Duc916: Fra fortid til ehhh... fortid (?)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.219
    Antall liker
    2.398
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hei !
    Har vært innom her innimellom fra 2005 eller så, men er vel først det siste året det har blitt mer systematisk.

    Utgangspunktet er diverse utstyr som ble anskaffet tilbake i studietia på tidlig 80-tallet, og som har stått "stille" i sikkert 20 år.
    Men for et år siden så koblet jeg sammen diverse ledninger, trykket på diverse knapper og til min store overraskelse, så ble det en form for lyd.
    Så da kom tanken på at en kanskje skulle se litt nærmere på dette igjen (?)

    Det som da ble startet opp var:

    Denon DL-103M low output MC pickup
    Mayware Formula 4 arm
    Thorens TD-160 Super
    DIY Crimson MC step-up pre
    DIY Sentec SC-8 (var ikke så mye DIY på den da)
    DIY Crimson elektronisk delefilter
    DIY Mosfet Hafler lignende power amp
    DIY Crimson power amp
    DIY Acousta 115 m/Lowther PM6 MKI (Ferrite)
    DIY High Fidelity basskasser m/Fostex FW300

    Dette kvalifiserer muligens som vintage (?)
    Som dere kanskje allerede aner, så blir nok denne tråden "noe" vinklet mot DIY.
    Og her blir det nok ikke HiFi, men Bud(sjett)Fi, og nicket sier vel litt om min andre interesse. Som også krever sitt av tid og $$$.

    Musikksmak heller nok mot jazz og over mot soul/funk. Er nok mest jazz-lignende saker i samlingen.
    Og jeg er nok ikke nødvendigvis ute etter det mest nøytrale eller "korrekte" (hva nå det er ?) lydbilde.
    For meg er det viktigere at det engasjerer og at jeg blir fornøyd.

    En advarsel er kanskje på sin plass: er det rørforsterkere og bassrefleks/lukka kasser som er din greie, ja da finnes det andre helt utmerkede tråder.
    Blir nok desverre ikke så mye av det her.

    Så etter å ha brukt en god del timer med fornøyelig lesing av ymse tråder, så begynte ting å skje.

    En særdeles løs plan ble lagt:
    Har bestandig hatt lyst til å forsøke FLH isteden for BLH, og det kunne være interessant å se hva som hadde skjedd på forsterker siden.
    Så da det utpå vinteren helt plutselig dukket opp et par små og yndige JMLC 200 FLH for 8" elementer på brukten, så var det bare å slå til.

    Har fulgt med av-og-på på diyaudio.com, og har bestandig hatt sans for Nelson Pass sine First Watt konstruksjoner.
    De små, yndige JMLC'ene trenger ikke akkurat noen kraftverk av forsterkere, så da ACA 1.6 dukket opp i shoppen der her i våres, så tenkte jeg at det kunne være en passende inngang inn i Pass "verden".
    Som sagt, så gjort, 2 stereo komponentsett ble anskaffet og loddet sammen på en liten kveldsstund.
    De gamle Crimson mono effektforsterkerne ble befridd fra kassene sine og nye trafoer / likeretterkort osv. ble anskaffet fra våre venner i Kina.

    Lowther elementene ble skrudd ut av Acousta kassene (som ble overtatt av en hyggelig kar i Drammenstraktene)
    Boltemønsteret i JMLC'ene passet ikke til Lowtherne, men det var en enkel sak å fikse med et bor og passende gjengetapp.
    Elementene ble boltet fast med noe pakninger laget av noe Biltema duk, horna ble vippet opp på gulvet og lent inntil noe passende for støtte.
    En CD spiller fra det kjente HiFi merket "Denver" ble dratt inn fra garasjeanlegget og koblet opp.
    Hadde vel ikke så store forhåpninger, men heeey, det spilte over all forventning.

    OK, det var ikke allverdens med bass og den øvre diskanten var kanskje ikke akkurat fremtredene. Men den hører jeg sikkert ikke uansett...
    Men det i mellom, det spilte heelt anderledes enn før.
    Mye mer nærvær og det engasjerte virkelig. Live opptak fra små klubber ble opplevd mye mer som akkurat det, og masse små detaljer dukket plutselig frem. Osv.

    Som med min andre hobby, "første skudd er gratis", jeg aner at slik er det her også...

    Siden de nevnte JMLC/Lowther FLH'ene vel har en følsomhet i området 103-106 dB eller så (?), så kunne det være kjekt om det under og over kunne være omlag like følsomt.
    Til toppen ble det derfor anskaffet et sett med Fostex T90A (husk dette er BudFi)
    Til øvre bunn, dvs. ca. 90-100 til 350 eller så ble det fra en hyggelig kar oppe ved Tyrifjorden anskaffet 2 stk GPA 515-8G.
    Fra Bauhaus kommer passende mengder finer og OSB plater.
    Nedre bunn, dvs. fra rundt 20 til 90-100 er jeg fortsatt i tenkeboksen, tapped horn kunne kanskje vært noe. Det blir uansett ikke noe før neste år.

    Og de ACA'ene fra Nelson Pass ga mersmak, så kanskje en Aleph J til GPA'ene kunne vært noe (?)
    Og han mer enn antyder at det vil komme en DIY versjon av B4 filteret + noe forforsterker saker.
    Så loddebolten får nok litt å gjøre i vinter også (håper jeg).
    Har loddet sammen et ventefilter, og jeg bruker de gamle Fostex 300'ene + Mosfet powerampen som ventebass.

    Men først skal det snekres stativer til JMLC'ene og T90A.
    Og Bauhaus platene skal bli til noe som GPA'ene kan boltes til...

    Og ja, lytterom.
    Har et loft som er 7x12 meter, hvor den ene kortveggen er annektert til lyd og bilde. Det er skrå/saltak, men kneveggen er på omlag 1 meter og takvinkelen er 27 grader, så det er muligheter...
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.219
    Antall liker
    2.398
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    He-he, er forsåvidt allerede "på blokka", men den varianten jeg har lyst på, den koster så det holder.
    Jeg har 916 og 1098, så jeg mangler egentlig 888, 999 og Panigale for å få en komplett rekke 2 sylindra, 4-ventilerte Duc'er.
    Vi får se, vi får se...
     
    2

    2xJ

    Gjest
    På samme måte som at alle skulle skrevet på BOKMÅL :confused:
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Fint jeg klarte det ;)

    Tipper dem fleste klarer og ha flere hobbyer, gjør livet rikere sånt :)
    Og det og ha flere Ducatier i garasjen gjør nok noe med livsgleden.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.219
    Antall liker
    2.398
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Så-så gutter, dette er same-same.
    Hverken HiFi eller mopeder har noen som helst fornuftig verdi, det er kun til sinnets munterhet.

    Og det er noen likhetstrekk:
    En kan bruke så mye $$$ en gidder på begge deler, og det blir aldri slutt på "må ha".
    Og når Duc'en tar i med begge trompetene, så er det slik at all hjerter gleder seg (hvis en liker motorer da...)

    Det er mye snakk om lyttenivå, en gang i året er jeg på MotoGP runden i Assen, Nederland.
    Her er musikknivået 120 dB, og alle 100 000 som er til stede fryder seg.

    Så ja takk, jeg tar mer enn gjerne begge deler.

    Men nå over til helgens sløydarbeider...
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.219
    Antall liker
    2.398
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Dette blir gøy! Har du tegnet midbassFLH selv?
    Nei, de kommer fra en hyggelig kar på Sundvollen. Har riktignok modifisert de litt, de var i utgangspunktet ikke symetriske i utformingen.
    Dvs. topp og bunn og sideplater var ikke like. Jeg har endret de slik at topp og bunnplatene er like, og det samme med sideplatene.
    Har laget 3 maler (topp/bunn, fremre og aktre sideplate), sager ut alle plater med noen mm overlapp, skrur fast malene og bruker en overfres med følgestål til å frese de. Siden jeg bruker samme maler, så blir topp og bunn, sideplater osv eksakt like. Har laget sideplatene 6 mm høyere enn eksakt mål. Freser ned en 3 mm kant/hylle i topp og bunnplatene. Da har sideplatene en liten kant som jeg kan klemme mot når jeg limer de sammen...
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.219
    Antall liker
    2.398
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Ble ikke så mye sløydarbeid denne helgen. Og jeg vet at bildet skal dreies, har eksperimentert med fotofunksjonen på 'fonen. Den dreier det, men ikke når jeg laster opp samme bildet. Skal fikse det i morgen, må ta det på pc'en.
    For de som lurer, har brukt OSB som et eksperiment. Det dere ser på bildet er 1 stk 122x244 15 mm plate. Det er bare småbiter igjen. Har litt div. platerester stående, så det blir baklokk av noen rester. 1 slik plate koster 250,-, så det er ikke noe tap hvis resultatet ikke blir så bra. Har kjøpt finer til det andre, men der må jeg først skjøte sammen. Venter på et fresestål for å kunne frese skjøten...
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.219
    Antall liker
    2.398
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    "stativ" delen er som dere ser ferdig, men selve holderen til T-90'en gjenstod. Jeg har et lager av POM (polyoxymethylene) også kjent som Delrin.
    Det er en plasttype som formstabil, lett å bearbeide osv. Så tenkte at jeg kanskje kunne lage selve holderen i den plasten.
    Løs plan var en ring som kunne skrus fast inni stativet, og samtidig klemme rundt T90'en.
    Så da er det vel bare å sette i gang (?)

    Ringen skulle være omlag 3 cm tykk, og de POM klossene jeg har er mer lik 8. Så da måtte jeg først splitte en kloss på ca. midten, så jeg fikk 2 klosser på omlag 4 cm tykkelse. Det var forholdsvis enkelt på båndsaga:
    20181104_134438.jpg


    Det neste var da det innvendige hullet, det skulle være omlag 60 mm for at T-90'en skulle passe inni. Begynte med en 35 mm hullskjærer i bormaskinen. Borret ca. i midten, var ikke så nøye da resten skulle tas i dreiebenken og klossen hadde uansett for stor ytre diameter:
    20181104_140653_rotate.jpg


    Brukte dreiebenken + et utdreiingshode til å dreie den ut til ca. 59,85 mm (målte T-90'em og den var ca. 59,8 mm):
    20181104_145144.jpg


    Til slutt var det å dreie den ned til ca. 30 mm tykkelse og ta ned ytre diameter til 10 cm, da ble det slik:
    20181104_151735.jpg


    Repeat alt 1 gang til. Avstanden mellom "armene" i stativene er 9 cm, og diameteren på ringene er 10 cm. Det er med hensikt, for da kan jeg frese en 5 mm dyp flate på hver side av ringen slik at de ikke ligger an mot stativene på den runde delen av ringen. Har ikke bildet av dette, brukte en liten planfres i fresehodet til dette. Resultatet ble slik:
    20181110_165143.jpg


    Det som gjenstår for å kunne feste ringene til stativene er å borre opp (5 mm) og så gjenge opp med 6 mm for å kunne bolte ringene til stativene, her med en T-90 prøve satt inn i ringen:
    20181110_160604.jpg
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.219
    Antall liker
    2.398
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    So far, so good.
    Men det er ingenting som holder T-90'en på plass i ringen. Tanken her er å splitte ringen i 2 halvdeler (halv måner) som klemmer rundt T-90'en med 2 skruer. Først borre 1 hull på hver side (5 mm) av ringen, sage / splitte ringen, borre opp de 2 hullene i den ene halvdelen med 6 mm og gjenge opp hullene i den andre delen med 6 mm gjengetapp...

    Frest forsenking og styrehull:
    20181110_164738.jpg


    Saget ringene i 2 halvmåner på båndsaga:
    20181110_170517.jpg


    Gjenging av den ene halvdelen:
    20181110_172722.jpg


    Ferdig med skruer og T-90 ved siden av:
    20181110_181819.jpg


    Og montert i ringen:
    20181110_182141_rotate.jpg


    Og slik ble det montert i stativet:
    20181110_182407.jpg

    20181110_182417.jpg
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.219
    Antall liker
    2.398
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan endre vinkel på JMLC horna...

    Da jeg monterte 200 horna i stativene, så gjetta jeg litt på vinkelen de måtte ha for å få sweetspot i riktig høyde. Det bommet akkurat bittelitt nedover, så horna måtte justeres. Med stativene mine, så er hornåpningen på en fast høyde, mens halsen er justerbar opp/ned. Men siden de er ganske tunge & uhåndterlige, så kreves det litt "verktøy" for å kunne justere de.

    Vinkeljusteringsverktøy:
    20181110_143531.jpg


    Og slik funker det. Det er 2 skruer / bolter på hver side av den platen som er boltet til festeringen på horna, dere ser den ene til høyre i bildet. De skruene kan skli i slisser i stativene, slik at en kan heve / senke hornet. Så med vinkeljusteringsverktøyet på plass, så løsnet jeg de 4 muttrene, justerte verktøyet til hornet hadde riktig vinkel og strammet muttrene igjen. Repeat på det andre hornet...
    20181110_143155_rotate.jpg
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.520
    Antall liker
    27.320
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Da jeg monterte 200 horna i stativene, så gjetta jeg litt på vinkelen de måtte ha for å få sweetspot i riktig høyde. Det bommet akkurat bittelitt nedover, så horna måtte justeres. Med stativene mine, så er hornåpningen på en fast høyde, mens halsen er justerbar opp/ned. Men siden de er ganske tunge & uhåndterlige, så kreves det litt "verktøy" for å kunne justere de.

    Vinkeljusteringsverktøy:
    Vis vedlegget 516855

    Og slik funker det. Det er 2 skruer / bolter på hver side av den platen som er boltet til festeringen på horna, dere ser den ene til høyre i bildet. De skruene kan skli i slisser i stativene, slik at en kan heve / senke hornet. Så med vinkeljusteringsverktøyet på plass, så løsnet jeg de 4 muttrene, justerte verktøyet til hornet hadde riktig vinkel og strammet muttrene igjen. Repeat på det andre hornet...
    Vis vedlegget 516858
    Du er ikke den eneste: :)

    jekk.jpg


    mvh
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.219
    Antall liker
    2.398
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Helgens arbeider...

    Kjøpte en uferdig forforsterker, og i helgen fikk jeg koblet den sammen. Den spiller, men volumkontrollen er litt rar. Det er en slik relerekke, styrt av et potmeter. Det skjer ingenting før de siste 30 gradene eller så. Og da er den veldig følsom. Mistenker feil potmeter (linjært vs logaritmiskt) har ikke skjema, må google litt...
    20181119_210511.jpg
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.219
    Antall liker
    2.398
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    På printet står det 50K (lin), mens det som står i er 1M log. Er kanskje ikke så rart at volumkontrollen oppfører seg litt "underlig". Heldigvis så er ikke det potmeteret i audiokretsen, så en trenger ikke noe kvalitetspotmeter. Ser at det er en del motorstyrte potmetre å få tak i, er jo kjekt å kunne styre volumet fra sweet spot...
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Her var det mye av interesse:) Er selv i gang med FLH for midtbass.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.219
    Antall liker
    2.398
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Har ikke vært så mye aktivitet her inne den siste tiden.
    Det betyr ikke at ting har stått stille...

    Høyttaleroppsettet mitt blir vel i prinsippet 4 veis, med passiv deling mellom Lowtherne og T90a'ene (forsøker først 10000)
    Trengte derfor et 3 veis aktivt filter, og bestemte meg for å kjøpe 3-veis utgaven av de modulene jeg har brukt til nå.
    Kjøpte et kabinett fra Kina, og slik ble det:
    20181227_154914_rotatw.jpg


    For å sjekke og justere nivåene i filterseksjonene så trengs det litt "avansert" måleutstyr.
    Her ser dere mitt meget avanserte oppsett av signalgenerator (øverst) og oscilloscope (nederst).
    Begge deler i absolutt toppklasse og kjøpt fra våre venner i Kina.
    Vel, kanskje ikke helt. Men det blir en kurve som med litt godvilje kan gjenkjennes som en sinus. Og som med samme godviljen kan betraktes på oscilloscopet...
    20181227_154918_rotate.jpg
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.219
    Antall liker
    2.398
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Da kreves det et extra sett med forsterkere.
    Jeg har et sett med gamle Crimson effektmoduler liggende etter at jeg brukte kabinettene til ACA forsterkerene.

    Det hender jeg tar vare på gamle ting som skal kastes, og i julen kom jeg på at jeg hadde 2 gamle kabinetter stående, det kunne kanskje brukes til Crimson modulene (?) Så etter å ha lett litt på lageret (les: skrothaugen), så fant jeg jammen de 2 kabinettene.
    Etter å ha tatt noen mål, befridd kabinettene for den orginale innmaten og supplert med et par kjøleribber jeg fant i en annen kasse, så så det ut til at det kunne fungere:
    20181230_192632.jpg
    20181230_192720.jpg
    20181230_193455_rotate.jpg
    20181230_193528_rotate.jpg
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.219
    Antall liker
    2.398
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det er litt "rart" lybilde med bare et mellombasshorn. Så romjulen ble også benyttet til å lime sammen det andre hornet.
    Satser på å få malt det innvendig i løpet av uken...
    20190101_170119.jpg
    20190101_170109.jpg
    20190101_170100.jpg


    Det firkantede hullet i festeplata for elementet kommer veldig nære rampa (?) muttrene slik jeg har valgt å ha boltesirkelen. Så denne gangen så skrudde jeg inn muttrene før jeg skar ut hullet

    20190106_142701_rotate.jpg


    Da gjenstod det å lime på plata og bakkammeret til elementet

    20190106_155227_rotate.jpg
    20190112_180941_rotate.jpg
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.219
    Antall liker
    2.398
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Da er MK I av oppsettet nogenlunde klart, det som gjenstår er å bygge de 2 passive filtrene til Lowther / T90A'ene. Passe søndagssyssel. Skal også eksperimentere litt med plasseringen. Ser for meg å lage et par rullestativer til jmlc'ene, slik at jeg kan ha de stående over mellombasshorna. Da blir de litt lavere også, og de kommer på linje med basshorna. Men fornøyd sålangt, det spiller mye bedre enn noe annet jeg har hatt tidligere.
    20190119_223428.jpg
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.219
    Antall liker
    2.398
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Da er filtrene ferdige og koblet til. Hører ikke så mye forskjell, men det er nok noe mer helt i toppen.
    20190120_181403.jpg
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.219
    Antall liker
    2.398
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Loddebolten må holdes varm

    Driver å samler deler til en "varmovn" til, her er noen av de:
    20190127_131206.jpg

    20190127_131325.jpg

    20190127_131359.jpg
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.093
    Antall liker
    101.207
    Torget vurderinger
    23
    Regner med at dette blir noe kl.A saker?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn