Dissappointement......

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Har kviet meg litt for å engasjere meg i debatttrådene her på sentralen i det siste. Har holdt meg til mine egne trygge tråder. Har vel forsøkt meg på et par dumme morsomheter i et par tråder, noe som jeg nok ikke er så god til.
Synes at sentralen trenger et eller annet puff nå. Bortsett fra noen få tråder er den ikke alltid like interressant, for endel, virker det som. Også for meg.
Jeg får mange pm om dette, og utsagn fra medlemmer som er litt lei. Heldigvis er det endel gode tråder enda da. Men den er nok litt for mye dominert av sterke meninger fra endel medlemmer, som etter min mening ikke helt har erfaring nok enda til å framlegge såpass sterke meninger som det de framtvinger i mange tråder. De er inne på mye spennende, og er i mye ny og spennende utvikling. Men de kommer til å gjøre noen oppdagelser etterhvert som nok vil snu litt opp ned på det de tror på i dag, tror jeg da. Derfor tror jeg de kunne vært littegrann mer tilbakeholdne i framføringen av mange av meningene sine. Synes også at terskelen er lav for at det skal bli krangling og personangrep.
Man kan si hva man vil, men årelang lytteerfaring har nok hos noen lyttere bidratt til endel erfaringer som nok ikke helt følger trenden som sentralen er inne i. Jeg tror på erfaringen, dog ikke hos absolutt alle. Et godt anlegg derimot hører de fleste, uansett erfaring nesten.
Syntes VidarP sine innlegg i en nettopp stengt tråd berørte viktige poenger, og er overrasket over at såpass mange hadde problemer med å følge tankene hans. Har nettopp vært der selv, og satt og lyttet mest på lyder, på bekostning av musikk, i mitt dyreste, og nok etter de fleste sin mening, det aller beste anlegg jeg har hatt til nå. Betyr dog ikke at jeg ikke tror på at musikk og spennende hifilyd kan kombineres.
Er litt nervøs nå for å ha stukket nesen min så langt fram, noe jeg ikke er så vant med. Er nok heller ikke beste debattant hvis jeg skulle bli kjørt litt nå. Men jeg personlig tror ikke så mye på målinger, perfekt lyd, nøytral lyd osv.
Jeg tror mest på anlegg som engasjerer eieren, og som gir ham/henne lyst til å spille på anlegget sitt, uansett om det buldrer litt i bassen, er litt rundt og varmt, masse spennende detaljer, elller annet som fenger. For nærme virkeligheten tror jeg enda ikke at vi er med de fleste av anleggene våre, og da blir det framdeles bare en illusjon.
Ja, ja da var det sagt. What do do?

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.932
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Kjempefint innlegg Hagto, jeg er enig med deg i det du sier. Endel av det som krangles om begynner og bli "det samme gamle". Det er også som du sier at folk skriver standhaftig nå men gjør seg erfaringer senere i livet som kommer til og snu på deres tanker. Jeg har vært i samme båt hvor jeg har måttet krype til korset og innrømme at jeg tok feil. Feiling og prøving er en del av hobbyen og det er sånn man lærer, derfor burde man ikke uttale seg før man har prøvd det man uttaler seg om i enkelte tråder. Kunne det være på sin plass med eget underforum til Off-Topic hjørnet som kunne kalles "Synse-hjørnet"?

P

Parelius

Gjest
Please exercise caution, Mr. Hagto. De beste illusjoner er de virkelighetsnære.

(Parelius, formann i De audiofiles døveforening, ydmykhetens apostel i rettroendehet og uenig henimot enighet med Vidar P. (i den omtalte diskusjon))

B

Back_Door

Gjest
Godt innlegg Hagto!

Det blir sjelden feil å lytte til de som har litt mer erfaring enn deg selv.
Man må selv avgjøre hvilke preferanser som skal være utslagsgivende for sine valg. På veien mot målet bør man dog lytte med en viss grad av ydmykhet til de som har en kunnskap og/eller erfaring som du selv ikke har.Det betyr ikke unison enighet, men en større grad av respekt.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei, Du er jo en mann med årelang erfaring,og jeg må si som rimelig fersk,her jeg sitter å graver og spør om det meste,at det er veldig flott å få innspill av netopp sånne som deg her inne,fordi du har så mye erfaring i ryggen(sammen med noen andre av "garden" som parelius,fosse,valentino,impulse,vidarP,LMC etc)

Når det er sagt,er jeg enig med deg ang. kranglinen,og det er jo ikke noe hyggelig,hverken for de som blir dradd med,eller andre lesere,så slår det meg: det er stor forskjell på underforumene her gitt,feks fra kabelsiden til vinylsiden...hva er årsaken til netopp dette?

Uansett,flott at du sier hva du mener,men jeg vet at det er mange som har glede av dere som har holdt på en stund,og jeg tror at meningene fra dere med høy autoritet tynger mer enn de med langt mindre erfaring.

Mvh Espen ;D

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Hola :) - jeg er desverre fortsatt der at jeg hører mer etter lyder enn musikken. Imponatoreffekter får meg fortsatt til å sikle. Desverre. Antar jeg blir voksen til slutt.
Når det gjelder situasjonen her på forumet så opplever jeg at dette går litt i bølger. Forumet er nok til enhver tid summen av alle som poster her. Moderatorene får også ta litt ansvar for å ikke slå nok ned på personangrep, vi andre får ta resten av skylden.

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.398
Sted
Saksvik - Trøndelag
Enig med mange av synspunktene dine, Hagto. Jeg er av typen som oftest foretrekker å lese heller enn å debattere, men merker meg at det blir stadig mindre interessant å lese om her på sentralen. Det er tydelig at en del av de jeg ser på som gode bidragsytere har gått lei av sentralen og heller sitter og spiller musikk.

At sentralen i dag domineres av off-topictråder og polariserte diskusjoner ført av skråsikre retorikere kan selvsagt føre til at enda flere detter av. Og denne tråden kan vel også fort føre til at folk trekker til skyttergravene... ;)

Misforstå meg ikke; folk kan få diskutere hva de vil for meg, men jeg håper at det blir fler av de lærerike og positive trådene der de mest erfarne høster av sin erfaring! :D

B

begr

Gjest
Fint innlegg og er enig med deg. Bortsett fra at en kan følge med og se hva som skjer i markedet ang. nye produkter etc. så er sentralen egentlig uinteresant, bortsett fra DIY sidene så er det langt mellom de seriøse og nøytrale tipsene/erfaringene (à la vidarp, aarve + noen få til) ...Det er stort sett de samme folka som poster innlegg om det meste i de fleste tråder, og benytter enhver anlednig til å predikere eget anlegg/utstyr/mens de simulerer erfaring med den største selvsikkerhet, dette uansett hva trådstarter sitt utgangspunkt/spørsmål var, og dermed er trådene "døde".... Er ikke den ivrigste debatant selv når det gjelder utstyr etc., det blir dødfødt uansett, personlig så er jeg stort dett på musikksidene, der kan vi ha det kjekt må vite. :)

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.634
Torget vurderinger
2
Istedenfor å fokusere på det negative, hva skal egentlig til for at HFS skal bli et mer interessant sted å være?

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.259
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Det som er fint med de dårlige og kjedlige kjefte trådene, er jo at det kommer slike inntresange tråder ;)

Det er jo i disse trådene det kommer frem gode ting om mange av medlemmene her og, de positive tingene om noen av trådene. Kanskje det er med på å sette litt fokus på hva vi vil ha ::)

Et sant og bra ordtak er jo "Tenk positivt, og det positive gror "

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Høvdingen skrev:
Istedenfor å fokusere på det negative, hva skal egentlig til for at HFS skal bli et mer interessant sted å være?
Jeg er ikke så sikker på at ånden i Hagto's innlegg er å fokusere på det negative; hvorfor skulle han det; heller å oppfordre til enda mer av det positive kanskje? Det ville vært langt mer meningsfylt ift det gode åpningsinnlegget, og langt mer i tråd med Hagto slik jeg kjenner ham via hans skrive på HFS.

Det at han i det hele tatt fokuserer på at han ønsker å ta sin hobby et steg videre, og oppfordrer sine meddebattanter på HFS til det samme, er for meg lese med positivt fortegn.

EDIT; ser at jeg ikke svarte i nærheten adekvat på ditt egentlige spørsmål; hmmm... vanskelig spørsmål var det også; må visst reflektere litt på den.

Mvh Vidar P

U

utgatt60135

Gjest
Jeg tror det hadde vært veldig positivt for sentralen om også dem som liker å lese mest bidrar mer med innlegg. Det går fort litt i stå om det bare er de samme som poster. Vi vet jo allerede omtrent hva de mest aktive mener og det kan ligge mye fra fortiden i den del negative reaksjoner som andre ikke vet om.

Jeg synes det er meget viktig å holde seg til sakens kjerne når det oppstår konfrontasjoner (det er jeg redd vi aldri vil kunne unngå helt). Det sklir fort ut i masse skriverier utenfor kjernen. Ting kan løses mye enklere om alle hører etter på hva det reageres på. Når man står litt utenfor så synes man gjerne at kranglingen er tullete og unødvendig. Men når man blir dradd inn i dem mer eller mindre ufrivillig så er det plutselig litt anderledes. Jeg tror kanskje mange har merket det.

Innlegget ditt synes jeg er allright Hagto, selv om jeg egentlig ikke er helt sikker på hvem/hva du sikter mot. Tråden går i samme spor som den som ble stengt men jeg tror og håper det bare blir en oppklarende tråd i beste fall.

Min tid har vært nesten helt dominert av kun interesse for musikken. Nå tipper jeg det ligger på 15% HiFi lytting når jeg tester nye komponenter og resten kun til musikken. Men når man ikke har vært opptatt av HiFi så mye av tiden så merker jeg jo lett hva jeg holder på med :).

Jeg synes det er moro å lære om HiFi og lære produkter å kjenne bare det ikke går for langt i brukt tid i forhold til ren musikkinreresse.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Sitat: Leno

"Misforstå meg ikke; folk kan få diskutere hva de vil for meg, men jeg håper at det blir fler av de lærerike og positive trådene der de mest erfarne høster av sin erfaring! :D"

[/quote]Det er å håpe

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Hvis medlemmene av dette underlige forum oppførte seg som folk hadde vi kommet langt. Personsngrep og tullete argumentasjon(med tilhørende metadiskusjoner) er det for mye av. På den annen side, er det virkelig noen som tar det alvorlig? Er ikke det i så fall problemet? Mindre selvhøytidelighet, mer folkeskikk og flere (gode)bilder ville gjort HFS enda bedre. This is supposed to be fun...

O.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dog skrev:
Personsngrep og tullete argumentasjon(med tilhørende metadiskusjoner) er det for mye av. På den annen side, er det virkelig noen som tar det alvorlig? Er ikke det i så fall problemet?
Det hadde vært lett å ikke ta på alvor om det hadde foregått et annet sted... eller i egne tråder. For å skissere en umulighet.
Imidlertid; når det du refererer til støyer til interessante tråder slik at de nesten blir umulige å følge, og når de attpåtil dreier temaene til det ugjenkjennelige, under påskudd av f.eks å være relevante eller saklige saksinnlegg, skaper uhyggelig tone og dårlig stemning; da blir det vanskelig å ikke bry seg. Så har man altså resultatet som Hagto og andre her snakker om; man blir simpelthen lei. Orker ikke nedlegge tid og arbeide i å forsøke å lage gode innlegg. Det er de færreste som er her for å krangle; så de trekker seg unna.

Mvh Vidar P

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.996
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Høvdingen skrev:
Jeg tror kanskje å endre fokus fra å være "hva som er best/riktig" - til å fokusere mer på hvilken egenskaper ulike løsninger har kan være et steg i riktig retning. Altså - hva er forskjellen mellom CD/Vinyl, rør/SS, Horn/elektrostater, nærfelt/fjernfelt... enn å fokusere hvilken av prinsippene som er best.

Også...respect for the elderly...

Mvh
OMF

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.664
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Mange fornuftige tanker og formuleringer så langt, men jeg savner et aspekt, som kanskje glemmes av "for mange, for ofte":

Sier det med Monty Pyton: "Always look on the bright side of life................... ;D"

Tenk så mye mer fruktbar og harmonisk diskusjoner og "krangler" kunne blitt dersom flere maktet følgende:
- Ha litt selvironi
- Ha glimt i øget, og selv være i stand til å "ta en spøk for en spøk"
- Ikke nødvendigvis sitte på sin høye hest og være dommer OG bøddel

Ingen tvil om at det sitter folk med mye kunnskap og erfaring der ute....!
Ingen tvil om at det sitter mange "verdensmestere" der ute......! (kan kanskje selv fremstå som en selv, jaffal av og til; MEN jeg forsøker ofte å være litt humoristisk og ha en humoristisk tilnærming til ting generelt i livet! MEN; hvem forvalter egentlig den ene og fulle sannhet, både i livet generelt og ikke minst i hifi-sammenheng??)
Tror nemlig på at en litt avslappet tilnærming til ting ofte fører lengst; tenk bare selv over hvordan du/dere forholder deg/dere til politikk og politiske diskusjoner; det er vel ikke sånn at du skaffer deg fiender for livet pga uenighet og forskjellige prioriteringer/valg ifht politisk ståsted......

Så får en heller kanskje være litt overbærende og ta ting med en klype salt av og til; selv om det seff er langt mer ønskelig OG givende å diskutere sak enn person........

Synes egentlig Ibsen sa det ganske godt en gang: "Jeg vil til min død være uenig med deg, men med mitt liv forsvare din rett til å mene det du gjør..........." Tenk om en slik tankegang kunne gjennomsyre diskusjonene og meningsforskjellene her på sentralen. Da kanskje det ikke ble så ille å faktisk være enig om å være uenig..... ;D

mvh
Proffen - a happy fart ;D

R

Rojoh

Gjest
OMF skrev:
Jeg tror kanskje å endre fokus fra å være "hva som er best/riktig" - til å fokusere mer på hvilken egenskaper ulike løsninger har kan være et steg i riktig retning. Altså - hva er forskjellen mellom CD/Vinyl, rør/SS, Horn/elektrostater, nærfelt/fjernfelt... enn å fokusere hvilken av prinsippene som er best.

Mvh
OMF
Tror du er inne på noe vesentlig her.

Edit: En annen ting jeg har tenkt litt på: Signifikans. Altså å ikke underslå hva som er fakta, men vurdere signifikansen.

Mvh. Johan

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg ser at jeg formulerte meg upresist, det jeg mente var å si: "...er ikke det i så fall EN DEL AV problemet?"
Beklager det. Med det så mener jeg simpelthen at når dere med lang fartstid, masse kunnskap og erfaring - som dere generøst deler med alle her - møter på et eller flere støyelementer som ikke har hverken folkeskikk eller evne til å argumentere - så er det kanskje like greit å ignorere dem/heve seg over dem?

O.
Vidar P skrev:
Dog skrev:
Personsngrep og tullete argumentasjon(med tilhørende metadiskusjoner) er det for mye av. På den annen side, er det virkelig noen som tar det alvorlig? Er ikke det i så fall problemet?
Det hadde vært lett å ikke ta på alvor om det hadde foregått et annet sted... eller i egne tråder. For å skissere en umulighet.
Imidlertid; når det du refererer til støyer til interessante tråder slik at de nesten blir umulige å følge, og når de attpåtil dreier temaene til det ugjenkjennelige, under påskudd av f.eks å være relevante eller saklige saksinnlegg, skaper uhyggelig tone og dårlig stemning; da blir det vanskelig å ikke bry seg. Så har man altså resultatet som Hagto og andre her snakker om; man blir simpelthen lei. Orker ikke nedlegge tid og arbeide i å forsøke å lage gode innlegg. Det er de færreste som er her for å krangle; så de trekker seg unna.

Mvh Vidar P

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
En ting som irriterer meg (bare sånn for å fokusere på det negative) er at det ser ut til at det blri vanskeligere og vanskeligere å faktisk få tips.

Hvis noen spør etter et konkret anlegg til en konkret pris, handler hele tråden om hvilken musikk stakkaren spiller (som ikke burde ha noe med skaen å gjøra, det er vel gode anlegg vi diskuterer?), før det ender opp i at personen må dra alt utstyret med seg hjem, for å teste det der.

Kranglingen bryr meg ikke så mye, når det ikke er kabelkrangling er det en eller anna fyr som er sur for at hans eget valg blir sett på som feil. Folk må tåle litt.

De kranglene jeg deltar i er der jeg synes folk får tips om å (for meg) kaste penger ut vindu.

Ellers er det da mange fine tråder på HFS, og flere avdelinger med god tone.

PK

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.487
Torget vurderinger
2
Jeg forstår veldig godt hva du mener, Hagto. Like godt som jeg forstår hva VidarP. mente i den stengte tråden. Og Roda.

Også er det jo flott med sånn klappe hverandre på skuldra tråder innimellom før det blir stormet videre.

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Alt for mye høytflyvende teknisk retorikk i trådene her.Helt greit selfølgelig,om du er teknisk skolert,men det er egentlig lite interessant for det brede publikum på HFS.Om det så blir blandet med litt kvasifilosofiske tanker rundt teknikken,så er dette plutselig et forum for heelt spesiellt interesserte.Å nevne noen konkret,vil ikke hjelpe noen,så det er fullstendig unødvendig.
Konkrete spørsmål og forståelige svar er vel det de fleste kommer hit for,så en enkel sjel som meg,som stort sett bare kopler og lytter,og så stoler på ørenes råd i forhold til hva jeg har hørt finner det temmelig kjedelig med laaange tekniske utredninger.Dette selv om det hender jeg forstår dem ;D
Synes det virker som det var et eller annet som skjedde med stemningen her for et par år siden. Da skrev jeg lite og ingen ting selv enda,men bare leste og faktisk lærte mye!
Back to basic,og det enkle er ofte(st) det beste.
Øvrig del av forumet som omhandler andre ting,og spesiellt musikk synes jeg fortsatt er fantastisk bra.Masse gode tips,og mye bedre stemning der,synes jeg.
Men,andre trenger jo ikke å være av samme oppfatning. ;)
Mvh Rune :) :)

L

Ludo

Gjest
Dette var et fint innlegg Hagto - det oppsummerer mye av hva jeg selv har tenkt en god stund. Det har litt lett for å bli skyttergrav her,
med det resultat at noen vegrer seg for å bidra. Man blir jo sablet ned om man mener feil ting eller ordlegger seg uheldig. Dette som nevnes
med erfaring er også viktig, at man faktisk gidder å høre litt på folk som har vært i gamet en stund...

Og ti poeng til OMF:

OMF skrev:

J

Janpe

Gjest
Noe av "problemet" med HFS er at stort sett alt har vært "debattert" X-antall ganger og derfor blir det dessverre svært langt mellom nye, konstruktive og opplysende tråder, innlegg eller hva man skal kalle dem.

Det vi har nå er endeløse tråder med subjektive meninger om lyd og ulyd. Jeg finner langt mer interessante nettsteder utenfor landet hvor man evner å utveksle erfaringer uten skittkasting. De aller fleste trådene her på HFS er relativt intetsigende og ender opp i endeløse "krangler".

Et unntak: Jeg finner f. eks. sidene til Oslo Audio Society langt mer informative og interessante enn HFS. Ærlige, glade amatører som på en grei måte beskriver erfaringer fra virkeligheten. Som et eksempel.

Pr. idag er HFS et utstillingsvindu for subjektive oppfatninger om lyd. Helt uinteressant. IMHO.

U

utgatt60135

Gjest
Jeg synes mye går i runddans her ::). Vi lager interessante tråder, krangler, forsoner litt, får dø-perioder, så krangler vi litt igjen for så å komme med forbedringstips.........og en ny runde....krangletrådene kan paradoksalt nok få opp engasjementet.

For min del ser jeg det er sunt å ta litt pauser fra HiFi innimellom (særlig her). Dessverre har jeg ikke vært flink nok til det selv. Kanskje det gjelder endel andre også ::).

Dissappointement......

Min største skuffelse med HFS finner jeg på musikksidene. Jeg har spurt meg selv om hvor mye jeg har hentet lærdom fra trådene men blir nokså tom i tankene dessverre. Jeg har fått mange gode tips om plater men ikke stort i dybden. Sjekk noen av trådene i f.eks diskusjon.no. Albumgjennomgangene er interessante. Jeg har forsøkt noen ganger å få til diskusjon om artister men de stopper kjapt. Får ikke mye motivasjon av det. Men unntaket er klassisk hjørnet. Mye bra der tross få deltagere.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Dog skrev:
Med det så mener jeg simpelthen at når dere med lang fartstid, masse kunnskap og erfaring - som dere generøst deler med alle her - møter på et eller flere støyelementer som ikke har hverken folkeskikk eller evne til å argumentere - så er det kanskje like greit å ignorere dem/heve seg over dem?
Først: Bra innlegg Hagto! Har savnet stort at flere med tyngde har skrevet noe om pågående problemstilling i den stengte tråden.
Det var jo lett å se at det var flere storheter innom uten å skrive innlegg...... ;)

Dog, ditt sitat:
Mener du da at om det pågår en interessant meningsutveksling i en tråd og det dukker opp et støyelement som ikke fatter bæret og messer om det samme ikke-eksisterende poenget sitt, så skal de med kunnskap trekke seg unna?
Med all respekt, det er jo hva som har skjedd på HFS som har gjort det til et dårligere forum.

Det er sunt med motpoler og personer som påpeker at man bør tørre å prøve ut sine egne oppfatninger er glimrende.
Men at det finner elementer her inne som nærmest messer på om at denne hobbyen er bare tull, er etter min mening ikke fruktbart!

Å sprette inn på HFS for å snakke om at MP3=SACD, kabler er bare tull og at du må måle eller ABX-teste for å vite om du hører hva du hører...... Det er like lite givende som å sprette inn på et hundeforum og mene at det er ett fett og du eier Schäfer eller Dachs.... Hund er hund!

Vidar Ps innlegg om å bevisstgjøre seg hvilken lytter man er, presterte å bli en krigstråd. Utrolig spør du meg!!

R

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.634
Torget vurderinger
2
Å sprette inn på HFS for å snakke om at MP3=SACD, kabler er bare tull og at du må måle eller ABX-teste for å vite om du hører hva du hører...... Det er like lite givende som å sprette inn på et hundeforum og mene at det er ett fett og du eier Schäfer eller Dachs.... Hund er hund!
Dette er nok noe som irriterer mange, og det er under vurdering om vi må lage en egen "Placebo-avdeling" eller noe tilsvarende for å skille ut disse diskusjonene. Alle bør få komme med sine synspunkter på et forum som dette, men det betyr ikke at alle tråder bør ende med samme diskusjon.

P

Parelius

Gjest
RoDa skrev:
Vidar Ps innlegg om å bevisstgjøre seg hvilken lytter man er, presterte å bli en krigstråd. Utrolig spør du meg!!
Hvori ligger noe av problemet! Jeg var hjertens enig med Vidar i all min uenighet. Men det er jo alltids artigere å se på uenigheter som grunnleggende, i stedet for at de på sitt underfundige vis stiller tilskue forskjellige aspekter. Verre er det når en for diskusjonens skyld snakker om "jeg elsker musikken" og "tivoliradio med rockefot" (nei, det er ikke sitater), istedet for å nærme seg problematikken på vettugt vis. Så kan en i ettertid "utroliggjøre" det hele.

Ps. Det dummeste jeg leser på dette nettstedet - ut over Parelius' innlegg - er når en i denne lydhobbyen vår slår i bordet med kraftargumentet: Jeg hører på musikken. Da vet jeg at den videre samtale er kaputgemacht.

B

Ballin_On_a_Budget

Gjest
Synes egentlig Ibsen sa det ganske godt en gang: "Jeg vil til min død være uenig med deg, men med mitt liv forsvare din rett til å mene det du gjør..........."
det du egentlig mente å si var at Evelyn Beatrice Hall sa det ganske godt.
men etter nærmere undersøkelse viser det seg at François Voltaire er tillagt den klassiske formuleringen.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Parelius skrev:
Ps. Det dummeste jeg leser på dette nettstedet - ut over Parelius' innlegg - er når en i denne lydhobbyen vår slår i bordet med kraftargumentet: Jeg hører på musikken. Da vet jeg at den videre samtale er kaputgemacht.
Støttes!
(Synes ikke det var poenget i Vidars innlegg dog, mer en oppfording til hver enkelt å tenke igjennom sin lytting)
De som sier at:
- Nei, nå skal jeg logge av og høre på musikk (så kan dere idioter diskutere hifi).
- Jaja, jeg har nå barn og dermed viktigere ting i livet enn hifi.
- Å herregud! Hvor dumt er det å bruke til på dette forumet...
Er ikke mye smarte i mine øyne....

P

Parelius

Gjest
RoDa skrev:
(Synes ikke det var poenget i Vidars innlegg dog, mer en oppfording til hver enkelt å tenke igjennom sin lytting)
Ja, da er vi hjertens enige. Men denne oppfordringen, og hva den egentlig består i, det ble jo først klarere etter hvert. Nettopp det var det jo som gjorde det hele til noe annet enn en krigstråd - den trengtes ikke bli lest som det, i det minste.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Takk Hagto, for at du tar opp temaet. Du har allerede fått mange gode tilbakemeldinger ser jeg. Jeg har tenkt litt på det selv også. Ydmykhet og trivsel for alle burde være et godt sted å starte.

Først og fremst er jeg jo glad for at sentralen er her og samler så mange hi-fi interesserte. Jeg er ganske sikker på at den har bidratt til veldig mye positivt, både nettverk og kunnskap.

Kunnskap og nettverk er to sider av samme sak etter min mening. Vi øker kunnskapen ved å bidra med meninger og argumenter i nettverk. Nettverket holdes naturlig i live dersom det gir noe til deltagerne. Vi burde heller ikke oppleve det som så truende å være uenige. Men flere nettverk og mer kunnskap kunne sikkert oppstå om vi alle gikk litt i oss selv og tenkte over hvordan vi bidrar til å få fram flere innlegg fra andre. Det er et tankekors, synes jeg, at mange av dem med mye erfaringer forsvinner eller blir tause. Kanskje noen sterkere signaler fra Høvdingen og moderatorer rundt dette med trivsel kunne vært på sin plass?

For min egen del setter jeg pris på både teoretisk og praktisk kunnskap, det er verdi i begge deler. Men jeg tror det er en "vei å gå" for de fleste i det å diskutere skriftlig, om ting som opptar oss. Kanskje mest på det teoretiske. Som flere andre har påpekt, det er mange som ikke tar seg tid til å lese skikkelig og kanskje ender opp med å lese ting i "verste mening" eller som personangrep. Da er det rett i skyttergraven. Sånn starter og opprettholdes disse evinnelige krangletrådene som bare går i ring. Noen ganger er det kanskje like greit å overse innlegg som en oppfatter som usaklige ("the silence treatment"). Relativt lite ydmykhet i diskusjonene skremmer nok også endel av de som ikke tar hi-fi så "gravalvorlig" og teoretisk. Det bør være rom for alle. Om vi oppfører oss litt bedre mot hverandre ser jeg heller ingen grunner til at praktisk og teoretisk diskusjon kan leve i de samme trådene.

Dessuten er det i overkant mye selvhøytidelighet her. Ikke alle klarer å være morsomme for alle, men man kommer langt med en dæsj selvironi, noen hyggelige kommentarer og litt skryt innimellom.

Hi-fi og musikk handler om glede og positiv energi, ikke sant folkens?

PS: Et litt artig prinsipp fra sunne kreative grupper er "yes-and". Det vil si, vis først forståelse for den andres bidrag for så å bygge videre på dette. Kanskje noe for sentralen.. :)

Mvh

U

utgatt60135

Gjest
RoDa skrev:
Jeg leste nå igjennom tråden på nytt for å se nærmere på hva som lå i bunnen (men ble vel redigert noe).

Det startet jo med en diskusjon mellom Akto og Vidar om hvorvidt holografi var bra eller dårlig aspekt å fokusere på.

KW skrev:

Jeg tror en del av dette bunner i at de forskjellige faktisk hører på forskjellig musikk.
Jeg tror han har mer rett enn vi kanskje aner. Vi spiller alle på ulike plater, verdsetter plater anderledes og lytter på musikken forskjellig. Det betyr at vi også vektlegger forskjellig når det kommer til HiFi utstyr.

Hvis vi bare kan erkjenne dette og repektere dette så har vi kommet langt, imo.

Og så vil jeg gjerne igjen si at vi burde være forsiktige med å sette folk i bås når de fleste faktisk kjenner hverandre bare fra innlegg på internett.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Nei, det mener jeg ikke. Men hvis det går veien mot personangrep og usakligheter er det neppe noe poeng i å fortsette diskusjonen, det må være rom for
å være uenige - uten at det blir et problem for takt og tone. Syntes nettopp dialogen mellom Parelius og VidarP viser at det er mulig. Grunnleggende uenige, men med (forhåpentligvis) gjensidig respekt. Det er det jeg mener med folkeskikk. Noe som åpenbart er mangelvare hos en del.

I mine øyne har ikke HFS mistet så mange "ressurspersoner", de aller fleste er her fortsatt, det er gjerne hotheadsene som gjør en elektronisk harakiri etter en opphetet debatt, blir borte en stund og kommer så tilbake under et annet nick. Det er ganske fornøyelig. Å delta i uendelige poengløse debatter, som går i like uendelige sykluser, er frivillig. Skjønner godt at mange av de som har vært med en stund dropper det.

Å dele ut karakteristikker i øst og vest(ref dine kommentarer om folk som ikke er smarte(!)) eller plassere folk i bås etter å ha lest noen linjer på et webforum stimulerer heller ikke til noe bedring av kvaliteten her, men man skal vel ikke håpe på forbedring på alle områder ;)

Hifi er morsomt det, men det behøver ikke være melodramatisk ;)

O.

RoDa skrev:
Dog, ditt sitat:
Mener du da at om det pågår en interessant meningsutveksling i en tråd og det dukker opp et støyelement som ikke fatter bæret og messer om det samme ikke-eksisterende poenget sitt, så skal de med kunnskap trekke seg unna?
Med all respekt, det er jo hva som har skjedd på HFS som har gjort det til et dårligere forum.

Det er sunt med motpoler og personer som påpeker at man bør tørre å prøve ut sine egne oppfatninger er glimrende.
Men at det finner elementer her inne som nærmest messer på om at denne hobbyen er bare tull, er etter min mening ikke fruktbart!

R

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Ble du borte i den varme luften Parelius?

O.

P

Parelius

Gjest
Dog skrev:
Ble du borte i den varme luften Parelius?

O.
Neida, foretok bare en nullstilling, men den virker ikke på samme måte som før. Still spinning Waits!

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Godt. Da kan jeg trygt gå til sengs.

O.

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Hadde vel et ørlite håp om at jeg kunne påvirke noen få sjeler her på sentralen til litt bevisstgjøring rundt sin egen rolle/skrivemåte her på forumet.
Tråden er altså helst skrevet i et håp om et eller annet positivt. Ønsker ikke å framtre som bedreviter, oppdrager osv, og håper ikke dette bare blir kliss.

Skulle bare ønske at flere kunne vise littegrann mer respekt for hverandres meninger.
Det er så mye positivt på endel av underforumene, hvorfor går det så mye bedre der?

Vet at hifi kan sette følelser i sving. Vi bruker ofte både mye tid og penger på denne lidenskapen. Derfor vil også selvsagt en del tråder føre til sterke meningsutvekslinger.
Det jeg synes blir feil er når noen legger ned en del arbeid og forsøker å få til en god meningsutveksling, så skal andre sitte og vri og vrenge på hver eneste setning for å finne noe å henge seg opp i. Føles av og til som man må leie inn hjelp for å korrigere innleggene sine før man tør legge dem ut.
Det samme med verdensmesterene som hele tiden skal frelse alle oss andre. Det er ikke bare en vei til god lyd. Det er ikke bare en sannhet. Det er heldigvis uendelig mange, og det gjør dette så spennende.

Har selv hørt fantastisk god lyd på cd, på vinyl, på hardiskbasert kilde, på transistor, på rør, på horn, på små stativhøyttalere, på elektrostater osv

Jeg synes sentralen er spennende. Jeg leser det meste, og vet at det gjør mange andre også.
Jeg synes det er spennende med alle de kunnskapsrike på musikksidene, jeg synes det er spennende med Karma sitt nye system, jeg synes det er spennende med Valentino, theStig og pks sin tilnærming med nærfelt og digital tilnærming, jeg synes det er spennende med OMF sitt nye system, jeg synes det er spennende med LMC sitt fantastiske røroppsett og lysende trioder, jeg synes det er spennende med VidarP sitt innsyn i Naim sin spennende verden, jeg synes det er spennende med KindOfBlue sitt B&O oppsett, jeg synes det er spennende med Jane, Erland, Lmc, Audiomix, Sleiven, Isbjørn, sclalars og alle de andre på selvbyggtråder og hjelpe hverandretråder under diy, Jeg synes det er spennende med Parelius sine filosofiske betraktninger, jeg synes det er spennende med Oms sine tweaketråder, jeg synes det er spennende med Rhesus sine målinger, jeg synes det er spennende med KnutinH sine lange utledninger om så mye, jeg synes det er spennende med alle de flotte anleggstrådene, jeg synes det er spennende med alle besøkstrådene, jeg synes det er spennende å følge den gode tonen i foreninger og klubbtrådene fra jæren, Grenland, Østfold osv, jeg synes det er spennende med vennetrådene om Naim, Audionote, Klipsch, gallo osv, Jeg elsker den gode tonen på vinylforumet, jeg synes det er spennende på datahjørnet med f.eks diskusjoner omkring Vista kontra Mac og Xp, jeg synes det er spennende med akustikktrådene osv, osv, osv, osv.

Det er så mye spennende og bra. Hvorfor ikke la dette gjennomsyre generelltavdelingen
også. Kan det ikke være mulig å respektere hverandres syn. Karma og Rolfozzy respekterer hverandre sine helt forskjellige hifiverdener. Valentino og Impulse respekterer sine forskjellige verdener. Snakk litt pent og respektfullt til hverandre, ikke riv og slit i stykker hverandres innlegg, og please ikke vær verdensmestere og tror dere sitter på den eneste sannheten.

Elsk musikken, elsk alle de spennende lydene, elsk alle de spennende kabinettene, elsk alle de spennende spolene og kondensatorene, elsk alle de spennede digitale nyutviklingende, elsk din bestefars grammofon, men vis hverandre og hverandres meninger litt respekt da.

Jeg samler erfaringer hele tiden og lærer nytt hver dag. Jeg føler selv at jeg kan mindre om det meste enn for 20 år siden, selv om jeg vet at jeg kan mer.
Jeg har erfart at du kan få god lyd med all slags merkelig utstyr, i alle slag merkelige rom, men jeg har også lært at dyrt utstyr krever oftest mer både av eier og rom.
Jeg har erfart at rommet og akustikken er det viktigste. Jeg har erfart at kabler kan gjøre forskjeller hos noen, hos andre ikke. Jeg har erfart at naturlover ikke er evige. Jeg har erfart at Wikipediea ikke alltid er å stole på. Jeg har erfart at hifi kan være meget sosialt. Jeg har erfart at det er utrolig mange spennende, kunnskapsrike og koselige mennesker på dette forumet. Jeg har lært at jorda ikke er rund.

Respect the elder, and the younger :)

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.725
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
RoDa skrev:
Jeg leste nå igjennom tråden på nytt for å se nærmere på hva som lå i bunnen (men ble vel redigert noe).

Det startet jo med en diskusjon mellom Akto og Vidar om hvorvidt holografi var bra eller dårlig aspekt å fokusere på.

KW skrev:

Jeg tror en del av dette bunner i at de forskjellige faktisk hører på forskjellig musikk.
Jeg tror han har mer rett enn vi kanskje aner. Vi spiller alle på ulike plater, verdsetter plater anderledes og lytter på musikken forskjellig. Det betyr at vi også vektlegger forskjellig når det kommer til HiFi utstyr.

Hvis vi bare kan erkjenne dette og repektere dette så har vi kommet langt, imo.

Og så vil jeg gjerne igjen si at vi burde være forsiktige med å sette folk i bås når de fleste faktisk kjenner hverandre bare fra innlegg på internett.
Veldig godt skrevet Lyngen, og hjertens enig!
Og et veldig godt tiltak fra deg Hagto!

Jeg er ikke den som skriver så mye i disse krangletrådene, men jeg leser og observerer. Sablene rasler alt for raskt. Tror folk setter hverandre alt for fort i bås (meg inkludert)
Man danner seg et bilde av hvordan de forskjellige personene er , gjennom skrivinga deres. Men hvor feil kan man ta mange ganger? Jeg har møtt flere av personene "bak" nicket, og kan ikke si at noen av dem har vært annet enn hyggelige.

Senest i dag ble jeg provosert av en tråd i DIY avdelingen. Dette skal være en avdeling for de kreative av oss ( ::) ? ), der vi kan dele våre positive opplevelser av å kunne lage hifi selv. Og så detter det inn en tråd som personen kaller DIY = MILU. (make it look ugly) Hva er bakgrunnen for denne tråden? Og hva gjør den med DIY avdelingen? Fremmer den gleden og nyskjærrigheten av å prøve seg på å lage ting selv.
Nei, jeg mener at den er med på å få medlemmer til å vegre seg med å legge ut bilder av sine prosjekter.
Det er slike negative tråder man helst vil slippe å se her på HFS. Det har vært alt for mange av dem i det siste.
Se bare på "Kinamikk trådene, hvem er det som ikke gikk lei disse etter hvert?

Nei folks, få opp positiviteten her, prøv å være høflig (selv om det er vanskelig til tider) Og ikke start tråder som er unødvendige.

Mvh
Lars

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Du har truffet spikeren midt på hodet! Det går lang tid mellom hver gang det er en tråd som fenger her inne på sentralen. Ett annet problem slik som jeg ser det, er alle disse ekspertene som sitter på fasitene selv om de har uhyggelig liten erfaring innenfor denne hobbyen. Jeg har på samme måte som du Hagto, måtte endre syn på saker og ting fordi jeg opp gjennom årene stadig vekk har fått nye erfaringer.
Trådene der disse ekspertene opererer i er utrolig lite interessant å delta i.

Alle som har oppgradet oppsettet sitt har blitt litt klokere etter oppgraderingen. Forhåpentligvis har oppgraderingern medført at man har fått et bedre lydresultat. De av oss som har oppgradert opp til flere ganger, har forhåpenligvis blitt litt klokere etter hver eneste oppgradering. Når jeg sier klokere, mener jeg at man har blitt tilført ny kunnskap om hva som er mulig å få til av lydkvalitet. For min del har økt lydkvalitet, medført økt lytteglede, selv om dette strider mot hva enkelte mener her på sentralen.
Det som enkelte helt tydelig ikke klarer å ta innover seg, er at medlemmene på sentralen befinner seg på ulike nivåer når det gjelder lydkvalitet gjennom sitt oppsett.

Pga dette blir det ofte konflikter her på sentralen fordi medlemmene ikke snakker samme språk, eller sagt på en annen måte, ikke har samme erfaringsnivå. Derfor tror jeg at når et medlem med lang fartstid kommer med sine erfaringer, så skjøner ikke alle andre medlemmer hva han snakker om, nettopp fordi de ikke har samme erfaringsgrunnlag. Og fordi de ikke har samme erfaringsgrunnlag, blir erfaringene til medlemmet med mye erfaring, dømt nord og ned fordi dette kan jo ikke være sant. Det stemmer ikke med den lydkvalitetsverden som jeg befinner meg i. Derfor er dette bare tull.

Det er synd at det skal være slik, men samtidig ikke så rart. Man skal ikke forvente at en person kan sitte på kunnskap om noe som ligger utenfor hans nåværende erfaringsgrunnlag, men det hadde jo vært positivt om denne personen er åpen for at det kanskje kan være nye kunnskaper å hente som enda er ukjent for ham.

Mitt budskap er derfor: gå ut og lytt til andre oppsett for å øke din egen kunnskapsbank om hva som er mulig å få til av lydkvalitet. Ikke vær negativ mot de som enten har brukt mindre eller mer enn det du selv har brukt på ditt eget oppsett. Ikke avvis alle andre erfaringer enn dem du selv har, kanskje du blir en stor kamel spiser etter hvert ;)

Topp Bunn