DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Hei!

    Har menigheten fått med seg at det ligg ein 5.52 til salgs på Torget? :)

    Mvh Arild
    Vet noen hva nyprisen på den er/var?
    Hvor kraftig er egentlig denne mastodonten, noen som har specs på den? Med sine 87 kg, driver den vel all verdens høytalere nesten med jerngrep :)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Hei!

    Har menigheten fått med seg at det ligg ein 5.52 til salgs på Torget? :)

    Mvh Arild
    Vet noen hva nyprisen på den er/var?
    Hvor kraftig er egentlig denne mastodonten, noen som har specs på den? Med sine 87 kg, driver den vel all verdens høytalere nesten med jerngrep :)
    Regn med d e en hp siden den e 87 kg, nypris 148 K
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.113
    Dette skal være Knut Vadseths gamle forsterker, en tidlig utgave av mastdontkabinettet. Det er ikke en HP-utgave, gir 250 watt i 8 Ohm. Det er totalt bygget mindre enn 30 stykk av alle modeller i dette enorme kabinettet. Modellen her har også den gigantiske strømforsyningen, og er basert på Mos-Fets, ikke bipolare transistorer. Den gir en stor, stabil, mektig og varm lyd. Har faktisk litt "bamsete" karakter i øvre bass, men oppfattes som "gjennommusikalsk" og behagelig av de fleste. Er man ute etter virkelig jerngrep, er faktisk den litt mindre 6.5 et bedre valg med sine 2 x 24 stykk bipolare utgangstransistorer og 500-600 reelle watt i 8 Ohm. Det samme gjelder de største PA-forsterkerne. Der hadde DP modeller på opptil 1000 watt per kanal i 8 Ohm. I proffverdenen er det kraft og "grusom" kontroll som gjelder. DPs modeller skiller seg fra gjengse andre merker ved at de faktisk holder veldig godt mål for oss audiofile.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Det som slår meg mer og mer, er at de litt "eldre" sakene, virker å være nærmerst kompromissløse mht kraft og strømstyrke. Nå går jeg med litt vage planer om eventuelt salg av asr, kun for å spare litt plass mht antall bokser og svære kabler med 20A kontakter.
    Problemet er å finne noe som alene kan dra de aller fleste laster med absolutt kontroll, samtidig som oppløsning ikke blir mindre, noe jeg ser på som en vanskelig oppgave. Jeg har hørt gamle enorme Krell effekttrinn, noe som har overrasket meg alltid, særlig mht den ekstreme bass de klarer få ut av høytalere. Jeg føler DP er litt innenfor den verden, men kanskje med enda mer detaljer og finesse?? Men sjelden jeg ser de litt kraftigere DP til salg, og med god grunn sikkert også at de ikke er ofte ute..
     
    Sist redigert:

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Dette skal være Knut Vadseths gamle forsterker, en tidlig utgave av mastdontkabinettet. Det er ikke en HP-utgave, gir 250 watt i 8 Ohm. Det er totalt bygget mindre enn 30 stykk av alle modeller i dette enorme kabinettet. Modellen her har også den gigantiske strømforsyningen, og er basert på Mos-Fets, ikke bipolare transistorer. Den gir en stor, stabil, mektig og varm lyd. Har faktisk litt "bamsete" karakter i øvre bass, men oppfattes som "gjennommusikalsk" og behagelig av de fleste. Er man ute etter virkelig jerngrep, er faktisk den litt mindre 6.5 et bedre valg med sine 2 x 24 stykk bipolare utgangstransistorer og 500-600 reelle watt i 8 Ohm. Det samme gjelder de største PA-forsterkerne. Der hadde DP modeller på opptil 1000 watt per kanal i 8 Ohm. I proffverdenen er det kraft og "grusom" kontroll som gjelder. DPs modeller skiller seg fra gjengse andre merker ved at de faktisk holder veldig godt mål for oss audiofile.
    Da skal den ifølge dp guiden veie 85 kg og ikke 87 kg, men d e jo mulig d er feil i anonsen :)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Men om du ønsker bipolar signaturen til dp og masse kraft er jo 2 stk. dpA1s i paralell mono noe å jakte på, det skriv eg gjerne under på :)
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.113
    Fbh71 har rett. For maksimal kontroll og nøytralitet innen hi-fi forsterkere er det ingen ting som slår et par A1SEBW, bort sett fra A5. Disse bipolare forsterkerne vil sikkert skuffe de som er ute etter "technicolor", de legger ikke til noe. Annet enn kraft. "Power to the Music" var slagord DP hadde rettigheter til.
    Selv Mos-Fet kjempen 552HP er en smule fet i øvre bass. Jeg kjenner den godt etter å ha eiet nummer 25 i ti år. Dog, et musikalsk monster man aldri blir sliten av eller lei av. Krell var kjent for å fete opp dypbassen, grunnet servo. Sikkert imponerende i manges ører, men ikke nøytralt. (Jeg har ingen teknisk innsikt, en eventuell forklaring av servo må andre bidra med, men DP var alltid hurtig ute med å understreke at de hadde klart å unngå servo)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Vis vedlegget 310881 Vis vedlegget 310882 Vis vedlegget 310883 Vis vedlegget 310884
    No må vinteren slippe taket snart, spaden skal i jorda så man får startet på den etterlengtede dp stuen. Tilbygget er planlagt i 2-etasje med balkong utenfor. 3/5 deler av balkongen blir under tak. Mens dp stua blir ca. 25 m2 innvendig med skråtak og dobble vegger og tak, rom i romet.
    Det som slår meg mer og mer, er at de litt "eldre" sakene, virker å være nærmerst kompromissløse mht kraft og strømstyrke. Nå går jeg med litt vage planer om eventuelt salg av asr, kun for å spare litt plass mht antall bokser og svære kabler med 20A kontakter.
    Problemet er å finne noe som alene kan dra de aller fleste laster med absolutt kontroll, samtidig som oppløsning ikke blir mindre, noe jeg ser på som en vanskelig oppgave. Jeg har hørt gamle enorme Krell effekttrinn, noe som har overrasket meg alltid, særlig mht den ekstreme bass de klarer få ut av høytalere. Jeg føler DP er litt innenfor den verden, men kanskje med enda mer detaljer og finesse?? Men sjelden jeg ser de litt kraftigere DP til salg, og med god grunn sikkert også at de ikke er ofte ute..
    Spesielt med DP er den lave forvregning i alle siuasjoner . Forskjell ift andre topp forsterkere er tydeligst ved kraftige musikk passasjer. Alle andre forsterkere jeg har hørt roter det til da. Ikke DP.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Broder har en DPA A1B, tror iallefall det er den utifra bildet..Har alltid syntes det er en super "liten" sak med veldig god kontroll. Hva disse større kjempene gjør da må jo være nærmest uberenset mht grep på lave laster eller vanskelige høytalere. Er DP litt i den Adyton kontroll klassen, mht krefter? Ser Adyton vil ikke oppgi dempefaktor, men skriver umålbart høy:) Hadde vært gøy å fått hørt en DP i superklassen engang, med tilhørende forforsterker. Den nye DP/Electrocompaniet A2S ser også interessant ut utseendemessig, hvis den blir slik. Mon tro når den eventuelt lanseres..?
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Har en DP1000 jeg bruker på bassene mine foreløpig og den har et meget godt grep på bass, men blir fort litt grovkornet oppover i frekvens i forhold til de vanlige ikke-PA forsterkerne. Med 2 ganger 1000w i 8 Ohm og 2 x 1800w i 4 Ohm skal det litt til for å få den til å svette :)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Broder har en DPA A1B, tror iallefall det er den utifra bildet..Har alltid syntes det er en super "liten" sak med veldig god kontroll. Hva disse større kjempene gjør da må jo være nærmest uberenset mht grep på lave laster eller vanskelige høytalere. Er DP litt i den Adyton kontroll klassen, mht krefter? Ser Adyton vil ikke oppgi dempefaktor, men skriver umålbart høy:) Hadde vært gøy å fått hørt en DP i superklassen engang, med tilhørende forforsterker. Den nye DP/Electrocompaniet A2S ser også interessant ut utseendemessig, hvis den blir slik. Mon tro når den eventuelt lanseres..?
    Tja si det, EC kjøpte dp på slutten av nittitallet og det eneste de har produsert er noen flotte consepter med dp logo. Så gjenstår det jo å se om de produserer noe som lydmessig blir like bra til samme pris som dp :)

    Didgeridoo, det e vel en sånn urtrompet, vet du noen som har utgitt noe med dette instrument?
     
    Sist redigert:

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Aboriginsk vind instrument ja også kalt Yidaki...eller urtrompet :) Finnes veldig mange cder på dette, jeg har vel kanskje rundt 75 cder basert på Didgeridoo.
    Av de få av oss som spiller på profesjonelt nivå, har du bl.a Zotora og Urd her i landet som har gitt ut cder..sistnevnte har ikke vært så veldig aktive siste åra, mht nye utgivelser uansett. Slapp Ginnungagap på midten av 90tallet, mange bra soloer der. Zotora har mer tradisjonell aboriginsk stil fra Northern territory områdene og han har spilt med Øystein Sevåg, der bl.a Global House er verdt å få med seg. Har selv ikke spilt inn cd, men har vært med på noen soloopptakk samt konserter rundt omkring, samtidig som jeg drev med import av og salg av instrumenter til flere steder i Norge før. Nå er det mest for meg selv jeg sitter, har en samling igjen på ca 15 konsertkvalitet didger her hjemme:)
     
    Sist redigert:

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Takk, jeg skal sjekke om jeg finner noen av de nevnte på wimp :)
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    sjekk også ut australske David Hudson og Alan Dargin, begge to legender innen didge musikk og tyske Kailash, som jeg har spilt noen ganger med
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Surfa innom dinside.no idag.. Hovedartikkelen gjelder "Smarte hjem", men i bildebakgrunnen skimter jeg noe kjent...

    IMG_8054.PNG
     
    Sist redigert:

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.113
    Kjempetabbe? - Jeg pakket ned DP-DAC'n for at den skal gjøre nytte på sine eldre dsger i anlegget i ferieleiligheten. Etter mye strev og mikk er den på plass, men det kommer ingen lyd! Når jeg tenker litt etter, slår det meg at denne modifiserte enheten sikkert har fått RCA-utgangene frakoblet. Dette er noe jeg burde vite, men rusten begynner å gjøre seg gjeldene: Går det an å lage en hybridkabel med XLR ut og RCA inn i forsterker? Altså at 2 går gjennom til RCA senter, 1 til RCA kappe og 3 hengende fritt?
    Forøvrig, god påske!
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Kjempetabbe? - Jeg pakket ned DP-DAC'n for at den skal gjøre nytte på sine eldre dsger i anlegget i ferieleiligheten. Etter mye strev og mikk er den på plass, men det kommer ingen lyd! Når jeg tenker litt etter, slår det meg at denne modifiserte enheten sikkert har fått RCA-utgangene frakoblet. Dette er noe jeg burde vite, men rusten begynner å gjøre seg gjeldene: Går det an å lage en hybridkabel med XLR ut og RCA inn i forsterker? Altså at 2 går gjennom til RCA senter, 1 til RCA kappe og 3 hengende fritt?
    Forøvrig, god påske!
    Det går glimrende, vil fungere! -Så ikke bekymre deg for rust..God påske forresten :)
    Du kan også laske pin 1 og 3 i XLR pluggen (-eller leder 1 og 3 mot skjerm i RCA pluggen.)

    Pin 1 = Ground / Sheald. Pin 2 = Signal + / Hot. Pin 3 = Signal - / Cold.

    Ps: Misforstod et øyeblikk; trodde dp-dac'n var rusten og at jodinger sviktet..hehe
     
    Sist redigert:

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.113
    Takk for info. Jeg har ikke balansert forsterker i dette anlegget. Litt jobb å lodde sammen signalkabler, men betalingen er god. Jeg får både en rimelig kabel og muligens enda bedre lydkvalitet. Den balanserte, direkte utgangen på DP-DAC er mye bedre enn den ubalanserte. Den ble "slengt" på apparatet for at det skulle fremstå som mer komplett.
    I
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    D e d eg har hørt, men e dp A1s klasse AB eller klasse B?
     
    Sist redigert:

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.113
    Hei. Definitivt laangt unna klasse B. Veldig få tradisjonelle forsterkere er det. 6- og A1-serien trekker minst 1 ampere (et par hundre watt) på tomgang. Det er ganske mye, men den gode mekanikken er beregnet på det. Gi den godt med luft, minst 30 cm over kabinettet og godt med gjennomstrømming fra alle sider.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Hei. Definitivt laangt unna klasse B. Veldig få tradisjonelle forsterkere er det. 6- og A1-serien trekker minst 1 ampere (et par hundre watt) på tomgang. Det er ganske mye, men den gode mekanikken er beregnet på det. Gi den godt med luft, minst 30 cm over kabinettet og godt med gjennomstrømming fra alle sider.
    Ok nok luft får mine A1s, ikke noe å si på det. Men noen som vet hvilken klasse de går under?
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Er nok tradisjonell kl ab.
    Noen sier de ikke er klasse A noen sier de er langt unna klasse B, å slik jeg forstår det er klasse AB ganske likt klasse B da det kun er signalet som har konstant klasse A, eller er jeg helt på viddene?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn