Dissappointement......

K

kbwh

Gjest
Fin tråd. Pareliuses innleggstall har truffet jackpot også ser jeg. ;D

Etter noen år her inne ser jeg at jeg utvikler meg, at andre utvikler seg, at utstyret utvikler seg (faktisk!)og det er da godt. Om dette ikke hadde skjedd ville forumet virkelig vært låst i den statiske syklus enkelte mener det er i.

Jeg synes faktisk at forumet er blitt bedre i det siste. Oppsplittingen av musikkforumet er en suksess.

Høvdingen tenker seg en egen avdeling for "metodediskusjon" om jeg forstår ham riktig, dvs. det jeg antar er saker fra JAES, om ABX, grunnforskning om persepsjon etc. Slikt interresserer meg, og det ville glede meg om det var lett å finne slike diskusjoner igjen i et eget underforum. Heller der enn off topic!

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.402
Valentino skrev:
Etter noen år her inne ser jeg at jeg utvikler meg, at andre utvikler seg, at utstyret utvikler seg (faktisk!)og det er da godt. Om dette ikke hadde skjedd ville forumet virkelig vært låst i den statiske syklus enkelte mener det er i.
Utvikler det seg kvantitativt, eller prestasjonsmessig.. ::) Tror nok det bare er ønsketenkning fra din side.. ;D :p

K

kbwh

Gjest
Utstyret?
Dynamiske høyttalerelementer blir da bedre. Applikasjonene noen ganger geniale.
Det stanges i taket prestasjonsmessig på konverterteknologi og linjenivåelektronikk.
Svitsjede forsterkere implementeres stadig bedre.
Brukervennligheten øker.
SACD vil forgå. Nedlasting overtar.

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.666
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Joell Ortiz skrev:
Synes egentlig Ibsen sa det ganske godt en gang: "Jeg vil til min død være uenig med deg, men med mitt liv forsvare din rett til å mene det du gjør..........."
det du egentlig mente å si var at Evelyn Beatrice Hall sa det ganske godt.
men etter nærmere undersøkelse viser det seg at François Voltaire er tillagt den klassiske formuleringen.
Mulig Ibsen stjal sitatet, da............... ;D
Men han skal etter sigende også ha brukt det, i striden rundt fortsatt union med svenskene eller ei............

mvh
Proffen

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Valentino skrev:
Det stanges i taket prestasjonsmessig på konverterteknologi og linjenivåelektronikk.
Så var det dette med ydmykhet da...... ;D ;D ;D

R

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.668
Torget vurderinger
10
RoDa skrev:
Valentino skrev:

R
Hvis man tror at convertertech. stanger i taket anbefaler jeg å høre min nye APL 3.0GO! ;D

K

kbwh

Gjest
RoDa skrev:
Valentino skrev:

R
Jeg synes i all ydmykhet at det bør være lov å mene noe på et forum.
Jeg må ha lov til å mene at det i dag lages konvertere og linjetrinn som er transparente, det finnes jo forskning som understøtter dette, ikke sant?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det fins også forskning som understøtter at bruk av aminopenicillin har en tvilsom plass i behandlingen av purulent mellomørebetennelse.
Det er ikke dermed sagt at det passer seg at jeg kommer dragende med det i alle sammenhenger.

Det skulle være en viss rød tråd i tråden her; forsøk å let opp den før man skjærer for mye sidelengs. Jeg synes det har vært mange gode innspill til sakens tema så langt; ingen nevnt ingen glemt heter det. Har allikevel lyst til å kommentere på Endre Askelands poenger; de synes jeg virkelig var verdt å tenke videre på. Gode var de.

Mvh Vidar P

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Endre og Hagto, jeg applauderer. Det er slett ikke ofte jeg ser så udogmatiske, kloke, ydmyke og erfaringsrike innlegg her inne lenger. Det ER håp for sentralen. Selv hører jeg nok med blant dem som har vurdert å logge av for godt, men som rett og slett ikke liker tanken på å kaste inn håndkleet. Til det liker jeg meg for godt, selv om jeg, som faktisk regner meg som en avbalansert sjel, kan bli ganske irritert av folk her. Nesten som i oslotrafikken en fredagsettermiddag!

Det er mye flisespikking, avsindige krangletråder, fler kabeltråder enn det er runder på Bislett, det er besserwisssere og Messerschmitter ;), men det er også kunnskap, forbrødring, glede, entusiasme, henrykkelse, bruktbørs ;) og usedvanlig mange hyggelige mennesker her. Jeg har fått gleden av å bli kjent med mange av dere, og gleder meg til fortsettelsen. Dere har vært med på å revitalisere hobbyen min. Det er ingen liten sak!

O

omholt

Gjest
Veldige mange av de samme temaene går igjen og det finnes inte noe nytt under solen. Synes for det første det er litt unødvendig av folk og stadig starte nye tråder om temaer som har vært debattert mye før. For det andre så synes jeg det er vanskelig å diskutere saklig og spørre spørsmål om det jeg vil kalle innarbeide tanker om hifi uten at fok blir hårsåre. Mulig det skyldes at folk er lei de samme temaene og føler de har blir tråkket på. Det er i så fall synd. Jeg har liten fartstid med hifi, men har mange spørsmål og ønsker oppriktig å lære. Starter jeg en tråd der jeg stiller spørsmål ved noe, så blir stort sett folk irritert og føler seg såret. Det burde ikke være sånn. Det er som folk leser noe annet enn det man skriver og tar det personlig.

Min opplevelse, og dette vil sikkert irritere noen, er at de fra "målemafiaen" i mye større grad holder seg saklige og går mindre til person angrep enn "subjektivistene". Derimot kan "målemafiaen" sikkert være litt mer forsiktig hvordan de trår fram og ikke starte så mange tråder som man vet vil provosere mange. Eller kanskje en ny avdeling? Burde jo egentlig være mulig å diskutere alt innefor hifi og også lov til å stille spørsmål ved noe man opplever som tvilsomt.

O

omholt

Gjest
Valentino skrev:
Høvdingen tenker seg en egen avdeling for "metodediskusjon" om jeg forstår ham riktig, dvs. det jeg antar er saker fra JAES, om ABX, grunnforskning om persepsjon etc. Slikt interresserer meg, og det ville glede meg om det var lett å finne slike diskusjoner igjen i et eget underforum. Heller der enn off topic!
Støttes. En slik avdeling vil jeg også ha. Jeg tror også det vil føre til langt mindre krangling inne på Hifi generelt og at det vil bli bedre for alle uavhengig av hvilke "leir" man tilhører.

K

kbwh

Gjest
Jeg tror at de av oss som forfekter Den Hellige Egenerfarte fomling som Den Rette Veien til HifiNirvana ville finne færre irritasjonsmomenter ved en slik oppsplitting. Vinn vinn.

Disse fordømte Messerschmittene er det vanskelig å komme til skudd på, er det ikke?

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Godt oppsummert impulse!
Har vel aldri vært i et forum som har så mange identitetskriser fortløpende(nå frekventerer jeg ikke så mange andre forum for tiden heller, så denne er litt tynn),
men det tyder jo på ekte engasjement. Uansett, humør, andres kunnskap og muligheter for å lære nye ting gjør at jeg aldri vurderer å droppe det helt, selv om det blir mindre i perioder.

En quickfix kunne jo være å fjerne off-topic helt, det hadde vært deilig :)

O.
impulse skrev:
Endre og Hagto, jeg applauderer. Det er slett ikke ofte jeg ser så udogmatiske, kloke, ydmyke og erfaringsrike innlegg her inne lenger. Det ER håp for sentralen. Selv hører jeg nok med blant dem som har vurdert å logge av for godt, men som rett og slett ikke liker tanken på å kaste inn håndkleet. Til det liker jeg meg for godt, selv om jeg, som faktisk regner meg som en avbalansert sjel, kan bli ganske irritert av folk her. Nesten som i oslotrafikken en fredagsettermiddag!

Det er mye flisespikking, avsindige krangletråder, fler kabeltråder enn det er runder på Bislett, det er besserwisssere og Messerschmitter ;), men det er også kunnskap, forbrødring, glede, entusiasme, henrykkelse, bruktbørs ;) og usedvanlig mange hyggelige mennesker her. Jeg har fått gleden av å bli kjent med mange av dere, og gleder meg til fortsettelsen. Dere har vært med på å revitalisere hobbyen min. Det er ingen liten sak!

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hagto skrev:
Elsk musikken, elsk alle de spennende lydene, elsk alle de spennende kabinettene, elsk alle de spennende spolene og kondensatorene, elsk alle de spennede digitale nyutviklingende, elsk din bestefars grammofon, men vis hverandre og hverandres meninger litt respekt da.

Jeg samler erfaringer hele tiden og lærer nytt hver dag. Jeg føler selv at jeg kan mindre om det meste enn for 20 år siden, selv om jeg vet at jeg kan mer.
Jeg har erfart at du kan få god lyd med all slags merkelig utstyr, i alle slag merkelige rom, men jeg har også lært at dyrt utstyr krever oftest mer både av eier og rom.
Jeg har erfart at rommet og akustikken er det viktigste. Jeg har erfart at kabler kan gjøre forskjeller hos noen, hos andre ikke. Jeg har erfart at naturlover ikke er evige. Jeg har erfart at Wikipediea ikke alltid er å stole på. Jeg har erfart at hifi kan være meget sosialt. Jeg har erfart at det er utrolig mange spennende, kunnskapsrike og koselige mennesker på dette forumet. Jeg har lært at jorda ikke er rund.

Respect the elder, and the younger :)

Takk for at du startet denne tråden Hagto.
Og du berører hele tiden det dette burde handle om.
TAKK!

B

begr

Gjest
Vidar P skrev:
Har allikevel lyst til å kommentere på Endre Askelands poenger; de synes jeg virkelig var verdt å tenke videre på. Gode var de.

Mvh Vidar P
Det kan jeg være enig i, men det er ikke slik at fordi man er en innehaver av ett stort dyrt anlegg automatisk har stor erfaring, det er heller ikke slik at fordi man er flink til å skrive og stod til M i norsk på folkeskolen så har man stor hifi erfaring, det er faktisk heller ikke slik at man har stor erfaring med hifi fordi man har klart å skrive på seg en haug med stjerner uti margen der, MEN er man innehaver av noen av disse punktene så blir man gjerne en av "The untouchables". Det blir ofte bråk når en av de unge og meget selvsikre som har sett lyset kommer med kritikk til disse personene, det skal man bare ikke gjøre må man forstå. Det er ikke kun "de unge uten særlig erfaring" som trenger å ta en "time out" for og se litt "innover" i ny og ne, tror det er noe de aller fleste av oss kan ha godt av. Vil til slutt presisere at jeg ikke sikter til noen spesielle her.

R

Rojoh

Gjest
omholt skrev:
Veldige mange av de samme temaene går igjen og det finnes inte noe nytt under solen. Synes for det første det er litt unødvendig av folk og stadig starte nye tråder om temaer som har vært debattert mye før. For det andre så synes jeg det er vanskelig å diskutere saklig og spørre spørsmål om det jeg vil kalle innarbeide tanker om hifi uten at fok blir hårsåre. Mulig det skyldes at folk er lei de samme temaene og føler de har blir tråkket på. Det er i så fall synd. Jeg har liten fartstid med hifi, men har mange spørsmål og ønsker oppriktig å lære. Starter jeg en tråd der jeg stiller spørsmål ved noe, så blir stort sett folk irritert og føler seg såret. Det burde ikke være sånn. Det er som folk leser noe annet enn det man skriver og tar det personlig.

Min opplevelse, og dette vil sikkert irritere noen, er at de fra "målemafiaen" i mye større grad holder seg saklige og går mindre til person angrep enn "subjektivistene". Derimot kan "målemafiaen" sikkert være litt mer forsiktig hvordan de trår fram og ikke starte så mange tråder som man vet vil provosere mange. Eller kanskje en ny avdeling? Burde jo egentlig være mulig å diskutere alt innefor hifi og også lov til å stille spørsmål ved noe man opplever som tvilsomt.
Du har nok rett i at noen ganger leses innlegg i verste mening, og responsen blir unødvendig surmaget og krass. Vi hadde jo en slik for ikke lenge siden hvor bl.a. jeg nok gikk over streken i mitt svar. Slikt er ikke særlig hyggelig, hverken for "offer", eller for "angriper." Jeg følte meg rett og slett litt dum etter å skrevet det jeg skrev. Bare så det er sagt, så stikker slike krasse svar sjelden dypt, men er heller et resultat av irritasjon som er bygget opp over tid, og som vulkaner: Eksplderer når trykket blir stort nok. Får vel benytte anledningen til å beklage utbruddet. :-[

Når det er sagt, så er jeg fortsatt skeptisk til retorikken som anføres i enkelte tråder. Alfor ofte synes jeg det kommer uttalelser som ikke er nyanserte nok, og følgelig maler et skjevt bilde av realitetene. Jeg har ikke særlig mye lyst til å bare la det passere, men må innrømme at det føles unødvendig å måtte bruke tid og krefter på å enten skrive svar; eller å la seg irritere.

Jeg har nettopp lansert meg selv som signifikanzterrorist. Hva legger jeg i det? Jo; jeg stiller f.eks. spørsmålstegn med nøytralitet. Det er skrevet mye om dette, men oftest i en absolutt-kontekst. M.a.o. diskuteres det utfra at nøytralitet er bra, og at farging ikke er bra. Problemet er at ingen av oss står i en valgsituasjon hvor vi må velge mellom noe nøytralt, eller noe som er farget. Realiteten er at vi ved å foreta valg, havner ett eller annet sted på en skala mellom nøytralt og farget. Videre vil våre valg ha konsekvens for andre ting/parametre. Det kan gå på pris, rom, estetikk, brukervennlighet osv. Siden vi befinner oss på en skala, så etterspør jeg dette med signifikans. Hvor viktig er forskjellen mellom et anlegg som er ganske nøytralt kontra et som bare er litt mindre nøytralt? Håpløst spørsmål selvsagt. Hvilken signifikans har de kompromisser man har inngått for å få anlegget litt mer nøytralt enn det andre? Også et håpløst spørsmål.

Vi har altså med komplekser å gjøre, og enhver teknopolarisert diskusjon evner i liten grad å besvare de relevante spørsmål - så ja: La oss være litt forsiktige med disse absoluttene. Enhver diskusjon som har til hensikt å skille klinten fra hveten (lydmessig), ender gjerne opp med å:
- Bli unyansert
- Bli underforstått (ved å si/hevde en ting, så sier man gjerne samtidig noe annet også - uten at man har skrevet det)
- Forsure stemningen mellom oss entusiaster

Utav dette vil jeg da hevde følgende: Det hviler et like stort ansvar på den som skriver, som på den som leser. Å foreta en opprydning av motiver, språkvalg, nyanseringsevne og timing er god ting.

Mvh. Johan

O

om.s

Gjest
Hagto skrev:
Har kviet meg litt for å engasjere meg i debatttrådene her på sentralen i det siste. Har holdt meg til mine egne trygge tråder. Har vel forsøkt meg på et par dumme morsomheter i et par tråder, noe som jeg nok ikke er så god til.
Synes at sentralen trenger et eller annet puff nå. Bortsett fra noen få tråder er den ikke alltid like interressant, for endel, virker det som. Også for meg.
Jeg får mange pm om dette, og utsagn fra medlemmer som er litt lei. Heldigvis er det endel gode tråder enda da. Men den er nok litt for mye dominert av sterke meninger fra endel medlemmer, som etter min mening ikke helt har erfaring nok enda til å framlegge såpass sterke meninger som det de framtvinger i mange tråder. De er inne på mye spennende, og er i mye ny og spennende utvikling. Men de kommer til å gjøre noen oppdagelser etterhvert som nok vil snu litt opp ned på det de tror på i dag, tror jeg da. Derfor tror jeg de kunne vært littegrann mer tilbakeholdne i framføringen av mange av meningene sine. Synes også at terskelen er lav for at det skal bli krangling og personangrep.
Man kan si hva man vil, men årelang lytteerfaring har nok hos noen lyttere bidratt til endel erfaringer som nok ikke helt følger trenden som sentralen er inne i. Jeg tror på erfaringen, dog ikke hos absolutt alle. Et godt anlegg derimot hører de fleste, uansett erfaring nesten.
Syntes VidarP sine innlegg i en nettopp stengt tråd berørte viktige poenger, og er overrasket over at såpass mange hadde problemer med å følge tankene hans. Har nettopp vært der selv, og satt og lyttet mest på lyder, på bekostning av musikk, i mitt dyreste, og nok etter de fleste sin mening, det aller beste anlegg jeg har hatt til nå. Betyr dog ikke at jeg ikke tror på at musikk og spennende hifilyd kan kombineres.
Er litt nervøs nå for å ha stukket nesen min så langt fram, noe jeg ikke er så vant med. Er nok heller ikke beste debattant hvis jeg skulle bli kjørt litt nå. Men jeg personlig tror ikke så mye på målinger, perfekt lyd, nøytral lyd osv.
Jeg tror mest på anlegg som engasjerer eieren, og som gir ham/henne lyst til å spille på anlegget sitt, uansett om det buldrer litt i bassen, er litt rundt og varmt, masse spennende detaljer, elller annet som fenger. For nærme virkeligheten tror jeg enda ikke at vi er med de fleste av anleggene våre, og da blir det framdeles bare en illusjon.
Ja, ja da var det sagt. What do do?
Vel formulerte og tankevekkende poenger Hagto, og en tankevekker (burde isf være det) for hvordan tingene er her inne for tiden.

mvh

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Ydmykhet og respekt er grunnleggende forutsetninger for livet generelt og det virtuelle cyberlivet spesielt. Diskusjonen som Hagto tar opp, er nødvendig og av en art som forhåpentligvis kan føre til fremskritt på forumet her. Jeg er også glad for at de med erfaring og ordet i sin makt, tar tak i diskusjonen på en konstruktiv måte. Det går an å diskutere med personer man er grunnleggende uenig i på en sivilsert måte!

Hagtos manifest over sitt hifivirke, kjenner jeg meg godt igjen i. Man lærer stadig nye ting, og trår både rett og feil langs veien til hifi nirvana. At preferanser er tildels vidt forskjellige, gjør dette vanskelig. Jeg har i andre tråder hevdet at forskjellige preferanser, er en av de mest undervuderte faktorer når man diskuterer/mener noe om/anmelder hifi utstyr. Jeg tror at hvis flere var litt mer forsiktige i dommen over utstyr (spesielt sitt eget, eller utstyr man overhodet ikke har hørt), ville miljøet her inne vært litt bedre. Vinylavdelingen har vært dratt frem som et et forbilledlig eksempel på god tone, gjensidig respekt og lite krangling. For min egen del, er det stort sett vinylavdelingen jeg frekventerer, nettopp av disse grunnene! Der gis det råd, spørres etter råd, deles erfaringer på en fin måte. Jeg har et inntrykk av at gjennomsnittsalderen på medlemmene som bruker vinylforumet, er høyere enn ellers på sentralen. Kan dette ha sammenheng med at vinylavdelingen står frem som anderledes? Forskjellig erfaringsgrunnlag har av Endre Askeland vært dratt frem som en mulig kilde til irritasjon og kranlging. Det tror jeg er en god observasjon!

Til slutt tror jeg også at vi skal merke oss innspillet fra Dog, om at vi ikke må ta oss selv eller denne hobbyen vår alt for alvorlig. Dette skal være gøy, og det vil alltid være noen med bedre kunnskap, lenger erfaring og bedre hifi enn en selv. Dette prøver ihvertfall jeg å dra nytte av i min egen søken etter hifi lykke. Logge av for godt??? Skjønner ikke at det skal være nødvendig. Man kan jo bare la være å bruke forumet i en periode hvis man går lei. Tror ærlig talt ikke det var så mange som ville reagert med sjokk og opprør her inne om jeg i protest mot noe, skulle proklamere oppsigelse av mitt medlemskap. Så høye tanker har jeg ikke om meg selv ;D

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Takk Hagto for kloke ord og tanker!!

Selv anser jeg meg som en stor amatør på audio feltet enda jeg har hatt denne hobbyen i snart 25 år. I motsetning til de som tror de får mer og mer kunnskap av flere og dyrere komponenter vil jeg minne om Albert Einstein sine ord: " ...dessto mer jeg vet, dessto mer vet jeg at det er lite jeg vet..."... På mange måter tror jeg diskusjonene som blir harde skyldes to ting, mangel på ydmykhet samt det at en ikke "ser" hva den andre tenker når denne SKRIVER...Hadde vi vært fysiske tilstede for hverandre hadde endel av disse diskusjonene ikke vært!

Når dette er sagt er også sannheten den at vi gjentar oss selv i perioder med nyanser innen samme tema. Kabeldebatter, merke diskusjoner, aktiv drift, målinger osv osv... Ikke noe galt med dette, men vi får ha det i mente når vi evt klemmer til i ren frustrasjon over at ting blir litt kjedsommlige til tider.

Til alle dere andre som også hilser Hagto sine gode tanker velkommen...Ikke bare si det, gjør noe med det...

Og Valentino, Messerschmidt'er kan enkelt skytes ned hvis en har rett utskytningsRØR :D

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Hagto skrev:
Hadde vel et ørlite håp om at jeg kunne påvirke noen få sjeler her på sentralen til litt bevisstgjøring rundt sin egen rolle/skrivemåte her på forumet.
Tråden er altså helst skrevet i et håp om et eller annet positivt. Ønsker ikke å framtre som bedreviter, oppdrager osv, og håper ikke dette bare blir kliss.

Skulle bare ønske at flere kunne vise littegrann mer respekt for hverandres meninger.
Det er så mye positivt på endel av underforumene, hvorfor går det så mye bedre der?

Vet at hifi kan sette følelser i sving. Vi bruker ofte både mye tid og penger på denne lidenskapen. Derfor vil også selvsagt en del tråder føre til sterke meningsutvekslinger.
Det jeg synes blir feil er når noen legger ned en del arbeid og forsøker å få til en god meningsutveksling, så skal andre sitte og vri og vrenge på hver eneste setning for å finne noe å henge seg opp i. Føles av og til som man må leie inn hjelp for å korrigere innleggene sine før man tør legge dem ut.
Det samme med verdensmesterene som hele tiden skal frelse alle oss andre. Det er ikke bare en vei til god lyd. Det er ikke bare en sannhet. Det er heldigvis uendelig mange, og det gjør dette så spennende.

Har selv hørt fantastisk god lyd på cd, på vinyl, på hardiskbasert kilde, på transistor, på rør, på horn, på små stativhøyttalere, på elektrostater osv

Jeg synes sentralen er spennende. Jeg leser det meste, og vet at det gjør mange andre også.
Jeg synes det er spennende med alle de kunnskapsrike på musikksidene, jeg synes det er spennende med Karma sitt nye system, jeg synes det er spennende med Valentino, theStig og pks sin tilnærming med nærfelt og digital tilnærming, jeg synes det er spennende med OMF sitt nye system, jeg synes det er spennende med LMC sitt fantastiske røroppsett og lysende trioder, jeg synes det er spennende med VidarP sitt innsyn i Naim sin spennende verden, jeg synes det er spennende med KindOfBlue sitt B&O oppsett, jeg synes det er spennende med Jane, Erland, Lmc, Audiomix, Sleiven, Isbjørn, sclalars og alle de andre på selvbyggtråder og hjelpe hverandretråder under diy, Jeg synes det er spennende med Parelius sine filosofiske betraktninger, jeg synes det er spennende med Oms sine tweaketråder, jeg synes det er spennende med Rhesus sine målinger, jeg synes det er spennende med KnutinH sine lange utledninger om så mye, jeg synes det er spennende med alle de flotte anleggstrådene, jeg synes det er spennende med alle besøkstrådene, jeg synes det er spennende å følge den gode tonen i foreninger og klubbtrådene fra jæren, Grenland, Østfold osv, jeg synes det er spennende med vennetrådene om Naim, Audionote, Klipsch, gallo osv, Jeg elsker den gode tonen på vinylforumet, jeg synes det er spennende på datahjørnet med f.eks diskusjoner omkring Vista kontra Mac og Xp, jeg synes det er spennende med akustikktrådene osv, osv, osv, osv.

Det er så mye spennende og bra. Hvorfor ikke la dette gjennomsyre generelltavdelingen
også. Kan det ikke være mulig å respektere hverandres syn. Karma og Rolfozzy respekterer hverandre sine helt forskjellige hifiverdener. Valentino og Impulse respekterer sine forskjellige verdener. Snakk litt pent og respektfullt til hverandre, ikke riv og slit i stykker hverandres innlegg, og please ikke vær verdensmestere og tror dere sitter på den eneste sannheten.

Elsk musikken, elsk alle de spennende lydene, elsk alle de spennende kabinettene, elsk alle de spennende spolene og kondensatorene, elsk alle de spennede digitale nyutviklingende, elsk din bestefars grammofon, men vis hverandre og hverandres meninger litt respekt da.

Jeg samler erfaringer hele tiden og lærer nytt hver dag. Jeg føler selv at jeg kan mindre om det meste enn for 20 år siden, selv om jeg vet at jeg kan mer.
Jeg har erfart at du kan få god lyd med all slags merkelig utstyr, i alle slag merkelige rom, men jeg har også lært at dyrt utstyr krever oftest mer både av eier og rom.
Jeg har erfart at rommet og akustikken er det viktigste. Jeg har erfart at kabler kan gjøre forskjeller hos noen, hos andre ikke. Jeg har erfart at naturlover ikke er evige. Jeg har erfart at Wikipediea ikke alltid er å stole på. Jeg har erfart at hifi kan være meget sosialt. Jeg har erfart at det er utrolig mange spennende, kunnskapsrike og koselige mennesker på dette forumet. Jeg har lært at jorda ikke er rund.

Respect the elder, and the younger :)
Utrolig bra skrevet, Hagto 8)

Applauderes!!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
begr skrev:
Vidar P skrev:
Har allikevel lyst til å kommentere på Endre Askelands poenger; de synes jeg virkelig var verdt å tenke videre på. Gode var de.

Mvh Vidar P
Det kan jeg være enig i, men det er ikke slik at fordi man er en innehaver av ett stort dyrt anlegg automatisk har stor erfaring, det er heller ikke slik at fordi man er flink til å skrive og stod til M i norsk på folkeskolen så har man stor hifi erfaring, det er faktisk heller ikke slik at man har stor erfaring med hifi fordi man har klart å skrive på seg en haug med stjerner uti margen der, MEN er man innehaver av noen av disse punktene så blir man gjerne en av "The untouchables". Det blir ofte bråk når en av de unge og meget selvsikre som har sett lyset kommer med kritikk til disse personene, det skal man bare ikke gjøre må man forstå. Det er ikke kun "de unge uten særlig erfaring" som trenger å ta en "time out" for og se litt "innover" i ny og ne, tror det er noe de aller fleste av oss kan ha godt av. Vil til slutt presisere at jeg ikke sikter til noen spesielle her.
Veldig fint at det ikke er noen her inne som hevder at stort anlegg, M i norsk og mange stjerner i margen gir en rett i ett og alt da. Da ville i så fall kritikken din ha vært berettiget; noe jeg er glad for at den ikke er.

Urimeligheten ligger i det at alle er like nakne, og deltar på lik linje i utgangspunktet for debatter her. Det er ingen vedtatt status som "untouchable", og alle må stå for sine argumenter på lik linje, enten man har mange eller få stjerner i margen. Snakker man over seg uten egentlig å ha overblikk over temaet, og ens argumentasjon ikke viser seg å holde vann, så får man regne med å få solide motargumenter fra folk som ser det på en annen måte, og kan redegjøre saklig for det. Ikke bare det, men man skal være glad for det også. Det er slik vi lærer alle sammen.
Med en god og konstruktiv holdning vil saklig motargumentasjon fremme refleksjon og erkjennelse hos den enkelte, og være både sunt, lærerikt og interessant for alle her inne.

Utilnærmelig status i debatter, som du tydeligvis irriterer deg over, er vel stikk i strid med hva du antyder; nettopp et resultat av reflekterte meninger, mange feilsteg, mange time-out'er med introspektive tanker, og lang akkumulert læring innen hifi.
Det som gjør et sett argumenter utilnærmelige, eller vanskelig å motargumentere da for å si det sånn, er ikke antall stjerner i margen hos skribenten; men gyldigheten, holdbarheten og fundamentet i hans argumenter. Det er urimelig å kritisere substansfulle debattanter for å være "untouchables" slik sett.

EDIT; her vil jeg legge til; det er jammen ikke få råd og vink til utstyr, plater osv til spørrende som kommer fra meget erfarne debattanter her inne. De blir ofte motsagt med kontraråd fra andre, men det er sjelden (aldri?) jeg ser noen av de erfarne fullfylle din kritikk om at de ikke tåler bli motsagt. Det ender vel helst med at de lar sitt tips stå, og trekker seg bort fra tråden i stillhet. Det gjør jeg også, og synes det er en helt grei ting at andre kommer med kontraråd, lærerikt for meg også.

Man skal respektere alles saklige ståsted, enten man er ung eller gammel. Men det betyr ikke at man behøver å dele det; det er imidlertid interesant å utveksle saklige erfaringer når folk respekterer hverandres innfallsvinkler. Det betyr heller ikke at man skal akseptere tendensiøs argumentasjon fra meddebattanter, egnet til å dulge dine egentlig gode poenger for å fremme en ping-pong argumentkasting for argumentasjonens del, og til slutt drepe tråder. Slik sett kunne kanskje moderatorer hatt en mer aktiv rolle?

Mvh Vidar P

O

om.s

Gjest
Høvdingen skrev:
Å sprette inn på HFS for å snakke om at MP3=SACD, kabler er bare tull og at du må måle eller ABX-teste for å vite om du hører hva du hører...... Det er like lite givende som å sprette inn på et hundeforum og mene at det er ett fett og du eier Schäfer eller Dachs.... Hund er hund!
Dette er nok noe som irriterer mange, og det er under vurdering om vi må lage en egen "Placebo-avdeling" eller noe tilsvarende for å skille ut disse diskusjonene. Alle bør få komme med sine synspunkter på et forum som dette, men det betyr ikke at alle tråder bør ende med samme diskusjon.
Dette har man da idag? hadde man fått dele sine opplevelser/erfaringer mer ifred slik det er tenkt og heller moderert de trådene som sklir over til "hardcore tech" diskusjoner (utrolig mange erfarings tråder som blir vridd over til high fly tech tråder, på tvers av trådstarters intensjoner) man kan/bør noen ganger moderer denne veien og, som en slags respekt for intensjonen med tråden.
Noen egen "placebo-avdeling" behøvs ikke, det har vi joda allerede, imo.

Enighet er vel ikke noe mål iseg selv, men det burde respekten være!

mvh

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Hei Hagto og dere andre. Jeg må være ærlig og si at jeg synes det ble for mange negative undertoner i denne tråden. Bare det å kalle lange tråder fulle av engasjerte innlegg av forumets medlemmer for krangletråder, kjeftetråder osv! (Det må uansett gå an å hoppe over tråder og emner man ikke har sans for. Hifisentralen er tross alt stappfull av alt mulig annet!).

Hagto, du hadde åpenbart gode intensjoner med tråden (mer trivsel!), men det spørs om dette var veien og gå. Generelle og diffuse anklagelser er også vanskelig å forholde seg for de som blir anklaget utover i tråden. Ta heller ting opp direkte når du møter det, vil jeg si (til alle), og prøv å vise at du kan sette vedkommende på plass uten å skape missteming. Det vil du virkelig bli beundret for om du klarer.
No

PS
Er det noe som tyder på at forumets medlemstall skrumper pga "misstemning"? Seriøst ment spørsmål (=ikke-retorisk).

S

slowmotion

Gjest
Dr.No skrev:
PS
Er det noe som tyder på at forumets medlemstall skrumper pga "misstemning"? Seriøst ment spørsmål (=ikke-retorisk).
Jeg har meldt meg ut 3 ganger i løpet av 2008. På den annen side har jeg også meldt meg inn igjen ... ;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Oppdaget dette forumet for 3 mnd siden og har siden hatt stor glede og nytte av det. Hvis jeg hadde vært en kranglefant hadde jeg startet en tråd med navnet: Jeg har sett lyset! Jeg hører forskjell på kabler ;) Spøk til side, den type tråder oppfatter jeg dessverre som meningsløse. Ellers veldig bra!

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Her var meget bedre da Affa regjerte. Han hadde en egen evne til å absorbere massens misnøye. Vi trengte ikke å provosere hverandre, vi hadde Affa. Samtidig syntes Affa umulig å fornærme, man kunne skrive hva man ville - Affa kalte deg en idiot og gikk videre.
Jeg ser noe mener at vi ikke trenger å sette oss så høyt på hesten, at vi kan ha "et glimt i øyet." - Kanskje, men kanskje er det også slik at det er svært menneskelig å benytte forsvarsmekanismer når man opplever seg angrepet - enten dette er med rette eller ikke. Følelsene taler - av og til kjappere enn kognisjonen.

Her skulle det komme en punch-line, men sånn kan det gå :)

Mener forøvrig at de fleste innleggene til Vidar P i tråden om kvalitet vs kvantitet var svært lærerike og veldig til ettertanke. Noen ganger er det vanskelig å innta en ydmyk rolle - men ikke denne gangen. :)

K

kbwh

Gjest
Rojoh skrev:
Jeg har nettopp lansert meg selv som signifikanzterrorist. Hva legger jeg i det? Jo; jeg stiller f.eks. spørsmålstegn med nøytralitet. Det er skrevet mye om dette, men oftest i en absolutt-kontekst. M.a.o. diskuteres det utfra at nøytralitet er bra, og at farging ikke er bra. Problemet er at ingen av oss står i en valgsituasjon hvor vi må velge mellom noe nøytralt, eller noe som er farget. Realiteten er at vi ved å foreta valg, havner ett eller annet sted på en skala mellom nøytralt og farget. Videre vil våre valg ha konsekvens for andre ting/parametre. Det kan gå på pris, rom, estetikk, brukervennlighet osv. Siden vi befinner oss på en skala, så etterspør jeg dette med signifikans. Hvor viktig er forskjellen mellom et anlegg som er ganske nøytralt kontra et som bare er litt mindre nøytralt? Håpløst spørsmål selvsagt. Hvilken signifikans har de kompromisser man har inngått for å få anlegget litt mer nøytralt enn det andre? Også et håpløst spørsmål.
Du er inne på noe her. Signifikans er viktig nok til å terrorisere for.

B

begr

Gjest
Vidar P skrev:
begr skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Veldig fint at det ikke er noen her inne som hevder at stort anlegg, M i norsk og mange stjerner i margen gir en rett i ett og alt da. Da ville i så fall kritikken din ha vært berettiget; noe jeg er glad for at den ikke er.

Urimeligheten ligger i det at alle er like nakne, og deltar på lik linje i utgangspunktet for debatter her. Det er ingen vedtatt status som "untouchable", og alle må stå for sine argumenter på lik linje, enten man har mange eller få stjerner i margen. Snakker man over seg uten egentlig å ha overblikk over temaet, og ens argumentasjon ikke viser seg å holde vann, så får man regne med å få solide motargumenter fra folk som ser det på en annen måte, og kan redegjøre saklig for det. Ikke bare det, men man skal være glad for det også. Det er slik vi lærer alle sammen.
Med en god og konstruktiv holdning vil saklig motargumentasjon fremme refleksjon og erkjennelse hos den enkelte, og være både sunt, lærerikt og interessant for alle her inne.

Utilnærmelig status i debatter, som du tydeligvis irriterer deg over, er vel stikk i strid med hva du antyder; nettopp et resultat av reflekterte meninger, mange feilsteg, mange time-out'er med introspektive tanker, og lang akkumulert læring innen hifi.
Det som gjør et sett argumenter utilnærmelige, eller vanskelig å motargumentere da for å si det sånn, er ikke antall stjerner i margen hos skribenten; men gyldigheten, holdbarheten og fundamentet i hans argumenter. Det er urimelig å kritisere substansfulle debattanter for å være "untouchables" slik sett.

EDIT; her vil jeg legge til; det er jammen ikke få råd og vink til utstyr, plater osv til spørrende som kommer fra meget erfarne debattanter her inne. De blir ofte motsagt med kontraråd fra andre, men det er sjelden (aldri?) jeg ser noen av de erfarne fullfylle din kritikk om at de ikke tåler bli motsagt. Det ender vel helst med at de lar sitt tips stå, og trekker seg bort fra tråden i stillhet. Det gjør jeg også, og synes det er en helt grei ting at andre kommer med kontraråd, lærerikt for meg også.

Man skal respektere alles saklige ståsted, enten man er ung eller gammel. Men det betyr ikke at man behøver å dele det; det er imidlertid interesant å utveksle saklige erfaringer når folk respekterer hverandres innfallsvinkler. Det betyr heller ikke at man skal akseptere tendensiøs argumentasjon fra meddebattanter, egnet til å dulge dine egentlig gode poenger for å fremme en ping-pong argumentkasting for argumentasjonens del, og til slutt drepe tråder. Slik sett kunne kanskje moderatorer hatt en mer aktiv rolle?

Mvh Vidar P
Jeg tror at det å inneha ansinitet ligger i undebevissheten som noe som skal gi repekt og at vi reagerer ubevisst ut i fra det, tror bestemt også at dette ikke er unikt for sentralen. Jeg forklarte det kanskje ikke godt nok hva jeg mente, kanskje jeg kun fikk en G ;), husker ikke, det er altfor lenge siden.
Jeg irriterer meg ikke over noe her på sentralen selv om jeg mener noe, som jeg skrev tidligere så synes jeg sentralen er rimelig uintersant slik den fremstår pr. dato.

R

Rojoh

Gjest
Valentino skrev:
Rojoh skrev:
Du er inne på noe her. Signifikans er viktig nok til å terrorisere for.
Ups! Sånn går det når man svinger et tveegget sverd. ;D

Du har et godt og gyldig poeng (i avataren din) - nemlig at signifikans også kan utmåles utfra objektive kriterier. Jeg er ikke uenig i det. Rart med det; at man man gjerne blir litt blind for den andre siden. Det ble en viktig påminnelse for meg, det du poengterer.

Mvh. Johan, signifikansterrorist i det subjektives ærend.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.768
Høvdingen skrev:
Istedenfor å fokusere på det negative, hva skal egentlig til for at HFS skal bli et mer interessant sted å være?
Har bare fulgt med her litt over et år, så med det forbeholdet;
de mest interessante innleggene har vært de nøkterne og saklige fra teknisk kompetente personer som prøver å forklare våre observasjoner eller mangel på sådanne. Har faktisk lært litt av generell karakter. Håper vi ikke ender med en ren "subjektivist" sentral.

Men merk; Selv om lytte observasjoner beskrives helt subjektivt (og gjøres i alt for stor grad), kan man, om man etablerer felles lyttereferanser og beskriver hva en hører i forhold til dette, gjøre dette mer objektivt, ref: Harry Pearson og The Absolute Sound sin tilnærming til problemet på '80 tallet (mitt forbilde for hvordan dette bør gjøres).
Mangelen på felles referanser (eller kalibrerte lytteopplevelser om en vil) er et av problemene her (og ellers i audio bladene). Personlige preferanser blir blandet med beskrivelsene av lyden og dermed synker nytteverdien drastisk. For selv om vi kanskje hører det samme, er det mye mindre sannsynlig at vi har samme preferanser.

Forøvrig; om en oppførte seg mer som voksne (menn), med god oppdragelse, og ikke som Tuppen og Lillemor på ungdomskolen, så hadde kanskje flere hatt lyst til å bidra. Uten bidrag fra medlemmene dør sentralen. Eneste grunn til at jeg er med her.

mvh

PS. mener Parelius hadde den beste observasjonen her det siste året; den om manglende leseferdigheter. (unnskyld Parelius om min hukommelse svikter meg).

N

nb

Gjest
OMF skrev:
Også...respect for the elderly...

Mvh
OMF
Tja, akkurat det er nå litt både og synes jeg. Det er ganske lett - for den som vil - å lage en liste lang som et vodt år med alvorlig tullball som har kommet også fra folk med lang erfaring med HiFi. Og De Eldre bytter også sine preferanser titt og ofte ser det ut til og av og til selve grunntanken for hele systemet - på ingen måte noe galt i det, men det gjør i alle fall at jeg tar råd og tips også fra den kanten med en god klype salt. Det er nok av eksempler på at ting blir fremstillt nærmest som en permanent orgasme i Nirvana for så å ligge på bruktbørsen under et år senere.

Som en eller annen skribent sa en gang - skal man vite hva noen <i>egentlig</i> mener om en komponent, så må man lese hva vedkommende skriver etter at tingen er byttet ut :)

R

Rojoh

Gjest
ch skrev:
Høvdingen skrev:
Istedenfor å fokusere på det negative, hva skal egentlig til for at HFS skal bli et mer interessant sted å være?
Har bare fulgt med her litt over et år, så med det forbeholdet;
de mest interessante innleggene har vært de nøkterne og saklige fra teknisk kompetente personer som prøver å forklare våre observasjoner eller mangel på sådanne. Har faktisk lært litt av generell karakter. Håper vi ikke ender med en ren "subjektivist" sentral.

Men merk; Selv om lytte observasjoner beskrives helt subjektivt (og gjøres i alt for stor grad), kan man, om man etablerer felles lyttereferanser og beskriver hva en hører i forhold til dette, gjøre dette mer objektivt, ref: Harry Pearson og The Absolute Sound sin tilnærming til problemet på '80 tallet (mitt forbilde for hvordan dette bør gjøres).
Mangelen på felles referanser (eller kalibrerte lytteopplevelser om en vil) er et av problemene her (og ellers i audio bladene). Personlige preferanser blir blandet med beskrivelsene av lyden og dermed synker nytteverdien drastisk. For selv om vi kanskje hører det samme, er det mye mindre sannsynlig at vi har samme preferanser.

Forøvrig; om en oppførte seg mer som voksne (menn), med god oppdragelse, og ikke som Tuppen og Lillemor på ungdomskolen, så hadde kanskje flere hatt lyst til å bidra. Uten bidrag fra medlemmene dør sentralen. Eneste grunn til at jeg er med her.

mvh

PS. mener Parelius hadde den beste observasjonen her det siste året; den om manglende leseferdigheter. (unnskyld Parelius om min hukommelse svikter meg).
Nå var jeg i sterk tvil om jeg skulle fortsette i diskusjonen da jeg synes det kan være både slitsomt og krevende å delta. Likefullt er du inne på noe jeg synes er viktig, og som kanskje burde være noe å reflektere over.

Du tar frem dette med beskrivelser, objektivitet og nytteverdi. Tolker jeg deg rett, så synes du (og sikkert mange andre) at subjektive beskrivelser blir for upresise og misvisende. Vanskelig å være uenig i det. La oss likevel snu litt på flisa, og se på hva alternativet kunne ha vært - hypotetisk, vel og merke:

Først: Hva ønsker vi å oppnå med mer presisjon? Bedre lyd? Ok, vi tar det derfra: Det finnes en mengde teorier og regler for å kvalitetsbestemme ting. La oss nå for enkelhetsskyld anta at en eller annen var interessert i å få bedre lyd, og ville ha tips til å jobbe med. Det er mange parametre å ta tak i, men la oss starte med bass:

Vi kan tenke oss at utgangspunktet er 8" i bassrefleks som har brukbart output til midt på 30-tallet. Hva kan bli bedre fra et objektivt synspunkt?
-SPL (lydtrykk): En 8" vil slite med å både gå dypt og spille høyt. Kompresjon/forvrengning vil inntreffe. Vi må altså enten øke membranarealet eller øke slaglengden. Dette fører oss videre i vår grubling over hva som er best. Skal vi øke membranarealet ved å gå opp i elementstørrelse (og påfølgende bredere baffel/lavere WAF), velge flere 8" i parallell/serie (med fare for innbyrdes ulikheter mellom elementene=forvrengning av signal) eller velge 8" med mer slaglengde (som selvsagt påvirker elementets påvislige ytelser/TS-parametre i større eller mindre grad)?

-implementering: Her kan vi velge mellom bassrefleks (som gir god akustisk forsterkning i de lavere frekvenser, men denne forsterkningen er å betrakte som et avvik i tids/fasedomenet), trykkammer (som baserer seg på at lyden/bassen bare genereres fra elementet + roomgain selvsagt (men som fort spiser opp elementets salglengde nedover i frekvens med påfølgende økt krav til membranstørrelse/slaglengde). Blir fort store kasser også - hvis man ikke velger i equalizere da. Desverre vil en EQ på 3dB tilsvare en fordobling i effekt, og øke elementets vandring betraktelig. Vi kan jo også velge ELF-prinsippet. Mindre kasser og høyere WAF. Krever dog mye EQ - sånn ca. 12dB/okt, og som vi har sett: En 3-dobling av effekt. Her må elementer velges med omhu. Noen sverger til IB-prinsippet. Monter basselement i vegg/tak/gulv, og bruk tilstøtende rom som trykkammerkasse. Er dette det bestlåtende og minst praktiske alternativet? Hva med hornloading? Transmisjonlinje? Dipol?

- Så over til neste punkt på listen over muligheter/praktiske løsninger: Nemlig rommet. Er rommets bidrag kjærkomment eller uønsket i vår jakt etter det optimale? Skal vi dempe rommets bidrag, eller dra nytte av det? Hvis man ønsker minst mulig farget gjengivelse, så sier det seg selv at rommets bidrag bør dempes siden det er:
- ulinjært
- ikke 100% synkronisert med output fra bass
Men hva med WAF da? Anlegget skal stå i stuen! Ok, kanskje vi kan se etter interiørvennlige dempeløsninger? Hvor mye koster det å innføre dempetiltak som:
1)Virker hensiktmessig
2)Ikke får stuen til å se ut som et lydstudio
Ææhh, kanskje vi skal DIYe litt, og få ned kostnadene? How too make something that works? Er man heldig, så har man en kompis som er både møbelsnekker og møbeltapetserer også.

Puuuh! Vi kunne sikkert gravd oss ned til Kina med slike grublerier. Hvis vi nå gjør et lite tankeeksperiment: "Vi" velger å ikke henge oss så opp i hva som er den ultimate og objektivt vurderte, løsningen. "Vi" velger å ikke gjøre for mange sammenligninger. "Vi" velger å tro at vår i utgangspunktet 8" gir helt grei bass, eller i det minste: god nok bass. Selvsagt er vi milevis fra å ha objektivt dokumentert optimal bassgjengivelse, men vi fikk kanskje noe annet, positivt i stedet?

Det var/er ikke meningen å være negativ, men snarere å påpeke at lykken gjerne finnes i uvitenheten også. ;)

Mvh. Johan

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.519
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Rune.U skrev:
Alt for mye høytflyvende teknisk retorikk i trådene her.Helt greit selfølgelig,om du er teknisk skolert,men det er egentlig lite interessant for det brede publikum på HFS.Mvh Rune :) :)
Ingen teknisk interesse eller forståelse, ingen fremskritt.
Slik er det veldig mange steder. Nesten alle :)

N

nb

Gjest
Audiomix skrev:
Rune.U skrev:
Alt for mye høytflyvende teknisk retorikk i trådene her.Helt greit selfølgelig,om du er teknisk skolert,men det er egentlig lite interessant for det brede publikum på HFS.Mvh Rune :) :)
HiFi er sannsynligvis den eneste "guttehobbyen" hvor det å skjønne litt av hvordan tingene faktisk funker til tider blir sett på som et seriøst handicap.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.487
Torget vurderinger
2
nb skrev:
Audiomix skrev:
Rune.U skrev:
HiFi er sannsynligvis den eneste "guttehobbyen" hvor det å skjønne litt av hvordan tingene faktisk funker til tider blir sett på som et seriøst handicap.
Nei. Jeg skulle ønske jeg skjønte mer jeg.

O

om.s

Gjest
Audiomix skrev:
Rune.U skrev:
Det må vel kunne gå an å kombinere begge interessene på ett slikt forum?, avdelingene ligger jo der, men jeg kan ikke si at det tekniske er det som driver meg med denne interessen, men derimot hva teknikken kan bringe meg av gode musikk opplevelser.

At noen har större interesse av det som skjer inni apparatene enn meg har jeg ingen som helst problemer med å respektere, men da burde også respekten väre större for de som ikke har den tekniske tilnärmingen (tenker ikke her på deg Audiomix) men söker opplevelsen först, og en kan meget godt oppnå den uten å väre el-teknisk skolert.

Noen ganger er veien en del av målet, på godt og ondt, imo...

mvh

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.768
Rojoh skrev:
Du tar frem dette med beskrivelser, objektivitet og nytteverdi. Tolker jeg deg rett, så synes du (og sikkert mange andre) at subjektive beskrivelser blir for upresise og misvisende. Vanskelig å være uenig i det.
Ja, tildels, men jeg mener det kan gjøres bedre, og de er absolutt nødvendige i evalueringen av utstyr. Om jeg kan forklare litt nærmere (og med unnskyldning til HP og TAS om jeg husker/tolker historien upresist);

På (starten) av '70 tallet var transistor forsterkere den nye, "hotte" teknologien. De målte mye bedre enn de gamle rør forsterkerne og måtte pr.def. være bedre. Imidlertid kunne HP (og hans kollega J.Gordon Holt i Stereophile) klart høre at terrenget ikke helt stemte med kartet - de nye transistor forsterkerne formidlet ikke musikken på samme naturlige måte som rørene. De kunne selvsagt stolt på målingene, tatt et par ABX tester for bevise at der ikke var hørbar forskjell og slått seg til ro med det.
Men hvordan beskrive hva en hørte så andre forstod det, gitt alle variablene involvert. HP fant ut at lyden at uforsterkede akustiske instrumenter i et naturlig rom var en hensiktsmessig referanse (de fleste av oss har hørt et piano, en fiolin, et messinginstrument...).
Deretter måtte språket som ble brukt til å beskrive lyd standardiseres (hva er dypbass, mellombass, osv.).
Og en måtte finne et sett med gode referanseinnspillinger.
Når en da hadde et standard språk, et sett med gode innspillinger (mye RCA Living Stereo og Mercury - noe jeg godt kan forstå når jeg mange år etter fikk høre disse takket være gjenutgivelser), og en sendte komponenter rundt til forskjellige anmeldere for test i ulike oppsett og rom, fikk en etter min mening en mye bedre subjektiv evaluering av komponenter (på god vei til en objektiv evaluering) enn det som dessverre er blitt gjengs i dag.

En forsøkte objektivt å beskrive det en hørte uten å blande inn personlige preferanser
(men både personlige preferanser, anlegget og lytterommet ble også i detalj beskrevet for hver anmelder)
Det er det jeg etterlyser.

Nå er vi havnet i det subjektive helvete; "dette liker jeg så derfor er det bra". Sikkert for deg, men hvordan i all verden skal jeg vite om jeg vil like det?

mvh

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.666
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Snur litt på flisa:
TRENGER DU LIKE DET JEG LIKER?
Eller kan det jeg liker være interessant nok, slik at det er verdt å sjekke ut, for å se hvordan du evt liker det............?

Jeg har i alle fall selv sjekket ut en god del saker, etter å ha lest/hørt andre som synes ting er bra. Av og til er jeg enig, av og til ikke...........

mvh
Proffen

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.519
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
om.s skrev:
At noen har större interesse av det som skjer inni apparatene enn meg har jeg ingen som helst problemer med å respektere, men da burde også respekten väre större for de som ikke har den tekniske tilnärmingen (tenker ikke her på deg Audiomix) men söker opplevelsen först, og en kan meget godt oppnå den uten å väre el-teknisk skolert.
Noen ganger er veien en del av målet, på godt og ondt, imo...
mvh
Takk for det :)
Jeg kan innrømme at jeg har tråkket ut i det med begge beina og fått mye kjeft. Mest faktisk fra enkelte som forsøker å ta meg på det tekniske. Det plager meg ikke.
Så håper jeg at jeg har vært til litt hjelp for de som trenger hjelp :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Behovet for en oppbyggelig og lærerik tråd om refleksjoner omking hifi, musikk, prioriteringer, fokusområder, lyttevaner, holdninger etc etc i perspektiv synes mer nødvendig, og antakelig mer ønskelig, enn noen gang.

Mvh Vidar P

Topp Bunn