DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg har 2stk DP 2A liggende. og solgte det ene til Børge. Han bruker ikke det nå for han har strømutstyr for over 200k nå :) Disse filtrene kan ikke brukes på DC strømforsyninger som til eksempel for en platespiller. Jeg prøvde å bruke det på en platespiller men fikk så mye brum og trodde det var RIAA trinnet. Sliter fortsatt med brum m. DPR-2.3. begynner å mistenke disse DC strømforsyningene på flere DP produkter. Da jeg ikke spiller på DP produktene nå pga. at noen komponenter trenger service. Nå må jeg spille jeg på et annet anlegg. Viktig å passe på at en ikke har flytende jord nettet, for den som har det ''gammeldagse'' IT nettet. De som ligger på samme nett trafo, få dritten inn. De som har TN nett, så har en ikke det problemet da de slår ut på første jordfeilvern.
    Med de nye AMS målerne så ser E-verket om det er jordfeil. De er pliktig til å finne ut hvem som har jordfeil og er synderen.
     
    Sist redigert:

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.530
    Antall liker
    4.330
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Årsaken til at man kjøper filtere er vel for å ikke høre noe.. Jeg har haugevis av DP-filtere og noen andre også. Kan vel uten problemer nå si at jeg aldri har hørt noen sikker effekt fra ett filter.. Gjør man mange ting riktig, så som rydding i kabelhaugen, gir anlegget jord, forsyner det med et og annet filter, har skikkelig skjermede signalkabler og kanskje strømkabler - så blir i hvert fall ikke lyden og nattesøvnen dårligere. Det er utført, og siden ikke rørt.
    Har i mange år nå kun brydd meg om å spille CD´er og plater. Livet blir for kort for disse tweakegreiene...
    Jeg har tidligere hatt flere DP-filtre, men kunne ikke høre noen forskjell på lyden med eller uten disse.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Eneste strømfilteret jeg har hørt forskjell på , er Isotek. Jeg må gå grundig på nytt igjen, for å finne synderen på platespiller brum!
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Har tre filtre i hende snart. Et på 20A og to på 2A. Jeg har ingen tro på de, kjøpt kun fordi det står Dynamic Precision på de(gøy med DP-ditter, er det ikke?)…
    Har aldri hatt problemer med støy i noe anlegg jeg har hatt. Har aldri brydd meg om kabler eller noe og aldri hørt forskjell på verken det ene eller andre.
    Siden jeg bor i et ferdighus fra BlockDattned(BlockWathne) så er det spart på stikk overalt og hele anlegget står koblet til et dobbeltstikk Hvor kursen dekker hele stua. TN-anlegg forøvrig. Har ingen problemer med støy. Dette er noe jeg mener er en trend i Hifi-kretser for tiden, dette med å være redd for støy.. Hvilken støy tenker jeg da..

    Jeg har tidvis litt brum i trafoene i PA 6000h, men er det annet å forvente på en gammel effektforsterker med fire store trafoer? Hadde en oppgradert Doxa 70 Signature II en gang, og det var mye mer spennende. Her var det lysbue fra power-bryter, smell i høyttalere ved oppstart, tidvis blås av sikring i sikringsskapet, gåen glassikring på primærsiden av trafo og nydelig trafobrum.. Kanskje blir man tullerusk og tror det er strømnettet som er drit når det egentlig er forsterkeren som er problemet og de samtidig ser ut som forsterkere jeg bygde på videregående.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.470
    Antall liker
    3.289
    Torget vurderinger
    1
    Nettfiltrene til DP er basert på vanlige Schaffner moduler, med dokumentert dempningsgrad og frekvensområde. Ikke noe "hokus pokus". Husker ikke filterkarakteristikken, men modellbetegnelsen kan sikkert avleses hvis man skruer av lokket. Jeg kan heller ikke erindre nevneverdig lydgevinst i mine oppsett.

    Der hvor Leif gjorde en vektig innsats, var denne jordingsprossedyren som Nistad publiserte i Audio. Kan nedlastes fra dpguiden.no. Den gir hørbar gevinst.
     

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    236
    Antall liker
    223
    Sted
    Oslo
    Det hadde vært moro å finne en 5000H eller HP en gang. Jeg har fått med meg at det finnes mange svenske fans av Dynamic Precision også, har inntrykk av at svensker harryhandler DP i Norge 🤣. Har hentet hjem en del PA-amper i Sverige i tiden det var enkelt å reise mellom Norge og Sverige i sommer/høst. Så har vel gjort en god gjerning med å hente de tilbake selv om dette har vært en relativt vanlige PA-modell, PA402..
    Hei, her er et bilde av DP5000 til en kamerat. Denne er fremdeles i hans eie. Historien om den er som dette: Han jobbet en periode hos Leif, det ble laget 3 stk chassie av denne størelsen. To ble bygd ferdig, Leif hadde en, så kameraten sin og den tredje var men til en høytstående rederi fyr men vet ikke om den ble ferdig. Leif solgte sin til sverige. Byggeår er rundt +- 1990. Chassiene ble bygget opp på Tamek. Litt teknisk data: 140W klasse A i 8 ohm ( 250W AB ), trekker 6-700W fra nettet, 16 stk TO-3 Mosfet transistorer pr kanal, veier rundt 100kg.
     

    Vedlegg

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    650
    Antall liker
    553
    Hadde vært interessant hvis noen hadde lagt ut bilder av innmaten på disse filtrene.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hei, her er et bilde av DP5000 til en kamerat. Denne er fremdeles i hans eie. Historien om den er som dette: Han jobbet en periode hos Leif, det ble laget 3 stk chassie av denne størelsen. To ble bygd ferdig, Leif hadde en, så kameraten sin og den tredje var men til en høytstående rederi fyr men vet ikke om den ble ferdig. Leif solgte sin til sverige. Byggeår er rundt +- 1990. Chassiene ble bygget opp på Tamek. Litt teknisk data: 140W klasse A i 8 ohm ( 250W AB ), trekker 6-700W fra nettet, 16 stk TO-3 Mosfet transistorer pr kanal, veier rundt 100kg.
    Mon tro om det er mine gamle Cayin monoblokker jeg ser på bildet, som rammer inn/vokter DP'en :) Eller har du kjøpt de nye?
    Den Cayin forforsterkeren som fulgte med disse, forresten, var i følge flere enda bedre enn ampene.
    Hadde et par tasser på 63 kg, en gang, og syntes de var bæltunge... Men 100 kg med DP var tyngre enn jeg trodde noen av disse var.
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    650
    Antall liker
    553
    Dett
    Mon tro om det er mine gamle Cayin monoblokker jeg ser på bildet, som rammer inn/vokter DP'en :) Eller har du kjøpt de nye?
    Den Cayin forforsterkeren som fulgte med disse, forresten, var i følge flere enda bedre enn ampene.
    Hadde et par tasser på 63 kg, en gang, og syntes de var bæltunge... Men 100 kg med DP var tyngre enn jeg trodde noen av disse var.
    Dette er vell tungvekteren etterfulgt av 5.52/A5 med tassene på 63kg som nummer 3 kanskje.
     

    GSAHarald

    Medlem
    Ble medlem
    20.11.2007
    Innlegg
    27
    Antall liker
    94
    Sted
    Tau
    Årsaken til at man kjøper filtere er vel for å ikke høre noe.. Jeg har haugevis av DP-filtere og noen andre også. Kan vel uten problemer nå si at jeg aldri har hørt noen sikker effekt fra ett filter.. Gjør man mange ting riktig, så som rydding i kabelhaugen, gir anlegget jord, forsyner det med et og annet filter, har skikkelig skjermede signalkabler og kanskje strømkabler - så blir i hvert fall ikke lyden og nattesøvnen dårligere. Det er utført, og siden ikke rørt.
    Har i mange år nå kun brydd meg om å spille CD´er og plater. Livet blir for kort for disse tweakegreiene...
     

    GSAHarald

    Medlem
    Ble medlem
    20.11.2007
    Innlegg
    27
    Antall liker
    94
    Sted
    Tau
    Årsaken til at man kjøper filtere er vel for å ikke høre noe.. Jeg har haugevis av DP-filtere og noen andre også. Kan vel uten problemer nå si at jeg aldri har hørt noen sikker effekt fra ett filter.. Gjør man mange ting riktig, så som rydding i kabelhaugen, gir anlegget jord, forsyner det med et og annet filter, har skikkelig skjermede signalkabler og kanskje strømkabler - så blir i hvert fall ikke lyden og nattesøvnen dårligere. Det er utført, og siden ikke rørt.
    Har i mange år nå kun brydd meg om å spille CD´er og plater. Livet blir for kort for disse tweakegreiene...
     

    GSAHarald

    Medlem
    Ble medlem
    20.11.2007
    Innlegg
    27
    Antall liker
    94
    Sted
    Tau
    Årsaken til at man kjøper filtere er vel for å ikke høre noe.. Jeg har haugevis av DP-filtere og noen andre også. Kan vel uten problemer nå si at jeg aldri har hørt noen sikker effekt fra ett filter.. Gjør man mange ting riktig, så som rydding i kabelhaugen, gir anlegget jord, forsyner det med et og annet filter, har skikkelig skjermede signalkabler og kanskje strømkabler - så blir i hvert fall ikke lyden og nattesøvnen dårligere. Det er utført, og siden ikke rørt.
    Har i mange år nå kun brydd meg om å spille CD´er og plater. Livet blir for kort for disse tweakegreiene...
    Den beste lydforbedringen jeg kan anbefale, er å ha egen strømkrets fra sikringsskap til anlegget.👍
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Hei, her er et bilde av DP5000 til en kamerat. Denne er fremdeles i hans eie. Historien om den er som dette: Han jobbet en periode hos Leif, det ble laget 3 stk chassie av denne størelsen. To ble bygd ferdig, Leif hadde en, så kameraten sin og den tredje var men til en høytstående rederi fyr men vet ikke om den ble ferdig. Leif solgte sin til sverige. Byggeår er rundt +- 1990. Chassiene ble bygget opp på Tamek. Litt teknisk data: 140W klasse A i 8 ohm ( 250W AB ), trekker 6-700W fra nettet, 16 stk TO-3 Mosfet transistorer pr kanal, veier rundt 100kg.
    Kult! Så alle 5000H slik ut i perioden rundt 1990? Jeg antar at det ble bygget flere 5000 enn tre stykk etterhvert? 16stk MOSFET’s pr. Kanal, da nærmer vi oss 5.52 teretorie.
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    650
    Antall liker
    553
    [/QUOTE]
    Kult! Så alle 5000H slik ut i perioden rundt 1990? Jeg antar at det ble bygget flere 5000 enn tre stykk etterhvert? 16stk MOSFET’s pr. Kanal, da nærmer vi oss 5.52 teretorie.
    5.52 har vell 28 stk Mosfet pr kanal så den er jo et stykke unna .A5 har 30 stk Bipolare pr kanal.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Se hvordan strømledningen er forhindret i å bli dratt ut, og termineringen av jord. Villt; jamfør Biltemateknikk
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Hva ville du gjort for å strekkavlaste kabelen og hva er feil med jordtermineringen?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Hva ville du gjort for å strekkavlaste kabelen og hva er feil med jordtermineringen?
    For det første syns jeg det produktet er uverdig, og ville aldri lagd det. Kjøpe et tredjeparts filter og rebrandet det som mitt eget er helt feil. Forstår man skrur det sammen med skruer det i utgangspunktet ikke er mulig å skru opp igjen.

    Det produktet ville aldri gått igjennom CE eller Nemko; man bruker ikke strips og lim til strekkavlastning. Jording burde vært direkte mellom jordledningene via en klemme; ikke loddet til innfestningsbøylen.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    For det første syns jeg det produktet er uverdig, og ville aldri lagd det. Kjøpe et tredjeparts filter og rebrandet det som mitt eget er helt feil. Forstår man skrur det sammen med skruer det i utgangspunktet ikke er mulig å skru opp igjen.

    Det produktet ville aldri gått igjennom CE eller Nemko; man bruker ikke strips og lim til strekkavlastning. Jording burde vært direkte mellom jordledningene via en klemme; ikke loddet til innfestningsbøylen.
    "Alle" kjøper vel deler rundt forbi og setter sammen. F.eks Noratel trafo. RIFA lytter, Sanken transistorer osv osv....
    Var for øvrig ikke noe problem å skru ut skruene på mitt eksemplar
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Dp 2A strømfilter.jpg

    Hær e d det brukt M16 ''svensknippel'', og det er slik en elektrikker ha villet gjort det :) Før drev de å loddet sammenkoblinger av 230v. men nå er det ikke lovlig. Det går an å bruke spadestikk innvendig og egen klemme/kabelsko på jordingen.
     
    Sist redigert:

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.470
    Antall liker
    3.289
    Torget vurderinger
    1
    De nettstøyfiltrene var helt OK for sin tid. Leif laget noen små serier på forespørsel fra kunder. Dette med EBW var kommet. A1 og den aktive preampen hadde i utgangspunktet svak avskjæring over 80kHz, etter EBW forsterket de alt nesten opp i MHz området. Mobilantenner i tettbebyggelse var en voksende støykilde, osv.

    Den aktive filterkomponenten var anerkjent. Leif monterte dette i rimelige no-nonsense kabinetter og solgte de til en rimelig pris. Klistremerke med firma navn og adresse var påkrevd mht CE. Ikke noe hype eller aktiv markedsføring. Bare et tilbehørsprodukt til de som ønsket det. Kunden kunne returnere filtrene hvis de ikke gav effekt.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Det er heller ikke noe belasning på disse produktene, så det er sikkert greit slik de var gjort!
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Snakket med Leif om filtre til A1 S. Ikke nødvendig i følge ham da det allerede er innebygd i konstruksjonen. Har en rekke filtre liggende. Har opplevd liten eller ingen forskjell på effektforsterker, men har fått positive utslag på DAC og forforsterker. Subjektivt litt mer avslappet topp hos meg.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Med Isotek filteret så ble det klarere klang i toppen. Jeg bruker det kun på signalkildene også!
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Hadde oppe ett tror det var 10 amp filter får noen år siden og kan ikke husk det så sånn ut, mener det var en helt tett firkantet boks i metall som ikke kunne åpnes som ledningene gikk inni 🤔
    Dette er bare ett 2A filter. Sikkert litt enklere enn 10A filteret.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.156
    Antall liker
    2.104
    Mindre, ikke enklere. 2 A var beregnet på DP-DAC (seff, den passive "forforsterkeren" klarer seg uten..), 10 A på 6-serien og 20 A på de virkelig store effekttrinnene. Etter hvert ble vi ofte frarådet å bruke eksternt filter på effekttrinnene. Eksempelvis er vel A1 og 5.52 forsynt med filtrering som skal hindre eventuell støy (lite av det fra DP) fra å "gå" ut igjen. Inn er det raka veien.
    Et av mine 20 A-filtre står nå mellom TV'en og veggen. Må si at bildekvaliteten er fantastisk😉
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.273
    Antall liker
    6.429
    Sted
    Under stjernene
    Mindre, ikke enklere. 2 A var beregnet på DP-DAC (seff, den passive "forforsterkeren" klarer seg uten..), 10 A på 6-serien og 20 A på de virkelig store effekttrinnene. Etter hvert ble vi ofte frarådet å bruke eksternt filter på effekttrinnene. Eksempelvis er vel A1 og 5.52 forsynt med filtrering som skal hindre eventuell støy (lite av det fra DP) fra å "gå" ut igjen. Inn er det raka veien.
    Et av mine 20 A-filtre står nå mellom TV'en og veggen. Må si at bildekvaliteten er fantastisk😉
    Så bra🌞👍
    Det viktigste er at man er i mål😊
     

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    236
    Antall liker
    223
    Sted
    Oslo
    Mon tro om det er mine gamle Cayin monoblokker jeg ser på bildet, som rammer inn/vokter DP'en :) Eller har du kjøpt de nye?
    Den Cayin forforsterkeren som fulgte med disse, forresten, var i følge flere enda bedre enn ampene.
    Hadde et par tasser på 63 kg, en gang, og syntes de var bæltunge... Men 100 kg med DP var tyngre enn jeg trodde noen av disse var.
    Tror Jan kjøpte dem fra Morten (NAT) eller via han.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.470
    Antall liker
    3.289
    Torget vurderinger
    1
    Apropos nettstøy filter. Husker Leif sa at de vel så godt kunne brukes på feks kjøleskap og potensielle støykilder på samme strømkurs. Men da at man snudde de. Altså byttet om på stikk og støpsel, slik at man dempet støyen fra apparatet. Han hadde ikke prøvd det selv, men mente det var verdt et forsøk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn