Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Hei
    Ser visst ut som om jeg har bestilt Excite 18 i et svakt øyeblikk...
    Så blir vel kansje en venn her da!
    Men hvordan er de sammenlignet med feks Focus 160, evt andre høyttalere?
    Har fått inntrykk av at Dynaudio har endret lydidealet sitt med disse?
    Jeg kjøpte også X18 i helga, men har ikke stilt dem opp ennå. Blir spennende å høre hva du synes om X18. Hva elektronikk skla du kjøre dem sammen med?
    Blir nok satt opp i tv-kroken sammen med Marantz
    Sr 7008 ei ukes tid for litt innspilling først.
    Deretter blir de testet ut på EC og Halo P7/Halo A31 kombinajon.
    Så får man se om den "nye" Dynaudio lyden er noe for meg.
     

    Hovland

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    79
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Hallo
    Et par nye X18 er nå inne i sin 4.spilletime. Allerede nå er jeg utrolig fornøyd med klangbilde, 3D-egenskaper og bassgjengivelse. I forhold til sin beskjedne størrelse låter de STORT. Ingen hardhet eller skarpe vokaler. Er trolig en god match for min NAD C375, litt muskelkraft er aldri feil på så små høyttalere.
    Dette var virkelig imponerende.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med nye talere! Det er vanskelig å ikke la seg forføre av Dynaudios lyd, den er besnærende. Spent på flere inntrykk fra de nye seriene :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    798
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    28000 virker ganske edruelig, egentlig. Vil vel ikke kannibalisere på den nye contour 20.

    Kunne godt tenke meg et par i grå.
     

    St3ffaN

    Medlem
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    44
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Jeg slo også til på et par X18, og som det skrives over her så spiller de over all forventning. Har foreløpig testet de med Abrahamsen V6+V2UP.

    Har tidligere hatt Countour S1.4, og selv om de spilte bra så føltes lyden litt innestengt, men slik er det ikke med X18.

    Ble også overrasket ang. størrelsen, de var fysisk mye mindre enn jeg trodde.
     

    Gunders_81

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2011
    Innlegg
    71
    Antall liker
    20
    Her er det du trenger :)
    Vet ikke om de har i Danmark, men på Soundgarden har de.
    Atabites SMD-Z 7.5HD Inert Filler*| Atacama Audio UK
    Fant en leverandør her i Danmark, pris 450 kr inkl frakt for et spann. Det må jeg si er en "god" pris.
    450,- er ikke stort mer enn vi gir for et par sekspakning her i Norge;)
    Ja, sant nok, en rimelig sammenligning :cool:
    Hva som er en "god" pris kommer an på hva man sammenligner med. I forhold til ~50 kr for en sekk med sand så vet jeg ikke helt om 450 kr er verdt pengene.

    Jeg er også spent på å høre hva anmeldelsene kommer til å si om special Forty, blir spennende.

    Kjekt å høre flere tilbakemeldinger av X18 og at folk er fornøyd med dem.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    798
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    Så hva gjør man når man kjeder seg? Jo, kjøper ny forsterker.. Har nå en Yamaha A-S3000 som fungerer som riaatrinn og hodetelefonforsterker. Men, den har jo også preout, og rec-out, så nå kan jeg svitsje mellom full aktivmodus på xd600, eller passiv/aktiv modus, dvs at de fungerer kun som aktive høyttalere flest. Og det er jo alltid moro. Førsteinntrykket er at det spiller vanvittig bra uansett, og nå kan jeg bruke en taktil volumkontroll når jeg savner gamledager. Vinn-vinn :)
     

    Gunders_81

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2011
    Innlegg
    71
    Antall liker
    20
    Jeg har endelig fått pakket opp mine X18 i helga og fått brukt litt lyttetid sammen med dem. Jeg vil absolutt si meg fornøyd med dem, selv rett fra esken synes jeg det lyder bra. Så hvis det vil bli bedre med mer spilletid så er det bare stas.

    Eneste problemet nå er at jeg har begynt å tenke på Special Forty :rolleyes:
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Så hva gjør man når man kjeder seg? Jo, kjøper ny forsterker.. Har nå en Yamaha A-S3000 som fungerer som riaatrinn og hodetelefonforsterker. Men, den har jo også preout, og rec-out, så nå kan jeg svitsje mellom full aktivmodus på xd600, eller passiv/aktiv modus, dvs at de fungerer kun som aktive høyttalere flest. Og det er jo alltid moro. Førsteinntrykket er at det spiller vanvittig bra uansett, og nå kan jeg bruke en taktil volumkontroll når jeg savner gamledager. Vinn-vinn :)
    Kurant "kjede seg" forsterker det :)
     

    Outport

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2014
    Innlegg
    233
    Antall liker
    39
    Så hva gjør man når man kjeder seg? Jo, kjøper ny forsterker.. Har nå en Yamaha A-S3000 som fungerer som riaatrinn og hodetelefonforsterker. Men, den har jo også preout, og rec-out, så nå kan jeg svitsje mellom full aktivmodus på xd600, eller passiv/aktiv modus, dvs at de fungerer kun som aktive høyttalere flest. Og det er jo alltid moro. Førsteinntrykket er at det spiller vanvittig bra uansett, og nå kan jeg bruke en taktil volumkontroll når jeg savner gamledager. Vinn-vinn :)
    Klarer du å høre forskjell på digital in vs. analog inn i dx 600 ?
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    798
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    Det er en åpenhet og klarhet når man kjører heldigitalt som er fascinerende. Men, jeg innser at jeg er superfan av tonekontrollere, i hvert fall når de er laget slik som i Yamahaen. Selv veldig lavt volum fungerer godt med en liten boost i bassen. Også er det det et knakende godt riaatrinn i den. Planen er å sette sammen et semi-retro anlegg med Yamahaen og et par gøyttalere en gang. Og beholde dynaudioene som hovedanlegg. Xd 600 er eksepsjonelt gode.
     

    Fisken_Bob

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2006
    Innlegg
    147
    Antall liker
    0
    Hei, Dynaudio-venner!
    Første gang på mange år jeg er innom på forumet. Vet lite eller ingenting om hva som har rørt seg i Dynaudio-land.

    Jeg har et par C2 i lys bjørk som jeg er veldig begeistret for. De er fra omkring 2005, eller deromkring, og de har gitt meg enormt mye glede. Men tiden er muligens kommet for å nedskalere. (Joda, det har jo bittelitt med kona å gjøre - host, host - men hva gjør man ikke?)

    Er det noen som er interessert i å bytte eller har noen råd å gi? Jeg kunne f.eks. ha likt å ha C1 eller noe sånt i stedet.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Her er det du trenger :)
    Vet ikke om de har i Danmark, men på Soundgarden har de.
    Atabites SMD-Z 7.5HD Inert Filler*| Atacama Audio UK
    Fant en leverandør her i Danmark, pris 450 kr inkl frakt for et spann. Det må jeg si er en "god" pris.
    Hva er det for noe? Hva brukes den til?
    Hvis du følger linken står det under "description".
    Siden jeg er så grei så kopierte jeg den8)

    In order to get the best possible sound from your speaker stands, it is recomended that the main columns are partially filled with a high density inert filler . Atabites has an approximate density of 2403 KG/m sq. compared to dry sand which has a typical rating of just 1442 KG/m sq.

    By using Atabites you will reduce ringing and give a sonically dead platform from which to position bookshelf style speakers.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Hva slags katastrofe har rammet designavdelingen hos Dynaudio? Først den nitriste Contour serien, og nå denne. Jada, jeg vet at beskyttelsen skal av diskantene, men allikevel. Er den finert md strietapet? Aldeles grusomt. Den gamle thirty modellen ser så mye bedre ut. Men er lyden bedre, er jo det det viktigste.
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Mer bilder og inntrykk mann;)

    Og grattis med flotte høyttalere, hadde valgt samme finnish selv.
     

    Salmacis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Innlegg
    230
    Antall liker
    168
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    4
    Hva slags katastrofe har rammet designavdelingen hos Dynaudio? Først den nitriste Contour serien, og nå denne. Jada, jeg vet at beskyttelsen skal av diskantene, men allikevel. Er den finert md strietapet? Aldeles grusomt. Den gamle thirty modellen ser så mye bedre ut. Men er lyden bedre, er jo det det viktigste.
    Enig! Mulig jeg er old school, men sett disse ved siden av en Special 25 feks og de nye Contour/Special faller totalt igjennom IMHO. Men smaken er forskjellig [emoji4]

    Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
     

    gradient

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2012
    Innlegg
    129
    Antall liker
    41
    Sted
    Århus
    det er en kanon flot højttaler jeg har altid været glad for lyden i 25eren så er spændt på at høre hvordan 40eren er
     

    bjornid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.10.2007
    Innlegg
    222
    Antall liker
    131
    Sted
    Ensjø, Oslo
    Har ikke hørt disse enda, men må prøve å få til det i løpet av høsten. De ser i alle fall fine ut, jeg er av dem som synes det enkle, nye designet er flottere enn de opp-ned-kassene som var før. Usikker på hvilken jeg ville valgt av disse, men heller nesten mot den røde.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Hva slags katastrofe har rammet designavdelingen hos Dynaudio? Først den nitriste Contour serien, og nå denne. Jada, jeg vet at beskyttelsen skal av diskantene, men allikevel. Er den finert md strietapet? Aldeles grusomt. Den gamle thirty modellen ser så mye bedre ut. Men er lyden bedre, er jo det det viktigste.
    Enig! Mulig jeg er old school, men sett disse ved siden av en Special 25 feks og de nye Contour/Special faller totalt igjennom IMHO. Men smaken er forskjellig [emoji4]

    Sent fra min SM-G920F via Tapatalk


    IMG_0278.JPG



    IMG_0279.jpg
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Det blir veldig spennende med en rapport på hvordan disse låter.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Det der er nok de mest spennende nordiske høyttalerne på mange år! Godt gået, Skanderborg!! Finishen er- for den som har fulgt med i danske designkretser- BANG ON THE MONEY!! Knallfine, går rett inn i Scandi Chic:rolleyes:
     
    Sist redigert:

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.726
    Antall liker
    3.321
    s4012.jpg


    s40122.jpg


    s40123.jpg


    Noen flere bilder fra en annen butikk.


    Dette tok lenger tid en forventet, men nå har jeg hørt dem.
    Anlegget besto av FMA 155 IIR, 411 II og Audio Alternative parallel R2R dac.

    De var ikke helt innspilt men allerede nå var lyden meget bra, litt på den varme siden (musikalsk) som er lett å like, et meget stort lydbilde og med lite forvrengning.

    Esotar 40 diskanten leverer lyden med finesse som jeg liker, minner meg om Klinger Favre sin super diskant.
    Liker de bedre enn beryllium typer som kan være litt skarpe i forhold.
     
    Sist redigert:

    mju

    Medlem
    Ble medlem
    03.07.2017
    Innlegg
    12
    Antall liker
    0
    Hei!

    Er helt ny i forumet, i tillegg til at jeg er ny på hi-fi generelt. Skal ha meg et sett kompakthøyttalere, og har snirklet meg inn på Dynaudio Emit M20.

    Hva tenker dere med å pare disse meden Hegel H80? Folk på Spaceworld/Soundgarden mener det skal gå helt fint. Er det noen andre forstrerkere dere mener jeg bør kikke på i stedet? For tiden salg på denne, så tenker å få fatt i denne ganske kjapt om det er en godkjent forsterker til bruk med Emit M20.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Mju: Som en start er den kombinasjonen mer enn grei, såfremt du IKKE bruker Nordostkabling. Prøv van den Hul istedet, Vil du ha en forsterker som rundspiller H80 til betalbar pris? Søk etter en brukt Bladelius Tyr II. Har presisjonen til Hegel, helt egne krefter, samt musikaliteten til Rega , Doxa og Audiolab i en og samme pakke. Til Dynaudio er disse svenske forsterkerne en direkte gullmatch. Det vet forhandler alt om, da han hadde Dynaudio i butikken før agenturet overgikk til SWSG.

    www.norskaudioteknikk.no

    Bladelius Brage og Special 40...hmmm..noe foresvever meg at det kunne funka diamant...:cool:
     
    Sist redigert:

    mju

    Medlem
    Ble medlem
    03.07.2017
    Innlegg
    12
    Antall liker
    0
    Ser for meg at den der blir forholdsvis mye dyrere enn Hegel, selv på kjempetilbud. Hadde tenkt å holde meg innenfor 15 000 kr for høyttalere + forsterker.

    Har du/dere noen tro på at Bluesound Powernode 2 greier å drive emit M20? Fikk høre den med B&W CM5 på soundgarden.. Hørtes unektelig bra ut i den kombinasjonen.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hegel h80 er perfekte for emit m20, kjør på!
     

    Gunders_81

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2011
    Innlegg
    71
    Antall liker
    20
    Bladelius Tyr II er i en helt annen prisklasse enn det mju forespør, selv brukt vil nok Bladelius Tyr II være utenfor budsjettet til mju. Jeg har ingen erfaring med Hegel og Dynaudio. Men i Hegel vennetråden er det i det minste et par stk som mener det er en god match. Hegel H80 er uansett en god forsterker og jeg tror ikke du vil angre på det kjøpet. Jeg kjører Dynaudio og Denon i dag, men har planer om å oppgradere til Hegel Røst en gang utover høsten. Så jeg også går for en Hegel Dynaudio match.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn