DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Er det bare 6.4 som har denne "skavanken"? Eller gjelder det 6.3, 6.2 osv. også?
    Hvorvidt man kan kategorisere dette som skavanker på et hovedkort som er >20 år gammelt vet jeg ikke janghell.
    Men det skal ha vært nevnt fra mesterens munn, Leif til Paul i PM Audio at hovedkortet til 6.4 hadde en levetid på ca.20 år.
    Om dette også gjelder for gamle 6.3 og 6.2 effektforsterkere kan ikke jeg uttale meg om.
    Det foreligger en videreutvikling av hovedkortet fra 6.4 til A1s, så vi kan vel rolig regne med at hovedkortet er noe endret fra 6.2 til 6.3 modellen også.
    Så spørsmålet aldring og følgefeil på hovedkort fra 6.2 og 6.3 må nesten rettes til RJEL.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Denne "skavanken" gjelder hovedkort som har tegning nummer 6311-1. Står trykt på kortet på venstre side helt bak ved XLR kontakter.
    Leif var tilhenger av Copper Pour og Powerplan og brukte det veldig mye på kortene.
    Vel og bra, jeg blir også å gøre det på "nye" A5.
    Dette er teknikker som fyller ledig plass på kortet med kobber. Kobberet er spenningsatt, det kan være jord, minus eller pluss.
    Dette "omkranser" alle signalbaner med kanskje 0,1mm klaring.
    Denne teknikken får ned uønsket støy og THD blir vesentlig lavere.
    Men alt har fordeler og ulemper.
    Når årene går og kortet blir forurenset så kan det bli overslag mellom disse powerplanene og signalbaner når avstanden er så liten.
    Et overslag i størrelsesorden 0,1 volt i inngangen på ampen blir 5-6volt på utgangen.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer og velkommen i klubben, Bjarne!
    EC501 i forskjellige versjoner, har tjenestegjort i hovedanlegget i +20 år nå, og har RIAA'n i vinylriggen på hytta. Litt råflott, men det er som kjent vanskelig å gå ned i standard.
     

    Bjarne996

    Medlem
    Ble medlem
    12.11.2020
    Innlegg
    23
    Antall liker
    43
    Sted
    Oslo
    Hvilken høyttaler spiller du på? Er det tungdrevne saker? Opplever at A1S ebw drar på godt på mine Dynabel Euforia, men jeg vet jo ikke hva jeg evt går glipp av, med bare en "boks". Noen med Euforia som har erfaringer å dele, kanskje?
    Jeg kjørte Dynabel Euforia problemfritt med 6.12HP i 20 år. Etter en tenåringsfest hvor det ble dratt på litt vel mye (les membraner løsnet fra svingspole), ble Euforiane reparert med elementene fra et par Exact. Siden jeg hadde hørt hvor bra de små Exactene låt, fikk jeg limt svingspolene til magnesium membranene i de spengte Seas Excel elementene og montert de i Exactene. Tenkte å bruke Exactene på tv stua, men prøvde de først ved å sette de oppå Euforaene og koble de i paralell. Ingen ideell løsning, men det funket så bra at der har de blitt stående. Først drevet av en 6.12HP, og siden i november av en A1S EBW. Ingen av disse har hatt noen som helst problem med å drive disse!
     

    Bjarne996

    Medlem
    Ble medlem
    12.11.2020
    Innlegg
    23
    Antall liker
    43
    Sted
    Oslo
    Gratulerer og velkommen i klubben, Bjarne!
    EC501 i forskjellige versjoner, har tjenestegjort i hovedanlegget i +20 år nå, og har RIAA'n i vinylriggen på hytta. Litt råflott, men det er som kjent vanskelig å gå ned i standard.
    Takk! Gleder meg til å prøve både DPR2,3 RIAA og EC501 filtrene!
    Vurderte bl.a. Gold Note RIAA, som sikkert er bra men ville ikke ha en RIAA med skjerm og SW oppdateringer(!).
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Har noe å se fram nå, når du også har DPR2.3 RIAA. Blir enda bedre etter å ha blitt spillt på en stund. Har ærfart at den må plasser fritt i avstand fra både det elektroniske filter og strømfilter. Fikk mye brum i begynnelsen, men ble helt støyfritt ved ny plassering. Bruker ortofon MC pickup og høy gain innstillinga. Man må velge et godt pickup element for å få utnyttet dette veldig gode RiAA trinnet. Får helt sikkert ikke noe bedre til prisen.
    Har også et Hana ML element, men var uheldig og skadet nålopphenget. Må ta det på forsikring, men ikke sikkert det blir erstattet med noe nytt. Siden jeg er så fornøyd med ortofon elementet, så kan det hende det blir en ny tonearm.
     
    Sist redigert:

    Bjarne996

    Medlem
    Ble medlem
    12.11.2020
    Innlegg
    23
    Antall liker
    43
    Sted
    Oslo
    Har noe å se fram nå, når du også har DPR2.3 RIAA. Blir enda bedre etter å ha blitt spillt på en stund. Har ærfart at den må plasser fritt i avstand fra både det elektroniske filter og strømfilter. Fikk mye brum i begynnelsen, men ble helt støyfritt ved ny plassering. Bruker ortofon MC pickup og høy gain innstillinga. Man må velge et godt pickup element for å få utnyttet dette veldig gode RiAA trinnet. Får helt sikkert ikke noe bedre til prisen.
    Gleder meg til å prøve! Håper kablene kommer neste uke!
    Jeg har Hana ML. Den har 0.4mV output og anbefalt belastning >100ohm. Tenkte å starte med 64dB gain og 110ohm.
     
    Sist redigert:

    Bjarne996

    Medlem
    Ble medlem
    12.11.2020
    Innlegg
    23
    Antall liker
    43
    Sted
    Oslo
    Etter å ha fått balanserte kabler fra Hb 52 i posten idag ble det et par timers lytting med DPR 2,3 før WAF var slutt! Kan vinyl låte så bra? Mer luft overalt, flere detaljer og mer dynamikk. Fikk spilt Roger Waters Amused To Death 200g remastered LP. Hørte tydelig snakkingen i 1. sang 90 grader til høyre for lytteposisjon. Har aldri hørt det før!
    Har ikke fått testet EC 501 filtrene ennå, de ble sendt på en strafferunde tilbake til RJEL i Bodø for fjerning av subsoniske filtre.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Nå er Bodø blitt europas Kulturhovedstad. DP Menigheten er den eneste helnorske tråden tilknyttet Bodø :) Skulle hatt en unskylning for å besøke byen i sommer!
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Har vi ikke allerede mer en god nok unnskyldning til å dra en tur til Bodø? :unsure:
    VÅR servicemann og elektroniker bor der.
    Mer enn nok kultur for min del ;)
    Kunne vært hyggelig å ta med RJEL ut å spise, drikke god vin og fortelle skrøner.
    For alt jeg vet så er jeg plutselig i Bodø i embetets medfør.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Har vi ikke allerede mer en god nok unnskyldning til å dra en tur til Bodø? :unsure:
    VÅR servicemann og elektroniker bor der.
    Mer enn nok kultur for min del ;)
    Kunne vært hyggelig å ta med RJEL ut å spise, drikke god vin og fortelle skrøner.
    For alt jeg vet så er jeg plutselig i Bodø i embetets medfør.
    Kommer du til Bodø som må du ta kontakt !
     

    Bjarne996

    Medlem
    Ble medlem
    12.11.2020
    Innlegg
    23
    Antall liker
    43
    Sted
    Oslo
    Da kom EC501 tilbake fra RJEL etter utkobling av de subsoniske filtrene. De ble koblet opp og erstattet det innbygde sub filtret i Parasound P6 forforsterkeren. Jeg ble aldri 100% fornøyd med sub integreringen med Parasound sub filtret. Mulig jeg ikke greide å stille de 2 separate pot metrene for high og low pass delefrekvens riktig.

    Forventet derfor forberet sub integrasjon med EC501 filtrene. Det skjedde ikke!

    Resultatet var fantastisk, utrolig mye bedre sub integrasjon, tørrere bass OG mye mer detaljer, mer luft og mer dynamikk også i resten av frekvensområdet!

    Høres ut som et helt nytt anlegg til noen 100’’ mer!

    Hadde ikke trodd dette var mulig.

    Føler meg priviligert som har fått kjøpe et par av disse filtrene!
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Musico

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.06.2022
    Innlegg
    80
    Antall liker
    345
    Sted
    Trondheim
    Da kom EC501 tilbake fra RJEL etter utkobling av de subsoniske filtrene. De ble koblet opp og erstattet det innbygde sub filtret i Parasound P6 forforsterkeren. Jeg ble aldri 100% fornøyd med sub integreringen med Parasound sub filtret. Mulig jeg ikke greide å stille de 2 separate pot metrene for high og low pass delefrekvens riktig.

    Forventet derfor forberet sub integrasjon med EC501 filtrene. Det skjedde ikke!

    Resultatet var fantastisk, utrolig mye bedre sub integrasjon, tørrere bass OG mye mer detaljer, mer luft og mer dynamikk også i resten av frekvensområdet!

    Høres ut som et helt nytt anlegg til noen 100’’ mer!

    Hadde ikke trodd dette var mulig.

    Føler meg priviligert som har fått kjøpe et par av disse filtrene!
    Spotter jeg Dynabel Euforia til venstre på bildet?
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.111
    Selvfølgelig spiller det fint - det er jo svært gode høyttalere.
    Eltek forhandlet jo DP i sin tid, og Leif og Frode fra Eltek satte opp det fine femkanals monitorsystemet til 2L. Det bestod av eltekkonstruerte basskasser, dynabel SuperExact uten passivsvingere, DP delefiltere og fem A1b.
     

    Bjarne996

    Medlem
    Ble medlem
    12.11.2020
    Innlegg
    23
    Antall liker
    43
    Sted
    Oslo
    Selvfølgelig spiller det fint - det er jo svært gode høyttalere.
    Eltek forhandlet jo DP i sin tid, og Leif og Frode fra Eltek satte opp det fine femkanals monitorsystemet til 2L. Det bestod av eltekkonstruerte basskasser, dynabel SuperExact uten passivsvingere, DP delefiltere og fem A1b.
    Da har jeg hatt EC501 filtrene i 2 uker med anlegget bestående av:
    -Oracle Delphi IV, SME V og Hana ML (satt opp av Jan på Mala)
    -DPR 2,3 RIAA
    -Parasound P6 forforsterker
    -EC501 filtre uten subsonic filter med 85Hz delefrekvens mellom ht og subber
    -DSPeaker 2.0 romkorreksjon (kun for subber)
    -Dynaudio Sub 600 (4 stk) «slavekoblet» uten interne filtre eller volumkontroll
    -DP A1s EBW (nyoppgradert fra A1b)
    -Dynabel Euforia
    -Dynabel Exact (paralellkoblet med Euforia)

    Har hatt 4 lyttekvelder med kamerater og har fortsatt å lytte et par timer ekstra etter at gjestene har dratt. Tror jeg har lyttet 35-40 timer siste 2 uker, dvs mye mer enn noen gang tidligere. Sitter her uten å skjønne hvordan dette kan låte så bra. Lyttetretthet? Hva betyr det?? 🤣

    Har også prøvd uten Exactene. Synes det ble marginalt lettere å plassere lydkilder, men synes Euforiaene alene «fylte» rommet på ca 80m2 dårligere, så koblet på Exacene igjen.

    Har også fulgt med på mulige nye Respons Grand og Adyton Imagic på finn. Sikkert bedre, men nå synes jeg det låter så bra at viktigte grunn til eventuelt høytalerbytte er at Exact på toppen av Euforia i forskellig tresort ikke ser ideelt ut.

    Etter å ha lest litt og funnet en graf over lydenergi / frekvens, har jeg basert på endel forutsetninger regnet meg frem til at drøyt 20% av lydenergien mellom 85 og 2400 Hz, ligger mellom 85 og 125 Hz. Dette er interessant siden Euforiaene har delefrekvens på 2400 og fordi low pass delefrekvens på EC501 filtrene kan flyttes fra 85 til 105 eller 125.

    Dynaudio Sub 600 har 16-250Hz oppgitt frekevsområde.

    Tenker derfor å flytte delefrekvensen til 125 i helga, og prøve uten Exacene. Jeg vil da miste 1/3 av membranarealet, men Euforiaene vil da ifølge noen grove beregninger få ansvar for drøyt 20% mindre arbeid.

    Er det noen grunner til å ikke gjøre det?
     

    Vedlegg

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Jeg har alltid delt subwoofer så lavt som mulig for best integrasjon mot hovedhøytalerne; dvs 30-50hz. Men på en annen side aldri hatt romkorreksjon. Jeg vil også si at toveis konstruksjoner kan miste endel mellomtonedetaljer når man drar på, og det er vel det du vil oppleve dersom du hever delefrekvensen. Mer mellomtone, men hørbar overgang til subwoofer.

    Finner oppsettet med Exact og Euforia pussig, men whatever rocks your boat.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen grunner til å ikke gjøre det?
    Aller først gratulerer med flott elektronikk. Nå har du signalkilde og forsterker fra øverste hylle. Lytterom på 80m2 er heller ikke hverdagskost. Et så stort volum muligjør virkelig topp lydkvalitet.

    Noen betraktninger:
    Dine 4 aktive subber deles aktiv med 24/dB L-R. Det er topp. Så kjører du i tillegg DSP på disse alene, for å få jevn frekvenskurve. Det er også bra, men slik DSP introduserer en forsinkelse. Ved lav deling er det lite hørbart, men hever du delingen til 125Hz, så spørs det. Jeg ville holdt meg på 85Hz.
    Med 80m2 stort lytterom er det forresten gode muligheter til å finne plasseringer av dine 4 subber, som gir jevn frekvensgang uten DSP. Med mindre de "må" ligge under sofaen?

    I den andre enden av frekvensområdet, får du merkbar kamfiltereffekt når 2 diskanter med så stor innbyrdes avstand skal gjengi samme frekvenser. Å stable høyttalerne slik er med andre ord usmart på papiret, selv om det gir "mer" lyd i den kjempestore stua di.

    Alt i alt ville jeg solgt de 2 høyttalerparrene og kjøpt en større modell, som fyller rommet bedre. Adyton iMagic ville jeg styrt unna, men Respons Grand er bra saker. Mange store høyttalersystemer på FINN til hyggelig pris.
     

    Bjarne996

    Medlem
    Ble medlem
    12.11.2020
    Innlegg
    23
    Antall liker
    43
    Sted
    Oslo
    Aller først gratulerer med flott elektronikk. Nå har du signalkilde og forsterker fra øverste hylle. Lytterom på 80m2 er heller ikke hverdagskost. Et så stort volum muligjør virkelig topp lydkvalitet.

    Noen betraktninger:
    Dine 4 aktive subber deles aktiv med 24/dB L-R. Det er topp. Så kjører du i tillegg DSP på disse alene, for å få jevn frekvenskurve. Det er også bra, men slik DSP introduserer en forsinkelse. Ved lav deling er det lite hørbart, men hever du delingen til 125Hz, så spørs det. Jeg ville holdt meg på 85Hz.
    Med 80m2 stort lytterom er det forresten gode muligheter til å finne plasseringer av dine 4 subber, som gir jevn frekvensgang uten DSP. Med mindre de "må" ligge under sofaen?

    I den andre enden av frekvensområdet, får du merkbar kamfiltereffekt når 2 diskanter med så stor innbyrdes avstand skal gjengi samme frekvenser. Å stable høyttalerne slik er med andre ord usmart på papiret, selv om det gir "mer" lyd i den kjempestore stua di.

    Alt i alt ville jeg solgt de 2 høyttalerparrene og kjøpt en større modell, som fyller rommet bedre. Adyton iMagic ville jeg styrt unna, men Respons Grand er bra saker. Mange store høyttalersystemer på FINN til hyggelig pris.
    Takk for hyggelig gratulasjon og nyttig info!

    Euforiaene greide seg godt i stua på ca 30m2 der vi bodde før, men blir små i 80m2 åpen kjøkken/stue. Stuedelen hvor anlegget står er riktignok bare halve arealet, men har skråtak med inntil 4m takhøyde. Planen har vært å kjøpe et større høyttalerpar siden vi flyttet, men av ulike årsaker så har alle andre komponenter blitt oppdatert først.

    Det vil være vanskelig å flytte subbene, de har såvidt nok WAF under sofaen med selvkonstruerte 34cm høye bein.

    Slik jeg har forstått anbefales en lav sub delefrekvens pga ulike faktorer som f.eks.:
    1) unngå degradering av lyden pga filtret der hvor øret er mest følsomt
    2) unngå timing problemer pga forsinkelse med romkorreksjon i aktive subwoofere.
    3) beholde kanalseparasjon

    Jeg har aldri prøvd å benytte innebygde sub filtre, men startet med å benytte high og low pass filtrene i Parasound P6'en. Etter å ha hørt hvilken enorm forbedring EC501 filtrene gav, vil jeg tro at 1) ikke lenger er et vesentlig problem.

    DSPeaker anti-mode 2.0 kjører en forholdsvis enkel algoritme for romkorreksjon, frekvenskurven blir flatere men ikke like flat som med DIRAC el.l. Jeg valgte den siden den kun introduserer 3.7ms forsinkelse, som tilsvarer 0,31 bølgelengde ved 85Hz og 0,46 ved 125Hz.

    Når det gjelder 3) aner jeg ikke hvor hørbart det er å flytte delefrekvensen fra 85 til 125Hz?

    Etter å ha satt opp EC 501'ene med 125Hz delefrekvens og prøvelyttet et par timer kun med Euforiaene (dvs uten Exactene) er hovedinntrykket:
    -litt klarere mellomtone
    -vesentlig bedre diskant (ikke overraskende :))
    -integrasjon med subbene kan jeg ikke høre forskjell. Spilte f.eks. første låt på 2. plate med Kari Bremnes Reise som har noen ganske heftige trommesekvenser og disse låt akkurat like utrolig bra som før.
    -umulig å høre hverken subbene eller Euforiaene sin plassering med øynene lukket, men lett å plassere sanger og instrumenter.
    -muligens marginalt dårligere dypbass. Her er jeg på tynn is, påstår ikke å ha gullører, så dette kan skyldes at jeg vet at subbene må jobbe over et større frekvensområde.

    Oppsummert låt det (overraskende) bra med 85Hz og Euforia+Exact og enda litt bedre spesielt i diskantområdet med 125Hz uten de ekstra Exact'ene.

    Regner derfor med at jeg selger Exactene eller flytter de til tv rommet, og beholder Euforiaene og lytter lykkelig med 125Hz delefrekvens inntil det dukker opp et par Respons Grand BR, Dynaudio Evidence, Dynaudio Confidence el.l. til en akseptabel pris :)

    Neste lille oppgraderingsprosjekt blir da å sandfylle Eurforia'ene igjen etter at sanden ble tømt ut ved siste flytting. Mulig det også kan gi en liten forbedring?
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    Så bra! Ser ut som du har kontroll på det meste her. Og ellers er det jo bare å stole på egen lyttevurdering. Dynabel Euforia var/er en kvalitetshøyttaler. Med aktiv deling på 125Hz og 4 subber i bånn, burde det spille knall.
    Sanddemping hjelper garantert.
    Et annet (gratis) tweak er å blende bassporten med en skumplugg eller en stor ullsokk. Bidraget fra bassporten blir bare "smør på flesk", når du deler aktivt med subbene, som endatil er lukket. Da vil du nok få enda renere mellombass.
     

    Bjarne996

    Medlem
    Ble medlem
    12.11.2020
    Innlegg
    23
    Antall liker
    43
    Sted
    Oslo
    Så bra! Ser ut som du har kontroll på det meste her. Og ellers er det jo bare å stole på egen lyttevurdering. Dynabel Euforia var/er en kvalitetshøyttaler. Med aktiv deling på 125Hz og 4 subber i bånn, burde det spille knall.
    Sanddemping hjelper garantert.
    Et annet (gratis) tweak er å blende bassporten med en skumplugg eller en stor ullsokk. Bidraget fra bassporten blir bare "smør på flesk", når du deler aktivt med subbene, som endatil er lukket. Da vil du nok få enda renere mellombass.
    (y)

    "Well overdue" med sandfylling, så da blir det tur til Biltema for å kjøpe tørr "sandblåser" sand :)
    Har ikke tenkt på at ullsokk/skumplugg i bassrefleksportene vil gi bedre mellombass, men da blir det 2 nye småoppgraderinger å prøvelytte neste helg! :)
     
    Sist redigert:

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.111
    Tiltreder det Pedal skriver om å tette igjen bassportene. Lenger opp nevner han å prøve uten DSP. Gjør det, og eksperimenter med plassering og delefrekvenser. Du nevner selv "det området hvor øret er mest følsomt". Dette området er presensområdet. Det ligger på minst 1500 Hz.
    Det ville være mye å hente på å øke delefrekvensen en god del. Jeg vil si prøv 150-200 Hz i første rekke. Da avlaster du Euforianes bass/mellomtoneelementer tilstrekkelig for ditt rom også. Disse har ikke veldig lang slaglengde.
    Med bratt deling på 2400 Hz og noen utrolig effekttålelige diskantelementer er den øvre delen av frekvensområdet sikret lav forvrengning ved alt annet enn øreskadelige lydtrykk.
    Et ankepunkt flere har nevnt om de ellers glimrende Euforia var at de kunne være litt slanke i øvre bassområdet. Man kan egentlig ikke se det ut fra målinger. Kanskje skyldtes det at de gikk så dypt at de lett føkket opp i flere lytterom.
     

    Bjarne996

    Medlem
    Ble medlem
    12.11.2020
    Innlegg
    23
    Antall liker
    43
    Sted
    Oslo
    Tiltreder det Pedal skriver om å tette igjen bassportene. Lenger opp nevner han å prøve uten DSP. Gjør det, og eksperimenter med plassering og delefrekvenser. Du nevner selv "det området hvor øret er mest følsomt". Dette området er presensområdet. Det ligger på minst 1500 Hz.
    Det ville være mye å hente på å øke delefrekvensen en god del. Jeg vil si prøv 150-200 Hz i første rekke. Da avlaster du Euforianes bass/mellomtoneelementer tilstrekkelig for ditt rom også. Disse har ikke veldig lang slaglengde.
    Med bratt deling på 2400 Hz og noen utrolig effekttålelige diskantelementer er den øvre delen av frekvensområdet sikret lav forvrengning ved alt annet enn øreskadelige lydtrykk.
    Et ankepunkt flere har nevnt om de ellers glimrende Euforia var at de kunne være litt slanke i øvre bassområdet. Man kan egentlig ikke se det ut fra målinger. Kanskje skyldtes det at de gikk så dypt at de lett føkket opp i flere lytterom.
    Takk for input!

    EC 501 filtrene har 125Hz som øvre valgbare low-pass frekvens, men økningen fra 85Hz funker meget bra!

    Har nå fått plugget bassrefleks portene med garnnøster, og sandfylt hver høyttaler med ca 6 Kg tørr sand.

    Pluggingen gav hørbar forbedring av mellombass og et stykke oppover i mellomregistret, mens sandfyllingen muligens gjorde enda litt klarere høyere opp. Synes nå trompet/saksofon f.eks. i Jan Garbarek Officium, låter litt "snillere". Er ikke sikker på dette skyldes sandfyllingen, men nå hører jeg "nye" nyanser selv på ikke-audiofile innspillinger og det låter bedre enn jeg trodde var mulig uten å bruke et syvsifret beløp.

    Ellers har jeg også prøvd å "koble ut" DSPeaker 2.0 Anti-mode romkorringeringen for subbene vha fjernkontrollen. Resultatet ble såpass mye dårligere at jeg lurte på hva som hadde skjedd. Grøtete, romlende bass som ødela opplevd lydkvalitet i mellombassområdet og et stykke videre oppover. Natt og dag forskjell! Det er OK siden dagens plassering av subber godt kamuflert under sofa akkurat gir tilstrekkelig WAF og det låter "forholdsvis" bra "as is" :)
     
    Sist redigert:

    Musico

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.06.2022
    Innlegg
    80
    Antall liker
    345
    Sted
    Trondheim
    Takk for input!

    EC 501 filtrene har 125Hz som øvre valgbare low-pass frekvens, men økningen fra 85Hz funker meget bra!

    Har nå fått plugget bassrefleks portene med garnnøster, og sandfylt hver høyttaler med ca 6 Kg tørr sand.

    Pluggingen gav hørbar forbedring av mellombass og et stykke oppover i mellomregistret, mens sandfyllingen muligens gjorde enda litt klarere høyere opp. Synes nå trompet/saksofon f.eks. i Jan Garbarek Officium, låter litt "snillere". Er ikke sikker på dette skyldes sandfyllingen, men nå hører jeg "nye" nyanser selv på ikke-audiofile innspillinger og det låter bedre enn jeg trodde var mulig uten å bruke et syvsifret beløp.

    Ellers har jeg også prøvd å "koble ut" DSPeaker 2.0 Anti-mode romkorringeringen for subbene vha fjernkontrollen. Resultatet ble såpass mye dårligere at jeg lurte på hva som hadde skjedd. Grøtete, romlende bass som ødela opplevd lydkvalitet i mellombassområdet og et stykke videre oppover. Natt og dag forskjell! Det er OK siden dagens plassering av subber godt kamuflert under sofa akkurat gir tilstrekkelig WAF og det låter "forholdsvis" bra "as is" :)
    Jeg ser på bildet du la ut 1. mars at du ikke har spikes under Eurforiaene dine. Jeg bruker soundcare superspikes under mine, men har også hørt mye pent om isoacoustics sine spikes. Du burde fått testa det, det ryddet godt opp i bassen hjemme hos meg og hevet lydkvaliteten betraktelig.
     

    Bjarne996

    Medlem
    Ble medlem
    12.11.2020
    Innlegg
    23
    Antall liker
    43
    Sted
    Oslo
    Jeg ser på bildet du la ut 1. mars at du ikke har spikes under Eurforiaene dine. Jeg bruker soundcare superspikes under mine, men har også hørt mye pent om isoacoustics sine spikes. Du burde fått testa det, det ryddet godt opp i bassen hjemme hos meg og hevet lydkvaliteten betraktelig.
    Det stemmer. Euforiaene står på enkle, kvadratiske dempeføtter. Husker ikke hva de heter, men de likner på «ESSENTIALS» dempeføttene HiFi Klubben selger. Isoacoustics har fått gode anmeldelser, men vil være dyre for Euforiaene som veier 70Kg hver. Siden Euforiaene nå ikke jobber lenger ned enn 125Hz, antar jeg det er mindre forbedringspotensial i mitt oppsett?

    Alle mine Dynaudio Sub 600 står imidlertid på Vibrapods istedenfor de medfølgende hardpast beina. I tillegg har jeg, etter å ha lest om Reidar Persson sin nye sokkel på Respons Grand, prøvd å stoppe lydbølger som oppstår under subbene fra å slippe ut ved å ha skumisolasjon rundt kantene. De som har oppgradert sine Respons Grand med den nye sokkelen som med forsenkede dempeføtter og et tynt lag med skumgummi for å stoppe lydbølger, sier forbedringen er overraskende stor. Aner ikke om min løsning har hatt noen som helst effekt, men vha Biltema rørisolasjon var den enkel og kostet mindre enn en 50 lapp per sub :)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Musico

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.06.2022
    Innlegg
    80
    Antall liker
    345
    Sted
    Trondheim
    Det stemmer. Euforiaene står på enkle, kvadratiske dempeføtter. Husker ikke hva de heter, men de likner på «ESSENTIALS» dempeføttene HiFi Klubben selger. Isoacoustics har fått gode anmeldelser, men vil være dyre for Euforiaene som veier 70Kg hver. Siden Euforiaene nå ikke jobber lenger ned enn 125Hz, antar jeg det er mindre forbedringspotensial i mitt oppsett?

    Alle mine Dynaudio Sub 600 står imidlertid på Vibrapods istedenfor de medfølgende hardpast beina. I tillegg har jeg, etter å ha lest om Reidar Persson sin nye sokkel på Respons Grand, prøvd å stoppe lydbølger som oppstår under subbene fra å slippe ut ved å ha skumisolasjon rundt kantene. De som har oppgradert sine Respons Grand med den nye sokkelen som med forsenkede dempeføtter og et tynt lag med filt el.l. for å stoppe lydbølger, sier forbedringen er overraskende stor. Aner ikke om min løsning har hatt noen som helst effekt, men vha Biltema rørisolasjon var den enkel og kostet mindre enn en 50 lapp per sub :)
    Hvis Euforiaene dine stopper på 125 Hz tror jeg du burde sjekke basselementenr dine. Mine går en god del lavere enn det. Under er et lite utsnitt fra litt tilfeldig musikk. Jeg har ingen sub.
    Screenshot_20240313_224948_org.intoorbit.spectrum.jpg
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    MBS.jpg

    Jeg har et 2 1/2 veis systemem me ''sub'' in bunnen og en deling på 109Hz tror jeg det var. En stund siden nå. MTM (d'apollito) er et trykkammer system (JBL/Raven), mens bassen(PHL) er et bassrefleks m. portfrekvens på 40HZ. Euforia var vel også et fullrange D'apollito m Linkwitch Riley 4-ordens faselinært filter ?. Fikk også fin omtale i Danske HighFidelity en gang. For deg så blir dette et mellombas register. Da var det lurt å tette portene :) Da jeg gikk over til elektronisk deling, da kuttet jeg ut denne passive høypassdelingen i båndpassdelen ved 100Hz da den ligger i den elektroniske delen og monterte RC-led i sub delen (justert m- impedansmåling). Det var Leif Ernstsen som anbefalte det, da det forbedret driften/belasningen til forsterkeren. Jeg bruker som sagt 2 DP A1forsterkere
     
    Sist redigert:

    Svene007

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2022
    Innlegg
    39
    Antall liker
    31
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    0
    Har hatt gleden av å få lånt en DP6.4 i noen uker og likte lyden i den godt (første DP jeg har vært borti). Alt hørtes mer riktig ut, mer naturlig kan man vel si. Så da blir spørsmålet, finnes det en DP forsterker i klassen til 6.4 som har 12V trigger inn? Jeg er avhengig av det for styring av/på fra hjemmekinoen slik at resten av familien ikke får fnatt. Hvis det ikke finnes, finnes det mulige alternative forsterkere som leverer noe ala det DP får til? Er feks Parasound Halo 21 noe i nærheten?
     

    saabsub

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2005
    Innlegg
    172
    Antall liker
    476
    Torget vurderinger
    3
    Kan det ikke være enklere med litt mer moderne løsning ?
    App å greier..... 👍
    Med en sånn løsning må vel strømbryteren være påslått hele tiden. Utfordringen da er at forsterkeren starter opp uten softstart. I beste fall slår sikringen ut, i verste fall ryker forsterkeren etter x antall ganger.
     

    Svene007

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2022
    Innlegg
    39
    Antall liker
    31
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    0
    Med en sånn løsning må vel strømbryteren være påslått hele tiden. Utfordringen da er at forsterkeren starter opp uten softstart. I beste fall slår sikringen ut, i verste fall ryker forsterkeren etter x antall ganger.
    Det med soft start spørs vel litt på hvilken type strømbryter det er i forsterkeren. Dersom det er en bryter som er direkte på inntaket, 2-polt 230V bryter, så vil vel soft-start slå inn hver gang forsterkeren har vært strømløs. Men om strømbryteren har hjelpekontakter for soft-starten så vil det nok ikke funke.
     

    Svene007

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2022
    Innlegg
    39
    Antall liker
    31
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    0
    Kan det ikke være enklere med litt mer moderne løsning ?
    App å greier..... 👍

    Vis vedlegget 1016712
    Krav til en sånn løsning er at den må kunne styres av Logitech Harmony kontrolleren. Ser ut til at jeg da må ha en Philips hue hub samt smartplugg fra de, det blir fort mye greier for å få dette til å spille. Familien klarer ikke forholde seg til en app for å slå av/på ting så det må være enkelt.
     

    Svene007

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2022
    Innlegg
    39
    Antall liker
    31
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    0
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn