Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med nye talere, hi-rex! Spent på hvordan du vil oppleve dem opp mot 805 d3, spesielt er jeg spent på om du finner toppen litt kjedelig etter å ha kommet fra høyttalere med såpass mye fokus på øvre register. :)
    Hei Coolio, er ikke enig med dig i at B&W 805 D3 har så mye fokus på øvre register, faktisk synes jeg at gengivelsen er temmelig balanseret.

    Lurer lidt på hva opset du hørte disse med, og ikke mindst hva rom som blev benyttet. Special med henblikk til efter klang tid. :)
    Er usikker på om jeg har hørt akkurat disse, faktisk. Jeg tar utgangspunkt i tilbakemeldinger og målinger som samsvarer godt med hverandre - og som samsvarer med de modellene fra B&W jeg har hørt tidligere.

    Jeg har ikke noe spesielt imot B&W generelt annet enn at jeg noterer meg at høyttalere med stigende frekvensrespons oppover har en tendens til å først oppleves som klare, detaljerte og imponerende før de etterhvert har en tendens til å bli litt innpåsliten/pågående slik at man ikke helt finner roen. Det er kanskje ikke noe problem med riktig utstyr og godt dempet rom, men det kan bli det i normale minimalistiske stuer.

    Selv Stereophile bemerket at det var imponerende i starten og at kef ls50 virket kjedelig til å begynne med ved direkte sammenligning, men gikk over til å høres mer naturlig ut over tid. Derfor er jeg spent på hvordan du opplever diskanten i C60, som kanskje kan oppleves litt mer tilbakeholden på utklinging, sibilanter og den type ting.

    Sitat fra Stereophile;

    "Though the mid-treble seemed a touch laid-back—something this speaker shares with the Silver Signature—the top two octaves were present in full measure, especially when compared with the*KEF LS50*and Aerial 5T. Analog tape hiss in old recordings was a little more audible than I expected—while the 805 D3s were in the system, I was archiving to digital some cassette recordings from the various bands I'd played with in the 1970s—as was the hiss from Jim Hall's guitar amplifier in the right channel of*Jim Hall/Charlie Haden. Vocal sibilants were also emphasized to a degree."

    "That somewhat elevated high treble will make it fussy when it comes to system and room matching, but in the right circumstances—and especially if piano recordings dominate your playlists—this might be all the speaker you'll need, at a lower price than you might think you have to pay."

    Atkinson om målinger;
    "The excess of mid-treble energy is apparent when compared both with the*BBC LS3/5a*(blue trace) and the*KEF LS50*(green), both measured under identical conditions."
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med nye talere, hi-rex! Spent på hvordan du vil oppleve dem opp mot 805 d3, spesielt er jeg spent på om du finner toppen litt kjedelig etter å ha kommet fra høyttalere med såpass mye fokus på øvre register. :)
    Hei Coolio, er ikke enig med dig i at B&W 805 D3 har så mye fokus på øvre register, faktisk synes jeg at gengivelsen er temmelig balanseret.

    Lurer lidt på hva opset du hørte disse med, og ikke mindst hva rom som blev benyttet. Special med henblikk til efter klang tid. :)
    Er usikker på om jeg har hørt akkurat disse, faktisk. Jeg tar utgangspunkt i tilbakemeldinger og målinger som samsvarer godt med hverandre - og som samsvarer med de modellene fra B&W jeg har hørt tidligere.

    Jeg har ikke noe spesielt imot B&W generelt annet enn at jeg noterer meg at høyttalere med stigende frekvensrespons oppover har en tendens til å først oppleves som klare, detaljerte og imponerende før de etterhvert har en tendens til å bli litt innpåsliten/pågående slik at man ikke helt finner roen. Det er kanskje ikke noe problem med riktig utstyr og godt dempet rom, men det kan bli det i normale minimalistiske stuer.

    Selv Stereophile bemerket at det var imponerende i starten og at kef ls50 virket kjedelig til å begynne med ved direkte sammenligning, men gikk over til å høres mer naturlig ut over tid. Derfor er jeg spent på hvordan du opplever diskanten i C60, som kanskje kan oppleves litt mer tilbakeholden på utklinging, sibilanter og den type ting.

    Sitat fra Stereophile;

    "Though the mid-treble seemed a touch laid-back—something this speaker shares with the Silver Signature—the top two octaves were present in full measure, especially when compared with the*KEF LS50*and Aerial 5T. Analog tape hiss in old recordings was a little more audible than I expected—while the 805 D3s were in the system, I was archiving to digital some cassette recordings from the various bands I'd played with in the 1970s—as was the hiss from Jim Hall's guitar amplifier in the right channel of*Jim Hall/Charlie Haden. Vocal sibilants were also emphasized to a degree."

    "That somewhat elevated high treble will make it fussy when it comes to system and room matching, but in the right circumstances—and especially if piano recordings dominate your playlists—this might be all the speaker you'll need, at a lower price than you might think you have to pay."

    Atkinson om målinger;
    "The excess of mid-treble energy is apparent when compared both with the*BBC LS3/5a*(blue trace) and the*KEF LS50*(green), both measured under identical conditions."
    Tror du må ta dig en prøve lytter neste gang du er i Hifiklubben ;), så kan vi diskutere det efterpå.:)

    mvh.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er :mad: ihoved, en ute og nu er det kaffe pause.
    Holder på selv, tung og uhåndterlig.

    Og de er faktisk større en jeg så for mig:

    IMG_0088.jpg


    Ser og lurer på om det var ret finish der blev valgt?, tror lys Eg med m mørk front plate ville have gjort sig bedre, med det leveres ikke som standard. Men kansje det hjelper efter lidt tilvenning.

    For vente på ME kommer kveld, tar ikke sjansen med at få stilt dem op på mål selv, til det, er de for store og tunge til at handle sikkert.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Steikje, mye større enn jeg så for meg. Ser ut som du har noen treningsøkter foran deg ang plassering!

    Utifra bildene kan det se ut som den finishen stjeler mye lys og dermed visuell oppmerksomhet siden de er såpass store, så kanskje det kan være en idé å kjøpe noe led-stripe lys og klistre det bak tv'en?
    Jeg gjorde det når jeg hadde platinum 200 i sort ettersom høyttalerne i kombinasjon med tv'et laget et slags sort hull visuelt sett.

    Valgte Phillips hue som system, noe jeg er strålende fornøyd med da man styrer både farge og lysstyrke fra mobil. Bilder her;
    20161002_121956.jpg

    20170120_131208.jpg
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er :mad: ihoved, en ute og nu er det kaffe pause.
    Holder på selv, tung og uhåndterlig.

    Og de er faktisk større en jeg så for mig:

    Vis vedlegget 453130

    Ser og lurer på om det var ret finish der blev valgt?, tror lys Eg med m mørk front plate ville have gjort sig bedre, med det leveres ikke som standard. Men kansje det hjelper efter lidt tilvenning.

    For vente på ME kommer kveld, tar ikke sjansen med at få stilt dem op på mål selv, til det, er de for store og tunge til at handle sikkert.

    Mvh
    Tror nok du vil oppleve en stor oppgradering kontra dei bw høytalerne. Contour 60 er garantert en av verdens beste høytalere uansett pris.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hi-Rex:
    Grattis med nye talere :) Blir spennende å høre din oppfatning av lyden etterhvert.
    Slit dem med helsa ;)
     

    Ivarell

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    103
    Antall liker
    98
    Sted
    Bergen / Sotra
    Gratulerer ?????? Tror dette blir meget bra. Har hørt de ved et par anledninger hos Soundgarden, og liker det jeg hører. Er nysgjerrig på å teste de opp mot mine egne C4 platinum. Kunne låne de med meg hjem når som helst. Håper ikke de er bedre...... ??????
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er :mad: ihoved, en ute og nu er det kaffe pause.
    Holder på selv, tung og uhåndterlig.

    Og de er faktisk større en jeg så for mig:

    Vis vedlegget 453130

    Ser og lurer på om det var ret finish der blev valgt?, tror lys Eg med m mørk front plate ville have gjort sig bedre, med det leveres ikke som standard. Men kansje det hjelper efter lidt tilvenning.

    For vente på ME kommer kveld, tar ikke sjansen med at få stilt dem op på mål selv, til det, er de for store og tunge til at handle sikkert.

    Mvh
    Tror nok du vil oppleve en stor oppgradering kontra dei bw høytalerne. Contour 60 er garantert en av verdens beste høytalere uansett pris.
    Liker ikke om at sammenligne disse:

    IMG_0297.jpg


    Med

    IMG_0099.jpg


    Da dette er høytalere for 2 vidt forskjellige brug.

    B&W 805D3 er en høytaler optimerer for lytte rom 30kvadrat og ned, lytte avstand 2-3 meter.
    Contour 60 er optimeret for brug i rom 30 kvadratmeter og op, lytte a stand 3meter og op.

    Endvidere stiller disse vidt forskjellige krav til optimering av rom akustikken i rommet, og forsterker.

    Skal B&W 805D3 sammenlignes med noget, må det blive Contour 20, og tilsvarende høytalere.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Så fik vi stilt op i går kveld og her er lidt flere bilder.

    IMG_0093.jpg


    IMG_0094.jpg


    IMG_0095.jpg


    IMG_0096.jpg


    IMG_0097.jpg


    Første hånds inntrykk :rolleyes:
    Stor, tung, dominere lytte rom, og stue.

    Lyden igår var ikke noget at skrive om. Høyttaleren virket lidt en tone i bassen og lyden kom overhoved ikke ordenligt ud hverken i Bas, mellem tone, eller diskanten.

    Det har hjulpet lidt i dag men det er stadig lang vej til disse for gået sig skikkelig til, Dynaudio siger selv atskillige uker.

    Så det eneste a vil kommentere nu er Bas gengivelsen , viker til at gå dybt,og er forholds vis tør og vil nok enden op med at blive temmelig detaljeret, mellom tonen høres ut som denne vil ende op med en neutral og detaljeret gengivelse, og diskanten virker også her i starten meget lovende.
    Det virker til at høyttaleren er bra avstemt,og a håber det ender op m en gengivelse, hvor man kan fokusere på musiken som en helhet.

    Stereo perspektiver er virkelig dybt, og kansje lidt højere end jeg er vandt til, bredden er der også, med går ud fra at dette vil bedre sig efter hånden som høyttaleren åpner op.

    Selv om det på papiret kan se ut som denne model ikke stiller kempe krav til forsterkeren, ka jeg allerede nu sige at denne stiller krav til forsterkeren.

    Det ser ut til at gå med Atilia, men med endnu kraftige modeller, er a sikker på at dette kan, vil forbedres yderligere.
    Kunne ha tenkt mig at prøve en Gryphon Diablo 300 på disse , når de har fået gået sig lidt til, men det blir nok ved drømmene.

    Vil nu konsentrere mig lidt om platespiller opsettet mit, men vil oppdatere inntrykkene mine, etterhånden som høyttaleren for gået sig til, og a føler at der er noget at skrive om.

    Mvh.
     
    Sist redigert:

    Lilac1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2011
    Innlegg
    153
    Antall liker
    33
    Kjapt spørsmål for dere her inne, er det betydelig forskjell på Emit 20 og X18?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.724
    Torget vurderinger
    96
    Hi-rex: Skal du drive C60 med Brage, eller har du tenkt til å kjøpe mer strømsterke forsterkere?

    Edit: Så tidligere i tråden at du skal teste andre forsterkere. For jeg begynte å lyre om Brage hadde nok krutt til oppgaven.
    Hei Sammy, nei Brage vil ikke blive benytte m C60, grunden er ikke imperidansen, og følsomhed, men det faktum at der benyttes 4 enheder, og høytaleren er kapabel til at handle 300 watt.

    Mvh.
    Faktisk tåler den 390 watt ifølge specs. Og Dynaudio oppgir alltid kontinuerlig effekt (fått bekreftet fra Dynaudio selv) på sine høyttalere. Det betyr at C60 tåler enorme mengder med spisseffekt, og antagelig bare vil lyde bedre og bedre jo større amp man har helt opp til 8-900 watt. Til 42 kvadratmeter, ville jeg personlig valgt en forsterker på minst 300 watt/8 Ohm. Dynaudio fortsetter tradisjonen med å lage sine bedre høyttalere som virkelig krever sin forsterker.

    Gratulerer med høyttalere. De virker spennende, selv om designet ikke tiltaler meg helt. Jeg liker at de har valgt 8 tommere, og vekten på høyttaleren vitner om et solid kabinett. Du har et par spennedne uker med innspilling foran deg tenker jeg. Får håpe de innfrir til slutt.
     
    Sist redigert:

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hi-rex: Skal du drive C60 med Brage, eller har du tenkt til å kjøpe mer strømsterke forsterkere?

    Edit: Så tidligere i tråden at du skal teste andre forsterkere. For jeg begynte å lyre om Brage hadde nok krutt til oppgaven.
    Hei Sammy, nei Brage vil ikke blive benytte m C60, grunden er ikke imperidansen, og følsomhed, men det faktum at der benyttes 4 enheder, og høytaleren er kapabel til at handle 300 watt.

    Mvh.
    Faktisk tåler den 390 watt ifølge specs. Og Dynaudio oppgir alltid kontinuerlig effekt (fått bekreftet fra Dynaudio selv) på sine høyttalere. Det betyr at C60 tåler enorme mengder med spisseffekt, og antagelig bare vil lyde bedre og bedre jo større amp man har helt opp til 8-900 watt. Til 42 kvadratmeter, ville jeg personlig valgt en forsterker på minst 300 watt/8 Ohm. Dynaudio fortsetter tradisjonen med å lage sine bedre høyttalere som virkelig krever sin forsterker.
    Ja, Atilla sliter lidt, og holder her, kun lige til hus behov.
    Klangmæssig er kombinationen til gengæld veldig bra.

    Tak for tips
    Mvh
    Hi-rex
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.724
    Torget vurderinger
    96
    Forresten, hvordan spiller høyttalerne den Brian Broomberg platen, It is what it is? Den har en heftig bass, men jeg opplever den som en litt mørk produksjon. Den har vært en fin testplate når jeg har holdt på med akustikk og EQ her hjemme.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Ja den er fornuftig inspillet, og med ganske bra bas, spiller halvhøyt 25 ut at 50 på skalaen, for at lag høytaler enhederne gå sig lidt til.

    Alle taler om diskanten, men det som har overraske mig mest er bassgjengivelse. Den går dybt og er definert og tilpas tør til at denne ikke farger mellentonen
    Tror dette er den best balanserte høytaler jeg har hørt på så tidlig i stadiget, av inspildning.
    Og jeg er virkelig imponeret, og er skikkelig glad for at ha valgt disse, dette bliver veldig bra med tiden,som de for gået sig til.

    Vis du skal på marked i denne pris klasse, skylder du dig selv at lytte på disse, ellers er jeg bange for at du kommer til at fortryde valget som blev gjort, vis du på et senere tidspunkt skule få mulighet på at lytte på denne model.
    Og glem sub, dette holder.

    Dette er skikkelig bra, bare så det er sagt.

    Mvh.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.724
    Torget vurderinger
    96
    Jeg har Confidence C4, den første utgaven, og ser ingen grunn eller mulighet i min nåværende situasjon for et bytte. Jeg er ikke i tvil om at du kommer til å bli fornøyd.
    Dynaudio vet hva de gjør. Er nok ganske uenig angående det med sub. Jeg mener at alle høyttalere med 10" eller mindre basselement trenger subwoofer. Men det kommer helt an på hvilke krav man stiller, musikkvalg, rom, hvor høyt man ønsker å spille og forsterkeri.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke hørt Confidence 4, eller for den sags skyld nogen av de andre modeller ut over Focus 220, og Contour 3.4.
    Det kan godt have været en fejl fra min side.

    Jeff tror jeg han hed, fra Ultra audio har taget Contour 60 ind for at se hva han synes og om disse er gode nok til at han vil beholde disse, da han ønsker at down grade fra de høytalere i Million klassen han benytter idag. Er faktisk lidt spænd på hva han kommer frem til.

    Angående forsterkere til Contour 60, har jeg tenkt lidt på følgende.
    Lave en bytte handel m Atilla uten Riaa men en Kamerat, og da montere Riaa i Diablo, en hans.

    Ellers har jeg tenkt på Marantz PM- 10, denne har efter sigende en brug bar Rita inbygget.
    Nad M12 M22 kombination har også været i tankerne.
    MC Intosk har jeg ikke hørt og har ikke peiling på hvor bra de innbyggere Riaa trin er i disse.

    Ut over Watt er Riaa forsterkeren prioteret, da Platespiller kombien m Ortofon Cadenza Black bliver hoved kilden i anlegget, og Digital mediet vil blive ned prioteret i fremtiden.

    Hvilke erfaringer har i andre gjort rundt forsterkere, i kombi med Dynaudio?.

    En lille sjov episode.
    Her i morgen fik jeg sat L2 The Nordic Sound på, som jeg faktisk aldrig har taget mig tid til at få hørt igennem.
    Fik sat på musikken, og tenkte du kan jo ligeså god benytte morgenen til lidt kos.
    Tror det er nummer 3 som fik mig ut av sengen igen,- i en helvetes fart.

    Kona gik, og små fniste det meste av formiddagen efter den episode.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Har ikke hørt Confidence 4, eller for den sags skyld nogen av de andre modeller ut over Focus 220, og Contour 3.4.
    Det kan godt have været en fejl fra min side.

    Jeff tror jeg han hed, fra Ultra audio har taget Contour 60 ind for at se hva han synes og om disse er gode nok til at han vil beholde disse, da han ønsker at down grade fra de høytalere i Million klassen han benytter idag. Er faktisk lidt spænd på hva han kommer frem til.

    Angående forsterkere til Contour 60, har jeg tenkt lidt på følgende.
    Lave en bytte handel m Atilla uten Riaa men en Kamerat, og da montere Riaa i Diablo, en hans.

    Ellers har jeg tenkt på Marantz PM- 10, denne har efter sigende en brug bar Rita inbygget.
    Nad M12 M22 kombination har også været i tankerne.
    MC Intosk har jeg ikke hørt og har ikke peiling på hvor bra de innbyggere Riaa trin er i disse.

    Ut over Watt er Riaa forsterkeren prioteret, da Platespiller kombien m Ortofon Cadenza Black bliver hoved kilden i anlegget, og Digital mediet vil blive ned prioteret i fremtiden.

    Hvilke erfaringer har i andre gjort rundt forsterkere, i kombi med Dynaudio?.

    En lille sjov episode.
    Her i morgen fik jeg sat L2 The Nordic Sound på, som jeg faktisk aldrig har taget mig tid til at få hørt igennem.
    Fik sat på musikken, og tenkte du kan jo ligeså god benytte morgenen til lidt kos.
    Tror det er nummer 3 som fik mig ut av sengen igen,- i en helvetes fart.

    Kona gik, og små fniste det meste av formiddagen efter den episode.
    Høres ut som du liker godt de nye C60 :) Godt. Vil anbefale å teste ut Hegel og Bladelius på Dynaudioene
    dine. Jeg har hatt utelukkende meget god match med disse 2. Til dine C60 en H360 eller Bladelius Thor Mk3 Novitas.
    Novitas har dac og riia. Hadde Thor Mk3 Novitas til mine Confidence C1 og Contour S1.4 LE. Beste matchen jeg har hatt.
    Den har også en strømforsyning som ikke er å undervurdere. 2000VA trafo og 90.000 farad lyttebank.
    Er en annen på forumet med en slik til sine Confidence C2 uten at den mangler krefter. Bør testes ut.
    Brukt er disse å finne fra ca 18000 kr. Ny 37000 kr.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hei oyvindl,tak for tips.
    Vi Har til ligere testet Bladelius Thor Mk 2, ut med Contour 3.4 og synes ikke vi helt fik den klang som vi ønsket.
    Thor er ganske strømstærk men klang messing foretrekker jeg Brage klasse A forsterkeren, som også er ganske guffi.

    Hegel, har kun hørt 200 i et opset m System Audio,Nordost, og blev så skremt at jeg har skyet dette mærke lige siden.

    360 har jeg ikke hørt og håber oprigtig at den er annerledes tunet klangmæssig end 200 var.
    Men skal ta en prøve lytter næste gang vi kommer i Space world.

    Minimum krav til effekt er 250 watt og op, vis der skal oppgraderes, men klang gengivelsen og Riaa vil spille væsenlig ind i vurdering, evt. Riaa trin incl..@
    Atilla incl. Riaa, passer veldig bra klang messing efter mine preferanser, og er lidt på udkig efter noget hen ad det samme.
    Gryphon forsterkeren har også en ro i gengivelsen, som er svær at beskrive uden at ha hørt det, samtidig som de er svær bra på at nyansere forskelle i tone høyde lydtrykk mæssig, noget som jeg synes at en del forsterker sliter lidt med.

    Har besluttet at tidligere nævnt NAD opset, og Maranzt PM 10 skal sjekkes, og kansje MC intosh.
    Med falder det ikke i smak, kan jeg leve med Atilla,en og eventuel senere opgradering til et Kraftigere sag fra samme produksent.

    Men igen Tak for at du tog dig tid til at komme med dine tips.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Hei oyvindl,tak for tips.
    Vi Har til ligere testet Bladelius Thor Mk 2, ut med Contour 3.4 og synes ikke vi helt fik den klang som vi ønsket.
    Thor er ganske strømstærk men klang messing foretrekker jeg Brage klasse A forsterkeren, som også er ganske guffi.

    Hegel, har kun hørt 200 i et opset m System Audio,Nordost, og blev så skremt at jeg har skyet dette mærke lige siden.

    360 har jeg ikke hørt og håber oprigtig at den er annerledes tunet klangmæssig end 200 var.
    Men skal ta en prøve lytter næste gang vi kommer i Space world.

    Minimum krav til effekt er 250 watt og op, vis der skal oppgraderes, men klang gengivelsen og Riaa vil spille væsenlig ind i vurdering, evt. Riaa trin incl..@
    Atilla incl. Riaa, passer veldig bra klang messing efter mine preferanser, og er lidt på udkig efter noget hen ad det samme.
    Gryphon forsterkeren har også en ro i gengivelsen, som er svær at beskrive uden at ha hørt det, samtidig som de er svær bra på at nyansere forskelle i tone høyde lydtrykk mæssig, noget som jeg synes at en del forsterker sliter lidt med.

    Har besluttet at tidligere nævnt NAD opset, og Maranzt PM 10 skal sjekkes, og kansje MC intosh.
    Med falder det ikke i smak, kan jeg leve med Atilla,en og eventuel senere opgradering til et Kraftigere sag fra samme produksent.

    Men igen Tak for at du tog dig tid til at komme med dine tips.

    Mvh
    Anbefaler deg å prøve en Hegel h360. Den spiller helt fantastisk. Den spiller nok bedre en både Thor mk3 og Brage. Du får en utrolig oppløst og behagelig klang. Alt er der i lydbildet men uten at noe stikker seg ut i frekvensområdet. Har troen på at den vil være en fin match til dine c60.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Foresten så var nok det garantert ikke h200 sin feil. Men monitor audio og nordost. Kanskje aller mest nordost. Monitor audio og Hegel er heller ikke noen særlig god match.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hei oyvindl,tak for tips.
    Vi Har til ligere testet Bladelius Thor Mk 2, ut med Contour 3.4 og synes ikke vi helt fik den klang som vi ønsket.
    Thor er ganske strømstærk men klang messing foretrekker jeg Brage klasse A forsterkeren, som også er ganske guffi.

    Hegel, har kun hørt 200 i et opset m System Audio,Nordost, og blev så skremt at jeg har skyet dette mærke lige siden.

    360 har jeg ikke hørt og håber oprigtig at den er annerledes tunet klangmæssig end 200 var.
    Men skal ta en prøve lytter næste gang vi kommer i Space world.

    Minimum krav til effekt er 250 watt og op, vis der skal oppgraderes, men klang gengivelsen og Riaa vil spille væsenlig ind i vurdering, evt. Riaa trin incl..@
    Atilla incl. Riaa, passer veldig bra klang messing efter mine preferanser, og er lidt på udkig efter noget hen ad det samme.
    Gryphon forsterkeren har også en ro i gengivelsen, som er svær at beskrive uden at ha hørt det, samtidig som de er svær bra på at nyansere forskelle i tone høyde lydtrykk mæssig, noget som jeg synes at en del forsterker sliter lidt med.

    Har besluttet at tidligere nævnt NAD opset, og Maranzt PM 10 skal sjekkes, og kansje MC intosh.
    Med falder det ikke i smak, kan jeg leve med Atilla,en og eventuel senere opgradering til et Kraftigere sag fra samme produksent.

    Men igen Tak for at du tog dig tid til at komme med dine tips.

    Mvh
    Hei

    Har selv hatt H200 og den kan langt fra sammenlignes med de nyere Hegel. H200 låt veldig slankt og fikk ikke
    noe fundament i lyden før man skrudde opp lyden en god del. Så ikke utelukk Hegel utfra de erfaring med H200
    og System Audio. Det er heller ingen god kombo, tro meg. Det samme kan egentlig sies om Thor MK2 vs Mk3.
    Alt ble redesignet innvendig i Mk3 og låter IKKE sterilt og tynt. Derimot så var lyden musikalsk og spilte med
    en naturlig og "riktig" klang til Dynaudio. Det at den har mindre watt enn f.eks Hegel skal man ikke se seg blind
    på da jeg faktisk syntes Bladeliusen hadde bedre kontroll på høyttalerne enn f.eks H300.

    En annen ting er Devialet. Om du har midler å legge ut for et slikt oppsett så tror jeg du kommer langt.
    Er vel den forsterkeren jeg har eid som jeg totalt sett syns har passet godt til flere høyttalere.
    Det at man kan tune litt på lyd og har SAM ready funksjonen med fasekorrigering er også genialt.
    Disse har dac og riia innebygget av svært god kvalitet. Spesielt dac delen. Disse har en dempefaktor
    som er hinsides mye annet der ute, og har meget god kontroll over høyttalerne. Jeg hadde minstemann
    Devialet 120, men følte ikke at den manglet effekt til mitt bruk. En 200 eller 400 kunne passet dine godt.
    Med 400 ville du vært garantert kontroll og dynamisk overskudd. Så som sagt, har du midler til et
    Devialet 400 sett ville jeg satset mine kort på det. Om noen i nærheten av deg skulle besitte en
    Devialet kan du gjerne få testet for å høre om lyden tiltaler deg? De låter fantastisk godt og bør testes.
    Var skeptisk selv helt til jeg prøvde den selv. Direkte sammenlignet den gang, så byttelånte jeg vekk
    min McIntosh MA6900 til han som Eide Devialet 120. Var forresten Coolio her inne :) Han fikk aldri
    Devialet forsterkeren tilbake. Jeg kjøpte den og solgte MA6900 da jeg fant Devialeten en god del bedre.
    Men klart så er Devialet en dyr affære i forhold til mye annet, men jeg syns man får igjen for dette.
    Det er en glimrende alt i ett løsning, med dac og riia. Samt konfigurerbar og fleksible funksjoner.
    Søk litt her på forumet og ellers på Google. Du finner mye god info rundt Devialet.

    Mvh Øyvind
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Hei oyvindl,tak for tips.
    Vi Har til ligere testet Bladelius Thor Mk 2, ut med Contour 3.4 og synes ikke vi helt fik den klang som vi ønsket.
    Thor er ganske strømstærk men klang messing foretrekker jeg Brage klasse A forsterkeren, som også er ganske guffi.

    Hegel, har kun hørt 200 i et opset m System Audio,Nordost, og blev så skremt at jeg har skyet dette mærke lige siden.

    360 har jeg ikke hørt og håber oprigtig at den er annerledes tunet klangmæssig end 200 var.
    Men skal ta en prøve lytter næste gang vi kommer i Space world.

    Minimum krav til effekt er 250 watt og op, vis der skal oppgraderes, men klang gengivelsen og Riaa vil spille væsenlig ind i vurdering, evt. Riaa trin incl..@
    Atilla incl. Riaa, passer veldig bra klang messing efter mine preferanser, og er lidt på udkig efter noget hen ad det samme.
    Gryphon forsterkeren har også en ro i gengivelsen, som er svær at beskrive uden at ha hørt det, samtidig som de er svær bra på at nyansere forskelle i tone høyde lydtrykk mæssig, noget som jeg synes at en del forsterker sliter lidt med.

    Har besluttet at tidligere nævnt NAD opset, og Maranzt PM 10 skal sjekkes, og kansje MC intosh.
    Med falder det ikke i smak, kan jeg leve med Atilla,en og eventuel senere opgradering til et Kraftigere sag fra samme produksent.

    Men igen Tak for at du tog dig tid til at komme med dine tips.

    Mvh
    Hei

    Har selv hatt H200 og den kan langt fra sammenlignes med de nyere Hegel. H200 låt veldig slankt og fikk ikke
    noe fundament i lyden før man skrudde opp lyden en god del. Så ikke utelukk Hegel utfra de erfaring med H200
    og System Audio. Det er heller ingen god kombo, tro meg. Det samme kan egentlig sies om Thor MK2 vs Mk3.
    Alt ble redesignet innvendig i Mk3 og låter IKKE sterilt og tynt. Derimot så var lyden musikalsk og spilte med
    en naturlig og "riktig" klang til Dynaudio. Det at den har mindre watt enn f.eks Hegel skal man ikke se seg blind
    på da jeg faktisk syntes Bladeliusen hadde bedre kontroll på høyttalerne enn f.eks H300.

    En annen ting er Devialet. Om du har midler å legge ut for et slikt oppsett så tror jeg du kommer langt.
    Er vel den forsterkeren jeg har eid som jeg totalt sett syns har passet godt til flere høyttalere.
    Det at man kan tune litt på lyd og har SAM ready funksjonen med fasekorrigering er også genialt.
    Disse har dac og riia innebygget av svært god kvalitet. Spesielt dac delen. Disse har en dempefaktor
    som er hinsides mye annet der ute, og har meget god kontroll over høyttalerne. Jeg hadde minstemann
    Devialet 120, men følte ikke at den manglet effekt til mitt bruk. En 200 eller 400 kunne passet dine godt.
    Med 400 ville du vært garantert kontroll og dynamisk overskudd. Så som sagt, har du midler til et
    Devialet 400 sett ville jeg satset mine kort på det. Om noen i nærheten av deg skulle besitte en
    Devialet kan du gjerne få testet for å høre om lyden tiltaler deg? De låter fantastisk godt og bør testes.
    Var skeptisk selv helt til jeg prøvde den selv. Direkte sammenlignet den gang, så byttelånte jeg vekk
    min McIntosh MA6900 til han som Eide Devialet 120. Var forresten Coolio her inne :) Han fikk aldri
    Devialet forsterkeren tilbake. Jeg kjøpte den og solgte MA6900 da jeg fant Devialeten en god del bedre.
    Men klart så er Devialet en dyr affære i forhold til mye annet, men jeg syns man får igjen for dette.
    Det er en glimrende alt i ett løsning, med dac og riia. Samt konfigurerbar og fleksible funksjoner.
    Søk litt her på forumet og ellers på Google. Du finner mye god info rundt Devialet.

    Mvh Øyvind
    Nå har vel du testet Devialet 200 Johnny og du nevnte vel at du likte Brage,som nå er i mitt heldige eie forøvrig, bedre enn Devialet forsterkeren. Jeg var innom og hørte på Contour 20 i soundgarden Bergen for noen dager siden,og de benyttet Devialet på disse. Vet ikke hvilken modell det var,satt opp som monoblokker. Det låt himmelsk bra,må si det,vannvittig balansert lydbilde. Kunne fint levd med den kombinasjonen ja=)
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hei alle. Tak for bidra.

    Er på vei i svømmehallen m favoritten min, så er lidt spændt op tidsmessig, så for ikke svaret på inlegene før ut på kvelden.

    Ha en fortsatt god dag.

    Mvh.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Test av special forty i lyd og bildes nettsider nå.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det blir fort dyrt å prøvelytte hvis du har fokus 160 vil jeg tro ;)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Kan se ut som Special 40 lydmessig ligner på C20 bare med litt mindre tyngde i bassen.
    Slett ikke noe negativt i at de har laget en såpass vellydende taler til prisen.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Kan se ut som Special 40 lydmessig ligner på C20 bare med litt mindre tyngde i bassen.
    Slett ikke noe negativt i at de har laget en såpass vellydende taler til prisen.
    Jeg tror at tyngden er bortimot på samme nivå. Men c20 trøkker mere på og kan spille enda høyere.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Kan se ut som Special 40 lydmessig ligner på C20 bare med litt mindre tyngde i bassen.
    Slett ikke noe negativt i at de har laget en såpass vellydende taler til prisen.
    Jeg tror at tyngden er bortimot på samme nivå. Men c20 trøkker mere på og kan spille enda høyere.
    Bare så i testen at de mente de ikke spilte like stort og med samme tyngde som C20.
    Men f.eks i mitt rom med litt lav takhøyde og ca 20 kvm, så er gjerne SP40 alternativ
    til C20. Rett og slett litt mer kontroll på bassnivå i SP40 vs C20 i mindre lytterom.
     

    bjornid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.10.2007
    Innlegg
    222
    Antall liker
    131
    Sted
    Ensjø, Oslo

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Kan se ut som Special 40 lydmessig ligner på C20 bare med litt mindre tyngde i bassen.
    Slett ikke noe negativt i at de har laget en såpass vellydende taler til prisen.
    Jeg tror at tyngden er bortimot på samme nivå. Men c20 trøkker mere på og kan spille enda høyere.
    Bare så i testen at de mente de ikke spilte like stort og med samme tyngde som C20.
    Men f.eks i mitt rom med litt lav takhøyde og ca 20 kvm, så er gjerne SP40 alternativ
    til C20. Rett og slett litt mer kontroll på bassnivå i SP40 vs C20 i mindre lytterom.
    Ja stemmer det såg jeg lyd og bilde skreiv i testen. Vel vel noe må være bedre til nesten dobble prisen.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Test av special forty i lyd og bildes nettsider nå.
    Ser bra ut dette. Lever mine Dynaudio Focus 160 farlig tro...?
    Du vil få et stort løft på alle punkter med special forty kontra 160 ja. En helt annen lydopplevelse.
    Huff, ikke si slikt da.
    Uansett, bra at disse ikke produseres kun i et begrenset opplag. Blir ikke samme stresset med å måtte kjøpe før de er utsolgt.
    Med rette matchen så funker nok 160 fint. Det er en flott høytaler. Den er sterk i bassen også. Jeg personlig foretrekker x18 forran fokus 160, men det er min smak.
     

    deleted

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2011
    Innlegg
    118
    Antall liker
    73
    Trenger litt innspill her. Jeg har for tiden et par Monitor Audio Silver 8 og en NuPrime IDA-16 som spiller i en 3,5m x 3,5m krok av stua. Jeg synes høyttalerene blir for store hos meg, så jeg vurderer noen alternativer:

    1. Bytte ut MA Silver 8 med Special Forty

    2. Bytte ut alt med Focus 20XD

    3. Bytte ut MA Silver 8 med C20 (det blir å strekke budsjetter litt vel langt, men hvis det er verdt det over Special Forty kan det gå)

    4. Helgardere, og bytte ut alt med Kef LS50 Wireless og en R400 sub.

    Dere skjønner nok at Dynaudio står høyt på ønskelisten. :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    2 eller 4 ville vært mitt førstevalg på begrenset areale. Slipper man forsterker og mye rot i tillegg til at man har mulighet for litt tilpasning i forhold til plassering og ønsket klangbalanse.

    Har ikke hørt ls50w opp mot xd200 så det er en spennende duell. Utifra lydhukommelsen er kanskje xd200 noe rundere og mildere i lydbildet, men det skal du ikke stole for mye på da det er veldig lenge siden jeg hørte dem.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Fordelen med med aktiv talere er at du har det meste innbygget. 200 XD har også til en viss grad romkorrigering utfra hvor høyttalerne må plasseres. De spiller stort, klart og høyt. Bassen må jeg si sittte som støpt. Ingen behov for sub på mine 20 kvm. De kan selvsagt ikke måles helt med dyrere serier til Dynaudio, men ser man pris opp mot separate komponenter får man veldig mye godlyd for pengene. For min del har jeg hatt anlegg som låter bedre, men koster mer. Til prisen, spesielt brukte 200 XD, skal man lete lenge etter like god lyd. Hvis jeg skal sammenligne dem med f.eks Confidence C1 jeg hadde, så mangler de litt av sødmen i mellomtonen, den litt mer detaljerte diskanten og definisjonen i bassen. Focus 200 XD spiller litt mer frempå og strammere over hele fjøla. Bassen er også litt mer tight. Men går overraskende dypt. Lyden faller ikke sammen selv ved HØYT volum. Er litt hva man vil betale for. Jeg har levd med mine en stund nå. Savner til tider det aller siste, men klarer også fint å leve med de.
    Bang for the bucks og kan anbefales :) Tips. 20 XD og 200 XD er de samme høyttalerne innvendig. Og element er samme. Med sotfware oppgradering til mine er de identiske til XD 20 sett fra finisher og sorte ringer rundt elementene. Opplyst direkte fra Soundgarden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn