DIY med horn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    424
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    @ Dalemarkmlc
    Er du like mye fascinert av selve designjobben som lyden av horn?

    Spør mtp hvilke råd du trenger for å stake ut kursen.

    Og ja, jeg er enig i at store runde horn er vakkert ;)
    (Men dyrere og vanskeligere)
    Må vel ærlig innrømme at jeg er vel engasjert for tiden 😊, men jeg har ikke hastverk så forutsetninger for at resultatet skal bli bra burde ligge der.
    Designet med moduler synes jeg var en enkel løsning. Var ikke klar over JMLC's forutsetninger for plassering.

    Hvilke horn har du brukt her @HasseBasse ?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Av det som rører seg på DIY horn fronten så synes jeg dette er noe av det mest spennede siste par årene:



    Og du bør absolutt kikke på HR sin all in one kompakt slob. Jeg har ikke hørt den men jeg skjønner at det blir bra pga en rekke gjennomtenkte og til dels sjeldent brukte løsninger.

    Mitt råd for et moderat/middels budsjett er å makse ut en toveis.

    Rommet ditt vil også diktere hva som vil fungere optimalt.

    Så har du også noen preferanser rundt drivervalg og dynamikk/mikrodynamikk i mellomtone og diskant. Dvs membran spesielt: syntetisk, alu, titan eller beryllium.

    Tilslutt, får du ikke orden på direktivitet og fokus i lydbildet så risikerer du å havne på tweake og bytte galieien (selv om Audiolense hjelper godt til med å rette opp feil).
     
    Sist redigert:
    2

    2xJ

    Gjest
    Loftstue ca 30m2 - Er det gulvareal ? Eller er det som er offisielle målbart areal ?

    Lengde og bredde ?
    Takhøyde, oxo på knevegg....

    Har du all elektronikk som du vil behøve?

    @oks81 @Hornlyd - vil han klare en 2 veis med JMLC (er ikke videre kjent med hvor dette begynner og beame)
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    2 veis med JLMC er ikke lurt nei. Du tvinger fort en tweeter på plass og gjerne en mellombass da det blir gjerne manglende energi i de mellomregisterene og den energien som kommer det er gjerne ulyd.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vil ikke uten videre anbefale ha kun 1stk. JMLC på topp.
    Selv om jeg har det selv.. :)
    Tractrix 350 kan jo kanskje være et alternativ om en helst vil ha et rundt horn.
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    424
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Fin den👍. Letter og overlappe også i en 2 veis pga lavere frekvens overgang i hornet, eller er jeg feil?

    Rommet er ikke optimalt, da det er L formet, måler 30m2 til knevegger. De er på1.2m.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Man har det rommet man har da.
    Poenget er at man helst skal unngå å lappe ting etterpå fremfor å planlegge det i forkant. Mest for å unngå å måtte bygge det hele på nytt pga plassmangel.

    en tweeter i planleggingsstadiet hjelper på og det ligger rimelige av denslags på audiogear om de ikke er solgt. Ting trenger ikke koste allverdens tross alt.
    De fleste drivere er laget for å virke innenfor et gitt område, samme med drivere. Å lese tråden til oks så finner du helt sikkert en del god informasjon om hvordan man får ut maks av det man kan forvente seg uten å knuse sparebøssen til en 7 åring. Nikko har også vært målrettet og fått til mye uten å blakke seg. Dette er jeg helt sikker på selv om jeg ikke har hørt noen av de anlegget.

    bass er normalt enkelt. Mellombass også. Ofte rimeligere og velge et element for hver fremfor å finne noe som dekker hele registeret. Leser du i tråden en femtentommer blir til så er det ikke langt unna en som tilsynelatende er en bass som går langt nok opp og ned
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Hejsa Sidder her og læser lidt med
    Og ja jeg ved godt der er mange veje til Rom
    For det første skal man sætte sig ned og regne lidt på hvor meget sådan et system må koste
    Der næst er der størrelse jo større horn jo større og glattere lyd
    Hvilke driver skal man bruge TAD Beryllium lyder bedst specielt hvis man snakker 2 vejs
    Hvis man overvejer 3 vejs kan man sagtens bruge eksvis jbl2440 med alu membran og eksvis Fostex T500A MK2

    Hvilke basser skal man bruge hvis man snakker 2 vejs er det meget kritisk stemmer bare ikke rigtigt godt på de fleste 15 tommere
    mit råd ville være smid en AE td15+ apollo bas i et 160 liters deles ved 600Hz 6db smid et Arai A290 horn oven på med ek JBL 375/2440 eller TAD TD4001
    Del den 7-8Khz og en Fostex T500A MK2 tweeter på

    Har prøvet samtlige tweetere på markedet også dem der er mange gange dyre har haft de største Goto Beryllium samt Tad ET703
    og Ale 1750 Foster T500AMK2 lyder bare bedst
    Arai hornet har den store super glatte lyd specielt med TAD på langt langt bedre lyd end de runde horn

    OG ja det kræver rør på hvis det skal spille ordenligt gerne single ended og ja intet digetalt udstyr heller ikke DSP

    Men som sagt dette er bare en lille tanke men har rodet med horn i 40år så lidt har man prøvet


    Hygge og god bygge løst
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    "OG ja det kræver rør på hvis det skal spille ordenligt gerne single ended og ja intet digetalt udstyr heller ikke DSP" Hva er poenget med å kaste ut slikt i en tråd som ikke omhandler temaet i det hele tatt? Må vi for enhver pris yppe til krangel i alle tråder? Slike utsagn har ingen annen hensikt imo.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Alt blir bedre med rør, rør er sjølve livet det. 😤
    Dette vet jo alle……
    Når en enkelt driver alene dreper budsjettet så er det også garantert veien å gå her. Kjør på!
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    "OG ja det kræver rør på hvis det skal spille ordenligt gerne single ended og ja intet digetalt udstyr heller ikke DSP" Hva er poenget med å kaste ut slikt i en tråd som ikke omhandler temaet i det hele tatt? Må vi for enhver pris yppe til krangel i alle tråder? Slike utsagn har ingen annen hensikt imo.
    jeg viste da godt at jeg pisser folk af når man vælger at lege med horn bliver alt afsløret derfor får horn tit skylden for dårlig lyd men ofte er det udstyret der lyder dårligt
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    424
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Blir denne mulig i kasse satt med kunn driver i kassen?

    MINPHASE-600b.jpg


    Ved en eventuell 3 veis hvor også tweeter blir brukt er det vel greit i topp, kanskje større utfordringer i bunn.

    Da tenker jeg på 900hz overlappingen.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    8C7C7392-710F-49A0-8D46-921D90AA1F24.jpeg

    Seos 30 som er avbildet her syntes jeg fungerte godt. Sammen med jbl 2447 driver. Det blir fort litt stort med en bredde på 80cm. Men det spiller musikk i mine ører. Kun ett lite innspill for å forvirre trådstarter med å kaste inn enda flere muligheter 😇😇
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Når man bygger hornrigg så blir det veldig fort komplisert og man havner veldig hurtig i uføre.
    En ting er individuell avstand mellom komponenter, men en annen utfordringer er hvordan sy det sammen..
    Dette er oftest årsaken til at ting plutselig blir mye større en det man hadde sett for seg.

    Dette var også grunnen til at jeg foreslo tidlig, start med bassen og bygg systemet oppover fremfor å gjøre den samme feilen de fleste av oss har gjort på et eller annet tidspunkt., låst oss alt for tidlig. Leser til stadighet at denne låsningen og hangups på teknologi er førende for alle valg en gjør. En latterlig ting å gjøre da alt frem til det spiller som en ønsker egentlig er uvesentlig så lenge du har kontroll på det som kommer ut av lyd.

    Bass er heldigvis det enkleste, for det er fundamentet ting skal stå på. Det er også her du vil finne ut hva som må over som neste ledd og hvilke egenskaper denne driver og horn må inneha.

    Denne delen av et prosjekt er uansett bare morsom, ide skal bli til et eller annet og filtrer man bort støy fra der man leser, så innehar de fleste tråder et eller annet fornuftig, men det kan være vrient å hente den informasjonen.. men velger man å bruke skråsikre innlegg som pekepinn, så kan man være rimelig sikker på at disse har oversett noe og bør vurderes sannhetsgehalten til.

    Velg deler, og spesielt drivere oppover som ikke har snodige tilkoblinger eller exit. Da blir ting vanskelig og ting må spesiallages.
    Velg deler, spesielt i bass som kan fungere i flere løsninger..

    Til sist er det å ikke gi opp eller fall på målstreken. Ting låter ikke normalt særlig godt i begynnelsen. Det er masse jobb når alle elementene er på plass. Er der dsp så kam du ha presset elementer til å virke utenfor der de er ment.. er det analog filter kan det medføre samme problemer. Man kan korrigere dsp fir hardt og man kan fysisk ha deler montert slik at det umulig kan spille bra. Men alt dette er løsbart.. det tar tid , men den tide er herlig da man lærer noe underveis.
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    424
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Når man bygger hornrigg så blir det veldig fort komplisert og man havner veldig hurtig i uføre.
    En ting er individuell avstand mellom komponenter, men en annen utfordringer er hvordan sy det sammen..
    Dette er oftest årsaken til at ting plutselig blir mye større en det man hadde sett for seg.

    Dette var også grunnen til at jeg foreslo tidlig, start med bassen og bygg systemet oppover fremfor å gjøre den samme feilen de fleste av oss har gjort på et eller annet tidspunkt., låst oss alt for tidlig. Leser til stadighet at denne låsningen og hangups på teknologi er førende for alle valg en gjør. En latterlig ting å gjøre da alt frem til det spiller som en ønsker egentlig er uvesentlig så lenge du har kontroll på det som kommer ut av lyd.

    Bass er heldigvis det enkleste, for det er fundamentet ting skal stå på. Det er også her du vil finne ut hva som må over som neste ledd og hvilke egenskaper denne driver og horn må inneha.

    Denne delen av et prosjekt er uansett bare morsom, ide skal bli til et eller annet og filtrer man bort støy fra der man leser, så innehar de fleste tråder et eller annet fornuftig, men det kan være vrient å hente den informasjonen.. men velger man å bruke skråsikre innlegg som pekepinn, så kan man være rimelig sikker på at disse har oversett noe og bør vurderes sannhetsgehalten til.

    Velg deler, og spesielt drivere oppover som ikke har snodige tilkoblinger eller exit. Da blir ting vanskelig og ting må spesiallages.
    Velg deler, spesielt i bass som kan fungere i flere løsninger..

    Til sist er det å ikke gi opp eller fall på målstreken. Ting låter ikke normalt særlig godt i begynnelsen. Det er masse jobb når alle elementene er på plass. Er der dsp så kam du ha presset elementer til å virke utenfor der de er ment.. er det analog filter kan det medføre samme problemer. Man kan korrigere dsp fir hardt og man kan fysisk ha deler montert slik at det umulig kan spille bra. Men alt dette er løsbart.. det tar tid , men den tide er herlig da man lærer noe underveis.
    Er ikke helt med på hva du mener...

    Tenker å løse bass med moduler og gjerne en subwoofermodul senere. I første omgang trengs ikke tuning så altfor lavt. Spiller i dag på noen krix Equinox mk3 som spiller stort ift pris, men det mangler noe i bunn. Poenget er bare at jeg ser for meg å løse bunn men en subwoofermodul som jeg vil justere inn med den aktive delingen.

    Mulig jeg overser noe her....
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    .
    Tenk frekvensområder
    Jj. Disse onelinerene er igrunn lite nyttige. Dersom man skal tenke frekvensområde så er det tusen ganger mer nyttig å skrive hvorfor man skal tenke frekvensområde. En grei måte og sortere egne tanker på er det også😁
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Er ikke helt med på hva du mener...

    Tenker å løse bass med moduler og gjerne en subwoofermodul senere. I første omgang trengs ikke tuning så altfor lavt. Spiller i dag på noen krix Equinox mk3 som spiller stort ift pris, men det mangler noe i bunn. Poenget er bare at jeg ser for meg å løse bunn men en subwoofermodul som jeg vil justere inn med den aktive delingen.

    Mulig jeg overser noe her....
    Å løse bass med moduler er der jeg ville startet prosjektet. Det blir litt som å bygge et hus. Er grunnarbeidet for dårlig hjelper det lite å bygge en fancy etasje til. Siden du tenker sub så har du allerede deler ab grunnarbeidet på plass og man står friere til å velge mellombasser som skal virke opptil horm
     
    2

    2xJ

    Gjest
    .
    Jj. Disse onelinerene er igrunn lite nyttige. Dersom man skal tenke frekvensområde så er det tusen ganger mer nyttig å skrive hvorfor man skal tenke frekvensområde. En grei måte og sortere egne tanker på er det også😁
    Det du mente men ikke skrev, men skal la det ligge
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Jeg forstår trådstarters iver etter å designe noe selv med vakre horn og dertil ønske om å kjøpe horna først.

    Men det er feil ende.

    Hør på HRs råd. De er gode.

    Og de fleste her inne på DIY har prøvd og feilet masse. Lytt til gode råd og ervervet erfaring eller ikke lytt til råd og kjøp erfaring selv 😉
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke helt med på hva du mener...

    Tenker å løse bass med moduler og gjerne en subwoofermodul senere. I første omgang trengs ikke tuning så altfor lavt. Spiller i dag på noen krix Equinox mk3 som spiller stort ift pris, men det mangler noe i bunn. Poenget er bare at jeg ser for meg å løse bunn men en subwoofermodul som jeg vil justere inn med den aktive delingen.

    Mulig jeg overser noe her....
    Dette er en god løsning med seperat sub for det første kan du evt få lavet en speciel bas fra AE med lavt Q som eksvis ligner Altec 515B derved for du en ultra stam speedy bass som bare ikke går under 50Hz men til gengæld for en bedre følsomhed 102-105db
    Jeg har selv sub på mit system aktiv uden EQ går rent til 12Hz deler 40Hz opad så kan man nemt justere sig ud af evt bas problemer

    Hygge
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Dette er en god løsning med seperat sub for det første kan du evt få lavet en speciel bas fra AE med lavt Q som eksvis ligner Altec 515B derved for du en ultra stam speedy bass som bare ikke går under 50Hz men til gengæld for en bedre følsomhed 102-105db
    Jeg har selv sub på mit system aktiv uden EQ går rent til 12Hz deler 40Hz opad så kan man nemt justere sig ud af evt bas problemer

    Hygge
    her er 2 billeder det ene er Lowther pm4 med Stamm membran i 110Hz tractrix horn delt 160Hz 6db det andet er med AEtd18+ i 250 liter samt sub og fostexT500Amk2
    tempImageX1PkLE.png
    tempImage1HRv4j.png
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    424
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Screenshot_20221112_074456_com.google.android.apps.docs.jpg


    Tenker å kanskje bygge videre på denne, men som en komplett høyttaler. Kanskje 3 veis med tweeteren plassert i basskassen, og se bort ifra subkasse.

    Noen som har innspill på en bass driver?

    Lukket eller portet kasse?
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Vis vedlegget 867779

    Tenker å kanskje bygge videre på denne, men som en komplett høyttaler. Kanskje 3 veis med tweeteren plassert i basskassen, og se bort ifra subkasse.

    Noen som har innspill på en bass driver?

    Lukket eller portet kasse?
    Har ikke så mye greie på drivere osv som kan passe ditt formål, men her et utkast til min "mini Fostex 19"
    12" bass og FD600 horndriver. Hornformen er feil, men jeg gadd ikke å tegne ut den riktige formen...
    Horn kassa og basskassa har samme bredde og dybde, er tanken å legge imellom litte grann mellom kassene, 2 cm eller så (?) for å få et tydelig skille.
    Tanken da er å trekke inn kantene slik at det blir en skygge effekt mellom horn og basskassa.
    Slik den er nå, så er den 59 cm bred, 42 cm dyp og 79 cm høy...
    Og ja, det er noe med sketchup lagene i refleksportene, er bare et utkast, så jeg gadd ikke å fikse det heller...
    1668292104603.png
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis man først skal gå i gang å bygge, er det vel, - etter mitt hode, like greit å prøve å få til en bassmodul som kan stå på egen bein, sånn ned til ca 30-35....
    Sub'er kan komme etterpå. Da tror jeg det bør være noe 15" av et eller annet slag, med god følosmhet.. Hvis tanken ellers er å matche dette mot horn, bør det vel ligge et sted rundt 97-98 dB eller bedre. Det er ei god stund siden jeg drev med dette sist, men jeg mener å ha registrert nokså mange her som har gått opp den løypa i de siste 10-15 år, og som har god snøring på hvilke elementer som kan være aktuelle...
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    424
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Har forsøkt meg på WinISD. Helt fersk på dette. La inn parameterene til JBL 2226H. Tett kasse på ca 200 liter ga eksempelsvis følgende. Er ikke låst til noe i det hele tatt, så kan simulere mye, men hvet ikke hvordan jeg gjør det.


    1668321917316.png
     

    Vedlegg

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    424
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man først skal gå i gang å bygge, er det vel, - etter mitt hode, like greit å prøve å få til en bassmodul som kan stå på egen bein, sånn ned til ca 30-35....
    Sub'er kan komme etterpå. Da tror jeg det bør være noe 15" av et eller annet slag, med god følosmhet.. Hvis tanken ellers er å matche dette mot horn, bør det vel ligge et sted rundt 97-98 dB eller bedre. Det er ei god stund siden jeg drev med dette sist, men jeg mener å ha registrert nokså mange her som har gått opp den løypa i de siste 10-15 år, og som har god snøring på hvilke elementer som kan være aktuelle...
    Er dette som er progresjon nå.

    Klarer ikke å simulere optimalt rent brukerteknisk. Famler litt i blinde.🤔

    @oks81, har du noen konstruktive tilføyelser.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    150-200 liter og tune til 28-30hz med jbl 2226.
    Da får du litt overdempet kurve (litt lite bass men ganske dyp).
    Kompenseres enkelt med EQ i DSP.

    Lukket kasse blir bare tøys og tull når skal konstruere toveis med 15" og horn.
    Bassrefleks er best til slike drivere som 2226 med relativt lav masse og ikke alt for lang slaglengde.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Evt en Snickers bass jo før jo heller?

    Også en storformatsdriver i Bakken horn som snart er under produksjon.

    Koster litt mer men hvis du summerer alle feilene du kommer til å begå neste 5 år så havner du på 1/3 av prisen allikevel 😂
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    I samme gate som horna du finner i trådene til de mest erfarne her inne. Dette er ikke så synlig ennå men bare vent. Altså et litt stygt sort digert firkanta horn (trau). Du slipper diskant, det låter svært og det låter riktig (slik at du ikke havner på bytte-galeien).

    Ø Audio Verdande har en litt annen variant men samme gate og litt mindre size: https://www.oaudio.no/

    Det som skjer på HiFi sentralen er at bjellesauene er forsiktige med å si for mye til de har rigget og ferdiggjort systemene sine og ikke minst solgt fjorårets mote. Følg med i løpet av neste år og fasiten er klar.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10

    9EA77540-D626-4D7C-A2DB-3FDF77698635.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn