Duc916: Fra fortid til ehhh... fortid (?)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.534
    Antall liker
    3.654
    Sted
    Sunnmøre
    USS Alabama i sterk sol
    The first car we find him with is one of the last 4½ litre Bentleys with an Amherst Villiers supercharger. Built in 1930, Bond had bought the car in 1933 and kept it in storage during the Second World War. A battleship grey Convertible coupé, the Bentley had large French Marchal headlamps and an Amherst Villiers supercharger.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.315
    Antall liker
    2.521
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    22mm mdf plate:
    PXL_20231007_134317447.jpg


    1 og 1/2 time senere:
    PXL_20231007_151435845.jpg

    For store til skoesker, kanskje støvleesker (?)
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2m

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.315
    Antall liker
    2.521
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Frest ut hullene til element og speakon kontakten. Rundet hjørnene som skulle rundes.
    Neste er sluttslipe litt, lime å skru inn en extra forsterkning, lime & skru inn rampa mutterne.
    Så blir det epoxy og glassfiberduk på alle sider...
    PXL_20231017_163312262.jpg
     
    Sist redigert:

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    433
    Antall liker
    214
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Frest ut hullene til element og speakon kontakten. Rundet hjørnene som skulle rundes.
    Neste er sluttslipe litt, lime å skru inn en extra forsterkning, lime & skru inn rampa mutterne.
    Så blir det epoxy og glassfiberduk på alle sider... Vis vedlegget 961489
    Står noen kasser for tur her også 🙂. Har du noen bilder av glassfiber leggingen?
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.315
    Antall liker
    2.521
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Ikke sålangt, kommer til helgen. Men det blir nok ikke så mye bilder mens jeg holder på, det er relativt grisete, og vil helst unngå epoxy & glassfiber på mobilen ...
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    433
    Antall liker
    214
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Ser den🤣. Tenkte helst etter legging, for inspirasjon😉.

    Ser veldig bra ut👍. Hva slags finish skal du ha?
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.315
    Antall liker
    2.521
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    De kommer til å bli hvite-isj.
    Har vurdert pianolakk type finish. Det er ikke så vanskelig, men det er MYE jobb. Så jeg tror det nok blir mer silkematt. Hvis jeg har lyst og ork, så kan jeg alltids senere gjøre finish på nytt og da legge en blank pianolakk effekt.
    Først er det å legge epoxy og glassfiber, skulle helst hatt rundt 100 grams duk, men fikk kun tak i 200 her lokalt. Når det er herdet, slipe lett og så helsparkle.
    Ny runde med sliping, og mest sannsynlig en runde til med sparkling / sliping før lakkering.
    Har ikke bestemt maling / lakk type enda. Har en oljemaling stående fra vi malte stua, den er silkematt og hvit-isj. Alternativt, en Biltema 2 komponent båtlakk. Må fundere litt mer på det...
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.315
    Antall liker
    2.521
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Da er det vanskeligste gjort, 4 sider er på.
    Skal herde over natta, så skal kantene ren skjæres før front & bak skal på. Med litt flaks kan jeg slipe & sparkle 1e gang på søndag...
    PXL_20231020_174959161.jpg
    PXL_20231020_180125045.jpg
    PXL_20231020_193800291.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.879
    Antall liker
    10.711
    Torget vurderinger
    10
    Kan prøve 2K epoxy karosserisparkel? Finnes noen litt myke varianter:

     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.315
    Antall liker
    2.521
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Ser ut som kantene er utfordrende.
    Hvis du tenker på det som står opp, så er det planlagt slik. Når det er herdet, så skjærer jeg det helt ned til plata. Så legger jeg på duk på plata på samme måten med ca. 1 cm overlapp alle veier. Når det så har herdet, så skjærer jeg på nytt bort det overflødige og sitter igjen med et skarpt hjørne.
    På de hjørnene hvor duken er brettet rundt har jeg brukt en fres med en "røslig"radius, så stor at den finner en ikke i de vanlige fresesettene en får kjøpt.
    Brukte 200 gram biaksial duk, og den la seg ganske enkelt rundt hjørnene. Bruker en 100 gram duk, så er det enda enklere å få den rundt hjørnene.
    En behøver ikke å legge på duk i det hele tatt, men mdf'en er egentlig ganske "skjør" for småskader, tanken med duken er at overflaten forhåpentligvis blir litt mer solid.
    Hvis en vil at epoxyen skal være litt mer tyktflytende kan en blande inn en passende mengde microballons. Avhengig av hvor mye en blander inn, så kan konsistensen bli fra tykk fløte til kitt.

    Når alt er herdet så skal alt slipes forsiktig ned før det helsparkles med epoxy sparkel. Evn. Ujevnheter på de skarpe kantene fikses da.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.315
    Antall liker
    2.521
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Kan prøve 2K epoxy karosserisparkel? Finnes noen litt myke varianter:

    Jepp, det blir 2k epoxy sparkel.
    Hvis en vil ha "pianofinish" så må først underlaget være 110%. Så bruker en en 2k kompatibel baselakk, gjerne 2 eller 3 lag.
    Så begynner en å legge på epoxy, den må være garantert glassklar, en del klare epoxyer er faktisk litt gule. Mellom vært lag sliper en forsiktig ned den værste appelsinhud en. Når en har bygd opp mange nok lag begynner en å slipe først med kanskje 2 eller 400 papir. Så går en gradvis over til finere papir, jeg bruker som regel 2000 papir som det siste. Så polering med cutting polish og til sist ordinær polish. Avhengig av hvor mange lag med epoxy en har lagt på så får en en helt usannsynlig dybde og glans i lakken.
    Hvis en ser nøye på biler i dag, så er alle faktisk ganske ruglete i overflaten. Hvis en gjør det på denne måten med sliping, så blir det heeeelt glatt.
    Men det er mye jobb da...
    Det er massevis med videoer på youtube som viser hvordan en gjør dette.
    Jeg pleier å sprøyte på lakk og epoxy, men det kan feks rulles på.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.879
    Antall liker
    10.711
    Torget vurderinger
    10
    Så flytende epoxy brukes istedet for klarlakk?



    Hva bruker de her mon tro?
    (Dette er forresten den flotteste dingsen som det går an å få tak i IMO, nest etter kona)

    IMG_7652.png
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.315
    Antall liker
    2.521
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Jepp, flytende epoxy.
    Det er flere ulemper med min metode, den første er at skal jeg få epoxyen gjennom sprøyta, så må jeg tynne den ganske mye ut. Så mye at en nok kunne ha brukt vanlig 2k klarlakk.
    Det andre er at siden epoxyen blir så tynn, så må jeg fort legge på minst 5-6 lag, gjerne fler. Og det tar tid.
    Har ikke forsøkt rullemetoden, men siden en da kan bruke epoxyen som den er, så bør det klare seg med 2-3 lag (?)
    skal en rulle, så må en være obs på små luftbobler. En metode jeg ser blir brukt er å gå over med en varmepistol / propanbrenner for å få ut luftboblene
    en annen variant er seff å putte hele stasen i vakummaskinen og la det herde der...
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.315
    Antall liker
    2.521
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Da har baksiden og fronten fått glassfiber og epoxy.
    Får se sent i kveld om den herdet, hvis ikke blir det sliping og sparkling i morgen.
    En detalj fra de rette hjørnene. Kuttet overflødig med saks, og gikk så over med en ordinær stålfil.
    PXL_20231021_110808214.jpg
    PXL_20231021_120156208.jpg
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.315
    Antall liker
    2.521
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Første lag med sparkel. Har "fylt" duken, men ikke så mye mer.
    Skal slipe og sparkle engang til senere i kveld.
    Sliper i morgen, blir det ok, så blir det lakk i løpet av uken...
    PXL_20231022_130615352.jpg
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.315
    Antall liker
    2.521
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Et par erfaringer med burtema epoxysparkel.
    Skal i følge skriften herde på 4 timer i 20 grader.
    Vel, den virket herdet når en tok på den, men når jeg begynte å slipe den, så klumpet den seg.
    Stoppet og lot den stå nye 24 timer. Da virket den gjennomherdet.
    I følge pakken, lettslipt. Tja, vet ikke det helt. Kanskje i forhold til andre 2k sparkler.
    Begynte med 120 papir, endte på 40 og sakte fart på slipemaskinen. Ulempen med 40 papir er at det lager (naturlig nok) dype riper. Skal legge på primer og den bygger en del. Håper den dekker ripene. Hvis ikke, så må jeg gå over med 80 eller 120 papir for å slipe ned ripene. Ellers ble det et greit resultat.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.315
    Antall liker
    2.521
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    I den hvite posen var det nok 1 stk 3255 btl modul, men denne med noen jrc opamper (husker ikke eksakt type, skal sjekke)
    PXL_20231025_165218563.jpg
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.315
    Antall liker
    2.521
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Til sist, i den grå posen var det enda 2 stk 3255 moduler. Men disse kan kjøre både btl og pbtl (mono) og de har variabel gain settinger.
    PXL_20231025_165400524.jpg
    PXL_20231025_165537917.jpg
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.315
    Antall liker
    2.521
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Tanken med disse er å teste litt forskjellig for å se om en kan høre noen forskjell på de.
    Da er det bare å vente på den neste grå posen. En trenger som kjent psu'er for å få liv i en forsterker...
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.315
    Antall liker
    2.521
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Da har jeg varmet opp i verkstedrotet og satt inn et bord. Støvelkassene har fått 1.e strøk med burtema epoxyprimer. Den kjentes ikke helt grei ut, mistenker at den kan være litt for gammel, den var fra april - 22. Spes. herderen var skikkelig tykk.
    Vel, vi får se om noen timer hvordan det ser ut da...
    PXL_20231028_132813153.jpg
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.315
    Antall liker
    2.521
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Nå begynner støveleskene (basskasser til skoeskene) å bli ferdig. Skal lime inn litt filt i bunnen, så er det klart for sluttmontasje.
    Men da melder behovet seg for en forsterker løsning...
    Tanken her er å teste ut litt forskjellige versjoner av 3255 forsterkerkort.
    Og da i kombinasjon med analog aktiv deling + bruk av en Minidsp 2x4 for EQ av støveleskene.

    Så da er det vel bare å begynne...
    Først måtte jeg finne et passende kabinett, har hatt noen stående som jeg berget fra søppla.
    Dette har vært brukt til en annen forsterker, så først gjaldt det å få tømt det for innhold
    PXL_20231029_185345080.jpg


    Dette kabinettet hadde i sitt egentlige liv viftekjøling, og det skal jeg ha nå også. Da var det praktisk at viftehull og festehull er standard for dagens 92 mm vifter. Vifta ble en Noctua pwm vifte, mer om pwm senere


    PXL_20231029_194849558.jpg

    PXL_20231029_200458306.jpg


    Så er det å begynne teste plassering av forsterkerkort (2 stk pbtl kort og 1 stk btl), 2 stk psu kort (som ikke har kommet enda) og en minidsp 2x4
    PXL_20231029_202612791.jpg
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.315
    Antall liker
    2.521
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Spennende å se om 3255 klarer å drive bassene.
    Jepp, nå skal det sies at skoeskene i seg selv ikke kan spille voldsomt høyt. Selv om en kutter de rundt 100 Hz. Har simulert bassene, og med ikke for mye mebranutsving, så klarer de ikke mer enn rundt 103-105 dB. Da har jeg eq'et de en god del ned mot 35-40 Hz. Da sa simuleringen at de ikke dro mer enn rundt 100 w. Det er uten roomgain, så vi får se når jeg får koblet de opp og målt.
    Elementene jeg skal bruke er noen noname 12" jeg fant på lageret etter et lite bilprosjekt.
    Er nysgjerrig på hva en faktisk kan få til med enkle (billige) midler.
    Det opplagte valget ville vært Seas L26ROY, men i denne sammenhengen koster de altfor mye.
    Men kassene er ganske nøyaktig 40 liter, så en skal aldri si aldri...
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.315
    Antall liker
    2.521
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Pwm Pulse Width Modulation.
    De Noctua viftene jeg skaffet styres via pwm.
    En "vanlig" dc vifte kan en styre ved å regulere spenningen til vifta, men bare til en viss grad. Drar en ned spenningen for mye, så stopper rett og slett vifta.
    Med pwn så har vifta (i dette tilfellet) 12 volt dc hele tiden, men så modulerer en pulsbredden.
    Dette er blitt en vanlig viftestyring i pcer de siste årene.
    Men i min forsterker, så har jeg ikke noe pc motherboard med pwm styring.
    Det jeg derimot har er Arduino (nano), og den kan veldig enkelt brukes til pwm viftestyring. I tillegg har den mulighet for å koble til tempfølere, og da kan en skrive et lite program som kan styre hastigheten på vifta basert på input fra tempfølerne.
    I tillegg kunne den ha vist status utifra statusutgangene til 3255'en. Men desverre, så er de ikke trukket ut til en edgekonnektor eller lagt ut på loddepunkter på de modulene jeg har kjøpt.
    Skal se litt nærmere for å se om det er mulig å koble seg inn noe sted.
    Til sist, så kan en slik Arduino også enkelt vise tekst i et 16x2 eller 20x4 lcd display, må fundere litt på det...
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn