DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Rettigheter. Patenter. Sikkert mere til. Solgt til Tau. Trolig begravet. OK. Selv om det er trist, meningsløst, tullete, osv osv osv.

    Allikevel; ingen med kompetanse som klarer videreføre noe av mesterens konstruksjoner?

    Eller var de ikke sååå bra, siden selv ikke kjøper EC har gjort noe?
    Tuller du?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Kjøper EC har huve opp i ræva og ser ikke terrenget for annet en egen dritt
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Rettigheter. Patenter. Sikkert mere til. Solgt til Tau. Trolig begravet. OK. Selv om det er trist, meningsløst, tullete, osv osv osv.

    Allikevel; ingen med kompetanse som klarer videreføre noe av mesterens konstruksjoner?

    Eller var de ikke sååå bra, siden selv ikke kjøper EC har gjort noe?
    uthevet er korrekt... Gutta på TAU skjønner nok ikke oppbygningen på siste generasjon dp. Den er som en faglig dyktig person sa; "de er fantastisk kompliserte".

    Fun facth; Leif prøvde å hjelpe ec med problemene de hadde (og trolig fortsatt har), men de valgte å fortsette å produsere forsterkere som over tid gikk opp i røyk.

    "...er de ikke sååå bra...." ?
    Dp er kompromiløst, og dyrt å produsere. Eiere/investorer idag vil ha fortjeneste/profitt.. Med komponentvalget som brukes i dp, og håndlaget... Med sitt profittpåslag, blir ec sin dp-line sinnsvakt dyrt til sluttkunden. Desverre... Modellen A2 var ferdig konstruert, og lå for ca 10 år siden en kort stund ute på eltek sine webshop til 220.000,- Etter dagens prisnivå blir nok dette tett på 300'... I beste fall... Bare se Nordic tone som ec kjøpte opp... Et slikt ht-sett koster idag 200', det gjorde de absolutt ikke før ec kom på banen(<100' ikke sant?) Min høyst personlig estimering er at dpline fra ec ville idag blitt noe slik;
    A1s - 150.000+
    A2 - 250.000+
    A5 - 350.000+
    disse prisene høres sikkert flåseste ut, men har du som leser dette vært i gamet en stund, vet du at dette ikke er så urealistisk som det høres ut som.

    But then again.... Om det kommer noe dp-line... Gudene vet..
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hadde kun en eneste mann sittet hos EC. Bygget DP. Kun det. For hånd. Gjerne (kun) så mye han hadde rukket før timeviseren i Stavanger viser fire, så fikk heller folk vente et halvt år på sin amp. Tror ikke en amp ville kostet så mye som du her skisserer, kaap. Men allikevel tror jeg denne karen kunne tjent inn sin lønn med bra dekningsbidrag til bedriften, om så hadde skjedd.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Hadde kun en eneste mann sittet hos EC. Bygget DP. Kun det. For hånd. Gjerne (kun) så mye han hadde rukket før timeviseren i Stavanger viser fire, så fikk heller folk vente et halvt år på sin amp. Tror ikke en amp ville kostet så mye som du her skisserer, kaap. Men allikevel tror jeg denne karen kunne tjent inn sin lønn med bra dekningsbidrag til bedriften, om så hadde skjedd.
    I 2016, i det moderne samfunn, hvor stor sannsynlighet er det for at ditt senario ville blitt gjennomført..... Hadde ikke satsa en enkelposjon med hubbabubba på det en gang. Sorry, tanken er god, men intet firma ville igangsatt en slik produksjonlogikk.

    Men øsnker ikke bruke mere tid på total meningsløs "what if" diskusjon. Nye produkter kommer nok aldri. Trodde det selv de første årene ec tok over, da de kom med egne infowebsider, men det er nå ca 10 år siden. De har vel enda problemer med å skjønne arbeidstegningene..

    mvh Kai
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.156
    Antall liker
    2.104
    Man skal heller ikke glemme at dagens eier av EC kjøpte opp favorittmerket sitt. Kjærlighetsbarnet hans heter nok fremdeles EC, og ikke DP selv om han også har kjøpt opp bruksrettighetene til vårt merke. Det hviler nok en aura over EC-produktene i hans øyne.
    DP-produktene er kostbare å fremstille selv om kretsløpene er enkle, og det er mye mer enn bare kretsløp som trengs for å få DP-standard på eventuelle nye DP-produkter. Derfor kommer det aldri noen nye ekte DP-produkter på markedet. Jeg tror heller ikke de er stand til å produsere en fullverdig A1S, for den saks skyld. I tillegg har det kommet meg for øre at LE hadde en avtale om prosenter av hvert solgte apparat, hvilket er enda en årsak til at vi aldri kommer til å se noe nytt derfra.
    Det selvmotsigende momentet, bortsett fra dårlige fungerende og lydmessig middelmådige produkter, er at mange av EC-produktene er unødvendig kompliserte og tunge også. Doble effektforsterkere i tunge stålkasser er da vel ikke rette måten å tjene penger på? Eller halvdårlige forforsterkere fulle av komponenter? Et mantra for EC er bruk av diskrete kretsløp. Krefter i Companiet snakker ned DP på grunn av dette, enda Tore og Leif for drøyt 20 år siden fant ut at integrerte kretser ikke behøvde å være lydforringende. Tvert i mot fikk de til sin forundring erfare at de kunne være bedre enn kompliserte og mer kostbare diskrete kretsløp.
     

    Walker75

    Medlem
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    vurderer salg av et dp a1b effekt trinn. 1 eier, som ny, siste utgave med ebw. Alder er vel ca 4-5 år.
    Hvilken pris er naturlig?
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Hei
    vurderer salg av et dp a1b effekt trinn. 1 eier, som ny, siste utgave med ebw. Alder er vel ca 4-5 år.
    Hvilken pris er naturlig?
    Som du ser fra historikken til HFS-torget, så har de siste A1b salgene variert en del i pris.
    Men det kan samtidig nevnes at dp har holdt seg meget bra de siste par årene.

    Skjermbilde 2016-01-10 kl. 10.20.41.png


    mvh kai
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    NB: Det er en fra Tau som annonserer etter DP elektronisk delefilter på Finn.no; Krysser fingrene for ham..
    -og for at flere av Norges hi-end produkter "finner veien" til Tau!:)
     

    Walker75

    Medlem
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Takk for innspill. Ser at prisene ligger omtrent i det nivået jeg tenker på.
    Så får jeg tenke på om jeg virkelig vil selge....
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Takk for innspill. Ser at prisene ligger omtrent i det nivået jeg tenker på.
    Så får jeg tenke på om jeg virkelig vil selge....
    Tenk hardt ;)
    En fullt oppgradert B utgave er ifl flere jeg har snakket med skremmende nær en S. Har ikke testet selv desverre. Skal man for eks gå vekk fra et C1b/A1b forsterkert, så er min påstand at man nødvendigvis ikke får noe som er så veldig mye bedre, mest anderledes... Mer egenlyd i en eller annen retning.
    Salg som jeg har mest forståelse for er de som av en eller annen årsak skal nedskalere eller "avvikle", eller har valgt å få for en hornløsning med 105dB/1w.. da er nok dp ikke optimalt.

    Lykke til med valget

    NB: Det er en fra Tau som annonserer etter DP elektronisk delefilter på Finn.no; Krysser fingrene for ham..
    -og for at flere av Norges hi-end produkter "finner veien" til Tau!:)
    Den annonsen fant jeg ikke. Lenge siden?
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Takk for innspill. Ser at prisene ligger omtrent i det nivået jeg tenker på.
    Så får jeg tenke på om jeg virkelig vil selge....
    Tenk hardt ;)
    En fullt oppgradert B utgave er ifl flere jeg har snakket med skremmende nær en S. Har ikke testet selv desverre. Skal man for eks gå vekk fra et C1b/A1b forsterkert, så er min påstand at man nødvendigvis ikke får noe som er så veldig mye bedre, mest anderledes... Mer egenlyd i en eller annen retning.
    Salg som jeg har mest forståelse for er de som av en eller annen årsak skal nedskalere eller "avvikle", eller har valgt å få for en hornløsning med 105dB/1w.. da er nok dp ikke optimalt.

    Lykke til med valget
    Veldig enig Kai. Har "forespurt rundt" når det gjelder A1s-EBW / A1b-EBW. Noen antyder også at A1s har høyere (-eller flatere..) nivå i diskantområdet enn A1b. Hvis det kun gjelder nivå, uten tap av luft/detaljer så kan forskjellen utnyttes etter smak og behag samt tilpasning i øvrig oppsett naturligvis. (Både A1s og A1b er topp, teknisk kvalitet hvor A1s er den teoretisk beste.)
    Meget interressant hvis andre har innspill, erfaringer fra sammenlikning her. Uansett fare for mix -smak & behag igjen:)

    Hos meg "sitter det" med A1b, nyter musikk! Eneste tanker vedr. oppgradering er en A1b til samt teste ut A1s.
    (Mitt ærlige svar, siden jeg allerede har vist interresse i Walker75's A1b.)

    NB: Det er en fra Tau som annonserer etter DP elektronisk delefilter på Finn.no; Krysser fingrene for ham..
    -og for at flere av Norges hi-end produkter "finner veien" til Tau!:)
    Den annonsen fant jeg ikke. Lenge siden?[/QUOTE]

    Annonsen, finnkode 67918548 er aktiv nå. Den har ligget inne en stund ser jeg.
     
    Sist redigert:

    Walker75

    Medlem
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Farlig å henvende seg til dp tråden når du vurderer å selge dp...ender fort med at du beholder.
    Men nå har det seg slik at jeg har nedskalert noe og vurderer noe som er fysisk mindre. Skulle gjerne prøvd mine piega coax 90.2 med f.eks En Devialet løsning, men det er dårlig med låne muligheter i Stavanger på den fronten.
    Det er selvfølgelig en ganske dramatisk endring, men hadde vært morsomt å prøve. Noen som har erfaring/testet devialet mot dp? Selv om jeg ønsker "mindre" bokser har jeg ikke så lyst til at det skal gå på bekostning av lyd.

    Walker
     

    svale

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.08.2002
    Innlegg
    296
    Antall liker
    114
    Har solgt min DP A1S og C1S for en stund siden, savner de ikke har en mye bedre lyd nå.
    Kjempefornøyd.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.156
    Antall liker
    2.104
    Har solgt min DP A1S og C1S for en stund siden, savner de ikke har en mye bedre lyd nå.
    Kjempefornøyd.
    Det er fint at du er fornøyd. Bonus for den som kjøpte sakene dine også. Tviler ikke på at du har fått bedre lyd. Kanskje mer lyd også. Det er ikkev nødvendigvis det DP handler om. Se forøvrig KAaps innlegg rett over.
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    650
    Antall liker
    553
    Har selv 6.4 EBW pa402 A1B EBW A1S EBW (selvfølgelig).De er meget vellspillende alle sammen men litt forskjellig.Forskjell mellom A1B og A1S vil jeg karakterisere som marginal muligens A1S er ørlite mer detaljert i toppen og på en måte glattere.Placebo?Men har også C1B EBWmed ny type power som jeg fikk oppgradert til C1S spec var betydelig mer forskjell på det.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    A1S låter renere og mer dynamisk enn A1 og tidligere forsterkere. Bunnen er tightere og tydelig bedre definert enn på eks A1 i følge min erfaring.
    Endringer foran i kjeden gir etter min erfaring veldig store utslag - bytte av Opamps i DPDAC endrer lyden mer en bytte mellom A1 og A1S.

    Final
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.156
    Antall liker
    2.104
    All min erfaring med DP-forsterkere opp gjennom samsvarer med hva Final skriver her. Nye modeller og oppgraderinger foretatt av konstruktøren resulterer i små, men viktige forbedringer. A1B er uansett en kjempegod forsterker. Mesteparten av forskjellen mellom den og A1S består i rimeligere chassis og et hovedprint som ikke så lett lar seg mekke på som A1S. Vi kommer vel uansett ikke til å få mange oppgraderinger fremover siden mesteren nyter pensjonisttilværelsen.
    For øvrig ser jeg det ligger et par strøkne ett år gamle Respons Grand Beryllium på brukten her. Har tenkt og målt, men heldigvis/uheldigvis klarer jeg ikke å komme til noen annen konklusjon enn at de er et hakk for store for mitt lille lytterom med harde/massive flater over alt. Blir svett av tanken på å bære 2x93 kilo opp i 4. etasje, uten heis. Husker hvilket strev det var å bære DP552HP opp og ned..
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    All min erfaring med DP-forsterkere opp gjennom samsvarer med hva Final skriver her. Nye modeller og oppgraderinger foretatt av konstruktøren resulterer i små, men viktige forbedringer. A1B er uansett en kjempegod forsterker. Mesteparten av forskjellen mellom den og A1S består i rimeligere chassis og et hovedprint som ikke så lett lar seg mekke på som A1S. Vi kommer vel uansett ikke til å få mange oppgraderinger fremover siden mesteren nyter pensjonisttilværelsen.
    For øvrig ser jeg det ligger et par strøkne ett år gamle Respons Grand Beryllium på brukten her. Har tenkt og målt, men heldigvis/uheldigvis klarer jeg ikke å komme til noen annen konklusjon enn at de er et hakk for store for mitt lille lytterom med harde/massive flater over alt. Blir svett av tanken på å bære 2x93 kilo opp i 4. etasje, uten heis. Husker hvilket strev det var å bære DP552HP opp og ned..
    Har eldre Grand moddet med Beryllium ++ hos Reidar. Fornøyd med dem og har nok kjøpt min siste HT. Med Beryllium blir det mer innsyn og man kan skru høyere. Artist er flotte HT så mye er sikkert. I er lite rom passer de nok bedre.

    DP - They don't make them anymore - Viktig at vi som er så heldige å være eiere tar godt vare på dem. Selv er jeg i mål - ingen flere oppgraderinger planlagt - lever endelig opp til nicket - Final ☺
     
    Sist redigert:

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.156
    Antall liker
    2.104
    All min erfaring med DP-forsterkere opp gjennom samsvarer med hva Final skriver her. Nye modeller og oppgraderinger foretatt av konstruktøren resulterer i små, men viktige forbedringer. A1B er uansett en kjempegod forsterker. Mesteparten av forskjellen mellom den og A1S består i rimeligere chassis og et hovedprint som ikke så lett lar seg mekke på som A1S. Vi kommer vel uansett ikke til å få mange oppgraderinger fremover siden mesteren nyter pensjonisttilværelsen.
    For øvrig ser jeg det ligger et par strøkne ett år gamle Respons Grand Beryllium på brukten her. Har tenkt og målt, men heldigvis/uheldigvis klarer jeg ikke å komme til noen annen konklusjon enn at de er et hakk for store for mitt lille lytterom med harde/massive flater over alt. Blir svett av tanken på å bære 2x93 kilo opp i 4. etasje, uten heis. Husker hvilket strev det var å bære DP552HP opp og ned..
    Har eldre Grand moddet med Beryllium ++ hos Reidar. Fornøyd med dem og har nok kjøpt min siste HT. Med Beryllium blir det mer innsyn og man kan skru høyere. Artist er flotte HT så mye er sikkert. I er lite rom passer de nok bedre.

    DP - They don't make them anymore - Viktig at vi som er så heldige å være eiere tar godt vare på dem. Selv er jeg i mål - ingen flere oppgraderinger planlagt - lever endelig opp til nicket - Final ☺
    Ja, det eneste av tradisjonell diskantteknologi som kunne friste meg vekk fra Grand Artists Revelator Ringradiator måtte være en av de nye 29 mm harde domene, slik som berylliumselementet i storebror. Har tidligere vært ivrig elekstrostatmann. Det er en annen super ting. Det jeg hører av dagens mange Heil-utstyrte høyttalere synes jeg er nokså ubalansert. Det blir i mine ører diskantdominert lyd. Tror rett og slett at konstruktørene henger seg for mye opp i on-aksis målinger, og at de ikke i stor nok grad tar hensyn til disse elementenes store spredning og store totale lydenergi.
    Artig å lese at du lever opp til nicket ditt. Slik føler jeg det også. Er godt fornøyd med utstyret jeg har, og etter drøyt 20 som menighetsmann er det absolutt ingen andre ting enn DP som frister.
    A propos ta vare på tingene våre: På tirsdag skal jeg hente et av A1S-trinnene mine nede på Servicekompaniet. I flere år har det avgitt en aldri så liten svidd duft ved påslag, men ellers fungert upåklagelig. For en drøy måned siden ble dette brått mye verre. Forsterkerens påslagsmotstandere var skikkelig heite en halv time etter påslag, og kabinettet ellers ble ikke skikkelig varmt. Et defekt rele, skrev mester Leif i en E-post. "Send den øyeblikkelig på service". Reparasjonen kommer på drøyt 3300 kroner. Synes det høres litt mye ut. Kanskje jeg burde reagert tidligere. Dette med svikt i komponentkvaliteten for kretsen som bremser ved påslag, er den eneste svakheten disse ellers suverent godt konstruerte forsterkerne.
     

    bardoo

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2006
    Innlegg
    18
    Antall liker
    0
    Kjære menighet,


    Jeg har et par spørsmål jeg håper noen kan svare på. Etter mange år i hifi-dvale pga. flytting og diverse andre prosjekter har jeg nå endelig fått pakket ut anlegget igjen som bl.a. består av en DP A1. Men etter noen dager med lytting har jeg begynt å legge merke til at særlig vokal alltid ligger til venstre i lydbildet. Ser også at høyre siganl-lys lyser noe svakere under spilling. Det virker rett og slett om høyre kanal spiller litt lavere enn venstre. Er det bare å kjøre rett til Servicekompaniet eller er det noe man kan fikse selv?


    Og hvordan er det med å oppgradere min A1 til A1s EBW. Er toget gått i og med at LE er pensjonist, eller er det fortsatt mulig å få utført dette? Noen som vet?


    mvh
    Børge
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    650
    Antall liker
    553
    Kjære menighet,


    Jeg har et par spørsmål jeg håper noen kan svare på. Etter mange år i hifi-dvale pga. flytting og diverse andre prosjekter har jeg nå endelig fått pakket ut anlegget igjen som bl.a. består av en DP A1. Men etter noen dager med lytting har jeg begynt å legge merke til at særlig vokal alltid ligger til venstre i lydbildet. Ser også at høyre siganl-lys lyser noe svakere under spilling. Det virker rett og slett om høyre kanal spiller litt lavere enn venstre. Er det bare å kjøre rett til Servicekompaniet eller er det noe man kan fikse selv?


    Og hvordan er det med å oppgradere min A1 til A1s EBW. Er toget gått i og med at LE er pensjonist, eller er det fortsatt mulig å få utført dette? Noen som vet?


    mvh
    Børge
    Hva bruker du til pre/kilde/signalkabel?har mer tro på at problemet ligger der.Oppgradering til A1S er nok mulig å få utført.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Kjære menighet,


    Jeg har et par spørsmål jeg håper noen kan svare på. Etter mange år i hifi-dvale pga. flytting og diverse andre prosjekter har jeg nå endelig fått pakket ut anlegget igjen som bl.a. består av en DP A1. Men etter noen dager med lytting har jeg begynt å legge merke til at særlig vokal alltid ligger til venstre i lydbildet. Ser også at høyre siganl-lys lyser noe svakere under spilling. Det virker rett og slett om høyre kanal spiller litt lavere enn venstre. Er det bare å kjøre rett til Servicekompaniet eller er det noe man kan fikse selv?


    Og hvordan er det med å oppgradere min A1 til A1s EBW. Er toget gått i og med at LE er pensjonist, eller er det fortsatt mulig å få utført dette? Noen som vet?


    mvh
    Børge
    Hei Børge
    Hvis du har forskjeller i nivå er det sannsynligvis kun at du har forskjellige gain innstillinger på ampen sine to kanaler. Bytte av gain skjer ved å flytte jumpere som står i nærheten av bakplaten. Mener å huske det er tre innstillinger. Skru av topplokket så tar du en titt.

    Ville hørt med RJEL her på sentralen om det er mulig å oppgradere. Han kan DP og tar også service. Tror ikke LE gjør dette lenger.


    Final
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Feilen kan vel også ligge i kilden eller forforsterkeren? Bytt side på signalkablene ved inngang på forsterker og se/hør om det bytter side.
     

    bardoo

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2006
    Innlegg
    18
    Antall liker
    0
    Takk for mange gode forslag. Skal få sjekket de jumperne for gain og forsøke å bytte signalkabler for å se om det bytter side. Kjører i dag følgende kjede:

    Modda Squeezebox -> Stello 220 MK2 DAC -> Ayre K-5xe preamp -> DP A1.

    så feilen kan absolutt ligge andre plasser i kjeden også ja. Får gjøre litt mer aktiv feilsøking skjønner jeg :)
     

    Hamram

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Da har dagen kommet, dagen da en av mine DPA 6.4P streiker. Når jeg slår den på, kommer det lys i diodene som vanlig, men idet den kobler inn, blåser den sikringen på kursen den er tilkoblet.

    Har noen her inne erfaring med lignende..? Hva kan dette skyldes, og hvem kan fikse det, om det ikke er fiksbart kjøkkenbenken?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Da har dagen kommet, dagen da en av mine DPA 6.4P streiker. Når jeg slår den på, kommer det lys i diodene som vanlig, men idet den kobler inn, blåser den sikringen på kursen den er tilkoblet.

    Har noen her inne erfaring med lignende..? Hva kan dette skyldes, og hvem kan fikse det, om det ikke er fiksbart kjøkkenbenken?
    Vår HFS'er RJEL tar seg visst av sånt.
     

    Hamram

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Takk. Skal prøve å spore han opp så snart jeg kommer meg på en PC.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Da har dagen kommet, dagen da en av mine DPA 6.4P streiker. Når jeg slår den på, kommer det lys i diodene som vanlig, men idet den kobler inn, blåser den sikringen på kursen den er tilkoblet.

    Har noen her inne erfaring med lignende..? Hva kan dette skyldes, og hvem kan fikse det, om det ikke er fiksbart kjøkkenbenken?
    Dette er den ene feilen som kan omtales som en gjennganger på DP. Softstartn.
    Når softstartn er gåen, trekker den voldsomt med strøm ved innslag. Dette har jeg opplevd på 6.5'n jeg hadde. Husker ikke prisen i farten, men det kan variere i forhold til om svikten i softstarten drar med seg flere komponenter i dragsuget.

    Dette er helt normalt ift alder på forsterkern. Jeg har mine A1s på spa-opphold hos RJEL, hvor jeg deriblant får bytta softstart i begge, slik at jeg vet at de er good-to-go for nye 15år :)

    Så det er nok ikke kjøkkenbenk løsning vil jeg påstå ;)

    mvh kai
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Har den fått nye softstartreleer? Det har vært en del skriverier om det her inne, så jeg leverte mine til service. Det er visstnok sånn at disse har en begrenset levetid, kan gi seg, og ta med et print som ikke er å få nytt. Kanskje du har hatt flaks, kanskje ikke. Jeg ville ikke slått på strømmen igjen før den er sjekka.

    Hvis du holder til i Oslo, så kan Service Kompaniet DP. De holder til i Tvetenveien, under dynaBel, inngang på baksiden av bygget.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.156
    Antall liker
    2.104
    Riktig, Zomby, ikke slå på forsterkeren Hamram. Du kan ødelegge de store ladelyttene. Jeg anbefaler å bruke RJEL i Bodø. Han leverer hurtig, og er i tillegg en av oss i Meningheten! Jeg hentet for tre timer siden en av mine A1-ere på Servicekompaniet, med defekt softstartrele. De brukte fem uker på reparasjonen. På fakturaen står det at de har byttet tre releer, 435 spenn i delepris, at de har modifisert relesekvenser og justert og sjekket. Tre timer á 740 spenn og MVA på hele sulamitten så beløp det hele seg til 3331 spenn. Litt dyrt, vil jeg si, men godsakene våre er verdt det.
    Bruk for all del ingen andre verksteder enn disse to!!!!!! Servicekompaniet ligger rett nede i dalen her, så det ble dem fordi vi lettvint kan svippe innom. Ellers vil jeg for all del anbefale Rune (RJEL). Mens du har den der, kan han sikkert utføre et par tre Leif-triks for deg uten at kostndaden blir alt for høy. Leif selv sa til meg at en meget vellykket mod han hadde foretatt på 6.4P var å skru fast en solid ledning i bakplaten og ned på bunnplaten, for bedre jording. Det var i følge Leif det eneste han hadde gjort på en slik forsterker som ble budt fram her på Sentralen som en "6.4P ombygget til A1B" for en god stund siden.

    Om det var deilig å få tilbake A1S´en min etter reparasjon? Det kan jeg skrive under på. Bruker forsterkeren i et lite siderom til stua, på 12 kvadrat. En bunkers, bare murstein og betong. Har TV, flere DVD-spillere og et par dynaBel SuperExact høyttalere på Target R6. En annen viktig komponent i anlegget er også på service, så jeg smokker min gamle Sony DVD 9100ES rett inn i DPC 7.3 via en selvmekket kjip Supra-ledning og putter inn en Living Stero SACD med fiolinlegenden Heifetz. Olalala - det er akkurat som gubben har krabbet opp fra graven igjen! Intensiteten, dynamikken, kontrollen og energien vi elsker med DP-forsterkerene åpenbarer seg øyeblikkelig. DP er helt åpen, liketil og uten egenkarakter over hele frekvensfjøla. I toppen mangler litt luft og informasjon. Ikke så merkelig med en mid-fi signalkilde og et 56 år gammelt opptak, men det spolerer på ingen måte gleden av følelsen man får av å være svært nær originalbegivenheten.
    For mange år siden prøvde alltid konkurrentene til DP å gi inntrykk av at DP ble skarpe og utålelige dersom ikke resten av anlegget og innspillinger var tipp topp. Bare tull. Det skulle liksom være bedre å ha utstyr som gjorde deler av det originale signalet uhørbart eller at musikken ble pakket inn i støy og "ørevennlig" forvrengning?
     

    Hamram

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Takk for innspill karer! Så vidt jeg vet er forsterkerne mine "utuklet", men jeg vet det ikke med sikkerhet, da de er kjøpt brukt. Dessverre (?) bor jeg på Karmøy, så her blir jeg nok avhengig av å sende i en eller annen retning. Skal prøve å spore opp RJEL her nå, så ser vi hvor det ender.
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    All min erfaring med DP-forsterkere opp gjennom samsvarer med hva Final skriver her. Nye modeller og oppgraderinger foretatt av konstruktøren resulterer i små, men viktige forbedringer. A1B er uansett en kjempegod forsterker. Mesteparten av forskjellen mellom den og A1S består i rimeligere chassis og et hovedprint som ikke så lett lar seg mekke på som A1S. Vi kommer vel uansett ikke til å få mange oppgraderinger fremover siden mesteren nyter pensjonisttilværelsen.
    For øvrig ser jeg det ligger et par strøkne ett år gamle Respons Grand Beryllium på brukten her. Har tenkt og målt, men heldigvis/uheldigvis klarer jeg ikke å komme til noen annen konklusjon enn at de er et hakk for store for mitt lille lytterom med harde/massive flater over alt. Blir svett av tanken på å bære 2x93 kilo opp i 4. etasje, uten heis. Husker hvilket strev det var å bære DP552HP opp og ned..
    Har eldre Grand moddet med Beryllium ++ hos Reidar. Fornøyd med dem og har nok kjøpt min siste HT. Med Beryllium blir det mer innsyn og man kan skru høyere. Artist er flotte HT så mye er sikkert. I er lite rom passer de nok bedre.

    DP - They don't make them anymore - Viktig at vi som er så heldige å være eiere tar godt vare på dem. Selv er jeg i mål - ingen flere oppgraderinger planlagt - lever endelig opp til nicket - Final ☺
    Ja, det eneste av tradisjonell diskantteknologi som kunne friste meg vekk fra Grand Artists Revelator Ringradiator måtte være en av de nye 29 mm harde domene, slik som berylliumselementet i storebror. Har tidligere vært ivrig elekstrostatmann. Det er en annen super ting. Det jeg hører av dagens mange Heil-utstyrte høyttalere synes jeg er nokså ubalansert. Det blir i mine ører diskantdominert lyd. Tror rett og slett at konstruktørene henger seg for mye opp i on-aksis målinger, og at de ikke i stor nok grad tar hensyn til disse elementenes store spredning og store totale lydenergi.
    Artig å lese at du lever opp til nicket ditt. Slik føler jeg det også. Er godt fornøyd med utstyret jeg har, og etter drøyt 20 som menighetsmann er det absolutt ingen andre ting enn DP som frister.
    A propos ta vare på tingene våre: På tirsdag skal jeg hente et av A1S-trinnene mine nede på Servicekompaniet. I flere år har det avgitt en aldri så liten svidd duft ved påslag, men ellers fungert upåklagelig. For en drøy måned siden ble dette brått mye verre. Forsterkerens påslagsmotstandere var skikkelig heite en halv time etter påslag, og kabinettet ellers ble ikke skikkelig varmt. Et defekt rele, skrev mester Leif i en E-post. "Send den øyeblikkelig på service". Reparasjonen kommer på drøyt 3300 kroner. Synes det høres litt mye ut. Kanskje jeg burde reagert tidligere. Dette med svikt i komponentkvaliteten for kretsen som bremser ved påslag, er den eneste svakheten disse ellers suverent godt konstruerte forsterkerne.

    Nå håper jeg inderlig ikke at alle er som dere tre, Todani, Final og Kaap -for å si det ærlig!
    Dere må forstå at det er viktig at noen trør feil, selger sin A1s. -Så jeg kan supplere med en A1s her:)
    Altrnativt kan det jo være noen i dp-menigheten som har mistet litt av gnisten, ikke hører så godt lenger e.l. -Da vil jeg påstå at en eksklusiv Amerikansk rotekasse eventuellt klasseD eller et Kinesisk Kinderegg gjør nytten;D

    -Altså; hvis noen skal selge sin A1s (A1/A1s/A1s-ebw) eller noen "gribber" som til og med har en for mye; vennligst send meg PM:rolleyes:
     
    Sist redigert:

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.156
    Antall liker
    2.104
    Du må ha tålmodighet, KoperViking. Ligg som gjedda i sivet og vent. Ikke svi av for mye energi eller bruk opp entusiasmen mens du venter. Husk at DP har potensial til å ende opp som et livsvarig ekteskap. Det dukker opp forsterkere nå og da. Vi har en tendens til å være som bikkja og benet. Gnager ustoppelig helt til benet eller tennene er borte...
    Selv kjemper jeg regelmessig mot lysten til å kjøpe et tredje DP-sett, til å ha i ferieboligen. Denne lysten veier jeg opp mot motargumentene:
    A; Liker ikke å selge utstyr.
    B; Den integrerte forsterkeren jeg har der er som ny.
    C; Det er sikkert fint å høre på og nyte rimelig utstyr også.
    D; DP er tungt. Tanken på sende disse tunge eskene gjennom hele Europa virker preventivt.
    E; DP blir varm, hvilket er uønsket når innetemperaturene er oppe i 27-28 grader om sommeren (men finfint om vinteren og våren)
    F; Tilbringer i dag kun drøyt 6 uker i året.
    G; Kan ikke ha et 25 kilo tungt apparat oppå nåværende glassmøbel.

    Hittil har jeg greid å dy meg, men i mellomtiden blir objektene i markedet enda eldre...

    God helg, kjære menighet
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.996
    Til de i menigheten som har benyttet seg av RJELs tydelig utmerkede kompetanse til reparasjoner og utbedringer av våre kjære DP-produkter.
    Hvilke transportselskap benytter dere til å sende utstyret?
    Grunnen til at jeg spør er at jeg skulle sende en platespiller avgårde nede fra Særp i fjor sommer.
    Heldigvis spurte jeg hvordan selskapet som Posten benytter lokalt i vår landhandel håndterer forsendelser.
    Jeg kom ut lettere sjokkskadet, UTEN å ha levert fra meg platespilleren.
    Den ble senere kjørt i flere etapper med private biler til Førde.
    Så hvem bør jeg benytte ved forsendelse av min DP C1b og 6.4 til Bodø?
    Jeg vil ha dem hjem igjen like hele, og IKKE som byggesett.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg kjøpte min andre A1 for 20 tusen for noen år tilbake. Ernstsen synes det var jævlig billig:). Selgen var ikke så veldig lyst å måtte selge Dp'n, men trengte penger akkurat da. Kjenner til dem som har byttet til rør og har forsterkeren stuvet vekk. Men de er ikke særlig villig til å selge ennå.
    Jeg synes passe pris for en ren A1 kan være mellom 20-25 tusen, da den trolig vil bli oppradert av kjøper i ettertid. Min A1 brukes til å drive bass elementene(PHL 12'' som vil bli avløst for JBL LE 14). Har snakket lenge om å oppgrade A1, men det er snakk om prioriteringer. Men det må gjøres før Leif Ernstsen slutter å ta på seg denne jobben. En stund siden jeg har snakket med han. Har vært moromt å besøke han en gang. Blir en lengre tur med bobilen da:). Jeg regner med jeg oppgraderer Dp C1( ingen EBW) før A1, da det vil ha størst uttelling prismessig.
    Hører at Electrocompaniet etter vært har tatt ibruk Dp-teknologien:) Har vært vanskelig for EC å innsjå at de har mye å lære av mestern. Han er ikke bare opptatt av kretsløsninger men også terminologien. Da er det også snakk om minst mulig bruk av gull og rodium(hva det nå heter), pga. det sjiktet av en eller annen legering som må til for å få dette gullet til å sitte på kobber. Han fortalte meg en gang at dette gir en hardere diskant, da det påvirker stømføringsevnen/sinalføringevnen.Diskant trekker jo bare en liten prosent av strømmen. Ellers så er det snakk om mist mulig bruk av magnetiske materialer og bruk av alu kabinetter, og ikke allt det jernet som EC fortsatt bruker. mvh. Guit
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Til de i menigheten som har benyttet seg av RJELs tydelig utmerkede kompetanse til reparasjoner og utbedringer av våre kjære DP-produkter.
    Hvilke transportselskap benytter dere til å sende utstyret?
    Grunnen til at jeg spør er at jeg skulle sende en platespiller avgårde nede fra Særp i fjor sommer.
    Heldigvis spurte jeg hvordan selskapet som Posten benytter lokalt i vår landhandel håndterer forsendelser.
    Jeg kom ut lettere sjokkskadet, UTEN å ha levert fra meg platespilleren.
    Den ble senere kjørt i flere etapper med private biler til Førde.
    Så hvem bør jeg benytte ved forsendelse av min DP C1b og 6.4 til Bodø?
    Jeg vil ha dem hjem igjen like hele, og IKKE som byggesett.
    Leif Ernstsen har benyttet Bring. Det har jeg også. En ting en må tenke på, er at det snart ikke blir norske transport sjåfører igjen. Noe å tenke på:confused: mvh Guit
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn