Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Ja, og det beste er at eiere av den første linjen, som jeg er, får ta del i oppdateringene. Det er faktisk ganske sjeldent at man blir tatt vare på en slik måte med digitale produkter. Bare å se på digitalkamera f.eks. Jeg håper at man kan gå tilbake til nåværende firmware hvis den nye ikke faller i smak. Ser at -3db nå skal legges på 18hz, som jeg jo må si at jeg gleder meg til å se om stemmer.
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Ser at xd serien ikke finnes på swsg lenger.... Så de venter vel på den nye serien.
    Xd serien blåste meg overende også, men likte ikke finish som jeg har nevnt tidligere!
    Men de står høyt på listen :)
     

    vetting

    Medlem
    Ble medlem
    30.01.2009
    Innlegg
    24
    Antall liker
    0
    Har et par Focus 220 (MK1) fra 2008 og 200C (som jeg kjøpte for å utvide til surround). Skal gå fra stereo til 5.2 surround. Hva er den beste matchen til Focus 220? Focus 140? Var vel de som ble laget på den tiden, eller var 160 også kommet?
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Spent på ny firmware. Virker som om de velger lavere ordens delefilter og flere tilpasningsmuligheter med dsp. Midten av mars var svaret jeg fikk da jeg spurte dynaudio.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Firmware oppdatering utført

    Da har jeg utført firmware oppgradering på mine Focus 200 XD.
    Med familiemedlemmer rekende rundt her så er ikke akkurat rom
    for noe kritisk lytting :) Men det jeg la merke til med det samme var
    at volumjustering ble mer sømløs og uten like tydelige økninger som
    tidligere gikk i ulike steg og ikke like finjustert. Dette ble mye bedre nå.
    Nesten sømløst. Bra :) Skal komme med oppdatering på selve lyddelen
    senere, om det skulle være vesentlige forskjeller. Om noen andre har
    gjort dette så gi en lyd selv ;)
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    To ting jeg har lagt merke til. En er volumjusteringen som du skriver. En annen er at jeg måtte skru ned bassen. Altså sette den mer rett opp. Ellers spiller det som før helt fabelaktig. Ikke prøvd mørk/lys på baksiden ennå da nøytral fungerer så bra. På 600xd går bassen merkbart dypere, og er ennå mer detaljert.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ja merker basen ble ørlite mer fremtredene. Dypbassen spesielt. Så må nok selv justere
    litt ned der. Ikke fått utforsket så mye enda, men føler av det lille jeg hørte at lyden ble litt
    bedre på separasjon i lydbildet. Instrumenter og stemmer fikk litt mer plass. Er vel digitalt
    delefilter her, så noe har nok vært justert. Likte dem hakket bedre nå etter oppdatering.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hallaisen

    Noen som har lyttet til Dynaudio Contour C20? Lurer på hva evt inntrykk er.
    Siden disse har arvet Esotar2 diskanten fra sine storebrødre. C1 hadde hvertfall
    en magisk diskantgjengivelse som aldri har blitt glemt :) Så hvis de har tatt sær-
    trekkene fra denne videre så er det virkelig håp om gudommelig lyd ;)
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Hørte C20 på MacIntosh. Det spilte utrolig riktig. Myk og svært detaljert diskant, lekker mellomtone som plasserte meg tett på musikken, og en fin bass. Alt var liksom rett, unntatt at jeg ikke fikk "må ha" feelingen. Det var noe som manglet, litt magi, nerve... følelsen som gir rockefot så fort musikken starter.
    Mulig Mac blir noe snill, at de trenger en forsterker med mer snert. At høyttalerne ikke var i nærheten av innspilt og rommet var garantert et godt stykke unna optimalt (spilte på tvers av rommet, med kun ca 2m til høyttalerne og med ca 2,5m i mellomdem igjen).
    Har også hørt C60, som var lik beskrivelse i starten, men rockefoten kom på sekunder, og jeg smilte fra øre til øre etter første låt. Men hjelpe for en størrelse. De hadde fullstendig tatt over i min stue. Så jeg ligger nok nærmest C30. Må bare fylle litt på sparegrisen.

    Edit: C60 hørte jeg for øvrig på Hegel P30 og H30. For en match!
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Jeg tror nok mye av svaret er at McIntoshen ikke matcher like godt som Hegel settet.
    Jeg fikk ingen good feeling av McIntosh på Focus 160. Med Hegel derimot er det noe
    helt annet. Så det er nok viktig her hva de pares med. Så fikk du fot med C60 og Hegel,
    så er nok sjansen meget stor for at Hegel og C20 blir det samme. Takker for innspill :)
     

    anjan1966

    Medlem
    Ble medlem
    29.11.2014
    Innlegg
    42
    Antall liker
    8
    Sted
    Oslo
    Hei Øyvind.
    var og hørte på C20 sammen med Hegel Røst og de imponerte meg . Fantastisk nøyaktig og flott lyd .
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hei Øyvind.
    var og hørte på C20 sammen med Hegel Røst og de imponerte meg . Fantastisk nøyaktig og flott lyd .
    Takker for info :) Hva syntes du opp mot din H300 og Focus 160?
    Hatt den komboen selv. Så hvis du kan forklare litt hva du syns
    var bedre? Følte du at Røst hadde OK grep om C20?
     

    Salmacis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Innlegg
    250
    Antall liker
    182
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Jeg ser at mange anbefaler Hegel sammen med Dynaudio. Men det gjelder kanskje primært de nyeste forsterkerene? Jeg har ikke hørt H160, H360 osv og det er nok en bra match. Eller så er min smak annerledes.

    Jeg prøvde nemlig H200 med mine Contour S1.4 LE og det fungerte ikke noe særlig. Det var mye detaljer og bra dynamikk, men lyden manglet helhet og sammenheng. Jeg opplevde lyden som fragmentert og skarp i toppen. Og det ga meg ingen musikkglede. Så byttet jeg til Plinius SA103 og WOW da ble det musikk, helhet, sammenheng, detaljer, høyde, bredde, stort smil osv! Absolutt alle parametre ble forbedret og nå er det pur glede å lytte til musikk igjen 😊 Nå skal det sies at det ikke er en rettferdig sammenlikning gitt prisdifferansen, men Plinius er en super match ihvertfall med mine S1.4 LE og kanskje andre Dynaudio ht også. Så...kanskje ikke et nytt tips, men men...anbefales å prøve 😊

    Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
     
    H

    hifierik

    Gjest
    Precis, att jämföra H200 med SA 103 blir inte på riktigt. H30 eller H4SE vs SA103 med Dynaudio blir mer på riktigt.

    Jeg ser at mange anbefaler Hegel sammen med Dynaudio. Men det gjelder kanskje primært de nyeste forsterkerene? Jeg har ikke hørt H160, H360 osv og det er nok en bra match. Eller så er min smak annerledes.

    Jeg prøvde nemlig H200 med mine Contour S1.4 LE og det fungerte ikke noe særlig. Det var mye detaljer og bra dynamikk, men lyden manglet helhet og sammenheng. Jeg opplevde lyden som fragmentert og skarp i toppen. Og det ga meg ingen musikkglede. Så byttet jeg til Plinius SA103 og WOW da ble det musikk, helhet, sammenheng, detaljer, høyde, bredde, stort smil osv! Absolutt alle parametre ble forbedret og nå er det pur glede å lytte til musikk igjen ������ Nå skal det sies at det ikke er en rettferdig sammenlikning gitt prisdifferansen, men Plinius er en super match ihvertfall med mine S1.4 LE og kanskje andre Dynaudio ht også. Så...kanskje ikke et nytt tips, men men...anbefales å prøve ������

    Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Jeg ser at mange anbefaler Hegel sammen med Dynaudio. Men det gjelder kanskje primært de nyeste forsterkerene? Jeg har ikke hørt H160, H360 osv og det er nok en bra match. Eller så er min smak annerledes.

    Jeg prøvde nemlig H200 med mine Contour S1.4 LE og det fungerte ikke noe særlig. Det var mye detaljer og bra dynamikk, men lyden manglet helhet og sammenheng. Jeg opplevde lyden som fragmentert og skarp i toppen. Og det ga meg ingen musikkglede. Så byttet jeg til Plinius SA103 og WOW da ble det musikk, helhet, sammenheng, detaljer, høyde, bredde, stort smil osv! Absolutt alle parametre ble forbedret og nå er det pur glede å lytte til musikk igjen ?????? Nå skal det sies at det ikke er en rettferdig sammenlikning gitt prisdifferansen, men Plinius er en super match ihvertfall med mine S1.4 LE og kanskje andre Dynaudio ht også. Så...kanskje ikke et nytt tips, men men...anbefales å prøve ??????

    Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
    Her er nok første tingen H200 som ikke yter Contourene rettferd. Misforstå meg rett :)
    Men de nyere Hegel ampene kan ikke sammenlignes med H200. Denne var en del
    mer steril og rett frem. Hadde selv en slik. Og den var veldig slank i lyden, spesielt
    på "normale" lyttevolum. Jeg måttte skru opp volumet en del før jeg fikk liv i bassen.
    Da begynte også selvsagt det meste å bli høyt. Så eksempelvis H160 har en mye mer
    analogt preg over lydsignaturen. Samt den låter fyldigere på lavt volum.
    H200 er 11 år gammel teknologi opp mot de nyere. Så det har skjedd mye :)
    En annen ting er jo hvilken kilde du brukte til H200? Det har mye å si for total lyd.
    Jeg betviler ikke at Plinius fungerer meget bra. Jeg hadde utrolig god match med
    mine S1.4LE med Bladelius Thor Mk3 Novitas. H160 likte jeg også godt til dem.
    Men Bladelius vant med noen hestehoder :) Så selvsagt er det andre amper som
    matcher Dynaudio. Hadde mine første S1.4 med en Primare i30og Hegel HD20 dac.
    Det spilte også meget flott sammen.
     
    H

    hifierik

    Gjest
    Visst har man testat lite olika kombos. Dynaudio Contour S3.4 med Marantz PM-11S3 var inte så lyckat och det blev ingen tillfredsställande ljudåtergivning. Det blev för varmt och "segt". Jag hörde dock Marantz PM-11S3 med andra högtalare, då var det mycket trevligt och en bättre matchning.
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.336
    Ny modell blir lansert i Munchen 18/5.

    Special Forty.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    En aktiv special 40 hadde vært noe.
     

    anjan1966

    Medlem
    Ble medlem
    29.11.2014
    Innlegg
    42
    Antall liker
    8
    Sted
    Oslo
    Hei Øyvind.
    var og hørte på C20 sammen med Hegel Røst og de imponerte meg . Fantastisk nøyaktig og flott lyd .
    Takker for info :) Hva syntes du opp mot din H300 og Focus 160?
    Hatt den komboen selv. Så hvis du kan forklare litt hva du syns
    var bedre? Følte du at Røst hadde OK grep om C20?
    Røst imponerte meg på c20 må jeg si ,veldig åpent og detaljert lydbilde og kunne godt tenkt meg den matchen og så er jo finishen på c20 helt rå .Er også veldig fornøyd med det jeg har i dag men det hadde vært moro å prøve noe nytt 😀.
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.336
    40_anniversary_grey_half_pofile.jpg


    40_anniversary_grey_back.jpg


    40_anniversary_red_half_pofile.jpg


    40_anniversary_red_back.jpg


    Laurels aren’t for resting on

    We still surprise ourselves. Some people might be content to sit back and be complacent about their successes after 40 years of constant innovation. We aren’t. In fact, we only get hungrier for new techniques and technologies.

    That’s why we developed the Special Forty: we wanted to revisit those innovations and see what we’d do differently this time.

    What you won’t find here is anything revolutionary. Instead, you’ll discover a look at our past – along with some special sneak-previews of the future.

    The Special Forty is classic Dynaudio: all the craftsmanship, attention to detail and total love of authentic sound you’ve come to expect. It’s the connoisseur’s choice – a simple pair of passive hi-fi speakers. But it isn’t about looking back, misty-eyed, at past glories and leaving it at that. It’s about using those glories as a platform from which to launch our next set of breakthroughs.

    Greatest hits… reimagined

    We do compact speakers really well. We always have. So, as a nod back to classics including the Special One, the Special Twenty-Five, the Crafft and the Contour 1.3SE, we kept the Special Forty pure – if incredibly advanced.

    Of course, it wouldn’t be an anniversary speaker if it didn’t include some of our greatest hits. But we haven’t just got the old band back together to trot out the same old stuff, unchanged. We’ve remixed, remastered and rearranged things to bring those old favourites into 2017 – and beyond.

    That’s why it has one of our classic first-order crossover designs, incorporating our unique Phase Alignment and Impedance Alignment technologies. The crossover expertly marshals the input signal between the woofer and the tweeter – so each driver gets only the frequencies it’s supposed to, and can perform at its very best. Its specially selected components handle the impedance optimisation and, because both drivers have extended frequency ranges for even better overlap and integration, that performance borders on the mesmerising.

    The song remains the same

    The Special Forty uses our proprietary MSP (Magnesium Silicate Polymer) material for its main driver. MSP delivers precisely the right combination of rigidity, damping and stability for the most faithful sound reproduction. And, unlike other cone materials, it doesn’t change over time – so your Special Forty speakers will still be singing just as sweetly come our next anniversary.

    The cone itself uses a painstakingly developed symmetrical excursion for even better midrange performance. Behind it sits our asymmetrical spider – our passive harmonic rectifier. It minimises upper harmonics to further tighten the performance and make it possible not only to pick out individual parts in a piece of music, but even individual instruments in an orchestra. (So now, finally, the Third Violin section can have its day in the sun.) And, like all our other MSP cones, it’s a one-piece design (you can tell by the special balance ribs around the central dust-cap). This gives it an incredibly solid connection to the voice-coil, as well as stabilising its form – which is crucial when you decide to turn it up to 11.

    It all sits in our special AirFlow Basket – the bit that holds the whole driver motor securely in place in the cabinet. Its development was one of those ‘Eureka!’ moments our engineers seem to get a few times a week in Dynaudio Labs (you can often hear them cheering from across the road in our factory). We asked them to reduce internal reflections and increase air movement without compromising the basket’s stiffness or stability, and this genius design is what they came up with.

    Airflow is king

    The new Esotar tweeter takes air-movement to another level. It moves the air in typically sweet fashion in front of the DSR (Dynaudio Secret Recipe) precision-coated soft-dome, of course, but there’s a lot of engineering going on behind it as well.

    Take the new pressure conduit. It’s a shaped vent in the back of the hybrid magnet system that allows more space in the rear chamber. That space lets us pack in more damping material and reduces back-pressure, while the shape itself optimises airflow coming backwards from the rear of the dome.

    Then there’s the outlet; the aero-coupled pressure-release system. It sits underneath the voice-coil and reduces unwanted pressure build-up that could affect its movement. Stopping those pockets of air from forming reduces resonance – and less resonance equals even greater potential for detail.

    Flux optimisation and beam control

    We love playing with the laws of physics. Physics wins in the end, of course (usually), but we almost always manage to bend it to our will along the way. Just like we have with our magnet systems.

    The magnet turns electrical energy that flows from your amplifier into the voice-coil, into the physical back-and-forth movement of the driver diaphragm. These movements are very small and very fast (especially in the tweeter), so they need a lot of finesse if you want to hear all that luscious detail and emotion in your music.

    Behind the woofer

    In the woofer, we’ve achieved that finesse in two ways: by placing the magnet inside the voice-coil, and by playing with magnetic energy itself.

    Other manufacturers typically put it around the outside edge, leaving the voice-coil hollow. Putting the magnet inside keeps the magnetic energy (or flux) in the optimum position for getting itself wrapped around the voice-coil – where it should be. That means we can use more of its power for a given weight. It also reduces internal reflections because there’s less material for sound to bounce off inside the driver.

    Second, we use a hybrid magnet for even greater control over the flux and voice-coil movement. An incredibly powerful neodymium rare-earth magnet provides the muscle and flings flux around with abandon, while a ferrite magnet tempers that enthusiasm by gently moving the flux back to exactly where it’s needed most. The result? Symmetrical excursion, a reduction in second-harmonics, and an even more accurate, authentic sound.

    Box clever

    And then there’s the finish. Whichever veneer you’ve gone for , the Grey Birch or the Red Birch, our designers have given you a treat. We’ve always pushed the boat out on our special anniversary speakers – from the luscious bird’s-eye maple of the Contour 1.3 SE to the Special Twenty-Five’s stunning burled birch and the Sapphire’s amazing Mocca, Bordeaux and Ivory veneers. The Special Forty takes that to a new level. We pushed our team to come up with something different to the kind of thing we’ve done in the past, and they took that to heart. That’s why they’re raw; visceral; striking. We wanted the Special Forty to look as authentic and honest as the music they’re playing sounds.
    Product highlights
    Esotar Forty

    The new Esotar Forty tweeter maximises airflow for even more refinement, while its low resonant frequency smooths the transition to the woofer
    17cm woofer

    Our best 17cm woofer yet. It’s based on what you’ll find in the Confidence and Evidence ranges, and uses a sophisticated hybrid magnet system for lower distortion and higher power.
    First-order crossover

    Phase Alignment and Impedance Alignment technologies keep this classic Dynaudio crossover topology firmly on top of its game.
    Special finishes

    The Special Forty’s exclusive High-gloss Grey Birch and Red Birch finishes are as striking as they are beautiful – and are unique to each speaker.
    Features
    Cutting-edge acoustic technology in a classic Dynaudio design

    The Esotar Forty tweeter

    This DSR precision-coated 28mm soft-dome tweeter is unique to the Special Forty.
    Our best 17cm woofer yet

    The ultimate incarnation of our legendary 17W75 MSP woofer, with an AirFlow Basket and hybrid magnet system.
    Classic Dynaudio crossover

    This is a variant of the first-order crossover used in our other classic two-way speakers – and its performance borders on the mesmerising.
    Special finishes

    Striking Grey Birch or vivid Red Birch? Either way, your eyes are in for a treat.
    Aluminium terminal plate

    Five-way binding posts and the 40th anniversary logo: we care for the bits you don’t see too much, too.
    Made in Denmark

    Designed and engineered in Dynaudio Labs, and built across the road in our factory… all in Skanderborg.



    Technical specifications
    “Quote from Mark Thorup here”
    Mark Thorup, VP of Innovation
    Specification sheet for Special Forty
    Sensitivity:86dB (2.83V / 1m)

    IEC power handling:200W

    Impedance:6Ω

    Frequency response (+/- 3dB):41Hz – 23kHz

    Box principle:Bass-reflex rear ported

    Crossover:2-way

    Crossover frequency:2000Hz

    Crossover typology:1st order

    Woofer:17cm MSP cone

    Tweeter:28mm Esotar Forty

    Weight:8.1kg / 17.9lb

    Dimensions (WxHxD):198 x 360 x 307mm / 7.8 x 14.2 x 12.1in

    Dimensions with feet/grille (WxHxD):198 x 360 x 322mm / 7.8 x 14.2 x 12.7in

    Finishes/grilles:Grey Birch/Black, Red Birch/Black
     

    Gunders_81

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2011
    Innlegg
    71
    Antall liker
    20
    Hei,
    Hvordan er det med X18(evt X34), bakvegg og plasseringsvennlighet?
    Jeg vurderer X18, men rommet mitt er ikke så stort og høyttalerne må plasseres tett på veggen. Så jeg er nysgjerrig på om noen av dere har noen innspill på hvordan X18 er i forhold til å plasseres tett på bakvegg. Jeg kan til nød gi høyttalerne 10 cm pusterom bak.
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Sitter og nyter et par Contour 30 i stua her nå. Dette trøkker vilt. De er rett og slett fantastiske på alle punkt.... vel om man skal være pinlig nøyaktig, er ett punkt litt negativt. De er store. I min stue ble de digre etter en periode med gulvstående på litt over 90cm, og en periode med stativhøyttalere. C30 er vel 1,17. Men med en upåklagelig hvit eikefinish som gjorde at fruen ikke gikk bananas, men synes bare de kunne vært enda litt hvitere.

    Synes kombinasjonen med Parasound Halo integrert er strålende. Toppen er lekende lett og detaljert, og det trykker herlig i mellombassen. Skarptrommene får konsertfeeling, uten å bli slitsomme. Høyttalerne fyller ca 35kvm stue med godlyd allerede når Parasounden jobber på ca 25%.
    Blir trist å levere disse tilbake siden det er demoutgavene, men jeg har en sterk mistanke om at det kommer et nytt par av disse inn i løpet av året.
     

    Gunders_81

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2011
    Innlegg
    71
    Antall liker
    20
    Jeg var i butikk i dag og lyttet til X18. Jeg synes det var en høyttaler som det var enkelt å like. Høyttaleren var plassert 15-20 cm fra bakvegg og jeg kan ikke si at bassen plaget meg av den grunn. Dog var den plassert på stativ med en god del luft rundt så det har nok innvirkning på de lave frekvensene. Jeg tenker et par av X18 ender opp i stua ganske snart.
     

    Kohe321

    Medlem
    Ble medlem
    21.08.2014
    Innlegg
    18
    Antall liker
    2
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var i butikk i dag og lyttet til X18. Jeg synes det var en høyttaler som det var enkelt å like. Høyttaleren var plassert 15-20 cm fra bakvegg og jeg kan ikke si at bassen plaget meg av den grunn. Dog var den plassert på stativ med en god del luft rundt så det har nok innvirkning på de lave frekvensene. Jeg tenker et par av X18 ender opp i stua ganske snart.
    Har selv Dynaudio X18 sammen med Hegel H160. Fantastisk høyttaler som tar det meste du slenger dens vei på strak arm. Den har disse typiske trekkene til Dynaudio som jeg liker, hvor lyden er særdeles ren og oppløst, potent og energisk, uten å bli slitsom eller harsk selv etter lengre strekk med lytting. Anbefales!
     

    Gunders_81

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2011
    Innlegg
    71
    Antall liker
    20
    Jeg var i butikk i dag og lyttet til X18. Jeg synes det var en høyttaler som det var enkelt å like. Høyttaleren var plassert 15-20 cm fra bakvegg og jeg kan ikke si at bassen plaget meg av den grunn. Dog var den plassert på stativ med en god del luft rundt så det har nok innvirkning på de lave frekvensene. Jeg tenker et par av X18 ender opp i stua ganske snart.
    Har selv Dynaudio X18 sammen med Hegel H160. Fantastisk høyttaler som tar det meste du slenger dens vei på strak arm. Den har disse typiske trekkene til Dynaudio som jeg liker, hvor lyden er særdeles ren og oppløst, potent og energisk, uten å bli slitsom eller harsk selv etter lengre strekk med lytting. Anbefales!
    Planen er å kjøre dem sammen med Hegel Røst etterhvert som jeg får kjøpt Røst. Så det er kjekt å høre at Hegel og Dynaudio er en god kombinasjon. Hvordan er høyttalerne dine plassert og hvor stort er rommet?
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Joda, dette spiller!
    Vis vedlegget 441601

    Til tross for størrelsen ble de ikke forsøkt brent eller steinet under lånet i helga. De ser jo helt ok ut.
    Vis vedlegget 441602

    Og med litt struktur på sidene...
    Vis vedlegget 441603
    Nydelig, personlig foretrekker jeg dog det tidligere design.
    Håber vi høre lidt mere fra dig efterhånden som de har fået gået sig lidt til.
    Den tilliger model var vel lidt som Rødvin, blev bedre og bedre med årene som gik.
     

    Kohe321

    Medlem
    Ble medlem
    21.08.2014
    Innlegg
    18
    Antall liker
    2
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var i butikk i dag og lyttet til X18. Jeg synes det var en høyttaler som det var enkelt å like. Høyttaleren var plassert 15-20 cm fra bakvegg og jeg kan ikke si at bassen plaget meg av den grunn. Dog var den plassert på stativ med en god del luft rundt så det har nok innvirkning på de lave frekvensene. Jeg tenker et par av X18 ender opp i stua ganske snart.
    Har selv Dynaudio X18 sammen med Hegel H160. Fantastisk høyttaler som tar det meste du slenger dens vei på strak arm. Den har disse typiske trekkene til Dynaudio som jeg liker, hvor lyden er særdeles ren og oppløst, potent og energisk, uten å bli slitsom eller harsk selv etter lengre strekk med lytting. Anbefales!
    Planen er å kjøre dem sammen med Hegel Røst etterhvert som jeg får kjøpt Røst. Så det er kjekt å høre at Hegel og Dynaudio er en god kombinasjon. Hvordan er høyttalerne dine plassert og hvor stort er rommet?
    Høyttalerne står på Dynaudio's egne Stand 6 stativ med bassportene 26cm fra bakveggen. Stuen er på 38 kvadratmeter. Jeg bruker forresten ikke skumproppene i bassportene, da jeg synes bassen og lydbildet generelt ble best med dem åpne.

    Dynaudio og Hegel pleier å være en veldig god kombinasjon, og Excite 18 vil nok vise seg fra sin beste side sammen med Røst. Å streame Tidal eller Spotify fra iphone via Air-Play er forresten en utrolig kjekk funksjonalitet som blir brukt mye. Jeg merker at det blir mer lytting enn før takket være denne. Det er jo så lett å "bare høre en sang til", og imens man lytter finne en til, og så en til... :)
     
    Sist redigert:

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Jeg var i butikk i dag og lyttet til X18. Jeg synes det var en høyttaler som det var enkelt å like. Høyttaleren var plassert 15-20 cm fra bakvegg og jeg kan ikke si at bassen plaget meg av den grunn. Dog var den plassert på stativ med en god del luft rundt så det har nok innvirkning på de lave frekvensene. Jeg tenker et par av X18 ender opp i stua ganske snart.
    Har selv Dynaudio X18 sammen med Hegel H160. Fantastisk høyttaler som tar det meste du slenger dens vei på strak arm. Den har disse typiske trekkene til Dynaudio som jeg liker, hvor lyden er særdeles ren og oppløst, potent og energisk, uten å bli slitsom eller harsk selv etter lengre strekk med lytting. Anbefales!
    Planen er å kjøre dem sammen med Hegel Røst etterhvert som jeg får kjøpt Røst. Så det er kjekt å høre at Hegel og Dynaudio er en god kombinasjon. Hvordan er høyttalerne dine plassert og hvor stort er rommet?
    Høyttalerne står på Dynaudio's egne Stand 6 stativ med bassportene 26cm fra bakveggen. Stuen er på 38 kvadratmeter. Jeg bruker forresten ikke skumproppene i bassportene, da jeg synes bassen og lydbildet generelt ble best med dem åpne.

    Dynaudio og Hegel pleier å være en veldig god kombinasjon, og Excite 18 vil nok vise seg fra sin beste side sammen med Røst. Å streame Tidal eller Spotify fra iphone via Air-Play er forresten en utrolig kjekk funksjonalitet som blir brukt mye. Jeg merker at det blir mer lytting enn før takket være denne. Det er jo så lett å "bare høre en sang til", og imens man lytter finne en til, og så en til... :)
    Hei
    Ser visst ut som om jeg har bestilt Excite 18 i et svakt øyeblikk...
    Så blir vel kansje en venn her da!
    Men hvordan er de sammenlignet med feks Focus 160, evt andre høyttalere?
    Har fått inntrykk av at Dynaudio har endret lydidealet sitt med disse?
     

    Gunders_81

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2011
    Innlegg
    71
    Antall liker
    20
    Hei
    Ser visst ut som om jeg har bestilt Excite 18 i et svakt øyeblikk...
    Så blir vel kansje en venn her da!
    Men hvordan er de sammenlignet med feks Focus 160, evt andre høyttalere?
    Har fått inntrykk av at Dynaudio har endret lydidealet sitt med disse?
    Jeg kjøpte også X18 i helga, men har ikke stilt dem opp ennå. Blir spennende å høre hva du synes om X18. Hva elektronikk skla du kjøre dem sammen med?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Noen nye erfaringer med den nye Contour-serien?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn