ELAC MIRACORD forum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    2.173
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Forstår frustrasjonen, men jeg forstår ikke helt hvorfor det nye lageret ble montert, med modifikasjoner, dersom det også var så dårlig at du nå har har behov for å vise det i en serie på ikke mindre enn 10 bilder.

Jeg kjenner NAT som ekstremt serviceinnstilt. Er det Elac som har sagt nei til NAT sin henvendelse på vegne av deg ? Pga din modifikasjon ?
    Det synes litt uklart.
    Det nye lageret er helt likt det gamle å ingen oppgradering , det gamle lageret tok kvelden å begynte å kogge gikk så i direkte dialog med Elac selv i Tyskland med bilder å video som resulterte i at de sendte med nytt lager på direkten . Nå fusker spiller igjen med løst lager på arm , lager på spindel går også tregt noe som resulterer i falsk lyd men det kan være andre ting også er ikke mere spennende en det Trane :) Har ingenting usnakket med NAT eller Elac er strålende fornøyd med services :)

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    2.173
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Hadde kontakt med Elac de sa at arm skulle ha denne slarken , vel jeg er sikker på at den ikke var der da jeg kjøpte den ny Morten på NAT kan også bekrefte at slark i det vertikale planet på arm skal være der da han sjekket på en utstillingsmodell , vel vel nå gir jeg faen å kaster hele platespilleren på søpla .

Men før det går i søpla skal jeg skru den opp til glede for fansen"" kanskje ikke alle er like begeistret for det med dette er da flott dokumentasjon om ikke annet .

Mvh

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    2.173
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Tror bilder taler for seg selv støv og skit fra produksjon løse kabelfester også på armkabel som er så kritisk .
    Den sorte rammen rundt spilleren er laget av plast jeg trodde det var børstet alu :)

IMG_1243.jpg
    IMG_1244.jpg
    IMG_1245.jpg
    IMG_1246.jpg
    IMG_1247.jpg
    IMG_1248.jpg

Sist redigert:

T-1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Antall liker
    10.503
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    34
    Du kjøpte denne fra nat?

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    2.173
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Du kjøpte denne fra nat?
    Ja den er kjøpt hos NAT har stående ordre fra NAT på at den skal sendes til importøren men det blir ikke aktuelt da jeg ikke har tatt vare på emballasjen til den må evt kjøre den inn selv en eller annen gang men sliter med ræva helse så vet ikke når jeg orker reise inn.

Mvh

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    2.173
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg blir mest forbannet over er at jeg har hatt en Kiseki Purpelheart NS i den armen , har reagert noen få ganger på sporingsproblemer på arm ( Hakk i platen uten grunn ? ) uten at jeg har skjønt hva som var problemet men ser jo det nå da armkabel henger fritt under der med plast klammer i tonearmskabel . :mad:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.387
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Denne tråden bør nå flyttes over i DIY-avdelingen :rolleyes:

Foreslår tittelen:

"Mycket elak. Miracord 90 herpet og nå føkker jeg den opp!".

Sist redigert:

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    2.173
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Fant grunnen til at tonearm hadde fått ille mye slark , hvis dere ser den låseringen på aksel så er det ikke noe spor der kun slett aksel ( hvor er sporet til låsing ? )

Når du setter tonearm i hvileposisjon i holder så utøver du et press i det vertikale planet den har flyttet låsing på aksel , armen er nå fast å fin igjen :) de som sier noe annet snakker tull & vås .

Mvh

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    2.173
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Pusset litt bronse / spindel på kjøkkenbordet biltema rubin kule kan i alle fall begynne speile seg litt i aksel om ikke annet , kast i lager samling kan jeg dessverre ikke få gjort noe med .

Kan noen ta seg bryet å måle høyden fra tallerken topp uten filt å ned til plint hadde jeg hvert evig takknemlig .
    IMG_1251.jpg

T

TLN

Gjest
    Pusset litt bronse / spindel på kjøkkenbordet biltema rubin kule kan i alle fall begynne speile seg litt i aksel om ikke annet , kast i lager samling kan jeg dessverre ikke få gjort noe med .

Kan noen ta seg bryet å måle høyden fra tallerken topp uten filt å ned til plint hadde jeg hvert evig takknemlig .
    Vis vedlegget 530222
    Her er avstand uten filt.

Elac.jpg

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    2.173
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    74
    Dette ble en bra tråd, Laban! Dette går rett vei og du blir en reser på Miracord. Du får sikkert eierglede ifm dette. :)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.387
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg tror at det er kun et tidsspørsmål før Laban og hans Miracord 90 blir til ett; halvt menneske, halv platespiller! Vi er vitner til en tilblivelse av MiraBan 90 mkI her! :D

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    2.173
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Ja dere kan fleipe dere dette var jo min siste platespiller mine siste kr :( er så glad jeg har noen gamle platespillere i bakhånd som holder mål etter snart 40 år )

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.387
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Sorry, Laban. Veldig synd at det skulle bli sånn. :(

Uten å kjenne alle dine forutsetninger (annet enn dårlig helse og ikke bil), så tror jeg jaggu at jeg hadde satt av en hel dag, båret på den i mine armer som om det er en skatt og tatt all verdens kollektivt til NAT for å få den fikset. Men klart, jeg sliter jo ikke med dårlig helse. Evt be butikken sende meg org.emb. så jeg får pakket og sendt den forsvarlig. Eller Nimber. Altså alt annet enn å selv røre en skrue på den.

Men er løpet helt kjørt for å få den fikset av NAT/Elac selv om du skulle klare å få den dit?
    Hva håper du på å skru videre på den nå?

Uansett, lykke til videre! :)

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    74
    For meg virker det som at du har full styring og at den kommer til å bli bedre enn en standard versjon. Om du står fast på noe, så skulle det ikke forundre meg at det finnes meget kompetente personer som kan helpe til her på forumet.

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    2.173
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Nå gir jeg meg enda over nå er det F meg nok , me har motor eller styrings trøbbel også nå bærer det rett i søppelkassen med skitten hvor Elac Miracord hører hjemme .

( Motor var så svak nå at den knapt hadde greid å dra rundt kjærlighet og luft )

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    min har ikke skippet en eneste beat siden jeg fikk den i hus, og bare går og går og går og leverer herlig musikk dag etter dag.

P1030096.jpg

P1030093.jpg

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    2.173
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    min har ikke skippet en eneste beat siden jeg fikk den i hus, og bare går og går og går og leverer herlig musikk dag etter dag.

Vis vedlegget 530542

Vis vedlegget 530543
    Du er meget heldig misunner deg den håper du har den i mange mange år fremover, savner lyden av min den var meget god den tiden jeg fikk tilmålt .

Mvh

ELAC Miracord 90 Black Edition til evig hvile :(

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ikke gi opp.
    har ikke lest alle innlegg bakover her, men skjønner det slik at du var maks uheldig med ditt eksemplar, og sannsynligvis har gjort vondt verre med å mekke på egenhånd siden du av praktiske og helsemessige årsaker ikke har kunnet kjørt den til reparasjon.
    det må da kunne gå an å plukke delene fra hverandre, pakke alt så godt du kan i en passende kasse og sende den til forhandler/verksted.
    dette er ikke en spiller som har fått mange klager og feilmeldinger på drift og soliditet, og selv om det skulle koste en pen slant å få den i topp stand igjen, så er det verdt det.

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    2.173
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Målt litt på vraket jeg har 17.91v inn på spiller fra power så den er ok .

På forsyning til motor starter den rolig opp stigene fra 0-1.91 v så kutter den går så ned til 0.78v fanden ikke rart motor ikke vil gå
    DSC_0133.jpg

Vedlegg

Salmacis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Antall liker
    467
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har akkurat installert en Audio Technica AT-ART9 i min Miracord 90 og trenger å justere armen ned i bakkant for å få den mer vannrett ift platetallerken. Slik det ser ut nå er nok VTA helt på bærtur med bakkant av armen pekende for mye oppover. VTA for ART9 skal være 23 grader. Lyden er nå temmlig tynn og skingrende med lite bass (ja jeg vet at pickup ikke er innspilt og at dette også bidrar :) )

Jeg ser det er en umbrako skure på baksiden i armfestet, se bilde vedlagt, er det denne skruen jeg må løsne?

Elac_Miracord_90.jpg

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    2.173
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har akkurat installert en Audio Technica AT-ART9 i min Miracord 90 og trenger å justere armen ned i bakkant for å få den mer vannrett ift platetallerken. Slik det ser ut nå er nok VTA helt på bærtur med bakkant av armen pekende for mye oppover. VTA for ART9 skal være 23 grader. Lyden er nå temmlig tynn og skingrende med lite bass (ja jeg vet at pickup ikke er innspilt og at dette også bidrar :) )

Jeg ser det er en umbrako skure på baksiden i armfestet, se bilde vedlagt, er det denne skruen jeg må løsne?

Vis vedlegget 530600
    Det er helt korrekt :)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.387
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Laban, det var et godt forslag fra rame. Pakk delene nå sammen og få sendt alt avgårde (seff hvis NAT/Elac går med på det!). Redde det som reddes kan. Det vil koste noen tusener kr, men det er langt bedre enn å skrote noe som er verd 20k. Befri deg selv fra mer frustrasjon og bitterhet. Ser jo ikke ut til at du kommer noen vei, iaf ikke riktig vei! :)

M2C.

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    2.173
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke fått tilbud om emballasje til forsendelse en gang fra NAT eller importør NCMS enda det er flagget på mail at jeg lenger ikke innehar orginal emballasje , men nå ligger den i søppelkassa hvor slik seg hør å bør ligge , kaster ikke bort mere tid eller krefter nå orker rett å slett ikke .

Salmacis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Antall liker
    467
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5

Vis vedlegget 530600
    Det er helt korrekt :)
    Takk :)

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Har ikke fått tilbud om emballasje til forsendelse en gang fra NAT eller importør NCMS enda det er flagget på mail at jeg lenger ikke innehar orginal emballasje , men nå ligger den i søppelkassa hvor slik seg hør å bør ligge , kaster ikke bort mere tid eller krefter nå orker rett å slett ikke .
    bare pakk alle delene godt inne i bobleplass og legg ting lagvis og godt foret i en stor pappeske, da vel.

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    2.173
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    bare pakk alle delene godt inne i bobleplass og legg ting lagvis og godt foret i en stor pappeske, da vel.
    Det kom en behagelig lyd fra hydraliken på søppelbilen i dag .

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    74
    Det kom en behagelig lyd fra hydraliken på søppelbilen i dag .
    Tragisk!

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hehe, faen heller.
    kunne jo lagt den ut på børsen som delebil.

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    2.173
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    hehe, faen heller.
    kunne jo lagt den ut på børsen som delebil.
    Trenger du deler eller råd snakk med NAT eller NCMS :D eller konstruktøren selv hos Elac :D de leverer eminente deler til hvert et behov .

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    2.173
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    En siste note målte litt på kort fant kun 3 stk kondinger som var i orden med de verdiene de skulle ha de er merket med rødt , resten av kondinger gav det fantastiske resultatet verdi OL på multimeter , transistor målte ok , voltregulator tilstand ukjent .

DSC_0133.jpg

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    har du den ennå?
    trodde den var gått i kværna, jeg.
    seriøst, tror ikke du burde herpe den noe mer enn du allerede har gjort.
    bestill nytt printkort og alle deler som er føkka, få en kompetent tekniker til å lappe det hele sammen for deg, så har du en fin spiller.
    kostnadene kan umulig overstige det du må ut med for en like bra spiller.

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    2.173
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    har du den ennå?
    bestill nytt printkort og alle deler som er føkka, få en kompetent tekniker til å lappe det hele sammen for deg, så har du en fin spiller.
    Nei den gikk i kværna dessverre men legger til en rettelse jeg mener jeg har sagt tidligere at pynte rammen rundt var laget av plastikk dette er feil den er av aluminium .

Skal se om jeg finner noen flere morsomme bilder jeg har tatt til glede .

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    2.173
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Savnet en distansen skive i plast som ligger i mellom print kort å plint den fant jeg igjen på innsiden av utsparing til 33/45 velger . ( jeg er helt sikker på at denne spilleren av skrudd i samens av en rusmisbruker )
    DSC_0145.jpg
    DSC_0146.jpg

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    2.173
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Skivebom Deluxe monterings skrue til kretskort kommer ut på innsiden av utsparing ( slurv igjen )

008.jpg

Sist redigert:

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    har du den ennå?
    Nei den gikk i kværna dessverre men legger til en rettelse jeg mener jeg har sagt tidligere at pynte rammen rundt var laget av plastikk dette er feil den er av aluminium .

Skal se om jeg finner noen flere morsomme bilder jeg har tatt til glede .

ja, jeg vet at rammen er av alluminium og ikke plast.
    jeg har jo en miracord selv, så jeg vet hvordan den er.
    min er helt utmerket og jeg kan ikke se så mange feilmeldinger fra andre eiere heller, så du må ha vært uheldig og fått et realt mandagseksemplar, og skruinga di har ikke hjulpet på saken.
    bare send den tilbake til forhandler eller produsent, davel.

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    2.173
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Bør leses av Miracord eiere jeg er ikke helt alene i verden med de problemene jeg hadde med Miracord 90 , dette stemmer jo bra med 2 lager havarier jeg har hatt på kort tids mellomrom begge lagrene var så å si tørre en bitte liten fett klatt kun mellom rubin kule topp å spindel ende . Min konklusjon til alle vinyl elskere der ute ikke kjøp Elac platespiller den holder rett å slett ikke mål på noen som helts måte .

Turntable Temptation: the pleasures and pitfalls of novelty. — The Factory

Mvh

Uten en platespiller på sine siste gode dager

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn