Rogue Peresus her også på en Doxa 72. Godt fornøyd jegJeg bruker i dag en Rogue Perseus forforsterker sammen med en Doxa 70 Signature. Jeg tror man skal ganske så langt opp i pris for å matche den lyden!
|
Rogue Peresus her også på en Doxa 72. Godt fornøyd jegJeg bruker i dag en Rogue Perseus forforsterker sammen med en Doxa 70 Signature. Jeg tror man skal ganske så langt opp i pris for å matche den lyden!
Hei kjære Doxa-venner.
Vil først takke for hjelp og tips jeg fikk når jeg var på jakt etter brukt Doxa effektforsterker. Jeg kjøpte en 70SE og en 70B, samt en passiv Doxa 08 pre. (Lyden fra den passive ble for flat for meg, så den ble byttet bort).
70B har to strømforsyninger så den brukte jeg på bass og mellomtone, 70SE ble brukt på diskantene.
Dette låt bra, men jeg leste og hørte fra flere at Doxa 61 var så mye bedre at jeg endte opp med å bestille den nye Doxa 61J (junior). Utsalgspris er 29 900,-, men de tok 70SE i innbytte til god pris, så det ble litt billigere for meg.
Det er nå to uker siden jeg fikk den i hus. Jeg ble imponert. Dynamisk og detaljert lyd med godt trøkk i bassen. Den driver mine Dynabel Euforia med letthet uten antydning til anstrengelse.
Når jeg bestillte effektforsterkeren fortalte Trond hos Doxa at de jobbet med en ny passiv pre i budsjettprisklassen som jeg kunne få prøve når den ble klar. Etter hans mening låt den bedre enn forforsterkere i prisklasse 80 - 100 tusen. Jeg var litt skeptisk ettersom jeg hadde lest og erfart at passiv forforsterker ga flat lyd med lite dynamikk.
Den kom i hus i dag og jeg var spent når jeg koblet opp for å lytte. Det viste seg raskt at den glatt danket ut min Trigon Trv 100 forforsterker. Jeg har aldri før hørt detaljer i musikk bli stoppet og startet så raskt som dette oppsettet klarer.
Jeg bor i Trondheim og dersom noen har lyst til å høre Doxa-boksene er det bare å komme innom.
Ring/sms 934 58 145 eller send mail, larsgan@hotmail.com
Lars
Hei kjære Doxa-venner.
Vil først takke for hjelp og tips jeg fikk når jeg var på jakt etter brukt Doxa effektforsterker. Jeg kjøpte en 70SE og en 70B, samt en passiv Doxa 08 pre. (Lyden fra den passive ble for flat for meg, så den ble byttet bort).
70B har to strømforsyninger så den brukte jeg på bass og mellomtone, 70SE ble brukt på diskantene.
Dette låt bra, men jeg leste og hørte fra flere at Doxa 61 var så mye bedre at jeg endte opp med å bestille den nye Doxa 61J (junior). Utsalgspris er 29 900,-, men de tok 70SE i innbytte til god pris, så det ble litt billigere for meg.
Det er nå to uker siden jeg fikk den i hus. Jeg ble imponert. Dynamisk og detaljert lyd med godt trøkk i bassen. Den driver mine Dynabel Euforia med letthet uten antydning til anstrengelse.
Når jeg bestillte effektforsterkeren fortalte Trond hos Doxa at de jobbet med en ny passiv pre i budsjettprisklassen som jeg kunne få prøve når den ble klar. Etter hans mening låt den bedre enn forforsterkere i prisklasse 80 - 100 tusen. Jeg var litt skeptisk ettersom jeg hadde lest og erfart at passiv forforsterker ga flat lyd med lite dynamikk.
Den kom i hus i dag og jeg var spent når jeg koblet opp for å lytte. Det viste seg raskt at den glatt danket ut min Trigon Trv 100 forforsterker. Jeg har aldri før hørt detaljer i musikk bli stoppet og startet så raskt som dette oppsettet klarer.
Jeg bor i Trondheim og dersom noen har lyst til å høre Doxa-boksene er det bare å komme innom.
Lars
Det er 70 bokser som blir oppgradert med komponenter fra 61Hei kjære Doxa-venner.
Lars
Spennende, Spennende.
Du skriver 61 J (Junior) Finnes det en effekt junior? Og hva koster den?
Åja..Det er 70 bokser som blir oppgradert med komponenter fra 61Hei kjære Doxa-venner.
Lars
Spennende, Spennende.
Du skriver 61 J (Junior) Finnes det en effekt junior? Og hva koster den?![]()
Ok, jeg innrømmer at jeg ikke er dreven i nummereringen av Doxa-bokser, men det du sier er at det kommer en 61J til 29900 kr. som da blir 19k billigere enn "vanlig" 61 til 49000 kr.? Det er i så fall en spennende nyhet fordi 29900kr. er tross alt litt lettere å svelge enn 49kDette er en ny forsterker. Den erstatter 74 fordi Doxa mener denne er bedre. 35 Watt som driver høyttalerene mine bedre enn noe annet jeg har hatt i hus.
Det er bare helt utrolig at det går an.Dette er en ny forsterker. Den erstatter 74 fordi Doxa mener denne er bedre. 35 Watt som driver høyttalerene mine bedre enn noe annet jeg har hatt i hus.
Flott å se aktiviteten. Meget hyggelig å høre at siste kunde på vårt aller siste og rykende ferske produkt - Doxa 61 J - er fornøyd. Vi har nå solgt flere Doxa 61 J og vi takker alle så langt.
Det betimelige er det at vi også nå, i liket med lanseringen av 8.2 J, ikke har rukket å offisielt lansere produktet før vi allerede hadde solgt flere enheter og snakkisen er i gang. Snakkisen er fryktelig hyggelig for oss som ikke har satt av i budsjett til markedsføring enda. Offisiell lansering av Doxa Model 61 J kommer nå snarlig. Vi jobber også i den forbindelse med å oppdatere nettsiden med denne info. Også lansering av ny passiv Doxa pre kommer. Vi får da også, forhåpentligvis, litt tid til å fikse litt på språket og ryddigheten generelt på nettsiden.
For å oppklare eventuell forvirring så er her en oversikt tilgjengelige produkter fra oss:
Doxa 61 J 29'000kr. lanseres straks. tilgjengelig nå. (Tar over for Model 74)
Doxa 61 49'000kr. tilgjengelig.
Doxa 012 P 6'900kr. ny passiv pre. tilgjengelig men ikke lansert enda. Sort finish som matcher nye Doxa effekt.
Høyttalere.
8.2j 45'000kr.
8.2 79'000kr.
Kabler.
flere modeller. se nettside for mer info.
Oppgraderinger/ombygginger:
Doxa forforsterkere:
750kr. passiv steg 1. (det er denne de fleste på sentralen kjenner og omtaler i sammenligning med aktiv etc)
2500kr. passiv steg 2. (med stepattunator og impedanstilpasning. (nesten like god som den nye offisielle 012P til 6'900kr)
Doxa Dac:
3'500kr for komplett ombygging.
Doxa Riaa:
3500kr for komplett ombygging.
Doxa forsterker:
12500 for komplett ombygging til 61 light. Legg merke til at når det gjelder en gammel boks som har fått 61 teknologi så heter det "light" mens den nye offesielle forsterkeren heter J for Junior.
Mvh,
Trond
Doxa
Er da 61 "light" og 61 J samme forsterker, bortsett fra boksen?
Flott å se aktiviteten. Meget hyggelig å høre at siste kunde på vårt aller siste og rykende ferske produkt - Doxa 61 J - er fornøyd. Vi har nå solgt flere Doxa 61 J og vi takker alle så langt.
Det betimelige er det at vi også nå, i liket med lanseringen av 8.2 J, ikke har rukket å offisielt lansere produktet før vi allerede hadde solgt flere enheter og snakkisen er i gang. Snakkisen er fryktelig hyggelig for oss som ikke har satt av i budsjett til markedsføring enda. Offisiell lansering av Doxa Model 61 J kommer nå snarlig. Vi jobber også i den forbindelse med å oppdatere nettsiden med denne info. Også lansering av ny passiv Doxa pre kommer. Vi får da også, forhåpentligvis, litt tid til å fikse litt på språket og ryddigheten generelt på nettsiden.
For å oppklare eventuell forvirring så er her en oversikt tilgjengelige produkter fra oss:
Doxa 61 J 29'000kr. lanseres straks. tilgjengelig nå. (Tar over for Model 74)
Doxa 61 49'000kr. tilgjengelig.
Doxa 012 P 6'900kr. ny passiv pre. tilgjengelig men ikke lansert enda. Sort finish som matcher nye Doxa effekt.
Høyttalere.
8.2j 45'000kr.
8.2 79'000kr.
Kabler.
flere modeller. se nettside for mer info.
Oppgraderinger/ombygginger:
Doxa forforsterkere:
750kr. passiv steg 1. (det er denne de fleste på sentralen kjenner og omtaler i sammenligning med aktiv etc)
2500kr. passiv steg 2. (med stepattunator og impedanstilpasning. (nesten like god som den nye offisielle 012P til 6'900kr)
Doxa Dac:
3'500kr for komplett ombygging.
Doxa Riaa:
3500kr for komplett ombygging.
Doxa forsterker:
12500 for komplett ombygging til 61 light. Legg merke til at når det gjelder en gammel boks som har fått 61 teknologi så heter det "light" mens den nye offesielle forsterkeren heter J for Junior.
Mvh,
Trond
Doxa
Jeg har også forstått det slik at med mindre watt er det lettere å lage god lyd.Har opp gjennom sanset meninger fra noen forsterkerprodusentet om at det i praksis er umulig å lage konstruksjoner som spiller bra, på over 100 Watt (noen mener mindre enn dette også).
Samtidig hører man om forsterkere med få watt med dreiemoment i lastebilklassen - og/men med grumlyd.
Er det noe i dette - en slags "brems" hva bra lyd angår - når et visst antall Watt passeres? Tenker jeg.
Har opp gjennom sanset meninger fra noen forsterkerprodusentet om at det i praksis er umulig å lage konstruksjoner som spiller bra, på over 100 Watt (noen mener mindre enn dette også).
Samtidig hører man om forsterkere med få watt med dreiemoment i lastebilklassen - og/men med grumlyd.
Er det noe i dette - en slags "brems" hva bra lyd angår - når et visst antall Watt passeres? Tenker jeg.
Bumper denne siden noen fra Doxa poster nå.Hva om kilden er vinyl? Regner med at det da kommer an på riaatrinnet, men hvordan bør dette ideelt være?for videre referanse:
Vårt Doxa demo system:
Doxa modifisert/prototyp dac med veldig strømsterk utgang og lav ut impedans.
60cm antikapasitiv Doxa signalkabel
Doxa pssiv pre med vishay dale faste motstander og impedansoptimalisert (sølvkabler etc)
Doxa 61 effektforsterker med "snill" inngang.
I dette konkrete systemet med så korte signalkabler og ingen kapasitet på signalveien så er passiv det som gir BEST dynamikk. Med litt lenger kabler og event noe annerledes kilde etc. så er hele verden annerledes. SÅ kilent er det med passiv !
SÅ - Rognlien har helt rett med at for at de langt fleste av dere skal være garantert toppresultat så kan store investeringer i aktiv pre anbefales. Jeg håper inderlig at vi får til en aktiv pre-buffer, til en lav pris, som yter Doxa effektforsterkerne rettferdighet mht dynamikk og oppløsning. Et slikt produkt ville gjøre at vårt totalsystem når enda lenger ut og blir lettere å leve med. vi kan også i mellomtiden kalkulere hvert enkelt tilfelle for å matche passiv så bra som mulig til de av dere som ikke har 200k å avse fra feriepengene![]()
.... og på mange måter minner Doxa-tankegangen om det Spec driver med, og med andre ord finnes flere veier til Rom, fortsatt.Hvorfor er Doxa 61 og Doxa 61 J bare 35watt og hvorfor i all verden påstår alle som har testet dem at de spiller med mer kraftfull lyd og driver høyttalere bedre enn "noe" annet ?
La oss sette noen kriterier for en god forsterker.
1. den skal ha best mulig lyd uten kompromiss
2. den skal ha tilstrekkelig drivkraft i "alle" sammenhenger og drive alle høyttalere der ute. (dvs. forsterkeren må ikke være den som har skylden når lyden begynner å slite pga høyt lydtrykk)
........
Bumper denne siden noen fra Doxa poster nå.Hva om kilden er vinyl? Regner med at det da kommer an på riaatrinnet, men hvordan bør dette ideelt være?for videre referanse:
Vårt Doxa demo system:
Doxa modifisert/prototyp dac med veldig strømsterk utgang og lav ut impedans.
Doxa pssiv pre med vishay dale faste motstander og impedansoptimalisert (sølvkabler etc)
Doxa 61 effektforsterker med "snill" inngang.
I dette konkrete systemet med så korte signalkabler og ingen kapasitet på signalveien så er passiv det som gir BEST dynamikk. Med litt lenger kabler og event noe annerledes kilde etc. så er hele verden annerledes. SÅ kilent er det med passiv !
SÅ - Rognlien har helt rett med at for at de langt fleste av dere skal være garantert toppresultat så kan store investeringer i aktiv pre anbefales. Jeg håper inderlig at vi får til en aktiv pre-buffer, til en lav pris, som yter Doxa effektforsterkerne rettferdighet mht dynamikk og oppløsning. Et slikt produkt ville gjøre at vårt totalsystem når enda lenger ut og blir lettere å leve med. vi kan også i mellomtiden kalkulere hvert enkelt tilfelle for å matche passiv så bra som mulig til de av dere som ikke har 200k å avse fra feriepengene![]()
Med det samme DoxaTrond svarer på spørsmål![]()
Model 74 ble nevnt ovenfor, og jeg fikk skaffet meg en til himmla god prisMange Takk igjen Raist
![]()
Det er veldig lite skrevet om Model 74.
Kunne det vært mulig og fått en liten utredning om Model 74 ?
Og litt om hva som skiller Model 140 fra 70 modellene ?
Takk for svar. Når du sier høy utgangs impedanse hva mener du da? (mitt har 100 ohm)
Doxa 70 kom først på slutten av 80 tallet i slik en typisk avlang doxa boks. Siden kom 70b, 70b SE og deretter kom de som det er solgt tusenvis av gjennom nittitallet nemlig 70 SE og 70 signature. Innimellom her ble det laget ca 50stk 140. 140 var en overdimensjonert 70 signature med noen nødvendige tilpasninger.
Nå er det snart 30år siden disse kom og mange har blitt modda, noen av lauvland og andre på DIY plan. Kjøper man en slik brukt i dag er det ikke godt å si hvordan den låter. Uansett så har jeg satt meg inn i historiske doxa produkter også og når jeg hører de umodifisert vil jeg si følgende:
70se lett å få til med røraktig lyd. den er snillest og mest tilgivende av disse gamle.
70 signature er mer åpen, kontrollert, dynamisk og detlajert. mer strøm og litt mer spenning (effekt)
140 er turbo 70 signature og har mer effekt og mer strøm. Dersom man belaster en 140 hardt så blir den varm. Det er egentlig ikke god nok kjøling i de gamle boksene for denne effekten.
Doxa 73 og 74 er i praksis samme som 140 mht effekt og størrelse på trafo. Alle disse tre er kraftige 150wattere. 73 og 74 har imidlertid myue bedre kjøling og finere mer raffinert krets.
Alle disse med 7tallet i navnet er samme grunnprinsipp. alle forsterkere nå og som kommer i fremtiden med 6tallet er en helt annen kobling og elektrisk en annen forsterker.
73 er utrolig ren og pen med masse effekt. Rent kildevann.
74 fikk noe mer bass og råtrøkk (rør dynamikk) sammenliknet med 73
61 er som å åpne et vindu man ikke visste var skittent.
61J er omtrent som 74 men har enda mer kontant og rytmisk driv. 61J er også, som 74, "snillere" enn normal 61.
Vi forstår at normal 61 kan være en håndfull men vi synes det skal være slik![]()
Håper det gav en nogenlunde oversikt.
Model 74 ble nevnt ovenfor, og jeg fikk skaffet meg en til himmla god prisMange Takk igjen Raist
![]()
Har jo et par av boksene og kan si meg eni i det du skriver, men at det er så få som 50 stykk 140 er overaskende.
Har pr. i dag 4 stykk Doxa effekter i hus. + passiv pre og 4 stykk 8-1 signature.
Model 70SE
Model 70 Signature mk2 ( model 72 )
Model 140 Signature med 72/73 modifikasjoner. ( fikk ikke noe pappir på hva som var gjort på den da jeg kjøpte den fra Doxa )
Model 74. ( Morro om det var signature på denne også)
Og de som har vært mest livlig lyd i er det 2 sistnevnte. Og etter og gått frem og tilbake, så er det den 140 med modifikasjoner som overasket mest i forhold til kostnad / lyd.
- Ekstremt tight og god bass, som ikke sier neitakk til og gjengi dyp bass.
- God oppløsning, med mere mellomtone en 70 modellene. Men forsatt veldig behagelig og spillevennlig.
- Diskanten er vel det som gjør at den overasker. Kunne spille høyt uten ubehadelig diskant.
Opplever den som veldig dynamisk og lyttevennlig.
Model 74 har mere av alt. Eneste jeg vil utsette på den er at diskanten blir mere ubehadelig når en drar på og spiller : Kilde - passiv 012 - 74 - 8.1 sign.
Men, hvis jeg kjøre pure direct fra surround forterker så er diskanten mere behadelig. Kilde - Surroundforsterker pure direct - passiv 012 - 74 - 8.1 sign.
Kan det være parringen 012 - 74 som er skyldig, eller kilden cambridge audio azur 751bd. Eller er det noen andre grunner ? Det er bare når en drar på litt.
Doxa 70 kom først på slutten av 80 tallet i slik en typisk avlang doxa boks. Siden kom 70b, 70b SE og deretter kom de som det er solgt tusenvis av gjennom nittitallet nemlig 70 SE og 70 signature. Innimellom her ble det laget ca 50stk 140. 140 var en overdimensjonert 70 signature med noen nødvendige tilpasninger.
Nå er det snart 30år siden disse kom og mange har blitt modda, noen av lauvland og andre på DIY plan. Kjøper man en slik brukt i dag er det ikke godt å si hvordan den låter. Uansett så har jeg satt meg inn i historiske doxa produkter også og når jeg hører de umodifisert vil jeg si følgende:
70se lett å få til med røraktig lyd. den er snillest og mest tilgivende av disse gamle.
70 signature er mer åpen, kontrollert, dynamisk og detlajert. mer strøm og litt mer spenning (effekt)
140 er turbo 70 signature og har mer effekt og mer strøm. Dersom man belaster en 140 hardt så blir den varm. Det er egentlig ikke god nok kjøling i de gamle boksene for denne effekten.
Doxa 73 og 74 er i praksis samme som 140 mht effekt og størrelse på trafo. Alle disse tre er kraftige 150wattere. 73 og 74 har imidlertid myue bedre kjøling og finere mer raffinert krets.
Alle disse med 7tallet i navnet er samme grunnprinsipp. alle forsterkere nå og som kommer i fremtiden med 6tallet er en helt annen kobling og elektrisk en annen forsterker.
61J er omtrent som 74 men har enda mer kontant og rytmisk driv. 61J er også, som 74, "snillere" enn normal 61.
Vi forstår at normal 61 kan være en håndfull men vi synes det skal være slik![]()
![]()
Fantastisk Doxa system !
Da har du en 140 som har en modifikasjon ala 72 - og kanskje enda litt videre. Høres sånn ut. En umoddet orginal 140 er hardere og mer mekanisk i yden enn hva du beskriver - den låter litt trangere. Men for all del - orginal 140 er også en rivende god forsterker.
Ang. diskant ol. ved høye volum 140 vs. 74 så burde det være omvendt men som sagt så er det litt vanskelig å si nøyaktig hva lauvland har gjort i modifiseringen. Han er ofte kreativ i slike modder. Spesielt når det er et produkt som ikke moddes så ofte. Det er sjeldent vi har hatt 140 til mod. Det har hendt.
En av våre nye passive ville hjulpet en hel del. Eller du kan lever din passive 012 til mod for 2500kr. Det er et skikkelig fint løft (dersom du ikke allerede har denne modden) er 012'n din med glidende volum eller er det sånn "klikk-klikk" ala en inngangsvelger når du skrur på volumknotten ?
Har jo et par av boksene og kan si meg eni i det du skriver, men at det er så få som 50 stykk 140 er overaskende.
Har pr. i dag 4 stykk Doxa effekter i hus. + passiv pre og 4 stykk 8-1 signature.
Model 70SE
Model 70 Signature mk2 ( model 72 )
Model 140 Signature med 72/73 modifikasjoner. ( fikk ikke noe pappir på hva som var gjort på den da jeg kjøpte den fra Doxa )
Model 74. ( Morro om det var signature på denne også)
Og de som har vært mest livlig lyd i er det 2 sistnevnte. Og etter og gått frem og tilbake, så er det den 140 med modifikasjoner som overasket mest i forhold til kostnad / lyd.
- Ekstremt tight og god bass, som ikke sier neitakk til og gjengi dyp bass.
- God oppløsning, med mere mellomtone en 70 modellene. Men forsatt veldig behagelig og spillevennlig.
- Diskanten er vel det som gjør at den overasker. Kunne spille høyt uten ubehadelig diskant.
Opplever den som veldig dynamisk og lyttevennlig.
Model 74 har mere av alt. Eneste jeg vil utsette på den er at diskanten blir mere ubehadelig når en drar på og spiller : Kilde - passiv 012 - 74 - 8.1 sign.
Men, hvis jeg kjøre pure direct fra surround forterker så er diskanten mere behadelig. Kilde - Surroundforsterker pure direct - passiv 012 - 74 - 8.1 sign.
Kan det være parringen 012 - 74 som er skyldig, eller kilden cambridge audio azur 751bd. Eller er det noen andre grunner ? Det er bare når en drar på litt.
![]()
Hei Kapelmmester!
Jeg har ikke selv Doxa, men er en skap-fan. En nå avdød bekjent som var godt over middels opptatt av hifi, kjøpte deres tidlige kreasjoner og benyttet disse på Audio Note m.fl. Har derfor hørt en del musikk forsterket av Doxa.
Leste ditt inlegg om trafo, og jeg har et spm vedrørende dette; jeg er som mange andre allergisk ovenfor mekanisk støy fra forsterkere. Da tenker jeg spesielt på trafo-during. Nødvendigvis ikke hørbar gjennom høyttalere.
Jeg har ikke hørt deres nyeste forsterkere, men på de eldre modeller har jeg hørt relativt mye trafo-during. (Det har ikke vært noen strømrelaterte problemer der de har spilt)
Lurer på hvorfor, -mtp at dere har som du skriver mulighetene til å velge kremen av trafo. Har p.t en ny Rotel 1552mk2 hjemme med relativt stor ringkjerne. Den er HELT stille. Og "Custom made by Rotel"
Om Doxa blir like bra på dette området, så skal jeg jommen få testet ut et eksemplar jeg også.
Superkult med NO-Fi!
For å utfylle bildet (og bidra til ytterligere forvirring?) kan jeg fortelle at jeg i min Doxa-periode hadde to Signature MKII som ble oppgradert til MKIIa og videre til Model 72. Vet ikke hvor disse passer inn i historikken?Doxa 70 kom først på slutten av 80 tallet i slik en typisk avlang doxa boks. Siden kom 70b, 70b SE og deretter kom de som det er solgt tusenvis av gjennom nittitallet nemlig 70 SE og 70 signature. Innimellom her ble det laget ca 50stk 140. 140 var en overdimensjonert 70 signature med noen nødvendige tilpasninger.
![]()
Hei erlandsenFor å utfylle bildet (og bidra til ytterligere forvirring?) kan jeg fortelle at jeg i min Doxa-periode hadde to Signature MKII som ble oppgradert til MKIIa og videre til Model 72. Vet ikke hvor disse passer inn i historikken?Doxa 70 kom først på slutten av 80 tallet i slik en typisk avlang doxa boks. Siden kom 70b, 70b SE og deretter kom de som det er solgt tusenvis av gjennom nittitallet nemlig 70 SE og 70 signature. Innimellom her ble det laget ca 50stk 140. 140 var en overdimensjonert 70 signature med noen nødvendige tilpasninger.
![]()