Mat, drikke og røyk Den store snakkisen"sjokolade"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.666
    Antall liker
    15.763
    Torget vurderinger
    2
    Ekte sjokolade, uten stabilisator, er ømfintlig for varme. Kan ha skjedd ting på veien til deg typisk at den da oppleves kornet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Ekte sjokolade, uten stabilisator, er ømfintlig for varme. Kan ha skjedd ting på veien til deg typisk at den da oppleves kornet.
    Var ikke eksponert for noe spesiell varme. Når noen selger for de prisene så forventer jeg at denslags er sortert ut i kvalitetskontrollen. Det er er brudd på tilliten mellom kjøper og selger. Jeg hadde sikkert fått nye om jeg klagde, men jeg gidder ikke kjøre på tvers av Oslo for å bytte bitene. De var kjøpt i forhandlers eget utsalg.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.655
    Heh. Da Kraft kjøpte Freia fikk de for seg at de skulle prøve andre og billigere typer fett i melkesjokoladen.

    Freia lager ikke sjokolade i dag. Melkesjokoladen er jo mest sukker. (Noen ganger kunne det vært fint med en tidsmaskin så man kunne reist tilbake i etapper og hentet prøver, for å se hva som er gjort (ødelagt) på veien til nåtid).
    Det er det som gjør meg så skeptisk når man ser litt frem i tid, er at produktene gradvis er blitt fattersligere over tid, oppskriftene og fremgangsmåten gradvis endret, sånn at folk ikke skal merke for mye og bli negative.
    Og den generasjonen som sitter på referansepunktene, dem dør ut. Tilbake er bare folk som ikke vet bedre, dem har aldri opplevd noe annet. Det vil alltids finnes bittesmå lokale produsenter, men dem utgjør en så forsvinnende liten %-andel av konsumet og vil ikke være med på å flytte markedet i noen retning.

    Folk i Kina lovpriser den norske butikksjokoladen for utsøkt kvalitet. Samme med en kjenning av meg som er fra Russland, som nå bor i Oslo. Og har ingen problemer med å forstå dem når man vet hva slags kvalitet det er på butikksjokoladen i de landene. Så det kan godt være at det er langt igjen til bunnen er nådd for hva vi kan forvente oss av kvalitet av butikksjokokade de neste 10-20 årene. Så det er sagt.

    Noen som husker Sonja konfekt? En overvekt av lyse sjokoladebiter i esken av fløyelsmyk og nydelig kvalitet :)
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har kjøpt mye sjokoladeplater, konfekt og også kaker i flere år hos SebastienBruno og aldri blitt skuffet. Meium sjokoladefabrikk på Selbu produserer ikke ren sjokolade, bare fylte konfektbiter, så det blir vanskelig å sammenligne. Konfektesker fra Meium Sjokolade - Meium Sjokolade
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.027
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    For noen uker siden fikk jeg noen Melkesjokolade plater som minnet mye om Milka melkesjokolade (den med palme olje). Var overbevist om at oppskrift var endret. Har noen merket noe endringer på melkesjokoladen i det siste. Spiste melkesjokolade senest i dag fra et kampanje parti til 24 kr plata. Den hadde ikke den samme smaken, det vil si den smakte det jeg anser som normalt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Jeg har kjøpt mye sjokoladeplater, konfekt og også kaker i flere år hos SebastienBruno og aldri blitt skuffet. Meium sjokoladefabrikk på Selbu produserer ikke ren sjokolade, bare fylte konfektbiter, så det blir vanskelig å sammenligne. Konfektesker fra Meium Sjokolade - Meium Sjokolade
    Ja, det var fyllte konfektbiter jeg tenkte på, skulle presisert det. Sjokoladeplatene fra Hr. Bruno & co har jeg ikke smakt.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.246
    Antall liker
    5.206
    Denne tråden er litt som å høre nyfrelste craft beer-entusiaster i 2010: "Industripils er ikke øl!"
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.666
    Antall liker
    15.763
    Torget vurderinger
    2
    ^Nja - råvarene og behandlingen av råvarene er avgjørende. Når du produserer sjokolade i antall tonn pr/dag har du en annen tilnærming enn om du bedriver hakket over hva Herr Lindt gjorde da han lot sin conch-maskin gå over natten og ved ren flaks oppdaget hva som da skjedde.
    At regnearkgjengen etterhvert kommer inn og vil ha rimeligere ingredienser og enklere prosesser er blitt en naturlov i matvareproduksjon, spesielt når selskap går ut av familien som grunnla dem og blir del av et konsern. Da skal det skjæres ned på kostnader, tid og behandling og siden man produserer kvanta som måles i Tonn/dag har det mye å si om man får skåret ned selv med noen få øre.

    Det skal man være bevisst. Vi ser problemstillingen hele tiden. Mange av de små leverandørene som har etablert seg i senere år begynner som idealister og kjører kompromissløst, men markedet er ikke der for hva de ender opp med å måtte ta for varene og kvaliteten endres etterhvert som tiden går. Eller også blir størrelsen på forpakningen mindre i volum/vekt, til samme pris.

    At det er forskjell på sjokolader er enkelt å bevise. Jeg har vært på messer der en hel fløy er kun sjokoladeprodusenter fra ulike land. Noen få insisterer på å være kompromissløse, mange kutter hjørner og en del er skruppelløse fordi de har funnet ut at nok kunder ikke smaker forskjell. Spesielt etter noen år der man er blitt fylt med industrisjokolade og ikke har noe referansepunkt til hvordan det virkelig kan smake.

    For å bruke et annet bilde: som regel får man elgkarbonader, når noen vil servere elg. Det er vanskelig kjøtt og går gjerne i kverna. Her om dagen var jeg hos en venn hvis datter hadde felt dyret vi spiste. Han serverte indrefilet. Jeg hadde på forhånd advart min kone om at det ville bli servert elg. Både hun og jeg har opplevd noen triste elgmiddager gjennom årene, om enn ikke hos ham. Men han har fellingstillatelse på mange dyr og fryseren full av elg.
    Den indrefileten var så perfekt preparert og smakte så godt at selv en asadero ville blitt imponert, og var i tillegg utrolig mør. "Mye blåbær i skogen i år," meldte verten.

    Det er mye elgkarbonadesjokolade "der ute". Det meste, faktisk. De som sitter i tradingavdelingen til Mondelez og kjøper råvarer for konsernet har en del bedre betalt enn gjengen som hiver det innkjøpte i betongblanderne på gulvet.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Til matlaging, altså i kaker, desserter, hjemmelage konfektbiter osv så bruker jeg stort sett Valhrona. Det er relativt greit å få tak i og ikke så dyrt om man kjøper i litt større kvanta - koster ca 50% mer enn vanlig kokesjokolade fra Freia og det synes jeg absolutt det er verdt. De hadde lenge 1kg pakker på Jacobs som var perfekt størrelse, men de finnes ikke lenge - de har visstnok gått ut av produsentens sortiment så da må man opp på 3kg i slengen. Oppbevart mørkt og svalt er holdbarheten temmelig bra.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jo jeg ser at dette ikke lenger er en sjokolade-tråd, men en nostalgi-tråd. For å kunne kalle noe sjokolade så bør det i det minste inneholde 50% kakaomasse,
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.666
    Antall liker
    15.763
    Torget vurderinger
    2
    Sukker, gelé og billig fyll, med et tynt sjokoladeovertrekk, er ikke sjokolade, men godterier.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.650
    Antall liker
    10.217
    Sukker, gelé og billig fyll, med et tynt sjokoladeovertrekk, er ikke sjokolade, men godterier.
    Det er vel ikke feil. :)
    Jeg lot meg lede inn i fristelse og nyter den absurde kombinasjonen av industripils (Brooklyn Lager) og Smash. I love it!!

    EDIT: sånn ellers observerer jeg at hifi-snobber gjerne snobber på flere felter enn kun hifi. Klokker, biler, kaffe, sjokolade, Whisky, Cognac, sigarer, og diverse annet.
    Selv snobber jeg litt på vin, men Smash er og blir verdens beste sjokoladegodteri!
     
    • Liker
    Reaksjoner: I_L

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.666
    Antall liker
    15.763
    Torget vurderinger
    2
    Smash er jo veldig godt, som i godteri. Hadde NB som kunde da smash ble sendt ut på markedet. Men dette handler ikke om snobberi, Disqutabel. Det er et tåpelig ord i denne sammenheng.
    Som mangeårig Troika og Stratos entusiast, for ikke å si Spesial-gomler, er det trist å konstatere hva som er skjedd med disse gjennom årene. Lenge siden jeg spiste disse med noen glede.

    Jeg er, pr definisjon, skeptisk til alt som har sukker som hovedingrediens. Det er godterier som er styrt inn på søtmonsen i oss.

    Dette er ingrediensene i Smash. Honnikorn med sjokolade, for voksne.

    Sukker, Tørrmelk, maismel, kakaosmør,kakaomasse, solsikkeolje, sheaolje, tapiokastivelse, kokosolje, emulgator (soyalecitin), hevemiddel(natriumbikarbonat), salt og aroma.

    Her er hva E.I.A. ønsket at denne tråden skulle handle om:

    Har alltid vært glad i sjokolade, men har merket at det ikke smaker like godt som før.
    Begynte med at Minde ødela en av mine favoritter "Risbrød" . De laget den ikke bare mindre, men smaken var også forandret til, for meg, det uspiselige.
    Etter å ha lest Toblerone tråden ser jeg at produsentene bøffer ut oppskriftene å bruke billige råvarer i en sammensetning som "tilnærmet" skal smake likt.
    Ønsker her at folk som har litt oversikt over "gourmet" sjokolade, dvs sjokolade som er laget med smak og ikke fortjeneste som hovedmål, og komme med gode forslag.
    Nå er det på tide og putte penger i lomma på de som lager kvalitet, ikke til disse fortjeneste, inntjening, kutting av utgifter bedrifter!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Det er ganske fascinerende hvor lange ingredienslistene er på noe man kjøper og hvor korte de er om man lager det samme selv.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Nå er det jo ikke helt enkelt å få tak i kakaobønner og lage sjokoladen selv, men jeg er enig i hva du skriver her.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bestilte noen plater Michel Cluizel til julepresanger i år. Har aldri prøvd merket selv, men har kommet godt ut i konkurranser. Ble selvsagt noen ekstra plater til meg.

    IMG_20201212_163249 (Liten).jpg

    Og i dag kjøpte Fjåk for første gang på et julemarked. Litt spesiell smak, men tror den vil falle i smak hos niesen.
    IMG_20201212_163302 (Liten).jpg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.542
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er, pr definisjon, skeptisk til alt som har sukker som hovedingrediens. Det er godterier som er styrt inn på søtmonsen i oss.
    Du burde ha prøvd russisk "sjokolade" og annet godteri derfra! Det er ultrasøtt. Har ofte beskrevet det som kunstig søtsmak tilsatt sukker!
    Det er det søteste jeg noensinne har vært borti! Men russerne liker det tydeligvis og jeg skal ikke nekte dem det.

    Det tristeste er som flere har vært inne på er at gamle klassiske norske sjokolader er "internasjonalisert" eller "svenskeinfisert" etter som
    utlendingene kjøpte opp de gamle norske produsentene. Se bare på Twist. mange av de gode gamle bitene er byttet ut med svenske varianter.
    Og så lurer de på hvorfor kundene svikter???
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Dette er det søtete jeg har smakt innen "sjokolade". Britiske Flake

    flake.png

    25% kakaomasse, 59% sukker.

    Den er total uspsielig. Direkte kvalmende.Stratos, som Fela linket til har 55% sukker, men det er ett eller annet med denne Flake som gjør at det bikker fullstendig over til tross for at forskjellen i sukkerinnhold kun er 4 prosentpoeng.. Jeg klarer tross alt å spise en stripe Stratos. Å spise en Flake er umulig for min del.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.998
    Antall liker
    724
    Mokkabønnene til Nidar er veldig gode, mørke og ikke søte.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Ser mange er noe nostalgiske når det kommer til sjokolader.
    Det finnes egne FB grupper med krav om gjeninnføring av Lohengrin fra Freia.

    Det samme gjelder Nidars Banakrem, det er imho den beste sjokoladen som er laget!
    Vis vedlegget 681224
    Dæven, den bananen der var noe skikkelig kliss å få i seg. Trolig også noe av det søteste man kunne få over disk uten resept. Nå fikk jeg lyst på en gitt :)

    Hyllevare på superen er det Monolit eller tradisjonell Ferrero Rocher hasselnøtt

    1607803887293.png
    1607803816271.png 1607803719699.png
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.542
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Dæven, den bananen der var noe skikkelig kliss å få i seg. Trolig også noe av det søteste man kunne få over disk uten resept. Nå fikk jeg lyst på en gitt :)
    Ikke for å være vemmelig, men jeg har en hel uåpnet eske med banakrem i kjøleskapet! :love: :p

    Det var nær på to esker da produksjonen sluttet! Har forbindelser som sikret meg et lite lager.
    Nå er det bare den hele uåpnede esken igjen. Dette er snadder som nytes ved helt spesielle anledninger!
    Som så mye annet søtt er det aldeles vidunderlig sammen med en liten whisky av den mildere sorten. Dvs ikke brente kaistolper og slikt!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Alle skjønner hva jeg mener når jeg skriver "buææææk"?

    For en som hadde klut på bordet som guttunge for ikke å bli klissete når man spiste så er krembananen en umulighet. Sukret sukker blir også litt mye.
    Gi meg heller noen ca90%ere og rødvin. Savner Lohengrin.
     

    oseanna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    182
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Den sjokoladen jeg virkelig savner er Gammeldags Marsipanbrød fra Freia. Tykk mørk sjokolade rundt skikkelig marsipan, pakket inn i sølvpapir med gult magebelte.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Meny har denne også med 50% mandler, det er hakket mer enn 22 % fra Eldorado. Men marsipan er så enkelt å lage selv at det ikke er noe stort behov for å kjøpe den. Kun to ingredienser, mandler og sukker, og da kan du regulere sukkerinnholdet selv.

    5709521019670.jpg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.666
    Antall liker
    15.763
    Torget vurderinger
    2
    Lager selv med 78% mandler, men bruker også eggehvite og en dråpe appelsinblomstvann. Hvite, avskallede mandler fra Spania. Marsipan som den skal være og enkelt å lage. Og smelter mørk sjokolade for overtrekk.
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Det avhenger også av om det er noe igjen av romen eller cognacen etter at kokken har fått sin tilmålte dose.
    ...eller om det er mer marsipan igjen.

    Var juletradisjon i mange år når jeg vokste opp. Bløtlegge mandler og manuelt kverne dem var skikkelig julearbeid for oss guttunger.
    Bortsett fra et heller misslykket forsøk på å lage karameller et år har jeg ikke forsøkt marsipan med mine unger da ingen av dem liker det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn