DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    He.. he.. Veldig fornøyd med denne justeringen. Originalt er C1b satt opp for å gi mulighet for ekstra Eq for stativ høyttalere.

    For mine Respons ble laveste nivå, 31 HZ , litt for høyt. Bruker nå 6 Db + ved 22 Hz. Har ikke måleutstyr, men tror det går relativt lineært ned til 20 Hz. Tydelig at gjengivelsen ihvertfall går ned til 15 Hz. Kjører jeg en 15 Hz tone, høres det ikke, men veggpynt rister, belysning dirrer og rommet rister. Sikkert ikke lineært under 20 Hz, men tilstrekkelig for meg:).

    Final
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    He.. he.. Veldig fornøyd med denne justeringen. Originalt er C1b satt opp for å gi mulighet for ekstra Eq for stativ høyttalere.

    For mine Respons ble laveste nivå, 31 HZ , litt for høyt. Bruker nå 6 Db + ved 22 Hz. Har ikke måleutstyr, men tror det går relativt lineært ned til 20 Hz. Tydelig at gjengivelsen ihvertfall går ned til 15 Hz. Kjører jeg en 15 Hz tone, høres det ikke, men veggpynt rister, belysning dirrer og rommet rister. Sikkert ikke lineært under 20 Hz, men tilstrekkelig for meg:).

    Final
    Høres artig ut.
    Denne muligheten i C1B var ukjent for meg. 31 Hz kunne kanskje passe for Chario Ursa Major.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Respons er nede -3Db ved 28 Hz. + 6 Db ved 31 Hz fungerte bra. Prøvde jeg innstilling nr 2 med +6 Db ved 44 Hz, synes jeg bassen ble for fremhevet.
    Gitt mine høyttalere valgte jeg derfor å endre/halvere frekvensene ifm oppgradering til C1s. Todani tror jeg har gjort det samme.

    Chario ser, utfra dataene, ut til å falle av fra 35 Hz. Tror nok du har rett i at 31 Hz blir det riktige for disse høyttalerne. 22 Hz blir antagelig litt for langt utenfor arbeidsområdet.

    Final
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kan bli spennende å prøve.
    -eller skal bli, heh, for å si det sånn...
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Tror kanskje ikke RJ utførte denne justeringen da jeg nylig fikk oppgradert til 1C. Jeg sa han ikke trengte fordi Leif E satte frekvensene til 25, 36 og 45 Hz allerede da jeg kjøpte apparatet av ham i 2009. Jeg ser på denne muligheten som en slags loudness, altså en mulighet for å løfte laveste bass når jeg spiller lavt. Må vel innrømme at jeg ikke tyr til den så mye lengre - både fordi jeg stort sett har det omvendte problemet (betongrom med store utsving i bassen) og fordi mine Respons kun har 7-tommers basselementer. Her er det høyttalerne som mister headroom, ikke forsterkeren (A1SEBW High Bias).
    Likefullt er dette en god finesse å ha, kun et par tastetrykk på den gedigne rustfrie fjernkontrollen for mannfolk trengs for å løfte subbassen.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Stemmer det, Todani. På din preamp var dette utført fra før......
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Hei, alle DP-fans. Jeg savner flere tilbakemeldinger her på den nettopp omtalte Leif Ernstsen-autoriserte ombyggingen av C1B til C1S! Er det ingen andre som har noen inntrykk å meddele? Jeg har hatt min "nye" (fremdeles C1B frontplate, den må vi leve med) 1S i et par måneder nå, og koser meg glugg i hjel. Jeg skrev om de positive førsteinntrykkene kort tid etter jeg fikk tilbake apparatet - og de står seg. Særlig imponerende er at apparatet fremstår som mer "musikalsk" enn noen gang. Alle plater blir mer komfortable å lytte på. Høyere renhet, mindre "grus", mer fylde og bass sørger for det. De analytiske, dynamiske kvalitetene har følgelig ikke blitt svekket.
    I går spilte jeg en plate jeg anbefalte i Fidelity for en del år siden; "Undercovers" med portugisiske Maria Joao og Mario Langinha. Den fikk jeg masse respons på, i form av skryt om musikk og del opptakstekniske sider. Men jeg fikk også pepper, særlig fra en kar jeg snakket en del med. Han mente den nærfangede vokalen til Maria var uspillelig skarp og uoppløst. Bare tull med "s-ene" i hans fine Electrocompaniet-oppsett med dyre kabler! Vel, de fremtredende s-ene er der fremdeles, det skal de, men skarpe og uoppløste med 1S? Ikke det minste! Og slik kan jeg fortsette, men i stedet synes jeg noen andre skal komme på banen og fortelle om sine inntrykk. Jeg vil bare konkludere med at denne oppgraderingen var den mest prisverdige og "beroligende for hi-fi nervene" jeg har vært borte i på mange år.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Sitter nå å hører "undercover" for første gang :) fantastisk detaljert med vibber i stemmen. Slett ingen skarpe sj lyder, så de som sliter med disse har noe forbedringspotensial. Bruker riktignok NAD M51 dac/fortrinn, men det virker bra og jeg liker det jeg hører.
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    Todani.Har også denne oppgraderingen.Synes beskrivelsen din stemmer så godt at jeg føler jeg ikke trenger å verken legge til eller trekke fra noe .Personlig mener jeg oppgraderingen var en god investering.:)
     

    s911dg

    Medlem
    Ble medlem
    11.11.2009
    Innlegg
    36
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    1
    @ Todani : C1b / C1s oppgraderingen er nok det jeg kommer på som har gitt mest tilbake pr.krone. Ser heller ingen grunn til å rette på ditt innlegg :)
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.445
    Antall liker
    3.955
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    15
    Todani: Jeg er helt enig i det som er nevnt ovenfor mht oppgradering fra C1b til C1s: Renere og mer fyldig lyd, mer og bedre definert bass, flere detaljer mm. Forforsterkeren er blitt mye bedre og jeg koser meg virkelig med musikken. På mange plater har jeg oppdaget detaljer jeg ikke la merke til før.
    Denne oppgraderingen var verdt hver eneste krone.
    Hva som er gjort med EQ på min er jeg usikker på, men jeg kan spørre RJ som gjorde en utmerket jobb med oppgraderingen.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Hei DP venner.
    Er det noen her som har erfaring med hvordan man justerer VCXO i DPDAC ? Det ligger en forklaring i bruksanvisningen på DPDAC. Se link til DP guiden nedenfor (Tks Kaap). Selv er jeg ikke spesielt teknisk vet ikke om jeg har lyst til å prøve på frihånd. Kjøpe mulitmeter og greier.

    I hine hårde dag justerte Leif dette for å tilpasse DAC'en til drivverket. Det måtte til fordi drivverket var litt utenfor Spec.
    Nå bruker jeg SPDIF konverter istedet for DAC'en og har lyst til å optimalisere justeringen.

    Hvem vet, kanskje det gir et lydmessig resultat8).


    http://www.dpguiden.no/pdf/Manual/DPDAC80_bkv_uk.pdf


    Final
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Hei, Final (hmm, er ikke det en produsent av elektrostater?): Ikke nøl, hos "Clasern" på Alna senter får et helt duganes meter for et par hundrelapper. Skru topplokket av DACen, senk skuldrene godt, og studer printkort og bruksanvisning godt. Når du har identifisert "løkkene" pinnene skal festes i, er det en lek å justere.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Havna på nettet litt fort, den der. Du finner løkkene og justeringsskruen omtrent midt på printet, ikke mer enn 4-5 cm fra hverandre. Den letteste måten å grovlokalisere dem på printet, synes jeg var å lete etter de største komponentene i nærheten.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Kjapt spm;
    Noen som vet(evt kan ta et skyvelær og finne ut) gjenge-dimm på boltene som holder føttene på A1s? Antar det er M6 eller M8

    mvh
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gutta på tur. DP C1b i hus. Flott sak. Familiegjenforening med A1b.
    Så gjenstår det å spille musikk.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Gratulere til kjøpern av dp C1 som ble lagt ut på finn.no mandag morgen. Det var hvisnok lang kø av intr. (rart?)

    svartsjuk.. ikke i det hele tatt!
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    Hvis det var den det var bilde av så så den jo ut som en C1S.?

    Gratulere til kjøpern av dp C1 som ble lagt ut på finn.no mandag morgen. Det var hvisnok lang kø av intr. (rart?)

    svartsjuk.. ikke i det hele tatt!
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Ja fikk melding om mange interesenter og jeg var ikke fremst i køen :(
    Men gratulerer til den heldige, noen her inne?
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    jupp.. det var med fronten "alle vil ha"...

    05_1376677152.jpg


    Som bildet av baksiden viste, så var dette en C1. Kjenner ikke spesifikasjonene, men tror denne er veldig lik s utgaven, men levert med mascot psu'n. Nå hadde akkurat denne her s-psu'n som det vises på bilde (og beskrevet i annonsen).
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Noen her som fikk kloa i den strøkne DP4000en som sto på finn til 4000 kr tidligere i uka?
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    Beklager.tror jeg må ha feil på internminnet :)forstår hvorfor den forsvant raskt.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det snakkes om oppgradering for C1B til tilsvarende C1s.
    Hva innebærer oppgraderingen, og kan man få det utført profesjonelt?
    I så fall hvor/hvem, og hvilken pris?
     

    clonus

    Fersking
    Ble medlem
    21.08.2012
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Sted
    trondheim
    hei dp venner

    noen som vet hva en dp 6000H kan være verdt

    den har strømforsyningene som er den samme på 5000H, etter det jeg har skjønt er det bare lagd 2 av disse med den type trafo ser helt ok ut. skriften på plata er borte

    mvh Frank Holden
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Hei
    Dere som eier A1s eller A1b, jeg skulle likt å vist følgende :
    Når dere slår på ampen, hender det at det blir et lite smell / pipelyd når relene kobler til?
    Eller er det noen slike lyder når dere slår av ampen?
    Skulle gjerne likt å vite hva menigheten opplever av dette.......
     
    Sist redigert:

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Akkurat, ingen som plages med det nei....
    Det skal dere få meg til å tru?
    :D
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hei
    Dere som eier A1s eller A1b, jeg skulle likt å vist følgende :
    Når dere slår på ampen, hender det at det blir et lite smell / pipelyd når relene kobler til?
    Eller er det noen slike lyder når dere slår av ampen?
    Skulle gjerne likt å vite hva menigheten opplever av dette.......
    Hos meg er det helt stille når jeg slår på. Jeg slår selvfølgelig på effekttrinnet sist, og slår den av først, som man alltid skal.
    Og du mener selvfølgelig lyd i høyttalerne. Et bittelite knepp høres fra kabinettet, men det skulle bare mangle.
    Det ble helt stille etter at jeg koblet balansert fra forforsterkeren. Brukte DP med en ubalansert Sugden forforsterker en stund, da ble det surring i bakgrunnen.
    Men nå, med balansert pre : Stilleste effektforsterkeren jeg har opplevd. DP A1B.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Bittelitt i den ene 6.4'n. Men det er ikke noe jeg ligger våken om natta for. Den andre er helt stille, som 6.4P'n også var.

    Skrur av når jeg ikke bruker dem. Det blir jo litt lunk, og løpet er nok kjørt når de mindre lyttene tørker ut. Det er mange arbeidstimer å bytte alle.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Mine står på:rolleyes:
    av og på hva er d godt for :)

    Når man er servicemann så holder ikke det argumentet når man ikke får vekk ulyd i høytalere under oppstart.
    Derfor lurte jeg på hvor utbredt problemet er.
    Smålytter rundt forbi har jeg skiftet endel ganger ja. Mange arbeidstimer? JA Ulønnsomt : NEI
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Mine A1s'e gir fra seg et godt dempet "knepp" gjennom høyttalerne både når jeg skrur på og av. Aldri noen annen lyd.
    Gjelder i grunn alle DP-trinnene jeg har hatt opp gjennom, såvidt jeg kan huske
    Ingen basselementer som hopper, stygge smell eller lignende. DP forforsterkere og skjermede balsnserte Silk er en selvfølge.
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Mine A1s'e gir fra seg et godt dempet "knepp" gjennom høyttalerne både når jeg skrur på og av. Aldri noen annen lyd.
    Gjelder i grunn alle DP-trinnene jeg har hatt opp gjennom, såvidt jeg kan huske
    Ingen basselementer som hopper, stygge smell eller lignende. DP forforsterkere og skjermede balsnserte Silk er en selvfølge.
    Min DP A1s gir også frå seg ( kun) samme kneppet Todani.. Oppleve det aldrig som noko anna en et "knepp" eller "eit problem"
    Min er kobblet til "forforsterker" i min dCS ved hjelp av Oblivion Energetic balanserte kabler.. :rolleyes:
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Mine står på:rolleyes:
    av og på hva er d godt for :)

    Når man er servicemann så holder ikke det argumentet når man ikke får vekk ulyd i høytalere under oppstart.
    Derfor lurte jeg på hvor utbredt problemet er.
    Smålytter rundt forbi har jeg skiftet endel ganger ja. Mange arbeidstimer? JA Ulønnsomt : NEI
    Hei det var ikke ment som noe annet enn en liten spøk :)
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Mine står på:rolleyes:
    av og på hva er d godt for :)

    Når man er servicemann så holder ikke det argumentet når man ikke får vekk ulyd i høytalere under oppstart.
    Derfor lurte jeg på hvor utbredt problemet er.
    Smålytter rundt forbi har jeg skiftet endel ganger ja. Mange arbeidstimer? JA Ulønnsomt : NEI
    Hei det var ikke ment som noe annet enn en liten spøk :)
    OK, litt hårsår når man plages for jævlig.......
    :rolleyes:
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Mine står på:rolleyes:
    av og på hva er d godt for :)

    Når man er servicemann så holder ikke det argumentet når man ikke får vekk ulyd i høytalere under oppstart.
    Derfor lurte jeg på hvor utbredt problemet er.
    Smålytter rundt forbi har jeg skiftet endel ganger ja. Mange arbeidstimer? JA Ulønnsomt : NEI
    Hei det var ikke ment som noe annet enn en liten spøk :)
    OK, litt hårsår når man plages for jævlig.......
    :rolleyes:
    :rolleyes:
    Om du kommer frem til en løsning får du no va så snill å dele med menigheten så kan andre som eventuelt får samme problem løse det uten å finne opp kruttet på nytt.:confused:
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    Har diverse lyder både ved av og påslag litt høyfrekvent ved å slå av A1S .tror noe av skylden kan være nettet måler 0Volt mellom jord og ene fasen og full spenning på den andre .Tn nett?.
     

    s911dg

    Medlem
    Ble medlem
    11.11.2009
    Innlegg
    36
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    1
    Har sjekket både A1b og PA402. Et lite knepp i høytalerne på begge, men ingenting alvorlig. Bruker C1b (s) , Ec502 og Silk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn