EC 4-Ever Electrocompaniets venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    God kveld, EC-venner.

    Vi i Fidelity holder på med en artikkel om norsk hifi-historie, og der er jo selvfølgelig EC sentral. På åttitallet gjorde EC et forsøk på å markedsføre en høyttaler konstruert av Svein Erik Børja og hans bror Bjørn, som da jobbet hos Seas. Den ble kalt "Objekt" og var pyramideformet. Uten at jeg har noen oversikt over grunnene til at det ble sånn, tror jeg aldri prosjektet kom helt ut av startgropa, men jeg husker at det ble produsert noen par. Det var mye snakk om disse i 1986/87, og jeg husker at de ble annonsert i Audio nr 2. Av en eller annen grunn ble prosjektet lagt dødt, men i forbindelse med den nevnte artikkelen, prøver vi å spore opp informasjon og helst et par som fungerer. Er det noen av EC-hodene her inne som vet noe , har et par eller kan bidra med informasjon? Det ville vi i tilfelle sette stor pris på!

    Med hilsen

    Fidelity-redaksjonen

    Bump !
     

    ludde24

    Medlem
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    26
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Heisann, har 2 slike...

    Hei, jeg har et par av disse, kjøpte de helt ny på elcompaniet i sin tid, Tror det var det første paret som ble produsert.
    Disse er i meget god stand, og det er byttet element, etter seas spesifikasjoner, det er også gjordt små justeringer i delefilter.
    Jeg har hele historien på de, hvis noen er interessert, også hvordan de låter etter dagens standard......

    mvh
    Ludde


    Vi i Fidelity holder på med en artikkel om norsk hifi-historie, og der er jo selvfølgelig EC sentral. På åttitallet gjorde EC et forsøk på å markedsføre en høyttaler konstruert av Svein Erik Børja og hans bror Bjørn, som da jobbet hos Seas. Den ble kalt "Objekt" og var pyramideformet. Uten at jeg har noen oversikt over grunnene til at det ble sånn, tror jeg aldri prosjektet kom helt ut av startgropa, men jeg husker at det ble produsert noen par. Det var mye snakk om disse i 1986/87, og jeg husker at de ble annonsert i Audio nr 2. Av en eller annen grunn ble prosjektet lagt dødt, men i forbindelse med den nevnte artikkelen, prøver vi å spore opp informasjon og helst et par som fungerer. Er det noen av EC-hodene her inne som vet noe , har et par eller kan bidra med informasjon? Det ville vi i tilfelle sette stor pris på!

    Med hilsen

    Fidelity-redaksjonen[/QUOTE]


    Bump ![/QUOTE]
     

    Vedlegg

    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Så jo ikke akkurat ut til å være original anno midt på '80-tallet...

    Jeg ser bass med Excel motor og kobber faseplugg, rund mellomtone i hullet til en av de gamle 'firkantede', og i det hele tatt.
     

    ludde24

    Medlem
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    26
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er byttet ut en del, 11fm og bassen hadde skumoppheng, de ga seg etter hvert, disse elementene blei satt i etter endel samtaler med seas,
    også Bjørn Børja som jeg tror har et par av disse selv.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.388
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Noen som vet om ECT3 fjernkontrollen fulgte med hvis man kjøpte EC4.9 ny?
    Nei det gjorde den ikke, det er ekstra utstyr dessverre
    Ok, var det jeg trodde.
    Ville først forsøkt, hvis du tenker på å bastille ECT3. Jeg kjøpte en ECT2 til min EC 4.8. I motsetning til den kjipe fjernkontrollen som fulgte med, fungerte ECT2 skikkelig dårlig. Var pen å se på da ;) Forhåpentligvis er ECT3 i en annen klasse......
     

    Loceng

    Medlem
    Ble medlem
    20.08.2010
    Innlegg
    40
    Antall liker
    4
    Sted
    Fredrikstad
    Noen som vet om ECT3 fjernkontrollen fulgte med hvis man kjøpte EC4.9 ny?
    Nei det gjorde den ikke, det er ekstra utstyr dessverre
    Ok, var det jeg trodde.
    Ville først forsøkt, hvis du tenker på å bastille ECT3. Jeg kjøpte en ECT2 til min EC 4.8. I motsetning til den kjipe fjernkontrollen som fulgte med, fungerte ECT2 skikkelig dårlig. Var pen å se på da ;) Forhåpentligvis er ECT3 i en annen klasse......
    Jeg har vel ikke akkurat bare hørt lovord om ECT3 eller.
     

    stigfjel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Hvor mye koster disse fjernkontrollene? Kjøpte EC4.8 for en mnd siden, og syntes heller ikke fjernkontrollen som fulgte med hadde samme eleganse som den jeg brukte med EC4.6, nemlig ECT-1. Men den fungerer, og hvis det nå er slik at ECT-2 og 3 fungerer dårligere enn den medfølgende ser jeg ingen grunn til å bruke mye penger på å kjøpe en av de nevnte.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.388
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hvor mye koster disse fjernkontrollene? Kjøpte EC4.8 for en mnd siden, og syntes heller ikke fjernkontrollen som fulgte med hadde samme eleganse som den jeg brukte med EC4.6, nemlig ECT-1. Men den fungerer, og hvis det nå er slik at ECT-2 og 3 fungerer dårligere enn den medfølgende ser jeg ingen grunn til å bruke mye penger på å kjøpe en av de nevnte.
    Har ikke eid, men har ikke lest noe som tilsier at EC har funnet nøkkelen til fjernkontrollhimmelen med ECT-3 :) Da jeg fikk ECT-2 i hus begynte jeg raskt å lete etter en ECT-1 for volumstyring. Jeg ville nok hvis jeg var deg, bitt i det sure eplet og benyttet den medfølgende plastdingsen.
     

    stigfjel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Har ikke eid, men har ikke lest noe som tilsier at EC har funnet nøkkelen til fjernkontrollhimmelen med ECT-3 :) Da jeg fikk ECT-2 i hus begynte jeg raskt å lete etter en ECT-1 for volumstyring. Jeg ville nok hvis jeg var deg, bitt i det sure eplet og benyttet den medfølgende plastdingsen.
    Hadde jo ECT-1 men den hørte til EC4.6, som jeg solgte. Har nå "plastdingsen", som riktignok ikke står i stil med EC4.8'en. Men den fungerer som den skal, så jeg synes ikke det er å "bite i det sure eplet". Og av det som har kommet frem her, så beholder jeg nok den jeg har. Hjelper ikke med fint design på et produkt hvis funksjonaliteten er dårlig.
     

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    272
    Antall liker
    211
    Sted
    Tromsø
    Etter en del utprøving av forforsterkere med OP amper gikk jeg tilbake til et gammelt oppsett med transistorer.
    En lettere oppgradert EC4,5.


    Det ble litt som å komme hjem til jul :)
    Den gamle billige røveren leverer ennå varene.

    EC4,5.JPG
     

    stigfjel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Skjønner hva du mener. Har selv hatt EC4.6 i mange år, og selv om den var 10 år da jeg kjøpte den leverte den varene. Hadde også den til oppgradering, og det var aldri noe tull med den. Både EC4.5 og EC4.6 kan plukkes opp til en rimelig penge. Nå bruker jeg en EC4.8 og den kommer jeg nok til å holde hardt på. Er vel egentlig "i mål" nå mtp. forforsterker. Det er vel og bra med digitale enheter, men selve stereoanlegget vil jeg holde så enkelt som overhodet mulig. Her kommer det ikke inn noen digitale forsterkere, digitale enheter kobles til DAC, som så kobles til forforsterkeren med XLR. Det fine med EC4.8'en er at den har en ekstra XLR-inngang ift. de andre forforsterkerne til EC.
     

    oienoien

    Medlem
    Ble medlem
    19.06.2015
    Innlegg
    18
    Antall liker
    2
    Sted
    Stavanger
    EC AW250R - kan den Bi-ampes eller ikke?

    Jeg er forvirra..... AW250R er i prinsippet to monoblokker. Kan den da Bi-ampes mot 3 veis høyttalere alene? Klarer ikke å Google meg til svaret.

    Har nå kjøpt Nordost Red Dawn kabler (venter) med 4 bananplugger i hver ende.

    Etter det jeg forstår så kan man da Bi-ampe det man kaller vertikalt - en mono forsterker til hver høyttaler? Har tidligere Bi-ampet med veldig bra resultat på enklere utstyr, men da med to stereo forsterkere. Men to monoblokker blir jo gull?

    Horisontal Bi-amping er når man bruker en forsterker til å drive bassen og en til diskant/mellomtone? Siden disse kablene er 4+4 som henger sammen så blir jo ikke det så bra.

    Som sagt. litt forvirra. Håper noen kan gi råd.

     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er forvirra..... AW250R er i prinsippet to monoblokker. Kan den da Bi-ampes mot 3 veis høyttalere alene? Klarer ikke å Google meg til svaret.

    Har nå kjøpt Nordost Red Dawn kabler (venter) med 4 bananplugger i hver ende.

    Etter det jeg forstår så kan man da Bi-ampe det man kaller vertikalt - en mono forsterker til hver høyttaler? Har tidligere Bi-ampet med veldig bra resultat på enklere utstyr, men da med to stereo forsterkere. Men to monoblokker blir jo gull?

    Horisontal Bi-amping er når man bruker en forsterker til å drive bassen og en til diskant/mellomtone? Siden disse kablene er 4+4 som henger sammen så blir jo ikke det så bra.

    Som sagt. litt forvirra. Håper noen kan gi råd.

    Se tråd http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/78526-bi-wiring-og-bi-amping.html og de nydelige skemaer :)

    Bi-amp kræver 2 forstærkere (også 2 250R), men du kan bi-wire med kun 1 forstærker. Dette kan feks gøres med 2x biwire kabler med 2 kontakter på forstærkersiden, og 4 kontakter på højtalersiden - eller 2x2 standart kabler.

    Ved horisontal biamp deler forstærkerne på arbejdet, "1 tar foroven, 1 tar forneden". Dette er den sikreste og mest ukomplcerede metode.
    Ved vertikal biamp tar hver forstærker sin egen højtaler. Forstærkerne bør være helt ens.. :)

    Ps: Standart setup med 250R er vel teknisk set vertikal biamp.. (?)
     
    Sist redigert:

    oienoien

    Medlem
    Ble medlem
    19.06.2015
    Innlegg
    18
    Antall liker
    2
    Sted
    Stavanger
    Hei Nils (og alle andre). Har nå fått Nordost Red Dawn høyttalerkabler (oppgradering fra Nordost White Lighting). Har også oppgradert til Red Dawn XLR mellom 4.8 og 250. Det var ikke riktig som jeg skrev at høyttalerkabler er 4x4, de var 2x2, og jeg må derfor bruke jumpers på høyttalersiden. Det ble en svært bra forbedring i bass-kontroll med de nye kablene, men jeg brukte litt enkle jumpers fra wywires.com. Kjøpte derfor noen Red Dawn jumpers på ebay (fra Romania, av alle steder, kanonbra pakket og som nytt). Installerte jumpers og da falt alt på plass.... Basskontroll, 3D, behagelig for lengre lyttesesjoner, høyde, bredde og alt annet du kan tenke deg. Jeg tror mye av resultatet kommer av de gode Usher høyttalerne. Vanvittig undervurdert siden Usher er basert/produserer i Taiwan. Det merket er grunnen til at jeg beveger meg inn på "High end". Betalte vel 14K for dem https://www.google.no/search?q=ushe...biw=2560&bih=1254#safe=off&tbm=isch&q=CP-6381

    Om du ikke tror kabler gjør forskjell har du ikke testet selv. Jeg sier ikke Nordost eller noe annet merke er bedre enn andre. Det ser ut for at det er veldig avhengig av oppsettet.

    Takk for innspill her på forumet! Jeg tror jeg har funnet Nirvana til mitt budsjett (til neste "godsak" dukker opp) ;)
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Noen som vet hvordan man kan gjøre "factory reset" av en EC4.8?
    Jeg satte navn på inngangene for et par år siden med en lånt ECT fjernkontroll, og nå stemmer de ikke lenger...
     

    stigfjel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Noen som vet hvordan man kan gjøre "factory reset" av en EC4.8?
    Jeg satte navn på inngangene for et par år siden med en lånt ECT fjernkontroll, og nå stemmer de ikke lenger...
    Så det er faktisk mulig å sette egne navn på innganger på en EC4.8? Det skulle jeg gjerne likt å vite hvordan gjøres. Hvis det ikke er alt for komplisert er det noe jeg har veldig lyst til.
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Noen som vet hvordan man kan gjøre "factory reset" av en EC4.8?
    Jeg satte navn på inngangene for et par år siden med en lånt ECT fjernkontroll, og nå stemmer de ikke lenger...
    Så det er faktisk mulig å sette egne navn på innganger på en EC4.8? Det skulle jeg gjerne likt å vite hvordan gjøres. Hvis det ikke er alt for komplisert er det noe jeg har veldig lyst til.
    Du trenger en ECT fjernkontroll så går det greit. Se side 12-13
    http://www.electrocompaniet.com/files/manuals/ECT3_Manual.pdf
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6

    stigfjel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Nei, det er det som er mitt problem.
    ECT3 er ikke i salg lenger, men det burde være mulig å gjøre det via usb eller serieport.
    Riktig. Så hva er det egentlig som er i salg i dag? Gjorde et kjapt søk på Soundgarden og Dynabel, ingen av de selger ECT fjernkontrollere pr nå. Eller, det ligger i hvert fall ikke noe ute på sidene deres som peker i den retningen. Men igjen, den medfølgende kontrollen fungerer fint på EC4.8, får tross alt gjort det viktigste på en god måte.
     

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    Noen som vet hvordan man kan gjøre "factory reset" av en EC4.8?
    Jeg satte navn på inngangene for et par år siden med en lånt ECT fjernkontroll, og nå stemmer de ikke lenger...
    Koble til pc med usb. Kjør Ec updater. Der inne kan du resette til fabrikkinstillinger når du oppdaterer firmware
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.735
    Antall liker
    4.590
    Sted
    Nøtterøy
    Har anskaffet meg et AW120 DMG effekttrinn som jeg er ganske fornøyd med. Bruker denne sammen med en Copland rør pre. Hvis jeg jeg skulle prøve effekttrinnet sammen med en EC pre, hvilken ville folket anbefale? Liker varm og åpen lyd. Ikke skarp og lys. :rolleyes:

    Synes ikke jeg får fram det vokalmessige så bra lenger etter at jeg koblet opp min nye AW120 i forhold til min gamle ARC VT100. Lurer på hvordan en AW250 er sammenlignet med AW120? Mer kraft regner jeg med, men hvordan er denne klangmessig?
     

    stigfjel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Regner med at du mener DMB...

    Selv kjørte jeg AW120DMB sammen med EC4.6 som forforsterker i mange år. Det var en fin kombinasjon. Så kom jeg over en EC4.8, som jeg nå bruker. Sikter meg inn på en AW250-R, men har ingen hast. Ser etter en med rett alder til rett pris.
     

    Loceng

    Medlem
    Ble medlem
    20.08.2010
    Innlegg
    40
    Antall liker
    4
    Sted
    Fredrikstad
    Har en EC 4.9 hvor noe av skriften på displayet henger igjen etter det kommer ny tekst der, et eksempel er etter det har stått "Warming up" etter jeg skrur den på, står noe av teksten igjen rundt den nye som kommer, som gjene er kilden og volum indikatoren. Det forsvinner ofte etter en stund. Noen som har vært borti liknende, på 4.9 eller andre produkter?
     

    Ecjarle

    Medlem
    Ble medlem
    17.06.2011
    Innlegg
    21
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    2
    Da er jeg blitt den heldige eiger av en 100% strøken ec 4,6. Byttet ut Abrahamsen v3,0 UP med denne, og det låter fantastisk mye bedre!!
    Har hørt rykter om enkle oppgraderinger av ec4,6, som skal gjøre den enda bedre..?
     

    stigfjel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Da er jeg blitt den heldige eiger av en 100% strøken ec 4,6. Byttet ut Abrahamsen v3,0 UP med denne, og det låter fantastisk mye bedre!!
    Har hørt rykter om enkle oppgraderinger av ec4,6, som skal gjøre den enda bedre..?
    Grattis. Ift. pris er EC4.6 en knakende god forforsterker. Noen sier at EC4.7 egentlig er en EC4.6 i ny forpakning. Jeg hadde en oppgradert EC4.6 (med kit 1, utført av ECS/Abrahamsen) med ECT-1 i 7 år samme med en EC AW120DMB og var veldig fornøyd. Ikke noe potmeterskurr, og det var aldri noe tull med den. La den ut for salg etter at jeg fikk tak i en EC4.8, og den gikk ganske fort. Han som kjøpte den fløy t/r Polen samme kveld kun for å kjøpe den.
     

    Stian B-L

    Medlem
    Ble medlem
    07.06.2011
    Innlegg
    27
    Antall liker
    14
    Sted
    Akershus
    Da er jeg blitt den heldige eiger av en 100% strøken ec 4,6. Byttet ut Abrahamsen v3,0 UP med denne, og det låter fantastisk mye bedre!!
    Har hørt rykter om enkle oppgraderinger av ec4,6, som skal gjøre den enda bedre..?
    Gratulerer med fin forforsterker ;-) Jeg hadde 4.6 selv for litt tilbake :) Jeg slet mye med skurring på volum og veldig fintfølende på volumjustering.
    Ring ECSHoldings. Dem utfører oppgradering for 1500,-
    Home
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    De bytter vel egentlig noen likerettere. Hadde en slik som var oppgradert med kit1. Det var noen 1n4002 dioder som var byttet ut med mur120. Var ikke noe pent utført og gjorde det på nytt skikkelig selv.
     

    jha79

    Medlem
    Ble medlem
    24.01.2014
    Innlegg
    25
    Antall liker
    0
    Heisann, noen som kan gi tips på hvor jeg kan finne brukt EC RIAA?
    Har sjekket det bruktmarkedet jeg vet om en stund nå uten hell, og er nå helt uten RIAA.
    Har rettåslett ikke råd til å handle ny. ( Kanskje noen her som vurderer å oppgradere til nyere verson og vil selge sin? :D )
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Når vi er inne på Riaa; er det noen som har fått litt erfaring med ECP-2? Jeg har pløyet nettet, men det er jo flere tester av norske hifi produkter på tysk enn på norsk!? ECP-2 har seilet opp som min Riaa-kandidat, men jeg ønsker medlemmers erfaringer med den. Og om noen feks har hørt både DP DPR 2.2 og ECP-2?
    mvh
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er det noen av vennene her som kjenner både EC 4.8 og 4.9 og vil skrive noen ord?

    Vurderr ny ( brukt) forforsterker og vet at EC klinger godt sammen med Triangle høyttalere. Effekttrinn er Bryston 7B SST. Skal brukes i 2 kanaler.
     

    stigfjel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Er det noen av vennene her som kjenner både EC 4.8 og 4.9 og vil skrive noen ord?

    Vurderr ny ( brukt) forforsterker og vet at EC klinger godt sammen med Triangle høyttalere. Effekttrinn er Bryston 7B SST. Skal brukes i 2 kanaler.
    Jeg kan i hvert fall anbefale EC4.8. Den er veldig presis mtp. volumstyring, den har 2 XLR-innganger, dual mono og spiller ganske bra. Den medfølgende kontrollen fungerer fint, har ikke noe behov for å kjøpe en ECT kontroll. Og EC4.8 er ment å brukes sammen med toppmodellene til EC (AW180, AW250-R, AW400 og Nemo). På EC sine sider er det linket til tester av denne, og en av testene er den matchet opp mot langt dyrere forforsterkere hvor den gjør det ganske bra.
     

    stigfjel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Da har jeg nok en gang fullført en oppgradering. Denne gangen ble det en AW250-R, sånn at jeg har nok kraft til høyttalerne. Den spiller bra (selvfølgelig), men jeg må si at AW120DMB gjorde en bra jobb den og.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn