Doxa boxenes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har 2stk Doxa 07 II preamper. På den ene sitter det 4stk ellytt kondisser (47microF), i nær tilknyttning til de 4 blå polyprop på 4,7micro. På den andre er de 4 elktrolyttene fjernet. Ellers lik. Hvordan er denne forskjellen oppstått? Begge låter helt kanon, fint på høyde med mange andre pre, til mange ganger prisen av Doxa.
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har 2stk Doxa 07 II preamper. På den ene sitter det 4stk ellytt kondisser (47microF), i nær tilknyttning til de 4 blå polyprop på 4,7micro. På den andre er de 4 elktrolyttene fjernet. Ellers lik. Hvordan er denne forskjellen oppstått? Begge låter helt kanon, fint på høyde med mange andre pre, til mange ganger prisen av Doxa.
    Kanskje Kapellmester kan forklare dette nærmere, interesant å vite hvorfor. Den hvor lyttene er fjernet på har snr 07169, den som har disse kondisene i tilleg har snr 07191.
     

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    Jeg har 2stk Doxa 07 II preamper. På den ene sitter det 4stk ellytt kondisser (47microF), i nær tilknyttning til de 4 blå polyprop på 4,7micro. På den andre er de 4 elktrolyttene fjernet. Ellers lik. Hvordan er denne forskjellen oppstått? Begge låter helt kanon, fint på høyde med mange andre pre, til mange ganger prisen av Doxa.
    svaret på det er enkelt: rifa elektrolytter ( de store hvite ) typisk 6800uF/63V LongLife koster 10- 100ganger prisen av tilsvarende standard kondis med samme spec. de er ufattelig dyre og man finner dem som regel i ekstremt kostbar high-end. De er fysisk MYE større enn standard Elna, rubycon osv... som "alle" bruker. Den skyhøye prisen , som er så ufattelig dyr , at ingen som utvikler forsterkere i dag vil tenke på dem... skyldes utrolig god lyd og nærmest evig levetid - sistnevnte er uhørt for elektrolyttkondensatorer som er notorisk syndebukk i gamle ting som er ødelangt eller brummer. Så her kommer jeg til poenget: Disse 4 elektrolyttene du sikter til var montert , mot bedre viten , i mange gamle Doxa ting og nå er disse elektrolyttene 25-40år gamle.... utrolig nok er disse små også kvalitetslytter MEN ikke så magiske som Rifa mht levetid.....derfor har gjennom årenes løp disse blitt fjernet når produkter har kommet inn for service. I praksis så trengs ikke disse små lyttene. De er ment som bypass av de store rifa. De gjør egenlig ikke en veldig god jobb på dette heller men det var mer ukjent back in the day. I dag med Quasimodo osv så vet vi langt mer om gunstrig og effektiv bypass av elektrolytter for å jevne ut impedanskurven osv i strømsupply.

    Det var det lange svaret... det korte er at det spiller liten rolle om disse 4 lyttene er der eller ei. En fordel uten dem da du slipper å tenke på at de går i stykker slik stort sett alle lytter gjør.
     

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    Doxa 010 MC riaa. Noen som har oversikt over verdiene på dipswitchene?
    De er koblet inn/ut i paralell med 47K. Når alle dipper er oppe er det 47K inn impedans. tar du ned de om er nede på bildet er det 100ohm. på hver side av 100ohm har du 50 og 150ohm. trykker du alle dipswitchene ned så får du alle i parallell (47K I 150R I 100R I 50R) og ender opp med ca 27ohm (som passer til enkelte gamle lowoutput ortofon som i sin tid denne riaa ble brukt med populært)

    I dag, med tanke på dagens pickup'er, som er populære ville jeg nok valgt andre verdier å veksle mellom men 100ohm er fint for de aller fleste MC i dag.

    Dessverre er det ingen switch for å velge mellom MM og MC forsterkning. En slik switch ville vært et kompromiss og ble derfor valgt bort. Riaa må inn til oss for å endre mellom MM og MC.

    Jeg har tenkt en del på dette og jeg har kommet på en løsning for dette som jeg tror ingen andre har brukt før slik at vi etterhvert kan komme med en MM + MC riaa uten å ha to riaa-trinn i 'en boks. (det ville blitt dyrt) og hvorfor ingen andre har tenkt på den løsningen er jeg usikker på men jeg tror kanskje det er pga støy.... Der er Toshiba K170 et mulighetshorn.... En utrolig stille transistor brukt på riktig måte.

    John Curl (parasound) sa nylig noe i retning av: ja ja, dersom vi hadde K170 ville jeg selvfølgelig laget riaa med den - ingenting er bedre. Nelson Pass bruker den samme transistoren i de dyreste riaa sine. (koster vel 200'000kr) og enkelte andre. Vi er en av få som har stort lager av disse. De går svindyrt på E-bay ol. og kopier er et problem. Genial transistor til Riaa...
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    svaret på det er enkelt: rifa elektrolytter ( de store hvite ) typisk 6800uF/63V LongLife koster 10- 100ganger prisen av tilsvarende standard kondis med samme spec. de er ufattelig dyre og man finner dem som regel i ekstremt kostbar high-end. De er fysisk MYE større enn standard Elna, rubycon osv... som "alle" bruker. Den skyhøye prisen , som er så ufattelig dyr , at ingen som utvikler forsterkere i dag vil tenke på dem... skyldes utrolig god lyd og nærmest evig levetid - sistnevnte er uhørt for elektrolyttkondensatorer som er notorisk syndebukk i gamle ting som er ødelangt eller brummer. Så her kommer jeg til poenget: Disse 4 elektrolyttene du sikter til var montert , mot bedre viten , i mange gamle Doxa ting og nå er disse elektrolyttene 25-40år gamle.... utrolig nok er disse små også kvalitetslytter MEN ikke så magiske som Rifa mht levetid.....derfor har gjennom årenes løp disse blitt fjernet når produkter har kommet inn for service. I praksis så trengs ikke disse små lyttene. De er ment som bypass av de store rifa. De gjør egenlig ikke en veldig god jobb på dette heller men det var mer ukjent back in the day. I dag med Quasimodo osv så vet vi langt mer om gunstrig og effektiv bypass av elektrolytter for å jevne ut impedanskurven osv i strømsupply.

    Det var det lange svaret... det korte er at det spiller liten rolle om disse 4 lyttene er der eller ei. En fordel uten dem da du slipper å tenke på at de går i stykker slik stort sett alle lytter gjør.
    Regnet med at det var dette som var svaret, men da man ikke har skjema er det jo vanskelig å vite sikkert. Tusen takk for svar :) Forøvrig spiller de fullt på høyde, og like bra som Cary SLP94, SLP308 og SLP98, dette med direkte sammenligning.

    Mvh
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    976
    Antall liker
    1.571
    Sted
    Hamar
    Skjønner det ikke er helt enkelt å svare konkret, men kom over en Audio 60 til 2600. Så anstendig ut uten å være strøken. God pris eller på det jevne?
     

    Svene007

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2022
    Innlegg
    35
    Antall liker
    27
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har akkurat fått tak i en 61 light effektforsterker. Den er oppgradert fra en 70 signature mk2. Er det noen som vet hvor denne ligger i modellinjen til Doxa? Antar den er over 70, men hvor da inforhold til 72, 74 og en 61 i fullversjon? Og hva består oppgraderingen fra 70 til 61 light av?
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Slik jeg har forstått det så ligger den plantet mellom 74 og Doxa 61. Og mer opp mot Doxa 61 enn 74. Hva som er inni boksen vet jeg desverre ikke.
     

    Wilhelm

    Medlem
    Ble medlem
    25.01.2005
    Innlegg
    12
    Antall liker
    27
    Sted
    Roskilde, Danmark
    Jeg har akkurat fått tak i en 61 light effektforsterker. Den er oppgradert fra en 70 signature mk2. Er det noen som vet hvor denne ligger i modellinjen til Doxa? Antar den er over 70, men hvor da inforhold til 72, 74 og en 61 i fullversjon? Og hva består oppgraderingen fra 70 til 61 light av?
    Da jeg købte min Light 61 i sin tid skrev Trond sådan her om den:

    En 61 light er bedre enn model 74 og dårligere enn model 61. den har veldig mye av kjappheten og oppløsningen til model 61 men den er noe snillere i lyden (noe som i sin tur ligner mer på model 74)

    en form for oversikt:

    model 74

    stor lyd
    masse detaljer
    åpen
    trygg klangbalanse (dvs. litt mot det varme)
    masse kraft

    Model 61

    - enda større lyd + magisk 3d følelse

    - uhørt mye detaljer (mer enn hva som var teknisk mulig i en forsterker tidligere) Vi har bla en vanvittig dyr 300b singelended forsterker hos oss som koster vilt mye penger og denne 300b er enormt oppløst. (første gang øystein lauvland hørte den sa han at det var den beste forsterkeren han hadde hørt. siden ble denne en inspirasjon til oppfinnelsene i model 61 - i dag er model 61 mer oppløst, mer musikalsk og mer glatt i lyden enn denne 300b og den er det mest oppløst og ærlige forsterker jeg noensinne har hørt selv. Solution sine dyre forsterkere, krell sine dyreste, marantz monoblokker, mark levinson, osv osv er alt ting jeg personlig har hatt og testet - ingenting kan måle seg med ærligheten og naturtroheten til model 61. antall detaljer og hurtighet er også bedre i doxa. eneste kritikken vi noen gang har fått på 61 er at den har for mye detaljer og lytteren har fått sjokk.....MEN det er strengt talt ikke negativt... eller hva ;) ?

    - vid åpen lyd

    - nøytral klangbalanse med en 1% mot det varme (markedstilpasset) klangbalanse

    - nok kraft til normale høyttalere (85db - 99db følsomhet) tom. kings audio king med 83db følsomhet (store elektrostater) klarte seg perfekt med doxa 61. den har 1300VA strøm.

    - en musikalsk flyt og utklingsning som er uhørt fra transistor

    model 61 light

    mye av det samme som 61 normal men noe nedtonet på alle parametre. min påstand er at du ikke finner bedre (objektivt) forsterkere til under 100'000kr (vi har kunder som har byttet ut store kjente "beist" av amerikanske forsterkere til fordel for 61 light og de er superfornøyde.
    61light er ca 75% av en 61.

    Mvh,
    Trond
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    - uhørt mye detaljer (mer enn hva som var teknisk mulig i en forsterker tidligere) Vi har bla en vanvittig dyr 300b singelended forsterker hos oss som koster vilt mye penger og denne 300b er enormt oppløst. (første gang øystein lauvland hørte den sa han at det var den beste forsterkeren han hadde hørt. siden ble denne en inspirasjon til oppfinnelsene i model 61 - i dag er model 61 mer oppløst, mer musikalsk og mer glatt i lyden enn denne 300b og den er det mest oppløst og ærlige forsterker jeg noensinne har hørt selv. Solution sine dyre forsterkere, krell sine dyreste, marantz monoblokker, mark levinson, osv osv er alt ting jeg personlig har hatt og testet - ingenting kan måle seg med ærligheten og naturtroheten til model 61. antall detaljer og hurtighet er også bedre i doxa. eneste kritikken vi noen gang har fått på 61 er at den har for mye detaljer og lytteren har fått sjokk.....MEN det er strengt talt ikke negativt... eller hva ;) ?
    Så enig, så enig!

    Har fremdeles til gode å høre ett system som har den åpenheten som en Doxa 61 Signatur har. Har hørt mange andre gode systemer som har andre bra ting, men har fremdeles til gode å ramle over den åpenheten og ærligheten som Doxa 61 tryller frem på en meget innbydene og deilig musikalsk fremstilling av musikken.
     

    ERIKD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    570
    Antall liker
    478
    Sted
    Longnose
    Så enig, så enig!

    Har fremdeles til gode å høre ett system som har den åpenheten som en Doxa 61 Signatur har. Har hørt mange andre gode systemer som har andre bra ting, men har fremdeles til gode å ramle over den åpenheten og ærligheten som Doxa 61 tryller frem på en meget innbydene og deilig musikalsk fremstilling av musikken.
    Helt enig Mister!
     

    Svene007

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2022
    Innlegg
    35
    Antall liker
    27
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    0
    Da jeg købte min Light 61 i sin tid skrev Trond sådan her om den:

    En 61 light er bedre enn model 74 og dårligere enn model 61. den har veldig mye av kjappheten og oppløsningen til model 61 men den er noe snillere i lyden (noe som i sin tur ligner mer på model 74)

    en form for oversikt:

    model 74

    stor lyd
    masse detaljer
    åpen
    trygg klangbalanse (dvs. litt mot det varme)
    masse kraft

    Model 61

    - enda større lyd + magisk 3d følelse

    - uhørt mye detaljer (mer enn hva som var teknisk mulig i en forsterker tidligere) Vi har bla en vanvittig dyr 300b singelended forsterker hos oss som koster vilt mye penger og denne 300b er enormt oppløst. (første gang øystein lauvland hørte den sa han at det var den beste forsterkeren han hadde hørt. siden ble denne en inspirasjon til oppfinnelsene i model 61 - i dag er model 61 mer oppløst, mer musikalsk og mer glatt i lyden enn denne 300b og den er det mest oppløst og ærlige forsterker jeg noensinne har hørt selv. Solution sine dyre forsterkere, krell sine dyreste, marantz monoblokker, mark levinson, osv osv er alt ting jeg personlig har hatt og testet - ingenting kan måle seg med ærligheten og naturtroheten til model 61. antall detaljer og hurtighet er også bedre i doxa. eneste kritikken vi noen gang har fått på 61 er at den har for mye detaljer og lytteren har fått sjokk.....MEN det er strengt talt ikke negativt... eller hva ;) ?

    - vid åpen lyd

    - nøytral klangbalanse med en 1% mot det varme (markedstilpasset) klangbalanse

    - nok kraft til normale høyttalere (85db - 99db følsomhet) tom. kings audio king med 83db følsomhet (store elektrostater) klarte seg perfekt med doxa 61. den har 1300VA strøm.

    - en musikalsk flyt og utklingsning som er uhørt fra transistor

    model 61 light

    mye av det samme som 61 normal men noe nedtonet på alle parametre. min påstand er at du ikke finner bedre (objektivt) forsterkere til under 100'000kr (vi har kunder som har byttet ut store kjente "beist" av amerikanske forsterkere til fordel for 61 light og de er superfornøyde.
    61light er ca 75% av en 61.

    Mvh,
    Trond
    Perfekt, akkurat det jeg var ute etter av info. Takker og bukker. Uten å ha hørt andre Doxa så opplever jeg 61 light som veldig åpen og detaljert, med masse trøkk i bunnen og en super mellomtone. Minner litt om lyden jeg hadde for mange år siden med platespilleren og RIAA trinn av rør.
     

    Nidaros

    Ble medlem
    27.12.2014
    Innlegg
    246
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    Jallaløsning for fansen
    Sammenlignet med å kjøpe bokser fra de store utenlandske, så er jeg litt enig, selv om jeg nok ville brukt andre ord. :)

    Samtidig vet jeg hvor mye man får for pengene gjennom disse oppgraderingene. Sånn sett kunne man kanskje også si at det er en særdeles kostnadseffektiv løsning for dem som allerede har tillit til merket?
     

    Audio107

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.05.2012
    Innlegg
    215
    Antall liker
    177
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Hei
    Er ute etter mc riaa…ser at Rognlien anbefaler Doxa..
    Noen som har erfaringer?
    Mvh Christer
    Ps skal på denon 103r og Wilson Benesch med act 0,5 arm..
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Hei
    Er ute etter mc riaa…ser at Rognlien anbefaler Doxa..
    Noen som har erfaringer?
    Mvh Christer
    Ps skal på denon 103r og Wilson Benesch med act 0,5 arm..
    Jeg kjører Wilson Benesch the circle med .5 ar,m. Hana ml pu inn i en Doxa 010mc. Fin kombo det 😃
     

    Larsgan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.04.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    121
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Da vil jeg takke Karl og Trond fra Doxa for god hjelp angående elementer til mine 8.2 Signature. Det er jo som mange vet en høyttaler i verdensklasse. Jeg gleder meg til oppgradert versjon kommer, og dersom den er enda noen hakk bedre så må jeg nok ta en telefon til banken…
     

    Khulloeen

    Medlem
    Ble medlem
    28.08.2016
    Innlegg
    22
    Antall liker
    11
    Noen her som har testet B&W 804 D3/D4 (eller andre modeller i 800-serien) sammen med Doxa 61 Signature MkII (70W 8 Ohm eller 150W 8 Ohm)?
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    690
    Antall liker
    1.508
    Torget vurderinger
    3
    Hei på dere Doxa venner!!😊
    Jeg har lagt ut annonse flere steder om at jeg ønsker å kjøpe Doxa 8.2.
    Dette uten noe respons!
    Så nå har jeg begynt å løfte blikket å tenke litt på andre muligheter!
    MEN!!!! Ta det med ro!! Toget har ikke gått enda!!😀
    Så om du/dere har et par Doxa 8.2 som dere vurderer å selge, så ikke nøl med å ta kontakt!😀
    Ha en fortsatt strålende dag i sola!
    ☀☀☀
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Hei på dere Doxa venner!!😊
    Jeg har lagt ut annonse flere steder om at jeg ønsker å kjøpe Doxa 8.2.
    Dette uten noe respons!
    Så nå har jeg begynt å løfte blikket å tenke litt på andre muligheter!
    MEN!!!! Ta det med ro!! Toget har ikke gått enda!!😀
    Så om du/dere har et par Doxa 8.2 som dere vurderer å selge, så ikke nøl med å ta kontakt!😀
    Ha en fortsatt strålende dag i sola!
    ☀☀☀
    Det er ikke tilfeldig at det er vanskelig å finne sånne på bruktmarkedet, vet du. :)
    Tålmodighet, tålmodighet, tålmodighet....

    Alternativt får du spare til nye mens du allikevel venter :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Hei på dere Doxa venner!!😊
    Jeg har lagt ut annonse flere steder om at jeg ønsker å kjøpe Doxa 8.2.
    Dette uten noe respons!
    Så nå har jeg begynt å løfte blikket å tenke litt på andre muligheter!
    MEN!!!! Ta det med ro!! Toget har ikke gått enda!!😀
    Så om du/dere har et par Doxa 8.2 som dere vurderer å selge, så ikke nøl med å ta kontakt!😀
    Ha en fortsatt strålende dag i sola!
    ☀☀☀
    8.2 Signature MKII blir vel levert i disse dager, eller i hvert fall om svært kort tid. Tipper at det kan komme noen 8.2 på brukten, da. Om ikke alt går i innbytte til Doxa. Ville hørt med Doxa også, om de får inn noen som kan komme til salgs.
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    690
    Antall liker
    1.508
    Torget vurderinger
    3
    Det er ikke tilfeldig at det er vanskelig å finne sånne på bruktmarkedet, vet du. :)
    Tålmodighet, tålmodighet, tålmodighet....

    Alternativt får du spare til nye mens du allikevel venter :)
    Hei!
    Tålmodighet er en fryktelig vanskelig øvelse!😊
    Men har nok dessverre ikke annet valg enn å starte den øvelsen med krummet nakke og positiv innstilling!!😊☀
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    690
    Antall liker
    1.508
    Torget vurderinger
    3
    8.2 Signature MKII blir vel levert i disse dager, eller i hvert fall om svært kort tid. Tipper at det kan komme noen 8.2 på brukten, da. Om ikke alt går i innbytte til Doxa. Ville hørt med Doxa også, om de får inn noen som kan komme til salgs.
    Hei!
    Takk for tips!😊
    Har vært i kontakt med Doxa, men enn så lenge har de ingen brukte til salgs!
    😊
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Hei!
    Noen som vet om volumpotet på 07 II preampen er logaritmisk, eller lineær? Det sitter ett Alps 20kDX2 der, og kan ikke finne noe data på dette.
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Antok det, but you never now. Pinninga er vel 1=signal inn, 2= signal ut, og 3=jord?
     

    Ørerpåstilk

    Medlem
    Ble medlem
    09.02.2020
    Innlegg
    5
    Antall liker
    14
    Sted
    Tigerstaden
    Hei Doxa venner.
    Jeg kjøpte min første Doxa i fjor, en 70 signature mk2.
    Og idag hentet jeg en Doxa Riaa. Doxa 03. Finner ikke noe om denne på nettet. Det eneste jeg et er at den er spesialbestillt av Roar Malmin, Musical Innovation på Hønefoss. Har lyttet på den i noen timer idag. Og kan si med letthet at den leverer. 😊
    Ellers er oppsettet mitt: Respons Grand høyttalere, Tag Mclaren pre, T+A sacd spiller. New Horizon platespiller med Goldring 2300. Neotech ht kabler. Duelund rca. Ladac trafo.
    Noen som vet noe om Doxa 03

    Noe
     

    Vedlegg

    Ørerpåstilk

    Medlem
    Ble medlem
    09.02.2020
    Innlegg
    5
    Antall liker
    14
    Sted
    Tigerstaden
    Takk for oppklarende meldinger på pm Malmin. Dette er en forgjenger til MI 14 Riaa. Den låter fantastisk og var et godt kjøp.
     

    Evelen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    399
    Antall liker
    68
    Sted
    Vest-Agder/Søgne
    Torget vurderinger
    2
    God dag. Strømmen er dyr og jeg har nå faktisk vurdert å slå a klasse-a effekten min når den ikke bruks.
    Jeg har en Doxa 70 signature mkII, en gammel enhet nå.
    Om jeg bruker en smartplugg for å slå denne av/på, hvor stor er sjansen for at boksen ryker? Vil den tåle av/på-slåing i en langt høyere hyppighet enn i dag? den er jo rimelig hard i oppstarten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn