EC 4-Ever Electrocompaniets venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • stigfjel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Da er det mulig at jeg blander sammen litt, og husker fra manualen til EC AW100 DMB i stedet - som junior hadde før det ble AW120 DMB - der mener jeg det sto oppgitt noen anbefalte minsteavstander som var større enn det de fleste har i stereobenkene sine.
    Ja, jeg husker også at det sto noe om varme i den originale manualen for AW120DMB. Har den et eller annet sted. Det står noe sånt som "due to the class A operating mode, the amplifier tends to get warm. Good ventilation is necessary".

    En annen ting som gjør det vrient å finne en passende benk til EC forsterkere er at EC bruker 19" formfaktor. De aller fleste stereohyller er smalere enn som så. Men jeg var griseheldig, for det var en som solgte en A/V benk og en hifi-hylle (Apollo Mezzo Soprano) samlet, til en hyggelig pris. Forsterkersettet står i A/V benken (1m bred), hver sin hylle med god klaring, mens de andre komponentene står i hifi-hyllen. Og dette er solide saker, hver hylle tåler en vekt på 80 kg, og hyllene er 12 mm herdet glass. Så hvis jeg skulle få lyst på en AW250-R eller lignende, null problem.
     

    Arcturus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2006
    Innlegg
    150
    Antall liker
    28
    Sted
    Vestfold
    Da har jeg nylig anskaffet meg en EC 4.7 mk 2 som jeg bruker sammen med Sugden FPA-4.
    Så langt er jeg imponert over den oppløste og dynamiske lyden jeg opplever. Joda jeg har lest at 4.8 skal være bedre, men dette er en forforsterker som virkelig passer med effektforsterkeren min. Det er også herlig å oppleve at bassen har fått enda mer dybde og kraft.
    Jeg har tidligere vært skeptisk til balanserte forsterkere, men her er all tvil blåst bort som dugg for solen :)
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    880
    Antall liker
    920
    Torget vurderinger
    4
    image.jpeg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg



    På slutten av nittitallet kjøpte jeg meg en funke ny ECI-2. Denne hadde jeg 5-6 år til jeg byttet høyttalere og den ble litt kortpustet med sine 50 watt. Denne gikk til en nær venn, så hører den jevnlig i hverdagen.
    I går kom det en eldre herre inn døra, 81-modell for å være eksakt.

    Litt rufsete i kantene, med svimerker på print etter varmgang i motstander, samt litt støy/brum i venstre kanal. Dette er straks glemt når man trykker play og musikken strømmer ut: Denne har baller. Noe grovere dimensjonert enn sin nyere slektninger med tilsvarende effekt.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    880
    Antall liker
    920
    Torget vurderinger
    4
    image.jpeg
    image.jpg


    Vel viten om at denne Ampliwire II ikke er "helt frisk" har jeg holdt den unna mine største dynaudio. Valgte heller å gamble med mine 52SE. Her helt provisorisk satt opp for nærmest i lesekroken. Heldigvis gikk det bra.
    Fikk redusert støy/brum betydelig ved å mykne avkobling av trafo mot chassiset, men ikke alt forsvant så her må en lettere overhaling til.

    image.jpg


    Alle disse jeg har sett innvendig bilde av er preget av varmgang rundt disse to effektmotstandene. Like til venstre for disse lokaliserte jeg en motstand som må byttes. (Den lille sorte).
    En av hovedlyttene i PSU for venstre kanal. har en svak bul på seg, så disse fire skal og byttes. Kanskje lurt å ta resten av smålyttene i PSU samtidig? Forhåpentligvis blir det da tyst. Kanskje greit å bytte terminaler inn/ut med det samme for å kvitte seg med 35 års oksidasjon.

    Ellers så ser jeg at 13 av 18 utgangstransistorer har vært byttet ved en tidligere anledning. Kun de 5 til høyre i bildet som ikke har vært byttet.
     

    Vedlegg

    stigfjel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Da har jeg nylig anskaffet meg en EC 4.7 mk 2 som jeg bruker sammen med Sugden FPA-4.
    Så langt er jeg imponert over den oppløste og dynamiske lyden jeg opplever. Joda jeg har lest at 4.8 skal være bedre, men dette er en forforsterker som virkelig passer med effektforsterkeren min. Det er også herlig å oppleve at bassen har fått enda mer dybde og kraft.
    Jeg har tidligere vært skeptisk til balanserte forsterkere, men her er all tvil blåst bort som dugg for solen :)
    Hadde tilsvarende opplevelse da jeg for første gang testet det jeg har nå, altså EC4.6 og AW120DMB. Forskjellen mellom balansert og ubalansert drift var så stor at man måtte være sterkt hørselsskadet for ikke å høre det.
     

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    Har et dilemma nå, har en AW250R, men har fått tilbud om å kjøpe AW180, hva bør jeg gjøre? Hadde vært fint med noen tips og synspunkter, da jeg ikke har hørt AW180 selv.
    250'n har 40000uF per kanal med kondensatorer i tillegg til det som AW180 og Nemo har. Det er den eneste elektriske forskjellen.
     

    Ecjarle

    Medlem
    Ble medlem
    17.06.2011
    Innlegg
    21
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    2
    Får melde meg inn her. Har AW180 larvikitt og en Eci3 som jeg kjøpte ny i 2000. Meget fornøyd!
     
    S

    Spyd

    Gjest
    Hei!
    Har noen gode forslag til høytalere til en Eci 1 ? Helst stativhøytalere da rommet er på 15 kvadratmeter.
    Hører mest på rock og Blues.
    Mvh Spyd
     
    Sist redigert av en moderator:

    stigfjel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Hei!
    Har noen gode forslag til høytalere til en Eci 1 ? Helst stativhøytalere da rommet er på 15 kvadratmeter.
    Hører mest på rock og Blues.
    Mvh Spyd
    Jeg fikk plass til et par gulvstående høyttalere på en 10 kvm hybel. Kjørte EC4.6/AW120DMB og B&W DM603 S3.
     
    S

    Spyd

    Gjest
    Hei
    Takk for tipset, har også tenkt på Patos og Monitor Audio.
    Mva Spyd
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Har flere forslag på høytalere til Eci 1 ?
    Hva har du av budsjett? Til rock og blues spiller klipsch godt. Tannoy har fine ting også. System audio smeller også godt fra seg.. finnes mye å velge i :)
     

    stigfjel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Generelt har EC og B&W tradisjonelt vært en god match. Da jeg skulle kjøpe høyttalere til min første ordentlige forsterker, ECI-2, fikk jeg vite på Hifiklubben at de hadde kjørt kombinasjon EC/B&W da Hifiklubben solgte EC.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Da er det mye å velge i.. :) men klipsch og system audio spiller bra.. system audio imponerer med små element men stor lyd.
     

    stigfjel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Det er bra. Er man usikker, lytt på hvordan det høres ut. Hvordan høres høyttalerne ut på din forsterker? Det er det du må finne ut av.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Kan i allefall gå god fo system audio pandion 2. Har spilt de på varmere saker enn EC med fint hell.. :)
     
    S

    Spyd

    Gjest
    Hei
    Takk for tilbakemeldinger skal prøve ut litt. Min første smak av Elektrocompaniet dette.
    Den låter veldig bra på mine Larsen høytalere. Lyden på forsterkeren gir mersmak.

    Mvh Spyd
     

    jokis

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.09.2010
    Innlegg
    51
    Antall liker
    3
    Hallo. Jeg har netopp byttet ut mine brokoblede aw60 til en aw250r.
    Strammere bass, men det spiller merkbart lavere. Kan noen forklare meg hvorfor det? Jeg er neimen ikke sikker på om det låter bedre heller:)

    ...litt dårlig formulert. Om min e.c 4.7 står på kl 9 i volum nå med aw 250, så spiller det lavere enn det det gjorde med 2 x aw60.
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt11378

    Gjest
    Heisann ! Har fått et "omen" :rolleyes: .... Er der noen fall-lemmer og ramle ned i ved kjøp av brukt Electrocompaniet AW250R ?
    Vh
    S
    [h=1][/h]
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Heisann ! Har fått et "omen" :rolleyes: .... Er der noen fall-lemmer og ramle ned i ved kjøp av brukt Electrocompaniet AW250R ?
    Vh
    S
    Er bestemt ingen guro her, de tunge gutter kommer nok ind lidt senere.

    Hvilken årgang taler vi om?
     

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    Heisann ! Har fått et "omen" :rolleyes: .... Er der noen fall-lemmer og ramle ned i ved kjøp av brukt Electrocompaniet AW250R ?
    Vh
    S
    det er mange utgaver av 250R, og det e iflg EC ingen oversikt over hvem og hvilke som er med hvilke specs i hvilket årstall. Hva jeg kan si er at jeg netopp har fått bygget om mine to til Nemo, og begge er fra 09, som er den SISTE versjonen av 250R, som også kom med DC filter installert. De tidligere versjonene har også et sett med RCA innganger, mens de siste KUN kar XLR. beste å se på serienummer, da jeg mener det nest siste tallet er årstall.
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Se også denne tråd: http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/68539-electrocompaniet-aw250r-verdi.html
    der gir god oversigt over forskellighederne, så godt det lar sig gøre. (bemærk især 2004 tidsskille Abrahamsen / Tau)

    Specielle fall-lemme tror jeg ikke der er så mange af, hvis vi husker på at det er elektronik der er måske 10-15 år gammel.
    Har selv en pre-2004 model jeg er meget glad for. Har fået skiftet "slowstart kortet", vistnok ikke usædvanligt. Endvidere lykkedes det mig at ødelegge utgangsterminaler (uttak til HT kabler) da jeg har skiftet en del mellem forskellige kabler, min egen fejl.

    Ellers ingen problemer og i dagligt brug.
     

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    Se også denne tråd: http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/68539-electrocompaniet-aw250r-verdi.html
    der gir god oversigt over forskellighederne, så godt det lar sig gøre. (bemærk især 2004 tidsskille Abrahamsen / Tau)

    Specielle fall-lemme tror jeg ikke der er så mange af, hvis vi husker på at det er elektronik der er måske 10-15 år gammel.
    Har selv en pre-2004 model jeg er meget glad for. Har fået skiftet "slowstart kortet", vistnok ikke usædvanligt. Endvidere lykkedes det mig at ødelegge utgangsterminaler (uttak til HT kabler) da jeg har skiftet en del mellem forskellige kabler, min egen fejl.

    Ellers ingen problemer og i dagligt brug.
    De siste versjonene kom med WBT terminaler :)
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    "Ellers ingen problemer og i dagligt brug" skrev jeg. Glemte "knock on wood".

    Til aften begyndte den at slå lyden til og fra på den ene højtaler med høje klik. Når jeg slukker en halv time ok igen - altså varme?

    Nogen der har gode forslag til en "dins" der skal skiftes ud?
     

    Ecjarle

    Medlem
    Ble medlem
    17.06.2011
    Innlegg
    21
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    2
    Tips til pre til Aw180 mottas med takk. Har nå en Abrahamsen v3,0 UP. Syns det er mye støy/sus. Med min gamle eci3 som pre er det helt "tyst", men syns lydkvaliteten i v3,0 er bedre.
     

    hjafjel

    Medlem
    Ble medlem
    28.11.2009
    Innlegg
    11
    Antall liker
    4
    AW 180 fortjener EC 4.8

    Hadde tidligere 4.5 og senere 4.7 da jeg gikk til anskaffelse av EC 4.8 var det ett voldsomt løft
     

    Kingpin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.12.2007
    Innlegg
    152
    Antall liker
    141
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    3
    Hegel P30 og P10 er en kjempe bra match på AW 400, regner med det skulle fungere bra på AW 180 også.
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Tips til pre til Aw180 mottas med takk. Har nå en Abrahamsen v3,0 UP. Syns det er mye støy/sus. Med min gamle eci3 som pre er det helt "tyst", men syns lydkvaliteten i v3,0 er bedre.
    V3.0 Up gir ikke støj hvis tingene er ok.

    Har iøvrigt sammenlignet den med en 4.7 Up (Abrahamsen Kit) og V3.0 kom ud på toppen. Så helt ringe er den ikke.
     

    Ecjarle

    Medlem
    Ble medlem
    17.06.2011
    Innlegg
    21
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    2
    Hadde den inne hos Abrahamsen pga av støyproblemet. Han mente problemet måtte ligge i v3,0 siden all støy/sus/tomgangsus forsvant med eci3 med samme kabling. Han justerte den. Det ble bedre, men fortsatt for mye støy. Litt rådvill nå..
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Hmm det forstår jeg godt.. Har du fortsat garanti?
     

    jokis

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.09.2010
    Innlegg
    51
    Antall liker
    3
    Hei, jeg dumper mitt eget spørsmål fra litt lengre opp. Har gått fra to brokoblede aw60 til en aw250.
    Om volumet står på , la oss si kl 9, spiller det lavere med aw250 enn det gjorde med 2xaw60.

    Normalt?
     

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    Hei, jeg dumper mitt eget spørsmål fra litt lengre opp. Har gått fra to brokoblede aw60 til en aw250.
    Om volumet står på , la oss si kl 9, spiller det lavere med aw250 enn det gjorde med 2xaw60.

    Normalt?
    jeg har brokoblet mine 250R, og resulterer i bla. 6dB gain, og ble anbefalt å få loddet inn en motstand, slik at gain ble "normalisert" da de ble bygget om.
    Vet ikke om det gjelder det samme med aw60, men regner med det har noe med saken å gjøre. Hvilken pre bruker du?
     
    Sist redigert:

    jokis

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.09.2010
    Innlegg
    51
    Antall liker
    3
    Takk karer. Det forklarer det hele.
    Forforsterkeren er 4.7..
     
    S

    Spyd

    Gjest
    Hei
    Da har jeg kjøpt B&W 685 s2 til min Eci 1, spiller bra allerede.
    Mvh Spyd
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn