DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.570
    Antall liker
    1.299
    Sted
    Oslo
    Ja den skal egentlig ha luft :/ men har en vifte under den som er ment for bærbare pc'er. Tenker det er bedre en ingen ting .


    Jeg spiller nå på RQ 1 . Ble virkelig overrasket over bassen. Behovet for sub er egentlig ikke tilstede lenger. Skal teste ut litt mer og se hva jeg foretrekker.
     

    AudioP

    Medlem
    Ble medlem
    02.08.2012
    Innlegg
    26
    Antall liker
    23
    Sted
    Buskerud
    Det er softwareversjon til fjernkontrollen som er versjon v0.2.
    Min har v0.4 og er dermed litt nyere. Hva som er forskjell og siste versjon vet jeg dessverre ikke.
     

    elta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2005
    Innlegg
    166
    Antall liker
    34
    Torget vurderinger
    2
    Speler for tida på ein 6.4p.Fantastisk god forsterker.har hatt 6.4p før og første eg reagerte på er ein del meir trafostøy (during)på denne.nokon som har lignende erfaring?denne har serienummer 334 .nokon som veit kor mange som er produsert?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Har du flytta i mellomtiden, eller tatt i bruk noe nytt elektrisk? Det kan være DC på nettet som gjør det. Min 6.4P hadde mekanisk trafobrumming som kom og gikk på vinteren, tipper det var naboens/utleiers varmeovner eller lignende som gjorde forskjellen. Jeg har aldri hørt det i nåværende leilighet, verken med 6.4P eller mine 'nye' 6.4.

    Det er selvsagt en svakhet ved forsterkeren. Hadde den vært perfekt, så hadde den naturligvis ikke brydd seg om DC på nettet. Men, intet tre vokser inn i himmelen. I alle fall er denne erfaringen et sted å begynne i forhold til å gi forsterkeren optimale arbeidsbetingelser. DC-filter finnes jo.

    Når det er sagt, så er DP 6.4P og 6.4 både de beste, og de mest uproblematiske forsterkerne jeg har hatt.
     
    Sist redigert av en moderator:

    elta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2005
    Innlegg
    166
    Antall liker
    34
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar,kan sikkert vere ein årsak til brummingen
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har et frågan til dere med DAC8.0
    Når dere slår den på, kommer den på med lys i PHASE dioden?
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.136
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Ja lys i Phase og Digial 1 eller Digital 2 avhengig av stilling på venderen inne i DAC'en.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Hmmm, unormalt at signalet skal være ute av fase ved påslag. Da må du jo trykke på den knappen hver gang du slår på produktet. Idiotisk spør du meg.
    Dette skal jeg sjekke opp ved måling.
    Medlem av Målemafian, det vi ikke hører måler vi.

    Kan ikke huske at den forrige DAC`en jeg hadde på service var sånn.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.136
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Hmmm, unormalt at signalet skal være ute av fase ved påslag. Da må du jo trykke på den knappen hver gang du slår på produktet. Idiotisk spør du meg.
    Dette skal jeg sjekke opp ved måling.
    Medlem av Målemafian, det vi ikke hører måler vi.

    Kan ikke huske at den forrige DAC`en jeg hadde på service var sånn.
    Mulig min husker siste innstilling. Slik at den starter med normal fase hvis den hadde normal fase ved slukking og starter med vendt fase hvis den hadde vendt fase ved slukking. Har bare brukt den med normal fase så det skal jeg sjekke ut når jeg kommer hjem etter helgen.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Ok ,ser i bruksanvisninga nu at når dioden lyser så er signalet i korrekt fase, det vil si 0 grader.
    Da gir det mening.

    Men jeg synes det er litt rart at når dioden IKKE lyser så er signalet 180 grader vendt. Omvendt en slik jeg ville ha tenkt det funka.
    Det er nok derfor det er mulig å snu dette med ei kobling inni DAC`en. For folk som meg som synes det er rart :)
    Uansett skal dette sjekkes opp.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.136
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Hmmm, unormalt at signalet skal være ute av fase ved påslag. Da må du jo trykke på den knappen hver gang du slår på produktet. Idiotisk spør du meg.
    Dette skal jeg sjekke opp ved måling.
    Medlem av Målemafian, det vi ikke hører måler vi.

    Kan ikke huske at den forrige DAC`en jeg hadde på service var sånn.
    Mulig min husker siste innstilling. Slik at den starter med normal fase hvis den hadde normal fase ved slukking og starter med vendt fase hvis den hadde vendt fase ved slukking. Har bare brukt den med normal fase så det skal jeg sjekke ut når jeg kommer hjem etter helgen.
    Sjekket nå - Phase lyser ved påslag - uavhengig av om fase eller vendt fase var innstillingen når DAC'en ble slukket.

    Final
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    IMG_3464.jpg
    IMG_3465.jpg


    Jamen da er vi enige. Faen hvor tungt jeg hadde for dette da....
    Gul sinuskurve er analog utgang på NAD`en. Blå er Dacen via SPDIF på NAD`en.
    Tenker det skal få stå orginalt. Når det lyser er Phase korrekt. Mest mulig lys :)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Hva betyr dette >>----<<på display ?
    Husker ikke v-nummert på min, men vet at dette blir stående noen sekunder når jeg trykker på fj.kontrollen etter den har gått i "dvale".

    Grattis med C1b forresten... Fikk du napp via "ønskes kjøpt"?

    På tide med en oppdatering av signaturen kanskje :) ......
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Noen som kjenner sitring i shoppingmusklene i dag?
    Egentlig ikke, men det var en fin pakke, det skal sies:)
    Det var et røverkjøp av en pakke, for å si det mildt, men den "gikk" etter max 30min etter den ble lagt ut.. Jeg ringte etter dette, ang C1s'n (med dp logo), og da var hele pakken allerede resvert til en som skulle komme innom senere. Vet ikke hvem dette var, men han gjorde en superdeal. Annonsen ble borte i går, så han takket tydeligvis ja.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.136
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Følger allerede:rolleyes:
    Oppfordrer alle til å gjøre det samme!
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Oppretta nylig dp profil på instagram B)))

    Vis vedlegget 449689
    Du har laget en fantastisk oversikt over DP! Bøyer meg i støvet......

    Men hvordan er det mulig å finne ut om Leif E. sin DP DAC 8.0 er siste, oppgraderte versjon? Først kom jo en variant av Dac 8.0 i 1995, og så ble den oppgradert i 1996, slik at Knut Vadseth (igjen) måtte ta i bruk superlativene om Dac`n. Noe som vet?

    Du kan lese om denne oppgraderingen i Lyd og Bilde nr.1- 1996 s. 58-59.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Da svikta den ene DP min:( Plutselig gikk den i protekt med et lite knepp og så ble det tyst i diskanten. Det er definitivt den DP i oppsettet mitt som har den letteste jobben - Driver kun en AMT fra 3500 Hz og opp. Venstre side var veldig varm.

    Dette skjedde under musikkavspilling på et veldig lavt volum - langt under der de grønne "lampene" begynner å blinke
     
    Sist redigert:

    killi

    Medlem
    Ble medlem
    16.12.2004
    Innlegg
    39
    Antall liker
    12
    Hadde en kjip opplevelse i helgen. Jeg har en DP6.4p som jeg har prøvd å bruke til fronthøyttalere i ett surround anlegg men uansett hvor mye jeg feilsøker så klarer jeg ikke å få bort "tomgangstøyen" Det er så mye pulserende jordingstøy at jeg hører det til og med ved musikkspilling. Jeg prøvde så å sette på ett galvanisk skille på signal kabelen og da forsvant alt støyen, men synes jeg mistet litt av den høyoppløselige lyden selv om det fremdeles var brukbart. Men landet på at jeg måtte finne en annen løsning på problemet. I min test så kom jeg til å prøve å koble motsatt med signal på gnd på filteret ut og inn mens jord var på spolen. Det skulle jeg ikke ha gjort for da begynte DP forsterkeren å røyke kraftig røyk og lukte svidd. Jeg trodde jeg hadde blåst den ene kanalen som jeg testet på. Men til min store lettelse så var sikringen for den siden trippet. Jeg erstattet den og vipps så fungerte alt perfekt igjen. Jeg trodde alikevell at jeg hadde skadet den etter den kraftige røyken. Men dagen etter så så jeg litt mer etter og da ser det rett og slett ut at det ikke har vært noen av de store transistorene men rett og slett en slags motstand som står på inngangen og som er pakket inn i en slags "hageslange gummi". Noen som vet hva denne "motstanden" gjør og om jeg nå bør bytte den? Det er kommet ett lite svimerke i selve gummien hvor nok røyken har kommet fra.

    Jeg skal aldri mer bruke dette galvaniserte skillet og har nå testet forsterkeren utenom alt surround oppsettet. Jeg brukte en sonos connect direkte som kilde med innebygget volumkontroll og ett par XTZ M6 og ett par XTZ 99.26. Da får jeg endelig feeling av skikkelig HIFI og lyden er mye bedre enn igjennom emotiva xpa-5 som ble sammenlignet med.

    IMG_5577.jpg
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Betyr det at Thiele Network er fjernet og Zobel networket er flyttet til høytalerterminalene?
    Dette er vanlig på en A1s, men høyst uvanlig på en 6.4. Har ampen vært oppgradert i ettertid?
    Ryker det av Zobel også kalt Boucherot cell, så har du hatt en kraftig oscillasjon i hele ampen......

    Zobel network består av en motstand OG kondensator i serie tvers over utgangen. Skal beskytte mot vanskelige høytalerlaster spesielt kapasitive slik at ikke hele skjiten går i oscillasjon. Mostanderen er jo 5watt så om den har avgitt litt røyk et øyeblikk betyr neppe at den er defekt.
     

    killi

    Medlem
    Ble medlem
    16.12.2004
    Innlegg
    39
    Antall liker
    12
    Jeg vet ikke hva dette er, men legger med ett bilde av hele. Jeg har eid den i 12 år. Kjøpte den av en som jobbet i NRK. Vet ikke om noe er gjort før jeg tok over. Det eneste jeg har gjort er å sette ett rele på strømmen inn slik at jeg kan styre den på og av via styresystemet samt satt inn de nye blåe 2 polte 10a relene som jeg fikk kjøpe av deg. Alt virker jo fint og lukten har nå avtatt. [emoji846]



    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Egensvingning i forsterkeren kan være meget skummelt.
    Min spesialversjon av Audiogd M3 brant opp og det kunne blitt fatalt hvis ikke jeg var i rommet og fikk dratt ut støpselet.
     

    Vedlegg

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    Jeg vet ikke hva dette er, men legger med ett bilde av hele. Jeg har eid den i 12 år. Kjøpte den av en som jobbet i NRK. Vet ikke om noe er gjort før jeg tok over. Det eneste jeg har gjort er å sette ett rele på strømmen inn slik at jeg kan styre den på og av via styresystemet samt satt inn de nye blåe 2 polte 10a relene som jeg fikk kjøpe av deg. Alt virker jo fint og lukten har nå avtatt. [emoji846]



    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
    Så merkelig ut den ene 10000uf kondensatorer din?
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Kondensatoren så sliten ut ja. Og det er klart, blir det rippel på drivspenninga på hovedkortet så kan jo alt mulig skje.
    Men jeg greier ikke å se om Thiele Filteret er inntakt. Sitter det en stor spole bak den grønne kontakten på utgangskortene?
    Hva er det slags dings som henger på skjeiva i 220volts ledningene?
     

    killi

    Medlem
    Ble medlem
    16.12.2004
    Innlegg
    39
    Antall liker
    12
    Den kondensatoren har alltid vært slik. Husker jeg spurte han Erntsen om det for 10 år siden og da sa han at det ikke hadde noe å si om den var litt hoven i toppen. Men synes den har blitt litt verre nå. Bør jeg bytte? Det er ett sterkstrømsrele som står på 220v. Bruker det for å slå på og av forsterkeren med 24v via svakstrømsrele. Nesten som en 12v trigger som forsterkere ofte har idag. Skal sjekke etter spole imorgen. Det er jo ett brennmerke på den mørkerøde som er loddet inn mellom høyttaler + og - . Det er denne jeg var mest engstelig for nå. Takk for god hjelp [emoji2]


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    killi

    Medlem
    Ble medlem
    16.12.2004
    Innlegg
    39
    Antall liker
    12
    Fant mailen til Leif Erntsen fra 2007. Slik så den ut da. Den har jo blitt verre.



    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Kondensatoren ser ok ut på nærbildet. Men selvfølgelig, ESR og kapasitans bør jo selvsagt måles.....
     

    killi

    Medlem
    Ble medlem
    16.12.2004
    Innlegg
    39
    Antall liker
    12
    Men nærbildet er jo 10 år gammelt mens det oversiktsbildet er tatt nå.


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    killi

    Medlem
    Ble medlem
    16.12.2004
    Innlegg
    39
    Antall liker
    12


    Her er nytt bilde av skaden.

    Og ett av kondensatoren med hoven topp, men som toppen fremdeles kan klemmes ned igjen, dvs ingen endring på fasong men det har jo kommet noen hull da.

    Får jeg kjøpt disse delene idag?



    Under tilkoblingen på effektrinnene står det en spole som heter L1010. Bekrefter det at dette er en anderledes 6.4p? Spolen ser veldig orginal montert ut.



    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Pussige greier, Thiele filter + Zobel network på terminaler.
    Første gangen jeg har sett, men det er jo ingen av disse ampene som er lik.
    Det er "sjarmen" å jobbe med dem.....

    Delene er jo standard.
    Men du blir nok nødt til å demontere høytalerterminaler og sprette opp den strømpen for å lese av verdier.
    Er selvfølgelig mange verdier som har vært i bruk. Ingen er lik :)

    Ifølge skjema heter motstander R156 og kondensatoren C113 og er i følge skjema på 10R/4watt og 47nF.
    Ifølge skjema så skal disse sitte på utgangskortet og jeg kan se den grønne motstanderen R151 på bildet ditt. Hvis ikke det da er motstanderen til spolen.
    Så frågan blir om du har dobbelt med Zobel network og hvorfor i all verden har du det? Burde være unødvendig.

    Den svarte glatte lytten på hovedkortet ser nu ikke så veldig defekt ut på dette bildet? Er dette også tatt for 10 år siden?

    Men du sliter med å få et skikkelig detaljert bilde.
    Kjøleribbe med utgangskortet burde vært skrudd løs fra resten av chassiet. Skrudd løs alle kabler.
    Lagt på arbeidsbenken og tatt ei skikkelig nærbilde av hele greian.

    Nei, jeg kan ikke svare på dette uten å ha ampen foran meg å skru sund utgangskortet og trace printbaner og komponenter.
    Men komponentene som er inni strømpen har jeg nok på lager. Bare du spretter strømpen og tar et bilde av greian.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Da svikta den ene DP min:( Plutselig gikk den i protekt med et lite knepp og så ble det tyst i diskanten. Det er definitivt den DP i oppsettet mitt som har den letteste jobben - Driver kun en AMT fra 3500 Hz og opp. Venstre side var veldig varm.

    Dette skjedde under musikkavspilling på et veldig lavt volum - langt under der de grønne "lampene" begynner å blinke
    DP'n er målt og sjekket og alt ser ut som det er i orden. Hva kan være årsak til at den plutselig har gått i protect. Alle terminaler var godt skrudd til og jeg har tatt ut diskanten og den ser også veldig frisk ut. Det har vært mye varmere på rommet før og dette skedde på en dag det neppe har gått mer enn en watt ut til diskanten.

    Kan noen ha en formening om hva som har skjedd?
     
    Sist redigert:

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Du var jo tilstede, så du er en av de som har den beste forutsetning for å skjønne hva som skjedde :)
    Hva mener du med at den gikk i protect? Lyste det rødt i standbydioden?
    Når venstre side var velig varm, tyder det på høy hvilestrøm. Hvis hvilestrømmen er høy uten at du spiller høyt tyder det på oscillasjon i ampen langt over det hørbare området.
    Du sier ampen er sjekket og målt. Hva har de målt?
    Har de hektet på et skop på utgang for å sjekke blant annet oscillasjon?
    Kunne vært greit å vite hvilken DP amp vi prater om......
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Det er en DP A1b ebw. Det lyste rødt i stadbydioden. Det er målt over det som er å måle vil jeg tro. Han har hatt den stående på i flere timer og målt lik temperatur på begge sider ca 40 grader

    Jeg har fått beskjed om å ohme diskanten. Gjør det i morgen.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Da tipper jeg at den gikk i standby fordi venstre side var for varm. Det står temp.sensorer i begge kjøleribber. Blir den ene for varm slår han av railspenning til begge kanaler. Oscillasjon er nok ikke usannsynelig, er ikke første gang det skjer på A1b eller s.
    ebw har sine negative sider.
    Du får følge med, er det noe som liger å lurer i ampnen skjer det nok igjen......
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn