DPA - rørforsterkere for viderekomne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    HCS skrev:
    Hmmm..særs treg til å ta bilder ja..... :-[ ... Men denne linken inneholdt mye DPA ting.. Enjoy ;D

    http://www.tubeguru.hu/audio_tube_amplifier_SE/tube_amplifier.html
    Ja, Tubeguru er en gammel kompis av konstruktøren og tar masse bilder på verkstedet hans, og hjemme hos seg selv. Han samler hifi og har det utroligste stående. Pensjonert arkitekt med hifi og rørforsterkere på hjernen :) Bestiller forsterkerne med sin egen logo på, eksentrisk så det holder.
    Jeg ser faktisk bilder av mine egne GU81 blokker der også....

    Tror tubeguru mente å selge forsterkere også, men tror ikke han har gjort alvor av det. Engelsken hans er nesten ikke-eksisterende.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    HCS skrev:
    Haavard skrev:
    Bruker den samme rør i linjedel og riaa?

    Håvard
    Ja, visstnok gjør den det. 4 riia og 2 på linjedel.
    HCS - du har da ikke samme rør i riaa som i linjedel? ECC83 og ECC88 så vidt jeg husker?? Eller er jeg på jordet her?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gunzi skrev:
    HCS skrev:
    Haavard skrev:
    Bruker den samme rør i linjedel og riaa?

    Håvard
    Ja, visstnok gjør den det. 4 riia og 2 på linjedel.
    HCS - du har da ikke samme rør i riaa som i linjedel? ECC83 og ECC88 så vidt jeg husker?? Eller er jeg på jordet her?
    Ups, du har vel rett..Ecc83 i riia...Linjedelen bruker ECC88.

    Du som har hørt 211 blokkene, hvordan er lyden i disse kontra 300b ?
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Nå er det noen år siden jeg har hatt DPA 211, både PP og PSE.
    Uansett konfigurasjon så er 211 mye "rakere" og raskere, og har ikke det vinduet inn til mellomtonen som 300B har.
    Dynamikk og krefter er vel det som beskriver 211 monoblokkene fra DPA på beste måte. De drar alle laster uten å kny, men varme blir de, du kan skru ned varmen i stua på vinteren når du fyrer opp anlegget ;D

    Emotikon har et sett 211, så kanskje han kan driste seg frempå for å beskrive? Hifiguru har jo også ytret noen ord tidligere her inne om sitt par - som jeg nå tror er til salgs i Osloområdet - med fete NOS rør i.
     

    jaerbo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2004
    Innlegg
    164
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    8
    Ny eier av DPA Triode 300B PP-25w monoblokker i Bergen :)

    Etter en lang kjøretur søndag møtte jeg en meget hyggelig Gunzi på fjellet for overlevering av forsterkerne. Vel hjemme igjen ble forsterkerne koplet opp til Audio Note AN/Ksp, Leben RS28CX og Naim CD5x. Har hatt fridag i dag - og spilt variert musikk "non stop" i 10 timer. Lytteinntykk kommer etterhvert som jeg blir kjent med lydsignaturen.

    Det jeg imidlertid kan slå fast med en gang er den totale fravære av støy - både mekanisk fra forsterkerne og fra høytalerne. Med volumpoten på max (Leben har ganske høy gain) er det ingen lyd i høytalerne! Dette har jeg aldri opplevd med noen forsterker før - det være seg transistor eller rør........ Nesten litt uvirkelig.

    Bilder kommer etterhvert (hvis jeg klarer å legge dem inn her), og lytteinntrykk etterhvert som jeg blir kjent med forsterkerne. Men 10 timer med musikk har ikke etterlatt et snev av lyttetretthet - bare et smil om munnen og lyst til å sette på ny musikk.... Det er vel i utgangspunktet et godt skussmål......

    JE
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer Jan E :). Tyste er noe jeg også opplever med disse. Har merket meg at de ligger et stødig underlag så det kan være noe å tenke på-

    Forøvrig, blir fint med noen bilder ja. :)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.945
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    jaerbo skrev:
    Ny eier av DPA Triode 300B PP-25w monoblokker i Bergen :)

    Etter en lang kjøretur søndag møtte jeg en meget hyggelig Gunzi på fjellet for overlevering av forsterkerne. Vel hjemme igjen ble forsterkerne koplet opp til Audio Note AN/Ksp, Leben RS28CX og Naim CD5x. Har hatt fridag i dag - og spilt variert musikk "non stop" i 10 timer. Lytteinntykk kommer etterhvert som jeg blir kjent med lydsignaturen.

    Det jeg imidlertid kan slå fast med en gang er den totale fravære av støy - både mekanisk fra forsterkerne og fra høytalerne. Med volumpoten på max (Leben har ganske høy gain) er det ingen lyd i høytalerne! Dette har jeg aldri opplevd med noen forsterker før - det være seg transistor eller rør........ Nesten litt uvirkelig.

    Bilder kommer etterhvert (hvis jeg klarer å legge dem inn her), og lytteinntrykk etterhvert som jeg blir kjent med forsterkerne. Men 10 timer med musikk har ikke etterlatt et snev av lyttetretthet - bare et smil om munnen og lyst til å sette på ny musikk.... Det er vel i utgangspunktet et godt skussmål......

    JE
    Gratulerer med kvalitetsvarer.
    Er du sikker på at det er PP og ikke PSE du har? ;)
     

    jaerbo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2004
    Innlegg
    164
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    8
    emotikon skrev:
    Gratulerer med kvalitetsvarer.
    Er du sikker på at det er PP og ikke PSE du har? ;)
    Nei si det du -- det vet jeg faktisk ikke ::) Jeg bare skrev det som står på toppen av trafodekselet..... Her må nesten "ekspertisen" komme å hjelpe ;)

    JE
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Du har en PSE husker du vel, bestillingen ble endret fra PP mens blokkene var under konstruksjon :)
     

    jaerbo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2004
    Innlegg
    164
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    8
    Gunzi skrev:
    Du har en PSE husker du vel, bestillingen ble endret fra PP mens blokkene var under konstruksjon :)
    Stemmer det når du sier det -- hukommelsen er ikke det den en gang var ;) ;D
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    PSE funker vel det og... ;D.. Sitter å lytter litt selv. Med ny kilde ble det veldig bra. Happy. Glad det er "noen" som deler med sin kunnskap så flere kan eie disse..
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Trodde vel PSE låter kanskje hakket bedre enn PP? Litt slappere kanskje men renere?
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Enig Hifiguru - Renere og en tanke mer subtilt, med fokus på musikkens indre..... er vel også min opplevelse av PSE kontra PP.
    Sistnevnte kan ha litt mer rockefot, men jeg skal ikke vedde på at jeg klarer forskjellen i en umiddelbar lyttetest....tror jeg.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Rocket greit de DPA 211 PP-blokkene jeg hadde ihvertfall, på store Dynaudio til og med!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kunne vært artig å prøvd pse på oppsettet mitt en gang.. Du får ta med deg et par når du er på reise i det "franske badekaret" ditt gunzi :) . Venter ennå på rør, men jeg skal høre av meg. Spennede å høre hva 6N16P kan gjøre :)
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Hej
    det er et stykke tid siden der er sket noget i denne tråd
    er i stadige glade og tilfredse med jeres DpA/tubeguru udstyr?

    jeg har selv lige købt en pre og en riaa af Tubeguru- det er bare 110% value for the money";)
    riaaén er jo egentlig tænkt som en stand alone" riaa pre, men jeg har bypassed volume potten, og kører riaaen ind over preen,
    det giver lidt bedre dynamik og også en ( oplever jeg) bedre klang
    riaaen er den tubeguru kalder new 808 på hans hjemmeside, og preen er en "Rolls Royce" med rca og xlr ind og udgange, med TVC volume pot 24 steps
    og også riaa i Rolls"en
    det spiller super godt- virkeligt god naturlig klang
    som effekt har jeg en Yamamoto A 08s med 45 trioder, den passer kæmpe godt sammen med Tube guru gearet
    her et par fotos taget af Tubeguru inden han sendte den til mig
    DSCF0109.jpg
    DSCF0136.jpg

    Hav en god dag
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Lekre saker. Ligner endel på mitt power supply. Og den preen er vel heller ikke helt ulike den Gunzi her inne har... Har forøvrig fått med meg at det er flere vakre har ankommet landet.. Så da venter vi bare på bilder her i tråden ifra barte-byen... ;)
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    HC - det kommer bartebilder asap.

    waf - veldig fin den pre'en. Jeg byttet ut kondisene på min, som ligner din, med Mundorf sølv/gull i olje og opplever mer åpent lydbilde. Anbefales, hvis du er trygg på loddebolten.

    Hos meg er det ankommet 300B SE med ny type trafoer, og med industrial look :) Klarte meg rett og slett ikke uten vissheten om at jeg har 300B i huset!
    Også på plass hos en stolt eier som ikke er her på sentralen, er et sett GU81 monoblokker med separat strømforsyning. Tror eier har ryggproblemer etter å ha manøvrert dette på plass. Skal besøke og prøve å få tatt noen bilder der også.
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Gunzi,

    Vi vil se fotos af den 300B !
    GU 81 - dem sendte Janos Binder mig et par fotos af- de er helt vanvittige - jeg vil ha!

    Spændende med udskiftningen af kondensatorerne
    er det de 2 røde kondensatorer længst til højre fremme i dette billede du har skiftet ?
    og hvilke værdier har du sat i ?

    DSCF1163.jpg


    hygge
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    waf - som du ser prøvde jeg ut nye kondiser uten å fjerne de gamle først - det må jo være mulig å reversere dersom det ikke svarer til forventningene. Bildene er altså tatt under utprøving, nå er de gamle fjernet, og det hele ser mer ryddig ut.
    I tillegg til de 2 stk 2,2 uF satte jeg inn en 1,5uF i tillegg til den store kondisen som ble stående igjen i midten.

    Verdier og løsning er ikke mitt eget påfunn bare så det er sagt, men er ordinert av en meget kompetent norsk hifi-konstruktør. Jeg svinger bare loddebolten, noe jeg lærte i mitt gamle yrke som fjernsynsprodusent/fotograf der slik kunnskap ofte var nødvendig langt fra studio og sivilisasjon.

    original.jpg
    pre.jpg
    1,5.jpg
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Et lite triks, som er mye brukt i høyttalerdelefilter, er å sette inn en 0.1 eller 0.01 uF kondis sammen med den som allerede står der. Verdiøkningen er så liten at den ikke påvirker mye. Men lydmessig kan det ha veldig nytte hvis du kjøper en god kondis. Lyden av "den gode", og summen av begge i uF.

    Håvard (som drar på nytt hifi besøk til Ungarn til sommeren)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fine bilder Gunzi. Spent på bilder av din 300SE nå. Tror du jeg kunne ha fått en viss en til å kikke på pre'en min om jeg tok den med oppover ? ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Lyden er sikkert "grei" den... Det er noe med 300b.. Fikk overhalt mine her får kort tid siden og kan ikke annet enn smile hver gang jeg slår de på og setter meg til for å høre musikk ;)


    Det er lyden av blokkene du burde være spent på;)
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    HC, her er altså de nye DPA 300B SE. Lite jåleri, nesten ren industrial look. Har faktisk ikke rukket å spille mye på de, lengste lytteseanse var når Burnt_Island var innom. Skal ikke si mer enn at de er veldig lovende, og at de forandrer seg betraktelig etter 1 time påslått. Dette er ikke peisvarme, men lynkjappe forsterkere som her hos meg med store dipoler projiserer musikken ut i rommet foran høyttaleren. En av saxofonistene på ei jazzskive ble faktisk veldig nærgående. Er spent på hvordan blokkene lyder når 300B rørene (ganske rimelige saker ) som også er helt nye får kjørt seg noen timer. Synd det ikke følger lyd med bildene...eller vektangivelse. Tenkte å sette sakene på et lysere sted, men så kjente jeg svetten komme bare ved tanken.
    Stuegulv.JPG
    Over.JPG
    forfra.JPG
    2 tubes.JPG
    label.JPG
    Fra høyre.JPG
    frontrør.JPG
     

    Vedlegg

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    De var lekre. Industriell look helt klart, men funksjonelle. Ser nesten ut som om Denes bruker større trafoer nå, stemmer dette ? Du må nesten ta med et bilde av dipolene dine så vi ser hva du bruker, de ser jo heller ikke så værst ut.. ;)... Bias-justering , er den inni blokkene?

    Og ja, gratulerer så masse. Nesten misunnelig her ;)
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Ja, bias justeres på innsiden, ganske greit å komme til. Joda - større trafoer, DP har snakket om det lenge, men slik jeg har forstått er det ikke bare å øke størrelsen, det medfører andre problemer. Han var visstnok redd for å miste hurtighet. Nå har han etter all sannsynlighet løst akkurat den nøtta. De 11 wattene fyller stua nå med Kleive, Reiersrud og Dissing.
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Hej

    Gunzi: Fine fotos, Tak, og lækkert at der er brugt kobber i din pre- er chassiset også kobber ?
    Det ser ud til at din pre er en ren" linie ?
    den store "boks" i midten mellem de to platforme med rør på- hvad er det ?

    Hygge

    Nikolaj
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.945
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med nye 300B i stua G :)
    Skjønner deg godt i savnet og den "gryende panikken" av ikke å ha disse fine kreasjonene fra Denes i hus.
    Stemmer det at jeg teller åtte ulike rørtyper på disse blokkene?

    Begynner å fylles opp ser jeg......

    Her har jeg i mangel av noe bedre å finne på på Nasjonaldagen.......bedrevet kabelhygiene og kan friskmelde 211PSE blokkene. Hipp-hurra!
    Kjenner sterkt for at jeg er sugen på å teste ut hvordan 11w 300B SE låter på Imagic`ene.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    waf - det er kobber også i prechassis, og det er et rent linjetrinn. Jeg har ikke tidligere fått til god match med DPA sine riaa-trinn hos meg, men er moden for å prøve igjen. Den boksen som står mellom rørblokkene er en Usher Ref.3.0 transistor, bygd etter stasisprinsippet, 300W og 73 kg. Kjekk å ha når det blir for varmt i stua med alle disse rørene. Vanskelig å flytte på når jeg er alene.

    HC - her er dipolene igjen, og litt til din ære, et sett nyrestaurerte Advent 1, med nye filterkomponenter, terminaler, bassoppheng og internkabling. Akkurat nå spiller 300B SE helt nydelig på Advent'ene, alder og alt tatt i betraktning. I bakgrunnen til høyre ser du noe av ett sett store "The New Advent" som snart skal på indremedisinsk avdeling.

    Emotikon - takker, har litt mer ro i sjela med 300B i huset, helt klart. Det er tidligere prøvd med DPA 300B SE 9 watt på Imagic, du kan jo gjette hvordan det hørtes ut - helt til vi får flyttet mine og prøvd hos deg. Kanske Burnt_island vil være med?

    IMG_3411.JPG
     
    Sist redigert:

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Hej

    Gunzi: super fedt set-up du har der, spændende Dipoler! - eneste der mangler er en god Pladespiller:)
    Boksen jeg spurgte til var ikke effektrinet, (min fejl ikke at spørge mer præcist:)) men den hvide boks (5x10 cm ligner det) internt i din Pre på billede 2 i indlæg #102, det ligner en gammel stor kondensator ?

    Hygge

    Nikolaj
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Nikolaj, den hvite "boksen" er en stor gammel kondensator som DP liker å bruke, og Mundorf 1,5uF er lagt til mens den originale er beholdt.
    Platespiller? Nok en hvit boks, du ser den på toppen til høyre på racket, en OPUS med SME 309 / Benz Ruby3.
    Resten av nødvendig vinylsoftware befinner seg utenfor bildet, samt på annet rom, med andre komponenter og cd'er. :)
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Godt så- der er vinyl i hytten:)
    Opus den har jeg lyttet på et par gange, den spiller GODT synes jeg

    Hygge
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.945
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Emotikon - takker, har litt mer ro i sjela med 300B i huset, helt klart. Det er tidligere prøvd med DPA 300B SE 9 watt på Imagic, du kan jo gjette hvordan det hørtes ut - helt til vi får flyttet mine og prøvd hos deg. Kanske Burnt_island vil være med?
    :cool:
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.367
    Antall liker
    11.022
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Emotikon - takker, har litt mer ro i sjela med 300B i huset, helt klart. Det er tidligere prøvd med DPA 300B SE 9 watt på Imagic, du kan jo gjette hvordan det hørtes ut - helt til vi får flyttet mine og prøvd hos deg. Kanske Burnt_island vil være med?
    :cool:
    Det vil han; helt klart. Utfra det lille jeg hørte gav det mersmak. Fikk lyst på egne monoblokker igjen.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.945
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det vil han; helt klart. Utfra det lille jeg hørte gav det mersmak. Fikk lyst på egne monoblokker igjen.

    Hyggelig, hjertelig velkommen.

    Og så ble det godlyd i stua her igjen. Dac og blokker er friskmeldte.
    Men det blir varmt i de vel 50m2 her....
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.945
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Et par "stemningsbilder" tatt med mobiltlf nå i kveld - og tullet litt med...
    20120517_220655.jpg


    20120517_221143.jpg


    Bodil Niskas "Blue" har aldri vært så nære noen gang.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nice emotikon! Gløden i stua det der. Og du har det råeste "lytte-teppet" jeg har sett her inne :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn