DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • GlennAS

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2018
    Innlegg
    20
    Antall liker
    23
    Hei
    Jeg har fått en Dp no.1 mk1. Den har vært lagret i minst 15 år. Den slår seg på, men dc offset på ene kanalen er på 0,9,V. Den andre ligger på rundt ×/- 30mV.
    Jeg har ikke prøvd å justere på potmeterene ennå for dc offset.
    Noen tips om hva som forårsaker den høye offseten, hvis det ikke lar seg justere.
     

    Vedlegg

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.675
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei
    Jeg har fått en Dp no.1 mk1. Den har vært lagret i minst 15 år. Den slår seg på, men dc offset på ene kanalen er på 0,9,V. Den andre ligger på rundt ×/- 30mV.
    Jeg har ikke prøvd å justere på potmeterene ennå for dc offset.
    Noen tips om hva som forårsaker den høye offseten, hvis det ikke lar seg justere.
    Først av allt få en manual så du kan sjekke service data og justering
    ellers en rask sjekk ;
    Offsett tilsier mer en ett drifta potmeter ,,,Sjekk og visuellt , Den kan være DC koblet med eller uten servo , og AC koblet

    Kortslutt inngangene , har du occiloskop sjekk for unoter , har du ikke ,, bruk ac måling .Du har den andre kanalen som ref , sjekk opp rail spenninger , de skal være like ,,samt og for drivers printa , Stort avvik der kan bety høyt strøm forbruk ,, sjekk idle .
    Ett så stort offsett kan ses ved excessive strøm idle ,,, eller en transitor defekt /
    og lavere rail spenning ) Du kan sjekke individual idle for hver power trans gjennom emmitor motstand ,En infinite trans /emittor resistor vil gi deg ltt høyere rails og offsett
    Andre feil kan og trigge off sett , men en plass må du starte . )

    Ps noen av de store power ampene har dødelig høy DC , i tillegg til att de og kan svinge ,,, så take care

    En hånd på ryggen " som pappa prentet inn : )
     
    Sist redigert:

    GlennAS

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2018
    Innlegg
    20
    Antall liker
    23
    Først av allt få en manual så du kan sjekke service data og justering
    ellers en rask sjekk ;
    Offsett tilsier mer en ett drifta potmeter ,,,Sjekk og visuellt , Den kan være DC koblet med eller uten servo , og AC koblet

    Kortslutt inngangene , har du occiloskop sjekk for unoter , har du ikke ,, bruk ac måling .Du har den andre kanalen som ref , sjekk opp rail spenninger , de skal være like ,,samt og for drivers printa , Stort avvik der kan bety høyt strøm forbruk ,, sjekk idle .
    Ett så stort offsett kan ses ved excessive strøm idle ,,, eller en transitor defekt /
    og lavere rail spenning ) Du kan sjekke individual idle for hver power trans gjennom emmitor motstand ,En infinite trans /emittor resistor vil gi deg ltt høyere rails og offsett
    Andre feil kan og trigge off sett , men en plass må du starte . )

    Ps noen av de store power ampene har dødelig høy DC , i tillegg til att de og kan svinge ,,, så take care

    En hånd på ryggen " som pappa prentet inn : )
    Takk for tips.
    Driver med litt små rep/service av forsterkere i hobbyrommet. Så passer meg godt for spenning i forsterkere. Aldri rørt en DP før. Tung og uhåndterlig på benken👍😁
     

    Hamram

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Service/rep av Dynamic Precision, er det fortsatt RJ-Elektronikk i Bodø som gjelder, eller finnes det noe nærmere for meg som bor på Karmøy? 🤔
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Service/rep av Dynamic Precision, er det fortsatt RJ-Elektronikk i Bodø som gjelder, eller finnes det noe nærmere for meg som bor på Karmøy? 🤔
    Nei, så vidt meg bekjent, så er det kun RJEL i Bodø som er "sertifisert" DP-reparatør.
    Han eier jo også rettighetene til Dynamic Precision navnet, og har "alle" kretsskjemaer mm. til de forskjellige modellene.
    Og ikke minst har han lang erfaring med å reparere DP forsterkere inn til beinet, har bygget flere A1s og A5 fra bunn, samt bygget om min 6.4 til A1s EBW.

    Det er like dumt å krumme nakken Hamram, og pakke ned (emballere) forsterkeren godt i flere lag for alle 6 sider, slik at den tåler et fall fra 2 m høyde om uhellet skulle være ute. Bruk for all del IKKE isopor "chips" i esken nær forsterkeren. Da blir det mye bøss inne i chassiet som er et lite helvete å få "støvsugd" ut pga statisk elektrisitet. Sist, men ikke minst bør du ta kontakt med RJEL FØR du sender forsterkeren/forforsterkeren/DAC/RIAA nordover.
    Han er en flink og populær reparatør, og derav står det mange solide forsterkere på vent rundt om i huset.
    I tillegg har mannen full jobb på dagtid.
    Fordelen er at oversendt DP-utstyr automatisk rykker langt frem i køen ;)
     
    Sist redigert:

    Hamram

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har brukt han før, så jeg vet hva han er god for. 😊 Hadde bare et håp om å slippe emballering og det styret der.
     

    jan_arild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    250
    Antall liker
    145
    Det finnes en i Hokksund som også kan skru DP. Roar Malmin. Jeg skal undersøke om det er greit at jeg gir nummeret her.
    Og i Asker er det en som har et firma. Nicotronics som også skriver at han fikser DP.
     

    Hamram

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Gjør det, men for min del går det ut på det samme, i og med at jeg likevel må sende den. 😊 Greit å vite i alle fall.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Det finnes en i Hokksund som også kan skru DP. Roar Malmin. Jeg skal undersøke om det er greit at jeg gir nummeret her.
    Og i Asker er det en som har et firma. Nicotronics som også skriver at han fikser DP.
    Ikke meningen å være festbrems jan_arild, MEN....
    Joda, Roar Malmin kan skru det meste, men spørsmålet blir ofte hvilket år han orker eller har tid å skru.
    Han er svært ustrukturert, rotete og utpreget spansk hva tid angår. Leveringstid er et fremmedord i denne karens univers.
    Om du leter litt her inne. så er det mange historier fra folk som har benyttet Malmin som reparatør, hvorav enkelte bestillinger utspiller seg over år. Jeg ville nok tenkt meg godt om før jeg sendte/leverte noe hifi utstyr til reparasjon hos Malmin.

    En ting er at Nicotronics skriver at de fikser DP, men har herremannen det nødvendige grunnlaget som forteller noe om de benyttede komponentene i kretsløpet, toleranser, verdier, merke osv. Det er ikke bare å skru skjønner du, men må vite hva man driver med, samt forholde seg kunden.

    Kall meg gjerne en sur gammel grinebiter, men tro for all del ikke på alt folk skryter på seg at de kan gjøre.
    RJEL der i mot både kan, og har de nødvendige ressursene for å kunne reparere DP forsterkere/utstyr på alle nivåer.
    Dette er skatter som ikke produseres lenger, og da bør ikke ukyndige hender tukle med disse apparatene.
     
    Sist redigert:

    jan_arild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    250
    Antall liker
    145
    Jeg er fult klar over hva du mener.
    Skrev bare at det finnes muligheter på Østlandet. Så kan de det gjelder gjøre sine egne vurderinger.
     

    Musico

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.06.2022
    Innlegg
    80
    Antall liker
    345
    Sted
    Trondheim
    Kan legge til at da vår DP ble oppgradert fra A1 til A1S ebw hos RJEL i februar i år fikk jeg alltid kjappe og utfyllende svar på hva som ble byttet, hvorfor noen oppgaver tok ekstra tid og masse bilder av printkort og deler underveis i arbeidet. Det bidro til opplevelsen av at effekttrinnet var i de beste hender.
    Siden jeg hadde en fungerende DP A1 så satte Rune meg på venteliste (ca 3 måneder). Så da jeg sendte DP'n til Bodø (jeg bor i Trondheim), hadde han alt av deler på plass (bortsett fra noen braketter som måtte spesiallages), så jobben gikk relativt raskt.
     

    GlennAS

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2018
    Innlegg
    20
    Antall liker
    23
    Fått titta litt på denna Dp No1 mk1. Som sagt så har den stått ubrukt i nærmere 2 ti-år. Var så vidt borti potmeteret for dc offset og da spratt den ned til 10mV på utgangen 👍. Den holder seg der +/- noen mV.
    Ble noe mer stabil da den har stått 1 times tid, men litt ustabil dc offset er det på begge kanaler. Men holder seg lavt.
    Var spent på om vifta starta opp når den ble varm og det gjorde den også.
    Kjørte 1kHz test i den og sjekka med oscilloskop og ren fin bue. Sjekka så øvrige frekvenser og fine buer over hele linja👍.

    Blir å sjekke kondensatorer for ESR osv nå.
    Men kan trygt koble den til mine kef 104.2 nå.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Jeg har en A1s EBW og har fått tak i en A1s EBW til(sannelig ikke lett, men nok en gang gav oppsøkende taktikk hos mange A1s-eiere et positivt resultat!, det er jo aldri noen til salgs..), samtidig har jeg noen PA402 og en PA6000H som jeg må få booket inn hos RJEL en eller annen gang.

    Helt greit at tegningene og spec ikke ligger fritt tilgjengelig sålenge det finnes en som kan serve disse boksene på den aller beste måte.

    Håper bare at dokumentasjon ikke forsvinner for menigheten når RJEL ev. avslutter sin virksomhet en gang i fremtiden. Vet ikke hvor lenge det er til, forhåpentligvis veldig lenge, men det ville allikevel være fryktelig dumt om alt skulle forsvinne. Vet ikke hva planen der er.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Ganske fornøyd:love: Fått tak i to A1s EBW i år. Har vært helt tørke på disse i flere år(som A1s vel og merke).
    Mangler bare en C1s i et ekte C1s chassis nå. Noen som har en? Eller, det får kanskje holde med innkjøp av Hifi-utstyr en tid fremovero_O
    4AE89333-3EDA-48D9-AB1C-E8E5B62F6070.jpeg
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.111
    Meget flott oppsett. Stilrent.
    Det er vel produsert ti ganger flere A1'ere enn C1s i DP-chassis. Er du så iherdig og heldig at du klarer å få tak i en, kan du nesten banne på at den har en fæl E på frontplata.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Nå har jeg E i fronten på begge A1s, gjør ikke meg så mye. Vil passe fint med en C1s i e-logo da egentlig.
    Har original kjøpskvittering på ene ampen fra Andervik, med en C1s og en A1s som sett. 45 000kr + 95 000kr.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    Siste kapittel i Leif Ernstsens liv
    Leif fikk Alzheimer på sine siste dager. Nå har hans sønn, Martin Ernstsen - prisbelønnet tegner, utgitt en tegneserieroman om faren og deres forhold.
    Fått meget god omtale i Aftenposten, blant annet.


    Men Hvem Er Du.jpg
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.111
    Takk PeDal, denne har jeg gått glipp av her jeg sitter og suller nede i Algarve.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    -Har du blitt pensjonist/fastboende i Portugal nå?
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.111
    Nei, langt fra. Har kun en integrert Pioneer-forsterker mm her, så i morgen går turen hjemover!
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Dette viste jeg ikke Pedal :unsure:
    Takk skal du.
    Denne går straks i bestilling.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Nå har jeg hatt 2xA1s EBW sammen i oppsettet mitt i litt over to uker. Det er en sann glede. Det låter så flott og musikalt at det er en fryd. Har aldri hørt så mye på musikk før, har fått roen over meg.

    Også meget imponert over hva A1s presterer som bassforsterker. Det låter nok litt tightere med A1s sammenlignet med PA402.
    PA402 er ingen dårlig forsterker, jeg beholder de jeg har, og med tanke på effekt så er de sånn sett større. De låter utrolig fint, men A1s er et knepp opp lydmessig.

    Den ene jeg har, har vært hos @RJEL og fått nye relléer, noen kondiser, skifta et par motstander(i forbindelse med noen OPAMPer?) og endret på tidskonstanten for softstarten tidligere. Den andre har ikke fått noe. Det får bli en bodøtur etterhvert. Den som ikke har fått en overhaling har litt ynking i diskanten på ene kanalen når man skrur den av. Er det oscillasjon, eller er det utgangsrelé som ikke legger utgangen mot jord skikkelig? Har fått med meg såpass at dette ikke er uvanlig.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    PA-402 er den beste bassforsterkeren jeg har nørt fra DP, men har bare hørt det på mine basser, og ikke har jeg hørt 5'ern
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Nå spiller jeg ikke ekstremt høyt, eller pusher systemet noe særlig, men min oppfatning etter å ha byttet litt frem og tilbake er at A1s låter litt tightere, eller kjappere om det kan forklares slik.

    At PA402 har mye mer pulver å gi, er det ingen tvil om. Eneste jeg kan se i databladet som kan støtte opp om min oppfatning er høyere dempningsfaktor på A1s.

    Eierglede i rikt monn er det hvertfall med samtlige av DP-boksene :cool:
     
    Sist redigert:

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    PA-402 er den beste bassforsterkeren jeg har nørt fra DP, men har bare hørt det på mine basser, og ikke har jeg hørt 5'ern
    A5 er i en klasse for seg. Oppgraderer man fra A1 til A5, da er det at man tenker "jøss, der fikk jeg en ekstra bunnoktav". Bunnoktav i anførselstegn, selvsagt.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    mulig jeg nevte den for lenge siden...

    Jeg drømte om et par med 6.5... Hadde en 6.5 og elsket den og ville ha to. Men etter mange år med leting, virket det håpløst. Men under et kaffebesøk hos Leif sjøl, var det klar beskjed derfra; gå for 2stk A1s og aktiv deling. Da ble så kjøpt en A1s.. og jeg starta å sammenlikne den store kolossen 6.5 og A1s mott mot hverandre. Etter en stund var det åpenbart. Tross extremt mye power (6.5 lever uhørt mye power... 120A nom og 240A peak.. tru meg.. har sjekka.. er ikke mye på markedet år 2023 som klarer det...), som vant A1s i alle disipliner. 6.5 hadde kanskje mer ompf under 20Hz, men A1s hadde klart bedre punch/attack/snert!
    Midt og topp var åpenbart i A1s sin favør.

    Men... en liten stund etterpå... da aktiv deling kom inn i bildet.. dammmmm.. :p

    mvh Kai
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    mulig jeg nevte den for lenge siden...

    Jeg drømte om et par med 6.5... Hadde en 6.5 og elsket den og ville ha to. Men etter mange år med leting, virket det håpløst. Men under et kaffebesøk hos Leif sjøl, var det klar beskjed derfra; gå for 2stk A1s og aktiv deling. Da ble så kjøpt en A1s.. og jeg starta å sammenlikne den store kolossen 6.5 og A1s mott mot hverandre. Etter en stund var det åpenbart. Tross extremt mye power (6.5 lever uhørt mye power... 120A nom og 240A peak.. tru meg.. har sjekka.. er ikke mye på markedet år 2023 som klarer det...), som vant A1s i alle disipliner. 6.5 hadde kanskje mer ompf under 20Hz, men A1s hadde klart bedre punch/attack/snert!
    Midt og topp var åpenbart i A1s sin favør.

    Men... en liten stund etterpå... da aktiv deling kom inn i bildet.. dammmmm.. :p

    mvh Kai
    Ja, aktiv deling er noe eget
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    650
    Antall liker
    553
    A5 er en fascinerende sak, ekstra bunnoktav,krefter,fløyelsmyk mid/topp uten å miste oppløsning og detaljer.litt av innholdet, 16 slike lytter som kan levere over 50A hver av dem forsynt av 2 svære trafoer.
    20211202_201031.jpg
     

    NebuNebu

    Medlem
    Ble medlem
    22.01.2021
    Innlegg
    12
    Antall liker
    12
    Sted
    Sandnes
    Av interesse, finnes det noe målinger av DP forsterkere?

    Kontrollen DP har over høytallerne ligner ikke noe annet jeg har hørt (utenom D&B audio technic - fytti rakkern).

    Hadde vært kjekt å se hvordan DP målingene er sammenlignet med hva de på AudioScienceForumet tester.

     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Det finnes noen målinger utført under uavhengige tester, hvertfall på DPA 6.4 og A1 i sin tid.
    Skal ligge noen scanninger fra disse testene på dpguiden.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Har hatt to A1S. En målte 0.0007 og en 0.001 THD da jeg fikk målt dem for et par år siden. Ikke mulig å høre forskjell. A5’en min har jeg ikke fått målt.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.111
    Dette er gjengangerspørsmål, og som nevnt finner man målinger langt bakover i tråden evnt kanskje DP- guiden. High Fidelity hadde noen skikkelig imponerende målinger på 6.4, blant annet 0,0007 prosent ved 220 watt guffe og 1 kHz ved 8 ohm. Det verste, øh beste, var at forvrengningen ikke steg noe særlig ved 4 eller 2 ohm. Leif sa den var like liten hvis alt ble gjort riktig. Det satt litt langt inne for HF å innrømme at disse og alle de andre målingene av 6.4 var de aller beste de hadde gjort.
    DP var fornøyd med med hva de hadde oppnådd med å redusere forvrengning (den var langt under det hørbare både i oppover- og nedoverbakke), og begynte å prioritere andre ting mer. Dette var i nettfilter og ferrittperioden, redselen for høyfrekvent støy var et altoverskyggende tema. Første generasjon A1 hadde blant annet bånbegrensning, og målte ikke fullt så godt som 6.4. De siste A1Sebw'ene skal imidlertid være tilbake på minst like godt målemessig nivå som 6.4 i følge Leif. Det går som kjent dessverre ikke an å spørre ham om det. Man får ikke engang svaret "Men hvem er du?".
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    650
    Antall liker
    553
    Artig med i særklasse gode målinger spesielt med tanke på at dette var laget +- 20 år siden.men jeg tenker at hvis det måler med 0.0...er det sikkert greit,men det gjorde ikke Leif :)
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    650
    Antall liker
    553
    Litt moro når Leif skulle kjøre måling på gain på begge kanaler samtidig på min C1B med økende frekvens tegnet bare en strek og Leif begynte å dobbeltsjekke koblinger,etter nøye studeringer viste det seg at det lå 2 oppå hverandre :)
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    650
    Antall liker
    553
    Har hatt to A1S. En målte 0.0007 og en 0.001 THD da jeg fikk målt dem for et par år siden. Ikke mulig å høre forskjell. A5’en min har jeg ikke fått målt.
    Den som målte 0.0007 var den med SMD komponenter?
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Vet ikke noe om komponentene dessverre. Er den av de to som ble varmest uten at jeg vet om det har noe med saken å gjøre. Har den fortsatt, men står i esken sin.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn