Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    MB elektrisk B er veldig fin å kjøre og har større bagasjerom. Klarer man seg uten hurtiglader, så er det en kjempe bil. Usikker på om den får app for oppvarming, det hadde vært en fordel på vinterstid for å begrense rekkeviddtapet. Tipper neste generasjon har begge deler.

    Foruten Opel Ampera-E så kommer trolig Leaf i ny utgave i 2017 med rekkevidde på over 35 mil. Mulig det kan drøye til 2018. Tesla Model 3 ser vi nok først på det norske markedet i 2018.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Skjer nok en del spennende fremover, men jeg mener det ikke hjelper allverdens med god rekkevidde så lenge man ikke kan lade bilen raskt. Det sliter de andre enn Tesla forløbig. Greit nok om man kommer seg til hytta eller lignende, da står man lenge og kan lade, men skal man kjøre lengre turer bør ikke ladingen ta særlig mer tid enn man uansett stopper.

    Men rekkevidde på 30 fremfor 15 mil øker bruksområdet ganske mye, jeg merker selv hvor sjelden jeg faktisk trenger å hurtiglade. Sånn sett hadde det ikke vært verdens undergang om ladingen tok litt lengre tid siden det uansett ikke er så ofte.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Når de etablerte kommer for fullt med slike modeller tror jeg på døden for Tesla som leverandør av bil. Kanskje Tesla ender opp som batterileverandør,- de må jo selge endel for å klare sine forpliktelser uten å risikere tidenes baksmell. Foreløpig ligger de bak skjema, tidlig å si, men kanskje har vi et tilsvarende luftslott som REC.

    And if the project doesn’t reach $3.5 billion in 10 years, Tesla will have to pay back all of its tax breaks it has already earned along the way.

    Tesla Motors Inc (TSLA)'s Lofty Gigafactory Estimates Might Come Back to Bite

    Tesla gigafactory ahead of schedule, but off-track on job, investment projections
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Det spørst hvor iherdig andre faktisk satser. De har jo en konvensjonell linje de ikke må kaninalisere for mye også. Bilmarkedet er veldig stort på verdensbasis så selv om Tesla når målet om 500.000 biler i året vil de forlatt være små - vw leverer vel en 10-11 millioner til sammenligning.

    Det dreier seg heller ikke om å være størst, men å være lønnsom. Enn så lenge har Tesla marginer de fleste andre bare kan drømme om (men de tjener ikke penger ennå av andre årsaker).

    Det er nesten merkelig at det finnes såpass mange bilmerker som det gjør, de aller fleste mellomklassebiler er temmelig perfekte substitutter for hverandre.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Da har dieselbilen blitt solgt og jeg funderer på å kjøpe El-bil. Er dog overrasket over hvor lite realitet det er i kampanjer på bilene. Renault Zoe var jeg innom for å se på. Averteres til 184.900,- i disse dager. Gikk ikke an å få den under ca 215 000,- Skulle den være brukendes kostet den 239 000.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.118
    Antall liker
    9.429
    Slik er det vel med nesten alle biler. Billigste variant blir kun markedsført, ikke solgt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Da har dieselbilen blitt solgt og jeg funderer på å kjøpe El-bil. Er dog overrasket over hvor lite realitet det er i kampanjer på bilene. Renault Zoe var jeg innom for å se på. Averteres til 184.900,- i disse dager. Gikk ikke an å få den under ca 215 000,- Skulle den være brukendes kostet den 239 000.
    Slik er det vel med alt av biler?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Da har dieselbilen blitt solgt og jeg funderer på å kjøpe El-bil. Er dog overrasket over hvor lite realitet det er i kampanjer på bilene. Renault Zoe var jeg innom for å se på. Averteres til 184.900,- i disse dager. Gikk ikke an å få den under ca 215 000,- Skulle den være brukendes kostet den 239 000.
    Hvorfor ville de ikke selge dem med spesifikasjonene som var avertert til 184.900 da?

    Hva var problemet?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Da har dieselbilen blitt solgt og jeg funderer på å kjøpe El-bil. Er dog overrasket over hvor lite realitet det er i kampanjer på bilene. Renault Zoe var jeg innom for å se på. Averteres til 184.900,- i disse dager. Gikk ikke an å få den under ca 215 000,- Skulle den være brukendes kostet den 239 000.
    Hvorfor ville de ikke selge dem med spesifikasjonene som var avertert til 184.900 da?

    Hva var problemet?
    184900 modellen kostet 200+ hos dem og var veldig simpel og manglet viktig utstyr. Visstnok. Helt ok, jeg kjøper ikke Renault Zoe til 240 lapper uansett.

    Har sjekket litt priser hos VW og de er mer spot on og kommer heller med priser under det som averteres på nett.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Cyber: Har du vurdert å Renaultvere? Den rimeligste modellen Zoë står med stjerne bak prisen..dvs den koster ca 190k hvis du ved kjøp Renaultverer din gamle bil- da for 25000 i avslag på fullpris.. Det er forresten feil at de rimeligste modellene ikke selges. Mitsubishi regnet på det, og kom fram til at 10% av Space Star-kundene kjøpte den rimeligste. Hva manglet den forresten for å være "brukanes??" Dieselmotor og stasjonsvognsstørrelse?
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Cyber: Har du Renaultvert? Den rimeligste modellen Zoë står med stjerne bak prisen..dvs den koster ca 190k hvis du ved kjøp Renaultverer din gamle bil- da for 25000 i avslag på fullpris.. Det er forresten feil at de rimeligste modellene ikke selges. Mitsubishi regnet på det, og kom fram til at 10% av Space Star-kundene kjøpte den rimeligste. Hva manglet den forresten for å være "brukanes??" Dieselmotor og stasjonsvognsstørrelse?
    Nei, jeg har ikke så gammel bil at det svarer seg. Jeg vet ikke hva det var den manglet, da karen sa jeg ikke kom under 239000 om den skulle være brukandes så kikket jeg kjapt over utvalget ellers og forlot forhandleren. Det står dog intet om å renovere i under prisen. Det står bare 25000 i avslag.

    Uten navn.png

    Jeg kommer til å se på andre alternativer, men lurer på om en bør ha litt is i magen enda mtp økt rekkevidde kommende til flere modeller osv...

    BMW i3 synes jeg er spennende, men dørløsningen er en skikkelig show-stopper, upraktisk å alltid måtte ha opp fremdøren og av setebeltet for å få passasjerer inn og ut av baksetet.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    ..Dessuten ser den jo ut til å være designet av en sukkerrrusa, tysk femåring. Liker IKKE bakenden!! Det han Renaultforhandleren utsatte deg for, er et klassisk triks bilforhandlere bruker for å få kunden til å velge dyrere enn det som trengs. Hadde du hatt BÅDE dieselen (solgt privat) OG en gammel 80s Micra til Renaultvering, derimot...Det går iallefall på at Renault ønsker å få ned alderen på norsk bilpark, samtidig som Zoë skal ta opp kampen mot I3 og Leaf...Hadde det vært meg, ville spørsmålet vært HVA han mente mangla på Mini-Zoë for å få den brukanes..og så forhandlinger om bedre avtale. Den prisen leser jeg som at bilen egentlig koster 25k MER- som du opplevde. Clear as day, det..
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes i3 er stilig. Den er spesiell og skiller seg ut. Den ser ikke ut som alle andre biler. Hadde rekkevidden vært litt lenger - at du kunne stole på å rekke 20 mil om vinteren - ville den være en veldig aktuell kandidat. Den er spesielle, og jeg skjønner godt at mange ikke liker den, men det gjør altså jeg.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg synes i3 er stilig. Den er spesiell og skiller seg ut. Den ser ikke ut som alle andre biler. Hadde rekkevidden vært litt lenger - at du kunne stole på å rekke 20 mil om vinteren - ville den være en veldig aktuell kandidat. Den er spesielle, og jeg skjønner godt at mange ikke liker den, men det gjør altså jeg.
    Jeg liker den også, men kanskje kneppet for "spesiell" og som sagt, dørløsningen er ikke god.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg liker dører som er hengslet i bakkant. Det gjør det mye enklere å gå inn og ut av bilen, men det er litt dumt at man må åpne fordørene for å få opp bakdørene, ja. Har ikke Mazda Rx-8 den samme løsningen?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.909
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvis du er ute etter en Renault (ikke at jeg vil ha en. Som en kompis sa om ei dame - hun ville jeg ikke tatt i med en anna manns p*kk på ei lang stang), så er svaret enkelt. Kjøp en skrotbil til litt over vrakpant, altså ca 6000 ink. registrering, og Renaultver...

    Johan-Kr
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg liker dører som er hengslet i bakkant. Det gjør det mye enklere å gå inn og ut av bilen, men det er litt dumt at man må åpne fordørene for å få opp bakdørene, ja. Har ikke Mazda Rx-8 den samme løsningen?
    Og som nevnt, litt styr at passasjeren foran må ta av seg sikkerhetsbeltet for å åpne bakdøren. Hele greia blir litt "sikkert kult, men er det praktisk"?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Hvis du er ute etter en Renault (ikke at jeg vil ha en. Som en kompis sa om ei dame - hun ville jeg ikke tatt i med en anna manns p*kk på ei lang stang), så er svaret enkelt. Kjøp en skrotbil til litt over vrakpant, altså ca 6000 ink. registrering, og Renaultver...

    Johan-Kr
    Blir ikke Renault, men til 185 lapper var den oppe til vurdering.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.818
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    ....."(ikke at jeg vil ha en. Som en kompis sa om ei dame - hun ville jeg ikke tatt i med en anna manns p*kk på ei lang stang)"....

    Johan-Kr
    Er dette en spesielt god måte å presisere dette poenget?
    Tror de fleste ville forstå "jeg vil ikke ha en slik, uansett", helt uten å blande inn andres kjønnsorganer?
    :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Teknisk sett er I3 et mestersykke i vektsparing,Otare. Og særpreg er bra, det. Skal man åpne bilen- åpne hele sida, sier nå jeg..Da blir det lettere for alle å gå inn. Men det kan da gjøres penere enn det BMW har klart.. Ang Teslas død- det skjer ikke. Til det er Elon Musk for smart- og bilen altfor tøff! Men at de etablerte har kommet etter - på høy tid!! Det er bestandig risiko forbundet med oppstart av ny business- eller rettere nye DELER av en etablert business, så Tesla har litt av en jobb for å ligge foran fortsatt. Men, som jeg sa: Musk er smart..Den dagen elbiler kommer med ladetider på en time og dieselrekkevidde- i 40 minus- DET blir dag, det..hehe
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Ja, så veldig pen er vel ikke i3. Men den har sjarm og særpreg. Det liker jeg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    ^ uavhengig av denne stuiens riktighet eller mangel på sådann så illusterer den fint problemet med livsløpsanalyser. Man må starte (og stoppe) et sted, og avhengig av start- og stopptidspunkt i analysen kan man sikkert få akkurat det svaret man ønsker seg. Det riktige er selvsagt å ta med *alt* men det er problematisk mellom annet fordi det må basere seg på en rekke antagelser om de ulike innsatsfaktorene. Noen ganger finnes det gode data på slikt, andre ganger ikke.

    Samme problemet med "samfunnsøkonomisk lønnsomhet" som jo er et gjengående begrep i Norgs offentlig planlegging. Der kan man også få nesten akkurat det svaret man vil - særlig ved å justere såpass lite håndfaste faktorer som diskonteringsrenten og forventet levetid. Det fremstilles som et veldig veloverveid og upartisk beslutningsgrunnlag men er egentlig befestet med en rekke føringer som påvirker svaret man får. For den mest absurde øvelsen innen faget er det bare å se på når det argumenteres ivrig fra idretten om hvor lønnsomt OL er for Norge.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Det er vel forsåvidt bare et viktig tall som nevnes - nemlig at totalutslippet fra en elbil gjennom sin levetid tilsvarer utslippet fra en benbsinbil som bruker 0,42 l/mil. De gjerrigste bensinbilene ligger vel omtrent der, så for CO2 utslipp sitt vedkommende blir det nokså hipp som happ om man kjører elbil eller bensinbil. Så å omtale en elbil som en nullutslippsbil blir litt komisk.

    Beregningene er gjort ut fra en amerikansk energimiks og dermed ikke direkte sammenlignbare med norske tall, men for Europa ellers er det vel ikke helt feil. Den amerikanske bilparken er vel ikke i nærheten av å nå et gjennomsnittsforbruk på 0,42 l/mil, så i USA er det en del å hente på å bruke elbiler (eller nyere biler med liten forbrenningsmotor)

    Man bør kanskje også ha i bakhodet at denne undersøkelsen er gjort av en lobbyorganisasjon som jobber for en miljøorganisasjon. Og man skal heller ikke glemme at det her kun snakkes om CO2 - NOX utslipp er ikke tatt med her.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fortsatt et stykke å gå før den er like miljøvennlig som en moderne dieselbil hvis man leser tallene i artikkelen og ikke bare overskriften.
    Bilen skal ikke kjøre så lenge før det snur:

    Biler med store batteripakker, som Model S, utjevner karbonfotavtrykket sitt i løpet av 18 måneder eller 30.500 kilometer, mens de med mindre batteripakke kan utjevne avtrykket på et halvt år eller 7.800 kilometer.
    Dette er basert på energimiksen i de områdene i USA hvor elbiler selges, og forutsetter at bilene kjøres i disse områdene.

    Med tanke på at den norske elektrisitetsforsyningen stort sett består av fornybar energi, vil tallene naturligvis stille seg annerledes her.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.726
    Torget vurderinger
    2
    Klimabløffen - grønn strøm med opphavsgarantier.

    https://tv.nrk.no/serie/schrodingers-katt/DMPV73000816/17-03-2016#t=20m21s

    Det programmet ikke gjør helt klart, er at mesteparten av strømmen vi forbruker er vår egen vannkraft. Men når regnskapet gjøres opp, så later vi som om tyskere og andre på kontinentet har brukt denne, gjennom opphavsgarantier de kjøper, mens vi får saldert inn skitten kraft utenfra, så regnskapet skal stemme.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.118
    Antall liker
    9.429
    Er det noen her som har erfaring med minstingen til VW, eUP? Kjøremønsteret blir turer på 2-5 mil, langturer begrenser seg til 10 mil.
    Plassbehovet er plass til 3 voksne og et handlenett.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Er det noen her som har erfaring med minstingen til VW, eUP? Kjøremønsteret blir turer på 2-5 mil, langturer begrenser seg til 10 mil.
    Plassbehovet er plass til 3 voksne og et handlenett.
    Min eneste erfaring er fra i dag tidlig, når jeg lå bak en sånn på vei til jobb. To helt klare begrensninger later til å være en maksfart på 70 km/t, og at den ikke er utstyrt med kjørelys verken foran eller bak. Noe den forøvrig deler med en Nissan Leaf som også var ute og hindret trafikken i morgentimene i dag.

    Er virkelig batterikapasiteten på el-biler så dårlig at man ikke kan ha på annet enn parklys foran i frykt for å ikke komme fram dit man skal?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Er det noen her som har erfaring med minstingen til VW, eUP? Kjøremønsteret blir turer på 2-5 mil, langturer begrenser seg til 10 mil.
    Plassbehovet er plass til 3 voksne og et handlenett.
    Har en onkel som er kjempefornøyd med UP. Går som en rakett som han sier.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Er det noen her som har erfaring med minstingen til VW, eUP? Kjøremønsteret blir turer på 2-5 mil, langturer begrenser seg til 10 mil.
    Plassbehovet er plass til 3 voksne og et handlenett.
    Min eneste erfaring er fra i dag tidlig, når jeg lå bak en sånn på vei til jobb. To helt klare begrensninger later til å være en maksfart på 70 km/t, og at den ikke er utstyrt med kjørelys verken foran eller bak. Noe den forøvrig deler med en Nissan Leaf som også var ute og hindret trafikken i morgentimene i dag.

    Er virkelig batterikapasiteten på el-biler så dårlig at man ikke kan ha på annet enn parklys foran i frykt for å ikke komme fram dit man skal?
    Man følger EU standard. Det er ikke krav om kjøre lys om dagen lenger.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Man følger EU standard. Det er ikke krav om kjøre lys om dagen lenger.
    Det er ikke krav om automatiske kjørelys, men man skal fortsatt bruke kjørelys i dagslys. Det er derimot ikke lenger krav om at baklysene skal være tent om dagen, med unntak av kjøring i tunnell

    Kjørelysene | Statens vegvesen
    Men kjørelys er så mangt som det står "Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys." Når jeg setter min BMW i3 på automatisk lys får jeg LED striper under lyktene om dagen og led lys i lyktene og baklys når det blir mørkt nok eller i tunell - det styres av lys sensorer og kan variere om jeg motlys eller medlys av sol.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn