DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bildet over viser vel "The storm speaker", den største Soundlab noensinne. 265 cm høye, ordentlige linjekilder. Går fra gulv til tak. Skulle gjerne hatt dem.
    Leif hadde A3. Fine de også.
    Soundlab Majestic 945 PXF. Kan kjøpes hos Gjallarhorn Audio.
    Hos meg hadde det passet bedre med et par lyse 645. Drømmen lever fremdeles.

    Veldig spennede arbeid med A5, RJEL !!
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.627
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Er for tung denne A5 for meg. ! må leie inn folk fra '' kraftkropp'' klubben for å flytte på dette beistet :) Hadde igrunn nok med A1s nylig, for å sende den nordover i posten....
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Er for tung denne A5 for meg. ! må leie inn folk fra '' kraftkropp'' klubben for å flytte på dette beistet :) Hadde igrunn nok med A1s nylig, for å sende den nordover i posten....
    Egentlig for meg også, tenker å lage plattform med hjul på, så har jeg sterke kompiser som blir nødt å stille på dugnad når den skal løftes, blir vel ikke så ofte det blir behov for løfting 😅
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    A5 er et tungt beist. Endte med å bruke tralle gjennom hagen. Men for en forsterker. Den har mer av alt. Mer dynamikk, mer ro, mer transparens og detaljer, mer mykhet, you name it.
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    398
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Gull er både tungt og dyrt.
    Tenker at jeg vil måtte klare meg med lillebror A1s, og håper den varer lenge. Er strålende fornøyd, hver dag.
    A5 er noe helt annet. Imponerende. Jeg kommer gjerne og hører litt mer på A5, når noen av dere vil vise de frem. Flott at du kan lage flere av de RJEL.
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    650
    Antall liker
    553
    Egentlig for meg også, tenker å lage plattform med hjul på, så har jeg sterke kompiser som blir nødt å stille på dugnad når den skal løftes, blir vel ikke så ofte det blir behov for løfting 😅
    Er et beist! Så det blir noe ekstra logistikk kontra 34kg . Men det er absolutt verdt det 😊
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Høyttalerene mine veier 95 kg pr stk men driv ikke å bær på dem heller, er heldigvis hjul under dem 😅 så da tror jeg at det skal gå greit med en A5 også, men må nok ha hjelp å få den løftet på plattformen/basen med hjul på.
     
    Sist redigert:

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.536
    Antall liker
    4.350
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har samme høytalere. Men ønsker meg 2 stk A5 til å biampe de:)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.627
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Har man først kjøp noe en er fornøyd med, trenger man ikke å bytte ut. Ikke alltid at det er noe bedre det som produserer i dag, enn old school. Det gjelder både bil og HIFI. Jeg liker gamle JBL. Nå har jeg A1 som spiller på de gamle gode JBL L112, da A1s er sendt på service/rep pga. Defekt Softstart og kanskje utørkede lytter. Hovedhøyttalerne er frakoblet nå.
    Det som står igjen nå med DP, er oppgradering av A1 til s. Det blir ikke før på ettersommeren. Et annet ønske/drøm, er å få det elektroniske DP filteret i et nytt kabinett som på DPR 2,3 RIAA :) Får se på det når det er mulig. Liker ikke så godt disse løse strømforsyningene. Det er vinyl avspilling nå og mindre streaming og CD. Den nye RIAA'n har gitt nytt liv på vinylen.
     
    Sist redigert:

    waarli

    Medlem
    Ble medlem
    24.07.2007
    Innlegg
    26
    Antall liker
    60
    Torget vurderinger
    2
    Revel Ultima Studio høyttalere på 118 kilo per stykk. DP 6.52 på 58 kilo per stykk. Begynner å bli tungt dette:)
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    650
    Antall liker
    553
    Brutale saker! Har du brokoblet?Er vell RJ riaa .skriv gjerne noe om hele pakka.
     

    waarli

    Medlem
    Ble medlem
    24.07.2007
    Innlegg
    26
    Antall liker
    60
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tilbakemelding. Eneste en kan si om lyden er at det er brutalt. Enorm dynamikk og kjeller-dyp bass som får hele huset til å riste. Etter at bildet ble tatt har anlegget blitt oppgradert med Michell Gyrodec med en Ikeda 9ts pickup. Dette har løftet anlegget ekstremt. Nå får en virkelig fullt utbytte av DP 2.3 Riaa'en som fungerer perfekt med Ikeda pickupen. Fullstendig sort rom mellom høyttalerne, uten noe støy i det hele tatt. Det tegnes opp et vanvittig stereobilde, med uendelig dybde. Alle er hjertelig velkommen til Galterud for en lytt. Galterud ligger ganske midt imellom Skarnes og Kongsvinger, cirka en time nord-øst for Oslo.
     

    Jakey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    155
    Antall liker
    25
    Sted
    Sandnes
    Tar opp denne igjen: Harmony universal kontroll + DP, noen som kan hjelpe?

    Knapper er blitt godkjent paret, men de virker ikke. Regner med repeat, delay eller noe annet må endres for og få det til og virke?
     

    Vedlegg

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Tar opp denne igjen: Harmony universal kontroll + DP, noen som kan hjelpe?

    Knapper er blitt godkjent paret, men de virker ikke. Regner med repeat, delay eller noe annet må endres for og få det til og virke?
    Jeg måtte ikke endre noe av det du forslår for å få det til å virke, kopierer det jeg har skrevet tidligere om framgangsmåten Som jeg gjorde for å fådelte til.

    Får å få den til å lese koder fra Dp kontrollen, måtte jeg legge til en ny enhet(kalte den Dp) når du går videre trykk har ikke original fjernkontroll, for så å finne den igjen i dine lagrede enheter og da trykk på add or fix a command,

    Add a missing command, og da skrive inn hvilken kommando du ønsker å legge til, feks volume up, må legge inn en og en, når jeg gjore det slik så tok logitechen i mot signal fra Dp kontrollen, måtte trykke 3-4 gang til den godtok.


    For å få raskere respons med harmony må du inn i menyen der du kan velge mellom short press,long press eller both. Velger du both får du raskere respons. Før jeg gjorde det så var den skikkelig treg.
     

    Jakey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    155
    Antall liker
    25
    Sted
    Sandnes
    Jeg måtte ikke endre noe av det du forslår for å få det til å virke, kopierer det jeg har skrevet tidligere om framgangsmåten Som jeg gjorde for å fådelte til.

    Får å få den til å lese koder fra Dp kontrollen, måtte jeg legge til en ny enhet(kalte den Dp) når du går videre trykk har ikke original fjernkontroll, for så å finne den igjen i dine lagrede enheter og da trykk på add or fix a command,

    Add a missing command, og da skrive inn hvilken kommando du ønsker å legge til, feks volume up, må legge inn en og en, når jeg gjore det slik så tok logitechen i mot signal fra Dp kontrollen, måtte trykke 3-4 gang til den godtok.


    For å få raskere respons med harmony må du inn i menyen der du kan velge mellom short press,long press eller both. Velger du both får du raskere respons. Før jeg gjorde det så var den skikkelig treg.
    Jeg har gjort som du har beskrevet. Lagt til en ny enhet, prøvd med at jeg har original fjernkontroll og har prøvd at jeg ikke har original fjernkontroll. Ingen av delene har virket. Så har jeg gått inn etterpå på add or fix a command, og lagt til alle knapper, måtte trykke 2-10 ganger per stykk før det ble registrert. Og fortsatt fungerer det ikke.

    Hvor i menyen får du endret responsen? Det har jeg ikke funnet noen sted.
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har gjort som du har beskrevet. Lagt til en ny enhet, prøvd med at jeg har original fjernkontroll og har prøvd at jeg ikke har original fjernkontroll. Ingen av delene har virket. Så har jeg gått inn etterpå på add or fix a command, og lagt til alle knapper, måtte trykke 2-10 ganger per stykk før det ble registrert. Og fortsatt fungerer det ikke.

    Hvor i menyen får du endret responsen? Det har jeg ikke funnet noen sted.
    Endre respons: velg button til høyre i hovedmeny, velg så rett device under der det står assign AV Commands, trykk go og der trykker du på de knappene du vil endre feks volum up, så til høyre når du holder over rett kommando med pila så kommer valget opp om respons.
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Har tegnet hifi benk slik jeg ser for meg at det kan bli seende ut om jeg klarer å realisere A5/5.52. Åpent på sidene og 28 cm fra topp forsterker til underkant hylle, det må holde tenker jeg. Det blir hjul under den basen forsterker står på.

    1BD9F883-2673-42D2-8C62-B07623D065D2.jpeg
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Er det mye annet enn kabinettet og trafoene som brukes om igjen?

    Johan-Kr
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.113
    2528612818.jpg


    I teorien ikke noen større hindring, men markedet er svært begrenset, konkurransen stor og kostnadene stoore...
    Avbildede herre har kjøpekraften, men kjøpsvilligheten er det verre med. Husk her at A1s kostet 94 000 for et dusin år siden.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Tenkte det var rart å kaste 90% av en 5.52 som jo har en verdi for så å bygge en A5.

    Ville det ikke være bedre å bestille nytt kabinett, likerettere og lytter også for så bygge en A5 fra scratch? Det burde jo være bedre og billigere tatt i betraktning at man har en 5.52 å selge etterpå.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.627
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Det blir da pent det som blir signert Rune :) På 90 tallet så satt LE og skrudd disse forsterkerne sammen selv uten så mye prefabrikerte komponenter, Patentbånd ser man ikke så mye av senere. Ble litt anderledes med 6.4P og A1/AIs. Men det fungerte godt tidligere også.
     
    Sist redigert:

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Hva er problemet med å bygge en A5 fra bunnen av?
    Det er vel ikke noe annet problem en at jeg har nok å gjøre med Krell, Adyton, Mark Levinson, NAD, Denon, DP, EC, Hegel, Primare, osv.

    Men EN show stopper er kjøleribber.
    Eller hva synes om et verktøy som koster 150 000,- Det må selvfølgelig jeg betale.
    Minimum bestilling 5 tonn.
    35 000,- i frakt fra Belgia.
    Også vanlig timesbetaling da.
    Dette var hos Hydro Extruded. Da ender jeg opp med ca 440 kjøleribber. Får sikkert 420 av dem med meg i kista.
    Et annet alu-firma i Sverige der var minimum bestilling 3 tonn, men de kunne ikke lage ribbe som var 50 cm lang.
    Slike store kjøleribber som dette finner jeg ikke på internettet.
    En annet spørsmål er om de trenger å være så digre. En bipolar amp blir bare pisslunka i.f.t. mosfet.
    Men jeg er så jævlig dårlig på beregning av kjøleribber, varme og sånt....
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    Leif Ernstsen designet sine kjøleribber med omhu. Han hadde fokus på det termiske. Ikke bare mht varmgang, men også hvordan det kunne påvirke lineæriteten. På nært hold ser man at hver enkelt ribbe er profilert, som en sinuskurve. Det gir dobbelt så mye overflate (effektiv kjøling).
    Leif forklarte at kjøleeffekten måtte være nærmest mulig transistorene. Derfor korte, høye finner i profilert aluminum. I motsetning til disse lange "Ampzilla" finnene i stål, som ser kule ut men kun gir langsom kjøling. Og han fnøs av de produsentene som ignorerte det termiske problemet, gjennom underdimensjonering og innpakning (innebygde finner av kosmetisk hensyn). Trenger ikke nevne navn.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Yes, og denne kunnskapen har IKKE jeg. Det må jeg bare innrømme.
    Derfor vil jeg ha nøyaktig makan ribbe som Leif brukte.
    Og får kjøpt to i slengen av disse er ei "utfordring", om ikke umulig i 2022.
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    277
    Antall liker
    93
    Det er vel ikke noe annet problem en at jeg har nok å gjøre med Krell, Adyton, Mark Levinson, NAD, Denon, DP, EC, Hegel, Primare, osv.

    Men EN show stopper er kjøleribber.
    Eller hva synes om et verktøy som koster 150 000,- Det må selvfølgelig jeg betale.
    Minimum bestilling 5 tonn.
    35 000,- i frakt fra Belgia.
    Også vanlig timesbetaling da.
    Dette var hos Hydro Extruded. Da ender jeg opp med ca 440 kjøleribber. Får sikkert 420 av dem med meg i kista.
    Et annet alu-firma i Sverige der var minimum bestilling 3 tonn, men de kunne ikke lage ribbe som var 50 cm lang.
    Slike store kjøleribber som dette finner jeg ikke på internettet.
    En annet spørsmål er om de trenger å være så digre. En bipolar amp blir bare pisslunka i.f.t. mosfet.
    Men jeg er så jævlig dårlig på beregning av kjøleribber, varme og sånt....
    Du får jo kjøpt f.eks pass kopi kjøleribber så du kan bygge så stort du vil….jeg brukte 4 pr side, og da er dybden oppe i 60cm , og høyde er det mange å velge i opp til hvertfall 40cm.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.627
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Krell innkalte flere forsterkere som ble overopphetet og brann pga. dårlig kjøling. Har sett skrekkbilder av det. Leif Ernstsen nevnte ting som han ikke likte med disse forsterkerne.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.113
    Som Pedal påpeker var Leif veldig bevisst på dette. Man kunne vel tenke seg at enkelte ribber tiltenkt klasse A-forsterkere kunne passe, men Leif var ikke alltid nådig der heller. Legg merke til hvor tykt gods det er innerst på alle DP-ribbene. Minst 'en centimeter tykkelse. Her sviktet de fleste i følge Leif og Pedal. De lange fiskebenslignende ribbene mange bruker er alt for tynne, altså billige, og uten godstykkelse mot transistorene klarte de ikke å kjøle ned tilstrekkelig der. Viftekjøling hjalp heller ikke underdimensjonerte kjøleribber, var han raskt ute med å understreke.
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    277
    Antall liker
    93
    Som Pedal påpeker var Leif veldig bevisst på dette. Man kunne vel tenke seg at enkelte ribber tiltenkt klasse A-forsterkere kunne passe, men Leif var ikke alltid nådig der heller. Legg merke til hvor tykt gods det er innerst på alle DP-ribbene. Minst 'en centimeter tykkelse. Her sviktet de fleste i følge Leif og Pedal. De lange fiskebenslignende ribbene mange bruker er alt for tynne, altså billige, og uten godstykkelse mot transistorene klarte de ikke å kjøle ned tilstrekkelig der. Viftekjøling hjalp heller ikke underdimensjonerte kjøleribber, var han raskt ute med å understreke.
    i min forsterker er det først ei aluplate på 1cm tykk i sidene, som kjøleribbene festes i, så den blir tykk og tung.
    Bare chassiet veier 47kg, så er det 32 toshiba pr kanal, og 2x3kw med trafo og litt over 1 farad med kondensatorer.
    600-700watt på tomgang så blir den hvertfall ikke varm.
     

    GSAHarald

    Medlem
    Ble medlem
    20.11.2007
    Innlegg
    27
    Antall liker
    94
    Sted
    Tau
    i min forsterker er det først ei aluplate på 1cm tykk i sidene, som kjøleribbene festes i, så den blir tykk og tung.
    Bare chassiet veier 47kg, så er det 32 toshiba pr kanal, og 2x3kw med trafo og litt over 1 farad med kondensatorer.
    600-700watt på tomgang så blir den hvertfall ikke varm.
    Her er 6.5 referanse. 👍
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn