Digitale avspillere Det Ultimate CD drivverk til betalbar pris - finnes det ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Bruker vel samme laser (OPU) SF-HD 850 fra Sanyo med transport?
    En versjon uten transport også.


    Vis vedlegget 871026
    DM 3381 er en Philips DVD/CD laser som benyttes i JPL-2800 ser det ut til. Kun CD-Pro 8 som benytter SF-HD 850 laser. Resten av Sanyo transporten er sterkt modifisert - så de fleste deler er erstattet med bedre materialer / større presisjon. Hele stasen er så skrudd inn i en CNC frest alu blokk med diverse karbon demping. Noe må de ha gjort for å forklare prislappen de satte på utvikling av dette drevet. Var snakk om flere millioner Euro.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Denne tråden omhandler vel ikke ønsket om å ha et synlig drev kontra å rippe cd i en skjult boks? For egen regning er en pc rett og slett ikke ønsket i nærheten av anlegget. Tilbringer kanskje ti timer om dagen foran en slik og da er det helt ok å fysisk gjøre noe, se at ting skjer. Godt vi er forskjellige
     

    Sony5600es

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2016
    Innlegg
    100
    Antall liker
    127
    Torget vurderinger
    7
    OCD'en min skrik MÅ HA når eg ser slik gjennomført utførelse! :)

    Men leste ein test - eller var det på Youtube(?), der anmelderen trass i masse skryt av JAYS meinte at hans eigen, mykje rimeligare transport, var til dels mykje betre.... Hadde berre min Google-fu vore på lag, så skulle eg lagt inn linken....

    Mvh Arild :)
    Review: Pro-Ject CD Box RS2 transport and Pre Box RS2 DAC
    Steve Gutenberg YouTube har testet Pro-Ject CD Box RS2T og mener at den låter bedre en Jay`s Audio
    CDT3-MK3 transport.


    Steve Guttenberg Audiophiliac
    Steve Guttenberg Audiophiliac







    Steve Guttenberg Audiophiliac


    225k abonnenter
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    DM 3381 er en Philips DVD/CD laser som benyttes i JPL-2800 ser det ut til. Kun CD-Pro 8 som benytter SF-HD 850 laser. Resten av Sanyo transporten er sterkt modifisert - så de fleste deler er erstattet med bedre materialer / større presisjon. Hele stasen er så skrudd inn i en CNC frest alu blokk med diverse karbon demping. Noe må de ha gjort for å forklare prislappen de satte på utvikling av dette drevet. Var snakk om flere millioner Euro.
    Men det står jo i beskrivelsen at den kommer med SF-HD850?

    Loading mechanism with DM3381 - with Sanyo SF-HD850
    OPU - traverse unit mounted.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    Denne tråden omhandler vel ikke ønsket om å ha et synlig drev kontra å rippe cd i en skjult boks? For egen regning er en pc rett og slett ikke ønsket i nærheten av anlegget. Tilbringer kanskje ti timer om dagen foran en slik og da er det helt ok å fysisk gjøre noe, se at ting skjer. Godt vi er forskjellige
    Jeg tolker denne var siktet til et par av mine innlegg hvor jeg forsøker redegjøre for at et CD drivverk for audio egentlig er en enkel datamaskin med et dedikert dataprogram og utskiftbart lagringmedium? Og at slike datakomponenter kan bestitte høy kvalitet og presisjon i sin utførelse uten at det nyttegjøres designprinsipper fra vinylspillere med ditto prispåslag.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tolker denne var siktet til et par av mine innlegg hvor jeg forsøker redegjøre for at et CD drivverk for audio egentlig er en enkel datamaskin med et dedikert dataprogram og utskiftbart lagringmedium? Og at slike datakomponenter kan bestitte høy kvalitet og presisjon i sin utførelse uten at det nyttegjøres designprinsipper fra vinylspillere med ditto prispåslag.
    Tror de fleste er klar over muligheten til å streame musikk :) Personlig testet jeg det ut første gang på sent 90-tall og har hatt Sonos streamere i over 15 år.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    Tror de fleste er klar over muligheten til å streame musikk :) Personlig testet jeg det ut første gang på sent 90-tall og har hatt Sonos streamere i over 15 år.
    Men jeg fremmer jeg ikke streaming fra data. Jeg forsøker vise at et CD drivverk for audio er en datakomponent som... ..vel ...æææ... stremaer serielle data akkurat likedan som et endpoint i et Roon eller Sonos med S/PDIF ut. Forskjellen er kun lagringsformatet nyttet på RedBook CD vs FLAC og filformat brukt av opperativsystemet.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Men jeg fremmer jeg ikke streaming fra data. Jeg forsøker vise at et CD drivverk for audio er en datakomponent som... ..vel ...æææ... stremaer serielle data akkurat likedan som et endpoint i et Roon eller Sonos med S/PDIF ut. Forskjellen er kun lagringsformatet nyttet på RedBook CD vs FLAC og filformat brukt av opperativsystemet.
    Det burde være enkelt å forstå, denne tråden handler om ulike fysiske medium hvor cd kan avspilles. At du har valgt en annen løsning er helt ok, men trenger ikke en presentasjon ifht trådens intensjon.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.212
    Antall liker
    6.125
    Sted
    Under stjernene
    Rippet mine CD'er f.ca. 15 år siden, dessverre i Wav - flac va ikke aktuelt på den tida. Har ikke CD spiller lenger så nye CD'er blir rippet via USB drev. Kjøper lite CD'er så det er ikke et problem.
    Bruker Roon Nucleus+ med en SSD installert, så helt fri for PC er jeg ikke. Har brukt en del tid (og penger) for å få streaminga til å lyde bra.
    Men, LP'en med Melody Gardot/My one and only thrill på ORG 161 er noe helt annet. Skulle gjerne ha hørt den på et drev.

    Har i en liten periode koblet ut det digitale, både Rip og streaming, en øvelse som anbefales. Kanskje oppdager man gullkorn man har i platesamlinga si.

    Er ikke helt fri for tanken om Pro-ject RS2T, men er betenkt spesielt ang. lys i display. Er lei av komponenter med vegg vorte, hvorfor ikke konstruere riktig fra begynnelsen med 230V.
    Har DC inn på Nucleus+, SOtM sMS-200 Ultra NEO og MESH. Betydelig løft med Ferrum Hypsos strømforsyning. Det blir mange komponenrer med sånt.

    Bruker en forforsterker med RIIA og DAC med 230V tilkobling, ingen støyproblemer.
     

    Sony5600es

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2016
    Innlegg
    100
    Antall liker
    127
    Torget vurderinger
    7
    Pro-Ject CD Box RS2 transport.

    Det som er meget viktig for god lyd når det gjelder CD drivverk er at enheten har en meget
    nøyaktig og rask digital Masterclock samt et godt CD drivverk.

    Pro-Ject CD Box RS2T har jo en meget avansert I²S + digital Masterclock med en temperaturstyrt crystal
    oscillator via HDMI tilkobling. Samt det fantastiske StreamUnlimited CD drivverket med styring fra CD–Pro 8
    Blue Tiger CD-84
    servo board som leser CD platen meget nøyaktig. Dette gir bare fantastisk lyd.

    Har selv den eldre "Pro-Ject DAC Box RS" som også er et meget bra CD drivverk og gir meget god lyd..
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    Pro-Ject CD Box RS2 transport.

    Det som er meget viktig for god lyd når det gjelder CD drivverk er at enheten har en meget
    nøyaktig og rask digital Masterclock samt et godt CD drivverk.


    Pro-Ject CD Box RS2T har jo en meget avansert I²S + digital Masterclock med en temperaturstyrt crystal
    oscillator via HDMI tilkobling. Samt det fantastiske StreamUnlimited CD drivverket med styring fra CD–Pro 8
    Blue Tiger CD-84
    servo board som leser CD platen meget nøyaktig. Dette gir bare fantastisk lyd.

    Har selv den eldre "Pro-Ject DAC Box RS" som også er et meget bra CD drivverk og gir meget god lyd..
    CD-Pro8 benyttet i denne tar ekstern klokke slik at man kan synkronisere med DAC. Pro-Ject har valgt litt utidig å implementere dette slik at man må kjøpe DAC fra dem for å nyttegjøre slik funksjon.

    Fra manualen leser man:
    I2S connection is made for connection with Pre Box RS2 Digital only. It includes also masterclock from
    the DAC
    and ensures the best possible performance.
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Tar meg stadig idet... jeg streamer og koser meg med alle medium, men jaggu er det noen som sier cd er bedre enn streamming hos meg når det finlyttes, og når jeg virkelig finlytter, må jeg jo medgi d
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.512
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Men cd er bare bedre.
    Hei Sven, du er sikkert en hyggelig fyr men du kan ikke bare si det sånn. Du kan si at med din rigg på streaming og din rigg på CD-avspilling så låter CD bedre hos deg. Hva som låter best vil jo avhenge av avspillingsutstyret som benyttes.

    Det er klart at om du sammenligner CD avspilt på en spiller til 20.000kr og losslessfiler avspilt på en streamer til 2.000kr hvor begge er koblet analogt, så er sannsynligheten veldig stor for at CD låter best. Hvis man motsatt tenker seg CD-spiller til 2.000 og streamer til 20.000 så er det stor sannsynlighet for at man synes lossless-filene låt best.

    Det samme gjelder for de her inne som har flotte platespillere og synes vinyl låter best. Jeg har en platespiller til 2.000 og en mer påkostet CD-rigg, så hos meg låter CD best. Men det betyr på ingen måte at CD er bedre enn vinyl for alle.

    Poenget mitt er at hva som låter best på utstyr jeg eier, ikke kan generaliseres til en faktisk sannhet på om streaming av lossless-filer, CD eller vinyl er best.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.212
    Antall liker
    6.125
    Sted
    Under stjernene
    Rippet mine CD'er til wav.....og har ikke angret ett sekund.... (y)
    Så langt jeg har forstått tar Wav større lagringsplass enn Flac.
    Integrering i Roon er ikke optimal, regner med at årsaken er Waw.
    Hvis man f. eks skriver Gene og trykker på Genesis så kommer ikke rippede CD'er opp.
    Man må skrive Genesis fult ut og deretter gå på album.

    Et annet underlig fenomen er at på Genesis/The Lamb Lies Down on Brodway, så legges spor 3 som et eget album. På SSD'en ligger alt som et album.
     

    Sony5600es

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2016
    Innlegg
    100
    Antall liker
    127
    Torget vurderinger
    7
    CD-Pro8 benyttet i denne tar ekstern klokke slik at man kan synkronisere med DAC. Pro-Ject har valgt litt utidig å implementere dette slik at man må kjøpe DAC fra dem for å nyttegjøre slik funksjon.

    Fra manualen leser man:
    202002_pro-ject_guts.png
    Hifimusik51154583.png
     

    Sony5600es

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2016
    Innlegg
    100
    Antall liker
    127
    Torget vurderinger
    7
    Det er helt korrekt at Pro-Ject CD Box RS2T med I²S + digital Masterclock via HDMI tilkobling bare kan kobles
    til Pro-Ject Pre Box RS2 Digital sin DAC for at denne tilkoblingen skal virke. Har selv Pro-Ject Pre Box RS2 Digital og
    det er en meget vellydende DAC/hodetelefonforsterker. Den er meget dyr da veiledende pris var kr. 25000,-
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0
    Så langt jeg har forstått tar Wav større lagringsplass enn Flac....
    Ja, og for egen del har lagringsplass vært tilpasset høyest mulig kvalitet og størrelsen på HDD er utvidet fortløpende.
    Mappestrukturen har jeg aldri overlatt til noen form for Software og det funker fortsatt etter 40 år.
    Legger ved en rippe-skisse av egen sortering...

    wav_ripp_hfs.jpg
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    Så langt jeg har forstått tar Wav større lagringsplass enn Flac.
    Integrering i Roon er ikke optimal, regner med at årsaken er Waw.
    Hvis man f. eks skriver Gene og trykker på Genesis så kommer ikke rippede CD'er opp.
    Man må skrive Genesis fult ut og deretter gå på album.

    Et annet underlig fenomen er at på Genesis/The Lamb Lies Down on Brodway, så legges spor 3 som et eget album. På SSD'en ligger alt som et album.
    Beklager OT, men jeg har 1.hånds erfaring med først leve i mange år med WAV som siden er konvertert til FLAC.

    Overstående problem var ikke noe jeg selv følte på da samlingen er sortert 'Alfabetisk' -> 'Artist' -> 'Årstall - Album' og LMS forstod å bygge sin database ut fra dette hirakiet. Samt LMS prioriterer lokalt innhold i sine søk og diffrenserer treff til strømmetjenestene.

    Grunnen til at jeg tok jobben med å lage et skript som ekstraherte metadata fra dette hirakiet for bruk slik at FLAC progammet kunne tagge filene var at jeg ønsket å lagre ReplayGain som metadata i FLAC filen.

    Senere brukte jeg et betydelig antall timer på å tagge biblioteket med data fra Music Brainz. Håpet var å bedre kunne la LMS styre musikkavspilling basert på musikksjanger. Nedenfor skjermdump viser hvor misslykket det resultatet ble.
    1669544604210.png


    FLAC vs WAV. Helt klart FLAC grunnet ReplayGain, — den klart beste tweak jeg noen gang har gjort for bedre lyd på stereoen. Det er flere avspillingssystem som støtter ReplayGain fra FLAC metadata enn dem som kan lese slike data fra CUE filer.
    Bonus med FLAC er at man kan legge til metadata som f.eks.Music Brainz ID som LMS, ROON mulig flere kan lese og hente ut mere data.

    Igjen, beklager OT :)
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.212
    Antall liker
    6.125
    Sted
    Under stjernene
    Ja, og for egen del har lagringsplass vært tilpasset høyest mulig kvalitet og størrelsen på HDD er utvidet fortløpende.
    Mappestrukturen har jeg aldri overlatt til noen form for Software og det funker fortsatt etter 40 år.
    Legger ved en rippe-skisse av egen sortering...

    Vis vedlegget 871967
    CD' ene er rippet med EAC i Wav.
    De ligger under Musikk - artist - album - eventuelt flere utgivelser.

    Musikken er kopiert til en SSD som ligger i Roon Nucleus +

    Har altså kontroll på mappestrukturen, men når Roon brukes tar softvaren til Roon over som syr sammen RIP, Tidal og Qobuz.
    Har livstid abn. på Roon kan pr. nå ikke tenke meg noe annet.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.212
    Antall liker
    6.125
    Sted
    Under stjernene
    Beklager OT, men jeg har 1.hånds erfaring med først leve i mange år med WAV som siden er konvertert til FLAC.

    Overstående problem var ikke noe jeg selv følte på da samlingen er sortert 'Alfabetisk' -> 'Artist' -> 'Årstall - Album' og LMS forstod å bygge sin database ut fra dette hirakiet. Samt LMS prioriterer lokalt innhold i sine søk og diffrenserer treff til strømmetjenestene.

    Grunnen til at jeg tok jobben med å lage et skript som ekstraherte metadata fra dette hirakiet for bruk slik at FLAC progammet kunne tagge filene var at jeg ønsket å lagre ReplayGain som metadata i FLAC filen.

    Senere brukte jeg et betydelig antall timer på å tagge biblioteket med data fra Music Brainz. Håpet var å bedre kunne la LMS styre musikkavspilling basert på musikksjanger. Nedenfor skjermdump viser hvor misslykket det resultatet ble.
    Vis vedlegget 871963

    FLAC vs WAV. Helt klart FLAC grunnet ReplayGain, — den klart beste tweak jeg noen gang har gjort for bedre lyd på stereoen. Det er flere avspillingssystem som støtter ReplayGain fra FLAC metadata enn dem som kan lese slike data fra CUE filer.
    Bonus med FLAC er at man kan legge til metadata som f.eks.Music Brainz ID som LMS, ROON mulig flere kan lese og hente ut mere data.

    Igjen, beklager OT :)
    Har lest det du skriver nøye og flere gangen.

    Forstår jeg hva du skriver?
    Ikke en dritt:mad:

    Setter pris på om du kan forklare med teskje;)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    Setter pris på om du kan forklare med teskje
    Kanskje da bedre flytte diskusjonen over til ny tråd? Men for å beholde en sammenheng ;)

    ReplayGain: Her benytter jeg et program som heter loudgain grunnet det forsøker på så nøyaktig måte som mulig skanne audio filer for amplitude (volum) og lagre denne informasjonen sammen med lydfilen. Denne infromasjonen kan ROON bruke til å sette volum referanse som gjør at man slipper skru volum opp ned. Det er ikke peak volum som gjelder her, men volum slik vi egentlig opplever det og derfor får et opplevd bedre dynamikk når vi spiller spor fra ulike album.
    Programmet kan lese en samling av filer du gir det og anta at dette er et album. For så sette en volum referanse som lar deg spille av alle album med opplevt samme volum og ikke bare spor for spor.
    ReplayGain er i mitt oppsett med å sikre at jeg ikke overstyrer med det som kalles 'intersample overs' da jeg ikke benytter digital volumkontroll i musikkkjeden da jeg har en litt spesiell forsterker som juster virkelig forsterkning i utgangsdelen heller enn typsik dempeledd/gain av preamp.

    Metadata: Informasjon tilknyttet et spor. Typisk sang navn og artist. Men kan være alt fra spor lengde til sangtekst og cover art.

    Tag: Metadata lagret i FLAC kontainer kalles tag. Det finnes uoffesiell støtte for tags i WAV men dette fungerer ekstremt dårlig basert på egen erfaring.

    Kontainer: I denne sammenheng brukes order kontainer på filer som inneholder flere typer data. FLAC kan foruten audio også ha tag og bilder i flertall. WAV inneholder kun audio med en kort filbeskrivelse i starten av filen kalt header.

    Music Brainz: En av de store musikkdatbaseene som holder metadata for musikk. ROON henter mye fra denne. Uten at jeg har info om dette vil jeg tro ROON kan bruke Music Brainz ID (alle spor har sin egen ID basert på en sjekksum) for bedre sikre at den tilknytter dine lokale filer til riktig databaseinfo.


    Om man benytter FLAC original programmet til å konvertere fra WAV vil den kun tagge FLAC filen med navnet på WAV filen.
    Man kan da senere benytte et program som MusicBrainz Picard til å tagge filene mer korrekt. Picard gjør masse automatisk for deg, men bommer ofte nok til at man får masse manuelt arbeid dessverre. Trolig finnes det programmer der ute som kombinerer slik konvertering med tags?
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0
    Er det fortsatt like lett å høre forskjell på ultimate cd drivverk som ulike rippeprogrammer og som mellom snurredisk av den gamle typen og SSD? :unsure:
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    Er det fortsatt like lett å høre forskjell på ultimate cd drivverk som ulike rippeprogrammer og som mellom snurredisk av den gamle typen og SSD? :unsure:
    Det er i hvertfall blitt veldig mye enklere å se med egne øyne om det faktisk er forskjell på grunndata som kommer ut av slike apparater med DeltaWave https://deltaw.org/ programmet vil foruten å se om data er bitperfekt også vise om klokken varierer.
    1669558206160.png

    Ulempen er at datafangst kan forurenses av klokken på ADC benyttet. Holder på nå å teste om Fireface UCX med S/PDIF inn setter en signatur på resultatene. Programmet vil dog aligne klokke slik at den eleminieres som feilkilde når man ellers søker se forskjeller i filene.

    DeltaWave er intressant også til å sjekke CD utgivelser.
    Skjermdump viser forskjellen mellom to ulke utgivelser av Dire Straits. Hvor man ser at amplitude er veldig ulik. Men har andre CD utgivelser hvor man kan se at spektrum gjerne kun skiller i bassområdet.

    Dire Straits\1979 - Communiqué\02 - News.flac rippet før jeg forstod at nummerering kan ha betydning
    Dire Straits\1979 - Communiqué [Vertigo 800 052-2 not-remastered 3 259180 005221]\02 - News.flac Dette sporet klipper med over 4 dB og er klart remastret uten at det fremkommer på CD cover.

    Delta Spectrum vil være helt grønt om data er identisk:
    1669556600687.png

    Denne vil være en rett strek om data er identisk:
    1669556734544.png


    eidt: Denne viser forskjellen mellom høyre venstre på samme fil. Man ser et tydelig skiller rundt ca 150 100 80 40 og 32 hvor det ser ut som enkeltinstrumenter eller partier er satt til mono som da blir grønn
    1669564602219.png
     
    Sist redigert:

    Sony5600es

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2016
    Innlegg
    100
    Antall liker
    127
    Torget vurderinger
    7
    Handler ikke denne tråden om "Det Ultimate CD drivverk til betalbar pris"?? Nå er det pluselig ripping av CD som er i fokus.
    Det sporer jo helt av og ripping av CD burde jo vært i en annen tråd.??
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.763
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hei Sven, du er sikkert en hyggelig fyr men du kan ikke bare si det sånn. Du kan si at med din rigg på streaming og din rigg på CD-avspilling så låter CD bedre hos deg. Hva som låter best vil jo avhenge av avspillingsutstyret som benyttes.

    Det er klart at om du sammenligner CD avspilt på en spiller til 20.000kr og losslessfiler avspilt på en streamer til 2.000kr hvor begge er koblet analogt, så er sannsynligheten veldig stor for at CD låter best. Hvis man motsatt tenker seg CD-spiller til 2.000 og streamer til 20.000 så er det stor sannsynlighet for at man synes lossless-filene låt best.

    Det samme gjelder for de her inne som har flotte platespillere og synes vinyl låter best. Jeg har en platespiller til 2.000 og en mer påkostet CD-rigg, så hos meg låter CD best. Men det betyr på ingen måte at CD er bedre enn vinyl for alle.

    Poenget mitt er at hva som låter best på utstyr jeg eier, ikke kan generaliseres til en faktisk sannhet på om streaming av lossless-filer, CD eller vinyl er best.
    Du har ret.
    Alt kan gøres bedre, og derfor er det så svært at sammenligne forskellige systemer. Jeg kunne have tilføjet, at jeg har ikke hørt noget bedre hos mig en CD èr. Jeg har ikke forstand på streaming, fordi jeg sådan set kun bruger CD. Kvaliteten kan blive så høj med et godt drev, at det er helt fantastisk. Jeg har Oppo 105D, Oppo 205, Pro-Ject drev. Tilføjet Pro-Ject Power Box RS Uni, bedre kabe derimellem. Lånt en PS. Audio DirectStream Memory Player. Købt en PS. Audio Perfectwave SACD Transport som er så fantastisk, synes jeg. Så brugt sammen med en PS. Audio DirectStream Dac afspillet igennem I`s er det fremragende. Med tilføjes af Tubulus I`s kabel, som er min seneste indkøb. Her høres masteren på SACD mediet. Super godt.

    Jeg havde et godt besøg fra Norge, og der var medbragt musik. Streaming. Meget spændende musik. Et nummer blev afspille med Ole Paus. "Det begynder at ligne en bøn det her". Jeg kender musikken godt, og jeg har brugt det nummer til testmusik mange gange. Min cd blev lagt på, og kvaliteten var tydelig bedre. Hvorfor ved jeg ikke.
    Jeg har dog hørt streaming hos High Performance Audio med dCs apparat. Det var godt. Men jeg er til cd afspiller. :) (y) :cool:
     
    Sist redigert:

    Sony5600es

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2016
    Innlegg
    100
    Antall liker
    127
    Torget vurderinger
    7
    Når jeg spiller av en meget godt innspilt CD med Brian Culbertson, Modern Life med "Pro-Ject CD Box RS drivverk" koblet med AES/EBU XLR kabel
    inn på "Gold Note DS-10" med separat strømforsyning "Gold Note PSU-10 EVO" samt streamer samme CD fra Tidal til "Gold Note DS-10"
    så er det ingen tvil at CD har bedre lyd en streamet musikk. CD har bedre dynamikk fremfor alt i bassen, klarere lyd, bedre separasjon av instrumenter
    og har en større og dypere
    Gold Note.jpg
    holografi. "Gold Note DS-10" er jo en meget bra streamer. I testen har jeg benyttet Focal Celestee hodetelefon. Mange
    HiFi testere der ute har gitt Gold Note meget gode omtaler.
     

    ThomAus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.06.2011
    Innlegg
    72
    Antall liker
    31
    Sted
    Det store utland
    Når det gjelder Jay's Audio så ser det ut som om noen blander sammen produktene som tilbys. Det er to drivverk tilgjengelig, begge nå i MK3 utførelse.

    1670314224558.png


    Selv bruker jeg førstnevnte sammen med en Qstab fra Headquarter Audio. Den nye CDT3 er fristende men vi får se hva fremtiden bringer.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Til TS ,
    jeg trodde og jeg hadde mitt final " drivverk prosjekt som bygge sett inneholdene phillips cd pro topp verket på egen akryl base .Short story ; tragedie delux " Bygget som en tanks , men lite hjalp det at cd proen elektronikken ikke interfacet ,,, i tilleg brant displayet etter en uke .



    tragedie delux.jpg


    Vel som en trøst på tapte 10 k kjøpte jeg en pwt som har fungert ok .Min tidligere referanse var en RIP ,, teak vdrs spinner .Ingen ting har nogen lunde vært det samme siden den . Men i mellom tiden fikk jeg øyne opp for i2s transmission som pwt var tidlig til å bruke som og ble absolutt foretruken på denne .I spif lød den som ordinær elkjøp vare
    Nye MG var nådeløs med PWT , eller så passet den ikke så godt inn i systemet ,,,

    Har vært på jakt etter ett en super CD drive /alternativt spiller og gommlet forlenge på en brukt kx01 , den svant . Helt tilfeldig fant jeg en helt simple CD drive ,,, den har alle digitale ut og nyeste sanyo drive og super fast phillips servo samt liten buffer ,,,,
    Vel jeg kan bare konstatere at den gjør jobben slik jeg liker det ,,,Den er som en blanding av min pwt og en god kjenning ,,, wadia 860

    Det beste av allt er,,, at jeg har fått igjen" alle CD platen mine slik jeg kan huske dem .Siste uken har bare gått med CD avspilling .

    HEED thesis delta transport spiller først av allt organisk , Gode gammle innspillinger enten det feks er amused to death der piano og koring er noe av det beste jeg har hørt , dvs nærheten og innlevelse . Utblåsingene og bass i 3 wishes" er rett og slett imponerende .En analog følelse oppleves generellt på alltt , feks med credence , cale , queen mm .
    PS Etter denne ene runden lukter det litt MG i furte bua

    HEED THESIS DELTA.JPG


    Jeg tenker at dette får være min siste innspill i gjengivelse av CD som jeg verdsetter mere nå med flere spillbare "
    Den er super enkel , taktil switcher , start /stop forward .Teller Cd under 2 sek , spiller alle mine cd , og jeg får dem ut ved min kommando " det samme av spilling som blir nytt for meg.

    Tilføyer viktig ting ; Mekanisk tåler den garantert å bli brukt som bil bukk " og veier slik at man kan plugge inn å ut kabler uten å holde i apparatet og ds betjene brytere . )

    At importøren hos Moiz , alltid hyggelige Mujtaba . ) gjorde heller ikke ting vanskelig .Han ekspederte superfast og seinere fikk jeg ett till bud som jeg ikke kunne si nei til ,,,sa da ble det slik : )

    En liten link:

     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Har sett litt på den selv, har din installert dac kort?
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Har sett litt på den selv, har din installert dac kort?
    Nei jeg ble litt usikker og tenkte å sjekke bare for å være sikker ,,

    Heed line link skriver om den
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Minutten ,,,,Her er den rene cd playeren ; koster nok 10-15k i tillegg

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn