Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Men snaue 20 kvm er langt fra nok til å få utnyttet C2 ;)
    Med all respekt. BS! :)
    Med tanke på at C1 var mer enn nok på dette rommet og andre gulvmodeller er
    vanskelig å integrere grunnet bassforsterkning/for mye bass så er jeg ganske
    sikker på at mitt 4.4x 4.4 meter store rom med lav takhøyde ikke liker 150
    høye gulvstående som ikke kan stå midt på gulvet. Et eget lytterom på 20 kvm
    derimot der alt ligger til rette skulle nok kunne hatt C2.
    Hei
    En av selgerene på Soundgarden har C4 i et rom på bare 14 kvm, dog dempet, men skal visst fungere bra sier de der inne. Har ikke hørt det selv.
    C4 på 14 kvm? Da er det rommet så dempet og tweaket at det kan knapt være noe egelyd igjen
    slik de opprinnelig burde låte i et "normalt" rom. Har selv hørt samme høyttaler i et dempet rom og
    et vanlig rom. Det dempede rommet tok all energien fra høyttaleren og gjorde den kjedelig å lytte til.
    I det vanlige rommet derimot var det en fantastisk lyd. Så jo, man kan drepe lyden nok til å ha dem
    på et så lite rom. Men ærlig talt hva er vitsen når man får C1 som faktisk var laget for å spille på et
    mindre rom? Slik er no min filosofi ;)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Men ærlig talt hva er vitsen når man får C1 som faktisk var laget for å spille på et
    mindre rom? Slik er no min filosofi ;)
    Skal ikke gjøre store nummeret av det, men ingenting som skulle tilsi at C2 er mindre egnet en C1. Nytter ikke se seg blind på størrelsen. Men du gjør som du føler og skal ikke bry meg mer.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Litt for heftig :) Og en heftig kjeft av min andre del av husholdet hvis jeg plasserte disse i stuen ;)
    Husker hun reagerte da jeg hadde Explorer Master. De er 130 høy og ikke like brei. Så nei :)
    Vært alene i huset så hadde jeg kanskje prøvd bare for moro selvsagt :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Men ærlig talt hva er vitsen når man får C1 som faktisk var laget for å spille på et
    mindre rom? Slik er no min filosofi ;)
    Skal ikke gjøre store nummeret av det, men ingenting som skulle tilsi at C2 er mindre egnet en C1. Nytter ikke se seg blind på størrelsen. Men du gjør som du føler og skal ikke bry meg mer.
    Jeg følger deg på hva du mener. Og i et eget rom på 20 kvm så jo da kunne C2 vært OK å få til.
    Derimot med alle de dusin høyttalere jeg har hatt her så tror jeg at jeg begynner å få en ide om
    hva som funker og hva som ikke. Da snakker jeg uten å gjøre inngrep på rommet siden det er
    en stue. Samt den er firkantet og har sine begrensninger der. Ikke kunne de stått langt utpå
    gulvet og ikke ønsker jeg å plugge dem igjen da dette i alle andre tilfeller har ført til en uengasjerende
    lyd i mine ører. Men med større akustiske tiltak og DSP til hjelp så er alt mulig. Men det skjer ikke her :)
     

    Ivarell

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    103
    Antall liker
    98
    Sted
    Bergen / Sotra
    Med tanke på at C1 var mer enn nok på dette rommet og andre gulvmodeller er
    vanskelig å integrere grunnet bassforsterkning/for mye bass så er jeg ganske
    sikker på at mitt 4.4x 4.4 meter store rom med lav takhøyde ikke liker 150
    høye gulvstående som ikke kan stå midt på gulvet. Et eget lytterom på 20 kvm
    derimot der alt ligger til rette skulle nok kunne hatt C2.
    Hei
    En av selgerene på Soundgarden har C4 i et rom på bare 14 kvm, dog dempet, men skal visst fungere bra sier de der inne. Har ikke hørt det selv.
    C4 på 14 kvm? Da er det rommet så dempet og tweaket at det kan knapt være noe egelyd igjen
    slik de opprinnelig burde låte i et "normalt" rom. Har selv hørt samme høyttaler i et dempet rom og
    et vanlig rom. Det dempede rommet tok all energien fra høyttaleren og gjorde den kjedelig å lytte til.
    I det vanlige rommet derimot var det en fantastisk lyd. Så jo, man kan drepe lyden nok til å ha dem
    på et så lite rom. Men ærlig talt hva er vitsen når man får C1 som faktisk var laget for å spille på et
    mindre rom? Slik er no min filosofi ;)
    Hadde samme tankene som deg når han nævnte det. Men har hørt i ettertid at han er nøgd.
    jeg har mine i stuen, på ca 39 kvm, så her fungerer det meget bra synes jeg :)
    Tok vekk Soundcare spikesene idag, og satt de på de originale, og for å si det sånn, så komme ikke Soundcare på igjen :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Med tanke på at C1 var mer enn nok på dette rommet og andre gulvmodeller er
    vanskelig å integrere grunnet bassforsterkning/for mye bass så er jeg ganske
    sikker på at mitt 4.4x 4.4 meter store rom med lav takhøyde ikke liker 150
    høye gulvstående som ikke kan stå midt på gulvet. Et eget lytterom på 20 kvm
    derimot der alt ligger til rette skulle nok kunne hatt C2.
    Hei
    En av selgerene på Soundgarden har C4 i et rom på bare 14 kvm, dog dempet, men skal visst fungere bra sier de der inne. Har ikke hørt det selv.
    C4 på 14 kvm? Da er det rommet så dempet og tweaket at det kan knapt være noe egelyd igjen
    slik de opprinnelig burde låte i et "normalt" rom. Har selv hørt samme høyttaler i et dempet rom og
    et vanlig rom. Det dempede rommet tok all energien fra høyttaleren og gjorde den kjedelig å lytte til.
    I det vanlige rommet derimot var det en fantastisk lyd. Så jo, man kan drepe lyden nok til å ha dem
    på et så lite rom. Men ærlig talt hva er vitsen når man får C1 som faktisk var laget for å spille på et
    mindre rom? Slik er no min filosofi ;)
    Hadde samme tankene som deg når han nævnte det. Men har hørt i ettertid at han er nøgd.
    jeg har mine i stuen, på ca 39 kvm, så her fungerer det meget bra synes jeg :)
    Tok vekk Soundcare spikesene idag, og satt de på de originale, og for å si det sånn, så komme ikke Soundcare på igjen :)
    Ja 39kvm er noe helt annet enn 14 :) Ditt oppsett er jo griselekkert :) Så Soundcare spikesene var ikke
    optimalt for C4 med andre ord? Originalt er ofte best. Får gjerne en bedre avkobling mot gulvet med de
    originale vs Soundcare? Er de originale metallspikes med tabeletter som mothold mot gulvet? Har du bilde?
    Hva endret seg lydmessig om jeg kan spørre. Kan jo være til hjelp og for andre i tilsvarende situasjon.
     

    Ivarell

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    103
    Antall liker
    98
    Sted
    Bergen / Sotra
    C4 på 14 kvm? Da er det rommet så dempet og tweaket at det kan knapt være noe egelyd igjen
    slik de opprinnelig burde låte i et "normalt" rom. Har selv hørt samme høyttaler i et dempet rom og
    et vanlig rom. Det dempede rommet tok all energien fra høyttaleren og gjorde den kjedelig å lytte til.
    I det vanlige rommet derimot var det en fantastisk lyd. Så jo, man kan drepe lyden nok til å ha dem
    på et så lite rom. Men ærlig talt hva er vitsen når man får C1 som faktisk var laget for å spille på et
    mindre rom? Slik er no min filosofi ;)
    Hadde samme tankene som deg når han nævnte det. Men har hørt i ettertid at han er nøgd.
    jeg har mine i stuen, på ca 39 kvm, så her fungerer det meget bra synes jeg :)
    Tok vekk Soundcare spikesene idag, og satt de på de originale, og for å si det sånn, så komme ikke Soundcare på igjen :)
    Ja 39kvm er noe helt annet enn 14 :) Ditt oppsett er jo griselekkert :) Så Soundcare spikesene var ikke
    optimalt for C4 med andre ord? Originalt er ofte best. Får gjerne en bedre avkobling mot gulvet med de
    originale vs Soundcare? Er de originale metallspikes med tabeletter som mothold mot gulvet? Har du bilde?
    Hva endret seg lydmessig om jeg kan spørre. Kan jo være til hjelp og for andre i tilsvarende situasjon.
    Takk for det :) Det stemmer at det er metallspikes med ganske store tabletter, som har en gummiring under. Jeg satt på noen store filtknotter under, slik at det er mulighet for å flytte på de på en fornuftig måte. Penere ble det også :)
    Hadde ikke forventet det helt store, men siden høyttaleren kom litt lavere, så havnet diskantene i mer rett høyde. Lyden ble varmere, men samtidig mer oppløst. Det ble også mer ro. Rett og slett mer musikalsk. Måtte dra meg selv til køys nå hehe.
    Skal se om jeg får tatt et bilde imorgo :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    C4 på 14 kvm? Da er det rommet så dempet og tweaket at det kan knapt være noe egelyd igjen
    slik de opprinnelig burde låte i et "normalt" rom. Har selv hørt samme høyttaler i et dempet rom og
    et vanlig rom. Det dempede rommet tok all energien fra høyttaleren og gjorde den kjedelig å lytte til.
    I det vanlige rommet derimot var det en fantastisk lyd. Så jo, man kan drepe lyden nok til å ha dem
    på et så lite rom. Men ærlig talt hva er vitsen når man får C1 som faktisk var laget for å spille på et
    mindre rom? Slik er no min filosofi ;)
    Hadde samme tankene som deg når han nævnte det. Men har hørt i ettertid at han er nøgd.
    jeg har mine i stuen, på ca 39 kvm, så her fungerer det meget bra synes jeg :)
    Tok vekk Soundcare spikesene idag, og satt de på de originale, og for å si det sånn, så komme ikke Soundcare på igjen :)
    Ja 39kvm er noe helt annet enn 14 :) Ditt oppsett er jo griselekkert :) Så Soundcare spikesene var ikke
    optimalt for C4 med andre ord? Originalt er ofte best. Får gjerne en bedre avkobling mot gulvet med de
    originale vs Soundcare? Er de originale metallspikes med tabeletter som mothold mot gulvet? Har du bilde?
    Hva endret seg lydmessig om jeg kan spørre. Kan jo være til hjelp og for andre i tilsvarende situasjon.
    Takk for det :) Det stemmer at det er metallspikes med ganske store tabletter, som har en gummiring under. Jeg satt på noen store filtknotter under, slik at det er mulighet for å flytte på de på en fornuftig måte. Penere ble det også :)
    Hadde ikke forventet det helt store, men siden høyttaleren kom litt lavere, så havnet diskantene i mer rett høyde. Lyden ble varmere, men samtidig mer oppløst. Det ble også mer ro. Rett og slett mer musikalsk. Måtte dra meg selv til køys nå hehe.
    Skal se om jeg får tatt et bilde imorgo :)
    Tipper de originale spikesene fører til en mer stabil og stødig avkobling mot underlaget.
    Dette fører med seg mer bedre vilkår for lyden. Hvis de kommer i bedre høyde for ørene
    i lytteposisjon så er det nok mye av grunnen og. Men det at de har en stødig kobling mot
    underlag skal man ikke kimse av. Samt det benyttes det som skulle følge med høyttalerne
    fra børjan. Bra du fikk enda bedre lyd ut av dette da. Man lærer stadig noe nytt ;)
    God natt. Bingen her og nå. Opp på jobb om noen timer.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Retep: Heldigvis har du en ASR der, da..Den kan blåse liv i selv C2:rolleyes: Og det på en måte som svært få andre. Tåler oppgradering til Emitter 2 Exclusive, de der..
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Blir nok høytaler bytte for meg. Hører at det er kvaliteter i C2. Desverre for min del så er det alikevel noe som ikke treffer meg. Nå er jo dette Dynaudio sine venner. Så mer enn det sier jeg ikke. De falt bare ikke helt i smak. Vi er jo forskjellige.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jo for de som kjenner min smak og høyttalerene sin egenlyd / huslyd så er man langt på vei. Jeg kjente jo ikke Dynaudio. Nå gjør jeg det.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ang størrelse på høyttalere i rom; jeg har hørt anbefalinger om at man bør ta sikte på høyttalere som ikke overstiger ca 50% av høyden på rommet. Regner med dette egentlig er snakk om at elementene ikke skal komme høyere enn 50% og ikke selve kabinettet, men det hadde med hvordan lyden sprer seg og interagerer med rommet å gjøre.
    Samme akustiker frarådet dermed line array o.l.
    Kanskje en fjern tanke, kanskje ikke.

    Uansett vil to skyskrapere i en liten stue med begrenset takhøyde dominere så mye at alle og enhver med frue ville blitt halshogd ☺
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Godt poeng. Vil ikke en stativhøyttaler I riktig høyde ta, øh, høyde for gulvet samtidig? Da får man noenlunde samme avstand til tak og gulv fra elementene.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Vel, en annen ting jeg prøvde å formidle med appellen du ga strykkarakter i går, er at jeg har til gode å se at en av disse guruene ikke komme til et punkt hvor manglende innsikt gjør at de lar sin tro tale. En bør hele tiden kryssreferere hva disse guruene uttaler og sile ut informasjon som ikke korrelerer og bruke egen fornuft og erfaring. Det er ikke en løgn eller flås, de aller fleste preker ut av ræva på et eller annet punkt...
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Du har selvfølgelig helt rett i det. Det er fort gjort å feilvurdere betydningen av alle mulige faktorer som kan påvirke lyden i en eller annen retning, og de fleste av dem er vel egentlig mest av akademisk interesse før man får kontroll på de viktigste.
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Skiftet nettopp ut surroundhøyttalerne, fra System Audio SA505 til Dynaudio Emit M10. At det var en enorm lydmessig oppgradering er vel nesten unødvendig å nevne... :)

    Spiller fint sammen med Emit M30 frontene mine. Senterkanalen blir nok også skiftet ut til senteren i samme serien etter hvert.


     
    H

    hifierik

    Gjest
    Strålende omtale av Contour 20 i siste utgave av Hifi&Musik.

    Jepp, och jag hörde Contour 30 tillsammans med Bladelius Saga I - det lät ofattbart bra helt enkelt. Contour ÄR förbättrad, det är inget snack om saken!
     

    bjornid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.10.2007
    Innlegg
    222
    Antall liker
    131
    Sted
    Ensjø, Oslo
    Jeg har enda ikke hørt disse, men jeg skal til highend messen i Stockholm nå snart, så jeg håper den er utstilt der og er i demo. Det hadde vært gøy å høre disse med nye forsterkeren min.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har enda ikke hørt disse, men jeg skal til highend messen i Stockholm nå snart, så jeg håper den er utstilt der og er i demo. Det hadde vært gøy å høre disse med nye forsterkeren min.
    Hva syns du om Peachtree 300 vs 220? Noen merkbare lydforskjeller? Grattis med ny amp og forresten :)
     

    bjornid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.10.2007
    Innlegg
    222
    Antall liker
    131
    Sted
    Ensjø, Oslo
    Jeg har enda ikke hørt disse, men jeg skal til highend messen i Stockholm nå snart, så jeg håper den er utstilt der og er i demo. Det hadde vært gøy å høre disse med nye forsterkeren min.
    Hva syns du om Peachtree 300 vs 220? Noen merkbare lydforskjeller? Grattis med ny amp og forresten :)
    Takk for det. Med unger i huset har det ikke blir veldig mye kritisk lytting (i den grad det forekommer). Men 300 er et steg opp på alle områder. Først teknisk, så virker det mye mer sammenskrudd og med mange flere funksjoner. Det er en ny volumstyring (digital?, usikker). Det er i alle fall ikke mulig å endre volum til maks mens den er avskrudd. Volumindikator er nå de blå lysene som viser valgte innganger. Når hjulet dreies, så lyser det opp over knappene og jo høyere volum jo flere dioder lyser. Den virker også til å være mer logaritmisk, slik at økningen kommer sakte, og så mer og mer på slutten (mer som de fleste nye forsterkere med -db indikator). Ellers er den bra sammenskrudd med god kvalitetsfølelse, ikke noe slark eller ujevnheter. Lavere profil gir også et mye penere inntrykk samt ebony-treet er flott å se på. Rør-buffer er fjernet og det gjør ikke noe i min bok.
    Lyden er ellers ekstremt smooth, jeg har noen ganger skrudd temmelig høyt (i alle fall i følge voluminindikatoren), men det virker aldri slitsomt høyt. Bassen er strammet opp endel og virker ikke like pløsete der 220se noen ganger kunne blir noe boomy (i min stue). Dette er bedret med 300. Noen vil kanskje synes det er dumt, men balansen blir bedre. Det er fortsatt dypt der det skal være og det trykker veldig bra. Elektronika er skikkelig kult med denne forsterkeren, særlig da med Focusene. Dempingsfaktoren er forbedret ganske mye (nær doblet), og det virker som den spiller med bedre kontroll. Sannsynlig kan det tilskrives en anelse mer nøytral gjengivelse. Det er fortsatt bra dynamikk på lavt lyttevolum, noe som er viktig for meg. Det har nok høyttalerne mest å si.
    Alt i alt er jeg veldig fornøyd med byttet.
     

    bjornid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.10.2007
    Innlegg
    222
    Antall liker
    131
    Sted
    Ensjø, Oslo
    Jeg har enda ikke hørt disse, men jeg skal til highend messen i Stockholm nå snart, så jeg håper den er utstilt der og er i demo. Det hadde vært gøy å høre disse med nye forsterkeren min.
    Hva syns du om Peachtree 300 vs 220? Noen merkbare lydforskjeller? Grattis med ny amp og forresten :)
    Ellers er du i gang igjen med Dynaudio ser jeg... Focus 140, skal være knall den også.
    Contour 20 er sannelig noe jeg må vurdere nå fremover. Jeg har tidligere hatt Monitor Audio GS20 og har tenkt tanken på Gold 200. Men det er tydeligvis noe med Dynaudio som gjør at de blir noe vanskelig å gi slipp på.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Ny XD-serie, dvs at det er foretatt en kosmetisk endring med litt andre finisher, og matt svart ring rundt elementet. Softwareoppdatering på dsp og delefilter.

    Det fantastiske er at nåværende XD-serie er omfattet av oppgraderingen mtp softwareendringen. Jeg gleder meg stort til å se om det er mulig å få enda bedre enn det er. I så fall blir jeg mektig imponert. XD 60/600 har -3db på 18hz etter endringen.

    Dynaudio - hjemmesider
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Spennende nyheter ang xd serien ja :)
    Men synes fremdeles de kunne forandret litt mer på design! Tenker på så mange flotte høyttalere de har lagd før. Synes de fremdeles ser litt kjipe ut, men dersom lyden er merkbart forbedret fra xd600 blir jeg mektig imponert :)
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Ja det blir spennende. Ser ut til at det er et par 600xd på vei hit også så da er det ekstra spennende. Har trua på dsp og lukket kasse for fantastisk bass og enklere integrering.

    Det virker forøvrig som om den nye softwaren har lavere ordens delefilter enn før. Kanskje 6 db som de passive modellene? Dette frigjør visstnok litt ekstra ressurser til dsp. I tillegg endrer de switchen på baksiden fra å kun justere diskant til å justere hele spekteret. Mørk, nøytral og lyst.

    Håper man kan rulle tilbake til tidligere versjon av software også i tilfelle reklameavdelingen overdriver altfor mye.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har enda ikke hørt disse, men jeg skal til highend messen i Stockholm nå snart, så jeg håper den er utstilt der og er i demo. Det hadde vært gøy å høre disse med nye forsterkeren min.
    Hva syns du om Peachtree 300 vs 220? Noen merkbare lydforskjeller? Grattis med ny amp og forresten :)
    Takk for det. Med unger i huset har det ikke blir veldig mye kritisk lytting (i den grad det forekommer). Men 300 er et steg opp på alle områder. Først teknisk, så virker det mye mer sammenskrudd og med mange flere funksjoner. Det er en ny volumstyring (digital?, usikker). Det er i alle fall ikke mulig å endre volum til maks mens den er avskrudd. Volumindikator er nå de blå lysene som viser valgte innganger. Når hjulet dreies, så lyser det opp over knappene og jo høyere volum jo flere dioder lyser. Den virker også til å være mer logaritmisk, slik at økningen kommer sakte, og så mer og mer på slutten (mer som de fleste nye forsterkere med -db indikator). Ellers er den bra sammenskrudd med god kvalitetsfølelse, ikke noe slark eller ujevnheter. Lavere profil gir også et mye penere inntrykk samt ebony-treet er flott å se på. Rør-buffer er fjernet og det gjør ikke noe i min bok.
    Lyden er ellers ekstremt smooth, jeg har noen ganger skrudd temmelig høyt (i alle fall i følge voluminindikatoren), men det virker aldri slitsomt høyt. Bassen er strammet opp endel og virker ikke like pløsete der 220se noen ganger kunne blir noe boomy (i min stue). Dette er bedret med 300. Noen vil kanskje synes det er dumt, men balansen blir bedre. Det er fortsatt dypt der det skal være og det trykker veldig bra. Elektronika er skikkelig kult med denne forsterkeren, særlig da med Focusene. Dempingsfaktoren er forbedret ganske mye (nær doblet), og det virker som den spiller med bedre kontroll. Sannsynlig kan det tilskrives en anelse mer nøytral gjengivelse. Det er fortsatt bra dynamikk på lavt lyttevolum, noe som er viktig for meg. Det har nok høyttalerne mest å si.
    Alt i alt er jeg veldig fornøyd med byttet.
    Takker for oppsummering av dine inntrykk. Kan virke som Peachtree har tatt steget i riktig retning da med den
    nye 300. Jeg vil anta at de har forbedret den interne dacen også? Kanskje det og har bidratt en del til lydsignaturen.
    C20 er en spennende høyttaler, så absolutt. Jo, kjøpte et par Focus til en OK pris. De låter veldig bra. Men selvsagt
    vet jeg fra før at eksempelvis C1 er noe helt annet :) Jeg skal vurdere videre hva jeg skal finne på. Alltid noen nye
    ideer som dukker opp ;)

    Øyvind
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Da har jeg hatt 600xd koblet opp i noen dager. Kortversjonen av konklusjonen er at dette er det absolutt beste som har vært i stua, på nesten alle områder. Lukket kabinett med dsp og mye kraft gir en fantastisk detaljering og dybde i bassen. Og mye lettere integrering i rommet. Tror faktisk jeg er i mål, med mindre det kommer en xd-versjon av contourserien :)
     

    bjornid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.10.2007
    Innlegg
    222
    Antall liker
    131
    Sted
    Ensjø, Oslo
    Jeg fikk hørt Contour 20 i Stockholm i helga. Det var en litt kort demo med et fast utvalg låter, som jeg ikke hadde hørt tidligere. Men førsteinntrykket var bra. De spilte på Moon-elektronikk.

    Funfact. Dynaudio hadde opprinnelig en farge white ash som alternativ finish på disse høyttalerne. Det viste seg at det var vanskelig å lage disse til den standarden som kreves, så det gikk med for mange kasserte kabinetter for hvert eksemplar som ble godkjent og de bestemte seg for å kutte ut denne. Det jobbes med en alternativ finish, men som er litt mer mettet av lakk og der trespillet ikke synes like mye. Synd egentlig, for jeg syntes den kanskje var den fineste finishen.
     

    bjornid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.10.2007
    Innlegg
    222
    Antall liker
    131
    Sted
    Ensjø, Oslo
    Jeg har enda ikke hørt disse, men jeg skal til highend messen i Stockholm nå snart, så jeg håper den er utstilt der og er i demo. Det hadde vært gøy å høre disse med nye forsterkeren min.
    Hva syns du om Peachtree 300 vs 220? Noen merkbare lydforskjeller? Grattis med ny amp og forresten :)
    Takk for det. Med unger i huset har det ikke blir veldig mye kritisk lytting (i den grad det forekommer). Men 300 er et steg opp på alle områder. Først teknisk, så virker det mye mer sammenskrudd og med mange flere funksjoner. Det er en ny volumstyring (digital?, usikker). Det er i alle fall ikke mulig å endre volum til maks mens den er avskrudd. Volumindikator er nå de blå lysene som viser valgte innganger. Når hjulet dreies, så lyser det opp over knappene og jo høyere volum jo flere dioder lyser. Den virker også til å være mer logaritmisk, slik at økningen kommer sakte, og så mer og mer på slutten (mer som de fleste nye forsterkere med -db indikator). Ellers er den bra sammenskrudd med god kvalitetsfølelse, ikke noe slark eller ujevnheter. Lavere profil gir også et mye penere inntrykk samt ebony-treet er flott å se på. Rør-buffer er fjernet og det gjør ikke noe i min bok.
    Lyden er ellers ekstremt smooth, jeg har noen ganger skrudd temmelig høyt (i alle fall i følge voluminindikatoren), men det virker aldri slitsomt høyt. Bassen er strammet opp endel og virker ikke like pløsete der 220se noen ganger kunne blir noe boomy (i min stue). Dette er bedret med 300. Noen vil kanskje synes det er dumt, men balansen blir bedre. Det er fortsatt dypt der det skal være og det trykker veldig bra. Elektronika er skikkelig kult med denne forsterkeren, særlig da med Focusene. Dempingsfaktoren er forbedret ganske mye (nær doblet), og det virker som den spiller med bedre kontroll. Sannsynlig kan det tilskrives en anelse mer nøytral gjengivelse. Det er fortsatt bra dynamikk på lavt lyttevolum, noe som er viktig for meg. Det har nok høyttalerne mest å si.
    Alt i alt er jeg veldig fornøyd med byttet.
    Takker for oppsummering av dine inntrykk. Kan virke som Peachtree har tatt steget i riktig retning da med den
    nye 300. Jeg vil anta at de har forbedret den interne dacen også? Kanskje det og har bidratt en del til lydsignaturen.
    C20 er en spennende høyttaler, så absolutt. Jo, kjøpte et par Focus til en OK pris. De låter veldig bra. Men selvsagt
    vet jeg fra før at eksempelvis C1 er noe helt annet :) Jeg skal vurdere videre hva jeg skal finne på. Alltid noen nye
    ideer som dukker opp ;)

    Øyvind
    Det brukes ny dac også, Sabre Dac 9018, så den er forbedret også.
     

    clemente

    Fersking
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Sted
    LISBOA - PORTUGAL
    Jeg har enda ikke hørt disse, men jeg skal til highend messen i Stockholm nå snart, så jeg håper den er utstilt der og er i demo. Det hadde vært gøy å høre disse med nye forsterkeren min.
    Hva syns du om Peachtree 300 vs 220? Noen merkbare lydforskjeller? Grattis med ny amp og forresten :)
    Ellers er du i gang igjen med Dynaudio ser jeg... Focus 140, skal være knall den også.
    Contour 20 er sannelig noe jeg må vurdere nå fremover. Jeg har tidligere hatt Monitor Audio GS20 og har tenkt tanken på Gold 200. Men det er tydeligvis noe med Dynaudio som gjør at de blir noe vanskelig å gi slipp på.

    Hello

    I have MAudio GS20, they are excellent


    .
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Har i dag spilt gjennom kjente og kjære låter samt en film eller to.

    XD-serien er rett og slett fantastiske. Jeg vil heller ha 600 xd (og 400 xd) enn devialet 200 og confidence c2.

    Det er en klarhet og fjærletthet især i 600xd som jeg aldri har hørt før, fra det dypeste dyp til den høyeste tone.

    Bassen i 600 xd overgår alle suber jeg har hatt inkludert jlaudio phantom f110 (med god margin). Den overgår med letthet devialet med c2 også, med SAM.

    Konklusjonen er egentlig at hvis man liker å fikse og endre på ting så er ikke xd-serien for deg. Hvis man bare liker god lyd så kan jeg ærlig talt ikke se for meg noe bedre, nesten uavhengig av pris.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Talentløs mobilversjon av hfs gjør at jeg sletter innlegg når jeg skal redigere. Blir så sinna at jeg fiser!

    Uansett, jeg kan oppsummere kort at jeg tror fasekorreksjon, flat frekvensrespons, utrolig Step respons, jevn og god spredning kombinert med lukket kasse skaper magien du hører.
    Med lukket kasse får man bedre artikulasjon og kjappere bass føler jeg.

    Xd 600 hørte jeg back-to-back med Monitor audio gold 300 + hegel hd30 + h360 og det var ingen tvil om hva jeg foretrakk, var utklassing i fordel xd 600.

    Hva er forskjellen mellom xd 400 og xd 600 I dine ører?
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Forskjellen er i hovedsak på tre områder, føler jeg.

    1. Bass. Bassen i 600xd er rett og slett fenomenal. Kjellerdyp med en fantastisk evne til å ta vare på detaljer og dynamikk helt ned i dypet. 400XD hadde mer punch, synes jeg å huske, men det regner jeg med at det er romforsterkning og bassrefleks som sørget for. Begge spiller mer enn høyt nok for meg.

    2. Lyden fra 600 XD frigjør seg mer fra høyttaleren, forklart litt enkelt. Mer luft mellom detaljene på en måte.

    3. 600 XD låter fyldigere på lavt volum. Dette er viktig for meg, da jeg som oftest spiller rimelig edruelig. At man allikevel får et fullt lydbilde er utrolig deilig. 400 XD var også bedre enn annet jeg har hatt, men 600 er virkelig gode.

    Jeg synes at 400XD er finere designmessig, og jeg liker utseendet på den "vanlige" 6,5 tommeren, dvs med stor voice coil.

    Også skulle jeg gjerne likt å byttet finish fra denne valnøtten til den som er i feks contour LE, satin valnøtt, eller lønnefinishen jeg hadde på c2.

    Annet enn det er jeg en happy camper.
     

    Outport

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2014
    Innlegg
    233
    Antall liker
    39
    Interessant med aktive høyttalere. Hva bruker du som volum?

    Har den connect boksen blitt oppgradert også?

    Du bryr deg ikke om 32bit/384khz ? MQA fra Tidal blir vel kompatibelt med 24bit/192khz ? I hvert fall senere.
     

    Rene.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2015
    Innlegg
    179
    Antall liker
    44
    Har i dag spilt gjennom kjente og kjære låter samt en film eller to.

    XD-serien er rett og slett fantastiske. Jeg vil heller ha 600 xd (og 400 xd) enn devialet 200 og confidence c2.

    Det er en klarhet og fjærletthet især i 600xd som jeg aldri har hørt før, fra det dypeste dyp til den høyeste tone.

    Bassen i 600 xd overgår alle suber jeg har hatt inkludert jlaudio phantom f110 (med god margin). Den overgår med letthet devialet med c2 også, med SAM.

    Konklusjonen er egentlig at hvis man liker å fikse og endre på ting så er ikke xd-serien for deg. Hvis man bare liker god lyd så kan jeg ærlig talt ikke se for meg noe bedre, nesten uavhengig av pris.

    Har hørt 200xd mange gange og den spiller super. 600xd har jeg også hørt et par gange og den imponerede lige så meget. Aktive højttalere er vejen frem og Dynaudio gør et fremragende stykke arbejde. En virkelig genial ting er man kan få opdateret sin sowftware i højttaleren. Du får lige et link (hvis du ikke vidste det) :D

    Owners of older Focus XDs can get the improvements, too
    All the new speakers use the same hardware platform as the original Focus XD. So, because all the improvements have been made in software form, owners of existing Focus XD speakers will be able to upgrade their firmware through a free update expected to be available in March at Dynaudio support - Technical manuals, brochures and firmware updates.
    For more information, and to see the range, see our Focus XD product pages.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Volum er innebygget i høyttaleren. Connect er oppdatert til 24/92 trådløst, og høyttalerne takler 24/192 kablet.

    Jeg bruker sonos, men vurderer en bluesound for mqa-kompatibilitet.


    Interessant med aktive høyttalere. Hva bruker du som volum?

    Har den connect boksen blitt oppgradert også?

    Du bryr deg ikke om 32bit/384khz ? MQA fra Tidal blir vel kompatibelt med 24bit/192khz ? I hvert fall senere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn