Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    200
    Enig i siste her.

Kjøpte nettopp en billig 2. bil. En ti år gammel Passat 1.9TDI med 125'km på telleren (ny fabrikkmotor på 75'km).
    Dette tilsier at du har 25' igjen på den nye motoren. Ser ikke helt økonomien i det.
    Motoren ble byttet som forsikringssak da verkstedet glemte å feste det ene motorfestet etter regreim bytte(!). Motoren løsnet etter en kraftig nedbremsing og blokka sprakk.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    5.069
    Som bil nr. 2 er det vanskelig å slå caset "liten elbil" så lenge man kan leve med begrensningene i forhold til rekkevidde, bagasje/passasjerplass og evt hengerfeste. Om man eier en av sorten i fem år og har daglig bomringpassering så er den mer eller mindre gratis å eie ift en bil med forbrenningsmotor under dagens regime. Kan fort spare en 15-20.000 i årlige direkte variable kostnader kontra å kjøre fossilbil og med nybilgaranti er serviceutgiftene også svært nærme 0. Tåler ganske mye verditap på en av sorten før det regnestykket får i minus. Jokeren er selvsagt restverdien, men personlig tipper jeg at i løpet av de neste årene vil svært mange flere innse hvor lite rekkevidde man faktisk kan klare seg med på en pendlerbil eller lignende, så regner med at bruktmarkedet skal være ganske kurant selv om det sikkert kommer biler med lengre rekkevidde til en betalbar penge. Det er også en ovehengende risiko for at det kan bli betydelig dyrere å kjøre spesielt fossilbiler inn og ut av Oslo, men det er det jo heller ingen som vet p.t.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    745
    Torget vurderinger
    4
    Enig i siste her.

Kjøpte nettopp en billig 2. bil. En ti år gammel Passat 1.9TDI med 125'km på telleren (ny fabrikkmotor på 75'km). Denne kosta 60'kr. Highline med regnsensor, lyssensor, skinn alcantara osv. Aldri i livet om bilen vil koste 30'kr i året i reparasjoner som avskrivninger på en ny bil vil koste. For 3000,- legger jeg inn integrert bluetooth og dab+. For 8000,- til får jeg dieselvarmeren betjent via sms. Etter min mening får man da veldig lite nytt ved å kjøpe ny bil.
    Pumpedysemotoren til VAG må være den kjipeste motoren det gikk an å få kjøpt i 2005. En ukultivert motor som høres ut som et treskeverk.
    Ja enig. Men driftssikker. Jeg har to biler med den motoren og har kjørt en rekke nyere biler som trekker dårligere. Men skulle gjerne ha prøvd 170 hesteren, enten som PD eller CR.
    Den var vel ganske gjennomprøvd i 2005 ja. Kjørte en A3 med diesel som leiebil for en stund tilbake, den gikk ekstremt billig, kunne knapt se bevegelse på tankmåleren etter å ha kjørt Flesland - Hardanger - Flesland.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    1.570
    Torget vurderinger
    1
    Enig i siste her.

Kjøpte nettopp en billig 2. bil. En ti år gammel Passat 1.9TDI med 125'km på telleren (ny fabrikkmotor på 75'km). Denne kosta 60'kr. Highline med regnsensor, lyssensor, skinn alcantara osv. Aldri i livet om bilen vil koste 30'kr i året i reparasjoner som avskrivninger på en ny bil vil koste. For 3000,- legger jeg inn integrert bluetooth og dab+. For 8000,- til får jeg dieselvarmeren betjent via sms. Etter min mening får man da veldig lite nytt ved å kjøpe ny bil.
    To sjeler, en tanke. Passat 1,9 TDI som står øverst på lista her også. Muligens med syncro firhjulstrekk, vi får se. Disse motorene går lenger enn langt før de er utslitt.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    743
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    200
    Skal man tro siste Autofil, så bruker hybridene mer fuel enn den ti år gamle Passaten omtalt over.

image.jpg

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    3.049
    Sted
    Trondheim
    Ja, de er ikke spesielt utørste i bensinmodus. Det er kun når en stor del av kjøringen er elektrisk at man får de lave forbrukstallene. Jeg ligger på rundt 0,22 l/mil etter å ha hatt bilen i 4 mnd (Golf GTE). PÅ lengre turer, når batteriet er tomt, ligger den på ca 0,45 l/mil, noe som ikke er så ille for en såpass hissig bensinmotor. Den SAABen den erstattet (i mitt tilfelle) brukte 1,2 l/mil på bykjøring og 0,7 på langkjøring, så jeg klager ikke. Det skal bli spennende å se hva som skjer framover, og hva jeg kommer til å bytte den i om 3-5 år.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    200
    Også interessant å merke serviceintervall og -pris.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.550
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Pr dags dato så er det gjerne slik at en normal priset elbil har for kort rekkevidde, spesielt til bil nr.1. Og ladbar hybrid har såpass liten batterikapasitet at mange ikke vurderer det p.g.a. hyppig lading. Så ingen av de møter alle behov.

Begge vil bli forbedret og leve side om siden en stund, men på sikt tipper jeg ladbare hybrider vil forsvinne til fordel for rene elbiler og hydrogen.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    745
    Torget vurderinger
    4
    Virker jo som om han som tester bilen ikke har forstått poenget.

cruiser

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.02.2010
    Antall liker
    2.880
    Virker jo som om han som tester bilen ikke har forstått poenget.
    Litt enig, dette er jo ikke en hybrid bil men en elbil med rekkeviddeforlenger og må kjøres og brukes som en elbil, sammenligner man den med en vanlig hybridbil faller den selvfølgelig helt igjennom.

Voff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    2.073
    Torget vurderinger
    1
    To sjeler, en tanke. Passat 1,9 TDI som står øverst på lista her også. Muligens med syncro firhjulstrekk, vi får se. Disse motorene går lenger enn langt før de er utslitt.

Min A6 1.9TDI runder 500 000km rundt årsskiftet. Bruker ikke olje eller har andre tegn på slitasje.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    1.570
    Torget vurderinger
    1

Min A6 1.9TDI runder 500 000km rundt årsskiftet. Bruker ikke olje eller har andre tegn på slitasje.
    Det er jo riktig fine biler, med mye av den samme teknologien under skallet. Men har hatt en oppfatning om at Audi er mer utsatt for kostbare reparasjoner? først og fremst fordi de er mer komplisert bygd, multilink hjuloppheng med ørten stag og fôringer som må skiftes. Mer komplisert på alle vis for å tyne siste rest av komfort/sportslighet/kjøreegenskaper ut av det hele. Noe som egentlig ikke trengs for min del..

Dephnot

Rubinmedlem
    Ble medlem
    07.09.2004
    Antall liker
    9.645
    Sted
    MQ-9
    Torget vurderinger
    1
    Dette stemmer overrens med mange Tesla finn annonser hvor konplette bremser er skiftet etter få tusen km:

Derfor kan elbilenes bremser svikte - Dinside.no
    Jepps.. gode tips der. Det meste av kjøringen er enpedals hele veien.

Nå på vinteren hvis man kjører med kald bil er gjerne regen og dermed motorbrems slått av inntil batteriene varmes opp, slik at man får benyttet bremsene.

Det er sikkert en god ide å skru av regne et par dager i året bare for å få bruke bremsene ordentlig, slik at de virker når man trenger dem.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    5.069
    Jeg bruker bremsene innimellom selv om det ikke trengs nettopp av grunnene nevnt i artikkelen. Særlig nå i saltsørpa om vinteren. En annen sak er om man kjører til fjellet. Siden det er netto oppverbskke big time kan man kjøre omtrent uten å bruke bremsene. Da risikerer man at de rett og slett fryser fast siden fukten ikke har blitt dampet ut. Kollega av meg har ganske kul video når han kjører rundt på en tom parkeringsplass med låste bremser på forhjulene på en rwd Tesla.

Cyber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2005
    Antall liker
    2.851
    Torget vurderinger
    5
    Chevrolet Bolt endelig avduket - Norsk elbilforening

Denne ser bra ut og vil kunne ta et godt jafs av det norske elbilmarkedet hvis prisen er overkommelig.
    Ikke akkurat pen, men ok. Det er litt for mange elbiler som ser ut som... elbiler. e-Golf synes jeg er grei, men litt kort rekkevidde.

e-Up! var overraskende god å kjøre. Kunne hatt en slik om prisen hadde vært 50 000 lavere. Nok plass til 4 personer uten problem og nok bagasjerom til mat og div.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    5.069
    Hybridbiler nekter å kjøre på strøm om det er kaldere enn ca 10 minus da de ikke har varming av batteriet:

VW-eiere strømløse: Mener de fikk lite info om kulde-problemer - Elbil - VG

Selv synest jeg elbilen er en drøm vinterstid sammenlignet med dieselsaken jeg hadde før. Kupevarmingen fra batteriet er enormt mye mer effektiv enn hva Webastoen var og rekkeviddetap/økt forbruk plager meg ikke i det hele da jeg uansett har evig nok batteri. Eneste praktiske endring for meg er at jeg plugger inn bilen daglig og sørger for at den lader når den skal brukes (les: om morgenen og ettermiddagen) slik at batteriet skal ha en viss lunk og ha regenerering.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    743
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hybridbiler nekter å kjøre på strøm om det er kaldere enn ca 10 minus da de ikke har varming av batteriet:

VW-eiere strømløse: Mener de fikk lite info om kulde-problemer - Elbil - VG

Selv synest jeg elbilen er en drøm vinterstid sammenlignet med dieselsaken jeg hadde før. Kupevarmingen fra batteriet er enormt mye mer effektiv enn hva Webastoen var og rekkeviddetap/økt forbruk plager meg ikke i det hele da jeg uansett har evig nok batteri. Eneste praktiske endring for meg er at jeg plugger inn bilen daglig og sørger for at den lader når den skal brukes (les: om morgenen og ettermiddagen) slik at batteriet skal ha en viss lunk og ha regenerering.
    Regenererer ikke Tesla når batteriet er kaldt ? Jeg taper vel rundt 25-30% på rekkevidden når det er steike kaldt som om dagen på BMW'n men ikke merket noe til at den ikke regenerer, annet en viss reduksjon når det er glatt for at ikke bakenden skal komme ut...

Det har vært snakk om at lading av kaldt batteri går ut over levetiden dog... og en av grunnene til at noen hybrider kutter batteridrift under -10C...

Dephnot

Rubinmedlem
    Ble medlem
    07.09.2004
    Antall liker
    9.645
    Sted
    MQ-9
    Torget vurderinger
    1
    Regenererer ikke Tesla når batteriet er kaldt ? Jeg taper vel rundt 25-30% på rekkevidden når det er steike kaldt som om dagen på BMW'n men ikke merket noe til at den ikke regenerer, annet en viss reduksjon når det er glatt for at ikke bakenden skal komme ut...
    Nei, ikke når det er flere minusgrader. Men når man kjører avgårde så starter oppvarmingen av batteriet, og etter en stund vil man få regenereringen tilbake. Samme om man setter bilen på varming med appen en liten stund før man skal kjøre. Det samme gjelder forøvrig vanlig lading, først varmes batteriet og så starter selve ladingen.

Dette fører jo også til at bilen oppfører seg anderledes, og man må aktivt bruke bremsepedalen i stedet for bare enpedalskjøringen man er vant til.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn