DPA - rørforsterkere for viderekomne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.029
    Antall liker
    894
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Du kan google røret Lars, det har en veldig spennende historie bak seg.
    Det ryktes at røret anbefales av enkelte foran 300B, da 6C33C skal ha mange av de samme egenskapene, men mere power.
    Rart hvis ingen her inne har lyttet til, eller besitter amper med slike rør.
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    671
    Antall liker
    470
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Hmm...spennende Gunzi. Skulle gjerne lånt øre til de. Ingen utvendig bias-justering her, og hvilken funksjon har det 'VR 105' røret?
    Spesiell smak Hr. Janos, men denne finishen synes jeg er cool ;)
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.029
    Antall liker
    894
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Det er som sagt folk her inne som har ihvertfall har lyttet til disse, vi får se om noen melder seg etterhvert...
    Utvendig justering kan vanligvis bestilles før ampen bygges hos DPA. VR105 er et gassfyllt voltregulator-rør, har hatt det røret i både 211 forsterkere og i GU81 ampene jeg har nå. Ganske rimelige rør å bytte ut, selv om jeg ikke er sikker på antatt levetid, så bytter jeg heller litt oftere enn for sjelden…
    Som ikke-tekniker må jeg ihvertfall ha lov å si at de gløder vakkert i mørket :)
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Det er som sagt folk her inne som har ihvertfall har lyttet til disse, vi får se om noen melder seg etterhvert...
    Utvendig justering kan vanligvis bestilles før ampen bygges hos DPA. VR105 er et gassfyllt voltregulator-rør, har hatt det røret i både 211 forsterkere og i GU81 ampene jeg har nå. Ganske rimelige rør å bytte ut, selv om jeg ikke er sikker på antatt levetid, så bytter jeg heller litt oftere enn for sjelden…
    Som ikke-tekniker må jeg ihvertfall ha lov å si at de gløder vakkert i mørket :)
    0C3/VR105 er "evigvarende" hvis de ikke lekker.
    R
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.119
    Antall liker
    4.995
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    6C33 burde være godt kjent innen visse "miljøer" i det minste. Både i SE forsterkere (Japanske Almarro bla) og OTL fra GRAAF (GM20).
    Mange liker det, noen skyr det.
    Det siste på grunn av et noe ufortjent rykte om dårlig holdbarhet.
    Lurvete kvalitet pga manglende sluttkontroll hos produsenten. Når de gode er sortert fra de dårlige er de både stabile og holdbare.
    Ikke hør på historier om MIG jagerfly og atomraketter med disse rørene.
    Om noe av dette er sant er det uansett ikke kvalifisernde for god HiFi.
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Men 6C33 er IKKE skabt til at køre begge trioder samtidigt,så flere amps med røret er direkte fejlkonstruktioner,med stærkt ustabilitet og kort levetid for røret.
    Endvidere heller ikke lineært som mange andre trioder.
    At det er inddirekte opvarmet diskvalificerer også røret i sammenligning med ægte DHT - til gengæld leverer røret høj udgangseffekt for små penge!
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    766
    Torget vurderinger
    8
    6C33 burde være godt kjent innen visse "miljøer" i det minste. Både i SE forsterkere (Japanske Almarro bla) og OTL fra GRAAF (GM20).
    Mange liker det, noen skyr det.
    Det siste på grunn av et noe ufortjent rykte om dårlig holdbarhet.
    Lurvete kvalitet pga manglende sluttkontroll hos produsenten. Når de gode er sortert fra de dårlige er de både stabile og holdbare.
    Ikke hør på historier om MIG jagerfly og atomraketter med disse rørene.
    Om noe av dette er sant er det uansett ikke kvalifisernde for god HiFi.
    Disse 6C33C rørene er bare oppgitt til en levetid i spec. til 1000t. 6C33C-B er endatil oppgitt til 750t i de applikasjonene de var tiltenkt, bl.a raketter og MIG jagere- Hvordan dette fungerer i hifi kretser kommer vel litt an på hvor hardt dei blir kjørt. I f.eks BAT så klarere en stort sett noe mer timer enn spec.
    Røret er også vanvittig vanskelig å matche opp da det spriker i alle retninger ved målinger slik vi er vant med for "hifi-rør". Mange av rørene jeg testet var bare å kaste da dei var ubrukelig i audio.....
    Men rørene spiller godt og er billig visst en kan matche selv.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.511
    Antall liker
    2.958
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei gamle venner ;)

    Ja, sammenlignet m de beistene, blir mine sorte små pingler.
    Har lysst på slike selv. Trives de i DPAene?
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    11.479
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    ja de gjør det. ikke flere hestekrefter, men bedre dreiemoment, Gunzi brukte ordet plutselighet (han har ikke hørt mine rør forøvrig), og det syns jeg stemmer. skal se hva som skjer med litt justeringer etterhvert.

    edit: skulle gjerne hatt dine fotografiske talent forresten
     
    Sist redigert:

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.991
    Antall liker
    2.932
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Funderer veldig på om jeg bør investere i noe DPA-greier.
    Tenker da på GM-70, EL-156 eller muligens 211.
    Må være SE og monoblokker.
    Noen som har vært borti EL-156 ? Må si jeg aldri har vært hørt om dette røret, men fikk svar fra Tubeguru at dette skulle låte fantastisk på AG. Men det sier jo alle som blir spurt :rolleyes:.

    Hvis en eller annen skulle ha noe DPA-greier av nevnte sort stående i skapet, så send en PM da.....
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Slo til på GM-70'ene som Lars her på sentralen hadde for salg.Blir litt spennende å høre.Har aldri hørt GM-70 røret,og for så vidt heller aldri hørt noen av desse litt kraftigere triodene med rørlikeretting.
    Tror også at desse trafoene som DP lager er gode ting.Kunne vert veldig interesant å vite vilket kjernemateriale han bruker,noen som vet ?
    Fekk hjelp av en her i tråden til å sjekke om DP selger trafoer løst,men det ville han visst ikke.

    Har muligens monoblokkene til helgen.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.119
    Antall liker
    4.995
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hvis jeg ikke tar veldig mye feil er EL156 veldig sært og eksotisk.
    Tror det lages "nye" av en eller annen som har rappet navnet og modernisert det til dagens bruk.
    Men er det da EL156?
    Prøv heller GM70. Det er det ingen som har kopiert.
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Og forresten POB,det lille jeg har hørt av 211 så er det meget godt audiorør.Det er nok ikke helt uten grunn at Audio Note sine dyreste konstruksjoner er basert på det røret.
    Likte det meget godt i Consonance Cyber 211.Tror der ligger et par på brukten. ttp://www.enjoythemusic.com/superioraudio/equipment/1205/consonancecyber211.htm

    Thomas Mayer virker også rimelig fornøyd med sitt siste byggverk : VinylSavor: Making of a 801A / 211 Amplifier, Part 4: Listening
    VinylSavor: Making of a 801A / 211 Amplifier, Part 6: More Listening Impressions - Weitere Höreindrücke
    Forresten noen som har peiling på priser på noen av desse Thomas byggene?
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.829
    Antall liker
    104.059
    Torget vurderinger
    23
    Holdt på å kjøpe Thomas' flotte 4 chassis RIAA for en tid tilbake - rundt 90.000,- var det snakk om. Samme for pre.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Holdt på å kjøpe Thomas' flotte 4 chassis RIAA for en tid tilbake - rundt 90.000,- var det snakk om. Samme for pre.
    Regnet med det fort blir sånne summer,men det er på en måte forståelig.Der er store mengder med trafoer og choker,fine chassis,osv,og pengene fyker fort viss man skal lage noe sånt selv.
    Det virker veldig seriøst og forseggjort det han driver med.
     
    D

    Dilla

    Gjest
    Du kom meg i forkjøpet på GM70'ene Lars solgte Rune S, du får poste noen erfaringer her etterhvert.

    POB, skal vi gå sammen om et gruppekjøp? -om 2 stk. kan ansees som en gruppe da... Noen flere interesserte her kanskje?
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.991
    Antall liker
    2.932
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Du kom meg i forkjøpet på GM70'ene Lars solgte Rune S, du får poste noen erfaringer her etterhvert.

    POB, skal vi gå sammen om et gruppekjøp? -om 2 stk. kan ansees som en gruppe da... Noen flere interesserte her kanskje?
    Kan absolutt være interessant det, men er veldig i tvil om hva jeg skal gå for ennå.....
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Du kom meg i forkjøpet på GM70'ene Lars solgte Rune S, du får poste noen erfaringer her etterhvert.

    POB, skal vi gå sammen om et gruppekjøp? -om 2 stk. kan ansees som en gruppe da... Noen flere interesserte her kanskje?
    Beklager det;-)
    Skal skrive noen ord når de er i hus.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Da har jeg hatt DPA GM-70 i hus siden fredag,og de skuffer ikke.
    Var i grunnen ikke tenkt å kjøpe flere ferdigproduserte rørforsterkere siden planen er å bygge selv når/viss arbeidslysten slår inn,men fristelsen ble litt for stor når desse dukket opp.GM-70 er en sterke kandidat til effektrør viss jeg realiserer ideene om å bygge effektforsterker selv,men jeg hadde aldri før nå hørt forsterkere med det røret.Lysten til å å bruke GM-70 har ikke blitt mindre etter dette.
    Dessuten har jeg veldig tro på trafoene som er brukt i desse DPA produktene.Har hatt en følelse av at de holder høyt nivå.Så det hele ble litt for fristende.

    Spiller veldig flott på Audio Note E kit 03.Kommer kanskje tilbake med litt mer lydbeskrivelser etter hvert.Trenger litt tid på å bli kjent med de.
    Vet ikke helt hvor mye brukt de er heller.Lars kjøpte de av Tubeguru,og brukte de selv under 20 timer.Viss de var helt ubrukte når de kom fra Tubeguru så har de en hel del å gå på også.Synes selv de har utviklet seg en del siden jeg fekk de.

    HPIM2608.jpg

    Virker å vere et kvalitetsbygg på alle måter
    HPIM2605.jpg
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Har et par ting jeg lurer på angående desse DPA produktene,og lurer på hvem som har best kontakt med Denes selv? Gunzi ? :)
    Kunne godt tenkt meg å ha et skjema på desse blokkene.
    Dessuten har jeg veldig lyst å vite vilket kjernemateriale Denes bruker i trafoene sine.Noen som vet?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gunzi er nok mannen her i Norge. Skjema burde du kunne få. Kjernematriale tviler jeg på, er hemmelighet det. Hørte rykter om at det ble brukt ting som var forbudt innen EU... :rolleyes:
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.973
    Antall liker
    13.364
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Holdt på å kjøpe Thomas' flotte 4 chassis RIAA for en tid tilbake - rundt 90.000,- var det snakk om. Samme for pre.
    hvorfor klinte du ikke til
    LCR basert riaa er kanonbra
    min har vært i tjeneste i noen år nå og jeg har aldri sett meg tilbake etter byttet fra Aesthetix Io
    bare delene for min var snaue 100K
    pluss en enorm jobb
    tok flere mndr
    mvh
    Leif
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Takk for tips HC!
    Kjernemateriale tipper jeg er i gaten nickel,cobalt,permalloy,eller lignende.Selv om det ble røpet eksakt blanding så er det nok ikke så lett å kopiere i dag.Og viss mulig vil det sikkert koste sykt med penger.
    Er bare ute etter å vite sånn ca vilke materialer som er involvert.
    Mener å ha lest at det dreier seg om kjerner ala det som ble brukt i glansdagene til Telefunken,Klangfilm o.l. ?
    Tipper det ikke er så ulikt det Audio Note har forsket på i veldig mange år.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.029
    Antall liker
    894
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Jeg ble for et par år siden satt i sving med å bære ut kasser med kjernejern i kjelleren hos DP. Fy faen for en vekt på de greiene….
    Små esker på størrelse med en melkekartong var knapt bærbare...
    Han fortalte at dette var et restopplag han kjøpte fra en tysk produsent, fordi det ikke ville bli laget slikt mere.
    Noe med jernblandingen og Henry/Millihenry/inductance som gjorde materialet spesiellt egnet som trafokjerne i audiosammenheng.
    Tror ikke det går å få mer ut av DP selv på dette området.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.029
    Antall liker
    894
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Skal se om jeg greier å vri frem et schema over GM 70 blokkene… send meg pm med mailadresse så kommer det etterhvert.
    Har dessverre ikke fått prøvd GM70 selv, men forstår at de som har de i hus smiler bredt.
    Begrensningen ligger kanskje i volum når de på et punkt får åndenød, noe som nok henger sammen med antall watt.
    Men før det… :rolleyes:
    Lyttet på ett sett der jeg var på besøk i går, og de er hurtige og gjennomsiktige. Tror ikke de skal matches med for skarp elektronikk, de tilslører eller romantiserer lite…i motsetning til hva mange tror.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Interesant Gunzi.
    Jeg klarer ikke å se at det bør vere noe problem å si litt om vilke materialer som er involvert.Alle trafoprodusenter jeg vet om gjør det.
    Vil du prøve å få mer ut av DP på det området ? :D
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.029
    Antall liker
    894
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Det er nok ikke DP sin vrangvilje, men like mye språkbarrieren som slår inn, parret med min forholdsvis lave tekniske kompetanse.
    Det eneste jeg har skjønt er at materialene ikke er av ny opprinnelse, dermed kan det hende du har rett Rune S når du peker på at dette kan ha forankring i de gamle merkevarenavn du nevner. DP har etter hva jeg har forstått arbeidet med disse selskapene i sin tid.
    Vet av erfaring når jeg skal slutte å mase på DP, så jeg tror ikke jeg skal gå videre med dette fra min side.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Da skal jeg også slutte å mase om det Gunzi:)
    Jeg tipper vi snakker tilbake til 20-70 tallet,og det er mye av dette solide arbeidet Telefunken o.l. la ned på dette området Audio Note har arbeidet videre med.
    De fleste andre trafoprodusenter bryr seg ikke nevneverdig først og fremst fordi det er svert vanskelige å vise forskjeler med målinger,men at det også er dyre materialer i dag,og det koster mye penger å forske på det.Kvalitets råvarer er heller ikke så lett å finne.Audio Note har vert innom ganske mange leverandører som prøver seg med å mikse inn noen gamle høgde Toyotaer.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fungerte de ikke hos deg Rune S ? Ser de ligger ute på torget igjen.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Joda,de spiller veldig fint her på Audio Note E.
    Planen var hele tiden å selge de videre.Dette visste jeg på forhånd var en litt dyr måte å finne ut noe av hva GM-70 har å by på,men jeg annså at jeg ville få igjen pengene ved salg.
    Som med alt annet jeg har hørt og hatt så vil jeg gjerne ha muligheten til å gå inni produktene og voice ting.Prøve litt forskjellige motstander,kondiser,og små forandringer av kretser og arbeidspunkt.Det har jeg ikke lyst å gjøre med et så fint produkt som dette.
    Jeg har i grunnen hørt nok av GM70 røret til å vite at viss det blir noe høyspennings DIY rørprosjekt på meg,så er GM-70 og sannsynligvis 211 de sterkeste kandidatene.
    Hadde Denes Peter ville selge trafoer så hadde de vert en meget sterk kandidat i et selvbygg.

    Det gjør forsåvidt ingenting om de blir stående her heller:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.829
    Antall liker
    104.059
    Torget vurderinger
    23
    Holdt på å kjøpe Thomas' flotte 4 chassis RIAA for en tid tilbake - rundt 90.000,- var det snakk om. Samme for pre.
    hvorfor klinte du ikke til
    LCR basert riaa er kanonbra
    min har vært i tjeneste i noen år nå og jeg har aldri sett meg tilbake etter byttet fra Aesthetix Io
    bare delene for min var snaue 100K
    pluss en enorm jobb
    tok flere mndr
    mvh
    Leif
    Kline til..? Lett for deg å si... ikke alle som vil bruke SÅ mye bare på hifi :p
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Er det noen av dere som har hatt DPA effektforsterkere fra de var helt nye som kan si litt om dere opplevde spessielle forskjeler ved innspilling?

    En ting jeg ivertfall er rimelig sikker på er at gode interstagetrafoer mellom driver og utgangsrør gir mer oversikt og mindre forvrenging enn den billigere kondis-motstand koblingen de fleste produsenter tyr til.Hører det her,og hørte det i Audio Note kit 300B interstage blokkene jeg har hatt ved et par anledninger.
    Selv om jeg har stående en 2-3 andre rørforsterkere som muligens er ørlite varmere i klangen enn desse DPA GM-70,så er GM-70ene mindre irriterende lydmessig på syretest platene mine.Tror det dreier seg om mindre forvrenging og mer naturlig gjennomsiktighet i DPA blokkene,og da kommer mer av fokuset på musikken og ikke lyd samme hvor "dårlig" innspillingene måtte vere.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.029
    Antall liker
    894
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har hatt flere par 300B SE, PP og PSE, 211 SE, PP og PSE, samt GU81 SE monoblokker fra de var nye. Både ordinære og interstage.
    DP sier selv at fra 50-100 timer hjemme hos bruker skal det meste være på plass når det gjelder komponenter som setter seg.
    Han driver jo selv en ganske nitidig sluttkontroll på hver enkelt amp som går ut, dermed har den allerede gått mange timer i benken hans for å sikre stabilitet og for å utelukke komponentsvakheter.

    Noe helt annet er min erfaring med at DPA blokker og DPA trafoene trenger ganske lang oppvarmingstid. Jeg opplever at etter 4-6 timer i spilling, når trafoene begynner å bli skikkelig varme, da skjer det noe….
    Det åpnes en ny dimensjon i lyd, rommet utvider seg enda mer, mye større enn høyttalerne ( uansett type ) og alt blir enda mykere, sømløst og mer harmonisk.

    Ingen av mine DPA blokker har vært utpreget romantiske og varme, heller kjappe og stramme, uansett interstage eller ikke. Pre-ampene er litt annerledes, de opplever jeg fokuserer på klangflater og tonalitet, mer enn hifi parametre som gjennomsiktighet og stjernestøv i diskanten.
     
    Sist redigert:

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Interesant Gunnar.

    Nå skal det sies at jeg ikke syns desse DPA'ene er kalde lydmessig.Jeg har alltid sagt at instrument i virkeligheten først og fremst er veldig mye klarere enn man hører via et stereoannlegg..Jeg har spillt diverse instrument i over 30 år og den referansen sitter alltid i grunn for mine vurderinger.Jeg har latt meg spessielt fascinere av gjengivelse av trommer via desse DPA blokkene og Audio Note E høytalere.
    DPA blokkene fremstår som veldig hurtige,men likevel med en naturlig balanse.De er som en mer umiddelbar kobling mellom hermetikkmusikken og meg som lytter,og det er noe jeg kjenner igjen fra Audio Note interstageblokkene,og spessielt da jeg hadde Audio Note M8 forforsterker som hadde enormt gode sølv/nickelkjerne utgangstrafoer.

    Når det gjelder denne oppvarmingstiden,synes du den er like lang uavhengig av om effektforsterkeren er brukt 50 eller over 500 timer?

    Peter Qvortrup,Audio Note sjefen,mente at deres c-kjerne utgangstrafoer trengte kanskje så mye som over 1000 timer med godt med spenning og signal gjennom før de fekk en enda større grad av ro og gjennomsiktighet.Noe med at kjernematerialet er utsatt for enormt stort press ved formingen av desse c-kjernene,og at det tar lang tid med varme/spenning/effekt i de før de "slapper" av.Det høres vel litt "snåsa" ut :D ,men jeg har opplevd det i praksis med Audio Note trafoer at der skjer litt forandringer.Vi snakker selvsagt ikke natt og dag,og både Audio Note og DPA låter kjempeflott fra første timene,men at lyden gradvis over tid tar enda noen nye steg i enda bedre retning.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.029
    Antall liker
    894
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Det blir jo litt "Snåsa" som du sier Rune, og det handler jo om å stole på egen erfaring, ærlighet og lytteerfaring. Jeg syns du beskriver ytelsen til DPA-blokkene veldig bra, jeg kjenner igjen de felles karaktertrekkene ut fra ordene du bruker.
    Litt vanskelig å si om forskjellen vedvarer fra 50 til 500 timer, og videre - i den perioden og videre skjer det jo også ting med rørene.
    Men jeg tør påstå at forskjellen i lydgjengivelse ved påslag og etter 5 timer er stoooor, uansett hvor lenge trafoene totalt har gått.
    På dette feltet tror jeg uansett Qvortrup sine ord skal få veie tyngre enn mine, og jeg tror han har mye rett.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.973
    Antall liker
    13.364
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    rart at PQ mente at kondensatorkobling var overlegen lydmessig ifht IT trafoer i årevis, til han selv ble omvendt og begynte å bruke de
    nå høres det ut som om det har vært en selvfølgelighet i hele AN s tid:confused:

    hadde forresten en par DPA 300B som snekker Bakken overtok
    noe av det beste jeg har prøvd her i huset.....velbygd, dønn tyst og alt i alt veldig tillitsvekkende
    mvh
    Leif
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn