DPA - rørforsterkere for viderekomne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vakkert bilde. Kom gjerne med flere. Hvillke 300b rør er det Denes har brukt i de der ?
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vakkert bilde. Kom gjerne med flere. Hvillke 300b rør er det Denes har brukt i de der ?
    I disse står det helt greie Valve Art-rør
    Planen er å ha disse som reserve med tid og stunder.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Litt bling er greit på denne.
    Skulle gjerne tonet ned den store 300B SE logoen i front....

    DPA 300B SE Innganger.jpg
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Lille speil på trafoen der, hvem spiller vakrest i stova her?

    DPA 300B SE front.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva er det du har satt under de? Bruker vibrapods under min , men føler det blir for vinglete.. Fint teppe :)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det du har satt under de? Bruker vibrapods under min , men føler det blir for vinglete.. Fint teppe :)
    Det er noen "gummisaker" jeg kjøpte på Biltema for mange år siden. Har alltid hatt disse under rørforsterkerne jeg har hatt. Virker som om de funker i forhold til. resonanser fra gulvet. Samt at de sørger for mer luft under forsterkerne. Så da får de bare være der.
    Er på utkikk etter noe som ser bedre ut og som har sin misjon utenom det.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer ! Du må fortelle hvordan dette fungerer med Matterhorn etterhvert... :cool:
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Knallspennende!
    Gleder meg til å høre om inntrykk jeg også.
    Ikke lenge til jeg får mulighet til å høre på et par lignende.
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    671
    Antall liker
    470
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Etter anbefaling fra Robert Bastani (jeg har Bastanis Atlas og Matterhorn) og @waf her på forumet (han har et par GM-70) så ble det kjøp.
    Jeg har store forventninger til disse, og hvis det innfrir så ryker vel McItosh'n på torget.
    Når det gjelder pre så er jeg litt på vent. Jeg har et tilbud fra tubeguru samt brukt DPA men begge er uten fjernkontroll. Lat som jeg er? tror
    jeg dette blir en hemsko ;). Råd om pre mottas med takk.

    @emotikon; du har vel hørt noe andre HT her en gang. Dette er noe helt annet... :)

    @Audiomix; jeg synes det er utmerket ungarsk-engelsk ;D forringer neppe lyden....
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Må vel be meg selv på besøk igjen etterhvert :)
    Velkommen i DPA-klanen.
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    671
    Antall liker
    470
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Etter endeløse dager og uker på veien med Schenker, toll og atter venting er de ankommet.
    Ca. 50 timer på baken nå og helt tyst. Men det endrer seg stadig og trenger vel 50-100 timer til.

    Men allerede er gliset stort, SVÆRT stort ;D For en ro, autoritet, og fantastisk stort lydbilde disse har.
    Og enda har jeg mere i vente. 5U4G kina-rørene skal byttes til RCA, og ny pre fra tubeguru er under konstruksjon.
    Jeg har fått tilbud om pre av flere men alle mangler remote. Så jeg får bygget en med motorisert ALPS volumpot.

    Litt dårlig bilde, men likevel;

    20130613_182240.jpg
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.988
    Antall liker
    2.914
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Noen her som har hørt GM-70 på AG horn?
    Fikk et byttetilbud igår, men var usikker så jeg takket nei.
    Kanskje jeg gjorde noe dumt?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.110
    Antall liker
    4.978
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Etter anbefaling fra Robert Bastani (jeg har Bastanis Atlas og Matterhorn) og @waf her på forumet (han har et par GM-70) så ble det kjøp.
    Jeg har store forventninger til disse, og hvis det innfrir så ryker vel McItosh'n på torget.
    Når det gjelder pre så er jeg litt på vent. Jeg har et tilbud fra tubeguru samt brukt DPA men begge er uten fjernkontroll. Lat som jeg er? tror
    jeg dette blir en hemsko ;). Råd om pre mottas med takk.

    @emotikon; du har vel hørt noe andre HT her en gang. Dette er noe helt annet... :)

    @Audiomix; jeg synes det er utmerket ungarsk-engelsk forringer neppe lyden....
    Elektronikk språket er nå "nesten" internasjonalt. Skjemaer og symboler er det i hvert fall. Til og med i Kina.
    Ellers har jeg sett noen rariterter fra Polen også.
    Litt tilfeldig at slikt eksporteres?
    GM70 får mye skryt. Tror ikke det er røret som er avgjørende for om det blir stille nok til horn.
    Konstruksjon og byggemåte er viktigere.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.988
    Antall liker
    2.914
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    GM70 får mye skryt. Tror ikke det er røret som er avgjørende for om det blir stille nok til horn.
    Konstruksjon og byggemåte er viktigere.
    Helt enig i dette. Kvaliteten virker jo bra, når jeg leser igjennom tråden her.
    Spørsmålet blir vel heller om de lydmessig er gode nok i bla mellomtone, som jo kan være en utfordring på Mezzo.
    Har aldri hørt gm70 røret, men har lest at det forsåvidt er nesten en ekvivalent til 845, uten at de kan brukes om hverandre.
    Jeg kjenner lite til både 845 og 211 som også gir mye effekt.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.988
    Antall liker
    2.914
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    671
    Antall liker
    470
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Veldig fornøyd med GM-70 blokkene. Har byttet til 'copper plate' rør som låter enda bedre. Fordelen med GM-70
    er at de er relativt billige tatt i betraktning kvaliteten på rørene.
    Hadde tidligere McIntosh; rør pre og transistor effekt.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.988
    Antall liker
    2.914
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Veldig fornøyd med GM-70 blokkene. Har byttet til 'copper plate' rør som låter enda bedre. Fordelen med GM-70
    er at de er relativt billige tatt i betraktning kvaliteten på rørene.
    Hadde tidligere McIntosh; rør pre og transistor effekt.
    Hva synes du blei spesielt bedre da?
    Var det noe du savnet ettersom du byttet?
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    671
    Antall liker
    470
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Hva synes du blei spesielt bedre da?
    Var det noe du savnet ettersom du byttet?
    Noe varmere lydsignatur og en smule dypere bass?
    Savnet egentlig ikke noe med 'graphite' versjonen. Hadde kun fått tips/lest at kopper versjonen generellt låt bedre.
    Smak og behag samt matching som vanlig.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    891
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Nye GU81 monoblokker under klargjøring, det blir kaldere ute, og det trengs snart litt varme i stua. Skal bli morsomt å prøve biamping med 4 av disse.


    P1070577.JPG
    P1070578 copy.JPG
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Ser at "Peter" har skrevet : Exclusive edt. På dem :)og ja det er det jo virkelig
    om det bli morsomt? ...måske det blir uhyggeligt -:) al den SET power !
    Blir spændende at høre hvad du oplever med dem

    mvh Nikolaj
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    891
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Ok, med 50kg ++ monoblokker må man ha egne transportløsninger. Rullebrett, som i sin tur tar knekken på parketten, det knaser når det kjøres med last....

    2013-10-01 21.33.26 copy.jpg
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    891
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Da er sakene i spill. Silkemykt, autoritært, rent som luft, med et nærvær som drar opp smilet. Og så lyser det ganske pent....

    2013-10-01 21.36.47 copy.jpg
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.409
    Antall liker
    11.171
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Da er sakene i spill. Silkemykt, autoritært, rent som luft, med et nærvær som drar opp smilet. Og så lyser det ganske pent....

    Vis vedlegget 219531
    8 monoblokker, 2 pre, 3 cdspillere, en dac eller to og en platespiller i tillegg til mange meter med musikk; og det er bare det vi ser!
    du er ingen vanlig skrotnisse du;)
    gleder meg til å få tatt en lytt (eller flere) etterhvert..
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    891
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Det er tre stk VR150, voltregulator-rør. Lyser vakkert og gassfyllt....
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har med glede lest meg gjennom denne tråden som åpenbart representerer et unikt merke som gir stor eierglede. Jeg er i dag eier av en integrert rørforsterker av type Leben CS600, men har vurdert å gå lengre inn på løpebanen som rør-lytter. Leben gir også stor eierglede, og jeg tror på en måte at rør-utstyr treffer en streng i noen av oss som er mer emosjonell enn transistor utstyr kan formå. Den er noe organisk over rør, og mulig det nærmer seg sjel, og er på en måte et "kjæle-dyr" som man må vise mer omsorg enn en mere kjønnsløs transistor basert dings. Jeg har mest transistor baserte dingser, men ingen av dem gir like mye eierglede som rør-dingsen. Dette selv om de koster ti-femten-og-endatil-tyve-gangen så mye. Hva er det med DPA sine 300B SE som gjør dem så spesielle i forhold til andre 300B SE? og GU81 (bortsett fra det sinnsyke røret - noe som fremkaller noen lettere aparte assosiasjoner) Hva er det denne gjør som er så spesiellt. I hvilket prisleie ligger dette lett industriellt utseende utstyret? Og hvordan spiller det? sammenlignet med annen mer mainstreem, som f.eks min egen Leben CS600?
    Og bare for å tilføye: Takk til Gunzi, Emotikon, HCS, og alle andre som har bidratt med bilder som gjør at siklet renner...
     
    Sist redigert:

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Beauty is in the eye of the beholder som det sies, men dette svaret fra BHO var jo ikke hva jeg var ute etter...
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    891
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har med glede lest meg gjennom denne tråden som åpenbart representerer et unikt merke som gir stor eierglede. Jeg er i dag eier av en integrert rørforsterker av type Leben CS600, men har vurdert å gå lengre inn på løpebanen som rør-lytter. Leben gir også stor eierglede, og jeg tror på en måte at rør-utstyr treffer en streng i noen av oss som er mer emosjonell enn transistor utstyr kan formå. Den er noe organisk over rør, og mulig det nærmer seg sjel, og er på en måte et "kjæle-dyr" som man må vise mer omsorg enn en mere kjønnsløs transistor basert dings. Jeg har mest transistor baserte dingser, men ingen av dem gir like mye eierglede som rør-dingsen. Dette selv om de koster ti-femten-og-endatil-tyve-gangen så mye. Hva er det med DPA sine 300B SE som gjør dem så spesielle i forhold til andre 300B SE? og GU81 (bortsett fra det sinnsyke røret - noe som fremkaller noen lettere aparte assosiasjoner) Hva er det denne gjør som er så spesiellt. I hvilket prisleie ligger dette lett industriellt utseende utstyret? Og hvordan spiller det? sammenlignet med annen mer mainstreem, som f.eks min egen Leben CS600?
    Og bare for å tilføye: Takk til Gunzi, Emotikon, HCS, og alle andre som har bidratt med bilder som gjør at siklet renner...
    Du beskriver jo gleden med rørutstyr veldig godt, januscp. Tror ikke jeg skal utdype akkurat det. Leben er et merke jeg har notert meg, men dessverre ikke fått lyttet til. Det finnes jo store mengder spennende rørutstyr der ute, transistor også for den del, og mye av det har jo ubestridte musikalske kvaliteter. Det som kjennetegner DPA utstyret som nå befinner seg i Norge, er at det meste er spesialbestillt, med litt ulike løsninger og komponenter, og at det derfor er vanskelig å sette listepris på det.
    Noen tar det inn via en bekjent av produsenten som selger på nett, mens noen få har fått mulighet til å handle direkte fra DPA, og henter selv. Reisekostnad og tidsbruk, samt valget ved grensepassering er noe hver enkelt må kalkulere inn. Det er altså ingen offisiell importør av dette merket i Norge, og dermed heller ingen offisiell garanti. Det har vel heller ikke vært noen stor feilrate å snakke om.
    Eiergleden med disse sakene oppstår for min egen del i at dette er handbygd, og at jeg kan ha en dialog med konstruktør om mine ønsker. Deretter bygges sakene, og jeg får glede meg i lengre tid over noe jeg vet kommer. Bedre med sesonguavhengig julaften, enn pappkasser over disk hos en kjede.
    Konstruksjonene og kretsløpene er konservative, med vekt på ryddig layout, bare hard-wire i slutt-trinn, og godt handverk. Rørkvalitet kan du jo selv velge å gå videre med, men det som er hovedverdien i DPA forsterkerne er trafoene. De vikler konstruktøren selv, og han er kresen på materialbruken. Han blånekter på å vikle trafoer med flere tappninger, fordi han mener det degraderer det som i utgangspunktet er nært optimale løsninger. Jeg har sett nede på lageret der han lagrer jernkjernene som han har kjøpt opp fra produsenter som ikke lengre finnes (og rørlageret der det for noen år siden visstnok var ca 100.000 russiske rør )
    Trafoene er helt tyste, han levere ingen som brummer, hverken i rommet eller via signalgangen. Akkurat det har jeg til gode å oppleve fra mange renomerte produsenter.

    Lyden? Det er jo en smakssak, og jeg liker mange forsterkere, men har utviklet en avhengighet av å ha rørutstyr i huset, særlig fra DPA. Kanskje noen andre vil utdype akkurat det med lydopplevelsen, jeg har kanskje sagt nok...
     
    Sist redigert:

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Takk for opplysningen Gunzi, jeg må jo bare si at dette utstyret er svært tiltalende i og med at det er håndbygget. Dette med tappinger for forskjellige ht har jeg tilgode å se på trasistorforsterkere, men de er kanskje ikke så sensitive for dette som rør? sikkert et dumt spørsmål, men jeg vet bare ikke bedre. Du holdt deg jo elegant unna prisspørsmålet så jeg, men det er jo helt greit, jeg kan sikkert spørre noen jeg kjenner som også har eid DPA. Jeg la godt merke til hvor elegant og solid utført håndverk disse forsterkerene bærer preg av gjennom bildene, og det er jo derigjennom at den velkjente "jeg vil også ha en sånn" følelsen kommer snikende. Det hele bære preg av å være meget solid og estetisk pent gjennomført.
    Jeg leste jo også BurntIsland sin lytteopplevelse, og den gjorde egentlig bare sitt til å heve den nevnte følelsen av å ville ha en sånn...
    Jeg har selv en transistorforsterker som hovedforsterker, en ASR Emitter II, og den har en lyd som er som silke, fløyel, smør, fløte osv i ørene, men ikke dønn tyst. Det er heller ikke Leben. Men dette betyr ikke så veldig mye siden det ikke er til noen sjenanse under musikkavspilling. Kanskje jeg ville utvikle mere følelser for Emitter'n ved å bore hull i lokket, og mikke til et par feite rør med lys i som stakk noen cm ut på toppen....:DO0 for lyden er alldeles upåklagelig... Nei, spøk til alvor, kunne jeg finne en rørfosterker som presenterte, og presterte det Emitter'n gjør, så ville det bli mer lys i stova på nattestid...
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.110
    Antall liker
    4.978
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Synes at blå dioder er litt way off, skulle ønske de var grønne eller røde heller, men kan godt leve med de slik. Godt å se en rørforsterker produsent som har så stor tro på sine trafoer så du slipper å ha valg ifht 4 kontra 8 ohms høytalere når det gjelder høytalerterminaler... :)


    P.s beklager støvet... ;D...Tørker mindre og lytter mer..
    ,

    Ettersom jeg har blitt litt kjent med disse fant jeg en tråd................
    Stygt sagt kanskje, men hvis en unnlater å legge inn litt fleksibilitet mht høyttalerimpedans kan ikke grunnen være noe annen enn å spare penger.
    Eller fortelle kunden at (OBS!) denne forsterkeren passer best til høyttalere slik eller slik.
    I dette tilfellet er de tilpasset 8 ohm.
    Mange høyttalere har en så lurvete impedanskurve at det kanskje ikke spiller noen rolle. De vil nok yte best om driveren er en transistorforsterker.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    891
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Synes at blå dioder er litt way off, skulle ønske de var grønne eller røde heller, men kan godt leve med de slik. Godt å se en rørforsterker produsent som har så stor tro på sine trafoer så du slipper å ha valg ifht 4 kontra 8 ohms høytalere når det gjelder høytalerterminaler... :)


    P.s beklager støvet... ;D...Tørker mindre og lytter mer..
    ,

    Ettersom jeg har blitt litt kjent med disse fant jeg en tråd................
    Stygt sagt kanskje, men hvis en unnlater å legge inn litt fleksibilitet mht høyttalerimpedans kan ikke grunnen være noe annen enn å spare penger.
    Eller fortelle kunden at (OBS!) denne forsterkeren passer best til høyttalere slik eller slik.
    I dette tilfellet er de tilpasset 8 ohm.
    Mange høyttalere har en så lurvete impedanskurve at det kanskje ikke spiller noen rolle. De vil nok yte best om driveren er en transistorforsterker.
    Stygt sagt, eller stygt sagt....
    Du som kyndig og respectert DIY'er står jo fritt til å fremme slike påstander, og som sikkert i mange tilfeller vil være riktig.
    Spare-penger-argumentasjonen vil likevel i denne sammenhengen såre konstruktøren dypt, da han gjør sine ting ut fra tungt faglig ståsted og kompetanse, og argumenterer for hvorfor han helst ikke vil bygge trafoer med to tapninger. Dersom du ønsker det, gjør han det, uten tillegg i prisen.
    Mulig jeg har nevnt det før, trafoene hans er ut fra min ringe erfaring de som støyer absolutt minst av de jeg har slept i hus gjennom årene, og for min del er det et viktig kvalitetskriterium.
     
    • Liker
    Reaksjoner: waf

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.110
    Antall liker
    4.978
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Konstruktører skal en uansett ikke legge seg ut med.
    Jeg har forsøkt og lært:)
    Utgangstrafoer er noe mer kompliserte enn nett trafoer.
    I min pure ungdom (med lite penger og ditto vett) benyttet jeg nett trafoer til audio.
    Høyspenning- eller nettspenningsviklinger i anodedelen og glødeviklinger til å drive høyttaleren.
    Mono:)
    Beklager OT
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn