DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    I helga blir det gravd ned joringskabel til underfordelingen, tror denne skal gi dp'ene gode jordingsforhold.

    image.jpg
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Hei det var ikke ment som noe annet enn en liten spøk :)
    OK, litt hårsår når man plages for jævlig.......
    :rolleyes:
    :rolleyes:
    Om du kommer frem til en løsning får du no va så snill å dele med menigheten så kan andre som eventuelt får samme problem løse det uten å finne opp kruttet på nytt.:confused:

    Litt høyfrekvent ja, høres kjent ut !
    Når jeg kommer fram til en løsning, så må nok ampen opp til meg vil jeg tru.
    Med mindre du har svart belte i feilsøking og lodding......
    Dette er ikke typen løsning å bytte signalkabel eller å grave jordspyd, for å si det sånn !
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Hei det var ikke ment som noe annet enn en liten spøk :)
    OK, litt hårsår når man plages for jævlig.......
    :rolleyes:
    :rolleyes:
    Om du kommer frem til en løsning får du no va så snill å dele med menigheten så kan andre som eventuelt får samme problem løse det uten å finne opp kruttet på nytt.:confused:

    Litt høyfrekvent ja, høres kjent ut !
    Når jeg kommer fram til en løsning, så må nok ampen opp til meg vil jeg tru.
    Med mindre du har svart belte i feilsøking og lodding......
    Dette er ikke typen løsning å bytte signalkabel eller å grave jordspyd, for å si det sånn !
    No e d no ikke sånn at det graves jordspyd for å kvitte seg med problemer. Men heller for å påse at de ikke oppstår etter at utbygget er ferdig. Skal opp med en underfordeling for å få tilført nok kurser og denne blir et stykke fra dagens sikringsboks. Tenker det er like greit å smekke ned egen jording, nermere, sepparat og kraftigere kan ikke bli dårligere tenker jeg.
    Når du sier opp til deg, hvor holder du hus?
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Noen her som har prøvd Classe fortrinn på dp effekter, tenker da spesielt på Classe ssp 800 siden det er til flerkanals?
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Svalbard...
    Neida, ikke riktig så ille.
    Bodø.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Svalbard...
    Neida, ikke riktig så ille.
    Bodø.
    Hvor mye tar du for en service på 2 stk. A1s med bytte av softstart?
    Har hørt at de er det svake leddet på disse og om de ryker kan de ta med seg andre komponenter som koster atskillig mer.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Noen her som har prøvd Classe fortrinn på dp effekter, tenker da spesielt på Classe ssp 800 siden det er til flerkanals?
    Da kan eg vel svar på mitt eget spørsmål, har fått spilt utstyret varmt og testet noen låter.
    Det er ikke lenger noen grunn til å beholde Nad M51 dac, da Classe ssp 800 gjør jobben med stereo minst like bra:p
     

    AudioP

    Medlem
    Ble medlem
    02.08.2012
    Innlegg
    26
    Antall liker
    23
    Sted
    Buskerud
    Egentlig har jeg et spårsmål til RJEL, men det er kanskje av allmenn interesse. Har ikke hatt problemer med knepp eller støy på DPA 6.3 eller 6.4 ved påslag, men når de slås av med kilden i gang kommer det litt lyd tilbake ette 2-3 sekunder. Antar egentlig dette er normalt.

    Derimot på 6.3 ble den ene 22ohms/17W motstanden i høyre hjørne mot fronten på kortet i midten så varm at den grillet laminatet, ved å løfte den opp fra printet varmer den ikke opp printet lenger, men jeg skulle gjerne visst hva det kommer av, selv om jeg har solgt den..

    Venter på å få en A1b i hus, så jeg vurderer å oppgradere DPC1b'en til S, den har oppgradert strømforsyning allerede. Er gevinsten på dette merkbar?
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Har omsider vært innom pc'n en tur.. lenge siden sist egentlig. Har nå lastet opp noen bilder til i galleriet(Arkiv)... 68stk tror jeg det ble.
    Skal før kvelden er over ha tweaket litt på noen få produkt bilder i guiden, som jeg ønsker å fornye.
    Ingen nye pdf'r denne gangen.. faktisk.

    mvh Kai
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Egentlig har jeg et spårsmål til RJEL, men det er kanskje av allmenn interesse. Har ikke hatt problemer med knepp eller støy på DPA 6.3 eller 6.4 ved påslag, men når de slås av med kilden i gang kommer det litt lyd tilbake ette 2-3 sekunder. Antar egentlig dette er normalt.

    Derimot på 6.3 ble den ene 22ohms/17W motstanden i høyre hjørne mot fronten på kortet i midten så varm at den grillet laminatet, ved å løfte den opp fra printet varmer den ikke opp printet lenger, men jeg skulle gjerne visst hva det kommer av, selv om jeg har solgt den..

    Venter på å få en A1b i hus, så jeg vurderer å oppgradere DPC1b'en til S, den har oppgradert strømforsyning allerede. Er gevinsten på dette merkbar?
    Dette du nevner her er standard-problemet på de fleste DP amper.
    Når du slår av ampen så er det et rele i utgangen som mister spenning, kontaktene i relet kobler fra og legger høytalerterminaler til jord.
    Tar du ohm-meter og måler mellom + og - på høytaler terminaler når ampen er avslått så SKAL du måle 0 ohm.
    Hvis relet er slitt eller dårlig kontakt på jumpere på hovedkort (husker ikke om 6,4 eller 6,3 har disse, men A1 har jumpere) så vil du få ulyd ved avslag.

    Det med effektmotstandere som svies tyder på at et av de to reler i slow-start er svidd eller feil i tidskonstant mellom rele 1 og rele 2.

    C1B har 12 opamper av typen OPA2134UA og AD826AR. Første halvdel av 2000 tallet så var det noe av det bedre, bevares mange folk sverger til de enda.
    Men i 2007/2008 kom superopampen LM4562MA som har mye bedre data en de to første.
    Nivået blir også hevet en smule og filter kondensatorer som står der for å begrense båndbredde blir fjernet. (EBW)
    ( de ble montert der i redsel for oscillasjon, i ettertid vet man frykten var ubegrunned )
    Jeg har a/b testet dette og synes det er godt hørbart. Det er ikke revolusjonerende, men i forhold til et kabelskift så er det vel anvendte penger.
    Men jeg prater for min syke mor.
    Det er jo bare å høre med andre her som har fått denne modden utført hva de synes.......
    Det begynner å bli noen etterhvert.
     
    Sist redigert:

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har fått pakke !
    Mon tru hva som skjuler seg i denne eska?
    dp.jpg
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    image.jpg


    En dpa1s på frontene, en dpa1s biamp på senter og en dp6.3 på bak ht.
    vil tilbake til biamp på frontene, ønsker å kjøpe dp efekt :)
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    IMG_2925.jpg



    Endelig en slik i hus til meg selv :)
    Fant den på Finn, selger sa det var 4-5 stykker som hadde ringt før meg, men de synes det var dyrt...
    Dem om det, nu kan de angre 8) Alt er ikke gratis !
    Strøken er den også.

    Denne ble solgt som en C1s.
    Dette er ikke en C1s.
    Dette er en orginal C1. Ikke engang EBW....


    De som trur at denne fronten betyr at det er en C1s, de tar feil......
    De fleste som har en slik front, har nok den orginale versjonen, hvis ikke den har vært hos Leif å blitt oppgradert.
    De nye opampene kom jo i 2007/2008.
    Jeg skal selvsagt oppgradere den etterhvert, men først skal jeg spille på den en lang stund så jeg blir vant med lyden.
    Den gruser allerede min Musical Fidelity KW preamp som i sin tid kosta 40 lapper.

    Strukturen i hele kabinettet er helt annerledes en C1b. Mye finere overflate og annerledes farge.
    Derfor har det nok blitt seende rart ut å skru en slik front på en C1b.
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Lekker sak Rune. Få forunt. Spent på hvor lenge du orker å vente med å sette inn nye opamper. Det blir entydig bedre vet du!!
    Trives selv veldig godt med min ulv i fåreklær.

    Final
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.156
    Antall liker
    2.104
    Ja, dette er patentet. EC har bruksrettighet til det, men der i gården er de for trangsynte til å klare å gjøre noe brukanes ut
    av det. Rune A er den ukjente andre halvdelen av DP, sivilingeniøren som stod for utvikling av kretsløp. Man kan neppe regne med at han eller Leif er interesserte i å gjøre noe utviklingsarbeid for EC. MAO vil vi aldri se noen konstruksjoner av god gammel DP-standard igjen, dessverre.p
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Du Todani med din viten, innsikt og bevandring med folk som dette her gjennom ditt lange hi-fi liv. Er det ingen du vet om som kan videreføre noe av det apekattene på Tau har valgt å begrave av innkjøpt "DP-gull?"

    Jeg tenker høyt; Roar Malmin lager vitterlig lager forsterkere på øverste hylle - er det (eksempelvis) en kar som kunne videreføre noe av DP sine "gullegg" - i den grad de er det?! Spør jeg. Og tenker samtidig at dersom disse DP konstruksjonene er så gode, hvordan i h... klarer folk med evner til å lage sånt, å holde fingrene av fatet?
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Det er et lite juridisk problem at EC har "kjøpt" DP vil jeg tru.
    Hva skjer da hvis noen starter produksjon? (tenker bare høyt jeg )

    Final, det tar nok en stund.
    Har enda ikke fått koblet den opp og lyttet i orginalstand :(
    Verkstedet tar for mye tid (luksusproblem)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Hei det var ikke ment som noe annet enn en liten spøk :)
    OK, litt hårsår når man plages for jævlig.......
    :rolleyes:
    :rolleyes:
    Om du kommer frem til en løsning får du no va så snill å dele med menigheten så kan andre som eventuelt får samme problem løse det uten å finne opp kruttet på nytt.:confused:

    Litt høyfrekvent ja, høres kjent ut !
    Når jeg kommer fram til en løsning, så må nok ampen opp til meg vil jeg tru.
    Med mindre du har svart belte i feilsøking og lodding......
    Dette er ikke typen løsning å bytte signalkabel eller å grave jordspyd, for å si det sånn !
    Om du kommer forbi Mo I Rana så er du velkommen innom for en vurdering av "kjent høyfrekvent" lyd :)
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Ok, skal huske det.
    Som regel så tar jeg fly OVER Mo :)

    Fikk testa dpC1 i anlegget i går kveld. Det ble andre greier en Musical Fidelity KW preampen min.
    Milde himmel for en bedre bass, men også mye bedre dynamikk og rom.
    Må bare få laget meg nye XLR kabler fort som f....

    Også har jeg tilgode å oppgradere den til en S :cool:
     

    Ozav8r

    Fersking
    Ble medlem
    15.08.2015
    Innlegg
    3
    Antall liker
    3
    Sted
    Melbourne, Australia
    Har akkurat blitt den stolte eier av en DP CA1 Mk1 med ekstern strømforsyning. Har også gravet ut 1500 vinylplater fra min ungdom og anskaffet meg en ny REGA RP-1 Perforformance Pack for å assistere meg med denne turen ned "memory lane". Har altså ikke koblet det opp enda, men har tenkt å begynne med dette over de neste par dagene og hadde vært artig å hørt fra noen som kan gi meg noen råd. Blandet annet ser jeg at CA1 er merket med "MC" på PHONO inngangen og lurer på om jeg dermed må skaffe meg en moving coil pickup, eller om den pickup'en (MM) som kommer med Rega'en vil gjøre jobben? Jeg har en Ortofon T20 liggende i en skuff, med regner med at den kan kun brukes til å steppe OPP et signal fra MC til MM, og ikke andre veien? Er stygglenge siden jeg har hatt vinyl i blodet, og håper å,høre fra noen som kan gi meg et råd eller to på veien.
    Takker og bukker - Eivind
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Ingen som svarer.....
    Det høres unektelig ut som du må ha deg en MC pickup.

    Er det MC inngang på CA1 så blir det kanskje for sterkt signal fra en MM. Med overstyring og forvregning som resultat.
    Ortofon T20 kan du ikke bruke, som du påpeker, det bli andre veien.
    Har aldri sett en "step down" trafo, trur ikke det finnes...
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det RJEL sier.

    Jeg fant manualen på dpguiden: http://www.dpguiden.no/pdf/Manual/CA1_brv_no.pdf

    Gain kan settes til 53 eller 61dB som antageligvis er alt for høyt til en MM. Når det gjelder last ser det ut som man kan velge en innstilling som gir mulighet til å koble til last vha tilkoblede motstander. Står ikke forklart, men antar at det enten er mulig å koble til RCA-plugger med en motstand i, eller at det er sokler for direktemonterte motstander i printet. Å redusere inngangsimpedansen er jo alltid mulig, men ikke andre veien.

    Jeg tror du trenger en MC. Du fortjener det også, med 1500 plater. :D
     

    Ozav8r

    Fersking
    Ble medlem
    15.08.2015
    Innlegg
    3
    Antall liker
    3
    Sted
    Melbourne, Australia
    Det RJEL sier.

    Jeg fant manualen på dpguiden: http://www.dpguiden.no/pdf/Manual/CA1_brv_no.pdf

    Gain kan settes til 53 eller 61dB som antageligvis er alt for høyt til en MM. Når det gjelder last ser det ut som man kan velge en innstilling som gir mulighet til å koble til last vha tilkoblede motstander. Står ikke forklart, men antar at det enten er mulig å koble til RCA-plugger med en motstand i, eller at det er sokler for direktemonterte motstander i printet. Å redusere inngangsimpedansen er jo alltid mulig, men ikke andre veien.

    Jeg tror du trenger en MC. Du fortjener det også, med 1500 plater. :D
    Takk til Zomby_Woof og RJEL for gode råd! Skal anskaffe en MC og rapportere tilbake etter at det er koblet opp. Har et problem med høyre kanal på min Electrocompaniet AW250, så jeg må nok smøre meg med tålmodighet noen uker til, mens det blir reparert. Nåvel, jeg har vært 15 år uten vinyl, så jeg klarer vel noen uker til.......
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Riktig som det sies at MC er tingen. MM fungerer ikke. I Ca1 kan det byttes motstandet i for å tilpasse til pickupen. Ble levert med 100 ohm som standard.
    Det er en vender du kan sku på med liten skrutrekker som bypasser den valgfrie motstanden. Da får du veldig mye "sprut", kanskje for mye. Selv har jeg brukt 100 ohm som standard på min Ca1 E.

    Ortofon T 20 kan brukes som step up hvis du har et linjetrinn. Den er imidlertid veldig langt unna DP i kvalitet. Prøvde dette for mange herrens år siden.

    Ca1 er en god preamp. Svakeste ledd er potmeterene.

    Final
     
    Sist redigert:

    Ozav8r

    Fersking
    Ble medlem
    15.08.2015
    Innlegg
    3
    Antall liker
    3
    Sted
    Melbourne, Australia
    Riktig som det sies at MC er tingen. MM fungerer ikke. I Ca1 kan det byttes motstandet i for å tilpasse til pickupen. Ble levert med 100 ohm som standard.
    Det er en vender du kan sku på med liten skrutrekker som bypasser den valgfrie motstanden. Da får du veldig mye "sprut", kanskje for mye. Selv har jeg brukt 100 ohm som standard på min Ca1 E.

    Ortofon T 20 kan brukes som step up hvis du har et linjetrinn. Den er imidlertid veldig langt unna DP i kvalitet. Prøvde dette for mange herrens år siden.

    Ca1 er en god preamp. Svakeste ledd er potmeterene.

    Final
    Takk for godt råd Final! Jeg har akkurat levert inn mitt sluttrinn (EK 250AW) for reparasjon, men har i mellomtida startet min Research for en brukbar MC pickup for min REGA RP1. Jeg var innlagt på HiFi-asylet på -80 og tidlig -90 tallet, men hadde så en periode relativt fri for symptomer mens jeg flyttet rundt i verden og familie og jobb ballet på seg;-) Jeg er nå imidlertid klar for en ny runde med lytteropplevelser og går nå og sirkler rundt mine LP'er som en gribb rundt et ådsel i Serengeti. Dette skal bli morsomt gitt......!
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Er ec på tur å vekke dp dvale?

    image.jpg


    Eller har denne vært på markedet lenge?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Den har vært på markedet en stund. Men gjenoppliving av DP? Kan ikke si at det ser sånn ut, spesielt iom. at det er eneste produktet som er satt i produksjon etter alle disse årene, og at den i tillegg er satt inn i akrylboksen...

    Tror gutta på Tau kan fortsette å skamme seg en stund til.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Den har vært på markedet en stund. Men gjenoppliving av DP? Kan ikke si at det ser sånn ut, spesielt iom. at det er eneste produktet som er satt i produksjon etter alle disse årene, og at den i tillegg er satt inn i akrylboksen...

    Tror gutta på Tau kan fortsette å skamme seg en stund til.
    sant nok ser ikke ut som dp, men er den like bra?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vanskelig å si om den er like bra. Strømforsyningen er flyttet inn i boksen, det kan være negativt. Det er noen år mellom dem, det kan være at kvaliteten på tilgjengelige komponenter har blitt bedre i mellomtiden. Ellers er det gjort et par mindre justeringer på inngangen, det kan ha noe å si. Mulig det er mer, jeg vet ikke.

    Men det er nå antageligvis sånn at EC har sett et voksende marked for vinyl blant sine kunder. Samtidig har de vel innsett at ECP-1 ikke var 'helt der oppe'.

    Noen burde kanskje fortelle dem at det er mer i produktporteføljen som ikke er 'helt der oppe'. :)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Vanskelig å si om den er like bra. Strømforsyningen er flyttet inn i boksen, det kan være negativt. Det er noen år mellom dem, det kan være at kvaliteten på tilgjengelige komponenter har blitt bedre i mellomtiden. Ellers er det gjort et par mindre justeringer på inngangen, det kan ha noe å si. Mulig det er mer, jeg vet ikke.

    Men det er nå antageligvis sånn at EC har sett et voksende marked for vinyl blant sine kunder. Samtidig har de vel innsett at ECP-1 ikke var 'helt der oppe'.

    Noen burde kanskje fortelle dem at det er mer i produktporteføljen som ikke er 'helt der oppe'. :)
    Tror jeg nok de får med seg, men noen liker ec og det ser ut til at de hviler på det eller så er rett og slett ikke kopetansen tilstede:confused:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn