EC 4-Ever Electrocompaniets venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    912
    Antall liker
    712
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    HJELP TRENGS TIL EMC-1UP..

    Hei,,jeg har en venn i Singapore som har trøbbel med Displayet på en EMC-1UP....han har prøvd og skaffe til veie nytt Display,men service er utrolig Treg der borte...Noen som har tips,,og eventuelt Pris på dette...Han skal fikse dette selv,,,,
    Mvh
    Stein
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Prøv direkte kontakt til EC Tau? Har selv en enkelt gang været i forbindelse med kundeservice, meget rask og kompetent behandling - har læst andre ha den samme oplevelse.

    HJELP TRENGS TIL EMC-1UP..

    Hei,,jeg har en venn i Singapore som har trøbbel med Displayet på en EMC-1UP....han har prøvd og skaffe til veie nytt Display,men service er utrolig Treg der borte...Noen som har tips,,og eventuelt Pris på dette...Han skal fikse dette selv,,,,
    Mvh
    Stein
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    912
    Antall liker
    712
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Prøv direkte kontakt til EC Tau? Har selv en enkelt gang været i forbindelse med kundeservice, meget rask og kompetent behandling - har læst andre ha den samme oplevelse.

    HJELP TRENGS TIL EMC-1UP..

    Hei,,jeg har en venn i Singapore som har trøbbel med Displayet på en EMC-1UP....han har prøvd og skaffe til veie nytt Display,men service er utrolig Treg der borte...Noen som har tips,,og eventuelt Pris på dette...Han skal fikse dette selv,,,,
    Mvh
    Stein
    Heisann,,,,takker for svaret ditt,,skal prøve på det..
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    912
    Antall liker
    712
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Prøv direkte kontakt til EC Tau? Har selv en enkelt gang været i forbindelse med kundeservice, meget rask og kompetent behandling - har læst andre ha den samme oplevelse.

    HJELP TRENGS TIL EMC-1UP..

    Hei,,jeg har en venn i Singapore som har trøbbel med Displayet på en EMC-1UP....han har prøvd og skaffe til veie nytt Display,men service er utrolig Treg der borte...Noen som har tips,,og eventuelt Pris på dette...Han skal fikse dette selv,,,,
    Mvh
    Stein
    Hei igjen og takk for tipset....Har nettopp vært i kontakt med EC,,og de skaffer Nytt Display til EMC-1UP....
    Hyggelig mann på Service avd......
    Når responsen er slik, er det en Glede og eie EC produkter.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei.
    Trenger hjelp til å velge servicepunkt.
    Jeg har en EC4.5 og en ECI-5 som begge trenger litt småreprasjoner. (Rens/bytte av balansepotmeter og ECI-5 har skurring i en kanal.)
    Skal jeg velge ECS holding på Lørenskog, Electrocompaniet Tau eller Electrocompaniet (V/Service Kompaniet) Oslo?

    Noen som vet noe om prisnivå dem imellom, ventetid osv?
     

    10roy

    Medlem
    Ble medlem
    10.07.2011
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Sted
    Bergen
    Har 2 stk AW120, som for øyeblikket mangler det blå power lyset. Er det noen her som har erfaring på hva som er feil, og om det kan repareres?
     

    10roy

    Medlem
    Ble medlem
    10.07.2011
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Sted
    Bergen
    Forsterkerne funker helt ok, det er kun lyset som mangler. Men hvis det bare er dioder, er det bare å skaffe nye. Takker for tilbakemelding.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hei.
    Trenger hjelp til å velge servicepunkt.
    Jeg har en EC4.5 og en ECI-5 som begge trenger litt småreprasjoner. (Rens/bytte av balansepotmeter og ECI-5 har skurring i en kanal.)
    Skal jeg velge ECS holding på Lørenskog, Electrocompaniet Tau eller Electrocompaniet (V/Service Kompaniet) Oslo?

    Noen som vet noe om prisnivå dem imellom, ventetid osv?
    Har du fått svar på dette spørsmålet?

    Jeg har samme problemet - eller rettere sagt yngstemann - som har en AW120 som trenger service. Han bor i Oslo, og uten originalemballasje er han lite lysten på å sende den avgårde.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei.
    Trenger hjelp til å velge servicepunkt.
    Jeg har en EC4.5 og en ECI-5 som begge trenger litt småreprasjoner. (Rens/bytte av balansepotmeter og ECI-5 har skurring i en kanal.)
    Skal jeg velge ECS holding på Lørenskog, Electrocompaniet Tau eller Electrocompaniet (V/Service Kompaniet) Oslo?

    Noen som vet noe om prisnivå dem imellom, ventetid osv?
    Har du fått svar på dette spørsmålet?

    Jeg har samme problemet - eller rettere sagt yngstemann - som har en AW120 som trenger service. Han bor i Oslo, og uten originalemballasje er han lite lysten på å sende den avgårde.
    Hei.
    jeg var hos ServiceKompaniet i Oslo. De er autorisert verksted for EC. Men jeg gikk derfra med uforrettet sak. De var dyre, lang leveringstid og helt ærlig, så var jeg usikker på om de kunne hjelpe meg. Jeg ringte til Thomas Abrahamsen (ECI). Han hjalp meg på dagen, for en brøkdel av den prisen jeg fikk hos Service Kompaniet... Han er dessverre ikke alltid like tilgjengelig.

    jorwed
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hei.
    Trenger hjelp til å velge servicepunkt.
    Jeg har en EC4.5 og en ECI-5 som begge trenger litt småreprasjoner. (Rens/bytte av balansepotmeter og ECI-5 har skurring i en kanal.)
    Skal jeg velge ECS holding på Lørenskog, Electrocompaniet Tau eller Electrocompaniet (V/Service Kompaniet) Oslo?

    Noen som vet noe om prisnivå dem imellom, ventetid osv?
    Har du fått svar på dette spørsmålet?

    Jeg har samme problemet - eller rettere sagt yngstemann - som har en AW120 som trenger service. Han bor i Oslo, og uten originalemballasje er han lite lysten på å sende den avgårde.
    Hei.
    jeg var hos ServiceKompaniet i Oslo. De er autorisert verksted for EC. Men jeg gikk derfra med uforrettet sak. De var dyre, lang leveringstid og helt ærlig, så var jeg usikker på om de kunne hjelpe meg. Jeg ringte til Thomas Abrahamsen (ECI). Han hjalp meg på dagen, for en brøkdel av den prisen jeg fikk hos Service Kompaniet... Han er dessverre ikke alltid like tilgjengelig.

    jorwed
    Takk! Jeg fikk tilfeldigvis tak i Thomas Abrahamsen i dag - han er altså ikke HELT utilgjengelig - og han sier at i utgangspunktet driver de ikke med verken service eller oppgraderinger på ECprodukter lenger - med unntak for helt enkle greier som ikke krevde mye kapasitet hos dem. Men han var i hvert fall villig til å ta en titt på juniors forsterker - så får vi bare vente i spenning.....
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Ulf-B
    Spørg lige Abrahamsen når du ser ham igen, hvordan fremtidsplanerne former sig? Nye produkter og sån. :)
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ulf-B
    Spørg lige Abrahamsen når du ser ham igen, hvordan fremtidsplanerne former sig? Nye produkter og sån. :)
    Skulle du være på besøk hos han er det muligt du får kikke på den prototypen som står på verkstedet :eek:)
    Så litt DP ut. Tøffe saker ;)
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Er det noen som har denne
    Electrocompaniet ECP-2
    image.jpg

    Tenker litt på å bytte ut min ClearAudio Basic RIIA. Den største faren er jo at det finnes ECG-1. Slik anlegget er satt opp nå så er RIIA koblet på Lynx Hilo og balansert derfra til EC4.9.

    Regner med at det må bli et løft i lyden, men er meget interessert i å høre erfaringer med lydsignaturen til ECP-2
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    ECP-2 Er en forbedring fra bla. ECP-1 som er en ganske ok RIAA. Den er justerbar slik at du selv kan justere gain osv i forhold til pick-upen. Den har innebygd støyfilter, vet en del RIAAer som ikke har det som lager en del støy i signalet pga støy i nettet. Den har skjermet trafo, og kretsen er basert på en DP RIAA. Den funker ganske bra spør du meg.
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Trenger hjelp til å velge servicepunkt.
    Jeg har en EC4.5 og en ECI-5 som begge trenger litt småreprasjoner. (Rens/bytte av balansepotmeter og ECI-5 har skurring i en kanal.)
    Skal jeg velge ECS holding på Lørenskog, Electrocompaniet Tau eller Electrocompaniet (V/Service Kompaniet) Oslo?

    Noen som vet noe om prisnivå dem imellom, ventetid osv?
    Har du fått svar på dette spørsmålet?

    Jeg har samme problemet - eller rettere sagt yngstemann - som har en AW120 som trenger service. Han bor i Oslo, og uten originalemballasje er han lite lysten på å sende den avgårde.
    Hei.
    jeg var hos ServiceKompaniet i Oslo. De er autorisert verksted for EC. Men jeg gikk derfra med uforrettet sak. De var dyre, lang leveringstid og helt ærlig, så var jeg usikker på om de kunne hjelpe meg. Jeg ringte til Thomas Abrahamsen (ECI). Han hjalp meg på dagen, for en brøkdel av den prisen jeg fikk hos Service Kompaniet... Han er dessverre ikke alltid like tilgjengelig.

    jorwed
    Takk! Jeg fikk tilfeldigvis tak i Thomas Abrahamsen i dag - han er altså ikke HELT utilgjengelig - og han sier at i utgangspunktet driver de ikke med verken service eller oppgraderinger på ECprodukter lenger - med unntak for helt enkle greier som ikke krevde mye kapasitet hos dem. Men han var i hvert fall villig til å ta en titt på juniors forsterker - så får vi bare vente i spenning.....
    Kommenterer lige denne siden jeg sidder ved tastaturet :)

    Det lykkedes mig at ødelægge flere af højtalerstikkene på min 250R, og da jeg havde læst at Abrahamsen ikke servicerer EC længere er der kun (så vidt jeg forstår) en mulighed tilbage - hvis man da ikke kender fingersnille folk, hvad jeg ikke gør.

    Den ene mulighed - for EC produkter hvor der ikke længere er garanti - er ServiceKompaniet i Oslo. Dette er med officiel støtte fra EC Tau.

    Jeg kom i en længere mailveksling med en medarbejder hos ServiceKompaniet, hvor jeg efterhånden fik en rigtig dårlig magefornemmelse. Efter flere mails kom det langsomt (!) frem at et indledende check/pristilbud til kr 500 er obligatorisk. At jeg vidste hvad jeg ville ha repareret (højtalerstik) var uinteressant. Billeder var uinteressante. "Et pristilbud koster kr 500, og vil beskrive hva som er defekt og bør skiftes", var een af de korte svarmail jeg fik. Igen: problemet jeg ønskede repareret er meget konkret og specifikt.

    Det var heller ikke muligt at "time" reparationen til nogle timer en enkelt dag feks i midt august, sådan at jeg kunne aflevere forstærker om morgenen, bruge nogle timer i Oslo, og ta den med hjem senere på dagen.

    Jeg er sikker på at folkene på ServiceKompaniet er fagligt dygtige og kan deres kram til fingerspidserne! Men engang imellem sker der ting, uanset hvor dygtig du er. Og så kan man frygte for servicen hos ServiceKompaniet.

    En anden ting er at det helt ærligt irriterer mig at skulle stå med hatten i hånden som kunde..

    Det var en lang smørre, beklager venner :)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hei.
    jeg var hos ServiceKompaniet i Oslo. De er autorisert verksted for EC. Men jeg gikk derfra med uforrettet sak. De var dyre, lang leveringstid og helt ærlig, så var jeg usikker på om de kunne hjelpe meg. Jeg ringte til Thomas Abrahamsen (ECI). Han hjalp meg på dagen, for en brøkdel av den prisen jeg fikk hos Service Kompaniet... Han er dessverre ikke alltid like tilgjengelig.

    jorwed
    Takk! Jeg fikk tilfeldigvis tak i Thomas Abrahamsen i dag - han er altså ikke HELT utilgjengelig - og han sier at i utgangspunktet driver de ikke med verken service eller oppgraderinger på ECprodukter lenger - med unntak for helt enkle greier som ikke krevde mye kapasitet hos dem. Men han var i hvert fall villig til å ta en titt på juniors forsterker - så får vi bare vente i spenning.....
    Kommenterer lige denne siden jeg sidder ved tastaturet :)

    Det lykkedes mig at ødelægge flere af højtalerstikkene på min 250R, og da jeg havde læst at Abrahamsen ikke servicerer EC længere er der kun (så vidt jeg forstår) en mulighed tilbage - hvis man da ikke kender fingersnille folk, hvad jeg ikke gør.

    Den ene mulighed - for EC produkter hvor der ikke længere er garanti - er ServiceKompaniet i Oslo. Dette er med officiel støtte fra EC Tau.

    Jeg kom i en længere mailveksling med en medarbejder hos ServiceKompaniet, hvor jeg efterhånden fik en rigtig dårlig magefornemmelse. Efter flere mails kom det langsomt (!) frem at et indledende check/pristilbud til kr 500 er obligatorisk. At jeg vidste hvad jeg ville ha repareret (højtalerstik) var uinteressant. Billeder var uinteressante. "Et pristilbud koster kr 500, og vil beskrive hva som er defekt og bør skiftes", var een af de korte svarmail jeg fik. Igen: problemet jeg ønskede repareret er meget konkret og specifikt.

    Det var heller ikke muligt at "time" reparationen til nogle timer en enkelt dag feks i midt august, sådan at jeg kunne aflevere forstærker om morgenen, bruge nogle timer i Oslo, og ta den med hjem senere på dagen.

    Jeg er sikker på at folkene på ServiceKompaniet er fagligt dygtige og kan deres kram til fingerspidserne! Men engang imellem sker der ting, uanset hvor dygtig du er. Og så kan man frygte for servicen hos ServiceKompaniet.

    En anden ting er at det helt ærligt irriterer mig at skulle stå med hatten i hånden som kunde..

    Det var en lang smørre, beklager venner :)
    For å forsvare ServiceCompaniet litt: Jeg synes at det er fornuftig at de gjør en slik innledende sjekk. Det KAN jo hende at det har oppstått noen skjulte feil som du ikke har oppdaget. Vanskelig for dem å gi garanti på reparasjonen uten at de har fått anledning til å gå over utstyret skikkelig før de gyver løs. Timebestilling for hifi-service har jeg aldri hørt om - så heller ikke der skiller ServiceCompaniet seg spesielt ut.

    F.eks. tar Dalens Elektronikkservice også noen kroner for feilsøking/pristilbud - men dette kommer til fradrag hvis du velger å reparere utstyret hos dem. Hvis jeg har forstått det riktig, kan du betale litt ekstra for ekspress-service hos Dalens, men heller ikke her er det snakk om "service mens du venter". Men jeg tror ikke Dalens prøver seg på Electrocompaniet - jeg har spurt dem et par ganger for et par år siden, og da var det tvert "nei" - men for alt det jeg vet, kan de jo ha endret policy.
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Takker for svar Ulf :)

    Jeg ved ikke om det er vanligt at gi garanti på hele forstærkeren, når det kun er en lille konkret del man har repareret? Når det er en rep udenfor den lovfæstede garanti, er det vel ikke vanligt. Men muligt jeg blander ting sammen da. :)

    Forstår på dig man ikke (som i aldrig) i branchen kan aftale rep samme dag, og det kan jeg kun tage til efterretning. Når jeg ser andre brancher (bil feks) kan man vel konstatere rum for forbedring. Men helt ok.

    Men den konkrete oplevelse med ServiceKompaniet havde dårlig score på service barometeret. Tænk Telenor i gamle dage.

    Skal tilføje jeg får forstærkeren ordnet hos Abrahamsen, men nok kun fordi jeg er gammel kunde der. Han understregede endnu engang at han er stoppet med det :) Kald det gerne service..
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Takker for svar Ulf :)

    Jeg ved ikke om det er vanligt at gi garanti på hele forstærkeren, når det kun er en lille konkret del man har repareret? Når det er en rep udenfor den lovfæstede garanti, er det vel ikke vanligt. Men muligt jeg blander ting sammen da. :)

    Forstår på dig man ikke (som i aldrig) i branchen kan aftale rep samme dag, og det kan jeg kun tage til efterretning. Når jeg ser andre brancher (bil feks) kan man vel konstatere rum for forbedring. Men helt ok.

    Men den konkrete oplevelse med ServiceKompaniet havde dårlig score på service barometeret. Tænk Telenor i gamle dage.

    Skal tilføje jeg får forstærkeren ordnet hos Abrahamsen, men nok kun fordi jeg er gammel kunde der. Han understregede endnu engang at han er stoppet med det :) Kald det gerne service..
    Du har en lovfestet reklamasjonsrett på selve reparasjonen, jfr. Lov om håndverkertjenester m.m. for forbrukere: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1989-06-16-63. Som omfatter bl.a. reparasjoner - Loven gjelder avtaler eller oppdrag om bestemte tjenester (reparasjoner, vedlikehold, installasjoner, ombygging m.m.) som inngås mellom tjenesteytere i deres næringsvirksomhet og forbrukere.

    Jeg fikk også fikset juniors forsterker hos Abrahamsen - god service der når de har tid til det - men Thomas Abrahamsen var veldig tydelig på at de fikk stadig mindre tid til service på EC-produkter, spesielt fordi de ikke lenger har serviceteknikere som har nødvendig kompetanse på EC-produkter.
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Du har en lovfestet reklamasjonsrett på selve reparasjonen, jfr. Lov om håndverkertjenester m.m. for forbrukere: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1989-06-16-63. Som omfatter bl.a. reparasjoner - Loven gjelder avtaler eller oppdrag om bestemte tjenester (reparasjoner, vedlikehold, installasjoner, ombygging m.m.) som inngås mellom tjenesteytere i deres næringsvirksomhet og forbrukere.
    Ret mig gerne hvis jeg misforstår, men det er vel som jeg oprindeligt opfattede tingene? Rep af feks højtalerudgangene skal gi lovfestet reklamasjonsrett på akkurat den rep, og ikke andet.
     

    oienoien

    Medlem
    Ble medlem
    19.06.2015
    Innlegg
    18
    Antall liker
    2
    Sted
    Stavanger
    ECI3 blir fryktelig varm og kutter (moderat volum)

    Hei,
    er nybegynner og har fått i hus ECI3 + AW60 :cool: Spiller helt flott med KEF IQ90, men selvfølgelig bet "oppgraderingsmonsteret" og jeg kjøpte et par nydelige USHER 6311. Disse (lyd)fyller rommet mye bedre, samme varme og fløyelsmyke lyd, men ikke helt den samme klarhet kanskje, men herlig behagelig. USHER har 87dB følsomhet http://www.usheraudio.cz/data/test/06-cp-6311-av-guide-04.pdf

    KEF IQ90 har 91dB følsomhet Hi-fi Speakers - Classic Q Series - Fact Sheets - Floorstanding - iQ90 - KEF International

    ECI3 blir voldsomt varm (på venstre side, om det har noen betydning) med de nye høytalerne. Når jeg spiller lavt er alt ok, ved moderat volum blir det varmere og til slutt kutter ECI3 og starter igjen etter 10 min. AW60 virker hele tiden og blir ikke varm. Har XLR mellom de to. Med høyt volum med KEF`ene var dette aldri et problem.

    Årsmodeller har jeg ikke på EC komponentene, men begge har vært på "rens" nylig, tror ikke oppgradering.

    Kjører Sonos Connect som kilde inn til ECI3 med Arcam DAC SonLink - Wired DACs - Arcam

    ECI3 tar seg av bass på høytalere og AW60 mellomtone/diskant i noe jeg mener heter Bi-Amp (altså ikke Bi-Wiring, correct me if wrong ;)

    Er det noen som har en ide hvorfor dette blir så varmt at ECI3 kutter? Har tenkt på en AW60 til, men det hjelper vel ikke?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hei,
    er nybegynner og har fått i hus ECI3 + AW60 :cool: Spiller helt flott med KEF IQ90, men selvfølgelig bet "oppgraderingsmonsteret" og jeg kjøpte et par nydelige USHER 6311. Disse (lyd)fyller rommet mye bedre, samme varme og fløyelsmyke lyd, men ikke helt den samme klarhet kanskje, men herlig behagelig. USHER har 87dB følsomhet http://www.usheraudio.cz/data/test/06-cp-6311-av-guide-04.pdf

    KEF IQ90 har 91dB følsomhet Hi-fi Speakers - Classic Q Series - Fact Sheets - Floorstanding - iQ90 - KEF International

    ECI3 blir voldsomt varm (på venstre side, om det har noen betydning) med de nye høytalerne. Når jeg spiller lavt er alt ok, ved moderat volum blir det varmere og til slutt kutter ECI3 og starter igjen etter 10 min. AW60 virker hele tiden og blir ikke varm. Har XLR mellom de to. Med høyt volum med KEF`ene var dette aldri et problem.

    Årsmodeller har jeg ikke på EC komponentene, men begge har vært på "rens" nylig, tror ikke oppgradering.

    Kjører Sonos Connect som kilde inn til ECI3 med Arcam DAC SonLink - Wired DACs - Arcam

    ECI3 tar seg av bass på høytalere og AW60 mellomtone/diskant i noe jeg mener heter Bi-Amp (altså ikke Bi-Wiring, correct me if wrong ;)

    Er det noen som har en ide hvorfor dette blir så varmt at ECI3 kutter? Har tenkt på en AW60 til, men det hjelper vel ikke?
    Gjennomgående for alle EC-forsterkere: Ventilasjon, ventilasjon og atter igjen: ventilasjon.

    At det blir varmt på venstre side på din ECI-3 er helt normalt. Det er der det foregår:

    Electrocompaniet_ECI3_inside.JPG
     
    Sist redigert:

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hei, har du eller andre forslag til hva jeg bør gjøre?
    Hvis forsterkeren din står i et rack, kan du ta den ut av racket og koble den opp slik at den står helt fritt. Hvis den da ikke blir for varm, er det plasseringen i racket som er problemet. Hvis den fortsatt blir varm - og du har normal romtemperatur på en 20-25 grader - da har du antageligvis et problem, for den skal ikke kutte ut ved moderat volum.
     

    oienoien

    Medlem
    Ble medlem
    19.06.2015
    Innlegg
    18
    Antall liker
    2
    Sted
    Stavanger
    Hei Ulf-B,
    testet å ta ut ECI3 av rack og det funket. Den ble ikke veldig varm og kunne spille høyere uten problem. Jeg får se hvordan jeg løser dette, men det er tydelig at ECI3 må stå fritt når den er tilkoblet høytalere som er krevende. Takk for hjelpen!
     

    oienoien

    Medlem
    Ble medlem
    19.06.2015
    Innlegg
    18
    Antall liker
    2
    Sted
    Stavanger
    Hei igjen,
    håper at noen vil ha litt tålmodighet - er i ukjent landskap i hele HIFI-verdenen.

    Har nå:

    Signalkilde: Sonos med Tidal Hifi
    ECI3 (vet ikke årsmodell, tror rundt 2005, renset)
    AW60 (vet ikke årsmodell, renset)
    Høytalere: USHER 6311. http://www.usheraudio.cz/data/test/0...v-guide-04.pdf
    På vei inn: EC PD1 DAC - 2011 mod.

    Har et par kompiser som kan hjelpe til litt, men det er hvor kablinger skal gå og om hva det er verdt å legge i kabler jeg lurer på. Jeg er på budsjett, så unødvendig dyre kabler blir det ikke - men litt kan jeg legge i det. Vi snakker ikke høytalerkabler, den ruta går jeg ikke...;)

    Er det noen som kan gi en detaljert beskrivelse av signalveien og hvordan koble?

    Sonos connect til hvor?
    Derfra og hvor?
    etc.





    CI3 tar seg av bass på høytalere og AW60 mellomtone/diskant i noe jeg mener heter Bi-Amp (altså ikke Bi-Wiring, correct me if wrong
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hei igjen,
    håper at noen vil ha litt tålmodighet - er i ukjent landskap i hele HIFI-verdenen.

    Har nå:

    Signalkilde: Sonos med Tidal Hifi
    ECI3 (vet ikke årsmodell, tror rundt 2005, renset)
    AW60 (vet ikke årsmodell, renset)
    Høytalere: USHER 6311. http://www.usheraudio.cz/data/test/0...v-guide-04.pdf
    På vei inn: EC PD1 DAC - 2011 mod.

    Har et par kompiser som kan hjelpe til litt, men det er hvor kablinger skal gå og om hva det er verdt å legge i kabler jeg lurer på. Jeg er på budsjett, så unødvendig dyre kabler blir det ikke - men litt kan jeg legge i det. Vi snakker ikke høytalerkabler, den ruta går jeg ikke...;)

    Er det noen som kan gi en detaljert beskrivelse av signalveien og hvordan koble?

    Sonos connect til hvor?
    Derfra og hvor?
    etc.





    CI3 tar seg av bass på høytalere og AW60 mellomtone/diskant i noe jeg mener heter Bi-Amp (altså ikke Bi-Wiring, correct me if wrong
    Hvis jeg forstår dette riktig, har du Sonos koblet direkte til ECI-3 via et par (L+R) analoge RCA-kabler. Når du får EC PD1 DACen i hus, kobler du fra Sonos til PD1 med en 75 ohms RCA koakskabel eller en optisk kabel. Mange anser koaks for å være bedre - jeg har aldri merket noen forskjell - men bruk gjerne koaks. Slike kabler får du kjøpt overalt. Elkjøp, Clas Ohlson etc. for en hundrelapp eller to.

    De kablene som du i dag bruker mellom Sonos og ECI-3 kobler du bare fra den nye DACen til ECI-3 i stedet. Ikke noe spesielt behov for å kjøpe noe nytt i første omgang. Får du lyst, kan du jo alltids investere i et par greie balanserte kabler mellom DAC og ECI-3. Når du vet hvor lange blanserte kabler du trenger, kjøper du et par på bruktbørsen for en 500-1.000 kroner, og du er i business.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Hei igjen,
    håper at noen vil ha litt tålmodighet - er i ukjent landskap i hele HIFI-verdenen.

    Har nå:

    Signalkilde: Sonos med Tidal Hifi
    ECI3 (vet ikke årsmodell, tror rundt 2005, renset)
    AW60 (vet ikke årsmodell, renset)
    Høytalere: USHER 6311. http://www.usheraudio.cz/data/test/0...v-guide-04.pdf
    På vei inn: EC PD1 DAC - 2011 mod.

    Har et par kompiser som kan hjelpe til litt, men det er hvor kablinger skal gå og om hva det er verdt å legge i kabler jeg lurer på. Jeg er på budsjett, så unødvendig dyre kabler blir det ikke - men litt kan jeg legge i det. Vi snakker ikke høytalerkabler, den ruta går jeg ikke...;)

    Er det noen som kan gi en detaljert beskrivelse av signalveien og hvordan koble?

    Sonos connect til hvor?
    Derfra og hvor?
    etc.





    CI3 tar seg av bass på høytalere og AW60 mellomtone/diskant i noe jeg mener heter Bi-Amp (altså ikke Bi-Wiring, correct me if wrong
    Hvis jeg forstår dette riktig, har du Sonos koblet direkte til ECI-3 via et par (L+R) analoge RCA-kabler. Når du får EC PD1 DACen i hus, kobler du fra Sonos til PD1 med en 75 ohms RCA koakskabel eller en optisk kabel. Mange anser koaks for å være bedre - jeg har aldri merket noen forskjell - men bruk gjerne koaks. Slike kabler får du kjøpt overalt. Elkjøp, Clas Ohlson etc. for en hundrelapp eller to.

    De kablene som du i dag bruker mellom Sonos og ECI-3 kobler du bare fra den nye DACen til ECI-3 i stedet. Ikke noe spesielt behov for å kjøpe noe nytt i første omgang. Får du lyst, kan du jo alltids investere i et par greie balanserte kabler mellom DAC og ECI-3. Når du vet hvor lange blanserte kabler du trenger, kjøper du et par på bruktbørsen for en 500-1.000 kroner, og du er i business.
    Vil jo anbefale å koble balansert fra PD-1 til ECI-3 og fra ECI-3 til AW-60. Gode balanserte kabler koster under 1000 kroner for fire stykker.
     

    oienoien

    Medlem
    Ble medlem
    19.06.2015
    Innlegg
    18
    Antall liker
    2
    Sted
    Stavanger
    Hei,
    etter litt Googling og lesing at kabler har voldsomt lite å si (delte meninger, men dog) så kjipa jeg skikkelig med balanserte XLR kabler fra Kramer. Leste litt om de og fikk "tillit".... 49,- kr stk. AVshop.no / KRAMER Audiokabel XLR - 0,3 m XLR M til XLR F

    Så da ser det ut for at det blir kabling

    * Fra Sonos til EC PD1 DAC: Van Heul The Name. Skulle være veldig greie
    * Fra EC PD1 DAC til ECI3: Kramer balanserte XLR (Billigere enn Biltema)
    * Fra ECI3 til AW60: Kramer balanserte XLR (Billigere enn Biltema)

    Vil nok prøve å låne noe bedre kabler hjem for å teste....

    Prøvde å spille litt høyere med ECI3 helt fritt, og den protesterte (kuttet litt i lyden, jeg skrudde ned). Lurer fortsatt på om Usher 6311 høytalerne er litt i overkant for 2 x 70W? Mulig jeg skulle hatt noe større? De høytalerne beholder jeg, det er avgjort.... De låter fantastisk i forhold til de tidligere KEF IQ90
     

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    Noen her som har prøvd B&W - 800 Diamond serie på Ec?
    Har kansje noen 803D for hånd, og vurderer, men vet ikke hvordan disse to matcher.
     

    oienoien

    Medlem
    Ble medlem
    19.06.2015
    Innlegg
    18
    Antall liker
    2
    Sted
    Stavanger
    Liten oppdatering:
    Testet en EC AW 250r av en kompis med EC 4.5 med mine Usher 6311 høytalere. Herrejezzuzus, jeg er troende igjen. Beklager at jeg tvilte. Kraft og strøm er veien å gå med disse høytalerne. Joyce Cooling med Green Impala var vanvittig.
     

    Loceng

    Medlem
    Ble medlem
    20.08.2010
    Innlegg
    40
    Antall liker
    4
    Sted
    Fredrikstad
    Er på utkikk etter et par AW180, og har noen spørsmål i den forbindelse. Er det en enkel måte å finne ut hvor gammel en forsterker er hvis selger ikke vet? Noen som vet når AW180 først kom med 250 watt, og ikke 180? Årstall, serienummer?
     
    Sist redigert:

    leifeinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    227
    Antall liker
    24
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ett eller annet sted i dag så så jeg en overskrift om at EC skrudde opp produksjonen, tenkte at dette må jeg lese når jeg kommer hjem. men finner det ikke igjen :)

    noen som vet ?
     

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    272
    Antall liker
    211
    Sted
    Tromsø
    Lurer på om det er noen der ute som har sammenlignet ECD1 med ECD2. Kunne vært morro å høre :)
    Har lest testen i Lyd og bilde av ECD2 og har selv ECD1. Det er alltid spennende å høre hvordan medlemmene av HFS vurderer DAC'ene :)
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hei,
    testet disse to mot hverandre med en Hegel H300 og B&W CM9. Forskjellen på disse synes jeg er nokså i tråd med nyere versus eldre EC. ECD1 er hakke rundere i kantene og dermed mer tilgivende på dårlige innspillinger, men mangler litt på "hi-fi" parameter. ECD2 er mer oppløst og med mer autoritet i bassen, den sette større krav til resten av utstyr i kjeden. Ellers synes jeg begge er meget gode i prisklassen og en skal betale mye for å få det så mye bedre.

    Lurer på om det er noen der ute som har sammenlignet ECD1 med ECD2. Kunne vært morro å høre :)
    Har lest testen i Lyd og bilde av ECD2 og har selv ECD1. Det er alltid spennende å høre hvordan medlemmene av HFS vurderer DAC'ene :)
     

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    Er på utkikk etter et par AW180, og har noen spørsmål i den forbindelse. Er det en enkel måte å finne ut hvor gammel en forsterker er hvis selger ikke vet? Noen som vet når AW180 først kom med 250 watt, og ikke 180? Årstall, serienummer?
    mener å huske at 2. tall i serienummer er årstallet, av det som er produsert på tau, med de lange serienumrene...
     

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    272
    Antall liker
    211
    Sted
    Tromsø
    Hei,
    testet disse to mot hverandre med en Hegel H300 og B&W CM9. Forskjellen på disse synes jeg er nokså i tråd med nyere versus eldre EC. ECD1 er hakke rundere i kantene og dermed mer tilgivende på dårlige innspillinger, men mangler litt på "hi-fi" parameter. ECD2 er mer oppløst og med mer autoritet i bassen, den sette større krav til resten av utstyr i kjeden. Ellers synes jeg begge er meget gode i prisklassen og en skal betale mye for å få det så mye bedre.

    Lurer på om det er noen der ute som har sammenlignet ECD1 med ECD2. Kunne vært morro å høre :)
    Har lest testen i Lyd og bilde av ECD2 og har selv ECD1. Det er alltid spennende å høre hvordan medlemmene av HFS vurderer DAC'ene :)

    Hei
    Takk for at du deler dine inntrykk MoonDust :)
    Har brukt ECD1 veldig lenge nå og en oppgradering begynner vel å nærme seg utover høsten.
    ECD2 må vel prøves da...

    God helg i EC tråden :)
     

    Loceng

    Medlem
    Ble medlem
    20.08.2010
    Innlegg
    40
    Antall liker
    4
    Sted
    Fredrikstad
    Noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvilken årgang en AW250R med serienummer 1157 er?
    Har en på hånden, men selger vet ikke hvor gammel den er. Hva er riktig verdi på en slik?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn