EC 4-Ever Electrocompaniets venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    272
    Antall liker
    211
    Sted
    Tromsø
    Ble plutselig en oppgradering på meg i dag. Gikk forbi et butikklokale som skal bli en hifi-butikk. Der sto det en EC4.8 som de skulle selge billig. Tok den like gjerne med meg.
    Angrer litt på at jeg solgte den jeg hadde. Den var solid på alle måter :)
     

    stigfjel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Angrer litt på at jeg solgte den jeg hadde. Den var solid på alle måter :)
    Hva kjøpte du isteden?

    Har lenge lekt med tanken på å oppgradere forsterkersettet. La det litt på is, men tok opp tråden igjen etter at 803 Diamond kom i hus. Men forhastet meg ikke, det låt ganske bra det jeg hadde. Så ble det likevel en oppgradering i dag. Neste som står for tur er vel effekttrinnet, men det får vente til neste år. Og da tenker jeg at jeg er i mål.

    Førsteinntrykket av EC4.8 er at den er massiv når det kommer til dimensjoner og vekt. Og lyden? Det låter jo bra, men jeg må si at det gjør også EC4.6, som jeg forresten har lagt ut på Finn.
     

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    272
    Antall liker
    211
    Sted
    Tromsø
    Angrer litt på at jeg solgte den jeg hadde. Den var solid på alle måter :)
    Hva kjøpte du isteden?

    Har lenge lekt med tanken på å oppgradere forsterkersettet. La det litt på is, men tok opp tråden igjen etter at 803 Diamond kom i hus. Men forhastet meg ikke, det låt ganske bra det jeg hadde. Så ble det likevel en oppgradering i dag. Neste som står for tur er vel effekttrinnet, men det får vente til neste år. Og da tenker jeg at jeg er i mål.

    Førsteinntrykket av EC4.8 er at den er massiv når det kommer til dimensjoner og vekt. Og lyden? Det låter jo bra, men jeg må si at det gjør også EC4.6, som jeg forresten har lagt ut på Finn.
    Spillte en del LP en stund og tok i bruk en EC3 jeg hadde.
    Helt ok RIAA trinn på den. ;-)
     

    jokis

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.09.2010
    Innlegg
    51
    Antall liker
    3
    Hallo! Jeg har et lite spørsmål om tilkobling av søbb på
    AW250.
    Om jeg skal bruke fullrange på subben, må jeg bruke alle terminalene på
    begge sider? Eller holder det med
    å bruke en pluss og en minus på begge sider?
     

    stigfjel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Spillte en del LP en stund og tok i bruk en EC3 jeg hadde.
    Helt ok RIAA trinn på den. ;-)
    Skjønner. Eventuelt hadde en ECP-1 også gjort nytten sammen med EC4.8. Jeg skaffet meg en slik for jeg har planer om å legge til en platespiller. Men har enda ikke somlet meg til å kjøpe en. Får se om ikke det blir til neste år. Uansett, ingen hast enda.
     

    stigfjel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Solgte min EC4.6 i dag til en som hadde reist helt fra Polen kun for å kjøpe den. Da snakker vi en EC-venn på høyt nivå. Møtte ham på flyplassen, var det minste jeg kunne gjøre. Han hadde lett etter akkurat den forsterkeren fordi han har en EC effektforsterker fra før, og det dukket opp en mulighet for at han kunne fly hit rimelig.
     

    Ecjarle

    Medlem
    Ble medlem
    17.06.2011
    Innlegg
    21
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har sammenlignet ec4r, ec4,6 og ec4,7 på aw180? Har ikke stort nok budsjett til ec4,8 nå..
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har sammenlignet ec4r, ec4,6 og ec4,7 på aw180? Har ikke stort nok budsjett til ec4,8 nå..
    Har sammenlignet 4.7 med Abrahamsens V3.0, sidste kom (klart) bedst ud. Ikke helt det du spurgte om men næsten da. :)
     

    Ecjarle

    Medlem
    Ble medlem
    17.06.2011
    Innlegg
    21
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    2
    Har v3,0 UP nå, men etter litt testing låter det bedre med min urørte eci3 som jeg kjøpte i 99..
     

    Ecjarle

    Medlem
    Ble medlem
    17.06.2011
    Innlegg
    21
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    2
    Har ei Eci3 som jeg kjøpte ny i 1999. Den er helt urørt, men trenger nå en service og oppgradering. Skurrer mye i venstre kanal vel volumjustering og flere indikatorlys har gitt seg. Sende til Abrahamsen eller Electrocompaniet? Service er jo greit, men er det stor forskjel i lyd på de oppgraderingene?
     

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    Har ei Eci3 som jeg kjøpte ny i 1999. Den er helt urørt, men trenger nå en service og oppgradering. Skurrer mye i venstre kanal vel volumjustering og flere indikatorlys har gitt seg. Sende til Abrahamsen eller Electrocompaniet? Service er jo greit, men er det stor forskjel i lyd på de oppgraderingene?
    Har brukt Electrocompaniet på Tau til alle modifiseringer og service. Har vært veldig fornøyd
     

    stigfjel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    For ca 4 år siden slet jeg med at høyre kanal på min AW120DMB falt ut. Da leverte jeg den hos ECS/Abrahamsen. Etter at de så på det og fikset problemet har forsterkeren fungert alldeles utmerket. Bor i Oslo, så da er det mulig å levere produktet inn fremfor å måtte sende med post til Tau. Klart, det vil jo fort bli nødvendig hvis jeg mot formodning skulle måtte reparere EC4.8'en, da EC4.8 er produsert på Tau, og dermed ikke er et "Abrahamsen-produkt".
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Har ei Eci3 som jeg kjøpte ny i 1999. Den er helt urørt, men trenger nå en service og oppgradering. Skurrer mye i venstre kanal vel volumjustering og flere indikatorlys har gitt seg. Sende til Abrahamsen eller Electrocompaniet? Service er jo greit, men er det stor forskjel i lyd på de oppgraderingene?
    Ret mig gerne hvis jeg tar fejl men:

    Electrocompaniet Tau yder ikke service på eldre modeller (dvs udenfor garanti). Der henvises istedet til Service Kompaniet (.no), som også kan udføre opgraderinger. Jeg har set flere medlemmer der har fået udført service der, alle synes tilfredse. Jeg kontaktede selv Service Kompaniet for et halvt års tid siden mhp en specifik reperasjon, og valgte ikke at benytte dem da jeg ikke blev overbevist om oplægget.

    Abrahamsen har længe udført service og opgraderinger på (eldre) EC produkter, du finder fortsat prisliste på hjemmesiden. I løbet af sommeren meddelte (Thomas) Abrahamsen at han ikke længere havde tid til dette. Muligvis er der ikke *helt* lukket, du kan evt spørge ham. Tror kalenderen er ganske afgørende her. Har tidligere fået udført flere job hos ham, og kan kun anbefale.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.388
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Thomas og Per fikk av forskjellige grunner ikke reparert en AW250R jeg hadde på service hos dem. Feilen ble raskt funnet og utbedret hos Service Kompaniet i Bergen. Dette gir selvfølgelig ikke to streker under svaret, men gutta i Bergen visste i hvert fall hva de drev med :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har en ec4.6 på "benken" nå. Var ikke helt i orden. Den har merke med "oppgradert hos Abrahamsen" under. Er vel et "kit 1" oppgradering. Ikke imponerende.
    De har ikke engang gidded å ta ut printet for å klippe bena på likeretterene som ble byttet. I tillegg er det noen kondiser som tydligvis har blitt skiftet. Dette er rett og slett dårlig utført og tilogmed kaldloddet.
     

    Ecjarle

    Medlem
    Ble medlem
    17.06.2011
    Innlegg
    21
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    2
    Mine Aw180 ble oppgradert hos Musik Magazinet i bergen i 2007, av forrige eiger. Aner ikke va som ble gjort med de, eller om det er gjort skikkelig, men de virker helt som de skal. Andre som har hatt produkt til oppgradering his de?
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.388
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Mine Aw180 ble oppgradert hos Musik Magazinet i bergen i 2007, av forrige eiger. Aner ikke va som ble gjort med de, eller om det er gjort skikkelig, men de virker helt som de skal. Andre som har hatt produkt til oppgradering his de?
    Tviler veldig på om Musik Magazinet har gjort noen oppgraderinger på EC. Mer sannsynlig at de har sendt den for oppgradering til EC på Tau. Husker ikke om de også sendte til Abrahamsen for oppgradering. Dette sjekker du raskt med en telefon til Musik Magazinet. Det skal vel også foreligge et "sertifikat"/kvittering for oppgraderingen.....
     

    Ecjarle

    Medlem
    Ble medlem
    17.06.2011
    Innlegg
    21
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    2
    Da må jeg ta en telefon til musik magaziet. Eneste jeg fikk med var et papir fra de. Står ingen info om hva som er gjort, eller hvem som har utført jobben. Kun at det er en oppgradering.
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Har en ec4.6 på "benken" nå. Var ikke helt i orden. Den har merke med "oppgradert hos Abrahamsen" under. Er vel et "kit 1" oppgradering. Ikke imponerende.
    De har ikke engang gidded å ta ut printet for å klippe bena på likeretterene som ble byttet. I tillegg er det noen kondiser som tydligvis har blitt skiftet. Dette er rett og slett dårlig utført og tilogmed kaldloddet.
    Bambadoo: skal ikke forsøge at piske en død hest her, men har du en kvittering (eller set en kvittering, eller lignende) på at opgradering er udført hos Abrahamsen?
    Jeg spør kun fordi at på de "mærkater" jeg har bag på opgraderede produkter, er konsekvent ikke "Abrahamsen" nævnt, kun oppgraderet Kit 1 osv. Jeg skal lige checke en extra gang den næste dag eller to.

    Uanset er det bare klisterlapper da, og hvad man skriver den ene dag, kan man selvfølgelig skrive anderledes den næste. :)
     

    stigfjel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Har en ec4.6 på "benken" nå. Var ikke helt i orden. Den har merke med "oppgradert hos Abrahamsen" under. Er vel et "kit 1" oppgradering. Ikke imponerende.
    De har ikke engang gidded å ta ut printet for å klippe bena på likeretterene som ble byttet. I tillegg er det noen kondiser som tydligvis har blitt skiftet. Dette er rett og slett dårlig utført og tilogmed kaldloddet.
    Bambadoo: skal ikke forsøge at piske en død hest her, men har du en kvittering (eller set en kvittering, eller lignende) på at opgradering er udført hos Abrahamsen?
    Jeg spør kun fordi at på de "mærkater" jeg har bag på opgraderede produkter, er konsekvent ikke "Abrahamsen" nævnt, kun oppgraderet Kit 1 osv. Jeg skal lige checke en extra gang den næste dag eller to.

    Uanset er det bare klisterlapper da, og hvad man skriver den ene dag, kan man selvfølgelig skrive anderledes den næste. :)
    Jeg hadde en EC4.6 til oppgradering, og på merkelappen sto det at oppgraderingen var utført av Abrahamsen. Husker jeg sjekket det, da jeg nylig solgte den forforsterkeren.

    Uansett, hvis det som har blitt fortalt om kvaliteten på servicen til ECS er riktig, så er det trist. For jeg har hatt gode erfaringer etter å ha brukt dem for service av mine forsterkere. Får håpe det var et engangstilfelle.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er det "kaldloddinger", eller er det bare blyfritt loddetinn, som ikke blir blankt og fint slik som i gamle dager?
     

    glandro

    Fersking
    Ble medlem
    06.02.2014
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Hvis noen her inne handler seg EC living med det første, så hadde det vært flott med en liten tilbakemelding av førsteinntrykket
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er det "kaldloddinger", eller er det bare blyfritt loddetinn, som ikke blir blankt og fint slik som i gamle dager?
    Kaldlodding som å dunke litt på en av kondisene så løsnet den fra "kobbertråden" det ene benet var forlenget med.. Ikke rart lyden falt litt ut av og til iflg. forrige eier.

    Men aner ikke om denne "oppgraderingen" var utført av verksted eller privat tidligere.


    Denne skal bli 100% igjen :)
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Noen som har sammenlignet ec4r, ec4,6 og ec4,7 på aw180? Har ikke stort nok budsjett til ec4,8 nå..
    Du kan med fordel finne en annen preamp enn EC sine. Preampene er det svake leddet til EC og står ikke lydmessig i stil med effektene som i mine ører er meget gode. Har hatt EC 4R, EC 4,5 og EC 4,7 på bl.a en AW250R og dette fungerte dårlig. Ved bytte til en god preamp som f.eks fra ARC eller BAT vil garantert AW180 gi deg en helt annen musikk opplevelse....
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Er det "kaldloddinger", eller er det bare blyfritt loddetinn, som ikke blir blankt og fint slik som i gamle dager?
    Kaldlodding som å dunke litt på en av kondisene så løsnet den fra "kobbertråden" det ene benet var forlenget med.. Ikke rart lyden falt litt ut av og til iflg. forrige eier.

    Men aner ikke om denne "oppgraderingen" var utført av verksted eller privat tidligere.


    Denne skal bli 100% igjen :)

    Er der udført dårligt arbejde skal det også frem! Sandsynligheden taler for at det er tilfældet her...
     

    stigfjel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Noen som har sammenlignet ec4r, ec4,6 og ec4,7 på aw180? Har ikke stort nok budsjett til ec4,8 nå..
    Du kan med fordel finne en annen preamp enn EC sine. Preampene er det svake leddet til EC og står ikke lydmessig i stil med effektene som i mine ører er meget gode. Har hatt EC 4R, EC 4,5 og EC 4,7 på bl.a en AW250R og dette fungerte dårlig. Ved bytte til en god preamp som f.eks fra ARC eller BAT vil garantert AW180 gi deg en helt annen musikk opplevelse....
    Gikk selv fra EC4.6 til EC4.8. Veldig uvant først, men liker den bedre og bedre. Når det er sagt, EC4.6 er ikke noe dårlig den heller, men jeg ser nå forskjell på de to. Ville ikke gått tilbake. Nå har jeg nok tatt ut det som er å hente av AW120DMB'en min, i hvert fall...
     

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    Hvis noen her inne handler seg EC living med det første, så hadde det vært flott med en liten tilbakemelding av førsteinntrykket
    har hørt EC Living, da kun i produksjonslokalene. Stort rom, og i stereo med to enheter. Jeg må inrømme jeg ble meget positivt overrasket over hvor stor, kraftfull og bra lyd disse boksene ga fra seg. Rommet er jo lang ifra optimalt, men både lyd og brukergrensesnitt imponerte hvertfall meg.
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Hvis noen her inne handler seg EC living med det første, så hadde det vært flott med en liten tilbakemelding av førsteinntrykket
    har hørt EC Living, da kun i produksjonslokalene. Stort rom, og i stereo med to enheter. Jeg må inrømme jeg ble meget positivt overrasket over hvor stor, kraftfull og bra lyd disse boksene ga fra seg. Rommet er jo lang ifra optimalt, men både lyd og brukergrensesnitt imponerte hvertfall meg.

    Jeg har ett par og kan kun si meg enig, anbefales!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    God kveld, EC-venner.

    Vi i Fidelity holder på med en artikkel om norsk hifi-historie, og der er jo selvfølgelig EC sentral. På åttitallet gjorde EC et forsøk på å markedsføre en høyttaler konstruert av Svein Erik Børja og hans bror Bjørn, som da jobbet hos Seas. Den ble kalt "Objekt" og var pyramideformet. Uten at jeg har noen oversikt over grunnene til at det ble sånn, tror jeg aldri prosjektet kom helt ut av startgropa, men jeg husker at det ble produsert noen par. Det var mye snakk om disse i 1986/87, og jeg husker at de ble annonsert i Audio nr 2. Av en eller annen grunn ble prosjektet lagt dødt, men i forbindelse med den nevnte artikkelen, prøver vi å spore opp informasjon og helst et par som fungerer. Er det noen av EC-hodene her inne som vet noe , har et par eller kan bidra med informasjon? Det ville vi i tilfelle sette stor pris på!

    Med hilsen

    Fidelity-redaksjonen
     

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Mener det var et par Objekt til salgs på Finn i Bergensområdet tidligere i høst.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det stemmer nok, men det var da. I følge produkthistorikksidene til nye Electrocompaniet, var Objekt i produksjon fra 84-87. Det stemmer ikke med mine erfaringer fra dengang, for de var nærmest umulig å oppdrive da også...
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kom noen komponenter i posten idag. Gått over noen loddinger og annet rask i preampen.
    Vishay mkp1822 passet inn med 27.5mm mellom bena. Er bra saker til formålet.
    image.jpg
     

    stigfjel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Jeg har selv hatt EC4.6 i mange år, kjøpte den i 2008. Den fungerte veldig bra, ingen skurring i volumkontrollen. Den var til oppgradering hos ECS Holding før jeg faktisk tok den i bruk. Solgte den for et par uker siden, og han som kjøpte den var også fornøyd. Fikk en grei pris for den. Nå har jeg EC4.8, og blir nok å beholde den i all overskuelig fremtid. Tviler sterkt på at det er noen særlig vits i å oppgradere ytterligere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn