Duc916: Fra fortid til ehhh... fortid (?)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Spørs hva de sier til de pottene da. . 😳
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.294
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Neste utfordring er å få de opp på loftet. Det første er å få de fra underetasje nivå og opp til stuenivå. Det tenker jeg å ta ute, jeg har et omlag 2 meter høyt, rundt "svaberg" fra veien og opp til stua. Tenker å lage et par 4 meter lange "renner" som hjula i vogna kan rulle i. Legge de opp langs svaberget og vinsje de opp.
    Fra stua og opp til loftet blir det traverskran. 1 stk 3 meter lang skyveportskinne fra Jula m. Glider og opphengsbraketter boltet til 2 portaler av 2x4 som midlertidig blir holdt fast på limtredragere på loftet med tvinger. Tuppen på skinna henger ut over kanten på hemsen og ned i stua. Så en løftestropp eller no' festet i kassa og en vinsj til å vinsje de opp.
    Eller noe slikt...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Har ikke vi avklart tidligere at det skulle monteres traverskran øverst på gavlveggen?
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.294
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Desmosedici går / gikk det 2-3 stykker av i Norge. Den ene vet jeg er/var eid av en av våre bemidlede borgere. Den ble aldri registrert i Norge, gikk kun på bane i utlandet. Den levde et ganske hardt liv hvis jeg ikke husker feil.
    Det fantes 3 forskjellige eksosanlegg til den, og jeg har faktisk stått ved siden når den ble fyret opp med "værstinganlegget". Det var AKKURAT som å høre GP sykkelen fra den tiden fyre opp i depoet på Assen.
    916 Strada (monoposto) har jeg allerede...
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.294
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Ser jeg ikke har oppdatert hva dette er for noe på flere år. Så til glede for gamle og nye lesere...
    Input er enten en Thorens td 160 super m/Mayware formula 4 arm og Denon 103 M pickup eller en Audiolab 6000 sølvskivespiller eller en Wiim mini streamer.
    Sølvspilleren og wiim'en er koblet til en Topping 50 dac.
    Forforsterker er en (viste det seg) Kina klone av en Nelson Pass konstruksjon.
    Videre går det til et 3-veis aktivt filter, hvor området over 350 Hz går til to brokoblede/balanserte Nelson Pass ACA forsterkere. Her sitter det i tillegg et passivt 10 kHz filter som deler mellom Lowhter PM 6 og Fostex t90a. Lowtherne sitter i JMLC 200 FLH horn.
    Området 100 til 350 Hz går til en modifisert Hafler mosfet forsterker, og deretter til GPA 515-8g i FLH horn. FLH horna er en av mange varianter som har kommet fra Haglund84.
    20(?) Til 100 Hz går til en Minidsp 2x4 for eq før det går til et par Kina forsterkere og videre til GPA 3184. 3184'ene sitter i 375 l bassrefleks kasser, de kassene er på grensen for små, men med litt forsiktig eq så blir det ikke helt galt.
    På benken står det deler til en Nelson Pass Aleph-J.
    I tillegg har noen flere Kina forsterkere moduler jeg tenkte jeg skulle teste ut.
    Ellers trenger FLH horna til 515'ene et ytterlag med finer, kan bli et vinterprosjekt.
    Til sist blir det mer måling og justering, til nå har jeg kun sett på bassdelen.
    Ellers spilles det musikk, det er vel det som er poenget (?)
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.294
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Kan dette bli en gøytaler (?)
    Tenkt litt Altec Lansing Model 19 stil...
    Fostex FW303 12" bass og Fostex FD 600 i ett eller annet jbl horn, delt på 800 Hz.
    Hornet er såvidt jeg kan se JBL 2345.

    PXL_20230903_155744413.jpg
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.294
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Foreløpig er tanken aktiv deling med enten et rent aktivt delefilter. Eller en minidsp 2x4.
    Har en Topping pa3s stående tenkt til fd600'en og en gammel icepower asx125 til 303'ene.
    Men "jeg følger nøye med" på tpa3255 +++ trådene...
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.294
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Litt fremover i dag også.
    I morgen skal avstandstykkene skjæres til & limes. Håper å få gjort ferdig refleks "kassene"også, og tilpasset frontbaffelen...
    PXL_20230909_153206959.jpg
    PXL_20230909_153408094.jpg
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.480
    Antall liker
    3.600
    Sted
    Sunnmøre
    Kult å følgja framdrifta, @duc916

    Dette liknar på høgtalar/konsept eg har hatt lyst til å byggja, men måtte slå (iallfall mellombels) frå meg (tid, plass, evner, HMS, interiør, pengar og alt det der).
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.294
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Kult å følgja framdrifta, @duc916

    Dette liknar på høgtalar/konsept eg har hatt lyst til å byggja, men måtte slå (iallfall mellombels) frå meg (tid, plass, evner, HMS, interiør, pengar og alt det der).
    Hva har jeg brukt av verktøy (?)
    Blyant, tommestokk og vinkelhake.
    Batteridrill, overfres, fresejigg og skinne/dykksag.
    Til fresen bruker jeg som regel kun 2 fresestål, et vanlig rett og et følgestål med kulelager i tuppen.
    Fresejiggen er for å frese sirklene til elementene, tilkoblingsterminaler osv.
    Fresen er en 35 år gammel Elu som nå desverre gikk åt skogen. Skal åpne den for en titt, er det bare lagre, så er det en kvikk fiks. Hvis ikke, så må jeg fortsette med en annen fres jeg har liggende.
    Dykksagen er en billig Scheppac, med litt trening så kommer en fort ned på under 1 mm nøyaktighet med en slik sag.
    Er tilhenger av å bruke billig, men ikke for billig verktøy. Dykksagen er vel rundt 1000,- en fres får en vel fra 6-700,- og oppover. Batteridrill en er en biltema 18 v sak. Fresejiggen var vel 200,- fra Kina.
    Div skruer til å holde sammen mens limet tørker.
    (hurtig)tvinger, en får aldri nok tvinger.
    Så for rundt 2000,- (+batteridrillen som de fleste allerede har ?) så har en det en trenger. Ja, en kan seff kjøpe verktøy som koster 3-5 ganger så mye, men for meg som kanskje bygger 2-3 sett med kasser i året, så funker dette mer enn godt nok.

    På topp og bunnplatene freser jeg inn en liten kant som er 3-4 mm ned og bredden er den samme som tykkelsen på sideveggene + 1 mm eller så.
    Da får sideveggene noe å bli klemt inntil når en skal lime de på plass.
    Den 1 mm er til fordi jeg er ikke flink nok til å få det helt nøyaktig, så da lager jeg topp & bunn litt for store. Den mm freses så bort til slutt med en følgefres. Samme prinsipp når jeg forsenker bak & frontplatene "inni" kassa. Legger jeg frontplatene på utsiden, som her, så lager jeg frontplata et par mm for stor alle veier. Limer på og freser vekk det overflødige til slutt.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.427
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hva skal man si? TØFT.
    Enda flere med den flotte grå fargen.
    Vi diy folket er kjedelige mennesker.
    Hvilken farge er det?
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.294
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    He-he: "hadde ikke råd til farge" fargen...
    Biltema Graphite, kameraet gir det bittelite blåstikk.
    Brukte samme fargen på basskassene, og den gjør at kassene visuelt blir litt mindre ruvende.
    Hornkassene er løse og jeg skal først forsøke å bolte de fast til basskassene. Funker ikke det, så får jeg lime de fast...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn