ELAC MIRACORD forum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hei, formålet i denne tråd er at etablere et forum, hvor det er mulig at diskutere alt vedrøende de nye og gamle Miracord avspillere, og ikke minst utveksling av erfaringer, opset, løsninger, ect.

    Den nye Miracord 90.

    IMG_0019.JPG


    Ser bra ut:

    IMG_0032.JPG


    I nogen udgaver:

    IMG_0030.JPG


    Lidt for enhver smag:

    IMG_0028.JPG
    IMG_0031.JPG


    Og her er Prototypen av Miracord 70:

    IMG_0023.jpg


    70 er en neddroslet udgave av 90,og vil i produktions utgaven neppe leveres med samme arm, som her er fra 90 udgaven.

    Kullfiberforsterket Carbon kevlar arm fra 90 udgaven, Elac opplyser arm massen er ca 8,5 gram.

    IMG_0026.jpg


    IMG_0020.JPG


    General er de valgte tekniske løsninger gedigne. Her 90 udgaven.

    IMG_0029.JPG

    IMG_0021.JPG


    Og her 70 udgaven.

    IMG_0022.JPG

    IMG_0033.jpg


    Flot ser det jo ut.

    IMG_0028.JPG


    Anmelderne ser også ut til at være ganske begeistret for relansering av Miracord, og i næste innlegg vil vi set lidt nærmere på de tekniske detaljer som er valgt.
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    En fyldig test av Miracord 90 blir å finne i Fidelitys sensommernummer.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Miracord 90 er også testet av Stereoplay samt 4 andre tyske magasiner.
    Envidere har Hifi News ( Ken Kessler) testet Miracord 90.
    I er par av disse er der også utlagt test rapporter og Målinger.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    MIRACORD 90: Tekniske detaljer.

    IMG_0045.JPG


    5,5 kg MDF board. Special utviklede Silicone føder sørger for isolering fra underlaget.
    Farge valget her giver ingen poeng.

    IMG_0047.jpg

    IMG_0048.jpg


    Lav moment DC moter med elektronisk hastigs kontroll, inkluderende overvåkning og justering av rotation hastighet av den 6,2 kg tunge Aluminum platetallerken.
    Motoren er dobbelt isolert fra boardet, i et som minder lidt op prinsippet som benyttes som oppheng for høytaler membraner.

    IMG_0046.jpg


    Gedigent Bronze leje. Platetallerken spindel hviler på en 8mm kugle av Rubin for minimal rotation motstand.

    IMG_0026.jpg

    IMG_0050.JPG


    Tone armen er en Tysk produksent Kulfiber forsterket Carbon arm, incl. Alle nødvendige justerings muligheter vedrøende pickup justering, montering.
    Masse på arm er ca 8,5 gram.
    Inkluderende medfølgende Pickup benytter sig av en MicroLine slibning, er special designet for Elac av Audio-Technica og av typen MM.
    " Læg special merke til detaljerne på tonearm, pickup"

    Summen av disse tiltak oppsummere Hifi News, på følgende måtte:

    IMG_0020.jpg


    I was reminded why digital is still getting its butt kicked.


    I neste innlegg skal vi se lidt nærmere på, hvilke Pickuper som kan tenkes, at være et godt valg, for denne kombination.
     
    Sist redigert:

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Plate spiller ankommet Oslo, Cadenza Black ankommet Oslo.

    Experterne montere og justerer.
    Så for a vel få skiftet stød dempere på bilen og hentet denne sag.

    Andre indeher , som har erfaring med Miracord, eller er jeg pele Alene i verden her?
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Beklager, er lidt hårdt spendt op for tiden, barnebarn i helgen, 2 døtre har fødselsdag idag, og et helvedes mas på job om færdig stilledes av et job project, men skal se om ikke det lysner lidt i morgen kveld.

    Mvh
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Deeper:

    IMG_0085.jpg


    Temmelig tung plate tallerken m en eller anden form for dempning indsat.

    IMG_0078.jpg


    Lidt kabler

    IMG_0085.jpg

    IMG_0083.jpg


    Mere dempning

    IMG_0080.jpg


    De annonserte Silicone føtter

    IMG_0075.jpg


    Dempningen mellem leje og plate tallerken

    IMG_0068.jpg


    En moter opphengt m dobbelt isolering fra print

    IMG_0081.jpg


    En let kulfiber , messing, aluminium tone arm, se også detalje av rotation kontrollen.

    IMG_0076.jpg


    Detaljbilde finish i lakkerer Nøt

    IMG_0082.jpg


    Og overblikk bilde av Miracord 90

    IMG_0079.jpg


    :)
     
    Sist redigert:

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Miracord 90

    IMG_0032.JPG


    Blev vinder i årets EISA kåring under kategorien: Highend platespiller
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Gratulerer med en aldeles flott spiller. Hva må vi ut med for denne?

    Så for meg denne fargekombinasjonen I første omgang.
    elac_miracord_90_turntable_-_white_a.jpg


    Jeg har et par ELAC FS267 som jeg er veldig fornøyd med. Ekstrem byggekvalitet på ELAC.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Mener vejledende er 29.000- pickup includeret.,

    Husk at hertil må du regne med at invistere i et seperat pleksiglas cover, men på den anden side, er linje kablet incl. og kommer med platespilleren.

    mvh.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Dynamic Compliance: 16 μm/mN
    Weight: 7 grams

    Hvordan vil resonansen slå ut i carbon armen til Miracord 90 ?

    Mvh

    Snoker etter ny platespiller :)
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Trålet gjennom manualen men ingen steder er masse på arm oppgitt ?
    Litt rart synes jeg av en eldre platespiller produsent å ikke oppgi data på arm vil dem ikke ha kunder ?
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Dynamic Compliance: 16 μm/mN
    Weight: 7 grams

    Hvordan vil resonansen slå ut i carbon armen til Miracord 90 ?

    Mvh

    Snoker etter ny platespiller :)
    På side 10 her ( gryphon Atilla m Riaa) finder du nogen tabeller for inlegning av data for udregning av resonansen. Takker være Gunnar Brekke.

    Kul fiber armen har en masse på Ca 8.5 gram, Pickup vegt opplyser du som. 7 gram.

    Vedrøende Compliansen! Her skal du være lidt forsiktig da der er forskel på hvordan disse oplyse fra produksenterne i foreksempel EU og Japan.

    EU pickuper er planke kjøring i tabellene, men der er et eller andet med at man skal gange elle dividere det som er oplyst fra de Japanske produsenter med 1,5 .

    Husker ikke, kansje nogen invide her kan hjelpe til her, ellers ta kontakt m Gunnar, Han er utrolig hjelpsom har jeg personlig erfaret.

    Mvh
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Tusen hjertelig hvis vekt på arm er korrekt så ender det på rundt 10hz res , men vekten på arm hvor fant du den ? måtte du veien den selv jeg finner ingen info så langt på arm .

    Mvh

    Dette ble feil utregning
     
    Sist redigert:

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Følger det med noe kalibrerings mal til pick-up på Miracord 90 ? finner ikke arm lengde på den .

    Mvh
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Følger det med noe kalibrerings mal til pick-up på Miracord 90 ? finner ikke arm lengde på den .

    Mvh
    Fik oplyst arm Vegt, på mail fra Elac, og fik ved samme lejlighed mal for mål på platespilleren.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Dynamic Compliance: 16 μm/mN
    Weight: 7 grams

    Hvordan vil resonansen slå ut i carbon armen til Miracord 90 ?

    Mvh

    Snoker etter ny platespiller :)
    På side 10 her ( gryphon Atilla m Riaa) finder du nogen tabeller for inlegning av data for udregning av resonansen. Takker være Gunnar Brekke.

    Kul fiber armen har en masse på Ca 8.5 gram, Pickup vegt opplyser du som. 7 gram.

    Vedrøende Compliansen! Her skal du være lidt forsiktig da der er forskel på hvordan disse oplyse fra produksenterne i foreksempel EU og Japan.

    EU pickuper er planke kjøring i tabellene, men der er et eller andet med at man skal gange elle dividere det som er oplyst fra de Japanske produsenter med 1,5 .

    Husker ikke, kansje nogen invide her kan hjelpe til her, ellers ta kontakt m Gunnar, Han er utrolig hjelpsom har jeg personlig erfaret.

    Mvh
    Snodig jeg fikk opplyst vekt på arm som 11gram av Elac
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Men hvordan låter det hele, og er du fornøyd?

    Andre med erfaring med denne spilleren?

    Gedigen sak...
     

    Salmacis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Innlegg
    240
    Antall liker
    174
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har en Elac Miracord 90 i sølv og sort høyglans og denne spilleren har fantastisk byggekvalitet og en lydopplevelse på på øverste hylle. Eiergleden ved et slikt massivt og perfeksjonert byggverk er stor. Tildels barnslig stor :)

    Jeg hadde tidligere en Rega Planar 2 m/ Goldring 1042 som jeg syntes var bra, og den er jo også det, men jeg ble aldri helt fornøyd og jeg syntes den var sensitiv for RFI/EMI som jeg aldri ble kvitt. Men dette er noe helt annet. En helt annen klasse over alt.

    Elac spilleren gav et uventet høyt løft i lydkvalitet, og selv om pickup ikke er innspilt, er lydkvaliteten klasser over hva jeg er vant til. Musikalitet, presisjon, detaljering, dybde/bredde/høyde, koherens er helt fortreffelig. Kresen som jeg er, er lydkvaliteten omsider tilfredsstillende, jeg higer ikke lenger etter noe som potensielt er bedre og spilleren gir meg masse lytteglede. Dette blir nok den siste platespilleren jeg noensinne kommer til å trenge, men bedre pickup vil jeg kanskje ekperimentere med i fremtiden. Anbefaler alle som er på utkikk etter en spiller i denne prisklassen å høre på den.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Men hvordan låter det hele, og er du fornøyd?

    Andre med erfaring med denne spilleren?

    Gedigen sak...
    Godt fornøyd med platespiller men har til gode å prøve den forfinet AT ML440 ( tror det er en AT ) som følget med spiller .
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Men hvordan låter det hele, og er du fornøyd?

    Andre med erfaring med denne spilleren?

    Gedigen sak...
    Godt fornøyd med platespiller men har til gode å prøve den forfinet AT ML440 ( tror det er en AT ) som følget med spiller .
    Det er det heller ingen grunn til.
    Eksemplaret til Hi-Rex, som startet tråden, ble adoptert til casa Trane i januar en gang. Som man kan lese av hans innlegg ble han raskt nysgjerrig på å oppgradere PU og bestilte først en AT33EV, men endte med en Ortofon Cadenza Black. Tilsynelatende en overkill av en oppgradering.
    Som følge av et idiotisk anfall av klumsing ble jeg nødt til å la Cadenza Black få et lite sykehusopphold hos Ortofon og som midlertidig løsning ble den medfølgende ML440 vikar. Det var ikke forventet å vare så lenge så AT33EV ble solgt, men danskene tok seg drøyt lang tid. Hadde jeg visst vinter skulle bli vår og sommeren godt i gang før det ble gjensyn med Cadenza hadde nok AT33EV blitt montert i stedet. Gitt prisforskjellen skulle det jammen bare mangle at lyden var noen hakk dårligere og kanskje hadde jeg ikke reagert så ille hadde jeg ikke blitt vant med Cadenza, men jævler som den var savnet og det er helt nydelig å ha den tilbake.

    Dersom jeg hadde kjøpt Miracord'en ny selv hadde jeg garantert ikke oppgradert til Cadenza Black på straksen. Til det er prisspranget for stort. Jeg har ikke erfaring med hva en rimeligere PU som AT33EV eller en av de Cadenza'ene kan gi i forhold til Black. Jeg er derimot sikker på at Miracord 90 ikke kommer til sin rett med ML440, jeg ville ikke fått vinyl-aha-opplevelsen, og jeg hadde spart noen titusener på platekjøp de siste månedene.

    Kort sagt, - ingen innehavere at Miracord 90 bør nøye seg med den medfølgende pickup'en.
     
    Sist redigert:

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Men hvordan låter det hele, og er du fornøyd?

    Andre med erfaring med denne spilleren?

    Gedigen sak...
    Godt fornøyd med platespiller men har til gode å prøve den forfinet AT ML440 ( tror det er en AT ) som følget med spiller .
    Det er det heller ingen grunn til.
    Eksemplaret til Hi-Rex, som startet tråden, ble adoptert til casa Trane i januar en gang. Som man kan lese av hans innlegg ble han raskt nysgjerrig på å oppgradere PU og bestilte først en AT33EV, men endte med en Ortofon Cadenza Black. Tilsynelatende en overkill av en oppgradering.
    Som følge av et idiotisk anfall av klumsing ble jeg nødt til å la Cadenza Black få et lite sykehusopphold hos Ortofon og som midlertidig løsning ble den medfølgende ML440 vikar. Det var ikke forventet å vare så lenge så AT33EV ble solgt, men danskene tok seg drøyt lang tid. Hadde jeg visst vinter skulle bli vår og sommeren godt i gang før det ble gjensyn med Cadenza hadde nok AT33EV blitt montert i stedet. Gitt prisforskjellen skulle det jammen bare mangle at lyden var noen hakk dårligere og kanskje hadde jeg ikke reagert så ille hadde jeg ikke blitt vant med Cadenza, men jævler som den var savnet og det er helt nydelig å ha den tilbake.

    Dersom jeg hadde kjøpt Miracord'en ny selv hadde jeg garantert ikke oppgradert til Cadenza Black på straksen. Til det er prisspranget for stort. Jeg har ikke erfaring med hva en rimeligere PU som AT33EV eller en av de Cadenza'ene kan gi i forhold til Black. Jeg er derimot sikker på at Miracord 90 ikke kommer til sin rett med ML440, jeg ville ikke fått vinyl-aha-opplevelsen, og jeg hadde spart noen titusener på platekjøp de siste månedene.

    Kort sagt, - ingen innehavere at Miracord 90 bør nøye seg med den medfølgende pickup'en.
    Gikk rett på en Kiseki purpleheart ns pick-up på spilleren litt overkill men ikke angret et sekund dette er i min bok rett så hyggelige greier :)
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Nytt lager på vei inn men denne gangen med den fineste sintret bronse / rubin fra de aller dypeste / mørkeste gruvegangene.

    DSC_0085.jpg
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Orginal lageret er mere en godt nok , byttet da jeg hadde en skade på lager trolig transport skade .
    Nytt lager levert på døra fra ELAC Electroacustic GmbH så jeg er strålende fornøyd med service.
    _20181002_150245.jpg
     
    Sist redigert:

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Orginal lageret er mere en godt nok , byttet da jeg hadde en skade på lager trolig transport skade .
    Nytt lager levert på døra fra ELAC Electroacustic GmbH så jeg er strålende fornøyd med service.
    Vis vedlegget 511379
    Hei. Hvordan merket du dette, ulyder eller feil på gangen? Lydmessig var det vel ingen forandring?
    Du har byttet PU ?
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Orginal lageret er mere en godt nok , byttet da jeg hadde en skade på lager trolig transport skade .
    Nytt lager levert på døra fra ELAC Electroacustic GmbH så jeg er strålende fornøyd med service.
    Vis vedlegget 511379
    Hei. Hvordan merket du dette, ulyder eller feil på gangen? Lydmessig var det vel ingen forandring?
    Du har byttet PU ?
    PU er byttet monterte like godt en Kiseki Purpelheart NS på den , ellers kjører spiller dønn stabilt med å uten skade da det sitter sensor på den som måler korrigerer hastigheten ved drift . Lager laget ulyd så noe rom for tvil var det ikke bare på se å få byttet .
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn