ELAC MIRACORD forum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Farmen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Antall liker
    889
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Hei igjen .

Merket du forskjell fra original PU til den du monterte? Dette er noe jeg vurderer litt frem i tid, men om det er stor lytte forskjell fremskynder jeg dette.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    74
    Hei igjen .

Merket du forskjell fra original PU til den du monterte? Dette er noe jeg vurderer litt frem i tid, men om det er stor lytte forskjell fremskynder jeg dette.
    PU er det som gir størst forskjell ifm en platespiller. Synergi mellom PU og arm spiller også en vesentlig rolle. Gode lagrene eller hvordan armen konstruert er også av stor betydning.

Salmacis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Antall liker
    467
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Noen som vet hvor mange grader VTA er satt opp med orginalt fra fabrikk?

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    2.173
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    VTA er vinkel på nålen hvis det er snakk om pick-up'en som leveres med Miracord 90 tror jeg pick-up er en Audio Technics ML440 , nålen har da 20 grader VTA

( alt med en klype salt )

Salmacis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Antall liker
    467
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    VTA er vinkel på nålen hvis det er snakk om pick-up'en som leveres med Miracord 90 tror jeg pick-up er en Audio Technics ML440 , nålen har da 20 grader VTA

Ok, takk [emoji106] Da er det straks lettere å sette opp en pickup ala Purpleheart N.S kontra en pickup som krever feks 23 grader VTA [emoji4]

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    2.173
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2

Ok, takk [emoji106] Da er det straks lettere å sette opp en pickup ala Purpleheart N.S kontra en pickup som krever feks 23 grader VTA [emoji4]

Så lenge du justerer høyden på arm til pick-up hus er sånn noenlunde i plan så er du rimelig nær den VTA'n du skal ha noen liker å fin trimme litt på VTA +- . Hvis pick-up ikke har en plan underside kan det være et triks å brette et papir med samme byggehøyde som pick-up ( brukes som siktelinje )

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    74
    Stort sett kan du ha ganske store avvik i forhold til optimal VTA uten å høre dette. Skarpere nåleslipninger kan reagere ganske mye på VTA. Eks VDH PU'er. Disse er ikke et masseprodukt. Ref pris.

Som beskrevet over, la armen være vannrett og kjør på!

Salmacis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Antall liker
    467
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Hører nå mye godt om Hana SL pickup, men undrer om oppgraderingen blir for liten ift orginal pickup.

Hva tror dere?
    Er det verdt å bytte til Hana SL ift orginal pickup eller blir det for liten lydmessig oppgradering?

Er en Purpleheart NS så utrolig mye bedre enn Hana SL at det er verdt pengene eller snakker vi små nyanser her?

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    8.081
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke hørt Hana SL, men har hørt mer enn nok på den orginale PU på Micracord og alt jeg har hørt/lest om Hana tilsier at det vil være et vesentlig løft.
    Jeg hørte lite magi fra orginalen for å si det sånn.

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    2.173
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Hører nå mye godt om Hana SL pickup, men undrer om oppgraderingen blir for liten ift orginal pickup.

Hva tror dere?
    Er det verdt å bytte til Hana SL ift orginal pickup eller blir det for liten lydmessig oppgradering?

Er en Purpleheart NS så utrolig mye bedre enn Hana SL at det er verdt pengene eller snakker vi små nyanser her?
    Noen tanker rundt Hana SL men du har kanskje lest den allerede [Review] The Hana SL Low-Output MC Cartridge

Salmacis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Antall liker
    467
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5

Hva tror dere?

Noen tanker rundt Hana SL men du har kanskje lest den allerede [Review] The Hana SL Low-Output MC Cartridge
    Takk for linken. Dette lover jo godt mtp den anmeldelsen [emoji106]

Salmacis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Antall liker
    467
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Har ikke hørt Hana SL, men har hørt mer enn nok på den orginale PU på Micracord og alt jeg har hørt/lest om Hana tilsier at det vil være et vesentlig løft.
    Jeg hørte lite magi fra orginalen for å si det sånn.
    Takk Trane. Kan se ut til å være et betydelig løft ja. Hvilken pickup byttet du til?

Farmen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Antall liker
    889
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Bytte PU

Hei.
    Jeg er i handle sporet på oppgradering av PU til min Miracord 90. Jeg har lest opp og ned i mente om hva slags PU man anbefaler til denne, men blir noe forvirret. Først, skal jeg gå for MC eller MM, sterkeren min takler begge med innebygd RIAA, Luxman L-509x.
    Noen nevner high input, andre low input.

T

TLN

Gjest
    Jeg har bestilt meg en Miracord 90 i dag og forventer den levert i morgen :) Litt usikker på hvordan den medfølgende PU er, så om noen har gode tips til hva som fungerer godt på denne er jeg mottagelig for tips.

Kommer til å fortsette å bruke PS Audio NuWave Phono Converter RIAA. Den fungerer svært godt med Rega ANia PU jeg har på RP6 i dag. Så både MM og MC vil kunne være aktuelt.

Hana SL eller Hana ML kan være interessante alternativer ut fra hva jeg har lest om de. Ikke hørt de ennå.

Sist redigert:
    T

TLN

Gjest
    Jeg har bestilt meg en Miracord 90 i dag og forventer den levert i morgen :) Litt usikker på hvordan den medfølgende PU er, så om noen har gode tips til hva som fungerer godt på denne er jeg mottagelig for tips.

Kommer til å fortsette å bruke PS Audio NuWave Phono Converter RIAA. Den fungerer svært godt med Rega Ania PU jeg har på RP6 i dag. Så både MM og MC vil kunne være aktuelt.

Hana SL eller Hana ML kan være interessante alternativer ut fra hva jeg har lest om de. Ikke hørt de ennå.
    Siden det ikke kokte over med entusiastiske innlegg har jeg bestilt meg Hana SL i tro og håp om at det skal kunne fungere bra :)

Salmacis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Antall liker
    467
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer med flott platespiller og (helt sikkert) en super pickup. Har ikke hørt den selv, men lest mye fint og vurderer den selv til min M90.
    Veldig spent på hvordan Hana SL passer og håper du vil dele dine erfaringer her senere :)

Sist redigert:
    T

TLN

Gjest
    Gratulerer med flott platespiller og (helt sikkert) en super pickup. Har ikke hørt den selv, men lest mye fint og vurderer den selv til min M90.
    Veldig spent på hvordan Hana SL passer og håper du vil dele dine erfaringer her senere :)
    Takk for det :) Da har jeg fått den opp og justert den.. med standard PU. Må si den låter slettes ikke værst med standard PU heller. Men det er definitivt noe å hente ved å bytte. Funderer bare på om jeg skal ta meg bryet med å teste ut Rega Ania på den mens jeg venter på Hana SL. Men jeg har litt begrenset med tid til å lytte før neste uke, så kan like gjerne vente sånn sett. Samtidig er jeg litt nysgjerrig på Hana SL vs Rega Ania som er omtrentlig likt priset. Forventer at Hana er ett aldri så lite hakk bedre.

Har tatt meg brydderiet å teste ut Rega Ania PU... Ett utvilsomt løft. Nå er forsåvidt den "innspilt" også. Låter meget bra :)

Sist redigert:

Salmacis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Antall liker
    467
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Spennende [emoji4]

Forestiller meg at Hana nok er enda flere hakk opp lydstigen ift Ania. Har selv vurdert Hana SL, men er usikker på hva jeg oppfatter som godt nok. Er Hana godt nok? Eller AT-Art9? Eller Kiseki Purpleheart NS? Eller...Vanskelig valg.

Lykke til og dropp noen linjer om dine erfaringer [emoji106]

T

TLN

Gjest
    Spennende [emoji4]

Forestiller meg at Hana nok er enda flere hakk opp lydstigen ift Ania. Har selv vurdert Hana SL, men er usikker på hva jeg oppfatter som godt nok. Er Hana godt nok? Eller AT-Art9? Eller Kiseki Purpleheart NS? Eller...Vanskelig valg.

Det finnes ingenting som er "godt nok" Hadde Hana ML vært på lager hadde det blitt det... Mulig det også blir det når den kommer på lager utpå nyåret engang. Bare la vær å pakke ut SL og beholde Ania inntil videre.

Men at du kommer langt med AT-Art9 eller Hana SL/ML er jeg sikker på. Man skal jo ikke være redd for å sette på ei plate etter ei flaske vin heller :)

Farmen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Antall liker
    889
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Spennende [emoji4]

Det finnes ingenting som er "godt nok" Hadde Hana ML vært på lager hadde det blitt det... Mulig det også blir det når den kommer på lager utpå nyåret engang. Bare la vær å pakke ut SL og beholde Ania inntil videre.

Men at du kommer langt med AT-Art9 eller Hana SL/ML er jeg sikker på. Man skal jo ikke være redd for å sette på ei plate etter ei flaske vin heller :)
    Hei. dette er jeg også interisert i å høre mere om. jeg vurderer denne som vil matche min ihvertfall i utseende. Er det noen som har erfaring med denne, Jico Seto-Hori MC med high output, og firmaet i Fredrikstad som selger disse, Elecronisk Bureau. Har lest meg til at MC helst skal ha Low output . . . . . . .
    465_345665619.jpg

Farmen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Antall liker
    889
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Hei igjen.

Mmmmmmmmmmm merkelig, ingen som kjenner til denne PU ?

T

TLN

Gjest
    Hei igjen.

Jeg kjenner ikke til denne PU. Men har begynt å få noen timer med Hana SL :) Den har jo ikke det artige designet som den PU du viser til, men lydkvaliteten du får med den er det derimot ikke noe å si på. Den er støysvak, detaljert og dynamisk :) Forholdsvis rimelig er den også.

Farmen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Antall liker
    889
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Hei igjen.

Jeg kjenner ikke til denne PU. Men har begynt å få noen timer med Hana SL :) Den har jo ikke det artige designet som den PU du viser til, men lydkvaliteten du får med den er det derimot ikke noe å si på. Den er støysvak, detaljert og dynamisk :) Forholdsvis rimelig er den også.
    Hei. Jeg har dialog med Mala audio rundt Hana SL og andre, meeeeen faller for designet på Jico Seto Hori MC, jeg kan komme til de i Fredrikstad for å se, faktisk også ta med spiller for test montasje .

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    2.173
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Av ren nysgjerrighet er det noe som kjenner den Dynamic Compliance på Hana pick-uper fra Excel ?

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    2.173
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Dette hadde jeg ikke ventet i min villeste fantasi , for 2 dager siden synes jeg hørte noe falsk lyd fra platespiller tok meg i det å tenkte det var sikkert noe Chorus eller flanger de hadde brukt på musikken å slo meg til ro med det .
    Problemet kom igjen på følgende lp plater av mer eller mindre karakter , så tok jeg den på fersken ved en tilfeldighet da det var rødt lys i lampen som betyr den korrigerer farten ( skal teste den rpm appen som er laget til Iphone ) forbaskede greier dette kan jo være hva som helts som er problemet ( lager / rem / motor / motorstyring )

Mvh

Litt mere en lei nå jeg har jo allerede byttet lager på den en gang ( Hva har dere laget ELAC ? ( brukes kun til pynt ? )

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    2.173
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Er så glad at ikke den har blitt solgt VIKTIG med backup i disse dager skjønner jeg .
    Systemdek 900.jpg

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    2.173
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Ryddet Miracord 90 Anniversary bort men la merke til at tonearmen har et spill i det vertikale planet på ca 0.5mm eller mere da jeg skrudde motvektsloddet av skal det være slik på den armen ? (Clearaudio har produsert arm for Elac) .
    Miracord 90 Anniversary .jpg

Mvh

Salmacis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Antall liker
    467
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Dette hadde jeg ikke ventet i min villeste fantasi , for 2 dager siden synes jeg hørte noe falsk lyd fra platespiller tok meg i det å tenkte det var sikkert noe Chorus eller flanger de hadde brukt på musikken å slo meg til ro med det .
    Problemet kom igjen på følgende lp plater av mer eller mindre karakter , så tok jeg den på fersken ved en tilfeldighet da det var rødt lys i lampen som betyr den korrigerer farten ( skal teste den rpm appen som er laget til Iphone ) forbaskede greier dette kan jo være hva som helts som er problemet ( lager / rem / motor / motorstyring )

Mvh

Litt mere en lei nå jeg har jo allerede byttet lager på den en gang ( Hva har dere laget ELAC ? ( brukes kun til pynt ? )
    Veldig kjipt at du har slike problemer. Til 25k skal det bare fungere plettfritt! Vel, til langt mindre og for den saks skyld. Kanskje din platespiller har produksjonsfeil som er best løst via garanti/forbrukerloven? Frustrerende okke som. Vet at det ikke er til noen trøst, men jeg har ikke hatt noen problemer med min Miracord 90. Har heller ikke spilt 1000vis av timer, men kanskje rundt 100 timer nå. Aldri sett rødt lys på min eller hatt noen som helst problemer. Opplever at platespilleren er bygget opp av kvalitetskomponenter og snevre toleranser. Men lykke til med å løse flokene!

Har akkurat gått til innkjøp av en Audio-Technica AT-ART9 og gleder meg sykt til å montere den :) Tror det vil bringe lydkvaliteten til ukjente høyder!

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    2.173
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2

Mvh

Veldig kjipt at du har slike problemer. Til 25k skal det bare fungere plettfritt! Vel, til langt mindre og for den saks skyld. Kanskje din platespiller har produksjonsfeil som er best løst via garanti/forbrukerloven? Frustrerende okke som. Vet at det ikke er til noen trøst, men jeg har ikke hatt noen problemer med min Miracord 90. Har heller ikke spilt 1000vis av timer, men kanskje rundt 100 timer nå. Aldri sett rødt lys på min eller hatt noen som helst problemer. Opplever at platespilleren er bygget opp av kvalitetskomponenter og snevre toleranser. Men lykke til med å løse flokene!

Har akkurat gått til innkjøp av en Audio-Technica AT-ART9 og gleder meg sykt til å montere den :) Tror det vil bringe lydkvaliteten til ukjente høyder!
    Hadde du noe slark i lageret på arm ? Jo da det løser seg nok har bare ikke orket rote mere med saken ( grunnet skit helse ) synes det har hvert mere en nok nå med den spilleren men at den er en Mandags spiller det skal den ha for .
    ( Thorens td 320mkIII ) tar jobben godt å ha platespillere i backup så det holder :)

Salmacis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Antall liker
    467
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5

Mvh

Hadde du noe slark i lageret på arm ? Jo da det løser seg nok har bare ikke orket rote mere med saken ( grunnet skit helse ) synes det har hvert mere en nok nå med den spilleren men at den er en Mandags spiller det skal den ha for .
    ( Thorens td 320mkIII ) tar jobben godt å ha platespillere i backup så det holder :)
    Nei, har ikke noe slark overhodet. Tight som f...! Håper det ordner seg :)

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    2.173
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Klaget min nød til forhandler NAT forespørsel skulle sendes videre til importør denne kan jeg bare se langt etter nå , da jeg har demontert det nye lageret jeg fikk tilsendt fra Elac . Da nytt lager ble montert var det mere kast i lageret i det vertikale planet en det jeg kunne leve med så det ble til at jeg la imellom litt super rtv silikon sort pluss som oppretnings masse til de siste 100 dels millimeter kunne justeres inn med måleur mellom lager base og plint .
    Ved demontering noe som jeg virkelig ikke hadde trodd skulle bli nødvendig igjen noen gang så løsnet det øvre laget av mdf på plint , noe satt også igjen på spindelbase .
    Dette borger vel for en detaljert bilde serie av hvordan jubileum modellen til Elac virkelig er bygget om ikke annet .

Mvh
    Skulle gitt faen i kast i lager subplate eller ? det var hele 0.25mm :mad:

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    2.173
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Dette er bilder jeg har tatt vare på av det gamle lageret som jeg måtte bytte første gang på Miracord 90 denne spilleren har serie nummer 0889.

Vedlegg

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    8.081
    Torget vurderinger
    4
    Forstår frustrasjonen, men jeg forstår ikke helt hvorfor det nye lageret ble montert, med modifikasjoner, dersom det også var så dårlig at du nå har har behov for å vise det i en serie på ikke mindre enn 10 bilder.

Jeg kjenner NAT som ekstremt serviceinnstilt. Er det Elac som har sagt nei til NAT sin henvendelse på vegne av deg ? Pga din modifikasjon ?
    Det synes litt uklart.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn