Doxa boxenes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Tok en råsjanse og kjøpte et par meget pene sorte Doxa 8.2 som frista litt for mye i forgårs. Skal bli interessant å finne ut om de utkonkurrerer mine FinkTeam KIM som er en av de beste høyttalerene jeg noen gang har hørt uansett pris! Synd jeg dro på ferie i dag og blir borte 4 uker men.. Får bare smøre seg med tålmodighet inntil man er hjemme i stua igjen 😅👌
    Ser fram mot å høre hva du synes etter å ha lyttet litt på dem.
    Fantastiske høyttalere, rett og slett.
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.791
    Antall liker
    2.350
    Sted
    Portugal
    DOXA
    Dette er det desidert verste jeg har sett av kabelføring.

    Ville ikke koble til høyttalere som koster mere en 10 kroner.

    1689258806147.png
     

    Johs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Innlegg
    200
    Antall liker
    12
    Torget vurderinger
    3
    Hei !
    Kjøpte eit sett Doxa 8,1 Relevator som har ein rufsete diskant, vel begge då. Tok ut diskantane og det synte seg at 3 komponentar, lodda mellom terminalane på diskanten er brent.Trur det er motstandar av 1 watt-type. Desse var så skada at det var umuleg å måle noko verdi ut av dei. Nokon som har eit sett slike høyttalere som kan måle verdien på desse komponentane. Eller eventuelt veit verdien på dei ? Takknemleg for hjelp!
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Ser det er et par Doxa 8.1 Signature på Finn hvor bassene er byttet til Seas CA22RNX H1288-08. Litt småskeptisk til at dette er en direkte erstatning (+ drille nye hull) for de originale bassene, men hvis det er noen som har noe info så gjerne kommenter. (evt andre erstatningselementer, om ikke originalelementene er å få tak i lengre)

    Ellers står det noen steder her i tråden at diskanten i 8.1 Signature er en Scanspeak D2905/950000. Jeg kunne bannet på at det er en
    D2905/930000 som står der originalt og at 9500 ikke engang var lansert når 8.1 Signature først kom på markedet?
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.533
    Antall liker
    1.058
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Hei !
    Kjøpte eit sett Doxa 8,1 Relevator som har ein rufsete diskant, vel begge då. Tok ut diskantane og det synte seg at 3 komponentar, lodda mellom terminalane på diskanten er brent.Trur det er motstandar av 1 watt-type. Desse var så skada at det var umuleg å måle noko verdi ut av dei. Nokon som har eit sett slike høyttalere som kan måle verdien på desse komponentane. Eller eventuelt veit verdien på dei ? Takknemleg for hjelp!
    Burde egentlig vite dette, da jeg produserte disse i den tiden vi var med i Hi-Fi klubben, men husker ikke pr d.d..

    Prøv å få kontakt med dagens eiere:

    Trond Seland Audio

    eller
    Espen Grundetjern
    +47 473 44 430
     

    Johs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Innlegg
    200
    Antall liker
    12
    Torget vurderinger
    3
    Burde egentlig vite dette, da jeg produserte disse i den tiden vi var med i Hi-Fi klubben, men husker ikke pr d.d..

    Prøv å få kontakt med dagens eiere:

    Trond Seland Audio
    eller
    Espen Grundetjern
    +47 473 44 430
    Hei! Takkar for svar! Har tatt ut diskantane og det syner seg at dei også er brent ! Målte verdiane på dei smelta motstandane til 3,4 K ohm og 11,8 K ohm noko som ikkje gjer meining i heile tatt. Har sendt ein førespørsmål til Doxa/Trond Seland og håpar på svar.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Hei! Takkar for svar! Har tatt ut diskantane og det syner seg at dei også er brent ! Målte verdiane på dei smelta motstandane til 3,4 K ohm og 11,8 K ohm noko som ikkje gjer meining i heile tatt. Har sendt ein førespørsmål til Doxa/Trond Seland og håpar på svar.
    Hvor mye betalte du for 8.1R? Blir jo kanskje ikke det største kuppet når nye diskanter koster tett opp mot 3000kr/stk.
     

    Johs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Innlegg
    200
    Antall liker
    12
    Torget vurderinger
    3
    Hei!
    Håper nokon med ein fungerande Doxa 8,1 Relevator kunne vere så greie å måle verdiane på motstandane som står mellom terminalane på diskanten. Det skulle vere fort gjort. Ut med fire skruar sette pinnane på eit multimeter på terminalen og lese av verdien. Delfilteret til diskanten er eit 1. ordensfilter med ein kondensator og ein motstand i paralell. Der er ingen motstand i serie. Atså ingen demping av diskant. Treng denne verdien for å kunne reparere høyttalarane !
    Ver så snill nokon.
    Kontakta Doxa og dei ville å reparere Høyttalarane om eg sende dei til Kristiansand. Dette vil nok, diverre, koste ein formue i porto/transport og å byte diskant og sette inn ein motstand er ingen sak om ein har delene.
    Håpar på hjelp.
    MVH
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kunne gjort det om ikke den ene kabelen til multimeteret mitt ser ut til å ja forsvunnet. Virker søkt av dem å ikke kunne opplyse dette over telefon. Er jo ikke akkurat statshemmeligheter vi snakker om.
     

    Johs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Innlegg
    200
    Antall liker
    12
    Torget vurderinger
    3
    Alt som ikkje er bernt eller stole dukkar opp til slutt! Har tid til å vente til noken som veit, eller finn ut, kan dele.
    MVH
     

    Johs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Innlegg
    200
    Antall liker
    12
    Torget vurderinger
    3
    Har forsatt ikkje fått rede på verdien på motstandane som er parallell med diskanten på Doxa 8,1 Relevator. Dei som sit på mine er smelta så det er umuleg å lese fargekodane på dei. Måling med multimeter av ein forkulla klump er også umuleg. Er det nokon som har ein slik høyttaler som kunne ta bilde av desse motstandane og legge dei ut på denne sida? Pass på å få bilde av alle strekar på alle motstandane slik at ein kan lese av verdien på kvar av dei.
    Taknemleg for all hjelp!
    MVH
     

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    348
    Antall liker
    145
    Hei !
    Kjøpte eit sett Doxa 8,1 Relevator som har ein rufsete diskant, vel begge då. Tok ut diskantane og det synte seg at 3 komponentar, lodda mellom terminalane på diskanten er brent.Trur det er motstandar av 1 watt-type. Desse var så skada at det var umuleg å måle noko verdi ut av dei. Nokon som har eit sett slike høyttalere som kan måle verdien på desse komponentane. Eller eventuelt veit verdien på dei ? Takknemleg for hjelp!
    Hvis du er heldig har de (alt for?) effektsvage modstande virket som sikring og er brændt af før diskanterne og du kan nøjes med at skifte modstandene...
     

    Johs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Innlegg
    200
    Antall liker
    12
    Torget vurderinger
    3
    Coilen på begge diskantane er nok også brent. Har kjøpt ny membran med ny coil. Skal prøve å reparere eller sett bort til nokon som kan det :)
    MVH
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har dessverre solgt mine. Om det var nok å ta bilde av dem skulle jeg gjort det men jeg trodde jeg måtte måle det. Men det er jo nok av mennesker som har denne høyttaleren, så det er rart du ikke har fått noe svar.
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    295
    Antall liker
    253
    Torget vurderinger
    2
    Hei. Jeg har en velfungerende 70SE MKll, som jeg pr. Idag føder fra en Auralic mini. Tenkte å investere i en billig forforsterker. Ser MI anbefales flere plasser, men jeg skulle gjerne hatt en fjernbetjent pre. Har dere doxa venner noen gode forslag (max 6000,-)? Vil det være noen streamer/dac-bokser som kunne fungert godt? Blir mye bokser etterhvert i dette som er ett anlegg nummer to😅. Med Auralic Mini blir det litt ‘’sjel-løst’’ og flatt.
     

    MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    161
    Antall liker
    406
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    Jaja første dag med Doxa 8.2 i hus... Har aldri hørt Doxa før nå. Sitter her og er passe sjokkert over lyden😯. Jeg har hatt mye langt dyrere ting innom men disse her er vel bortimot tidenes bargain. Norsk gull som hadde fortjent å være på det internasjonale hifi-kartet.. For de som ikke vet hva de går glipp av til noe som kan betegnes som pølsepris i forhold til ytelse... Jeg føler med dere!
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    872
    Antall liker
    875
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Bra du ble fornøyd, vemodig å selge de, men når man har lyst på når nytt så blir det sånn😀 Hvor stort er rommet ditt?
     

    MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    161
    Antall liker
    406
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    Bra du ble fornøyd, vemodig å selge de, men når man har lyst på når nytt så blir det sånn😀 Hvor stort er rommet ditt?
    Hehe ja! Heldige meg. Rommet er ikke så stort, men d funker flott. Det er meget godt behandla akustisk sett da så d hjelper nok på.
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.533
    Antall liker
    1.058
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Jaja første dag med Doxa 8.2 i hus... Har aldri hørt Doxa før nå. Sitter her og er passe sjokkert over lyden😯. Jeg har hatt mye langt dyrere ting innom men disse her er vel bortimot tidenes bargain. Norsk gull som hadde fortjent å være på det internasjonale hifi-kartet.. For de som ikke vet hva de går glipp av til noe som kan betegnes som pølsepris i forhold til ytelse... Jeg føler med dere!
    kan virkelig ikke se behovet for ekstra subber her
     

    Holografen

    Fersking
    Ble medlem
    02.08.2023
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Moss
    Jeg hadde selv en tidlig utgave av 8.1. Flotte ht. Det må ha vært noen tiår siden. Stort og gjennomsiktig lydbilde. Manglet litt smell og dynamikk.
     

    MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    161
    Antall liker
    406
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    Da har du ikke prøvd med subber?
    Joda, men jeg foretrekker de uten. Går dypere og med mer output alene enn med mine 2 JL Audio e110 subber faktisk. Helt insane bassgjengivelse i Doxa8. 2.. Måleresultater i rommet med REW viste også en langt bedre kurve uten subber enn med subber og dsp.. Tro d eller ei.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Joda, men jeg foretrekker de uten. Går dypere og med mer output alene enn med mine 2 JL Audio e110 subber faktisk. Helt insane bassgjengivelse i Doxa8. 2.. Måleresultater i rommet med REW viste også en langt bedre kurve uten subber enn med subber og dsp.. Tro d eller ei.
    Eide Doxa 8.2 Signature noen år; beste romrespons fra noen høyttaler jeg har hatt i hus. Svært enkle å drive, svært enkle å integrere. Savnet ALDRI sub på dem.

    Mine nåværende Audio Note AN-E Sp-e SE kan ikke måle seg på bassrespons, for selv om også disse går dypt, er de ikke i nærheten på autoritet og kraft. Jeg vil hevde at Doxa 8.2 er helt unike på en del felter, det er bånntrist at så få kan dele gleden over disse fabelaktige høyttalerne.
     

    MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    161
    Antall liker
    406
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    Eide Doxa 8.2 Signature noen år; beste romrespons fra noen høyttaler jeg har hatt i hus. Svært enkle å drive, svært enkle å integrere. Savnet ALDRI sub på dem.

    Mine nåværende Audio Note AN-E Sp-e SE kan ikke måle seg på bassrespons, for selv om også disse går dypt, er de ikke i nærheten på autoritet og kraft. Jeg vil hevde at Doxa 8.2 er helt unike på en del felter, det er bånntrist at så få kan dele gleden over disse fabelaktige høyttalerne.

    Helt enig. Så har de den smekken i mellombassen som mange høytalere mangler. Ellers gir de rett og slett en usedvanlig naturlig gjengivelse, der musikken får utfolde seg over helle frekvensspekteret. Enorme mengder informasjon de leverer. Både når d kommer til lagdeling, pinpoint, 3D og kraft. Man får både live-følelse og raffinement!
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    711
    Antall liker
    1.571
    Torget vurderinger
    3
    Hei igjen!!!
    Gammelt nytt for mange her inne, men Doxa 8.2 er bare en helt fantastisk
    høytaler!!!
    Den imponerer på en måte ikke, men etter en liten stund er det akkurat det som imponerer!!!😊
    Dette er rett og slett helt sjukt morro!!
    😀☀
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Moro når ting klaffer. Kos deg med musikken.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oal

    hifiasylet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2004
    Innlegg
    393
    Antall liker
    90
    Sted
    Vestlandet
    Har forsatt ikkje fått rede på verdien på motstandane som er parallell med diskanten på Doxa 8,1 Relevator. Dei som sit på mine er smelta så det er umuleg å lese fargekodane på dei. Måling med multimeter av ein forkulla klump er også umuleg. Er det nokon som har ein slik høyttaler som kunne ta bilde av desse motstandane og legge dei ut på denne sida? Pass på å få bilde av alle strekar på alle motstandane slik at ein kan lese av verdien på kvar av dei.
    Taknemleg for all hjelp!
    MVH
    Fikk Tips tidligere fra Trond Seland, har ikke testet/verifisert dette selv:
    9,4uf i serie med pluss.
    27 ohm motstand mellom + og - på selve diskanten.
    (alt montert i positiv polaritet i forhold til bass)
     

    Johs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Innlegg
    200
    Antall liker
    12
    Torget vurderinger
    3
    Fikk Tips tidligere fra Trond Seland, har ikke testet/verifisert dette selv:
    9,4uf i serie med pluss.
    27 ohm motstand mellom + og - på selve diskanten.
    (alt montert i positiv polaritet i forhold til bass)
    Takkar for det!
    Innformasjonen stemmer sikkert. Kondonsatorverdien stemmer men på mine høyttalere var kondensator kobla til minus på diskanten og motstandane mellom terminalane. Altså snudd fase i forhold til bassane. Har vudert og lagt inn ca 0,3 ohm i serie og ca 90 ohm i paralell for å vere sikrare på at diskanten ikkje skulle brenne. Ei demping på omlag 0,5 db - tankar om det nokon?
    Tusen takk for opplysningane:)
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Takkar for det!
    Innformasjonen stemmer sikkert. Kondonsatorverdien stemmer men på mine høyttalere var kondensator kobla til minus på diskanten og motstandane mellom terminalane. Altså snudd fase i forhold til bassane. Har vudert og lagt inn ca 0,3 ohm i serie og ca 90 ohm i paralell for å vere sikrare på at diskanten ikkje skulle brenne. Ei demping på omlag 0,5 db - tankar om det nokon?
    Tusen takk for opplysningane:)
    Ørrliten demping av diskanten gjør sikkert ikke så mye. Jmf. det jeg hørte når jeg hadde dem i hus, vil jeg anta -1dB til -2dB fortsatt er innafor. Imidlertid syns jeg mellomtonen også blir fort skarp og lite oppløst, men det er det neppe en kvikk fiks til. For meg høres det ut som 8-tommeren er uegnet til det meste i mellomtonespekteret og spesielt i overgangen til diskanten er det noe merkelige greier som skjer. But I digress…
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    29
    Ørrliten demping av diskanten gjør sikkert ikke så mye. Jmf. det jeg hørte når jeg hadde dem i hus, vil jeg anta -1dB til -2dB fortsatt er innafor. Imidlertid syns jeg mellomtonen også blir fort skarp og lite oppløst, men det er det neppe en kvikk fiks til. For meg høres det ut som 8-tommeren er uegnet til det meste i mellomtonespekteret og spesielt i overgangen til diskanten er det noe merkelige greier som skjer. But I digress…
    Mener du at mellomtonen på 8.1 er skarp?😳.
    Jøyemeg. Ja, vi har vel alle forskjellige ører.
    Nå er det vel Dynaudio-diskanter i mine, men bassmellomtonen er vel den samme.
    Mellomtonen er vel alt annet en skarp hos meg.
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.533
    Antall liker
    1.058
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    missmatch kan oppstå på de underligste steder. jeg er veldig stor fan av revelator diskantene. Ville ikke kjøpt doxa ht uten de.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Mener du at mellomtonen på 8.1 er skarp?😳.
    Jøyemeg. Ja, vi har vel alle forskjellige ører.
    Nå er det vel Dynaudio-diskanter i mine, men bassmellomtonen er vel den samme.
    Mellomtonen er vel alt annet en skarp hos meg.
    Jeg tror ikke det at vi har forskjellige ører som er greia her, men heller hva man sammenligner med og er kjent med/har hørt fra før. I absolutt forstand snakker vi fortsatt om en ok høyttaler. Men typiske premisset for 8.1 Revelator er at det er en topp-topp høyttaler i øvre sjikt som kun mangler de aller dypeste tonene. Det syns jeg den ikke er. Det er en tydelig smiley-effekt i frekvenskurven og den forsvinner aldri i lydbildet.

    Mellomtonen vil jeg karakterisere som litt ullen/hard/skarp alt ettersom hvor vi befinner oss i frekvens. Svulstig bass. Problematisk i overgang mellom mellomtone/diskant + diskanten er for lys, selv om det er en god diskant.

    Er dette så ille tilbakemelding? Dere 8.1-eiere må da være klar over at det finnes bedre høyttalere, eller?
     

    hifiasylet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2004
    Innlegg
    393
    Antall liker
    90
    Sted
    Vestlandet
    Har 2 sett med Doxa 8.1. Opplever disse å kanskje ha en ørliten skarphet i diskanten. Vil tro at bytte til noe bra Mundoft eller lignende vil løse denne saken. Lyden vil jo selvfølgelig også ha sammenheng med hva maskineri man putter foran høyttalerne da.
     

    wildbuck

    Medlem
    Ble medlem
    05.09.2008
    Innlegg
    32
    Antall liker
    54
    Hei, melder meg inn i tråden med mine 8.1 revelator.

    Har lyst til å prøve en doxa-box og denne ligger ute på finn som en 61 light. Den har dog ikke den sedvanlige hvite håndskrevne lappen med info, dato og signatur, så lurer på om noen kompetente her inne kan se hva dette er?

    Screenshot_20231028-112727.jpg Screenshot_20231028-112712.jpg Screenshot_20231028-112702.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn