DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    650
    Antall liker
    553
    Svært god butikk skal vell godt gjøres å få til på nyproduksjon i Norge bare kabinett og komponenter vil koste betydelige summer .dette er brutale saker. Samt myye arbeidstimer. Består blant annet av 16 slike.(den til høyre)
    20211202_201031.jpg
    20211204_140152.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.276
    Antall liker
    9.122
    Jeg trur det ble produsert 27 stk. 5.52 og 5.52HP. 026 er det høyeste nummeret jeg har sett, som sagt tidligere her, det er en A5.
    Jeg har selv en nummer 007 som er en 5.52 og jeg har bygd om en 5.52 til A5 som har serienummer 009.
    Så har jeg en 5.52HP med serienummer 018 stående som jeg skal bygge om til A5 hvert øyeblikk.
    Så jeg trur at en gang mellom 009 og 018 så ble 5.52 oppgradert til 5.52HP. Nye transistorer og nye trafoer ( høyere spenning )
    Serienummerene begynte ikke på 001 igjen når 5.52 ble HP.
    Så det betyr at det er totalt 27 forsterkere av typen 5.52 og 5.52 HP. Og ikke 30 av hver......
    Det er mange jeg ikke vet om. Lurer på hvor de har tatt veien ? Amper mellom 009 og 018 er foreløpig et svart kapitel.
    Hvis det blir feil på de snart, da får jeg vel høre noe, eller er det slik at de er stampa / ikke i bruk ?
    Jeg hadde en 5.52HP s/n 012 som ble bygget om til A5, mener å huske at Leif beholdt det samme nr. da den ble A5. Jeg solgte den til en på sørlandet i 2006, mener å ha sett den til salgs igjen i ettertid men er ikke helt sikker.


    P5180030.JPG
     
    Sist redigert:

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    913
    Antall liker
    532
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Dette er jo både tung norsk hifi-historie og klenodier som fortjener å være i hyppig bruk! Samt få den beste service/pleie.😊

    Og med så mange interesserte kjøparar, kunne det kanskje vore interessant å freiste få ei oversikt på ‘status’ på disse 27 forsterkerane!? Ikkje som ei publisert oversikt, for det ville jo kunne være nærmast ein invitasjon for kriminelle. Men kun til ‘intern’ nytte for DP-vener! 😊

    Kanskje DP-guiden/@kaap kunne tatt initiativ til å samle inn dette? Då er i alle fall integriteten ivaretatt! 😊

    Mvh Arild 😊
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Svært god butikk skal vell godt gjøres å få til på nyproduksjon i Norge bare kabinett og komponenter vil koste betydelige summer .dette er brutale saker. Samt myye arbeidstimer. Består blant annet av 16 slike.(den til høyre) Vis vedlegget 778255 Vis vedlegget 778256
    Jeg vil vel si at ihvertfall kabinettene fremstår som enkle. Patentbånd, gummibånd og strips brukt over en lav sko; mye man finner på Biltema.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Mitt inntrykk er at det er dønn solid og gjennomtenkt. Samme med hvordan kretskortlayout og slike ting er utformet. Ryddig. Litt Tandberg over det hele.
    Det er ikke akkurat skjørt.
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    650
    Antall liker
    553
    Stemmer. L E var dyktig å plukke kvalitetskomponenter. Sjeldent det er feil på apparatene derfra. Relebytte av og til men bortsett fra det har det vært lite.Tror ikke det blir noe storsalg på Biltema pga A5 produksjon.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.156
    Antall liker
    2.104
    Ja, nå ble det vel veldig feil her? "Enkle kabinetter"? Disse kabinettene var grisedyre. Tykke maskinerte plater. Deilig! Designet var muligens enkelt, men enkelt er bra. Funksjonelt.
    I dag ville et slikt produkt kostet minst 300 000. Med fancy design og internasjonalt kjent navn snakker vi om mer enn en halv million..
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.272
    Antall liker
    6.429
    Sted
    Under stjernene
    Tja,

    Som tidligere eier av:

    CA 1
    No.1
    Den med treknapp på fronten
    Den med vifte, feilkonstruert av Langerud i følge Leif
    Passiv preamp
    PA 6000H
    C1B
    A1B

    Det er kanskje best å holde kjeften igjen ;)
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Tidligere eier av en PA6000H sier du, hvor tok den veien? Sjeldent å finne der ute.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Er det lenge siden du solgte den(eventuelt) og hvor gikk den?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Kabinettene er jo enkle. Standardkomponeneter og noe enkel stempling/knekking av profiler. Messing som irrer og synlige skruer.

    Funfact: det som forhindrer den sorte av/på knappen å falle ut av messingplata, er en strips som tredd igjennom på baksiden uten at låsen på stripsen er i bruk.

    Det fungerer og er solid, men dyrt og fancy er det ikke.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Bare en liten bemerkning til det RJEL skrev,
    Du har også bygd om S.no 001 til A5 mk II, og både 001 og 009 står her hos meg :)
    Ville ikke skryte.
    Og nummer 001 er IHVERTFALL en 5.52. Eller var en 5,52 :)
    HVOR går skille? 013, 014 eller kanskje 017......
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.276
    Antall liker
    9.122
    Ville ikke skryte.
    Og nummer 001 er IHVERTFALL en 5.52. Eller var en 5,52 :)
    HVOR går skille? 013, 014 eller kanskje 017......
    Du leste kanskje ikke det jeg skrev lenger oppe men den 5.52 jeg fikk bygget om til A5 var en HP med nr. 012.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Kabinettene er jo enkle. Standardkomponeneter og noe enkel stempling/knekking av profiler. Messing som irrer og synlige skruer.

    Funfact: det som forhindrer den sorte av/på knappen å falle ut av messingplata, er en strips som tredd igjennom på baksiden uten at låsen på stripsen er i bruk.

    Det fungerer og er solid, men dyrt og fancy er det ikke.
    Det er vel ikke helt sant. Den sorte av/på knappen holdes på plass med mothaker på innsiden som må klemmes inn for å få knappen ut av messingplata. Stripset holder på plass printkortet gjerne med dæsj smeltelim
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.276
    Antall liker
    9.122
    Kult! Er veldig få bilder av både 5000 og 6000 der ute.
    Hadde en 5000H s/n 106 som jeg solgte til en i Sverige i `95, har letet etter bilder av den i dag, de er i så tilfelle analoge. Jeg syntes den hadde en finere finish en de sorte som kom senere.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Du leste kanskje ikke det jeg skrev lenger oppe men den 5.52 jeg fikk bygget om til A5 var en HP med nr. 012.
    Okei, det overså jeg. Da snevres det inn mellom 009 og 012. Da er det laget flere HP`er......
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Hva synes du om 5.52 vs 5.52HP. Det var vel LMC som var misfornøyd med oppgraderingen og foretrakk originalen?
    Vel, jeg biamper venstre høytaler med 5.52
    Og høyre biampes med5.52HP
    Det burde jo være et oppsett som burde fremkalle nevroser og angst.
    Beklager, men mine ører evner ikke å høre forskjell. Det spiller som f....
    Det er svært lite forskjell på diverse parameter på Audio Precision analysatoren også.
    Men i løpet av 2022 blir nu disse A5 så da er den nevrosen historie.

    Teknisk forskjell på disse ampene er 2 x70 railspenning vs. 2 x 90volt
    Så er mosfetene bytta fra 2SK1058 / 2SJ162 til 2SK2220 / 2SJ351 for å klare økninga i spenning. Ellers er ampene helt lik.
    Skulle likt å sett noen ta den forskjellen i blindtest gang på gang.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: OKA

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Hadde en 5000H s/n 106 som jeg solgte til en i Sverige i `95, har letet etter bilder av den i dag, de er i så tilfelle analoge. Jeg syntes den hadde en finere finish en de sorte som kom senere.
    Det hadde vært moro å finne en 5000H eller HP en gang. Jeg har fått med meg at det finnes mange svenske fans av Dynamic Precision også, har inntrykk av at svensker harryhandler DP i Norge 🤣. Har hentet hjem en del PA-amper i Sverige i tiden det var enkelt å reise mellom Norge og Sverige i sommer/høst. Så har vel gjort en god gjerning med å hente de tilbake selv om dette har vært en relativt vanlige PA-modell, PA402..
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Det er vel ikke helt sant. Den sorte av/på knappen holdes på plass med mothaker på innsiden som må klemmes inn for å få knappen ut av messingplata. Stripset holder på plass printkortet gjerne med dæsj smeltelim
    Ok, det kanskje husker jeg feil. Det er 15-20 år siden. Mener det var både bryter og printet til diodene som ble holdt på plass av det løse stripset.

    Uansett, det er et enkelt kabinett og noen garasjeløsninger i mine øyne. Hva kan ha vært ren hardwarekost for 5.52; rundt 25000,-? Men for all del; det låt bra!
     
    • Haha
    Reaksjoner: HoJ

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Ett kjapt søk viser at peh169 22000 100v koster rundt 700kr stk ved kjøp av minst 12stk. I 5.52en er det 16stk. Så der har man kjapt over 11000kr.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Da vil et installasjonsfirma ha betalt omtrent 150,-/stk for Rifaene anslagsvis. Kabinett 5-8000,-, trafoene 3-4000,- ferdigmonterte printkort 10000,-? Bare spekulasjoner, men jeg tror ikke hardwaren er så kostbar siden det ikke er noe spesielt her. Så skal man jo selvsalgt sette en pris på utvikling, adm, logistikk, lønn osv
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    35.265
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ok, det kanskje husker jeg feil. Det er 15-20 år siden. Mener det var både bryter og printet til diodene som ble holdt på plass av det løse stripset.

    Uansett, det er et enkelt kabinett og noen garasjeløsninger i mine øyne. Hva kan ha vært ren hardwarekost for 5.52; rundt 25000,-? Men for all del; det låt bra!
    Sett i gang å bygg en tilsvarende til 2500,- hvis den låter/virker like bra så kan jeg kjøpe den fra deg for 2600,- så har du litt for jobben også.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Sett i gang å bygg en tilsvarende til 2500,- hvis den låter/virker like bra så kan jeg kjøpe den fra deg for 2600,- så har du litt for jobben også.
    Mangler en null der..

    Ja, om man som installasjonsfirma satte opp en bestilling på 30 stk av disse, tror jeg ikke enhetskostnaden hardwaremessig hadde vært langt unna.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    35.265
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Mangler en null der..

    Ja, om man som installasjonsfirma satte opp en bestilling på 30 stk av disse, tror jeg ikke enhetskostnaden hardwaremessig hadde vært langt unna.
    ...Da blir det for dyrt for meg, men likevel.. tror nok ikke den prisen du gjenspeiler er levedyktig for et firma.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.276
    Antall liker
    9.122
    Det dukket opp mange fine minner blant alle bildene, skal ikke peppre tråden men et bilde av himself in action må være lov. Kanskje jeg legger ut noe mer i min egen tråd etter hvert, vi får se. Kjeller midt 90 tallet tipper jeg.


    IMG_0586.jpeg
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.910
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Da vil et installasjonsfirma ha betalt omtrent 150,-/stk for Rifaene anslagsvis. Kabinett 5-8000,-, trafoene 3-4000,- ferdigmonterte printkort 10000,-? Bare spekulasjoner, men jeg tror ikke hardwaren er så kostbar siden det ikke er noe spesielt her. Så skal man jo selvsalgt sette en pris på utvikling, adm, logistikk, lønn osv
    Du er temmelig langt på jordet med prisanslaget ditt. Ved kjøp av mer enn 60 stykker, så ligger prisen på 456kr/stk. På 10 slike forsterkere (som du kanskje selger 5-10 stykker av i året) så bruker du 160 kondiser. Det er ugunstig å binde opp masse kapital på å ha deler for to års forbruk liggende på lager.

    Kabinettkostnad, trafoer og print er innafor. Det som drar pris er når du skal fordele utviklingskostnadene på 30-50 enheter i totalt salg.

    I forhold til at DP i all hovedsak var småskalaproduksjon, så var de overraskende rimelige.

    Johan-Kr
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Jeg tenker jo at man ikke bestiller hardwaren som meningsmann ved å google, men har litt sofistikerte innkjøpsavtaler enn det. Vanligvis opererer man med 60-80% rabatter ift katalogpris. Det innebærer også at man ikke nødvendigvis må sitte på egne varelagre (det gjør jo ikke produsentene lengre en gang jfr make to order)

    Sitter med inntrykk av at DP så er inngangstrinn og printkort relativt likt over modellene, så når først det er plass så handler det mer om skalere utgangseffekten. Jeg tror prosentvis hardwarekosten er høyere jo billigere modellene var (6.12 vs 5.52)

    Vi får ikke svaret her uansett. Og de spilte bra!
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.156
    Antall liker
    2.104
    Ett svar kan du få, og det er at Leif betalte en faktura på 300 000 for disse store kabinettene, og jeg mener å huske at det ikke var for 27 kabinetter. Muligens 20, kanskje 10, det er vanskelig å huske eksakt hva som ble sagt for 25 år siden. Han sa i hvert fall at de tok avskrivingen (igangsettingskostnaden) på første serien.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.910
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg sjekka DP-guiden nå - Vekt på ferdig forsterker er 85-90kg pr stykk, da holder nok ikke estimert kabinettkostnad på 8000kr.

    På AliXpress kan man ordne seg en klon av kabinettet til Pass XA160 - en aluminiumskladas på 35kg til ca 12000kr (50-50 på stykkpris og fraktpris) Dette er masseproduser i CNC, basert på ferdige cnc-filer og kinesiske lønninger, men det er bare ørlite mindre enn 5.52HP.

    300000 for 20 kabinetter tilsvarer 15000 pr stykk, og det høres ikke ut som en ublu pris for noe i denne størrelsen som er produsert i vesten. Det kan muligens være for bare 10 stykker.

    Det er ikke så mye print, transistorer osv som drar de største bidragene - det er mekanikken som korster flesk. Dvs kjølefinner, øvrig kabinett og trafoer.

    Johan-Kr
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Da vil et installasjonsfirma ha betalt omtrent 150,-/stk for Rifaene anslagsvis. Kabinett 5-8000,-, trafoene 3-4000,- ferdigmonterte printkort 10000,-? Bare spekulasjoner, men jeg tror ikke hardwaren er så kostbar siden det ikke er noe spesielt her. Så skal man jo selvsalgt sette en pris på utvikling, adm, logistikk, lønn osv
    Litt flisespikking, men store kondiser med den kvaliteten får man ikke for 150 kroner selv om man kjøper tusenvis. 565 kroner pluss MVA hvis man kjøper 112 stk.
    Men så er disse laget for å vare og da.. 16 slike koblet sammen med skinner slik de ble i DP har kapasitet til å brenne av tykke kabler! De brukes typisk da også i sveiseapparater ;)
    1641492800156.png


    Tippet at hardwarekostnadene havner et sted rundt 30k og sånn sett fikk man mye for pengene. I hvert fall i forhold til fantasiprisene man ser på en del ting i dag...
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Jeg snakker altså om hardwarekostnadene…
    Okei, ta av lokket på en Adyton Cordis 2.0S. Litt jobb, fordi du må av med frontplata først.
    Også forteller du meg hva hardware prisen er oppi en slik amp ? Jeg tipper toppen 12000,-
    Usikker på på hva den kostet. 200 000 eller var det 350 000 ?
    Eller en Krell Evolution 900 til en halv million for den saks skyld, som vrenger 20 ganger mere en en dpA1s.
    Eller Goildmund, eller kanskje en Burmester.
    Det jeg prøver å si er at dp er på ingen måte værst når det kommer til hardware nettopris vs. utsalgspris.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Ja nettopp; helt enig.

    Hvilke hindre er i veien for å ha 30 kjøpere til 5.52 hvor enhetskostnad er 20’ og du selger dem for 60’ for å skru dem sammen? Copy-paste

    Hvem her har forøvrig butikkvittering pålydende veiledende pris for sitt DP utstyr?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn