Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Det er bare det, Gunders, at Røst er en HELT annen forsterker enn H80. Den er kapabel til å drive Special 40 også..
     

    Gunders_81

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2011
    Innlegg
    71
    Antall liker
    20
    Det er bare det, Gunders, at Røst er en HELT annen forsterker enn H80. Den er kapabel til å drive Special 40 også..
    Ja, det kan godt være. Men jeg tror likevel ikke at H80 og Emit M20 er så gærnt valg. I dag driver jeg mine Dynaudio X18 med Denon PMA-50, 2*25W. Kan ikke si at jeg stresser over det. Det lyder bra. Dog er ikke rommet stort, ~15 kvm. Men jeg ser likevel frem til en oppgradering til Røst og er nysgjerrig på hvor stor forbedring det vil være.
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    H80 vil fungere perfekt. Dynaudio å hegel er magi :) h80 er en knall forsterker! Koblet den opp mot fokus å det gikk veldig fint. Det er strømkrevende høyttalere :) selvsagt blir det bare bedre med mer power å kontroll, men på disse høyttalerne skal det nok bli knall :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Gunders, T-1: Kombinasjonen funker- med enkelte forbehold, men til femten tusen kan du gjøre bedre valg. Den lille Denon skrivebordsforsterkeren har ikke sjans på Røst, men det kan heller ikke forventes. Det er ikke oppe i Røsts klasse den skal tjene til livets elektriske opphold, så vær forsiktig. Dynaudo har aldri lagt skjul på at de krever sin forsterker. Og dobler du høyttalerbudsjettet kan du nå få tak i en langt mer lettdreven og raffinert PMC Twenty5 21 hos NAT til 15000. Den krever ikke så mye av forsterkeren, låter svært bra med Rega ElexR. Da snakker vi VFM-faktor.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.266
    Antall liker
    9.056
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Dynaudio og hegel har jo lenge vært sagt som en god match.. dog vis kjøpern her har litt is i magen og tråler brukten litt vil jeg anbefale en peachtree nova 220.. side om side med hegel h300 på dynaudio focus 160 på benken her vil jeg si at peachtree'n var litt mer ørevennlig og smoothere å lytte til.

    En annen forsterker som ligger på Finn nå som ikke gjør seg bort er Onkyo a9070.. en skjult liten pærle..

    Men mitt råd blir uansett å få lyttet til så mange alternativer som det lar seg gjøre og la ørene bestemme og ikke alle oss "ekspertene" :)

    Lykke til i jakten
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    X, Mju: Bra!! Den Onkyoen er en annen forsterker som vil funke svært bra på Twenty5....I det hele tatt er PMC et merke som kan konkurrere med Dynaudio på absolutt alt. Samtidig som de er langt mer lettdrevne, bruker transmisjonslinje, kan stå sgs over alt og spiller alt med den samme overbevisning!!:cool: Studiomerker, begge to- overse PMC på eget ansvar!
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Det er mulig det bare er meg, men, jeg har aldri opplevd Dynaudio som særlig stressende for en forsterker. Ja, de er gjerne 4 ohm, men de har som regel en relativt godartet impedansekurve med snille fasevinkler. Effekt har de derimot godt av da de ofte er litt tunge i sessen på lavt volum. Som om de er tunet til å spille optimalt med litt volum. Slik har det vært med contour 1.8 mkii (især), c1 og til en mye mindre grad c2.

    Den eneste Dynaudioen jeg har hatt som var et noenlunde problem for forsterkeren var gamle confidence 3, som audiolab M ikke helt klarte, men som våknet veldig til live med en Threshold 50 watt klasse a. Interessant nok var det motsatt med contour 1.8 mkii som trengte mer enn de 50 wattene Thresholden ga.

    Uansett, med xd600 har jeg sluttet å bry meg om slikt da de spiller tilnærmet perfekt på de fleste nivåer.

    Jeg drømmer om en aktiv contour/confidence-serie..
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Og, når jeg ser nye Special 40 får jeg veldig lyst på et par Special 25. En stativhøyttaler med 8-tommer er veldig undervurdert. Også liker jeg designen bedre. Kabinettet oser kvalitet på en annen måte, slik feks gamle contour eller confidence gjør over xd-serien. Eneste innvending jeg egentlig har mot xd-serien..
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Vanskelig å navigere i jungelen av modeller om dagen, kom over denne beskrivelsen på et forum, stemmer?

    EMIT - they just emit sound, that's all. Listener can hear a sound.
    EXCITE - they emit sound which is exciting to listen. Listener gets excited.
    FOCUS - they emit exciting sound, but now listener can focus on separate layers of the sound. Listener can focus on e.g. trumpets more clearly.
    CONFIDENCE - listener can with confidence describe separate layers and positioning of players.
    CONTOUR - listener now can almost see the contours of players.
    CONSEQUENCE - sound so good, it can have consequences on listener.
    EVIDENCE - sound so realistic, listener has evidence that orchestra is playing in his/her room.
     
    H

    hifierik

    Gjest
    Vad roligt och fyndigt :)!

    Dock tror jag att Contour ska byta plats med Confidence.

    Vanskelig å navigere i jungelen av modeller om dagen, kom over denne beskrivelsen på et forum, stemmer?

    EMIT - they just emit sound, that's all. Listener can hear a sound.
    EXCITE - they emit sound which is exciting to listen. Listener gets excited.
    FOCUS - they emit exciting sound, but now listener can focus on separate layers of the sound. Listener can focus on e.g. trumpets more clearly.
    CONFIDENCE - listener can with confidence describe separate layers and positioning of players.
    CONTOUR - listener now can almost see the contours of players.
    CONSEQUENCE - sound so good, it can have consequences on listener.
    EVIDENCE - sound so realistic, listener has evidence that orchestra is playing in his/her room.
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    553
    Antall liker
    285
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Confidence fremfor Contour normalt iallefall. Har ikke fått hørt noe av den nye Contour serien, men har flere års erfaring med Confidence C1 Signature.

    Når det kommer til H80 og Emit er jeg overbevist om at dette kommer til å falle i smak, det er ofte god synergi mellom Hegel og Dynaudio. Dessuten er de nyere modellene som kommer fra Skanderborg mer lettdrevne enn det de har produsert tidligere. Har man sjans til å kjøpe bedre forsterker, så er det aldri feil, men med et visst budsjett kan jeg ikke se for meg noe mer egnet kombinasjon.

    Ser noen anbefalte Van Den Huul, vell...det er iallefall ikke noe jeg ville satset på. Lar den ligge der, for dette skal ikke være noe kabeldebatt.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Vanskelig å navigere i jungelen av modeller om dagen, kom over denne beskrivelsen på et forum, stemmer?

    EMIT - they just emit sound, that's all. Listener can hear a sound.
    EXCITE - they emit sound which is exciting to listen. Listener gets excited.
    FOCUS - they emit exciting sound, but now listener can focus on separate layers of the sound. Listener can focus on e.g. trumpets more clearly.
    CONFIDENCE - listener can with confidence describe separate layers and positioning of players.
    CONTOUR - listener now can almost see the contours of players.
    CONSEQUENCE - sound so good, it can have consequences on listener.
    EVIDENCE - sound so realistic, listener has evidence that orchestra is playing in his/her room.
    Hvor havner jeg med AIR?:)
    AIR - The sound is so translucent that you simply don't see the speaker, just the musicians in front of you. ;)
     
    Sist redigert:

    Hovland

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    79
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Lette å leve med

    Har nå tilbrakt noen trivelige måneder sammen med Excite X18, det er mine tredje høyttalerpar fra Dynaudio. Jeg har stor sans for de lange linjene i designet, både for elementer og kabinettutforming. Et formspråk som går flere tiår tilbake. Uten siste skrik i elementmaterialer (beryllium, titan, diamant, magnestatisk, elektrostatisk etc.) Man får respekt for et firma som trofast følger sin overbevisning, uten å følge motesvinginger. Jeg opplever høyttalerne som lette å leve med, musikalske, og de gir lyst på mer musikk. Lite kritiske med kabler og forsterkere, høyttalere som krever optimal matching kan være fryktelig frustrerende. Noen som har sammenlignet Excite X18 med dyrere Dynaudio i samme fysiske størrelse?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Det lille jeg har hørt av Excite X18,(og Excite X14 som jeg hadde selv) er at de er mer frempå enn klassiske Dynaudio.
    Jeg digger den energiske noe frempå lyden fra disse siden det aldri blir kjedelig og sidrumpa.
     

    magpal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2008
    Innlegg
    165
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har et par Dynaudio 1.3SE og ønsker å redusere antall bokser hjemme. Både Naim og Hegel ser ut til å ha interessante løsninger (Superuniti og Røst) og da lurer jeg litt på hvordan Hegel og Naim vanligvis fungerer på Dynaudio? Hvor mye effekt vil jeg trenge fra Naim/Hegel for å drive 1.3SE ordentlig? Følsomheten er ikke spesielt høy for 1.3SE og det ryktes også at denne trenger litt kraft for å virkelig spille. Foreløpig bruker jeg en EC 120AW som jeg synes gjør en god jobb.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har et par Dynaudio 1.3SE og ønsker å redusere antall bokser hjemme. Både Naim og Hegel ser ut til å ha interessante løsninger (Superuniti og Røst) og da lurer jeg litt på hvordan Hegel og Naim vanligvis fungerer på Dynaudio? Hvor mye effekt vil jeg trenge fra Naim/Hegel for å drive 1.3SE ordentlig? Følsomheten er ikke spesielt høy for 1.3SE og det ryktes også at denne trenger litt kraft for å virkelig spille. Foreløpig bruker jeg en EC 120AW som jeg synes gjør en god jobb.
    Vil anbefale minst 2x200w 8ohm klasseA/B eller 2x80W 8 ohm klasse A for at de skal skinne.
     

    magpal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2008
    Innlegg
    165
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Vil anbefale minst 2x200w 8ohm klasseA/B eller 2x80W 8 ohm klasse A for at de skal skinne.
    Takk for svar! Er dette noe du har erfart selv? Mer spesifikt - hvilken kombinasjon var det du ikke syntes fungerte bra?
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 447320

    Vis vedlegget 447321

    Vis vedlegget 447322

    Noen flere bilder fra en annen butikk.


    Dette tok lenger tid en forventet, men nå har jeg hørt dem.
    Anlegget besto av FMA 155 IIR, 411 II og Audio Alternative parallel R2R dac.

    De var ikke helt innspilt men allerede nå var lyden meget bra, litt på den varme siden (musikalsk) som er lett å like, et meget stort lydbilde og med lite forvrengning.

    Esotar 40 diskanten leverer lyden med finesse som jeg liker, minner meg om Klinger Favre sin super diskant.
    Liker de bedre enn beryllium typer som kan være litt skarpe i forhold.
    Ser ut til at vi er i samme båt dersom du også har bestillt deg et par dynaudio spesial 40. Eller du har kanskje allerede desse nå? Har du lyst å dele dine inntrykk med oss? Jeg får mine på fredag og er spent.
    Ble den grå varianten. Hadde litt blandede følelser der, siden jeg vippet litt på den røde også☺ Regner med desse trenger mye innspilling før det låter som dynaudio har tenkt.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Må innrømme at de Special 40 frister noe jævlig, men har litt for mye nytt på innspilling her nå;)
    Skulle likt og sett en sammenligning mot C20, noen som har hørt disse opp mot hverandre?
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Håber fabrikken i Danmark sender Contour 60 på Mandag.

    ;)
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Håber fabrikken i Danmark sender Contour 60 på Mandag.

    ;)
    Wow,spennende,hva slags forsterkeri har du planlagt å benytte,disse trenger vel et veritabelt kraftverk for å skinne!
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Ikke nødvendigvis. C30 begynte å spille faretruende høyt hjemme på min Parasound Hint kl 10 ca... (lyd er av kl 7). Så det ser ut til at nye Contour er rimelig effektive, om ikke største modell er veldig ulik lillebror.
    Når det er sagt, min egen demo med C60 var på 2x Hegel H30.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Har købt en Gryphon Atilla, blandt andet fordi deres riaa er i en ganske høj klasse. Den første riaa som egentlige var begyndelsen av til det som blev Gryphon var helt enestående.

    Kort sagt har jeg mere eller mindre skiftet anleg på årlig basis gennem de sidste 10 år, med fandt aldrig roen i med nogen av kombinationerne, så konsekvensen er back to basis, og har derfor valgt at platespilleren bliver primær lydkilde, eller sagt på en anden måte, kan man vel sige at a har givet up det digitale medie.

    Tidal vil frem over blive brugt som en kilde for at finde ut av hvilke plater jeg eventuel vil invistere i.

    Det har været lidt av en rejse, både opplevelses og kost mæssig, så nu vil a se at prøve at bli voksen, da der er Andre ting som trenger at blive prioteret.
    Generel er det vel sådan at favoritt produkterne mine er. Primaluna, Gryphon, og skal det være digital, Devialet.
    Høytalere som a foretrekker er kommet fra Sonus faber, Martin logan, B&W, Dynaudio og MBL men MBL kombination er udenfor rekkevidde.
    De bedste digitale produkter a har hørt er Ayre DSD dac, og Devialet kombination.

    Jeg trengte en høytaler som var istand til at spille alle sjangre, gå ned til 29 Hz, der kan spille tilstrekkelig højt, i er rom på ca 42 kvadratmeter. Med en neutral, til lidt varm gengivelse, der er istand til at tegne et troverdig stereo perspektiv op i alle dimentioner.

    En ven av mig købte for 10 år siden contour 3.4 efter bla min anbefaling. De høytalere har jeg hørt vedvarende på m jevne mellomrom igennem 10 år. Og de har over tid arbeidet sig in under huden av mig, men synes ikke de var er helt op til date vedrøende slaglengde, lydtrykk.Ps. Han har benyttet disse i kombi m Gryphon Diablo de sidste årene.

    Omkring Atilla testet vi denne ut m Contour 3, 4 og den har ikke problemer me at drive disse i et rompå 35 kvadratmeter.

    Kigget længe på C30, men så slog a sparebøssen i stykker og begyndte at kigge på Martin logan Classic9 og C60.
    Martin Logan laver efter min smak, nogen helt fantastiske høytalere, men de kan være lidt kringlede m hensyn til forsterker og de er vel ikke helt så allsidige som Dynaudio, vis man lejlighedsvis lytter til Pro Rock, eller for den sags skyld Heavy rock.

    Så alt taget i betraktning, ende det altså op med Contour 60, og håber da at Atilla er kraftig nok til at drive disse, eller ved a faktisk ikke rigtig hva a vil prøve med:
    ST;RRE Gryphon, MC Intosh! Men det er vel heller ikke lige fram forenelig med det at blive Voksen.

    Mvh.
     
    Sist redigert:

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Contour 60 er flotte, gratulerer! Jeg drømmer om at dynaudio lager en xd-versjon av akkurat den modellen en gang.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Takker, XD versjon, ja det kunne være interessant, med så er det jo det med hva linje Dynaudio velger at følge, kansje de vil velge at la Contour serien en separat serie uten forsterkere, Hvem ved.

    Prisen for en sådan versjon vil også blive højere, men det er vel et spørsmål om firmaets forretning filosofi fremover.

    Mvh.

    Ps: da jeg bor på Vestlandet er det ikke sådan liketil at komme til at lytte på Contour serien, og da jeg samtidig vurderte at de kunne blive vanskelig at vurdere høytalerne med fremmed electronik, kabler, rom, har jeg valgt ikke at rejse hele veien over til Oslo for at få lyttet på disse.

    Men det går sikkert bra.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Og så havde jeg store vanskeligheter med at velge finish, da så store høytalere let kan blive lidt for meget.

    Ville have foretrukket en hvid versjon med sort eller mørk front plate, grill, men det levere de jo ikke.

    Det er godnat herfra nu, da arbeide kalder imorgen.

    Ha en fortsatt god kveld.

    Mvh
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Håber fabrikken i Danmark sender Contour 60 på Mandag.

    ;)
    Wow,spennende,hva slags forsterkeri har du planlagt å benytte,disse trenger vel et veritabelt kraftverk for å skinne!
    God morgen,-Vis ikke Atillia rekker, er alternativerne , En større gryphon, MC intosk. 9000, Men det koster, så seriøs vil jeg nok prøve ut Marantz PM-10 og Nad M12-M22, må da se hvor vi havner med hensyn til Klang, og Kvalitet på Riaa trinnet på Marantz, med Nad, er vurderingen at der trenger vi en seperat Riaa, for at få max ut av Ortofon Cadenza Black.

    Efter at have fået sovet lidt, vågnet jeg med tanken om at, det er ikke sikkert, at jeg trenger at bli voksen:confused:

    Men vi for se, nu må vi først få leveret de Høytalere!,
     
    Sist redigert:

    hifirydis

    Fersking
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    2
    Antall liker
    6
    Sted
    Dals Ed
    Torget vurderinger
    1
    Hej, ja Excite är fina och prisvärda högtalare har läst att de blev så bra så Dynaudio kände sig tvungna att uppgradera Focus serien 160/ 260 för dessa.
    Jag har ett par Audience 52SE med contourelement och filter och jämförde med brorsans Excite 18...
    Vi tyckte båda att 52 SE lät större och mera rymd, bättre släpp på musiken. Diskanten är enastående men Excite har kanske en lite mer fokuserad och stramare basåtergivning.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Ikke nødvendigvis. C30 begynte å spille faretruende høyt hjemme på min Parasound Hint kl 10 ca... (lyd er av kl 7). Så det ser ut til at nye Contour er rimelig effektive, om ikke største modell er veldig ulik lillebror.
    Når det er sagt, min egen demo med C60 var på 2x Hegel H30.
    Hei hva var dit intryk av C 60?

    mvh
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Ikke nødvendigvis. C30 begynte å spille faretruende høyt hjemme på min Parasound Hint kl 10 ca... (lyd er av kl 7). Så det ser ut til at nye Contour er rimelig effektive, om ikke største modell er veldig ulik lillebror.
    Når det er sagt, min egen demo med C60 var på 2x Hegel H30.
    Hei hva var dit intryk av C 60?

    mvh
    Enorm høyttaler. Da i betydningen prestasjoner først og fremst, selv om den selvsagt tar opp en del plass i et rom.
    Med en overraskende silkemyk diskant låter jo komplisert rock og symfoniorkestre bra, det føles ikke som ting blandes eller at enkeltfrekvenser stikker seg frem. Følte at de spilte like bra intime små konserter som de store live-opptakene. C60 kunne glatt vært mitt valg, hadde det ikke vært for at min stue er halvparten i størrelse av hva disse høyttalerne fortjener.
    Fikk rockefot etter ca 4 sekunder, som sier mye om punchy og tøff bass, skarptrommer som ikke er for skarpe og masse detaljer i diskanten som kom frem fra låter jeg trodde jeg hadde hørt alt av. Jeg hadde levd fint med disse i mange år. Garantert.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Hei hei folkens. Legger igjen en liten erfaring av mine nye Dynaudio special forty her nå. Dette kan ikke akkurat kalles en review heller pga mange faktorer, hovedsakelig at dei er kun testet på Hegel H360 i min lille stue. Det jeg har å gå ut i fra er andre høytalere som fks Dynaudio x18 og JBL studio 4429 som jeg har friskt i minne her i min stue sammen med Hegel H360. Det kan nevnes at jeg har byttet mye siste tiden.. blir liksom aldri helt fornøyd.. kanskje det endrer seg nå.

    Går rett på sak: Dynaudio virker til å ha endret seg litt siden fokus serien, med den serien ble det aldri helt engasjerende etter min smak, dette mener jeg på grunnlag av dei kombinasjonene med amper og div rom jeg har hørt dei i, har selv hatt fokus 220 i eie.
    Uansett.. litt om special forty: Korte stikkord for denne høytaleren er silkemyk men distinkt, kjapp/responsiv/engasjerende men alikevel herlig tyngde i bassen, her har dynaudio en fin balanse som er rimelig perfeksjonert. Å velge en liten stativhøytaler med få men dyre elementer og førsteordens delefilter er ofte en rimeligere vei å gå for å nå såkalt "High end" lyd, dersom man ønsker en intim lydopplevelse på ei mindre stue og gjerne uten dei store imponatoreffektene.
    Special forty gjør lite feil ut i fra sine fysiske begrensinger og spiller litt som en fint avbalansert treveis gulvstående, men alikevel litt annerledes, alt er bare så utrolig homogent og jeg hører ikke bass mellomtone og diskant men en mere sammensveiset opplevelse. Det jeg merker er at lyden er mere avslappet på høyere volum en det jeg er vandt med fra en stativhøytaler, og med det mener jeg den oppfører seg kanskje mere som en liten gulvstående.
    X18 er til sammenligning noe lettere i bassen, mindre utstrakt og har mindre slam selv om at vi snakker ikke natt og dag forskjell, lyden i x18 er heller ikke like homogen, og er mere mellomtonepreget, special forty har merkbart større lydbilde også. X18 er alikevel et funn til prisen og jeg byttet faktisk ut et par ma silver 8 tidligere til fordel for x18. Sammenlignet med Jbl studio 4429 så er den mere som en stor tysker som danser tango med kraft og presisjon, special forty er som en latinamerikaner som danser samba. Jbl blir litt mere mekanisk i lydopplevelsen og den trenger egentlig et større rom for å blomstre. Man kommer alikevel nærmere musikken med special forty. Special forty er faktisk en stor overaskelse, den gjør det meste så riktig. Sammen med Hegel H360 så får du en stor behagelig lydopplevelse full av dynamikk og spilleglede, alt er bare så utrolig åpent og du hører alle detaljer, men det blir aldri noe påtrengende.. Dette er en av dei høytalerne jeg har hatt her som funker på et stort spekter av musikk uten at noe blir slitsomt. Har ikke sammenlignet special forty med contour 20, og det vet jeg ikke om jeg tør å gjøre ������ Redd det kan bli en dyr affære. Contour 20 får enormt mye skryt over alt, og omtales som det beste kjøpet man kan gjøre under kr 50.000,- (eller under kr 70.000,- i følge lyd og bilde) dersom man ikke trenger den fysiske bassen til store High end høytalere og gjerne da med ti og tolvtommere.. det sier seg selv at det blir noe annet. Tilbake til special forty:
    En annen fin ting med fortyen er at den spiller veldig detaljert og klart på lavt volum. Nå er ikke mitt par ferdig innspillt heller. Jeg har spillt ca 15 timer på dei, men har brukt lydspor med kvit støy og spor som myker fint opp bassen. Tror nok at ting vil fortsette å forbedre seg her. Merker at høytaleren trenger en del effekt og jeg får bare middels høy lyd når jeg legger med på rundt 50 med Hegel H360. Hegeleiere vet med en gang hva jeg snakker om her������ H360 er utrolig fin på special forty og jeg anser den som en helt perfekt partner til denne.
    Trenger egentlig ikke skrive så mye mere om høytaleren, men jeg kan tilføye hva slags musikk jeg hører mest på: Det går mye i rock og heavy som fks iron maiden som jeg er en stor fan av. Er veldig altspisende og det går like gjerne i norah jones og diana krall. Hører også på listepop men det blir mindre og mindre siden der er mye dårlig for tiden.
    Jeg er sikker på at den som går for special forty vil få årevis med stor musikk/lydglede.
     
    Sist redigert:

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Ja, ja,- det går fremad,

    Høytalerne ankom Haugesund idag, så da for a vel hentet dem imorgen.

    Lurer lidt på om det går and at få begge ind i bilen på engang, eller om vi blir nød til at køre to gange!

    Så at Jeff fra Ultra audio ønsker at nedgradere hans anleg og har derfor fået C 60 hjem.:confused:

    Her hos mig håber jeg så sannelig at det er tale om en opgradering :D
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med nye talere, hi-rex! Spent på hvordan du vil oppleve dem opp mot 805 d3, spesielt er jeg spent på om du finner toppen litt kjedelig etter å ha kommet fra høyttalere med såpass mye fokus på øvre register. :)
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med nye talere, hi-rex! Spent på hvordan du vil oppleve dem opp mot 805 d3, spesielt er jeg spent på om du finner toppen litt kjedelig etter å ha kommet fra høyttalere med såpass mye fokus på øvre register. :)
    Hei Coolio, er ikke enig med dig i at B&W 805 D3 har så mye fokus på øvre register, faktisk synes jeg at gengivelsen er temmelig balanseret.

    Lurer lidt på hva opset du hørte disse med, og ikke mindst hva rom som blev benyttet. Special med henblikk til efter klang tid. :)
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Hi-rex: Skal du drive C60 med Brage, eller har du tenkt til å kjøpe mer strømsterke forsterkere?

    Edit: Så tidligere i tråden at du skal teste andre forsterkere. For jeg begynte å lyre om Brage hadde nok krutt til oppgaven.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hi-rex: Skal du drive C60 med Brage, eller har du tenkt til å kjøpe mer strømsterke forsterkere?

    Edit: Så tidligere i tråden at du skal teste andre forsterkere. For jeg begynte å lyre om Brage hadde nok krutt til oppgaven.
    Hei Sammy, nei Brage vil ikke blive benytte m C60, grunden er ikke imperidansen, og følsomhed, men det faktum at der benyttes 4 enheder, og høytaleren er kapabel til at handle 300 watt.

    I første omgang vil C60 blive koblet op m Gryphon attilia som er en forholds vis strøm stærk sag opgivet til 100 watt.

    Senere vil de blive testet ut m Gryphon Diablo 250 watt, Marantz PM-10, Nad M12-M22 også begge på 250 watt, og vis ikke vi anser det som obtimal, vil det kansje blive aktuel at prøve m MC Intosh.

    Brage yder 50 Watt kl A , som er særdeles strøm sterk, Rundt 30 amp,men vurderes altså for svag i kombinationen C60 i et lytterom på 42 kvadrat meter.

    Mvh.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn