|
Hvis du er heldig har de (alt for?) effektsvage modstande virket som sikring og er brændt af før diskanterne og du kan nøjes med at skifte modstandene...Hei !
Kjøpte eit sett Doxa 8,1 Relevator som har ein rufsete diskant, vel begge då. Tok ut diskantane og det synte seg at 3 komponentar, lodda mellom terminalane på diskanten er brent.Trur det er motstandar av 1 watt-type. Desse var så skada at det var umuleg å måle noko verdi ut av dei. Nokon som har eit sett slike høyttalere som kan måle verdien på desse komponentane. Eller eventuelt veit verdien på dei ? Takknemleg for hjelp!
Hehe ja! Heldige meg. Rommet er ikke så stort, men d funker flott. Det er meget godt behandla akustisk sett da så d hjelper nok på.Bra du ble fornøyd, vemodig å selge de, men når man har lyst på når nytt så blir det sånnHvor stort er rommet ditt?
kan virkelig ikke se behovet for ekstra subber herJaja første dag med Doxa 8.2 i hus... Har aldri hørt Doxa før nå. Sitter her og er passe sjokkert over lyden. Jeg har hatt mye langt dyrere ting innom men disse her er vel bortimot tidenes bargain. Norsk gull som hadde fortjent å være på det internasjonale hifi-kartet.. For de som ikke vet hva de går glipp av til noe som kan betegnes som pølsepris i forhold til ytelse... Jeg føler med dere!
Da har du ikke prøvd med subber?kan virkelig ikke se behovet for ekstra subber her
Joda, men jeg foretrekker de uten. Går dypere og med mer output alene enn med mine 2 JL Audio e110 subber faktisk. Helt insane bassgjengivelse i Doxa8. 2.. Måleresultater i rommet med REW viste også en langt bedre kurve uten subber enn med subber og dsp.. Tro d eller ei.Da har du ikke prøvd med subber?
Eide Doxa 8.2 Signature noen år; beste romrespons fra noen høyttaler jeg har hatt i hus. Svært enkle å drive, svært enkle å integrere. Savnet ALDRI sub på dem.Joda, men jeg foretrekker de uten. Går dypere og med mer output alene enn med mine 2 JL Audio e110 subber faktisk. Helt insane bassgjengivelse i Doxa8. 2.. Måleresultater i rommet med REW viste også en langt bedre kurve uten subber enn med subber og dsp.. Tro d eller ei.
Eide Doxa 8.2 Signature noen år; beste romrespons fra noen høyttaler jeg har hatt i hus. Svært enkle å drive, svært enkle å integrere. Savnet ALDRI sub på dem.
Mine nåværende Audio Note AN-E Sp-e SE kan ikke måle seg på bassrespons, for selv om også disse går dypt, er de ikke i nærheten på autoritet og kraft. Jeg vil hevde at Doxa 8.2 er helt unike på en del felter, det er bånntrist at så få kan dele gleden over disse fabelaktige høyttalerne.
Bare å glede seg, blir mange smil framover nåTjohooooo!!!!!!!
I går ramla det inn et par Doxa 8.2 std i stua mi!!!
JAAA!!! Lykkelig er ordet!!!![]()
Ja det er helt sikkert!Bare å glede seg, blir mange smil framover nå![]()
Fikk Tips tidligere fra Trond Seland, har ikke testet/verifisert dette selv:Har forsatt ikkje fått rede på verdien på motstandane som er parallell med diskanten på Doxa 8,1 Relevator. Dei som sit på mine er smelta så det er umuleg å lese fargekodane på dei. Måling med multimeter av ein forkulla klump er også umuleg. Er det nokon som har ein slik høyttaler som kunne ta bilde av desse motstandane og legge dei ut på denne sida? Pass på å få bilde av alle strekar på alle motstandane slik at ein kan lese av verdien på kvar av dei.
Taknemleg for all hjelp!
MVH
Takkar for det!Fikk Tips tidligere fra Trond Seland, har ikke testet/verifisert dette selv:
9,4uf i serie med pluss.
27 ohm motstand mellom + og - på selve diskanten.
(alt montert i positiv polaritet i forhold til bass)
Ørrliten demping av diskanten gjør sikkert ikke så mye. Jmf. det jeg hørte når jeg hadde dem i hus, vil jeg anta -1dB til -2dB fortsatt er innafor. Imidlertid syns jeg mellomtonen også blir fort skarp og lite oppløst, men det er det neppe en kvikk fiks til. For meg høres det ut som 8-tommeren er uegnet til det meste i mellomtonespekteret og spesielt i overgangen til diskanten er det noe merkelige greier som skjer. But I digress…Takkar for det!
Innformasjonen stemmer sikkert. Kondonsatorverdien stemmer men på mine høyttalere var kondensator kobla til minus på diskanten og motstandane mellom terminalane. Altså snudd fase i forhold til bassane. Har vudert og lagt inn ca 0,3 ohm i serie og ca 90 ohm i paralell for å vere sikrare på at diskanten ikkje skulle brenne. Ei demping på omlag 0,5 db - tankar om det nokon?
Tusen takk for opplysningane![]()
Mener du at mellomtonen på 8.1 er skarp?Ørrliten demping av diskanten gjør sikkert ikke så mye. Jmf. det jeg hørte når jeg hadde dem i hus, vil jeg anta -1dB til -2dB fortsatt er innafor. Imidlertid syns jeg mellomtonen også blir fort skarp og lite oppløst, men det er det neppe en kvikk fiks til. For meg høres det ut som 8-tommeren er uegnet til det meste i mellomtonespekteret og spesielt i overgangen til diskanten er det noe merkelige greier som skjer. But I digress…
Jeg tror ikke det at vi har forskjellige ører som er greia her, men heller hva man sammenligner med og er kjent med/har hørt fra før. I absolutt forstand snakker vi fortsatt om en ok høyttaler. Men typiske premisset for 8.1 Revelator er at det er en topp-topp høyttaler i øvre sjikt som kun mangler de aller dypeste tonene. Det syns jeg den ikke er. Det er en tydelig smiley-effekt i frekvenskurven og den forsvinner aldri i lydbildet.Mener du at mellomtonen på 8.1 er skarp?.
Jøyemeg. Ja, vi har vel alle forskjellige ører.
Nå er det vel Dynaudio-diskanter i mine, men bassmellomtonen er vel den samme.
Mellomtonen er vel alt annet en skarp hos meg.
Hei, melder meg inn i tråden med mine 8.1 revelator.
Har lyst til å prøve en doxa-box og denne ligger ute på finn som en 61 light. Den har dog ikke den sedvanlige hvite håndskrevne lappen med info, dato og signatur, så lurer på om noen kompetente her inne kan se hva dette er?
Vis vedlegget 964568 Vis vedlegget 964569 Vis vedlegget 964570
[/QUOTE
Det kommer an på pris. Denne har en trafo. Det vanlige er to stk i en kasse. Ville sett etter en sånn.
Antok at 61 light-oppgraderinger var en spesifikk oppgradering. Men det er kanskje heller et spenn av oppgraderinger, avhengig av hvilken modell som var utgangspunktet?Det er en ombygget Doxa 70 SE ser det ut til. Hvis det er den som fremdeles ligger på Finn står det at den er bygget om av Doxa til å være en lightversjon av 61. Usikker på hva du egentlig lurer på utover dette?
Tenker du at en med bare én trafo vil få trøbbel med høyttalerne mine? Skal holde utkikk etter 2-trafo, sikkert litt opp i pris daDet kommer an på pris. Denne har en trafo. Det vanlige er to stk i en kasse. Ville sett etter en sånn.
Hei ErikHei
Noen som er gode på Doxa 010 MC Riaa? Har fått problemer med at den gjør at lyden klipper/skurrer i toppene. Legger ved bilder av innmaten.
HeiHei Erik
Har samme riaa. Hvilke nål bruker du?
Og hva står dipp svich på. Ve bruk av nål.
mvh Roy![]()
Hei igjennHei
Usikker på hvilken nål. Er en eldre Rotel med mc pick up. Lite greie på dette. Alle dip switch står som på bilde. Altså oppe.
Har spilt bra slik i mange år.
Mvh Erik