Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Jeg var 1 mm fra å trykke OK på tilbudet jeg fikk, men fant ut at det ble for mye penger å betale for en bil jeg ikke har sett eller prøvd, så jeg sitter på gjerdet litt lenger.
    Og du har helt rett - jeg har allerede bil som dekker mine behov, men man begynner å bli gammel og har penger i banken, ingen som skal ha dem etter meg (begge barna er i godt betalte, trygge jobber), og man kan som kjent ikke ta dem med seg.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.074
    Antall liker
    2.533
    Da kan vi vel konkludere med at lærerlønningene er høye nok? 😉
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Lenge siden jeg var lærer. Jeg sluttet som lærer i skolen i 1986. Jeg har god råd fordi jeg har solgt en leilighet som jeg kjøpte den gangen slike var billige...
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Siste ulykken på E6 sør for Oslo var vel en som stoppet i venstre felt for å plukke opp en sykkel han hadde mistet. Hvor blåst mellom ørene må du være for å stoppe i venstre felt på en motorvei? Så ikke bare kan de ikke kjøre bil, men jeg tviler på at de kan lese heller (ref: kognitive evner).

    PS: Jeg sitter enda litt på gjerdet angående denne (for at innlegget mitt ikke bare skal være OT):

    Vis vedlegget 940111
    Hvorfor ikke i4m50?
    -som et spørsmål, ikke som en påstand.
    Har sett litt til og fra på i4m50 fra forhåndsbestillingen kom for et par år siden, men subaruen min oppfører seg stadig prikkfritt så det har blitt med tanken.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Nei, men det er jo greit om det er plass til fler enn sjåføren :)

    PS: Jeg er 1,91 og når jeg har setet i nederste posisjon har jeg 5 mm klaring til taket i en i4. Og det er ikke plass til bena til den som evt skal sitte bak meg i baksetet (siden jeg har lange ben). Ja, jeg har prøvekjørt en i4 m50. En fantastisk bil p kjøre, men for liten.
     
    Sist redigert:

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Ser første utgaver av Audi e-tron 50 og 55 har kommet bra ned i pris nå, og den kan friste. Men er det et godt kjøp?

    Er El biler som gjerne har gått 130'-150' kilometer pålitelige i batteripakken? Har alltid sværget til diesel bil som har bra dreiemoment og er grei å skru på når en har litt peiling. Når bilskifte nå nærmer seg pga rust i den ellers gode gamle Mazdaen har Elbil og forsovidt også hybrid, dukket opp som et alternativ. Helst i SUV utgave og med minimum 1500 kg henger vekt.

    Bil er jammen ikke lett. For mange muligheter 🤔.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Hvor fysen er du på en e-tron da? Komfortable biler, og dyre i drift jf de fleste andre elbiler, og Møller/Erik Arnesen priser tjenester etter filosofien "Audi-folk har større betalongsevne/villighet. (Inside-info fra ei som har jobbet der)
    Hadde jeg kjøpt en elbil med 150k på telleren ville jeg først forsonet meg med tanken om at dette kan potensielt bli et veldig dyrt bilhold selv om selve kjøpsprisen ikke er så verst, men mtp flere potensielle reparasjoner kun verkstedet kan utføre. Selv om en elbil har mindre mekanikk har den desto mer elektronikk.
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Hvor fysen er du på en e-tron da? Komfortable biler, og dyre i drift jf de fleste andre elbiler, og Møller/Erik Arnesen priser tjenester etter filosofien "Audi-folk har større betalongsevne/villighet. (Inside-info fra ei som har jobbet der)
    Føler også Møller selger på denne filosofien. Og jeg er absolutt ikke en av dem som hopper på dette toget. Men når det er sakt sa var vel heller mitt fundereende utsagn om dette videre bilholdet kan være akseptabelt på lik linje med en gjennomsnittlig kostbar bil?

    en elbil har mindre mekanikk har den desto mer elektronikk
    Ja, absolutt. Og dette er ikke noe jeg er kompetent til å fikse med mine kunnskaper. Her er vi vel inne på noe som det vanskeligste valget mellom en fossilbil og El bil, eventuelt hybrid. Selv om utviklingen er godt videre på fossilbiler er det færre problemer med disse sammenlignet med mindre utprøvde teknologien som El/hybrid innehar.

    Dersom e-tron har hatt like store problemer som flere av Teslas modeller er ikke dette så vanskelig men det kjennes ikke til.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    660
    Antall liker
    683
    Sted
    Rogaland
    @Dalemark har en i familien som har hatt e-tron, kanskje en av de mest komfortable og luksuriøse elbilen på markedet, hvertfall i toppsjiktet. Godt støyisolert, gode seter. Høy kvalitets følelse og grei å kjøre. Men. Og et stort men. Den er tørst. Tross stort batteri er ikke reell rekkevidde så bra. Husker de noterte seg en god del mindre rekkevidde på vinteren ( ikke rare greiene i Stavanger) og på lengre turer bet de i seg at motorvei hastighet påvirket også en god del. Hadde sjekket ut Bjørn Nyland sine videoer på youtube.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.600
    Antall liker
    1.861
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Kjøper man vag så har man i allefall vagcom som er diagnose og programmeringsverktøy for private.
    Dette gjør at du faktisk gjøre endel selv, som å kode inn nye moduler dersom de må byttes, og man kan gjøre ganske mye feilsøking utover vanlige odb koder.
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Vi klarer oss med en bil i familien og denne ville stort sett bli brukt frem og tilbake mellom jobb (ca 20 km en vei) så hvor tørst en eventuell El bil er blir noe irrelevant for min del. Vi drar på enkelte korte campingvogn turer om sommeren, derfor litt hengervekt evne.

    Jeg har lenge sett på hybriden Mercedes GLC 350 e som bruktbil som en mulig kandidat når Mazdaen skulle byttes ut. Mulig denne blir rimeligere en e-tron i videre bilhold. Vanskelig dette.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.167
    Antall liker
    804
    Jeg solgte nettopp en C350e; samme drivlinja. For meg ble dette for mye rallemikk, batteriet er en vits og tørst på bensin. Bytta til en billig B180CDI med manuellgir.

    Hvis du har 300+ å bruke ville jeg sett etter en Tesla Y
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Møller i et nøtteskall.


    Jeg har lignende erfaringer (bremser i en Passat, forstilling i en Audi A4). Holder meg langt unna Møller hvis jeg kan. Har hatt 4 biler fra Møller. 2 kvittet jeg meg med etter ca 3 år (ga dem til 2 stk junior som hadde dem i 2 år før de ble solgt). De 2 andre hadde jeg problemer med Møller med.

    NB: Det er gode biler, det er Møllersystemet jeg har hatt problemer med.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.600
    Antall liker
    1.861
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det verste med denne saken er dette:
    For å kunne si eksakt hva som er galt med girkassen, må den demonteres, ifølge Transtec. Uansett mener spesialverkstedet at det må byttes komplett girkasse, fordi det ikke finnes deler som kan kjøpes.

    Så fordi det ikke finnes deler, så man man bytte hele girkassen, istedenfor å reparere det som er ødelagt. Ikke bare ville det blitt betydelig billigere enn 172.000, det ville også medført mindre forbruk av råvarer og utslipp.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.130
    Antall liker
    10.593
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Vært Audi eier siden 2000. Solgte den siste audien for noen mnd. siden. Må innrømme at jeg har vært veldig fornøyd med bilene men har til nå ikke en eneste virkelig positiv erfaring med Møller.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Ja, det er ille, men jeg synes uansett Møllergruppens behandling av saken er verre. Bilen hadde kjørt 4000 km over fristen for oljeskift på girkassa. Hvis det er nok til at girkassa havarerer har VW brukt substandard komponenter og må selvfølgelig stå ansvarlig for for det.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Men når det er sakt sa var vel heller mitt fundereende utsagn om dette videre bilholdet kan være akseptabelt på lik linje med en gjennomsnittlig kostbar bil?
    Jeg personlig ville nok ikke kjøpt meg elbil uten lang gjenværende garanti, dvs minst 3 år. Jeg har lest såppas mye om folk som har en eller annen form for problemer med elbil, at jeg har mistet troen på at elbiler har høy sannsynlighet for bilhold uten hazzl, plunder og heft. Det er så mye som skal funke som det skal for at bilholdet og bruken skal oppleves utrøblete.
    -hurtiglader skal virke
    -destinasjonslader/saktelader skal virke
    -shake-hands skal virke
    -ombordlader skal virke
    -klimaanlegget skal virke (ellers vil ikke bilen kjøre)
    -batteriet mister kapasitet uansett hvor mye/lite den brukes (elde-faktor)
    -hurtiglading på langtur koster mer pr mil enn fossilbil i samme klasse
    -installasjon av hjemmeladerboks koster fort 1000 liter diesel
    -at service er utelukkende billigere enn på fossilbil er en myte for en del merkeverksteder. De skal ha sine 4-5k kr uansett hva/hvor lite de gjør.
    -i tillegg er det mange råd om at en skal passe på batteriet ved å hurtiglade så lite som mulig, ikke la bilen stå med høy eller lav oppladning osv for å hindre degradering så godt en kan.

    Etter 6 år med elbil(er) er jeg lei alt dette, og skal bort fra hele elbil-greia, og heller kjøre enda mindre enn tidligere.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Sånn, da var Trondheim-Smestad unnagjort, og jeg ble overrasket over resultat, 20% igjen ble utløst rett før hjemme.
    Hadde ikke forventet at id.3 skulle så langt ned på langkjøring.
    PXL_20230806_151409814.jpg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Vært Audi eier siden 2000. Solgte den siste audien for noen mnd. siden. Må innrømme at jeg har vært veldig fornøyd med bilene men har til nå ikke en eneste virkelig positiv erfaring med Møller.

    Det har jeg. Nå må det sies at VAG produkter selges av andre forhandlere enn Møller. Det er ikke sikkert at det er importøren som er problemet, men forhandleren. Har aldri hatt problemer med garantisaker etter 40år med VAG produkter. Dvs da km telleren stoppet for andre gang (etter å ha blitt skiftet første gang på garanti), fikk jeg beskjed av forhandleren at dette ikke var dekket av garanti (hele instrumentinnsatses måtte skiftes). Jeg ringte importøren og sa at km-telleren var en komponent som var ment å vare bilens levetid og derfor kunne reklameres på innen 5år i følge kjøpsloven. De sa at de skulle se på saken. Etter 15 minutter fikk jeg telefon fra forhandleren. De sa at de skulle skifte instrumentinnsatsen gratis.
    Det hører med til historien at da min 99 modell A6 fikk knirk i hjulopphenget hevdet Møller i Oslo (hvor jeg da bodde og jobbet) at jeg kun fikk dekket 50% av kostnadene på garantien (da bilen var gått over 70 000km). De skulle ha 15 000 kr ! (2002). På mitt Audi verksted i Nord Norge hvor jeg kjøpte bilen (ikke Møller) fikk jeg skiftet komponetene gratis....
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Det kan godt være at det er forhandleren som er problemet. Mine erfaringer er med Møller Trondheim.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.130
    Antall liker
    10.593
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Forholdt meg til Møller Haugesund (Sandnes auto faktisk før det) og Møller Hvam. Mange interessante kundetilbakemeldinger der.

    Nå er vi OT folkens :)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.627
    Antall liker
    15.703
    Torget vurderinger
    2
    Var innom Møller med en Skoda Scout til EU-kontroll noen år tilbake.
    Etter sjekken ble jeg bedt om å ta en samtale med rådgiver, de hadde funnet noen ting.

    Han kom med et skjema, der de hadde listet opp hva som måtte/burde gjøres. Det var mye, total estimert kostnad var over 100.000. Ned til "manglende sigarettenner" og kontakten til lys på tilhenger måtte byttes, osv.
    Men ingen av "feilene" var slike som var relevante til en EU-kontroll (jeg spurte om de hadde forsøkt å rense tilhengerkontakten, som var eneste slike feil. Det hadde de ikke).
    Måten det ble presentert meg på kunne tyde på at dette var en innøvd rutine, der man skulle støkkes til å bare takke ja.

    "Jeg ser at jeg har passert EU-kontrollen, og takk for listen over enkle ting jeg kan ordne selv."

    Jeg tok en kikk på tilhengerkontakten. Renset pins med en q-tip og dermed var det i orden. Å bytte den skulle de ha 11.000 for, om jeg husker rett. Sigarettenneren "manglet" selvsagt fordi jeg brukte kontakten til lading av mobil, og den lå i hanskerommet. Og det andre var virkelig småting, som var enkle å fikse, om man hadde litt innblikk.

    Fikk et særs dårlig inntrykk av Møller da. (På Etterstad).
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Er det en trend at Møller i store byer er vanskelige, for de bryr seg ikke så mye - de får kunder uansett, mens på mindre steder er det viktig for dem å holde på de kundene de har?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Er det en trend at Møller i store byer er vanskelige, for de bryr seg ikke så mye - de får kunder uansett, mens på mindre steder er det viktig for dem å holde på de kundene de har?

    Tror det er et generelt problem med store forhandlere. Desverre er flere og flere forhandlere del av samme konsern (Møller, Sulland, Bil i Nord etc). Det gjør også at det ikke lenger like lett å gå til naboforhandleren (av samme bilmerke) for å få et bedre tilbud; det er samme forhandlerkjeden og snakker sammen.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.419
    Antall liker
    3.536
    Sted
    Sunnmøre
    Eg måtte i hui og hast få hjelp av VW i Linköping då vi fekk trøbbel med bremsene på ein skandinavisk rundtur for nokre år sidan. Vart positivt overraska over grundigheit, service og pris.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Var innom Møller med en Skoda Scout til EU-kontroll noen år tilbake.
    Etter sjekken ble jeg bedt om å ta en samtale med rådgiver, de hadde funnet noen ting.

    Han kom med et skjema, der de hadde listet opp hva som måtte/burde gjøres. Det var mye, total estimert kostnad var over 100.000. Ned til "manglende sigarettenner" og kontakten til lys på tilhenger måtte byttes, osv.
    Men ingen av "feilene" var slike som var relevante til en EU-kontroll (jeg spurte om de hadde forsøkt å rense tilhengerkontakten, som var eneste slike feil. Det hadde de ikke).
    Måten det ble presentert meg på kunne tyde på at dette var en innøvd rutine, der man skulle støkkes til å bare takke ja.

    "Jeg ser at jeg har passert EU-kontrollen, og takk for listen over enkle ting jeg kan ordne selv."

    Jeg tok en kikk på tilhengerkontakten. Renset pins med en q-tip og dermed var det i orden. Å bytte den skulle de ha 11.000 for, om jeg husker rett. Sigarettenneren "manglet" selvsagt fordi jeg brukte kontakten til lading av mobil, og den lå i hanskerommet. Og det andre var virkelig småting, som var enkle å fikse, om man hadde litt innblikk.

    Fikk et særs dårlig inntrykk av Møller da. (På Etterstad).
    Møller Etterstad, ja. Der jeg kjøpte en Seat Mii 2020 elbil, 1 år gammel, som viste seg å ha hull i kanalene ved hvert jekkpunkt, ettersom original saksejekk ikke fulgte med bilen, og fjotten som leaste den brukte donkraft rett på kanalene ved omlegg av hjul, og lagde nye hull på neste jekkpunkt selv om han så at den gikk gjennom kanalen ved hvert hjørne.
    Når jeg reklamerte hos Møller Etterstad var selger 100 % passiv og likegyldig, og 'karosseriensperten' deres fra et østblokkland som så skadene var mer opptatt av å 'bevise' at jeg hadde skadet bilen selv, og 'beviset' var at jeg hadde smurt den inn med Fluid Film under.
    Først når jeg sendte bilder og reklamasjon til Møller sentralt ble det fart i sakene.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Møller Etterstad, ja. Der jeg kjøpte en Seat Mii 2020 elbil, 1 år gammel, som viste seg å ha hull i kanalene ved hvert jekkpunkt, ettersom original saksejekk ikke fulgte med bilen, og fjotten som leaste den brukte donkraft rett på kanalene ved omlegg av hjul, og lagde nye hull på neste jekkpunkt selv om han så at den gikk gjennom kanalen ved hvert hjørne.
    Når jeg reklamerte hos Møller Etterstad var selger 100 % passiv og likegyldig, og 'karosseriensperten' deres fra et østblokkland som så skadene var mer opptatt av å 'bevise' at jeg hadde skadet bilen selv, og 'beviset' var at jeg hadde smurt den inn med Fluid Film under.
    Først når jeg sendte bilder og reklamasjon til Møller sentralt ble det fart i sakene.
    Så du kjøpe en bil med hull i kanalene og reklamerte i etterkant ?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Så du kjøpe en bil med hull i kanalene og reklamerte i etterkant ?
    Ja, jeg var selvsagt klar over at den hadde hull i kanalene når jeg kjøpte den. Jeg krøp under den lave bilen og sjekket om den 1 år gamle doningen, som hadde stått i butikken de siste 7 mnd var gjennomrustet. Det er all grunn til å sjekke en bil som er brukt 5 mnd fra mars til august nøye for rust, spesielt når det står i tilstandsrapporten at den er skadefri i karosseriet.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.074
    Antall liker
    2.533
    Da er det bare å vente på kinakommentarene 😉Grattis! Flott bil
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.105
    Antall liker
    3.216
    Torget vurderinger
    1
    Skulle nesten ha vært postet i irritasjonstråden, men passer kanskje best her likevel.

    Jeg lurer på om toget er gått for å få både fagfolk og andre til å erkjenne at det er INGEN lader i veggboksene som kobles til elbiler med kabel i forbindelse med lading. Ikke engang de mindre boksene som sitter på kabelen med vanlig støpsel i enden, er en lader. Boksen på veggen, og den som sitter på kabelen, er bare en avansert strømbryter som kobler strømmen til og fra i kabelen som går til bilen. Laderen er integrert i bilen.

    Et litt seriøst foretak som NAF har testet disse som monteres på veggen, og gjennom hele artikkelen omtales de som ladeboks, vegglader, hjemmelader, elbillader eller rett og slett bare "lader". I tillegg har de med en fagjury som skal kvalitetsikre det hele og klarer likevel ikke å la være å omtale produktet som en "lader". Igjen, ved AC-lading sitter laderen i bilen.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn