DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • NebuNebu

    Medlem
    Ble medlem
    22.01.2021
    Innlegg
    12
    Antall liker
    12
    Sted
    Sandnes
    Har hatt to A1S. En målte 0.0007 og en 0.001 THD da jeg fikk målt dem for et par år siden. Ikke mulig å høre forskjell. A5’en min har jeg ikke fått målt.
    Imponerende! Når jeg ser på McIntosh forsterkere så er de opplyst med MC152 0.005%, PS Audio sine er også i samme kategori.
    Mest sannsynlig så hadde jeg ikke hørt noe forskjell da tinitussen hadde maskert det, men dog interessant å se hva han klarte med 80/90 talls teknologi.
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    277
    Antall liker
    93
    Dette er gjengangerspørsmål, og som nevnt finner man målinger langt bakover i tråden evnt kanskje DP- guiden. High Fidelity hadde noen skikkelig imponerende målinger på 6.4, blant annet 0,0007 prosent ved 220 watt guffe og 1 kHz ved 8 ohm. Det verste, øh beste, var at forvrengningen ikke steg noe særlig ved 4 eller 2 ohm. Leif sa den var like liten hvis alt ble gjort riktig. Det satt litt langt inne for HF å innrømme at disse og alle de andre målingene av 6.4 var de aller beste de hadde gjort.
    DP var fornøyd med med hva de hadde oppnådd med å redusere forvrengning (den var langt under det hørbare både i oppover- og nedoverbakke), og begynte å prioritere andre ting mer. Dette var i nettfilter og ferrittperioden, redselen for høyfrekvent støy var et altoverskyggende tema. Første generasjon A1 hadde blant annet bånbegrensning, og målte ikke fullt så godt som 6.4. De siste A1Sebw'ene skal imidlertid være tilbake på minst like godt målemessig nivå som 6.4 i følge Leif. Det går som kjent dessverre ikke an å spørre ham om det. Man får ikke engang svaret "Men hvem er du?".
    6.4 målte jo også veldig bra med strøm i samme testen, mer en di fleste 250w sliter med å gjøre i dag ihvertfall.
     

    GSAHarald

    Medlem
    Ble medlem
    20.11.2007
    Innlegg
    27
    Antall liker
    94
    Sted
    Tau
    IMG20231006095616.jpg


    Her kommer en liten anmeldelse av boken til Leifs sønn Martin.
    Demens er en sykdom som på mange måter er brutal. Du viskes ut som menneske. Det kommer snikende og det forløper til du er ikke mer. Tempoet på sykdommen er forskjellig. Å skrive en illustrert bok i et menneskes liv i denne fasen er sett utenfra med Martin sitt talent noe nytt.
    Vi som har opplevd Leif i sine gode dager, blir her først og fremst presentert for et kasus. Jeg er selv støttekontakt for en med Alzheimers sykdom.
    Likevel kommer det frem at han aldri ble rik på sitt geni. Å være pappa fins det heller ingen oppskrift på som er vanntett. Ens barn er det kjæreste vi har. Jeg respekterer Martin.

    Vi som besitter Leifs fantastiske forsterkere, blir med denne boken litt klokere.

    I respekt,
    Harald.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.113
    Får boka over helgen, og jeg må si jeg er litt på vakt mot en svært utleverende stil. Litt skummelt å skrive slikt så tett oppunder alt det vanskelige og vonde.
    Leifs geni lå vel på forståelsen for musikk og musikkgjengivelse. Han var helt unik på å omsette ideer og kretsløp til godt audiodesign. Vi må ikke glemme at det var sivilingenøren Rune Alexandersen som stod bak kretsløpene.
    Leif var såvidt jeg kjente ham ved forholdsvis godt mot helt til han ble rævkjørt av Electrocompaniet. Det hadde gnagd en stund, men etter dette forsvant alt håp om en halvanstendig pensjon. Han ble bitter og desillusjonert, og en sviktende helse hjalp vel ikke akkurat på.
    Kanskje Pedal har noe å tillegge her? Han er vel den av oss som kjente Leif best og gjennom flest år.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.113
    20231006_173554.jpg


    Boka har ankommet. Anbefales på det sterkeste. Obligatorisk for menigheten. Har lest snaut halvparten, og trekkes rett inn i historien. Vi vasser i kjente detaljer, mye av dette som skrives og tegnes her har vi sett eller hørt fra Leif selv. Det at vi tok så mye av tiden hans/deres er noe som klemmer meg den dag i dag.
    Skal ikke si så mye mer om boka annet enn at vi ser ekshøyttalerne til Pedal på bildet her. Jeg kjøpte selv et par Gradient Revolution fordi Leif hadde dem en stund. De er også på bildet, men det morsomste med dette bildet er at det er tatt på eksakt samme sted som Leif lærte yngstesønnen min å banne for over 20 år siden. Han var her for å sjekke et par ting oppi 5.52HP'en mens banneordene haglet. Jr fulgte interessert med. Leif la merke til det, og bemerket at dette var upassende språk med barn til stede. 30 sekunder senere begynte kraftsalvene igjen! Kona erter meg fremdeles for denne episoden.
    Leif, vi minnes deg med glede og vemod. Du var hel ved.
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Jaggu er ikke jeg også en av de som falt for både DP og Gradient etter å ha blitt presentert for kombinasjonen på messer rundt omkring. Det gikk vel ti år fra jeg hadde bestemt meg til jeg hadde råd til forsterkeren, og så et eller tre til før jeg hadde høyttalerne. Forsterkerne ble byttet i fjor, men passivkontrolleren og høyttalerne står her enda etter 20 år. Snart klar for neste skritt på den veien, men dette er kjære minner fra min hifireise.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Ja, DP var langt forut.
    Hvis noen gidder å ta turen til Kongsberg, så kan jeg kjapt kjøre noen målinger for moro skyld. Apparaturen står klar :)
    Hadde vært veldig moro å måle min A5. Vekten på 100 kilo gjør den imidlertid vanskelig å ta under armen😊. Så da måtte du nesten tatt med apparturen til meg Armand:)
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.018
    Sted
    Kongsberg
    Måleapparatet veier over 20 kilo det også og er omtrent like stor som forsterkeren. Pluss at man må ha en last som tåler effekten, så det er litt styr å flytte på dette
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.018
    Sted
    Kongsberg
    Bare å ta turen det. Alt står ferdig oppkoblet, så det er bare å plugge inn og måle :)
    Jeg er stort sett hjemme.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.018
    Sted
    Kongsberg
    Nei. Det sitter riktignok kvalitetskomponenter i DP, men ingenting varer evig, og har forsterkeren blitt brukt jevnlig så har nok samtlige elektrolyttkondensatorer redusert ytelse.
    Jeg reparerer nå en Stax forsterker som bruker de samme Rifa kondisene som sitter i DP, og disse hadde halvert ytelse etter ca. 20 år.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Nei. Det sitter riktignok kvalitetskomponenter i DP, men ingenting varer evig, og har forsterkeren blitt brukt jevnlig så har nok samtlige elektrolyttkondensatorer redusert ytelse.
    Jeg reparerer nå en Stax forsterker som bruker de samme Rifa kondisene som sitter i DP, og disse hadde halvert ytelse etter ca. 20 år.
    Er det hovedsaklig kondensatorer og soft start relay/rele som eventuelt bør byttes på en 20+ år gammel DP?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kan jeg spørre hva slags transport og forsikring folket tyr til når de sender store (tunge og dyre) DP til reparasjon og oppgradering?
     

    Musico

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.06.2022
    Innlegg
    80
    Antall liker
    345
    Sted
    Trondheim
    Kan jeg spørre hva slags transport og forsikring folket tyr til når de sender store (tunge og dyre) DP til reparasjon og oppgradering?
    Jeg sendte med posten begge veier. Riktignok med hjertet i halsen, men det gikk bra. Fordel om man har originalemballasje å sende i.
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    277
    Antall liker
    93
    Bare å ta turen det. Alt står ferdig oppkoblet, så det er bare å plugge inn og måle :)
    Jeg er stort sett hjemme.
    Måler du bare forvrengning, eller har du utstyr til å måle hvor mye strøm den leverer også, og eventuelt til hvor mye strøm kan du måle
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.018
    Sted
    Kongsberg
    Jeg har en last som tåler 3000W kontinuerlig og som kan konfigureres fra 16 Ohm til 1,3 Ohm.
    I kortere perioder kan jeg måle lavere impedans også, og dermed flere hundre ampere om nødvendig. Dette er imidlertid risky business for en del forsterkere hvis de ikke har nok innebyggede sikkerhetsmekanismer.
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    277
    Antall liker
    93
    Jeg har en last som tåler 3000W kontinuerlig og som kan konfigureres fra 16 Ohm til 1,3 Ohm.
    I kortere perioder kan jeg måle lavere impedans også, og dermed flere hundre ampere om nødvendig. Dette er imidlertid risky business for en del forsterkere hvis de ikke har nok innebyggede sikkerhetsmekanismer.
    Det holder i hvertfall for di fleste kan en i hvertfall si, men max ampere kommer ikke en del forsterkere opp i før godt under 1ohm, som feks DP 6.4, alt etter hvordan di er bygd og tenkt til også det da.
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Bare å ta turen det. Alt står ferdig oppkoblet, så det er bare å plugge inn og måle :)
    Jeg er stort sett hjemme.
    Tror jeg får til et besøk til Roar neste uke ? (ikke 18.10) og en tur til deg, spennende dette. Kan jeg ta med min Panasonic Audio Analyzer, så vi kan sjekke at den er noenlunde riktig?
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Etter at RJEL hadde oppgradert min DP A1 til A1S ebw i vår, ble THD målt av ham til 0.0009% Og jeg kan bekrefte at jeg ikke plages nevneverdig av forvrengt lyd 😀🎵🎶
    Var dette med 4ohms belastning og 400W fra 20Hz-20kHz som databladet sier for den strengeste THD-målingen som er oppgitt?
     

    hansa-bergen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2005
    Innlegg
    161
    Antall liker
    65
    Sted
    Bergen
    Vis vedlegget 958401

    Boka har ankommet. Anbefales på det sterkeste. Obligatorisk for menigheten. Har lest snaut halvparten, og trekkes rett inn i historien. Vi vasser i kjente detaljer, mye av dette som skrives og tegnes her har vi sett eller hørt fra Leif selv. Det at vi tok så mye av tiden hans/deres er noe som klemmer meg den dag i dag.
    Skal ikke si så mye mer om boka annet enn at vi ser ekshøyttalerne til Pedal på bildet her. Jeg kjøpte selv et par Gradient Revolution fordi Leif hadde dem en stund. De er også på bildet, men det morsomste med dette bildet er at det er tatt på eksakt samme sted som Leif lærte yngstesønnen min å banne for over 20 år siden. Han var her for å sjekke et par ting oppi 5.52HP'en mens banneordene haglet. Jr fulgte interessert med. Leif la merke til det, og bemerket at dette var upassende språk med barn til stede. 30 sekunder senere begynte kraftsalvene igjen! Kona erter meg fremdeles for denne episoden.
    Leif, vi minnes deg med glede og vemod. Du var hel ved.
    Hei hvor kan en kjøpe boken
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.312
    Torget vurderinger
    1
    1697225540892.png

    MEN HVEM ER DU?
    For meg var dette en sterk, men god leseropplevelse.
    God fordi Martin Ernstsen har en gudegitt strek, og hvordan han klarer å visualisere den metale nedbrytningsprossesen som følger ved Alzheimer. En reise inn i "galskapens" verden.
    Sterk fordi hovedpersonen var min venn gjennom 35 år, og den skildrer et tidvis problematisk far-sønn forhold.

    Alle som vanket i Leif Ernstsens krets vil kjenne igjen detaljene i beskrivelsen av DPs virksomhet, den gangen i Glabakkveien på Kjeller. Dette er alene verdt boken.

    Etter at Leif solgte virksomheten til Electrocompaniet, pensjonerte han seg og flyttet til Harstad. Det var i 2010-2011, husker ikke nøyaktig. Jeg snakket regelmessig med Leif på telefon, og besøkte han 1-2 ganger, hvert år, frem til hans død i 2022. De siste årene var han på pleiehjem. Det gikk fort nedover. Siste året trillet jeg han rundt i koridorene og matet han med skje.

    Far-sønn forholdet er ikke opp til meg å kommentere. Martin forteller det slik han opplevde det. Boken markedsføres riktignok som en tegneserieroman, men det virker ikke som om Martin har tatt seg kunstneriske friheter.

    Kjente menneskers biografier vekker debatt. Historikerne diskuterer Hamsuns liv den dag i dag. Når det gjelder Leif Ernstsen, vil jeg derfor kommentere noen av de temaene som berøres i boken:

    HELSE
    Leif var født med en fot som var lengre enn den andre. Det påførte han en smertefull ryggskade i voksen alder, på grensen til å bli ufør. Men som selvstendig næringsdrivende med huset i pant, har man ikke annet valg enn å bite tennene sammen og fortsette å jobbe. Til slutt ble han ufør, men da var han for gammel til
    operasjon. Det ble nei fra det offentlige helsevesen. Det syntes han var bittert.
    Martin spekulerer i boken over hvor tidlig Leif utviklet Alzheimer. Jeg tror det var relativt sent. Jeg ble ihvertfall overrasket da de fortalte det rundt 2018-19, var det vel.

    POLITIKK
    Som de fleste selvstendige næringsdrivende, var Leif blå. Det var et slit i det hele tatt å få driften i pluss, og han iriterte seg over offentlig byråkrati og rigide skatte- og regnskapsregler. I pensjonisttiden var han oppgitt over landets noe naive innvandringspolitikk. Der var han trolig på linje med FRP.

    ØKONOMI
    Dynamic Precision var et brukbart levebrød for Leif i mange år. Det som knekte økonomien var partnerskapet med det svenske LLW på begynnelsen av 2000-tallet. De hadde utviklet en PA linjekilde-høyttaler som skulle lanseres på verdensbasis. De hadde investorer i ryggen, og plasserte en kjempestor ordre på spesialbygde DP forsterkere og delefiltere. Den ordren ble aldri innløst. LLW gikk konkurs, og DP brant inne med et stort og ukurrant varelager. Leif kom aldri over den knekken. Mange av apparatene er på lager den dag i dag (aktive delefiltre fortsatt på tilbud hos @RJEL!).

    Etter salget av DP, stod Leif igjen som minstepensjonist. Det rekker ikke langt, selv om han levde spartansk. Han hadde litt verdier i form av diverse utstyr i privat eie. Det solgte han unna over tid, for å ha litt å leve av. Det siste han solgte, var sitt eget anlegg. Da hadde han fått diagnosen, og skjønte hvilken vei det gikk. Han ringte meg og bad om hjelp til salget via FINN. Pengene gikk stort sett til rekkehuset i Harstad; Elektrikerarebeider i underetasjen, ny varmevifte og tvungen fasaderenovering i regi av sameiet. (BTW, disse investeringene bidro til at rekkehuset fikk rekordhøy takst og innløsningsverdi = hyggelig arv til hans 2 barn).

    Å gjøre et nummer av det beskjedne bruktbil-byttet, syntes jeg er litt ufint. Leif og "Ranveig" brukte bilen hele tiden. De siste årene, da Leif var på pleiehjem, var de på kjøretur nesten daglig. En escape fra det rutinemessige institusjonslivet.

    DEN STORE KJÆRLIGHETEN
    "Ranveig" var en gammel flamme fra oppveksten på Senja. De fant tilbake i voksen alder, etter at Leif var skilt. De to hadde et veldig nært og kjærlig forhold. Leif dro ingen steder, uten at "Ranveig" var med. Hun hadde jobb og inntekt, og delte all sin økonomi med Leif. Et mer raust og straight menneske skal du lete lenge etter. Hun var hos Leif praktisk talt hver eneste dag de siste par årene han var på pleiehjem.

    Her er to fotominner:
    Det første fra sommeren 2020. Leif bodde da på Bergsodden Pleiehjem utenfor Harstad. Leif satte pris på Heineken helt til det siste.
    Det andre fra sommeren 2021. Da hadde han fått overføring til Slottet pleiehjem i Harstad sentrum. Jeg hadde med DP-kopp og en foto-kavalkade til å henge på veggen, slik at betjeningen skulle forstå at de hadde med en notabilitet å gjøre.


    Leif Ernstsen Bergsodden.jpg
    Leif Ernstsen Slottet.jpg
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.113
    Takk for stort og fint innlegg, Pedal!
    Etter å ha lest boka står jeg på det jeg antydet tidligere: At han skrev/gå den ut for tidlig.
    Martin svartmaler for mye etter min oppfatning. Mer tid hadde gitt ham en bedre helhetsforståelse. Blant annet ble Martin slått ned av en gjeng mørkhudede i nærheten av der jeg bor (!!). Etter den episoden, hvor Leif følte seg latt i stikken av den tredje statsmakt, ble han veldig lite glad i innvandring og våre nye landsmenn og deres barn.
    En annen sak er at han har scoret selvmål ved å ikke oppsøke faren mer før det var for seint. Han skriver det selv. Selvsagt hadde han grunn til å føle seg forulempet, men sutringen hans over hvor tungt det er å være på besøk hos et dement familiemedlem noen få dager får ingen medlidenhet fra min side. Boka slutter raskt og slurvete også.

    Likefullt er episodene fra barndomshjemmet det som gir oss full valuta for pengene. Et must for alle i Menigheten.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    13.001
    "Men hvem er du?"
    Det er vel noen og enhver som kan spørre seg selv om det.
    Dette var veldig vemodig lesning, og gjorde strekt inntrykk.
    Takk for ditt balanserte og utdypende innlegg omkring boka og din venn Leif Pedal - KUDOS

    Selv var jeg aldri mer enn en satellitt i kretsen rundt Leif Ernstsen, men han kjente meg igjen etter hvert som årene gikk.
    Jeg debuterte i sin tid med en signingsferd opp til ham på Kjeller som sjåfør og bærehjelp for Todani.
    Sistnevnte skulle hente sin nye DP 5.52HP, og jeg skulle hente ut den nyoverhalte DP 6.4 som jeg hadde kjøpt av ham.
    Hifi messig ble det 2 av de mest sjelsettende timene i mitt hifi liv.
    Jeg har aldri siden vært delaktig i så mye velvillig kunnskapsformidling.
    Hjernen min jobbet på høygir med å lagre all informasjon som tilkom meg om andre, tredje og fjerde harmonisk forvrenging (rørforsterkere kontra transistor), strømforsyninger, hvorfor ting betones i frekvenskurven sånn og slik, viktigheten av å skjerme utstyret mot magnetisme, RFI osv.osv. Jeg tror jeg svettet ut av ørene når vi dro ;)
    Senere ble det en tur opp i lydstua hvor det ble spilt på ANLEGGET o_O helt sjukt, og lysår foran allmuens hjemmeanlegg.
    Bare det å komme opp på toppen av trappa, og skue ut over Leifs personlige anlegg var sjelsettende.
    Her er gjenkjennelsesfaktoren i boka skyhøy, og gledelig for min del. Men førsteinntrykket av DP Leif fikk jeg via side 44 hvor han sitter i verkstedet og mekker.
    Akkurat slik sto trafoene nede til høyre for Leif, de små nusselige + 1 kva trafoene til 5.52 HP.
    Under trappa opp til lydstua sto en ferdig "blank" 5.52HP :oops: jeg VIL ha en sånn :cry:

    Senere traff jeg ham stadig på messer (han ivret veldig for at jeg burde kjøpe meg 2 stk A1 til Quadene, SUKK...hadde jeg bare hatt midler til det Leif).
    Det ble noen middager sammen med ham og andre med fri flyt av kunnskap og jeg i mental "svampmodus". Jeg var også med til det Det Norske Teater hvor det var snakk om å sette opp en demo med LLW høyttalerne og DP forsterkeri, velvillig bistått av hans mangeårige lydrattende og loddekyndige venninne som fremdeles jobber ved dette teater. Hun er en god venn av undertegnede, og har noen av de "skarpeste" ørene jeg vet om.

    Mannen var ufattelig kunnskapsrik innenfor sitt fagfelt, og det var trist å se ham slite med å få dreiemoment på salg av hans og Rune Alexsandersens fantastiske produkter i det LLW bakfyrte før det hadde begynt. Men det skal heller ikke stikkes under en stol at Ernstsen var djevelsk sta og envis til tider.

    I 2003 var OAS på en demo lansering av A1 i et privat hjem på Langhus hos en entusiast med finansielle muskler. .
    Her var Geir Fredriksen også med sine "linesource" glass vang høyttalere.
    I forbindelse med demoen dukket en helt ny side av Ernstsen opp. Mannen var en habil akustisk jazzgitarist viste det seg, og dette har tydeligvis gått hans sønn hus forbi. Videre vet jeg at Paul Mortensen og Leif musiserte sammen i timevis når de traff hverandre. Det som skjedde mellom dem i forretningslivet hopper jeg bukk over, men trist og leit var og ble det.

    Etter å ha lest boken til Martin Ernstsen hviler et mørke over meg som jeg tror kanskje kunne vært mindre trykkende om junior hadde (som Todani skriver) avventet med å gi ut denne boken nå. For ordens skyld har jeg aldri truffet noen av Leifs avkom, og har ingen meninger om deres liv og levnet sammen med sin far. Så må det ei glemmes at for en tegneserie "liebhaver" er dette godt håndverk, og sidene 124, 126-127 forteller meg mer enn de berømmelige 1000 ordene.

    En kjempe blant oss har gått bort, men hans arv og håndfaste produkter lever videre hos oss 😞🥰
    Min gamle DP 6.4 er bygget om til en fullblods versjon av siste A1s EBW av RJEL - elektroniker trollmann i Bodø :giggle:
    Den nye DPen i gammel forkledning og jeg har lært hverandre å kjenne godt, og når det passer seg gir jeg den frie tøyler.
    Og du verden for et balletak den har på ett sett Magnepan 3.7i.
    Men hva med en til?

    Takk for oppmerksomheten :cool:
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Martins bok er kjøpt inn også her. Som DP aficionado kunne jeg ikke annet. Martin har en spennende strek. Like mye som en historie om Alzheimer forteller han en mollstemt historie om et far sønn forhold som forble uforløst, og en familie som preges av de endringer en skilsmisse medfører.

    Selv tror jeg, som Pedal skriver i et innlegg, at sykdommen inntrådte relativt sent. I 2015 solgte jeg to A1S og en RIAA 2.2 for Leif. Da var han høyst oppegående.

    Jeg vil huske Leif som en mann med sjelden integritet, ramsalt humor og en begavelse av en forsterkerbygger.
    IMG_0685.jpeg
     

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    238
    Antall liker
    238
    Sted
    Oslo
    God kveld, min kamerat Jan Moheim skal nå selge sin DP.
    Dette er en sjelden sak. Jan jobbet hos Leif tidlig på 90 tallet ( dem kom begge fra Tandberg ). Da ble det laget 3 stk chassie, 2 av ampene ble bygd opp. En til Jan og en til Leif, siste chassie er nok aldrig bygd ferdig, da kjøperen verken hadde kunskap/ tilgang til deler som jan og Leif hadde.
    Leif hadde sin en stund så ble den solgt til en i Sverige. Jan har hatt sin hele tiden. Dette er prototype som bla laget i momanget rett før 2000 bla lansert.

    Litt om spec: vekt-99kg, 2+140W i klasse A, 16 stk Mosfet pr kanal, skiltplata i front er gullforgyllt.

    Han har ikke tenkt noen pris, men dette finner du / dere ut av. Hvis lov så kan den jo diskuteres litt her ellers så PM meg.

    Frank
     

    Vedlegg

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.018
    Sted
    Kongsberg
    Jeg fikk hyggelig besøk av Kolbjørn i ettermiddag. Han hadde med seg en DP6.4P som ble satt under lupen.
    De oppgitte spesisfikasjonene ser man under.Vi målte ikke ikke alle parametere siden dette ville tatt en del mer tid, men jeg skal gå gjennom listen punkt for punkt.
    1697748301332.png



    Oppgitt effekt på 250W i 8 Ohm
    Her ser vi begge kanaler leverer 45,3V RMS (+33,1dBV). Det tilsvarer 255W. Avviket mellom kanalene er kun 0,02dB og vi ser forvrengningen (som kun er andre og tredje harmonisk) ligger trygt og godt nede på -80dBV og lavere. Forvrengning ligger altså 113dB under signalet ved full effekt.
    1697748415847.png


    Guffer man opp bare 1 volt til, så er man oppe på 270W, men da dukker fæl og lett hørbar forvrengning opp med en gang. Dette er svært likt dagens klasse D forsterkere som spiller krystallklart opp til en grense, men over denne grensen er det bråstopp.
    1697748875639.png


    Denne grafen viser total forvrengning pluss støy (THD+N) ved alle effekter fra 0,1W til 300W, men i motsetning til bildene over får man ikke informasjon om typen forvrengning. Jeg liker derfor å måle begge deler.
    1697748975708.png



    Maximum output current
    Dette målte vi ikke, men basert på forterkerens ellers gode ytelse er det er ikke noen grunn til å tro at dette skulle være dårligere enn oppgitt

    Forvrengning (Distortion)

    Oppgitte data er 0,0002%
    1697749491510.png


    35V RMS tilsvarer 153W. I grafen over (som er målt med 1kHz) kan vi lese av at forvrengningen er 0,0006%. Det er fort gjort å tro at dette der dårligere enn de oppgitte 0,0002%, men det er det ikke. Grunnen til dette er at den oppgitte distortion er kun THD, og ikke THD+N
    Min måling er THD+N og da får man litt dårligere data.
    Tidligere så vi på at andre harmonisk lå 113dB under signalet ved full effekt, og -113dB tilsvarer omtrent akkurat 0,0002% :cool:

    Dette stemmer altså meget bra.

    IM distortion
    Dette målte vi heller ikke, men dette er en måling som henger tett sammen med THD måling, så hvis denne er bra så er også IM distortion bra.

    Frequency response
    Oppgitte data viser at frekvensresponsen skal være flat langt opp i frekvens. Mye lengre enn det som er vanlig.
    1697750564096.png


    Målingen viser også at det er helt flatt til 80kHz, med en bitteliten antydning til at det faller litt ved 80kHz. Jeg burde gjort denne målingen helt opp til 250kHz, men vi leste ikke spesifikasjonene da vi holdt på her.
    1697750547970.png


    Slew rate
    Dette krever en litt annen oppkobling og utstyr å måle, så vi droppet denne.

    Damping factor
    Denne målingen krever også en spesiell oppkobling, og ble droppet

    Støy
    Dette er oppgitt på mange forskjellige måter opp gjennom tidene. I dag er det vanlig å oppgi støy som et "rent" tall der man oppgir bare støy. Dette er litt mer logisk, og det gjør det lettere å sammenligne med andre forsterkere.
    Men her er denne altså oppgitt som et forholdstall der man ser på støy i forhold til maksimal effekt.
    1697750925041.png

    Tar man utgangspunkt i måling nummer to, (22Hz.22kHz 119dB) så forteller denne hvor stor andel av signalet som er støy når effekten er 250W / 8 Ohm.
    Da må man frem med kaklulatoren og massere tallene litt.
    Vrms = ROT(250*8) = 44,7V
    119dB er et forholdstall på 891250
    44,7V / 891250 = 50uV

    Det hadde altså vært lettere å si at støy skal være maks 50uV, men slik har altså standardene vært.
    På bildene under vises støymålingene i grafene A-veid. Det første tallet i hvert vindu er også A-veid (58uV og 68uV). Det andre tallet er ikke A-veid, og kan dermed sammenlignes med den oppgitte verdien vi tidligere regnet ut til 50uV
    Dette er altså noe høyere enn oppgitt, og det kan jo være fordi forsterkeren drar på åra. Vi ser at det er en del "stolper" ved 50Hz, 100Hz, 150Hz osv. og det indikerer at det ligger noe rippel fra strømforsyningen der.
    1697751769553.png


    Støy av denne typen vi har sett på her er noe som vil ligge der hele tiden, og vil ikke påvirke musikksignalet. Det er kun hvis man har følsomme høyttalere at denne støyen vil kunne bli plagsom. Vi ser har at den ligger på godt under -90dBV, og jeg vil tro at på en vanlig 90dB følsom høyttaler så er dette ikke hørbart før man legger øret inntil høyttaleren.
    Jeg vil også legge til at DP ikke gjør det enkelt for seg selv når de har en såpass høy gain siden dette støygulvet også blir forsterket. I dag er det vanligere å ha noe høyere signal på kildene og mindre gain i forsterkerne.

    Input impedance
    Ble ikke målt. Denne stemmer sikkert.

    Gain.
    1697752440670.png

    Denne ble målt til 31,4dB, så det er litt avvik der. Avvikene mellom kanalene var også kun 0,02dB
    Kanskje dette avviket er fordi dataene jeg har sett på her gjelder DP 6.4, men Kolbjørns DP er en 6.4P

    Sensitivity
    1697752454533.png

    Dette er jo det samme som gain, så avviket her blir tilsvarende det vi så på over.
    Vi målte ikke 1,04V RMS, men 1,00V RMS. Dette ga 37V RMS på utgangen, og det tilsvarer 171W / 8 Ohm

    Kanalsperasjon
    Dette ble ikke målt.

    Common Mode Rejection Ratio (CMRR)
    Dette har jeg jobber mye med i sammenheng med inngangstrinnet på Vera forsterkerne. Jeg vet også at Leif var opptatt av at dette skulle være i orden. En av fordelene med balanserte innganger er jo immunitet mot støy, og da må også CMRR være bra. Hvis ikke mister man fordelene med balanserte signaler.
    Oppgitte data:
    1697754073533.png


    Å måle dette er ikke rett frem. Ja det er ikke rett frem å skjønne hva CMRR er en gang!
    Kortversjonen er at det viser hvor godt inngangstrinnet klarer å undertrykke (fjerne) støy som ikke skal være der.

    Her en link til en post der jeg forklarer hvordan dette måles.
    Denne tråden er forøvrik svært lærerik tråd med mange oppegående bidragsytere som diskuterer forskjellige inngangstrinn og CMRR

    Resultatet ble som vist under:
    1697754166918.png

    Vi ser at CMRR er bedre enn 100dB opp til 15kHz. Dette er ikke opp til 100kHz som DP skriver, men det er en forklaring på det også.
    Skal man oppnå så gode tall helt opp til 100kHz forutsetter det at man ikke har kabler tilkoblet inngangen, og det er jo litt urealistisk. En hver kabel har kapasitans, og dette ødelegger de gode tallene. Denne målingen er derfor MED kabel. Men jeg bruker en 60cm lang kabel med lav kapasitans på kun 70pF mellom skjermen og lederne og 32pF mellom lederne.

    Uansett. Selv om Leif kanskje "tweaket" målingen sin litt ved å unnlate kabel så er dette upåklagelige data. Men det er verdt å merke at dette er med 100% lik kildeimpedans.

    Oppdatert CMRR
    I den oppdaterte CMRR standarden tar man også hensyn til ulik kildeimpedans. Her måler man hva som skjer hvis kildeimpedansen er 10 Ohm mer på ene fasen enn den andre. Da blir det enda vanskeligere å opprettholde gode data.

    Usetter vi DP 6.4P for denne testen så faller CMRR til 72dB.
    1697755019792.png


    Vekt
    Oppgitt:
    1697755390640.png

    Dette ble heller ikke målt, men vi kan si det sånn at jeg er glad jeg hadde Kolbjørn til å åpne dørene for meg når jeg drasset på denne :)


    Min konklusjon
    DP er forsterkere som er laget slik jeg mener de skal være. De forsterker signalet uten å legge til eller trekke fra noen ting. Er det noe å sette fingeren på, må det være støygulvet. De egner seg kanskje ikke like godt hvis de skal drive følsomme elementer direkte i et aktivt oppsett.
     
    Sist redigert:

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Kunne vært interessant å måle PA402, jeg har for tiden to stykk som er skvær originale. Hvorfor jeg mener det kunne være interessant er at dette er en PA-forsterker med på papiret lav forvrengning, relativt høy dempningsfaktor og høye strømreserver.
    Min mening er at det er habile Hi-Fi forsterkere med et litt robust utseende.
    Jeg har brukt de til å drive IRS Epsilon(som trenger bi-amp), som etter min mening står seg godt enda. Ingen støy, masse kraft og godlyd.

    I tillegg er de aldri justert eller vært tatt service på. De er som de var da de forlot bordet til Leif og levde sitt liv i et teater i Stockholms utkant sammen med seks andre søsken(+ de to jeg har igjen) i rack med ekstern kjøling. Rattet av teknikere med høy teknisk lydkompetanse med DIY linjekilder og aktive delefiltre.

    Er det foretrukket med besøk midt i uka, eller er en helgedag mulig?
    Med det samme jeg kunne reise innom så er det jo artig å prøvd seg litt på en A1s EBW som skal være i toppform også.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn