DPA - rørforsterkere for viderekomne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Gunzi skrev:
    GU81 blokkene ser også ut som noe russerne forlot i Tsjernobyl, og røret i seg selv er jo et russisk militært rør, egentlig 2 stk 211 rør i ett.
    GU81 har ingenting med 211 å gjøre. GU81 og 211 er fundamentalt forskjellige rør. Og hva mener du med "egentlig 2 stk 211 rør i ett"?
    For meg høres denne påstanden å være tatt fullstendig ut av intet.

    Jan E Veiset
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    jane skrev:
    Gunzi skrev:
    GU81 blokkene ser også ut som noe russerne forlot i Tsjernobyl, og røret i seg selv er jo et russisk militært rør, egentlig 2 stk 211 rør i ett.
    GU81 har ingenting med 211 å gjøre. GU81 og 211 er fundamentalt forskjellige rør. Og hva mener du med "egentlig 2 stk 211 rør i ett"?
    For meg høres denne påstanden å være tatt fullstendig ut av intet.

    Jan E Veiset
    Så så, ikke så aggresivt....
    Sorry for unøyaktigheten, det var en fri oversettelse fra tolken for å prøve å forklare hvordan røret best kan beskrives, siden røret i seg selv ikke er utbredt i det hele tatt, og det dermed ikke er mange som har kjennskap til de lydmessige karaktertrekkene.
    Nei, intet teknisk slektskap mellom den russiske GU81 pentoden og den i utgangspunktet amerikanske trioden 211/VT4C, men det finnes vel et trioderør fra amerikansk side som visstnok Wavac har bygd en forsterker rundt - og som ved første øyekast kan ha likheter med GU81 før man leser seg opp....
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tok litt lenger tid ja... Flyfrakt er ikke alltid like enkelt.. Men transportør var innom med noen andre god-saker som jeg fikk kikka litt på. :). Dette er kun linjedelen. I tillegg kommer en massiv strømforsyning. Alt kledd i tykk kobber... Og hardwired...
     

    Vedlegg

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Greit å få ting merka så en vet hva en har å forholde seg til av rør... 8)
     

    Vedlegg

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Har da fått lyttet og blitt nærmere kjent med den store DPA pre-ampen som ankom landet tidligere i vinter.
    Begge chassis i kobber, fordyrer, men skjermer godt.
     

    Vedlegg

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har lenge ønsket meg nok inn og utganger, i både XLR og RCA.
    I tillegg finnes rec-out funksjon på noen av inngangene, og 2 av XLR inngangene er 600 ohms.
     

    Vedlegg

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Pre-ampen er veldig ryddig bygget, med 2 x ecc82 og 2 x ecc88 på kobbersokler, der all signalføring er hardwiret på undersiden av kobberplata.
     

    Vedlegg

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Med så mange inn og utganger i ulike konstellasjoner må det nødvendigvis bli litt arbeid med ledningsføringen, men dette funker helt etter intensjonen.
    Volum reguleres via et Alps meter.
     

    Vedlegg

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    PSU i eget kobberchassi har større trafo enn tidligere versjoner, det merkes på vekta som er på solide 6.6kg. En annen i denne tråden venter på print til PSU som ble kondemnert, fordi trafoen begynte å røre på seg under hardhendt bagasjehandtering på flyplassen. Poweret er selvfølgelig også rørregulert.
     

    Vedlegg

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Det har tatt utrolig mange timer å spille denne inn, og enda tror jeg det er mer å hente. Dermed står tuberolling for døra. Konstruksjonen er veldig enkel med få komponenter i signalveien. Det gjør at rørenes egenart kommer godt frem.
    Takk til den onde ISKARIOT som har dumpet nok rør her til å holde meg frustrert og lykkelig i lang tid. I tillegg hadde jeg en pen slump ecc88 og ecc 82 selv fra andre prosjekt.
     

    Vedlegg

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Hvordan preampen høres ut.....
    Tja, det tok som sagt lang tids innspilling før den begynte å rettferdiggjøre plassen sin, og langsomt gled den inn i systemet helt naturlig, og åpnet seg opp.
    Den er ikke med i heatet for høyoppløst og klinisk hifi, men mer i klassen engasjement, musikk og klang....

    Når jeg nå switcher til annen preamp ( en god transistorkonstruksjon ) fremstår lydbildet som litt mindre, grått og kjedelig. Nå er jeg spent på hva ulike NOS rør kan gjøre.
    Har blitt både skuffet og overrasket over slikt før, rykte og forhandsomtale av dyre signalrør har ikke bestandig slått ut i full blomst i mitt system.
     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    @ Gunzi: Du legger ut unødvendig store bilder, spesielt i forhold til mengden. Mellom 300 og 500 kb er omtrent 8-10x det som profesjonelle bruker, så det er ikke nødvendig med så store bilder. Når så mange store bilder havner på en side vil noen som har sløvt nett for øyeblikket ikke få dem opp.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Unnskyld Baluba, så helt fint ut hos meg. Har tatt de ned så de burde være passe puslete nå. ;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det var pinadø kjapt gjort, for dette var jo litt arbeid. Det er forresten en veldig spennende pre. :)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Det må jeg si :) Snasent.

    Hva slags rør sitter det i psu'n ? ECL82 og ?
    Blue Alps ja, ikke for å klage eller være negativ men det finns da vitterlig bedre pot's der ute ?

    /jan
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    JanR - i PSU sitter det følgende tre rør: ECL82 - EZ80 -STR 85/10
    Jeg har ikke spesiell kjennskap til noen av de.
    Årsaken til at det står et Alps i ampen er at jeg ba om et godt, men enkelt potmeter uten klikk-avstand for å justere for volumforskjeller mellom komponenter jeg ønsker å sammenligne.
    Man kan bli gal av preamp der volum justeres med for stor db-avstand i step/klikk løsning.
    Dersom tweakfeberen skulle slå inn er det enkelt å bytte pot med den plassering det har nå, god nok plass for et større et skulle jeg finne på det.

    Foreløbig er jeg bare veldig, veldig fornøyd ;)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Gunzi skrev:
    JanR - i PSU sitter det følgende tre rør: ECL82 - EZ80 -STR 85/10
    Jeg har ikke spesiell kjennskap til noen av de.
    Årsaken til at det står et Alps i ampen er at jeg ba om et godt, men enkelt potmeter uten klikk-avstand for å justere for volumforskjeller mellom komponenter jeg ønsker å sammenligne.
    Man kan bli gal av preamp der volum justeres med for stor db-avstand i step/klikk løsning.
    Dersom tweakfeberen skulle slå inn er det enkelt å bytte pot med den plassering det har nå, god nok plass for et større et skulle jeg finne på det.

    Foreløbig er jeg bare veldig, veldig fornøyd ;)
    Som sagt ikke meningen å lage noen dårlig stemning eller klage :)

    Og helt enig, ingen fan av stepped att. Har ett Alps i 2A3 ampen, hadde ikke pre når den ble laget og det fungerer mer enn greit nok, vel fungerte. Er bypassed nå som jeg kjører med pre.
    Synd hardwaren din ser utrolig spennende ut. ECL82 - EZ80, kan jo ikke gå galt det :) Er iofs samme combo som jeg bruker i AN M2 nå om dagen, vel jeg bruker ett EZ81. Sitter originalt ett 6X5 i M2. EZ er mange ganger bedre.

    Igjen, utrolig spennende saker du har der :)

    /jan
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    disse dpa-greiene virker veldig forseggjorte.
    skikkelig håndverk, lite dilldall.
    flott fit'n finish også.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Se der ja Gunzi... Da hadde du fått lyttet litt og kost deg. Tipper det ikke finnes mange pre-amper der ute med så mange inn- og utganger. Men så er den jo spesialbygd til deg av Denes også.... :)... Med tanke på pris/nytteverdi er disse produktene et scoop... Men eksklusiviten får vi søke å holde på emotikon, iskariot og gunzi ? ;)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ;D

    Ble "kommandert" av Birdman å koble opp PSE 211 i går kveld. Glad for det akkurat nå. Til og med Grace Jones "Hurricane" svinger i stua mi nå. Dynamikk og trøkk. (naboen er borte- ikke at det er noen problemer med henne- bare følelsen av at jeg ikke behøver å ta hensyn)
    Men det er i musikker der bla. vår lille engel Magdalena regjerer, at det virkelig svinger.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    HCS skrev:
    Se der ja Gunzi... Da hadde du fått lyttet litt og kost deg. Tipper det ikke finnes mange pre-amper der ute med så mange inn- og utganger. Men så er den jo spesialbygd til deg av Denes også.... :)... Med tanke på pris/nytteverdi er disse produktene et scoop... Men eksklusiviten får vi søke å holde på emotikon, iskariot og gunzi ? ;)
    Eksklusivitet blir dessverre en nødvendig konsekvens av at disse sakene ikke er kommersielt tilgjengelig i Norge, og at de komponentene som eksisterer er tatt inn privat. Det er likevel flere sluttrinn/monoblokker/preamper ute enn jeg har oversikt over, bla. annet en trafo-pre og en hybrid trafo/rør pre i tillegg til flere to-delte preamper i mindre utgave enn den jeg viser bilder av i denne tråden. Av monoblokker er det vel et par titalls av ulike typer som befinner seg hos musikkelskere godt spredt rundt i landet. Ikke alle eierne er her på sentralen heller.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Da har jeg endelig fått power opp å gå...Nå skal det få et par tre dager med jevn kjøring påslått før jeg skal lytte pådenne preen. Jeg må si at den er så stygg at den faktisk er veldig kul.., Skal ta et par bilder ved høve... :)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Ser mine tidligere 211 forsterkere står til salg, det er gromsaker som blåser liv i det meste! "savner" ::)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nå begynner pree'n å synge riktig så vakkert.. :) ... På tross av et lite uhell med et printkort ifra start er alt bare fynd og gammen nå om dagen. Print ble skiftet og alt er vel. Må takke så mye for masse hjelp ifra han som hjalp meg å få disse til landet. Og nøkkel-låsen som "startbryter" er bare kul.. ;D


    Først etpar bilder av power supply...
     

    Vedlegg

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Så var det linjedelen. Har tuberollet litt og siden kretsene er forsåvidt enkle responderer det meget vel på rørbytte. 6922/ec88 rør. 4 til riia og to til linjedelen. Meget fornøyd. Kanskje ikke den preen som analyserer for mye, snarere gir deg sjelen i musikken med en varm klangkarakter uten å miste taket på frekvensflankene.. :)
     

    Vedlegg

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Bruker den samme rør i linjedel og riaa?

    Håvard
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Lett å se at konstuktøren har mye gode tanker, men at du skal ha hatt trøbbel med ett printkort er tabu.
    Kan ikke si jeg synes printkort i utgangspunktet er særlig viderekommende. :p
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    BHO skrev:
    Lett å se at konstuktøren har mye gode tanker, men at du skal ha hatt trøbbel med ett printkort er tabu.
    Kan ikke si jeg synes printkort i utgangspunktet er særlig viderekommende. :p

    Flyfrakt kan gjøre de underligste ting BHO 8).. Så neppe konstruktøren sin feil. Det fikk rett og slett en brist etter flyturen..Etter å ha skiftet dette fungerer alt veldig så bra :)
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner det, men han burde hardwire og ikke tulle med printbaner. ;)
    Be han begynne med det.......eller skjerpe seg som vi gjerne kunne sagt. ;D
    Ellers må jeg si det ser godt ut, og i og med at det er en vennetråd så skal jeg ikke kritisere mer ang. printkort. ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    BHO skrev:
    Skjønner det, men han burde hardwire og ikke tulle med printbaner. ;)
    Be han begynne med det.......eller skjerpe seg som vi gjerne kunne sagt. ;D
    Ellers må jeg si det ser godt ut, og i og med at det er en vennetråd så skal jeg ikke kritisere mer ang. printkort. ;)
    Tror nok han har tenkt tanken ;)...Se på førstesiden på vennetråden ..Så ser du undersiden av monoblokkene mine.. De er hardwiret så det holder.. ;D
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er vel mer skeptisk til grønn ERO kondis ;D

    Håvard
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Haavard skrev:
    Jeg er vel mer skeptisk til grønn ERO kondis ;D

    Håvard
    Hva er galt med den? Evt hva burde en ha brukt ? Bare nyskjerrig... :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Blå ERO er visst hakket vassere enn grønn. Gode kondiser begge, den blå var en gjenganger i mye high end før.
    Hva skulle han brukt? Ikke veit jeg, men det er klart det finnes dyrere kondiser der ute. Om det låter bedre er en annen sak. Sjøl bruker jeg Jantzen i høyttalere. I dac'en min er det mange black gates og ikke minst AN kondiser som koster det hvite ut av øyet, som en viss felles bekjent så treffelig sier det. Mundorf er det mange som sverger til.

    Håvard
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn