DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Ja da skulle det vel være mulig å få litt lyd ut av de høyttalerne. Mulighet for å sprenge de er også til stede
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Du må lage deg en kort XLR-kabel hvor signal + og signal - er byttet om på i en ende. Du kan kjøre signal inn på Input A, så tar du den korte kabelen fra A til inn på B.
    Så bruker du + høyttalerterminal på A-siden som + på høyttalerkabel og + høyttalerterminal på B-kanalen til - på høyttalerkabel.

    Gjøres på eget ansvar selvfølgelig, og jeg har selv gjort det flere ganger. Jeg har kjørt 4x DP PA402 på CV 1515 faktisk.. Brutalt.
    Etter å ha testet litt frem og tilbake, så fant jeg selv ut at det ikke var noe å hente. 1515 tåler ikke effekten uansett, og man er bedre tjent med så høy dempningsfaktor som mulig. Gøy er det uansett, men som sagt, så fikk jeg best resultat i Bi-amp faktisk.
     

    Yanmar6N

    Medlem
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    19
    Antall liker
    2
    Sted
    vestnes
    Ja da skulle det vel være mulig å få litt lyd ut av de høyttalerne. Mulighet for å sprenge de er også til stede
    Ja, det er jeg klar over. Akkurat ny alle elementene utenom de bak. Men lyden du får av disse med skikkelig watt er meget bra.
     

    Yanmar6N

    Medlem
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    19
    Antall liker
    2
    Sted
    vestnes
    Du må lage deg en kort XLR-kabel hvor signal + og signal - er byttet om på i en ende. Du kan kjøre signal inn på Input A, så tar du den korte kabelen fra A til inn på B.
    Så bruker du + høyttalerterminal på A-siden som + på høyttalerkabel og + høyttalerterminal på B-kanalen til - på høyttalerkabel.

    Gjøres på eget ansvar selvfølgelig, og jeg har selv gjort det flere ganger. Jeg har kjørt 4x DP PA402 på CV 1515 faktisk.. Brutalt.
    Etter å ha testet litt frem og tilbake, så fant jeg selv ut at det ikke var noe å hente. 1515 tåler ikke effekten uansett, og man er bedre tjent med så høy dempningsfaktor som mulig. Gøy er det uansett, men som sagt, så fikk jeg best resultat i Bi-amp faktisk.
     

    Yanmar6N

    Medlem
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    19
    Antall liker
    2
    Sted
    vestnes
    Ja jeg hadde en alto Mac på her. Synst det funket veldig bra. Men alle elementene røyk pluss deler av delefilter. Nå er alt byttet utenom de bak. Nye delefilter også for det smeltet
    image.jpg
     

    Yanmar6N

    Medlem
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    19
    Antall liker
    2
    Sted
    vestnes
    Subbene flimrer veldig, det gjør det ikke på den andre. Alto Mac. Hva er det, gjor det også før brokoblingen? Trodde det var tegn på for Lite effekt på forsterkeren. Jeg er ingen elektriker som der sikkert har skjønt til nå. I gen vrengelyd, bare blafrer veldig
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Det er først når en kan pøse på med 5000Watt på bassene uten at de engang svetter litt, at man skjønner hva kontant og kontrollert bass er for noe
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    AltoMac 2.4 eller? Det er veldig slappe saker. Jeg hadde en kompis som kjørte AltoMac 2.4 på CV i ungdommen. To stykk i bridge. Ikke låt det spesielt bra, og delefiltre og elementer smelta.
    Selv kjørte jeg Klasse D på 1515 og hadde aldri problemer.

    Etter min mening, så skroter du AltoMac og kjører DP'en i vanlig drift med en kanal til hver høyttaler. Det skal bli fres det. Jeg skulle bli overrasket om du ser at det blinker litt i "clip" lampene på forsterkeren uten at det er skikkelig-skikkelig høyt.

    Dette med brokobling er litt "fjortis", jeg var der selv i min ungdom, men fant etterhvert ut at det egentlig ikke hadde så mye for seg.

    Får du tak i en forsterker til, så er det alltids mulig å kjøre Biamp.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oen

    Yanmar6N

    Medlem
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    19
    Antall liker
    2
    Sted
    vestnes
    AltoMac 2.4 eller? Det er veldig slappe saker. Jeg hadde en kompis som kjørte AltoMac 2.4 på CV i ungdommen. To stykk i bridge. Ikke låt det spesielt bra, og delefiltre og elementer smelta.
    Selv kjørte jeg Klasse D på 1515 og hadde aldri problemer.

    Etter min mening, så skroter du AltoMac og kjører DP'en i vanlig drift med en kanal til hver høyttaler. Det skal bli fres det. Jeg skulle bli overrasket om du ser at det blinker litt i "clip" lampene på forsterkeren uten at det er skikkelig-skikkelig høyt.

    Dette med brokobling er litt "fjortis", jeg var der selv i min ungdom, men fant etterhvert ut at det egentlig ikke hadde så mye for seg.

    Får du tak i en forsterker til, så er det alltids mulig å kjøre Biamp.
    Dp er ny, hadde to alto og folk fraråder meg de. Men synst ikke den klarte to 1515. Har dc 15 også der er den stor nok. Ble veldig fornøyd nå når jeg brokoblet dp👍 så det blir å kjøpe en til til den andre 1515. Blir veldig dyrt å sprenge det heletiden
    5269DF13-8FD1-4743-AFE0-4B09511CEDDB.jpeg
    68616AD3-1490-4CEE-97E3-7D33D070E6A0.jpeg
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Har du prøvd å kjøre DPen alene da? Som nevnt har jeg erfaring med at det nødvendigvis ikke har noe for seg å brokoble, selv om jeg selv synes det var ganske kult en gang i tiden. Går bare utover basskontroll, og det trenger man på 1515.

    Til info, så har jeg sikkert eid 50-60 par CV over en 10-års periode, og reparerte CV-elementer og høyttalere da jeg studerte. Slik klarte jeg å studere uten jobb ved siden av. Har prøvd ørten forsterker- og høyttalervariasjoner. Har hatt mange par av både DC15 og 1515, nå har jeg bare DC15 og masse reservedeler igjen av det.
     

    Yanmar6N

    Medlem
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    19
    Antall liker
    2
    Sted
    vestnes
    Synst det ble mye bedre, kjørte den alene først, å den clipet tidlig. Manglet det siste på høyt volum. Nå ble det bare veldig morro😁
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Er det noen som sitter på strøm/effekt-målinger som funksjon av fase og impedans på A1s EBW og PA402?

    Jeg sitter med et oppsett hvor A1s EBW brukes på toppen og en PA402 brukes på bass.
    Bass-systemet er med servo, og jeg har en anelse om at dette bass-systemet til tider suger rimelig mye strøm.

    Planen var å skaffe en A1s til for å få lik forsterker både på topp og bunn. Samtidig vil det ha mye å si for utseendet på stereoanlegget.
    PA402 er jo ikke akkurat vakker sammenlignet med A1s.
    Så sitter jeg og lurer litt på om A1s vil være tilstrekkelig, jeg sitter med et inntrykk av at PA402 kan føles litt snau når det røyner på(veldig lav frekvens og mye som skjer) og viftene girer fort opp(vitner jo om at det går litt strøm).

    Er det noen som sitter på data som kan si noe om hvordan PA402 presterer ved ulike faser(resistiv last er jo ikke alltid så interessant) og impedanser?
    Jeg mener det var en svensk test en gang hvor A1s EBW ble målt, noen som finner igjen dette?

    Jeg kunne jo snudd om på det og prøve A1s EBW i bunn og PA402 i topp. Det vil være litt jobb å koble om alt sammen, samtidig hadde det vært kjekt å vite hva PA402 faktisk klarer. Jeg har troa på at den kan mye, men at jeg også krever mye av den i anlegget mitt.

    Lurer på om de planene om å skaffe en A1s EBW til skrinlegges og at man heller skal finne seg noe annet, eller om man skal fortsette å lete.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.826
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Synst det ble mye bedre, kjørte den alene først, å den clipet tidlig. Manglet det siste på høyt volum. Nå ble det bare veldig morro😁
    Klippet tidlig?
    Hva er tidlig, og hvor høyt spiller du egentlig?
    De høytalerne har vel noen og 90dB med 1 W?
     
    Sist redigert:

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.534
    Antall liker
    4.341
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Er det noen som sitter på strøm/effekt-målinger som funksjon av fase og impedans på A1s EBW og PA402?

    Jeg sitter med et oppsett hvor A1s EBW brukes på toppen og en PA402 brukes på bass.
    Bass-systemet er med servo, og jeg har en anelse om at dette bass-systemet til tider suger rimelig mye strøm.

    Planen var å skaffe en A1s til for å få lik forsterker både på topp og bunn. Samtidig vil det ha mye å si for utseendet på stereoanlegget.
    PA402 er jo ikke akkurat vakker sammenlignet med A1s.
    Så sitter jeg og lurer litt på om A1s vil være tilstrekkelig, jeg sitter med et inntrykk av at PA402 kan føles litt snau når det røyner på(veldig lav frekvens og mye som skjer) og viftene girer fort opp(vitner jo om at det går litt strøm).

    Er det noen som sitter på data som kan si noe om hvordan PA402 presterer ved ulike faser(resistiv last er jo ikke alltid så interessant) og impedanser?
    Jeg mener det var en svensk test en gang hvor A1s EBW ble målt, noen som finner igjen dette?

    Jeg kunne jo snudd om på det og prøve A1s EBW i bunn og PA402 i topp. Det vil være litt jobb å koble om alt sammen, samtidig hadde det vært kjekt å vite hva PA402 faktisk klarer. Jeg har troa på at den kan mye, men at jeg også krever mye av den i anlegget mitt.

    Lurer på om de planene om å skaffe en A1s EBW til skrinlegges og at man heller skal finne seg noe annet, eller om man skal fortsette å lete.
    Kjøp en A1s til og prøv biamping. Da vil du få meget god lyd. Har kjørt biamping med 2 stk A1s EBW noen år nå og er meget fornøyd med lyden. :)
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Bi-amping må jeg gjøre uansett, da jeg har servo på bass. Det er bare det at bass-delen svelger unna mye power. Vet ikke om A1s klarer det, når jeg føler at PA402 tar godt i.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Bi-amping må jeg gjøre uansett, da jeg har servo på bass. Det er bare det at bass-delen svelger unna mye power. Vet ikke om A1s klarer det, når jeg føler at PA402 tar godt i.
    Hva vil det si at du har servo på bass ?
    Forklar detaljert......
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Hva vil det si at du har servo på bass ?
    Forklar detaljert......
    Enkelt forklart er det en tilbakekobling på bass-delen av anlegget med et akselerometer montert på bassmembranene.
    Signalet som gis fra kilden sammenlignes med signalet som måles på bassmembranet. Avvik og forvrengning kompenseres for i et nytt signal som går til forsterkeren. Dette foregår i et eget filter utenfor høyttaleren.
    Det betyr at man må ha totalt fire kanaler i drift for et stereooppsett.

    1691174576942.png
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Man lærer så lenge man lever. Aldri hørt om før nu. Hva er et akselerometer ? Hvordan fungerer det ?
    Disse firkantene i blokkskjema som kalles servo control og power amplifier, de må jo være en del av høytaleren da eller ?
    Har du noen fabrikanter og modell på høytalere som bruker dette prinsipp ?
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Du kan lese ganske mye om de høyttalerne jeg har på nett, Infinity IRS Epsilon.
    Jeg bruker DPene mine til å drive høyttalerne, servokontroller og forsterker holdes altså utenfor høyttalerkabinettene, men det går en XLR 4-pin fra hver høyttaler tilbake til servokontrolleren. Så går det to par høyttalerkabler til hver høyttaler(et par til topp, og et par til bunn(bass).

    Infinity har imidlertid brukt dette siden den spede begynnelse. De mest kjente modellene med servo er nok IRSV(disse hadde egne forsterkere på basstårna), IRS Beta, IRS Gamma og IRS Epsilon.

    Et akselerometer måler akselerasjon, og kan på den måten måle "utsvinget" på basselementet og dermed responsen. Er vel basert på et piezoelektrisk element.

    Man skal jo ha tunga rett i munn når man kobler opp dette greiene, klarer man å koble høyre og venstre feil med tanke på feedback-kabel og høyttalerkabel, så bryter helvete løs så fort man skrur på forsterkeren. Om jeg roper høyt inn i basselementet når ting står på tomgang og forsterkningen på feedback-sløyfa er satt for høyt så kan basselementet gå i selvsving, da tar forsterkeren godt i.
     
    Sist redigert:

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.111
    Husker Philips lagde en del furore med sine Motion Feedback-høyttalere for om lag 45 år siden. Det må vel ha vært noe slikt.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.913
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Dp er ny, hadde to alto og folk fraråder meg de. Men synst ikke den klarte to 1515. Har dc 15 også der er den stor nok. Ble veldig fornøyd nå når jeg brokoblet dp👍 så det blir å kjøpe en til til den andre 1515. Blir veldig dyrt å sprenge det heletiden
    CV 1515 er ikke en spesielt enkel last. De to store 15» elementene genererer mye motstrøm, og de dipper relativt lavt iimpedanse, så brokobling er definitivt ikke et triks jeg vil anbefale om forsterkeren ikke leverer nok juice I vanlig drift. Høyttalerne er spesifisert til 4 ohm, men med to 15» i parallell i bassrefleks, mistenker jeg du er i området 2,5ohm eller så i impedansminimum, kombinert med litt ekle fasevinkler.

    PA402 er beregnet for å levere mye effekt hele dagen lang, men når du brokobler på vanskelig last, så er det oppskrift på problemer.

    Da ville jeg heller sett til proffverdenen og finne en Crown som gir tilstrekkelig guff I stereo. Disse er laget for å drive store elementer med masse effekt dagen lang.

    Johan-Kr
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Du kan lese ganske mye om de høyttalerne jeg har på nett, Infinity IRS Epsilon.
    Jeg bruker DPene mine til å drive høyttalerne, servokontroller og forsterker holdes altså utenfor høyttalerkabinettene, men det går en XLR 4-pin fra hver høyttaler tilbake til servokontrolleren. Så går det to par høyttalerkabler til hver høyttaler(et par til topp, og et par til bunn(bass).

    Infinity har imidlertid brukt dette siden den spede begynnelse. De mest kjente modellene med servo er nok IRSV(disse hadde egne forsterkere på basstårna), IRS Beta, IRS Gamma og IRS Epsilon.

    Et akselerometer måler akselerasjon, og kan på den måten måle "utsvinget" på basselementet og dermed responsen. Er vel basert på et piezoelektrisk element.

    Man skal jo ha tunga rett i munn når man kobler opp dette greiene, klarer man å koble høyre og venstre feil med tanke på feedback-kabel og høyttalerkabel, så bryter helvete løs så fort man skrur på forsterkeren. Om jeg roper høyt inn i basselementet når ting står på tomgang og forsterkningen på feedback-sløyfa er satt for høyt så kan basselementet gå i selvsving, da tar forsterkeren godt i.
    Akkurat, det er de.....
    De har jeg faktisk hørt.
    Ja, jeg fikk spørsmå for noen år siden om å fikse en slik servoboks, uten høytaleren tilgjengelig og uten noen form for dokumenatsjon / skjema.
    Jeg takka nei.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.197
    Antall liker
    2.672
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    CV 1515 er ikke en spesielt enkel last. De to store 15» elementene genererer mye motstrøm, og de dipper relativt lavt iimpedanse, så brokobling er definitivt ikke et triks jeg vil anbefale om forsterkeren ikke leverer nok juice I vanlig drift. Høyttalerne er spesifisert til 4 ohm, men med to 15» i parallell i bassrefleks, mistenker jeg du er i området 2,5ohm eller så i impedansminimum, kombinert med litt ekle fasevinkler.

    PA402 er beregnet for å levere mye effekt hele dagen lang, men når du brokobler på vanskelig last, så er det oppskrift på problemer.

    Da ville jeg heller sett til proffverdenen og finne en Crown som gir tilstrekkelig guff I stereo. Disse er laget for å drive store elementer med masse effekt dagen lang.

    Johan-Kr
    Ett svensk tidskift kallte 1515 forsterkar dødaren " .De ble handlet av min sønn da vi hørte dem spennt opp med aragon palladium 100w klA mono blokker , de er rated 600 w 4 ohm

    Flere som satt i lytte session nektet å tro det var cv1515 , for de spillte med en sinnsyk autoritet samt finesse . Eneste amp som kunne møte litt av overlegenheten til Aragon var en aw 250 b
    Tipper på at 2 DP monos på 600w 4 ohm ville klare oppgaven
    En nominellt 100w 8 ohm amp alltfor for veikt til disse deilige monstrene , Imponerende hvordan de lyder bare de får nok mat "
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.913
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ble kasta litt av sporer av 402-kommentaren…

    Når det er en PA2000H, så gir denne 480W i 4 ohm, og 950W i 2 ohm. Jeg har vansker med å tro at dette bunner i effektmangel.

    Når det oppleves mangel på bass, så vil jeg hevde at det er ikke mangel på effekt som er problemet, men at en sliter med reaktiv effekt, lav impedans og fasevinkel. En høyner riktignok effekten til 1900W i 4 ohm om en brokobler den, men da ser hver del av forsterkeren halv impedans, så den vil ikke få noe bedre kontroll i bunn.

    CV-gjengen henger seg alltid opp i brokobling som magisk medisin - gjerne med et par stakkars NAD som får unngjelde, men brokobling er forsterkerverdenens svar på ivermectin. Finn stor nok forsterker i utgangspunktet. (Jeg har reparert en kokt NAD for nevøen min, som har brukt den med nettopp med CV).

    Johan-Kr
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.197
    Antall liker
    2.672
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Noe magisk sjer med brokobling , mange ganger fordi rett og slett utgangs impedansen passer ht og det ekstra spenning svinget som skal til for å drive enkelte ht dynamisk ,,, som oftest snakker vi da om normal stero og passiv HT .

    Det blir noe helt annen og lettere arbeids fordeling for en elektronisk crossover amp å drive single elementer uten filtre

    CV1515 passiv bla ,,, trenger både spenning svinget og effekten og det blir ikke feil med en som gir 600w i 4 ohm , Om den skal dobble nedover er mindre inntresant mer enn at sikkring kretsløpene ikke bør trigges . Noen amper klarer og er stabile ned til 1ohm . Store mosfet trinn
    med feite analoge supplyer har fordeler som at de oftest ikke trenger sikkings kretsløp for annet ern høyfrekvent kapasitv belastning , som ikke gir klipping og som vi slettes ikke vil ha

    Jeg nevnte at en 100 w amp blir for veik selv om den dobbler effekten nedover fordi cv1515 spesifikkt og trenger og spenning svinget som få single amper klarer før de blir bro koblet
    100/200w kan blir for veike for mosten med som oftest med 2-3 pair output transistors pars. I tillegg til dårlig sikkrings krets løp som ikke gjør tingen bedre ,spesiellt da brokoblet

    PS Jeg testet en gang en new class A 100 w amp og tenkte hva er vitsen med selv bygg ?

    En telark plate fikk meg på bedre tanker igjen ,,,,,,,,, flere spor av classisk musikk fikk ampen i mute utallige ganger , da turde jeg ikke mer

    Da var jeg happi for å koble opp mine egne 100 w mosfett å virkelig høre classisk musikk med pauke drønn og pistol skudd uten klipping eller mute "

    Idag er allt bro , ser meg alldri tilbake
     
    Sist redigert:

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.111
    Fint innlegg, Harepusen, men jeg forstår ikke helt hvorfor du publiserer denne på Menigheten.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.197
    Antall liker
    2.672
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Fint innlegg, Harepusen, men jeg forstår ikke helt hvorfor du publiserer denne på Menigheten.
    Det var snakk om å drive 1515 og jeg kunne svare . )


    Jeg kjenner hva DP står for men så er det også slik at også noen DP sliter med notorisk vanskelige laster , og,,,,det er her kansje menigheten kan komme på banen å finne den DP som passer inn ?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn