Doxa boxenes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    God dag. Strømmen er dyr og jeg har nå faktisk vurdert å slå a klasse-a effekten min når den ikke bruks.
    Jeg har en Doxa 70 signature mkII, en gammel enhet nå.
    Om jeg bruker en smartplugg for å slå denne av/på, hvor stor er sjansen for at boksen ryker? Vil den tåle av/på-slåing i en langt høyere hyppighet enn i dag? den er jo rimelig hard i oppstarten.
    Er vel minimalt med klasse A i den forsterkeren? Blir vel ikke nevneverdig varm på tomgang, så vidt jeg husker, så det er vel begrenset hvor mye den trekker av nettet når den ikke er i bruk.
     

    elta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2005
    Innlegg
    166
    Antall liker
    34
    Torget vurderinger
    2
    Nokon som kan beskrive forskjellen på Doxa model 61 og 62.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Håkon: Tomgangswatt er greit mye av der også, men av- og påslag var litt av en prøvelse før jeg gikk over til svensk forsterkeri her😊
     

    elta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2005
    Innlegg
    166
    Antall liker
    34
    Torget vurderinger
    2
    Nokon som har prøvd model 61 på Martin logan.?blir det lite effekt?
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    872
    Antall liker
    875
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Håkon: Tomgangswatt er greit mye av der også, men av- og påslag var litt av en prøvelse før jeg gikk over til svensk forsterkeri her😊
    Av og påslag er ikke noe problem med Doxa 61. Har Doxa 8.2 høyttalere med følsomhet på 93dB, hører et lite knepp når den slås av/på. Hvis høyttalerne ikke skulle tåle dette kan man heller ikke spille musikk på dem.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Det er sant, Ovitzi. Men den forsiktigheten man lærer av riktig håndtering her, sitter i resten av livet. Også hvis det meldes overgang til annet merke. Idiosynkratisk Doxa-trekk som innprenter en tilpassa løsning😊 Det har vi sett før..og det er null og nix negativt i. Det er tvertimot beviset på en fungerende-, logisk fremgangsmåte ALLE elektronikkprodusenter i våres interessefelt lenge har forsøkt å lære sine brukere: Riktig sekvens for oppstart og nedstengning av et system. En sekvensering som i sin tur er direkte opphav til den forsinka , relestyrte oppstarten enkelte merker idag bruker.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.918
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En skrur alltid av fra høyttaler mot kilde og på fra kilde mot høyttaler - uansett merke, bare sånn just in case. Dette er ikke noe som er et spesielt problem med Doxa.

    Det jeg hadde et problem med Doxa var comboen med en Denon 1015 CD-spiller og Dacen til Doxa. CD-spilleren la på et eller annet vis digitalsignalet udefinert, og Doxaen mutet ikke utgangen. Når en da stappet en CD i spilleren, så fikk Doxane en "return to 0"-popp i høyttalerne. Hadde aldri det problemet med andre CD-spillere på den dacen.

    Johan-Kr
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Fenalaar: Mitt poeng her er at ikke alle har skjønt akkurat det. Men Doxabrukere lærer det, og viderefører det..
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    335
    Torget vurderinger
    0
    Min står stort sett påslått, men det funker fint å slå av og på. Bare husk å la den stå påslått/avslått i minimum 10-15 minutter før du slår av/på igjen. "Det er nye strøm i forsterkeren" var Doxa's egne ord da jeg bommet på dette og trengte påfølgende service... 🙂
     
    Sist redigert:

    CarstenP

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.10.2019
    Innlegg
    55
    Antall liker
    183
    Sted
    Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Kommer Doxa ikke til Horten, synes ikke jeg kan se dem på udstillerlisten?
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.919
    Antall liker
    1.987
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Var litt skriverier fra Kapellmesteren rundt årsskiftet da. Virket som DOXA våknet til liv, men døde igjen?
    Eller, jobbes det med våre ønsker i kulissene:?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hva skjedde med 8.2 Signature MKII? Noen som fikk dem?
     

    CarstenP

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.10.2019
    Innlegg
    55
    Antall liker
    183
    Sted
    Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Hentede mine nye 8.2 Signature MKII i april hos Doxa i Søgne.
    Udseendet på højtaleren er lig med den gamle model, kabinettet er gjort stivere + en bedre dæmpning indvendig, derudover et nyt delefilter med bedre komponenter.
    doxa9.jpg
     

    CarstenP

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.10.2019
    Innlegg
    55
    Antall liker
    183
    Sted
    Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Takker 🙏
    Har haft prøvet mange forskellige forstærkere, dac og højtalere de seneste år og har ikke været helt tilfreds, men nu har jeg endelig fundet en kombination af grej som lyder som jeg gerne vil have det.
    Efter Doxa højtalerne er blevet spillet til og justeret ind, lyder de helt fantastisk, et utrolig stort og detaljeret lydbillede.
    Jeg lytter meget til elektronisk musik og her hører man virkelig alle detaljerne, et stort lydlandskab og en kraftfuld bas. Lytter også til en del jazz, bla. Norske Totti Bergh og blæseinstrumenter og især saxofonen lyder uhyggelig godt.
    Nu skal jeg arbejde lidt med rumakustikken, så jeg får det bedste ud af anlægget. :)

    doxa10.jpg
     

    Espen Olsen

    Medlem
    Ble medlem
    17.02.2022
    Innlegg
    9
    Antall liker
    1
    Sted
    Ås
    Jeg har klart å brenne utgangstransistorene i høyrekanalen i begge de gamle Doxaboxene mine... Utrolig flaut - short i høyttalerkabelen. Jeg trenger dermed 10 stk par 2sc2837/2sa1186 Y-versjon. Er det noen som har en formening hvor jeg enklest får tak i dette?
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    706
    Antall liker
    242
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Hei!

    Er det noen som sitter på mål HxBxD på det «vanlige» dype 70-kabinettet?
    Heisann
    Er de kabinett som er i sort å laget av Lauvland og Malmin ?
    Eller siste utgaven av kabinett 70 B og signatur mk1 (sort front).
    Disse kabinett var dypere en de som kom m Signatur Mk2..
    Har av alle
    Mvh Roy
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.919
    Antall liker
    1.987
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Oh, det visste jeg ikke.
    Har selv hatt utgave av 70b uten synlige bolter på frontplata, så var denne jeg tenkte på.
    Trodde det var samme dim.på alle disse old-school 70-så lenge de var av denne typen.
    Tar gjerne målet på 70b og Signature MK2 om du er så vennlig:)
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    706
    Antall liker
    242
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Oh, det visste jeg ikke.
    Har selv hatt utgave av 70b uten synlige bolter på frontplata, så var denne jeg tenkte på.
    Trodde det var samme dim.på alle disse old-school 70-så lenge de var av denne typen.
    Tar gjerne målet på 70b og Signature MK2 om du er så vennlig:)
    Hei igjen 😎
    HXBXD i Cm.
    70B m frontplate uten skruer, 15,5 m fot,/14 uten fot.
    30,46.
    Mk2-15 m spike under,13,5 uten. 28,5 ,42.
    Dybde målt m frontplate på begge.
    Mvh Roy
     

    J.Rasmussen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    557
    Antall liker
    182
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    10
    jeg har kjøpt et par 70 sign mk2, men ser det er endel forskjell på innmat i disse.. kan noen fortelle meg hvilke versjoner jeg har utifra bildene?

    9AD5B1FC-097A-4D8A-A614-BC0E2B01C7EE.jpeg F85DA0A9-D205-421F-A21C-C384479049B5.jpeg EFEA9393-C058-46F0-B3AD-8E9A33A98909.jpeg B9F6AAC9-D355-41A3-81FB-26EEBFBEB244.jpeg 219405D6-2484-452C-BBC5-F22FEAE7D455.jpeg
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    706
    Antall liker
    242
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    jeg har kjøpt et par 70 sign mk2, men ser det er endel forskjell på innmat i disse.. kan noen fortelle meg hvilke versjoner jeg har utifra bildene?

    Vis vedlegget 874943 Vis vedlegget 874944 Vis vedlegget 874945 Vis vedlegget 874946 Vis vedlegget 874948
    Hei 🔊🔊
    Sort front er første utgave av Signature,Åpen som fy. Den beste etter min mening å her er de masse boxer av dette merket.den er moddet så den låter nok kanskje ikke som original.Innvendig på sort front, Aluplate i bakkant er kappet dette gjør bedre Kanalseperasjon. Var eg så gjorde dette første gang og gav da tipset t Lauvland. Solgte masse av disse boxer her i regi Haugaland Audio sammen med Lauvland som var oppom oss flere ganger.Den i sølv er mk2 utgave å andre print å deler med noe mere varme i lyd
    Mvh Roy ( lessisdoxa =less is more)😎🔊🔊🎶🎶
     

    J.Rasmussen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    557
    Antall liker
    182
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    10
    Hei 🔊🔊
    Sort front er første utgave av Signature,Åpen som fy. Den beste etter min mening å her er de masse boxer av dette merket.den er moddet så den låter nok kanskje ikke som original.Innvendig på sort front, Aluplate i bakkant er kappet dette gjør bedre Kanalseperasjon. Var eg så gjorde dette første gang og gav da tipset t Lauvland. Solgte masse av disse boxer her i regi Haugaland Audio sammen med Lauvland som var oppom oss flere ganger.Den i sølv er mk2 utgave å andre print å deler med noe mere varme i lyd
    Mvh Roy ( lessisdoxa =less is more)😎🔊🔊🎶🎶
    Takker for svar😊 ingen av mine har sort front og
    begge to har klistremerke med sign mk2🤷‍♂️
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    706
    Antall liker
    242
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Takker for svar😊 ingen av mine har sort front og
    begge to har klistremerke med sign mk2🤷‍♂️
    Hei
    Ja ser det nå
    Den m sort /rød ht terminaler er Signature mk1 modifisert m annet inni for varmere lyd. Han gjorde dette m Signature m sort front og disse fikk da Sølv front ,men egentlig en første utgave.den m Gull terminaler bakpå er Den Mk 2 som da kom i ettertid så er en annen ,men heter Mk2.😎🔊🔊
    Mvh 🎶🎶
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Kona vurderer å kjøpe riaa, og tittet på 010 mm. Er den noe å ha? Kan den evt oppgraderes?
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    115
    Antall liker
    116
    Er der nogle som kan oplyse mig om tomgangsstrømmen i udgangen på en Doxa 70B?

    Den er bestykket med 5 sæt BD245/BD246 og 0R56 emitter modstande.

    senilix
     
    • Liker
    Reaksjoner: RM

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    529
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Veldig lite. 3-5mV over nevnte motstand.

    R
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn