Dissappointement......

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Teori og praksis går hånd i hånd. Teori kan forklare hva vi opplever eller erfarer. Praksis må til for å utvikle teorien, sørge for at den er relevant og brukbar. Dessuten er det mye teori som kan knyttes til hi-fi, om man så ønsker. Ikke bare elektronikk, men også akustikk, fysikk, fysiologi, psykologi..

Og i samspillet mellom teori og praksis er det mest å lære. Når vi reflekterer over det vi erfarer, forsøker å forklare det, så forsøke endringer og reflekterer over forandringene i lyden.

Mvh

O

om.s

Gjest
Vidar P skrev:
Behovet for en oppbyggelig og lærerik tråd om refleksjoner omking hifi, musikk, prioriteringer, fokusområder, lyttevaner, holdninger etc etc i perspektiv synes mer nødvendig, og antakelig mer ønskelig, enn noen gang.

Mvh Vidar P
Enig!!

mvh

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.800
Torget vurderinger
4
Hagto skrev:
Hadde vel et ørlite håp om at jeg kunne påvirke noen få sjeler her på sentralen til litt bevisstgjøring rundt sin egen rolle/skrivemåte her på forumet.
Tråden er altså helst skrevet i et håp om et eller annet positivt. Ønsker ikke å framtre som bedreviter, oppdrager osv, og håper ikke dette bare blir kliss.

Skulle bare ønske at flere kunne vise littegrann mer respekt for hverandres meninger.
Det er så mye positivt på endel av underforumene, hvorfor går det så mye bedre der?

Vet at hifi kan sette følelser i sving. Vi bruker ofte både mye tid og penger på denne lidenskapen. Derfor vil også selvsagt en del tråder føre til sterke meningsutvekslinger.
Det jeg synes blir feil er når noen legger ned en del arbeid og forsøker å få til en god meningsutveksling, så skal andre sitte og vri og vrenge på hver eneste setning for å finne noe å henge seg opp i. Føles av og til som man må leie inn hjelp for å korrigere innleggene sine før man tør legge dem ut.
Det samme med verdensmesterene som hele tiden skal frelse alle oss andre. Det er ikke bare en vei til god lyd. Det er ikke bare en sannhet. Det er heldigvis uendelig mange, og det gjør dette så spennende.

Har selv hørt fantastisk god lyd på cd, på vinyl, på hardiskbasert kilde, på transistor, på rør, på horn, på små stativhøyttalere, på elektrostater osv

Jeg synes sentralen er spennende. Jeg leser det meste, og vet at det gjør mange andre også.
Jeg synes det er spennende med alle de kunnskapsrike på musikksidene, jeg synes det er spennende med Karma sitt nye system, jeg synes det er spennende med Valentino, theStig og pks sin tilnærming med nærfelt og digital tilnærming, jeg synes det er spennende med OMF sitt nye system, jeg synes det er spennende med LMC sitt fantastiske røroppsett og lysende trioder, jeg synes det er spennende med VidarP sitt innsyn i Naim sin spennende verden, jeg synes det er spennende med KindOfBlue sitt B&O oppsett, jeg synes det er spennende med Jane, Erland, Lmc, Audiomix, Sleiven, Isbjørn, sclalars og alle de andre på selvbyggtråder og hjelpe hverandretråder under diy, Jeg synes det er spennende med Parelius sine filosofiske betraktninger, jeg synes det er spennende med Oms sine tweaketråder, jeg synes det er spennende med Rhesus sine målinger, jeg synes det er spennende med KnutinH sine lange utledninger om så mye, jeg synes det er spennende med alle de flotte anleggstrådene, jeg synes det er spennende med alle besøkstrådene, jeg synes det er spennende å følge den gode tonen i foreninger og klubbtrådene fra jæren, Grenland, Østfold osv, jeg synes det er spennende med vennetrådene om Naim, Audionote, Klipsch, gallo osv, Jeg elsker den gode tonen på vinylforumet, jeg synes det er spennende på datahjørnet med f.eks diskusjoner omkring Vista kontra Mac og Xp, jeg synes det er spennende med akustikktrådene osv, osv, osv, osv.

Det er så mye spennende og bra. Hvorfor ikke la dette gjennomsyre generelltavdelingen
også. Kan det ikke være mulig å respektere hverandres syn. Karma og Rolfozzy respekterer hverandre sine helt forskjellige hifiverdener. Valentino og Impulse respekterer sine forskjellige verdener. Snakk litt pent og respektfullt til hverandre, ikke riv og slit i stykker hverandres innlegg, og please ikke vær verdensmestere og tror dere sitter på den eneste sannheten.

Elsk musikken, elsk alle de spennende lydene, elsk alle de spennende kabinettene, elsk alle de spennende spolene og kondensatorene, elsk alle de spennede digitale nyutviklingende, elsk din bestefars grammofon, men vis hverandre og hverandres meninger litt respekt da.

Jeg samler erfaringer hele tiden og lærer nytt hver dag. Jeg føler selv at jeg kan mindre om det meste enn for 20 år siden, selv om jeg vet at jeg kan mer.
Jeg har erfart at du kan få god lyd med all slags merkelig utstyr, i alle slag merkelige rom, men jeg har også lært at dyrt utstyr krever oftest mer både av eier og rom.
Jeg har erfart at rommet og akustikken er det viktigste. Jeg har erfart at kabler kan gjøre forskjeller hos noen, hos andre ikke. Jeg har erfart at naturlover ikke er evige. Jeg har erfart at Wikipediea ikke alltid er å stole på. Jeg har erfart at hifi kan være meget sosialt. Jeg har erfart at det er utrolig mange spennende, kunnskapsrike og koselige mennesker på dette forumet. Jeg har lært at jorda ikke er rund.

Respect the elder, and the younger :)
Jeg skjønner hva du mener og er veldig enig!

Skulle ønske flere la seg i selen slik som deg og lagde tråder som highend på sørlandet.
Skulle ønske det var en større andel av trådene på forumet som omhandlet hvorfor folk synes hifi er en engasjerende hobby. Besøkstrådene og anleggstrådene inneholder jo mye av dette.
Skulle ønske mer av fokuset var rettet mot dette istedenfor å bruke all energien på å diskutere emner som det burde begynne å bli ganske åpenbart at man aldri vil bli enig om. Og som det jo ikke nødvendig å være enig om heller.

Euphonia forumet i Sverige har en deilig harmonisk stemning, hvor entusiasmen står i høysetet. Er svenskene mer harmoniske enn oss, eller kan vi klare det samme?

EDIT.

Vidar P skrev:
Behovet for en oppbyggelig og lærerik tråd om refleksjoner omking hifi, musikk, prioriteringer, fokusområder, lyttevaner, holdninger etc etc i perspektiv synes mer nødvendig, og antakelig mer ønskelig, enn noen gang.

Mvh Vidar P
En slik tråd ville vært veldig interessant om den kunne få vokse og utvikle seg uten unødvendig "støy".

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Altså.Teknikk interesserer.Jeg skjønner at dette ble litt misforstått.Teknisk retorikk er når et forklart teknisk fenomen blir brukt til å fremme en spesiell side av saken. ;)
Mvh Rune :)

K

kbwh

Gjest
Heh. Jeg nevnte B&O Beolab 5 som en god annderledes highendhøyttaler på Euphonia. Jaggu ble det harmonisk du!

O

om.s

Gjest
kjoenik skrev:
Hagto skrev:
Hadde vel et ørlite håp om at jeg kunne påvirke noen få sjeler her på sentralen til litt bevisstgjøring rundt sin egen rolle/skrivemåte her på forumet.
Tråden er altså helst skrevet i et håp om et eller annet positivt. Ønsker ikke å framtre som bedreviter, oppdrager osv, og håper ikke dette bare blir kliss.

Skulle bare ønske at flere kunne vise littegrann mer respekt for hverandres meninger.
Det er så mye positivt på endel av underforumene, hvorfor går det så mye bedre der?

Vet at hifi kan sette følelser i sving. Vi bruker ofte både mye tid og penger på denne lidenskapen. Derfor vil også selvsagt en del tråder føre til sterke meningsutvekslinger.
Det jeg synes blir feil er når noen legger ned en del arbeid og forsøker å få til en god meningsutveksling, så skal andre sitte og vri og vrenge på hver eneste setning for å finne noe å henge seg opp i. Føles av og til som man må leie inn hjelp for å korrigere innleggene sine før man tør legge dem ut.
Det samme med verdensmesterene som hele tiden skal frelse alle oss andre. Det er ikke bare en vei til god lyd. Det er ikke bare en sannhet. Det er heldigvis uendelig mange, og det gjør dette så spennende.

Har selv hørt fantastisk god lyd på cd, på vinyl, på hardiskbasert kilde, på transistor, på rør, på horn, på små stativhøyttalere, på elektrostater osv

Jeg synes sentralen er spennende. Jeg leser det meste, og vet at det gjør mange andre også.
Jeg synes det er spennende med alle de kunnskapsrike på musikksidene, jeg synes det er spennende med Karma sitt nye system, jeg synes det er spennende med Valentino, theStig og pks sin tilnærming med nærfelt og digital tilnærming, jeg synes det er spennende med OMF sitt nye system, jeg synes det er spennende med LMC sitt fantastiske røroppsett og lysende trioder, jeg synes det er spennende med VidarP sitt innsyn i Naim sin spennende verden, jeg synes det er spennende med KindOfBlue sitt B&O oppsett, jeg synes det er spennende med Jane, Erland, Lmc, Audiomix, Sleiven, Isbjørn, sclalars og alle de andre på selvbyggtråder og hjelpe hverandretråder under diy, Jeg synes det er spennende med Parelius sine filosofiske betraktninger, jeg synes det er spennende med Oms sine tweaketråder, jeg synes det er spennende med Rhesus sine målinger, jeg synes det er spennende med KnutinH sine lange utledninger om så mye, jeg synes det er spennende med alle de flotte anleggstrådene, jeg synes det er spennende med alle besøkstrådene, jeg synes det er spennende å følge den gode tonen i foreninger og klubbtrådene fra jæren, Grenland, Østfold osv, jeg synes det er spennende med vennetrådene om Naim, Audionote, Klipsch, gallo osv, Jeg elsker den gode tonen på vinylforumet, jeg synes det er spennende på datahjørnet med f.eks diskusjoner omkring Vista kontra Mac og Xp, jeg synes det er spennende med akustikktrådene osv, osv, osv, osv.

Det er så mye spennende og bra. Hvorfor ikke la dette gjennomsyre generelltavdelingen
også. Kan det ikke være mulig å respektere hverandres syn. Karma og Rolfozzy respekterer hverandre sine helt forskjellige hifiverdener. Valentino og Impulse respekterer sine forskjellige verdener. Snakk litt pent og respektfullt til hverandre, ikke riv og slit i stykker hverandres innlegg, og please ikke vær verdensmestere og tror dere sitter på den eneste sannheten.

Elsk musikken, elsk alle de spennende lydene, elsk alle de spennende kabinettene, elsk alle de spennende spolene og kondensatorene, elsk alle de spennede digitale nyutviklingende, elsk din bestefars grammofon, men vis hverandre og hverandres meninger litt respekt da.

Jeg samler erfaringer hele tiden og lærer nytt hver dag. Jeg føler selv at jeg kan mindre om det meste enn for 20 år siden, selv om jeg vet at jeg kan mer.
Jeg har erfart at du kan få god lyd med all slags merkelig utstyr, i alle slag merkelige rom, men jeg har også lært at dyrt utstyr krever oftest mer både av eier og rom.
Jeg har erfart at rommet og akustikken er det viktigste. Jeg har erfart at kabler kan gjøre forskjeller hos noen, hos andre ikke. Jeg har erfart at naturlover ikke er evige. Jeg har erfart at Wikipediea ikke alltid er å stole på. Jeg har erfart at hifi kan være meget sosialt. Jeg har erfart at det er utrolig mange spennende, kunnskapsrike og koselige mennesker på dette forumet. Jeg har lært at jorda ikke er rund.

Respect the elder, and the younger :)

Euphonia forumet i Sverige har en deilig harmonisk stemning, hvor entusiasmen står i høysetet. Er svenskene mer harmoniske enn oss, eller kan vi klare det samme?
Tror mer at det er Timbre´s fortjeneste enn Svenskene generellt, hans innstilling til mye (har hatt gleden av å både ha ham på besök og besöke ham) går mer på opplevelsen enn teknikken, og han har nok sine motpoler på Svenske forum og...;) :) ......

Forövrig har vel de fleste her inne, uansett tilnärming, noe å läre av både Timbre og pac (HiFiforum) når det gjelder gleden over HiFién.....

mvh

O

om.s

Gjest
Valentino skrev:
Heh. Jeg nevnte B&O Beolab 5 som en god annderledes highendhøyttaler på Euphonia. Jaggu ble det harmonisk du!
Hva er nicket ditt der V?

mvh

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.800
Torget vurderinger
4
Valentino skrev:
Hehe, danskene og svenskene er jo ikke kjent for å elske hverandre... ::)

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
605
Torget vurderinger
1
Lag en DBT-avdeling, eller gjør enkelte fora DBT-frie.
Problem løst.

Fra AA:
Why are DBT discussions not allowed?

Quite simply, the reason is that these topics rarely spark a productive exchange. While a vast majority of Asylum inmates are firmly in the middle ground, the topics of DBT and ABX tend to force polarization and quickly degrade into death spiraling flame wars.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.224
Har vært litt fraværende den siste tiden; har tråden om kvalitet vs kvantitet blitt fjernet?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
om.s skrev:
Det må vel kunne gå an å kombinere begge interessene på ett slikt forum?, avdelingene ligger jo der, men jeg kan ikke si at det tekniske er det som driver meg med denne interessen, men derimot hva teknikken kan bringe meg av gode musikk opplevelser.

At noen har större interesse av det som skjer inni apparatene enn meg har jeg ingen som helst problemer med å respektere, men da burde også respekten väre större for de som ikke har den tekniske tilnärmingen (tenker ikke her på deg Audiomix) men söker opplevelsen först, og en kan meget godt oppnå den uten å väre el-teknisk skolert.

Noen ganger er veien en del av målet, på godt og ondt, imo...

mvh
Amen

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Kan ikke bli mer enig.

Var godt på vei med et langt og flammende innlegg sist lørdag som nok (usaklig) sparket balle både hit og dit, men hele greia forsvant pg.a en helsikes brannmur på hotellet jeg er på nå. :p :p
Har liksom ikke så mye tid å ødsle her på HFS om dagen, så jeg lot være å skrive det på nytt. My bad.

Dum som jeg er så tror jeg det finnes like mange fasiter og svar, som det finnes hifi/musikk-interesserte i denne skrudde hobbien. Det sagt, så kan vi alle ha noe å tilføre hverandre,uansett ståsted, så lenge man tør å være "openminded" (uten nødvendigvis å ta alt for god fisk, og muligens overse de værste brøleapene) Derfor har et forum som HFS fortsatt livets rett.

Etter å ha lest sider opp og ned i mente, tråder som f.eks Kvantitav vs Kvalitativ, Nøytral vs farget osv, så slår det meg ofte at såkalt "HiFi" er forbeholdt "høyverdig" musikk som klassisk og vokalbassert akustisk musikk. Andre sjangere er mindreverdig og ansees som bakgrunnsstøy, og ikke noe man "lytter" til.

Siste avsnittet er en slengbemerkning fra min side, og absolutt "feil", men likevel en sannhet sett og ofte følt fra mitt ståsted ( min hifiverden) Nevner det som en eksemplisifering til Vidar P.'s innlegg.

Ellers takk til Hagto for en fornuftig tråd.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Tror også at dette ville vært en nyttig tråd. Bidrar gjerne. Den bør kanskje modereres litt strengere enn normalt for å unngå usaklige innlegg.

Mvh

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
toref skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Tror også at dette ville vært en nyttig tråd. Bidrar gjerne. Den bør kanskje modereres litt strengere enn normalt for å unngå usaklige innlegg.

Mvh
Enig
Hver og en burde i korte trekk presentere hva som ligger bak interessen. Musikk, (veien til) valg av type komponeneter, prioriteringer og lydfilosofi (vet ikke om jeg selv er bekvem med begrepet "lydfilosofi")

Litt sånn Anonyme Alkoholikere: "Hei jeg heter XXX, og ............. (bekjennelse av alle synder ;) )

U

utgatt60135

Gjest
I denne tråden skal alle være positive og ingen her har gjort noe "galt". Det er det bare andre som gjør, ikke "meg". Hvor lang tid tar det før det blir krangling igjen mon tro ::). Så lenge ingen beklager seg og mener de ikke skrev noe provoserende så blir det nok nye runder dessverre. Den eneste som jeg har sett som har tatt tak i noe personlig er vel Karma engang. Slikt er særdeles positivt og gir ringvirkninger. Det viser styrke og modenhet.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Mulig at det kan fremstå som en smule naivt og "snilt", men da kan jo bare de som vet bedre, avstå fra og lese og ikke minst bidra med sitt. Mulig at det oppfattes som veldig "homofilt" og lite macho å ta til seg andres erfaringer og refleksjoner over hobbien. (beklager, ikke et vondt ord om homofile :-*, og de damene som er sporadisk innom)Det får jo være opp til hver enkelt å dra nytte av de gratisressursene, noen av de veldig dyktige, som er her på forumet.

Litt sånn som å spørre om plateanbefalinger, for så å bli surmaga fordi en får anbefalt noe en selv ikke har hørt om..........

O

om.s

Gjest
Lyngen skrev:
Den eneste som jeg har sett som har tatt tak i noe personlig er vel Karma engang. Slikt er særdeles positivt og gir ringvirkninger. Det viser styrke og modenhet.
Selv har jeg lest mange som tar tak i noe personlig her inne, faktisk ganske mange, men kanskje ikke de som er mer opptatt av hva andre gjør for feil, men så kan det sikkert sies noe om min lesing også....

mvh

K

knutinh

Gjest
om.s skrev:
Enighet er vel ikke noe mål iseg selv, men det burde respekten være!
Enig.

Jeg leser mye om å separere "de som vektlegger opplevelse" fra "de som vektlegger forståelse". Jeg tror ikke at det nødvendigvis er en bra ting, og jeg tror ikke at et forum med "fullkommen harmoni" heller nødvendigvis er en bra ting.

Jeg har vært igjennom slike tråder som dette en del ganger, og mantraet er stort sett at man skal være snill og grei, og høflig, og så går det en uke og så er personkarakteristikkene i gang igjen.

Dersom man plages av lange standard-tråder, off-topic-seksjonen eller noe annet så synes jeg det er rart at man ikke greier å holde seg fra å lese (og skrive) i trådene. Det samme gjelder dersom man synes at trådstarter eller temaet er usmakelig.

Jeg leser enkelte innlegg her inne som at "man skal respektere de med lytte-erfaring, for de gamle er eldst, og det er synd at dagens forumdeltakere ikke har den nødvendige ærbødighet ovenfor oss som tross alt kan dette", men "man skal ikke respektere de som vet noe om spoler og kondensatorer og sånt for de har feil hobby". Det er mulig at det slett ikke er sånn, men sånn kan det altså oppfattes til tider. Jeg mener at det er vanlig høflighet å respektere folk (uansett vekttall eller fødeår eller noe annet), men at det er urimelig å sette noen på en pidestall. Jeg får tåle saklig kritikk og at noen er uenig, om.s må tåle det samme, Roda må tåle det samme etc.

Er det provoserende at en forumdeltaker sier "jeg er skeptisk til det du snakker om med mindre det foreligger resultater fra en DBT"? Burde det være noe mer provoserende enn at noen sier "jeg er skeptisk til at CD-spiller X er bedre enn CD-spiller Y fram til jeg får hørt på den"? Er det ikke i begge tilfeller snakk om testmetode og krav til sannsynliggjøring? Jeg fatter ikke at folk lar seg provosere i slik grad av de røde flaggene "ABX" og "blindtest". Jeg forstår derimot utmerket godt at folk irriterer seg over å få tråden sin ødelagt av off-topic (enten off-topicen er en lengre debatt om DBT pros og cons eller en gjennomgang av trådstarters personlige skrivestil)

Rune.U skrev:
Alt for mye høytflyvende teknisk retorikk i trådene her.Helt greit selfølgelig,om du er teknisk skolert,men det er egentlig lite interessant for det brede publikum på HFS.Om det så blir blandet med litt kvasifilosofiske tanker rundt teknikken,så er dette plutselig et forum for heelt spesiellt interesserte.
Med fare for å innføre enda mer kvasifilosofi:
Jeg tror at når debatten blir opphetet og ført for ørtende gang så leder det veldig fort til en av disse:
1. Stygge personangrep og tilslutt stengning av moderator
2. Stadig eskalerende tekniske argumenter (av varierende relevanse), gjerne trigget av en fantastisk påstand uten hold i lærebøkene, som til slutt bunner i at ingen lengre forstår hva man snakker om, og man slår inn på filosofiske meta-betraktninger.

Et spørsmål var noe ala "hva vil du aller helst se her på sentralen". For min egen del hadde jeg satt pris på en autorativ, konsensus-basert liste over subjektive hifi-uttrykk av samme type som den Løkken gjorde for tech-uttrykk. Jeg forstår at det er vanskeligere, og at man må bruke flere ord evt eksempler for å forklare "3-dimensjonalitet" enn "jitter"

En annen ting jeg gjerne hadde sett var et "lydbibliotek" med konkrete eksempler, siden lyd så vanskelig lar seg diskutere med tekst og bilder.

Valentino skrev:
Høvdingen tenker seg en egen avdeling for "metodediskusjon" om jeg forstår ham riktig, dvs. det jeg antar er saker fra JAES, om ABX, grunnforskning om persepsjon etc. Slikt interresserer meg, og det ville glede meg om det var lett å finne slike diskusjoner igjen i et eget underforum. Heller der enn off topic!
Jeg mener at tech-hjørnet egner seg utmerket for den slags?

Rune.U skrev:
Altså.Teknikk interesserer.Jeg skjønner at dette ble litt misforstått.Teknisk retorikk er når et forklart teknisk fenomen blir brukt til å fremme en spesiell side av saken. ;)
Mvh Rune :)
Saklig, teknisk, relevant argumentasjon er som regel bra for debatten selv om den (eventuelt) fremstår som farget eller svikter i å belyse enkelte sider av den.

Å kaste ut tekniske floskler for å overbevise forsamlingen om at man er så smart at de bør endre sitt syn snarest er normalt lett å gjennomskue.

Mitt beste tips til meg selv når man diskuterer og temperaturen er høy, er å være ekstremt saklig. Altså ta ingenting for gitt eller mellom linjene, forklare nøye hva men mener og hvorfor, og gi henvisninger på alle aksiomer. Noen ganger greier jeg det bra, andre ganger mindre bra. Normalt fungerer teknikken bra, man får fram poenget, og en irritert med-debattant blir "tvunget" til å enten svare saklig tilbake, eller å ikke svare. Dette i motsetning til personkarakteristikk som nesten alltid leder til krassere personkarakteristikk tilbake. Men i noen tilfeller later det til at det å være saklig i seg selv provoserer folk, og i stedetfor å kritisere det som var ment som saklige innspill, går man over til å kritisere selve formen som "for teoretisk" eller "for vissvass-filosofisk".

-k

Alt jeg sier kan lese og tolkes som man føler for, men ingenting bunner ut i noen form for ondskap fra min side, ønske om å gjøre dagen din sur eller å hevde at jeg vet, kan og synser best,

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
ErosLoveking skrev:
Mulig at det kan fremstå som en smule naivt og "snilt", men da kan jo bare de som vet bedre, avstå fra og lese og ikke minst bidra med sitt. Mulig at det oppfattes som veldig "homofilt" og lite macho å ta til seg andres erfaringer og refleksjoner over hobbien. (beklager, ikke et vondt ord om homofile :-*, og de damene som er sporadisk innom)Det får jo være opp til hver enkelt å dra nytte av de gratisressursene, noen av de veldig dyktige, som er her på forumet.
Hvis dette er homofilt så ble jeg plutselig veldig usikker på min egen legning.. ::)

Det hadde vært hyggelig tråden fikk form av dialog, refleksjon og litt "yes-and" tankegang. Burde vel la seg gjøre, egentlig.. En nyttig tanke å ha i hodet før en trykker på "legg til innlegg" knappen er å tenke etter om man ville sagt det samme om man var i en ansikt-til-ansikt situasjon. I denne tråden burde det være like mye rom for argumentene dine knutinh som alle andres. Jeg er absolutt tilhenger av saklig argumentasjon, uavhengig om de er av teoretisk eller praktisk/empirisk karakter.

Mvh

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
toref skrev:
ErosLoveking skrev:
Hvis dette er homofilt så ble jeg plutselig veldig usikker på min egen legning.. ::)

Mvh
Tror du skjønner hva jeg mener når jeg drar inn "homobildet". Liker de homsene jeg kjenner jeg, derfor :-* :-* :-* ;)

Nok OT fra meg nå. http://www.greatjones.com/ kaller!!! ;) ;) ;)

K

kbwh

Gjest
ErosLoveking skrev:
Etter å ha lest sider opp og ned i mente, tråder som f.eks Kvantitav vs Kvalitativ, Nøytral vs farget osv, så slår det meg ofte at såkalt "HiFi" er forbeholdt "høyverdig" musikk som klassisk og vokalbassert akustisk musikk. Andre sjangere er mindreverdig og ansees som bakgrunnsstøy, og ikke noe man "lytter" til.
Jeg bruker det samme anlegget til Mozart, Bach, Stones, Ellington og Big Star.

K

KindOfBlue

Gjest
ErosLoveking skrev:
Jeg bruker samme anlegg til Freddie Mercury, Elton John, Alf Prøysen, Cole Porter og Tchaikovsky.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Dog skrev:
En quickfix kunne jo være å fjerne off-topic helt, det hadde vært deilig :)

O.
Ser ikke helt poenget med dette, er det ikke bra at OT foregår i OT-avdelingen da? Man MÅ jo ikke lese noe der.

OMF skrev:
Også...respect for the elderly...

Mvh
OMF
Respekt ja, bør vi ha respekt for deg fordi du, er gammel, eier noe, innehar en posisjon ELLER fordi du gjennom handling eller tale gjør deg fortjent til det. I mine øyne er respekt noe man gjør seg fortjent til gjennom tale eller handling. Den tar lang tid å opparbeide seg men er svært lett å miste.

Selv har jeg dyrket denne hobbyen siden det som er vintage nå var nyheter, har vært aktiv musiker det meste av mitt liv men det er ikke noe å snakke om på steder som dette for det som oppleves som riktig lyd av et utøver er ikke forenelig med hva som er riktig lyd for en rør/hornentusiast.

Men en av de tingene som gjør at brukerne ikke forteller om sine opplevelser tror jeg i hovedsak kommer av at de blir sablet ned og påhoppet av de som sitter på sin høye hest med utstyr i sirkusklassen eller ører i samme klasse og har fasiten på alt. For de henger seg helt opp i hva du har skrevet i signaturen din og dømmer deg etter det.

Det var mine fem cent's. Ha en hyggelig dag.

K

kbwh

Gjest
knutinh skrev:
Et spørsmål var noe ala "hva vil du aller helst se her på sentralen". For min egen del hadde jeg satt pris på en autorativ, konsensus-basert liste over subjektive hifi-uttrykk av samme type som den Løkken gjorde for tech-uttrykk. Jeg forstår at det er vanskeligere, og at man må bruke flere ord evt eksempler for å forklare "3-dimensjonalitet" enn "jitter"
Enig. Det har vært forsøkt, og de som har bidratt kan kanskje samle sammen bitene til en sticky?
En annen ting jeg gjerne hadde sett var et "lydbibliotek" med konkrete eksempler, siden lyd så vanskelig lar seg diskutere med tekst og bilder.
Ikke dumt dette heller, nei.
Valentino skrev:
Høvdingen tenker seg en egen avdeling for "metodediskusjon" om jeg forstår ham riktig, dvs. det jeg antar er saker fra JAES, om ABX, grunnforskning om persepsjon etc. Slikt interresserer meg, og det ville glede meg om det var lett å finne slike diskusjoner igjen i et eget underforum. Heller der enn off topic!
Enig igjen. Bør det i så fall legges til noen ord i underforumsbeskrivelsen, og skulle det gis et nytt navn, som Teknikk og Persepsjon?

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.224
Har lest gjennom kvalitet vs kvantitet-tråden. Typisk HFS-tråd hvor sentrale aktører legger ned en bråte innsats for å holde vedlike og spisse hva jeg anser å være først og fremst skinnuenigheter. Hårsårhet og selvofferliggjøring fortoner seg også som mer typiske retoriske grep enn egentlige personangrep vil nå jeg mene. Blir ofte en litt sånn tuppen&lillemorsk versjon av "exit, voice, loyalty"...

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Det er mulig det vil hjelpe mye å få det vekk fra "Siste fra vårt forum" - som jeg forstår er målet.

O.
el_mariachi skrev:
Dog skrev:
En quickfix kunne jo være å fjerne off-topic helt, det hadde vært deilig :)

O.
Ser ikke helt poenget med dette, er det ikke bra at OT foregår i OT-avdelingen da? Man MÅ jo ikke lese noe der.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
knutinh skrev:
Jeg leser enkelte innlegg her inne som at "man skal respektere de med lytte-erfaring, for de gamle er eldst, og det er synd at dagens forumdeltakere ikke har den nødvendige ærbødighet ovenfor oss som tross alt kan dette", men "man skal ikke respektere de som vet noe om spoler og kondensatorer og sånt for de har feil hobby". Det er mulig at det slett ikke er sånn, men sånn kan det altså oppfattes til tider.
Det forteller ALT at du klarer å lese innlegg på den måten.
Takk for redegjørelsen. ;)
Jeg leser dine innlegg av denne typen som KUN provoserende og for å lage krangel ut av tråder som kunne vært interessante meningsutvekslinger.
Det er mulig at det slett ikke er sånn...... :D ;D

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Fjern OT

At folk har blitt venner her inne og liker å diskutere legning, politikk, gressklippere, sykler og annet fjas......hører ikke hjemme på et hififorum.

Jeg tror det er en av grunnene til at Euphonia er så "rent".
Klarer ikke å se noen grunner til å videreføre dette på HFS heller.

Jo, forresten, inntektene til siden er nok basert på antall treff, og fjaspratet på offtopic er jo en stor del av aktiviteten her inne....
(Joda høvding, det er skrevet for å erte deg litt, og for å se om du tar stilling til dette)

R

N

nb

Gjest
RoDa skrev:
Fjern OT

At folk har blitt venner her inne og liker å diskutere legning, politikk, gressklippere, sykler og annet fjas......hører ikke hjemme på et hififorum.

Jo, forresten, inntektene til siden er nok basert på antall treff, og fjaspratet på offtopic er jo en stor del av aktiviteten her inne....
(Joda høvding, det er skrevet for å erte deg litt, og for å se om du tar stilling til dette)

R
Det er også en del ikke-HiFi-ting folk kan lure på, og det er begrenset hvor mange diskusjonsforum man gidder å melde seg inn i for å få svar på ymse. Her inne er det folk som kan en del om data, brunt brennevin, mat, sykler, fotoutstyr, biler, feriemål og mye annet. Det er greit å ha et sted å spørre om ting det er ganske sannsynlig at en eller annen vet.

Man kan jo alltids hevde at et HiFi-forum skal være et rent HiFi-forum, men å ha en off-topic-avdeling er faktisk ganske vanlig på slike forum. At aktiviteten er stor på off-topic-avdelingen kan jo også ses som en indikator på at noen finner den avdelingen mest interessant og har de mest givende diskusjonene der.

K

KindOfBlue

Gjest
Fatter ikke hvordan OT kan være et problem. Det er vel bare å la være å gå inn der? En rekke underforum her som jeg besøker veldig sjelden, mens man er aktiv i andre. Innimellom dukker det opp en OT som er engasjerende og som viser hvor velorientert medlemmene her er.

Det man kunne vurdere er å ikke ha OT med i "seneste innlegg" på forsiden, om det er mulig. Kanskje synd at OT-tråder bumper hifi-tråder av listen.

K

knutinh

Gjest
Valentino skrev:
knutinh skrev:
Enig. Det har vært forsøkt, og de som har bidratt kan kanskje samle sammen bitene til en sticky?
Jeg har sett noen forsøk, men det har ofte strandet? Ved å enes om terminologi kan "veien" være vel så viktig som "målet".
Ikke dumt dette heller, nei.
Forslag til klipp?

Jeg kunne ha tenkt meg:
  • lossy komprimert audio (DAB, mp3@128kbps, mp3@320kbps, AAC)
  • dynamikk-kompresjon (before-and-after i masteringstudio, evt gammel vs ny utgivelse)
  • eksempler på dithering/noiseshaping/resampling
  • eksempler på samplerater og bitbredder
  • eksempler på klokke-jitter og overføringsjitter
  • eksempler på ekstreme kabel-forskjeller
  • kunsthodeopptak
  • eksempler på variasjonen ved høyttaler/rom/plassering
  • eksempler på særs "gode" opptak
  • eksempler på særs "vanskelige" (for avspillingsutstyret) opptak

Problemet er å finne noen som vil hoste noen hundre MB permanent og samtidig har tilstrekkelig båndbredde til at det oppleves smertefritt og tillater direkte linking, på samme måte som vi har med bilder nå. Har du noen forslag? Bambadoo, er dette noe HFS kan og ønsker å være behjelpelig med?
Valentino skrev:
Enig igjen. Bør det i så fall legges til noen ord i underforumsbeskrivelsen, og skulle det gis et nytt navn, som Teknikk og Persepsjon?
"Her kan det diskuteres tekniske forklaringer innen elektronikk, kabel og høyttalerteknologi. Ingen synsing her "

Jeg ser ikke helt behovet. Eventuelt kunne man skrive noe ala:

"Her kan det diskuteres tekniske og vitenskaplige forklaringer innen hifi, lyd og oppfattelse. Ingen synsing her "

-k

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.475
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Begynner å komme endel forslag til andre foruminndelinger nå. Ta dette heller opp i "kommentarer og hjelp til forumet".

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Antall liker
5
Veldig viktig og nyttig tråd dette ! Godt skrevet Hagto ! :)

HiFi er en spesiell hobby, som jeg kaller "de små forskjellers hobby". Når jeg begynte med dette i begynnelsen av 70-tallet var utskiftngen
betydelig mer hørbare når vi bygget våre høytaler selv, bygget en og annen forsterker, forsøkte oss frem med tykke høytalerkabler fra nærmeste bensinstasjon osv. Vi begynte så å kjøpe utstyr og komponter blant annet fra selvoppnevnte guruer i Tigertaden ( HiFi,ens Mekka ), som vi ettervert fant ut ikke holdt mål overhode. De fleste av disse er gått i "hi" nå. Mange av mine hifi interesseerte venner var ganske teknisk oppgående og et par av oss studerte elektronikk på den tiden, og samtlige var selvsagt musikkinteresserte. Etter som årene er gått er utstyret blitt mye bedre. Vi har stort sett fått bedre råd til å skaffe oss det ustyret vi ønsker oss, men forskjellene er også blitt betydelig mindre samme hvordan vi snur å vender på det. Jeg merker også en større uenighet om hva god lyd er. Kan årsaken være at mindre forskjeller på utstyret er mindre enn oppfattelsen av påvirkning fra rekame, stoff i hifi-magsiner, mote, utseende, meninger i lokale vennekretser osv ? Det virker også som om dette gir opphav forsjellige "leirer" i miløet etter hvert også. Og, nå er moteordet "musikk", som om det noegang har vært noe annet !

Man vil jo så gjerne at den nye kabelen, det nye underlaget, de nye kondensatorne eller linoljebelegget skal gi positivt et bidrag, men det rare er at selv om nesten "alt" var positivt den gangen det ble utprøvd, er ikke summen av dette blitt tilsvarende bedre. Jeg mener ikke med dette at det ikke finnes forskjell på kabler eller annet utstyr, men bare at forskjellene vanligvis kan være mikroskopiske og slettes ikke alltid hørbare i det hele tatt. Våre konklusjoner kan altså av og til rett og slett være feil fordi andre påvirkninger teller mer, bevisst eller ubevisst. Jeg mener effekten er større enn mange tror eller vil innrømme, og dette inkluderer i høyeste grad skribentene i våre hifi-magasin. Dette er ofte etter min mening grunnen til evetuell missforståelse, amperhet og dritkasting. Janteloven viser også sin eksistens av og til i denne sammenhengen. Dette gjelder nybegynnere som veteraner og ikke minst den gruppen som har svaret på "alt" grunnet sin teknisk uttdannelse og proffesjon.

Nå kan det vel ikke benektes at noen har bedre evner til å oppfatte små forsjeller enn andre, men har disse personer samme oppfattelse av hva som er den riktige lyd, eller har disse også store teknisk kunnskaper ? Noen mener musikkanlegget skal settes sammen slik at gjenngivelsen ligner på det de hørte på siste konsert. Andre mener gjenngivelsen skal være så nøytral som mulig selv om det i seg selv kan være vanskelig å vite. Ingenting av dette er helt riktig naturligvis. Ingen kan påberope seg å hvite hva som er den rette musikkopplevelsen. Det er trenger slettes ikke å være noen nøyaktig sammenheng mellom det man hører i konsertsalen og det man hører i hjemmet ganske enkelt for man vet ikke hvordan utgangspunktet i opptaket var. Spørsmålet er om det spiller noe rolle om man visste det ! - Det viktigste er jo man selv er fornøyd med opplevelsen for å ta med en forslitt selvfølgelighet.

Og, da kommer man inn på et viktig emne, nemlig hudkommelse. Jeg mener det er tullete å sammenligne gjenngivelsen i utstyr som man hørte på for flere år siden, det er tullete å snakke om vilken forbedring man får etter innbrenning av utstyr etter 200 - 1000 timer. Klart det kan gi forbedringer, men om de finnes, kan de være veldig små. Husk at det er svært sjelden vi får muligheten til lytte til samme utstyret med og uten innbrenning. Tenk om gjenngivelsen i et tilfelle ble degradert med tiden, det hadde vært litt av en bombe ?? :D

For en del år tilbake leste jeg en artikkel i Absolut Sound om en Technics platespiller som han hadde ligget i skapet i mange år. Jeg mener det var av den hvite typen ( husker ikke betegnelsen ) med SME-S arm og Shure V75 som var "hot" på den tiden. Han hadde skrevet flere artikler gjennom tidene og sammenlignet nye spillerne med denne etter hudkommelsen. Etter en del lytting ble han sjokkert over kvaliteten og måtte innrømme at han hadde vært helt på bærtur. Oppfattelse av lyd kan være så forskjellig, og vi burde alle på forumet prøve å være litt ydmyke bare av den grunn. Men, det er klart det er provoserende når "eksperter" påstår at noe ikke kan virke uten å ha testet det, eller at "nybegynnere" kommer med utrolig "dumme påstander" som du selv "vet" ikke kan ha noe betydning ? Men, slikt er vanskelig å unngå på et slikt forum. Mange vil gjerne ha frem sine meninger og vise hva de kan. Jeg tror ikke en behøver å være så "disappointed". Det beste er vel kanskje å overse tullete, nedlatende og uhøffelige kommentarer og heller forsøke å forsette tråden i det sporet som var ment i utgangspunktet.

Hilsen up :)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.487
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
Fjern OT

R
Fjerne OT !? Ta fra oss ordassisasjonsleken !?
Hvor skal den plasseres da ? Hi Fi generellt ?

K

Konrad_Johnsen

Gjest
rolfozzy skrev:
Forstår ikke hva du snakker om?
Men jeg går ut fra det er en tråd på off-topic?
I så fall; På et annet forum ;)

Men Bambadoo ba oss stoppe denne diskusjonen her :D

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.487
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
rolfozzy skrev:
Forstår ikke hva du snakker om?
Men jeg går ut fra det er en tråd på off-topic?
I så fall; På et annet forum ;)

Men Bambadoo ba oss stoppe denne diskusjonen her :D
Ok. Sorry. Trodde du hadde vært på OT og visste hva det var jeg.
I rest my case.

U

utgatt60135

Gjest
Takker for det meget gode innlegget fra deg, Up. Så enig så enig :)...

Topp Bunn