Duc916: Fra fortid til ehhh... fortid (?)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Da har jeg slipt. Begynte med 1200 papir, det var altfor fint, ville tatt et par dager å slipe ned.
    Det neste jeg hadde var 240 papir, trodde det ville være for grovt, men det viste seg at det var omlag passe. Brukte en slik liten "puck" slipemaskin fra Burtema. Den har ikke hastighets regulering, men med lite press, så slipte den akkurat passe raskt & mye. De runde hjørnene tok jeg for hånd, har erfaring med at det er fort gjort å slipe igjennom med maskin på hjørner.
    Resultatet ble helt slett og uten penselmerker.
    1 bildet er før jeg begynte, #2 ca halvveis, og det siste er ferdig slipt.
    PXL_20231217_145239015.MP.jpg
    PXL_20231217_151828204.jpg
    PXL_20231217_154501891.jpg
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    I romjulen blir det da innvendig demping og delefilter. Kommer til å koble opp filteret utenfor kassene, måle litt for så å putte de inn i kassene...
    Og her er det ikke så nøye med lyden, er tross alt teve høytalere...
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Jepp, det stemmer. Er noe jeg fant på "lageret" (skrothaugen) etter noe bil greier jeg bygde for tja, 30 (?) år siden.
    Men jeg har ikke TS data på de, så det ble litt gjetting når det gjelder kassene. Skal skaffe meg en slik Dayton ??? til å måle elementer med.
    Tanken er å se hva en kan få utav noe veldig billig i bassområdet. Har en minidsp 2x4 foran til EQ.
    Skal forsøke å dele på 100 Hz, så får vi se hva disse skoeskene klarer. Har et par skoesker til som faktisk spiller ganske bra, skal forsøke å bytte om for å se (høre) hvordan det blir...
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Kan stemme at det var ca 30 år siden,er jo kjempe kjekt med slike prosjekt,ser jo super ut de kassene,husker at de bassene spilte bedre(masse bass) en div rimelige mtx og slikt.
    Måle mic gjør underverk når du justerer.
    Kjøpte selv en minidsp umic for en stund siden,kjempe enkel å bruke,anbefales.
    Har selv vurdert dayton dats for måling av element uten ts spec.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Overflaten på skoeskekassene er ikke heeelt glatte. Naturlig nok siden de er slipt med 240 papir. Så det siste jeg skal gjøre er å polere de med helt vanlig bilpolish. De kommer ikke til å bli blanke, men de blir glatte i overflaten...
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Da er det liv (lyd).
    Testoppsettet er Wiim mini - Topping D50S - Topping PA3s - skoesker.
    Skoeskene spiller seff ikke som hornriggen, bare en Fostex T90a koster langt mer enn det skoeskene koster til sammen.
    I dag blir det sinus toner, så skal minidsp 2x4 kobles til slik at basskassene kan spille med.
    Og jeg kom på at jeg har 1 extra 3255 modul og power liggende - den må jeg få koblet opp og testet.
    Og ja, jeg VET at komponentbeina ikke er kuttet, er gjort slik for hvis jeg senere vil bygge om filtrene så er fortsatt beina ukuttet...
    PXL_20231226_233635007.jpg
    PXL_20231226_201923976.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Meget kult prosjekt, og håper det er mulig å komme på en kopp kaffe å se og høre dette live.

    Tor
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Siden dette er så lite som det er, hva med å ta det med til et optimalisert lytterom litt lenger syd for meg (?). Med erfarne lyttere (?)
    Det lyder seff "hoggorm" i forhold til det som finnes der fra før av. Men hvis en tar med hva det koster, er det da innafor (?)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Siden dette er så lite som det er, hva med å ta det med til et optimalisert lytterom litt lenger syd for meg (?). Med erfarne lyttere (?)
    Det lyder seff "hoggorm" i forhold til det som finnes der fra før av. Men hvis en tar med hva det koster, er det da innafor (?)
    Innimellom synes jeg det låter huggorm her også. Ta det med en gang du har mulighet, så skal jeg ha kaffe klar. Ganske sikker på at det vil låte meget bra.
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Takker for tilbudet, men det må nok vente litt.
    12 V batteriet i batteribilen tok antageligvis kvelden i dag, så i morgen må jeg avgårde for å finne et nytt.
    Så skal jeg justere inn basskassene så godt det lar seg gjøre og til sist skru sammen ei kasse med 3255 forsterker moduler.
    Ting Tar Tid, så vi får se når dette er ferdig...
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.208
    Antall liker
    2.695
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Da er det liv (lyd).
    Testoppsettet er Wiim mini - Topping D50S - Topping PA3s - skoesker.
    Skoeskene spiller seff ikke som hornriggen, bare en Fostex T90a koster langt mer enn det skoeskene koster til sammen.
    I dag blir det sinus toner, så skal minidsp 2x4 kobles til slik at basskassene kan spille med.
    Og jeg kom på at jeg har 1 extra 3255 modul og power liggende - den må jeg få koblet opp og testet.
    Og ja, jeg VET at komponentbeina ikke er kuttet, er gjort slik for hvis jeg senere vil bygge om filtrene så er fortsatt beina ukuttet...
    Vis vedlegget 981353 Vis vedlegget 981354
    Det ser veldig bra ut ,,,, hvis du hiver på litt power til de små boksene 86-87 dB ? Kommer du til ¨å bli imponert
    Noen små HT full range " vekker man opp med spennings sving ,,
    Selv kjørte jeg noen brokoblede amper på 300-400w ikke for at de trenger effekten , men de liker spenning svinget
    PS En tube preamp ofte interfacer /equalizer det i tillegg helt vidundelrlig ,,,, helt uten dsp
    Bassene kan du allikevel ha , passive eller aktive ?
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det spilte ganske bra... En stund.
    Virker som om det ene 12" elementer er iferd med dø. Det skraper ikke, er nok noe annet. Skal ta det ut i morgen for en titt.
    Deler nå på 100 Hz mellom basskassene og skoeskene. Da slipper de 4" i skoeskene å spille så langt ned, kjenner på membranene at de liker det.
    Da kan en også spille litt høyere (ikke høyt, det går ikke).
    Sålangt er jeg godt fornøyd med resultatet, gitt at det vel har kostet under 1-2000 spenn...
    Må se om jeg rekker å få igang de 3255 modulene, er litt spent på hvordan lyd det er i de...
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hmmm, kan virke som om det er Kina asx125'en som sakte avgikk med døden. Skal ta en titt på den i morgen. Byttet forsterker og da spilte basskassene som de skulle...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Takker for tilbudet, men det må nok vente litt.
    12 V batteriet i batteribilen tok antageligvis kvelden i dag, så i morgen må jeg avgårde for å finne et nytt.
    Så skal jeg justere inn basskassene så godt det lar seg gjøre og til sist skru sammen ei kasse med 3255 forsterker moduler.
    Ting Tar Tid, så vi får se når dette er ferdig...
    Skrev "ta det med en gang, så....." Det ble jo litt feil. Har justert litt på setningen :)
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    He-he, leste det på nytt i natt og da forstod jeg hva du tenkte på. Som sagt, blir uansett en stund til...
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.208
    Antall liker
    2.695
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Det spilte ganske bra... En stund.
    Virker som om det ene 12" elementer er iferd med dø. Det skraper ikke, er nok noe annet. Skal ta det ut i morgen for en titt.
    Deler nå på 100 Hz mellom basskassene og skoeskene. Da slipper de 4" i skoeskene å spille så langt ned, kjenner på membranene at de liker det.
    Da kan en også spille litt høyere (ikke høyt, det går ikke).
    Sålangt er jeg godt fornøyd med resultatet, gitt at det vel har kostet under 1-2000 spenn...
    Må se om jeg rekker å få igang de 3255 modulene, er litt spent på hvordan lyd det er i de...
    En av de bedre ,,da original 3255evo som har luftspolene , litt varm mid , bass tåler og max spenningen 53v
    da får du ca 150w 8ohm i bro .Mine kina 3255 var enda varmere ,,, og noe med fasen : (
    (ps Relativ lav gain x10 i bro )
    Noen av dem feks (3E ) tåler ikke over 36 v ,( Ikke test på favoritt HT )
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    En av de bedre ,,da original 3255evo som har luftspolene , litt varm mid , bass tåler og max spenningen 53v
    da får du ca 150w 8ohm i bro .Mine kina 3255 var enda varmere ,,, og noe med fasen : (
    (ps Relativ lav gain x10 i bro )
    Noen av dem feks (3E ) tåler ikke over 36 v ,( Ikke test på favoritt HT )
    Tror jeg har 3 forskjellige typer, alle fra Kina.
    Det ser ut som om det sitter en opamp i inngangen på de, og har kjøpt med litt forskjellig type op amper. Det finnes diskrete oppbygde opamper, men de er såpass dyre at jeg tror jeg dropper å skaffe noen slike. Har riktignok funnet noen litt rimeligere i Kina, men vi får se.
    I første omgang blir det å koble opp de jeg har...
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Møkk-up.
    Har sålangt bare skrudd de på med høyttalere tilkoblet, men uten signal inn.
    Hvis jeg legger øret helt inntil, så hører jeg litt svakt sus. Det forandrer seg ikke selv om jeg flytter rundt på psu'ene. Og det var 1.e sjekken. Den andre var om de trengte en form for jord, virker ikke slik sålangt.
    Det er en markert dobbel "popp" når jeg skrur av psu'en, ser at basselementet beveger seg endel. Må tenke litt på det, noen av de har en av/på funksjon på den andre sokkelen, må sjekke litt på det...
    Det neste er om det blir lyd og hvor varme de blir...
    PXL_20231228_215020156.MP.jpg
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Testoppsett er nå:
    Wiim mini - Topping D50S - minidsp 2x4 - 3255 til skoeskene og 2 stk ljm 15d moduler til basskassene. Minidsp'en deler på 100 Hz mellom skoeskene og basskassene.
    3255'en kjører på 36 V, og den er etter et par timer på en 45 grader eller så. Er nok smart med vifte i den permanente kassa. Psu'en blir sålangt ikke varm i det hele tatt.
    Kan virke som om Tang Band elementene krevde litt innspilling.
    Til en snau 1000 lapp pr. skoeske er jeg sålangt fornøyd med resultatet.
    Da er det forsterkerkassen som skal ferdigbygges...
    Ja, også må jeg vel vurdere å bygge et par høyttalerstativer...
    PXL_20231229_013754186.jpg
     
    Sist redigert:

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Testoppsett er nå:
    Wiim mini - Topping D50S - minidsp 2x4 - 3255 til skoeskene og 2 stk ljm 15d moduler til basskassene.
    3255'en kjører på 36 V, og den er etter et par timer på en 45 grader eller så. Er nok smart med vifte i den permanente kassa. Psu'en blir sålangt ikke varm i det hele tatt.
    Kan virke som om Tang Band elementene krevde litt innspilling.
    Til en snau 1000 lapp pr. skoeske er jeg sålangt fornøyd med resultatet.
    Da er det forsterkerkassen som skal ferdigbygges...
    Vis vedlegget 981757
    Interessant. Kjenner du specen til driverne i skoeskene? Brukes det da 4 utganger på 3255?
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Driverne er fra Tang Band. Diskant er 28-847SD, nå utgått, men tror det har kommet en etterfølger.
    Bass er W4-655SH, også utgått, men det skal også her være en erstatter. SH tror jeg kun er den stålkoppen rundt magneten, ellers tror den er lik med den andre 655 varianten.
    Jeg kjøpte de for mange år siden da Eltek kuttet ut Tang Band. De var veldig billig. Erstatningene ser jeg koster ganske mye mer enn det jeg ga dengangen.
    De er bygd som ordinære to-veis, med helt vanlige delefilter, deler på rundt 3 kHz.

    3255'en kjører btl, dvs. 2 og 2 av de 4 effekttrinnene er brokoblet til en ordinær stereo forsterker.

    Hadde jeg ikke hatt de driverne liggende, så tror jeg at jeg hadde kjøpt et par brukte Dali 104 og enten slaktet de for basselementene og så bygd et par litt større to-veis skoesker med 2 av bassene. Troels Graversen har flere varianter med den bassdriveren.
    Eller hvis en har plass, beholdt de som MTM, men byttet diskanten etter Hornlyd sin løsning.
     
    Sist redigert:

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Har du forsøkt presse 3255 for å se hva den klarer? 105 dB burde jo være klart innenfor.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Nei, og tror ikke jeg kommer til å prøve heller.
    Ikke så mye for 3255 sin del, men for skoeskene, usikker på hva de klarer av effekt.
    Når det er sagt, ute i garasjen så har jeg et par klassiske "rølpe" bokser, 15" + diskant horn, kan nok tenkes at jeg kommer til å prøve en 3255 på de. Men det blir ikke før til våren, har ikke varme på der ute...
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Ser den👍.

    Fint eksempel på hva man kan klare med begrenset kapital det du har bygget😊.

    Holder fremdeles på med low bass kassene mine i en kald garasje som lunkes delvis opp for hver gang det gjøres noe som trenger varme. Feil årstid dette for slike arbeider når man ikke har greit lokale🤪. Men nå gjenstår kunn finish lakkering, så det nærmer seg noe👌.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Ser den👍.

    Fint eksempel på hva man kan klare med begrenset kapital det du har bygget😊.

    Holder fremdeles på med low bass kassene mine i en kald garasje som lunkes delvis opp for hver gang det gjøres noe som trenger varme. Feil årstid dette for slike arbeider når man ikke har greit lokale🤪. Men nå gjenstår kunn finish lakkering, så det nærmer seg noe👌.
    Lakking om vinteren er en utfordring. Med mindre en har tilgang på en lakkboks. Det var hovedgrunnen til at jeg brukte maling på skoeskene, da kunne jeg stå inne i boden...

    Og det var egentlig utgangspunktet for dette. Hva kan en få av lyd for en begrenset kostnad (?). Kan en med relativt enkle verktøy bygge noe som ser relativt ok ut, og som lyder bedre enn en lydplanke (?)
    Kostnaden er omtrent slik:
    Skoeskene er omlag 2000,- Basskassene / støveleskene la oss si det samme.
    3 stk 3255 ( 2 mono og 1 stereo) m/power supply 1500,-
    Minidsp 2x4 kjøpt brukt for 500,-.
    Div. til vifte, skruer, chassis rca og speakon kontakter 500,-
    Totalt 6500,- pluss noen kvelder med snekring, fresing, maling, borring og lodding.
    La oss si at de mono 3255'ene gir 100 w stykke med ikke for mye forvrengning og stereo 3255'en rundt 2x30 eller så.
    Tiltenkt bruk er musikk på et moderat nivå.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Fikk spilt litt i dag på litt høyere nivå, det ble ikke så 1/2 galt selv når en dro på litt. Spilte ikke høyt, men litt høyere. Tror Tang Band elementene fortsatt trenger litt innspilling.

    Det neste var da forsterkerkassen. Måtte ut i garasjen for å borre litt, uten varme der ute så var det greit at det ikke var for mange hull en skulle borre opp.
    Litt bilder fra kveldens aktiviteter, 220 V inn i kassa er på plass (med sikring). Inngangene er skrudd inn og kablet. Moduler og psu'ene er montert, men dc kablene og høyttalerkablene er ikke trukket og koblet til. Det får bli imorgen (senere i dag...)
    PXL_20231230_203342206.jpg
    PXL_20231230_203350506.jpg
    PXL_20231230_210450756.jpg
    PXL_20231230_232936400.jpg
    PXL_20231231_001903540.jpg
    PXL_20231231_004242097.jpg
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    PS En tube preamp ofte interfacer /equalizer det i tillegg helt vidundelrlig ,,,, helt uten dsp
    Bassene kan du allikevel ha , passive eller aktive ?
    Vel, tja, er for øyeblikket ikke der at rør er min greie.
    Skal aldri si aldri, men holder meg sålangt til silisium.
    Skulle jeg trenge eller få lyst til å bygge en preamp, så har jeg print liggende til Nelson Pass sin ACP+.
    Tror den kunne passet fint, den skal være ganske god til prisen ..
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.208
    Antall liker
    2.695
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ja NP har helt sikket fets ,,, det beste av to verdener ,, eller skal jeg si 3
    (Men , Selekterte og matchede rør for low noise og gain i gode topologier gjør ikke mye feil )

    Fets = tubes on steroids imo . Flere new gen amps bruker fet innganger .
    Favoritt på verkstedet er en fet preanp amp og en tripatkh 2x500w og to små kef skobokser m seas excel basser"
    Kunder som kommer vil svært gjerne se " hva som spiller . )

    Godt nyttår med eller uten tubes
    /are
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Ja NP har helt sikket fets ,,, det beste av to verdener ,, eller skal jeg si 3
    (Men , Selekterte og matchede rør for low noise og gain i gode topologier gjør ikke mye feil )

    Fets = tubes on steroids imo . Flere new gen amps bruker fet innganger .
    Favoritt på verkstedet er en fet preanp amp og en tripatkh 2x500w og to små kef skobokser m seas excel basser"
    Kunder som kommer vil svært gjerne se " hva som spiller . )

    Godt nyttår med eller uten tubes
    /are
    Takk-takk, dagen skal brukes med loddebolt og skrutrekker. Med dagens værvarsel, så har jeg uansett ikke planlagt å bevege meg utendørs...

    Jepp, acp+ bruker orginale Toshiba 2SJ74. Den er slik sett ganske dyr ift hva den er. Men de Toshibaene begynner å nærme seg "hønsetenner" å få tak i...
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Da er det på tide med en oppsummering av prosjekt forsterker med 3255 moduler.

    Skaffet 3 varianter fra Kina, og endte opp med å bruke 2 av de.
    Den ene har 5532 op amp i inngangen, denne kjører jeg på skoeskene. Her bruker jeg 36 V power
    Den andre 4558, 4558 er en oppdatert versjon av 741. Den kjører jeg på støveleskene / basskassene. Denne kjører jeg på 48 V.

    Den på 36 V blir passe varm, mens den på 48 V blir ganske varm. Dvs, en kan ta på den i 4-5 sekunder. Hvilket skal være rundt 55 grader eller så.
    Dette er uten lokket på og derved uten avtrekk fra vifta.

    Kassa hadde opprinnelig vifte, og det var standard dimensjoner, så her anskaffet jeg en passende Noctua vifte, som jeg kjører med redusert hastighet (1700).
    Planen er her å skaffe noen Arduino (uno) + noen tempfølere, da kan jeg skrive et lite program som kan styre hastigheten på vifta basert på tempfølerne,

    Et par bilder:
    (Ja, jeg vet kablingen er rotete, installasjonen er fortsatt under utvikling, så jeg avventer litt med den permanente kablingen...)
    PXL_20240106_203816489.MP.jpg
    PXL_20240106_203826555.jpg
    PXL_20240106_203845024.jpg
    PXL_20240106_203849106.jpg
    PXL_20240106_203856657.jpg
    PXL_20240106_212834863.jpg
    PXL_20240106_212920491.jpg
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Da er det på tide med en oppsummering av prosjekt forsterker med 3255 moduler.

    Skaffet 3 varianter fra Kina, og endte opp med å bruke 2 av de.
    Den ene har 5532 op amp i inngangen, denne kjører jeg på skoeskene. Her bruker jeg 36 V power
    Den andre 4558, 4558 er en oppdatert versjon av 741. Den kjører jeg på støveleskene / basskassene. Denne kjører jeg på 48 V.

    Den på 36 V blir passe varm, mens den på 48 V blir ganske varm. Dvs, en kan ta på den i 4-5 sekunder. Hvilket skal være rundt 55 grader eller så.
    Dette er uten lokket på og derved uten avtrekk fra vifta.

    Kassa hadde opprinnelig vifte, og det var standard dimensjoner, så her anskaffet jeg en passende Noctua vifte, som jeg kjører med redusert hastighet (1700).
    Planen er her å skaffe noen Arduino (uno) + noen tempfølere, da kan jeg skrive et lite program som kan styre hastigheten på vifta basert på tempfølerne,

    Et par bilder:
    (Ja, jeg vet kablingen er rotete, installasjonen er fortsatt under utvikling, så jeg avventer litt med den permanente kablingen...)
    Vis vedlegget 984605 Vis vedlegget 984606 Vis vedlegget 984607 Vis vedlegget 984608 Vis vedlegget 984609 Vis vedlegget 984611 Vis vedlegget 984612 Last opp bilder/filer
    De modulene jeg bruker har et markert "pop" nå en skrur av forsyningen. De har en innebygd standby funksjon som kan kobles til en bryter slik at en kan koble de ned før en tar poweret, skal se hva en kan få til her. Den andre løsningen er å sette inn en ordinær softstart og høyttaler beskytter. Har et par slike liggende.

    Så hvordan lyder det ? Tja, det er god separasjon og pinpointing i skoeskene, lydbildet ellers har jeg ikke fått hørt så mye på enda. Støveleskene / basskassene har jeg latt fylle på en god del i bunn, Bruker en Minidsp 2x4, og deler mellom skoeskene og basskassene på 100 Hz. Hører og kjenner at det liker de 4" tang band elementene.
    Skal få plassert skoeskene i en mer riktig høyde, antageligvis på en liten hylle ytterst på mellombasshorna.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Jeg bruker 2 av de 3 3255 variantene jeg skaffet.
    Den siste varianten hadde jeg forhåpninger til da den var ferdig utstyrt med bryter for pbtl (mono).
    I følge dokumentasjonen så skulle en koble sammen stereo utgangene + med + og - med -. Så skulle en koble denne paralellen til en mono høyttalerutgang.
    input skulle være på den venstre kanalen inn,.
    Det fungete ikke, de gikk rett i protection modus.
    I tillegg, og det var mer alvorlig var at de var følsomme for støy fra poweret, de hadde en ganske høy susing som ble værre hvis jeg touchet kjøleribben på poweret.
    De 2 andre variantene plukker (nesten) ikke opp støy i det hele tatt.
    Har ikke gitt de opp, men de ligger foreløpig i eskene sine.
    PXL_20240106_203928913.jpg
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Skoeske testoppsett ver. III, nå med en liten hylle til skoeskene.
    Har ikke fått hørt om det gjør noen særlig forskjell.

    Prosjekt Arduino viftestyring, steg 1: koble til og få lys i både Nano'n og 1602 displayet. Tilkobling var særs komplisert: jord, +5v, signal SDA og SCL...
    PXL_20240204_190829603.jpg
    PXL_20240204_185951385.jpg
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Prosjekt Arduino viftestyring, steg 2:
    Skrive ut "Hello world".
    Selve teksten er uinteressant. Det som er viktig er at IDE'en er korrekt installert på PCen, at de rette parametrene er satt for nano'n, at korrekt USB osv er satt opp og at de rette bibliotekene er lagt inn i sketch'en, kompilerer riktig og lastes korrekt opp til nano'n
    PXL_20240205_180004687.jpg


    Det neste er å finne frem bibliotekene til viftestyringen og temp giverne.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Har de siste årene hatt litt tiltagende brumming i min gamle Hafler klone forsterker.
    Ladelyttene er nå drøye 40 år gamle, så jeg tenkte det kanskje var på tide å bytte de.
    Fikk tak i noen tilsvarende og i kveld var det på tide å bytte de. De orginale var skrudd fast med en plastikk mutter, de nye hadde ikke det.
    Men det meste ordner seg med et par strips, skal få bestillt noen slike plastikkholdere og fikse det permanent...
    Var "litt" støv etter 40 år
    PXL_20240324_193320687.jpg
    PXL_20240324_204513741.jpg
    PXL_20240324_210007918.jpg

    De gamle har nok gjort sitt...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn