Dolby Atmos og Auro 3D

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    "Rear Height Combining the Auro-3D Rear Height speakers and Atmos Top Rear speakers is the most difficult. The Auro-3D speakers are normally positioned at an azimuth of 110º and an elevation of 30ºm, while the Dolby Atmos speakers should be positioned in line with the Front Left/Right speakers and at an elevation of -45º. In most situations these positions are rather far away from each other. The best solution is to install both sets of speakers and switching between the two setups for the different kinds of content. If a single combination is required, it is recommended to position the Rear Height speakers at ca 135º azimuth (bringing them further to the back and closer to each other), with an elevation not exceeding 40º. This should bring the speakers somewhat half way the ideal positions of each system. In that case it also better to position the Rear Surround speakers slightly further to the back (to ca. 110º) "
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    "HOME VS. CINEMA - STANDARDS
    Various standards and recommendations exist for the different applications of multi-channel sound in different environments such as cinema, broadcast and home use. The two most use recommendations are the ITU-R BS.775 standard for multi-channel sound from the International Telecommunications Union (an international standardization body) and the THX recommendations for cinema (a commercial organisation). The ITU recommendation is the most used standard for 5.1 Surround Sound in broadcast and home cinema applications. One of the recommendations is to install the speakers of the Surround system at “ear-level” (typically between 90 and 120cm height). This has the big advantage that most sound sources (with their origin at ear level) can be reproduced as in real life. Sounds that move from the front channels to the surround channels (e.g. cars, bikes passing by, etc..) can be positioned where we expect them. A good audio-visual coherence allows for our brain to believe that the sound we experience relates to what is seen on screen., increasing the immersive experience.

    In practice, regular 5.1 Surround systems suffer from a ‘hole’ between front and back speakers, due to the way the human hearing system works, making the sound jump from front to back. When adding a quadraphonic Height layer, like in Auro 9.1, this effect is dramatically reduced, eliminating the need for 7.1 surround as a basic layer in order to solve that issue. Installing a 7.1 Surround system is also not practical in most home cinemas , whereas 5.1 is much easier. There is also often place above the corner speakers of a 5.1 system to add Auro-3D’s unique Height Layer, making it a practical solution for real 3D Immersive Sound.

    The THX 5.1 standard became famous in the professional cinema industry and was also adopted in high-end home cinemas. But there is a big difference between a sound system designed for a large theater with hundreds of seats and a system for a home theater with 10 to 20 seats. In order to create good dispersion of the sound in a cinema theater, the speakers need to be installed higher than ear-level (THX recommendation is based on a 15° elevation angle). The same is true for the screen channels although most of the source sounds at screen have their apparent origin below the middle of the screen. This is not the case in a small room where sound can be equally spread across the room without the need of elevating the speakers that high. Installing the surrounds higher than ear-level might make sense for 5.1 or 7.1 Surround sound systems because not all sounds originate from ear-level and a compromise can be made by elevating them up to 15° as done in large theaters. But when installing additional layers to reproduce the Height information, it is much better to install the ear-level layer as defined in the ITU recommendations.

    Dolby Atmos’ speaker installation for cinemas is not based on the existing THX 5.1 surround standard. The surround speakers are positioned substantially higher, much closer to each other and with completely different orientation towards approximately the middle of the room. This results in a different sound experience than coming from a standard 5.1 system. "

    Kilde:
    https://www.stormaudio.com/media/co...s_setup_20160219__085700400_1344_13062017.pdf
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har atmos oppe og går....
    Kult, da tar jeg gjerne et besøk innom deg igjen, Retep! Hadde vært gøy å prøve å få hørt litt mer musikk i flerkanal denne gangen. Kan forsøke å finne noen bra klassiske opptak :)
    Hvordan ble det gutter, fikk dere til en kveld med musikk i ‘fleire kanalar’ og kanskje litt film også? Det ser vel ut til at Dolby Atmos vinner slaget om film, mens Auro-3D står sterkere på flerkanals musikk, bl.a fra 2L. Jeg er veldig glad i Sacd formatet. Dette er jo litt gammeldags med kun 5.1, så det kunne vært artig å høre om dere fikk noe ut av å legge på høyde/takhøyttalere? Der kan men som regel velge mellom tre ulike systemer for dette: Dolby Surround, Auromatic, Neural X. Særlig på klassisk musikk kan en utvide følelsen av å sitte i et stort kirkerom eller en stor konsertsal, så det kan virkelig ha noe for seg. Men uten at selve orkesteret flyttes opp i taket! Her er nødvendigvis ikke alle upmixer-systemene like gode.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har atmos oppe og går....
    Kult, da tar jeg gjerne et besøk innom deg igjen, Retep! Hadde vært gøy å prøve å få hørt litt mer musikk i flerkanal denne gangen. Kan forsøke å finne noen bra klassiske opptak :)
    Hvordan ble det gutter, fikk dere til en kveld med musikk i ‘fleire kanalar’ og kanskje litt film også? Det ser vel ut til at Dolby Atmos vinner slaget om film, mens Auro-3D står sterkere på flerkanals musikk, bl.a fra 2L. Jeg er veldig glad i Sacd formatet. Dette er jo litt gammeldags med kun 5.1, så det kunne vært artig å høre om dere fikk noe ut av å legge på høyde/takhøyttalere? Der kan men som regel velge mellom tre ulike systemer for dette: Dolby Surround, Auromatic, Neural X. Særlig på klassisk musikk kan en utvide følelsen av å sitte i et stort kirkerom eller en stor konsertsal, så det kan virkelig ha noe for seg. Men uten at selve orkesteret flyttes opp i taket! Her er nødvendigvis ikke alle upmixer-systemene like gode.
    Har nok gått litt i glemmeboken det der... :)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Dere får se om dere finner en kveld:) Hadde jeg bodd nærmere hadde jeg invitert meg selv på det mest skamløse, medbringende påsmurte lefser og en stabel med plater!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Dere får se om dere finner en kveld:) Hadde jeg bodd nærmere hadde jeg invitert meg selv på det mest skamløse, medbringende påsmurte lefser og en stabel med plater!
    Dumt du ikke bor nærmere, for jeg er glad i lefser...
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    For å ødelegge livet til alle som har fått på plass det perfekte systemet. Dolby kommer snart med nytt system: Dolby NGCU; sies det fra folk som har snakket med Dolby direkte. Forventer at Trinnov vil ha på plass støtte på sine prosessorer relativt raskt etter lansering (software-oppdatering).
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hva innebærer det forresten??
    Finnes svært lite informasjon; men jeg tror det går på flere kanaler i basis oppsettet 7.1 blir til 9.1 eller 11.1, i tillegg til objektorientert lyd fra tak. Kan jo hende det går på lave høyttalere i tillegg (for å få den dimensjonen også).
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    IMAX har allerede kommet til Marantz topp prosessorene. Min 8012 får det iløpet av januar.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Trinnov mente hele IMAX opplegget var en illusjon (deres ord, ikke mine), men siden det ville være en forventing i markedet om støtte så ville dette også komme til Trinnov prosessorene.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Trinnov mente hele IMAX opplegget var en illusjon (deres ord, ikke mine), men siden det ville være en forventing i markedet om støtte så ville dette også komme til Trinnov prosessorene.
    Tviler ikke, og om jeg noen gang kommer til å få bruk for det er noe helt annet. Er godt fornøyd med Atmos slik det er idag.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Trinnov mente hele IMAX opplegget var en illusjon (deres ord, ikke mine), men siden det ville være en forventing i markedet om støtte så ville dette også komme til Trinnov prosessorene.
    Tviler ikke, og om jeg noen gang kommer til å få bruk for det er noe helt annet. Er godt fornøyd med Atmos slik det er idag.
    Må si meg godt fornøyd med DTS:X også (selv med kun 7.2). Siden jeg ble tvunget til å kjøpe ny effektforsterker blir det rom for 9.2 først; så blir det 9.2.4 en gang på nyåret. Surround prosessoren min støtter 16 kanaler; kan utvides til 32 i samme boks; eller til 48 eller 64 kanaler. Men sitter jeg med 64 kanaler tror jeg kona flytter ;) Har begynt å varme opp til 4 høyttalere i taket nå i første omgang (front wide har jeg hatt stående ubrukt siden gamle Denon-dagene, ikke våget å ta dem bort siden det vanligvis blir kjempestyr hver gang noe skal utvides (så har man noe stående; la det stå er min leveregel) :)
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    64 kanaler sorround hjemme hadde vert noe! Får ta til takke med 7,2,4 tenker jeg. Bruker du atmos upmix eller Neural X mest?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Bruker Atmos upmix på dolby (eller PCM) og Neural:X på DTS. Så atmos brukes nok mest.

    Edit:
    Trinnov har forøvrig funnet det ultimate høyttaler oppsettet med 15 kanaler (+1 sub) for å støtte atmos, dts:x og Auro 3D. Bare synd at jeg da med 2 sub'er mangler en kanal :)
    _+ESTABLISHING+A+LEADERSHIP.jpg


    Dette ble satt opp før DTS:X kom inn, men DTS:X fungerer også på dette oppsettet. Røde høyttalere er taket; svarte på "grunnplan".
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Hvor stort bør et rom være før man har igjen for å prøve å gå for et sånt system?

    Og et spørsmål til: er Trinnov den eneste prosessoren som er fleksibel nok til å utnytte et slikt høyttaleroppsett optimalt i forhold til de ulike surroundsystemene? Eller er det andre og litt rimeligere maskiner som kan gjøre noe fornuftig ut av det, f.eks Marantz 8805.

    Et system som dekker alt og samtidig er godt egnet til både film og ren musikklytting er en fin tanke.
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Mulig jeg bommer her. Men den store Denon 8500 kan vel veksle mellom auro 3d og atmos uten å koble om på høyttalerene.
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Det stemmer. Det er også mulig å ha flere oppsett med forskjellige nivå/eq etc via audyssey appen.
    Jeg bruker hovedsaklig auro 3d, så jeg har ikke jobbet så mye med og kjører samme oppsett på alt.
    Mulig jeg bommer her. Men den store Denon 8500 kan vel veksle mellom auro 3d og atmos uten å koble om på høyttalerene.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Kan jo snu litt på spørsmålet, kan et rom bli for stort? Driver å planlegger et påbygg på huset og det kan være aktuelt å smelle til med en andreetasje dedikert til film/musikk/bøker. I stedet for å dele opp med en liten kino og et dedikert stereoanlegg hver for seg, hva med å lage et stort rom ‘til alt’ med høyt under taket? Det hele er bare på planleggingsstadiet og knapt nok det, men det er litt gøy og se på flere muligheter her.

    Har også lurt på en ting til og det er forsåvidt lov å le eller riste oppgitt på hodet, alt etter som: Men kan en kino bli for bra? På den måten at det blir veldig intense opplevelser og slitsomt på sitt vis. Det er mange som har bygd dedikerte entusiastkinoer rundt omkring og jeg lurer på om de blir mye brukt eller om det etter hvert blir mindre og mindre? At man faktisk syns det er like bra eller bedre med et mer moderat oppsett med en god TV og et mindre heftig lydanlegg, mer feelgood og mindre mancave?

    Bare en tanke...
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Trøbbelet med dedikert kinorom er at det ofte ikke blir brukt. Kjenner flere som har brukt ganske brutale summer og ender opp med å bruke det maks 1 gang i måneden. Jeg tror det er smartest å sette opp et system der man tilbringer mest tid.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også registrert det der. Planlegging og bygging av en kino er veldig givende og inspirerende, når man omsider er ferdig avtar bruken relativt fort. Dermed er det kanskje lurt å planlegge kino som en del av et oppholdsrom/stue. Kunsten blir da å kunne få til dette uten å gå for mye på akkord med interiør og generelt stuepreg og samtidig få til noe bra på lyd og bilde. Skal man ha projektor og motorisert lerret i et sånt rom? Skjulte høyttalere i tak og vanlige høyttalere på gulvet? Eller inwall på alt sammen? Etc etc. Det blir mange avveininger der. Problemet med mange kinoer er at de er ikke koselige, selv om de er stilige. Og ikke allsidige bruksmessig, dermed blir bruken litt begrenset.

    Temaet kan forfølges videre hvis det er ønske om det, vi er litt på siden av topic. Eller kanskje ikke, da surroundsystemene til hjemmebruk kjemper litt i motvind etterhvert som de tiltar i antall høyttalere og kilokroner i pris. Så kunsten å begrense seg på riktig vis er nok noe som hører med.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har eget rom og bruker det vertfall 15 timer i uka. Både jeg og dama er glad for det. Så jeg mener at et dedikert kino i huset er verdt det. Må man feks gå ut av huset og til garasjen. Så er det mulig det ikke blir brukt så mye.
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.676
    Antall liker
    4.128
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Er enig i at det fort kan gå ut over bruken når lytterommet blir plassert i kjelleren for dedikert bruk.
    Selv har jeg det i stua med de kompromisser det medfører både ved audio og bilde. Da tenker jeg på demping størrelse og blending første omgang.
    Rent teknisk blir nok ikke rommet for stort så lenge man installerer utstyr som er kapabelt til å fylle rommet med lyd:)
    Så er det jo eieren som styrer volum og comfort så det skal være fullt mulig å kose seg i et slik rom.

    Lyngdorf er jo blitt «spesialister» på slike installasjoner hvor finstasen står i stua og ht. Er til å bll våti øyet av visuelt.
    Låter bra gjør det visstnok også.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Kan jo snu litt på spørsmålet, kan et rom bli for stort? Driver å planlegger et påbygg på huset og det kan være aktuelt å smelle til med en andreetasje dedikert til film/musikk/bøker. I stedet for å dele opp med en liten kino og et dedikert stereoanlegg hver for seg, hva med å lage et stort rom ‘til alt’ med høyt under taket? Det hele er bare på planleggingsstadiet og knapt nok det, men det er litt gøy og se på flere muligheter her.

    Har også lurt på en ting til og det er forsåvidt lov å le eller riste oppgitt på hodet, alt etter som: Men kan en kino bli for bra? På den måten at det blir veldig intense opplevelser og slitsomt på sitt vis. Det er mange som har bygd dedikerte entusiastkinoer rundt omkring og jeg lurer på om de blir mye brukt eller om det etter hvert blir mindre og mindre? At man faktisk syns det er like bra eller bedre med et mer moderat oppsett med en god TV og et mindre heftig lydanlegg, mer feelgood og mindre mancave?

    Bare en tanke...
    Et rum kan ikke blive for stort. 50 kvadrat meter er en god størrelse med en god loftshøjde f.eks. 3 meter. Du får dårligere lyd med to mindre rum end et stort. Det skyldes de tidlige refleksioner.
    Jeg har altid undret mig over dem, der gør et rum mindre med et tekniker rum. Men det er meget udbredt. Men mit forslag er i stedet for en væg, at have en rumadskiller med Svanø diffusere. Deres V-wings som jeg synes er fremragende. De er 120 cm x 60 x 25. De kunne placeres løftet en ca. 40 cm. Der er så luft opad til, og de skal ikke være en væg, men bare skjule det man synes.
    Om en Kino kan blive for god? Ja for nogle. Alting bliver mer intens. Min kone kan godt se en uhyggelig film på en lille fladskærm, men på min 65 tommer med livagtig lyd, bliver det meget intens!
    For mange år siden sov min kone og jeg i stuen, og jeg ville hygge med lys og romantik. Jeg havde en god cd med tre bassangere, der havde flotte stemmer! God musik men min kone kunne ikke forlige sig med tre fremmede mænd i vores soveværelse..
    Jeg er ved at bygge en fabelagtig Kino og det bliver så godt. Så må jeg se familie film med konen.. men den oplevelse med en god projekter og der er nærmest et hul ind til filmen. Det er godt.
    Når lyden er fremragende bliver oplevelsen meget mere intens og nærværende. Det er en stor oplevelse.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har også registrert det der. Planlegging og bygging av en kino er veldig givende og inspirerende, når man omsider er ferdig avtar bruken relativt fort. Dermed er det kanskje lurt å planlegge kino som en del av et oppholdsrom/stue. Kunsten blir da å kunne få til dette uten å gå for mye på akkord med interiør og generelt stuepreg og samtidig få til noe bra på lyd og bilde. Skal man ha projektor og motorisert lerret i et sånt rom? Skjulte høyttalere i tak og vanlige høyttalere på gulvet? Eller inwall på alt sammen? Etc etc. Det blir mange avveininger der. Problemet med mange kinoer er at de er ikke koselige, selv om de er stilige. Og ikke allsidige bruksmessig, dermed blir bruken litt begrenset.

    Temaet kan forfølges videre hvis det er ønske om det, vi er litt på siden av topic. Eller kanskje ikke, da surroundsystemene til hjemmebruk kjemper litt i motvind etterhvert som de tiltar i antall høyttalere og kilokroner i pris. Så kunsten å begrense seg på riktig vis er nok noe som hører med.
    Jeg synes ikke, at man skal placere lytterum eller Kino i kælderen. Det ska være hvor man er, hvis det er muligt.
    Højttalerne skal være store. De giver bedst lyd.
    Jeg mener, at man begynder med stereo højttaler koblet til fladskærm eller processer. Optimalt placeret højttalere til en lytter. Derefter bygger man flere på, når der er råd til det. Det er det jeg har gjort. Alle mine højttaler er bygget til den rigtige placering af Jens Gregersen.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    https://www.facebook.com/Auro3D/posts/1932158143487226




    Three out of five nominees for "Best Immersive Audio" for the upcoming 61st edition of the Grammy Awards have been mixed in the Auro-3D format!
    We would like to congratulate Daniel Shores, Morten Lindberg, Prash Mistry & Ronald Prent (mastered by Darcy Proper) and also the contributing labels 2L, Sono Luminus and Circus Records Ltd. for distributing these amazing Pure Audio Blu-ray titles.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Leste et sted at Dolby vil legge ned forbud mot at materiale i deres atmosformat avspilles med et av de andre systemenes upmixer, f.eks Auromatic. Det skal visst komme sperrer i apparatene som hindrer dette via oppdateringer. Hva er status pr i dag ang dette? Virker som et tilbakesteg for forbrukeren som dermed ikke kan bruke sitt foretrukne format gitt at man har plassert høyttalerne etter sitt foretrukne format. Er det Dolby som spenner ben for de andre på grunn av tilbakemeldinger på forum etc der de ikke kommer best ut på lydkvalitet?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Leste et sted at Dolby vil legge ned forbud mot at materiale i deres atmosformat avspilles med et av de andre systemenes upmixer, f.eks Auromatic. Det skal visst komme sperrer i apparatene som hindrer dette via oppdateringer. Hva er status pr i dag ang dette? Virker som et tilbakesteg for forbrukeren som dermed ikke kan bruke sitt foretrukne format gitt at man har plassert høyttalerne etter sitt foretrukne format. Er det Dolby som spenner ben for de andre på grunn av tilbakemeldinger på forum etc der de ikke kommer best ut på lydkvalitet?
    Dette stemmer, vi får se om det blir virkelighet. Dolby er litt småstressa etter at de ble tatt innersvingen på av DTS på blu-ray. Ser ut som flertallet bruker Atmos i stedenfor DTS:X. Så jeg tror Dolby gjør det smartest i å slappe av og heller fokusere på å levere den beste løsningen i stedenfor å sabotere for konkurrenter.

    Edit:
    Det som er irriterende er at en del Atmos-mixer ikke benytter front-wide kanalene, også noen obskure begrensninger på antall tak-kanaler (4). DTS:X støtter bare 9.1.4, som jo er helt talentløst. Det beste spørsmålet er hvorfor de på død og liv skal lage konsument mixer av lydene; hvorfor ikke bare kline ut det samme som de bruker på kino ? Dolby atmos klar man på Trinnov få ut på 24.10.10 (uten noe upmix), som ikke er ille.

    Edit2:
    Det jobbes med en utbedret utgave av DTS:X, som skal kunne gi 28.10.10 om jeg husker rett - finnes implementasjoner på Trinnov Altitude32 som ikke er lansert ennå (venter på godkjenning fra DTS) - denne skal også støtte gulv-kanaler.
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Dette er interessant og viser vel at vi ikke er ferdige mhp de ulike surroundformatene. Får håpe det blir så kompatibelt som mulig etterhvert, men så lenge det er store penger involvert kan man vel forvente høy skyttergravsfaktor. Vanlige hjemmekinoentusiaster bør vel kunne bruke alle formater på en grei måte og slippe ‘systemkrig’. Det går jo en grense for hvor mange høyttaleroppsett en kan ha! Derfor bør det være mulig å dirigere kanaler og lyd dit man måtte ønske ut fra hvor man har plassert høyttalerne sine og hva slags lydbilde man foretrekker. Der er vel de dyre prosessorene fra Trinnov etc best foreløpig.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    En annen mystisk ting jeg akkurat fant ut; DTS tillater ikke at DTS:X spilles av på mer enn opp til 11.1 kanaler (naturligvis kan man ha så mange sub'er man vil, men med samme signal). Så 9.1 går fint; 11.1 går også fint; 7.1.4 også; samt 9.1.2.

    Men det store magiske spørsmål hvorfor nekter de avspiller på flere kanaler ? Noen som vet eller har hørt noe ?

    Bakgrunn:
    Jeg klaget til Trinnov; tilbakemelding var at de gjerne skulle spilt av DTS:X opp til 48 kanaler - men de fikk ikke lov :)
    De ga forøvrig skryt til DTS for at DTS:X ikke hadde noen begrensninger på antall lyd-objekter; mens Atmos var begrenset til maks 128. Ikke at det nødvendigvis er et problem siden det vel ikke finnes så mange filmer med så mange lyd-objekter i tillegg til de generell retningsbestemte lydene.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Gjorde litt undersøkelse av Apple TV 4K fra Netflix relatert Atmos. Den pusher faktisk ut TrueHD 7.1 med Atmos-utvidelser (lydstream på Trinnov viser 12.8Mbit/s for lyd; som jo grenser til utrolig). Så da har man skikkelig Atmos + Dolby Vision = magi :)
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ettersom True HD på Blu-ray holder seg mellom 3-10Mbit så tviler jeg litt på det. Dolby Atmos med DD+ fast på 1 Mbit.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ettersom True HD på Blu-ray holder seg mellom 3-10Mbit så tviler jeg litt på det. Dolby Atmos med DD+ fast på 1 Mbit.
    Den første gudfaren filmene på blu-ray pusher 21 Mbit/s på lyd; men at flertallet ligger mellom 3-10Mbit/s er helt korrekt. Den informasjonen ser jeg også.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror jeg fant løsningen på Atmos på Apple TV 4K; det er faktisk en konvertering av DD+ 5.1/7.1 med 5-9 objekt-kanaler til PCM; og dette overføres via noe som heter Dolby MAT 2.0. Dette gir 48000*24 bit pr kanal; så er det enten 6 eller 8 "base-kanaler" og 5-9 objekt-kanaler. Da virker tallet jeg fikk ut litt mer korrekt.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    ^betyr dette i klartekst at Apple sin nyeste streamerboks er den beste hvis man skal ut og handle noe sånt? Her går det i streamingtjenestene til RiksTV men har forstått at den er ganske rudimentær i forhold.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn