur/retur jobb med stopp i butikk og barnehage dekker bilen behovet mitt og fordelen med hybrid er jo rekkevidde og tilhenger.
    Samme her. Kjører elektrisk i det daglige - bilen har nok rekkevidde til det - når ca 30 km om vinter. Nådde over 40 i august. Ingen rekkeviddeangst og hengerfeste. Med en vanlig elektrisk bil ville jeg akkurat så vidt nå fram til hytta på vinteren (men med store kvaler den siste mila - går det, går det ikke?). Nå slipper jeg det. Å kjøpe en bil til 700 000 + er ikke aktuelt.

    Jeg kunne hatt to - en elektrisk for daglig kjøring og en billig bruktbil for hytteturene, men hva så med turene til kontinentet om sommeren? Ja, men kan selvfølgelig fly et stykke og så ha leiebil, men da får man problemer med å ta med seg ting. Jeg har gjerne med meg en kasse vin eller to, og litt inventar - lamper koster f.eks. ca halvparten i Tsjekkia i forhold til Norge etc...
    Nei, foreløping er det en plug-in hybrid som passer best for mitt bruk. Men det kan endre seg - jeg har uansett ikke tenkt å ha denne Golfen mer enn 3-4 år.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    11.131
    Antall liker
    5.049
    Jeg tror man må vente på billigere batterier før man ser særlig økning i rekkevidden - det er ganske prisdrivende (og vektdrivende) på en hybridbil. Dessuten er nok de langt fleste i en situasjon som otare er i, bilen går ikke særlig langt i det daglige og det aller meste, om ikke alt, av denne kjøringen kan tas på batteri eller med minimal bruk av forbrenningsmotoren. Og fortsatt er det strengt tatt ikke så veldig interessant hva som passer for folk som bor på bygdelandet og daglig pendler langt, folk flest bor ganske sentralt og det er mye viktigere hva som funker for folk flest.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    10.471
    Antall liker
    745
    Torget vurderinger
    4
    Enig i siste her.

    Kjøpte nettopp en billig 2. bil. En ti år gammel Passat 1.9TDI med 125'km på telleren (ny fabrikkmotor på 75'km). Denne kosta 60'kr. Highline med regnsensor, lyssensor, skinn alcantara osv. Aldri i livet om bilen vil koste 30'kr i året i reparasjoner som avskrivninger på en ny bil vil koste. For 3000,- legger jeg inn integrert bluetooth og dab+. For 8000,- til får jeg dieselvarmeren betjent via sms. Etter min mening får man da veldig lite nytt ved å kjøpe ny bil.
    Pumpedysemotoren til VAG må være den kjipeste motoren det gikk an å få kjøpt i 2005. En ukultivert motor som høres ut som et treskeverk.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    14.626
    Antall liker
    3.376
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Enig i siste her.

    Kjøpte nettopp en billig 2. bil. En ti år gammel Passat 1.9TDI med 125'km på telleren (ny fabrikkmotor på 75'km).
    Dette tilsier at du har 25' igjen på den nye motoren. Ser ikke helt økonomien i det.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.364
    Antall liker
    200
    Enig i siste her.

    Kjøpte nettopp en billig 2. bil. En ti år gammel Passat 1.9TDI med 125'km på telleren (ny fabrikkmotor på 75'km). Denne kosta 60'kr. Highline med regnsensor, lyssensor, skinn alcantara osv. Aldri i livet om bilen vil koste 30'kr i året i reparasjoner som avskrivninger på en ny bil vil koste. For 3000,- legger jeg inn integrert bluetooth og dab+. For 8000,- til får jeg dieselvarmeren betjent via sms. Etter min mening får man da veldig lite nytt ved å kjøpe ny bil.
    Pumpedysemotoren til VAG må være den kjipeste motoren det gikk an å få kjøpt i 2005. En ukultivert motor som høres ut som et treskeverk.
    Ja enig. Men driftssikker. Jeg har to biler med den motoren og har kjørt en rekke nyere biler som trekker dårligere. Men skulle gjerne ha prøvd 170 hesteren, enten som PD eller CR.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn